تسلا

شارژ پایانه تسلا چیست و چه کاربردی دارد؟

تسلا این روش خلاقانه و ساده را به منظور بالا نگه داشتن درصد شارژ خودروهای خود ابداع کرده است.

شارژ پایانه تسلا به خودروهای این برند آمریکایی اجازه می‌دهد تا شارژ باتری خود را در هر مکانی چون اداره، مرکز خرید، رستوران و… دوباره بازیابی کنند. این واحد شارژ برخلاف سیستم سوپرشارژر تسلا که تاکنون مورداستفاده قرار می‌گرفت، به دارندگان کسب‌وکار فروخته می‌شود تا بتوانند برای مشتریانشان شارژ برقی رایگان فراهم کنند.

این سیستم از فناوری سطح ۲ شارژ استفاده می‌کند که به معنای شارژ سریع‌تر نسبت به نمونه‌های سطح ۱ است؛ هرچند این سرعت همچنان تا رسیدن به سوپرشارژر تسلا راه زیادی دارد. شارژرهای پایانه با هدف افزایش مسافت قابل‌پیمایش خودروها در محل مقصد روزانه راننده‌شان ساخته می‌شود تا کاربران پس از توقف کوتاه یا بلند خود، به شارژ و در نتیجه مسافت بیشتری دسترسی داشته باشند. احتمالا نویدی که این سیستم تازه می‌دهد، می‌تواند امیدبخش باشد اما نهایتا این جزئیات طرح، نحوه اجرا و عملکرد آن است که اهمیت دارد.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

شارژ پایانه تسلا به‌صورت عمده از همان قطعات و تجهیزات شارژ سطح ۲ استفاده می‌کند که ممکن است در خانه هر مالک خودروی برقی وجود داشته باشد؛ بنابراین زیرساخت برقی ۲۴۰ واتی آن با سیستم‌های خانگی یکسان است. نهایتا همه تلاش‌های تسلا منجر به آن شده که سرعت شارژ پایانه از سطح ۱ بالاتر و از سوپرشارژر سطح ۳ کمتر باشد تا بتواند بخش مناسبی از نیاز شارژ خودروهای برقی را در مکان‌های گوناگون پوشش دهد.

مزایای شارژ پایانه تسلا چیست؟

مزیت اصلی این سیستم که در هدف آن نیز پوشیده است، فراهم‎‌سازی مقدار مناسبی از نیروی الکتریکی برای باتری‌ها بدن نیاز به توقف‌های اضافه در ایستگاه شارژ به شمار می‌رود. اگر همانگونه که در خانه امکان شارژ خودرو وجود دارد، در مقصد هم وجود داشته باشد پس کاربران می‌توانند بدون نیاز به توقف‌های اضافه در ایستگاه سوپرشارژر تسلا به مسیر خود ادامه دهند که باعث افزایش مسافت قابل‌پیمایش خودروشان در یک روز کاری می‌شود.

برای نمونه شخصی را تصور کنید که برای تماشای یک فیلم به سینما برود. او می‌تواند به‌جای مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه سوپرشارژر و از دست دادن ۲۰ دقیقه از زمان فیلم، به پارکینگ مجهز به شارژ پایانه تسلا برود و در طی تماشای فیلم، خودروی خود را شارژ کند.

شارژ پایانه در کجا پیدا می‌شود؟

همان‌گونه که انتظار می‌رود، تسلا از این فناوری در شهرهایی استفاده کرده است که بیشترین تعداد خودروهای برقی را در ایالات‌متحده دارند. سایت این خودروساز تمام مراکز مجهز به شارژ پایانه را به نمایش گذاشته است تا کاربران بتوانند آن‌ها را راحت‌تر پیدا کنند.

آیا شارژ پایانه همیشه دردسترس است؟

این فناوری به مالکان خودرو کمک می‌کند تا سفرهای طولانی‌تری را تجربه کنند؛ بدون آنکه نگران یافتن ایستگاه شارژ مناسب و زمان لازم برای انجام فرایند شارژ باشند. کاربران می‌توانند پیش از آغاز مسیر مسافرت، هتل‌های مجهز به شارژ پایانه تسلا را شناسایی کننده و از آن‌ها اتاق بگیرند. خوشبختانه نمونه‌های استفاده از این فناوری بی‌شمار هستند.

