کمپانی تسلا در آلمان با بررسی ویژگی اتوپایلوت مواجه شده است زیرا مقامات این کشور بررسیهای نظارتی خود روی این سیستم کمکراننده را شدت بخشیدهاند. KBA که اداره محصولات موتوری فدرال آلمان محسوب میشود در حال بررسی عملکرد تغییر لاین حرکتی خودکار تسلاست تا در نهایت درباره اعطای مجوز برای استفاده از آن در اروپا تصمیمگیری شود. KBA همچنین با آژانس خودرویی هلند که مسئول تائید فروش خودروهای تسلا در اروپاست تماس گرفته است. شایان ذکر است افزایش نظارتهای مقامات اروپایی، تجاریسازی تکنولوژی خودروهای خودران تسلا را به خطر میاندازد.
هفته پیش بود که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا دومین تحقیق خود درباره نقص احتمالی اتوپایلوت را شروع کرد. این خودروساز آمریکایی طی سالهای اخیر به خاطر تبلیغات و نامگذاری سیستمهای خودران و استفاده نادرست کاربران از آنها موردانتقاد قرار گرفته است. جدیدترین تحولات در آلمان نیز به کشمکشهای تسلا با مقامات این کشور افزوده شده است. پیشرفتهای گیگا فاکتوری تسلا در برلین کندتر از حد انتظار بوده است و گروههای طرفدار محیطزیست نگرانیهای خود درباره استفاده از آب و حیاتوحش اطراف کارخانه را ابراز داشتهاند. نه تسلا و نه KBA به سؤالات درباره جزئیات این بررسیها پاسخ ندادهاند.
سرزمین آفتاب
۳ اسفند ۱۴۰۰این همه مطلب از این آمد که
پسر خوب این ماشین کامل خودران نیست
بازم یه عده میان بی احتیاطی میکنند
مردیم از خوشی
۳ اسفند ۱۴۰۰تسلا تو متن چه خوشگله
sound of silence
۳ اسفند ۱۴۰۰فراری پوورسانگ لو رفت !
پوشش بدید افتضاحات طراحی شرکت های سنتی و همه ببینن !
GMA
۳ اسفند ۱۴۰۰ببین طرفدار چ برندی داره حرف از طراحی میزنه
اگه این افتضاحه پس مدل X و Y خود 💩
بیخودی ماشینی به این خوشگلی رو یه انگی بهش نچسبوون، مشخصه فشار بدی بهت وارد کرده😄
چقدر میسوزی وقتی یه خبر از اروپا میاد آخه؟🥴
ارین صاحب جمعی
۳ اسفند ۱۴۰۰ببین جایی که تسلا پرچمش بالاست سنتی ها زیرپوششونو اویزون میکنن خشک بشه 😎😎😎😎
1123
۳ اسفند ۱۴۰۰هرچقدر هم نقص داشته باشه بهتر از انسان عمل میکنه
امین
۳ اسفند ۱۴۰۰تو بعضی چیز ها مثل عکسالعمل های فوق سریع
مازیار
۳ اسفند ۱۴۰۰ممکنه همینطور باشه
اما اینجا بحث یه ربوت نیست که تو بخشی از یه
خط تولید بجای انسان قرار بگیره و بهتر عمل کنه
اینجا بحث جان انسان هست و هرچقدر هم که بهتر و دقیق تر از انسان عمل کنه در صورت بروز یه سانحه همه میگن اگه خود انسان بود این اتفاق نمی افتاد پس جای هیچ درزی نباید بمونه
Taha Malek
۳ اسفند ۱۴۰۰شاید از تسلا فنا بهتر میرونه
1123
۳ اسفند ۱۴۰۰بیشمار ویدئو هست که عملکرد خارق العاده این سیستم رو نشون میده
datsun
۳ اسفند ۱۴۰۰دیگه این نوع طرفداری نوبره ولا
1123
۳ اسفند ۱۴۰۰اگه کامنتای قبلی من رو بخونید متوجه میشید بیشتر طرفدار فراری و پورشه ام تا تسلا، ولی واقعیت رو که نمیشه کتمان کرد
حسین
۳ اسفند ۱۴۰۰.توی پست گشت در دبی با کلکسیونی از سوپر اسپرت ها،چیزی رو از انداختم توی کامنتم و چیزیهم باید تصحیح کنم.
-فری پورشه اعتقاد تمام محصورلات شرکت باید در برابر فشار بالای عملکرد