تفاوت میان سوپرشارژر و شارژ پایانه تسلا چیست؟

یک شارژر پایانه به‌مراتب قدرت و سرعت کمتری را نسبت‌به سوپرشارژرهای تسلا دارد. شبکه سوپرشارژرهای تسلا هم‌اکنون به‌عنوان قابل‌اطمینان‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه شارژ سریع DC در ایالات‌متحده شناخته می‌شوند و می‌توانند مسافت قابل‌پیمایش خودروهای این برند را به واسطه شارژ سریع نیم ساعتی به‌طور چشمگیری افزایش دهند.

شارژرهای پایانه برای انجام همین کار به چند ساعت زمان نیاز دارند. کار اصلی این سیستم پشتیبانی از شبکه سوپرشارژر است که خود به‌عنوان ستون اصلی سفرهای طولانی‌مدت و دراز با محصولات تسلا شناخته می‌شود. اگر کاربری به شارژ مجدد سریع نیاز داشته باشد می‌تواند به سراغ ایستگاه سوپرشارژر برود اما اگر برای شارژ کردن خودروی خود عجله‌ای ندارد و می‌خواهد به کار دیگری بپردازد، شارژ پایانه گزینه‌ای مناسب‌تر خواهد بود.

زمان موردنیاز برای استفاده از شارژ پایانه چقدر است؟

تسلا رقم ۱۱.۵ کیلووات را به‌عنوان حداکثر سرعت شارژ پایانه اعلام کرده که به‌معنای ۱۶۰ کیلومتر مسافت به‌ازای سه ساعت شارژ است؛ البته این گستره مسافتی به نوع خودرو و شرایط شارژ شدن آن نیز بستگی دارد. برای نمونه، مدل ۳ که به یک باتری ۵۸ کیلووات ساعتی مجهز شده می‌تواند با استفاده از شارژ پایانه و طی یک ساعت ۱۱.۵ کیلووات ساعت انرژی دریافت کند.

به گفته سازنده، در شرایط ایده‌آل هم نهایتا ۷۰.۴ کیلومتر بر ساعت مسافت قابل‌پیمایش به خودرو اضافه می‌شود. این وضعیت درحالی توصیف شده که می‌دانیم خودروهای برقی با نزدیک‌شدن به شارژ ۱۰۰ درصد، سرعت شارژ اصلی خود را از دست می‌دهند و باتری‌هایشان کندتر پر می‌شود.

آیا شارژ پایانه واقعا رایگان است؟

پرداخت‌کننده هزینه شارژ پایانه تسلا به مالک این سیستم بازمی‌گردد. این شارژرها در بسیاری از مناطق به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان یک مجموعه قرار می‌گیرند اما برخی دیگر در ازای آن هزینه دریافت می‌کنند. بنابراین خردمندانه آن است که کاربران پیش از استفاده از این سیستم، هزینه آن را بررسی کنند. شارژ سطح ۲ که شامل شارژ پایانه تسلا نیز می‌شود به‌صورت کلی از بنزین ارزان‌تر محاسبه می‌شود. مالکان کسب‌وکار برای تجهیز پارکینگ‌های خود به این فناوری باید حداقل ۶ عدد شارژ پایانه را خریداری و تعبیه کنند.

آیا استفاده از شارژ پایانه برای سایر برندها ممکن است؟

مالکان خودروها از برندهای دیگر می‌توانند در صورت استفاده از یک آداپتور تطبیق‌پذیر با سیستم تسلا از مزایای این نوع شارژرها بهره‌مند شوند. هرچند که شارژ پایانه در اصل برای خودروهای برند تسلا آماده شده و توسعه یافته است اما نسخه یونیورسال کانکتور یا درگاه اتصال آن نیز وجود دارد که می‌توان از آن برای سایر برندها استفاده کرد. خوشبختانه شارژ مقصد از همان سخت‌افزار و درگاه دیواری استفاده می‌کند که مالکان خودروهای تسلا در خانه‌های خود دارند. نظر شما درباره این فناوری مفید چیست؟ چه چالش‌هایی پیش‌روی شارژ مقصد خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    مگه آمریکا و کره کاری برای پیشرفت ماشینای الکتریکی کنن. قطعا اتفاقات بزرگی رو در سال های آینده به وجود میارن

    موافقم 8
    مخالفم 13
    1. Anti BTS

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (217 ديدگاه)

      حداقل میگفتی چین باز یچیزی . هر جور شده میخواد برا کره یه افتخاری ، مقامی چیزی بخره 😂
      در کنار BYD و تسلا ، گفتن از کره یه توهین حساب میشه .

      موافقم 12
      مخالفم 4
    2. parhamiof

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (752 ديدگاه)

      دو مورد از دستاورد های کره در مورد پیشرفت خودرو های الکتریکی را نام ببرید(20 نمره)

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. پیام

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    من یه چیزی در مورد ذهنیت و آیکیو بعضیا نسبت به تسلا بگم. کسایی که بعد از گذشت سال ها با دیدن یه خبر منفی در مورد تسلا میان میگن فایده نداره و کارش تمومه، بسیار بهره هوشی پایینی دارن! چرا؟! چون وقتی تسلا، زمانی که برندهای ژاپنی و … نمیدونستن میشه ماشین برقی هم داشت، با کلی چالش ماشین الکتریکی رو استارت زد! و الان کلی موفقیت به دست آورده!!! اون موقع با اون چالش های وحشتناک و فرهنگ پایین در مورد خریدن اینجور ماشینایی دووم آورد چه برسه به الان! هر برندی احتمال ورشکست شدنش هست ولی همینجوری الکی هم نمیشه گفت! حالا دیگه کاری به نبوغش نداریم. ولی همیشه این چیزی رو که گفتم یادتون باشه.

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. مازیار

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (850 ديدگاه)

      اهرم های قدرت تسلا زیادن و شروع بسیار پر قدرتی داشته
      و بخشی از هجمه ها علیه اون هم به همین خاطره ( و البته مقادیری افه ضد برقی ) و بخشی دیگه هم بخاطر طراحی بی روح و هیجان داخلی و خارجیش، که البته این یکی خیلی نابجا نیست

      موافقم 17
      مخالفم 1
    2. Absurd Hero

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (308 ديدگاه)

      برای بار هزارم سطح سواد و اطلاعات خودت رو نمایان کردی:
      «زمانی که برندهای ژاپنی و … نمیدونستن میشه ماشین برقی هم داشت»
      این نیسان بود که 2010 تولید انبوه لیف رو شروع کرد وقتی کره‌ای ها هنوز 🍌 بودن

      «من یه چیزی در مورد ذهنیت و آیکیو بعضیا نسبت به تسلا بگم»
      تو فعلا روی آیکیو خودت زوم کن تا بعد

      موافقم 7
      مخالفم 7
  3. Dark Knight

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    آلمان که خیلی وقته اینطوری هست ! خیلی از دوستام که تو آلمان هستن میگن در همه مجتمع های مسکونی و تجاری دستگاه های فست شارژ هستن که میتونی بدون توجه به اینکه چه ماشینی داری شارژ کنی ، تو مجتمع های مسکونی ماهانه ۲۰ یورو از همه اعضا ساختمان پول میگیرن و حتی کسی که ماشین برقی هم نداشته باشه باز باید این پول رو بده اما تو جا های عمومی مثل پارکینگ سرپوشیده فروشگاه ها استفاده از این شارژر ها رایگان هست

    موافقم 7
    مخالفم 5
  4. مهردادکمال

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    تسلا رقم ۱۱.۵ کیلووات را به‌عنوان حداکثر سرعت شارژ پایانه اعلام کرده که به‌معنای ۱۶۰ کیلومتر مسافت به‌ازای سه ساعت شارژ است
    3ساعت معطل شی که 160کیلومتر به پیمایشت اضافه شه!!! بنظرم سوخت هیدروژن و گاز طبیعی به مراتب بهتر هست

    1. رضا شریعت

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ببخشید نمیدونستم ۱۶۰کیلومتر بیشتر در روز هر خودرویی پیمایش داره!!!دوست عزیز سه ساعت شارژ برابره با یک روز کامل استفاده از یک خودرو در روز اونم اگه خیلی زیاد راه بره،که بعید میدونم،به فرض بیشتر پیمایش هم بالاخره هر فردی به سه ساعت استراحت و تغذیه در بین روز نیاز داره که دوباره ۱۶۰ تا دیگه راه بره،مگه تمام ملت تسلا میخرن مسافر کشی کنن یا هر روز در حال سفر هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا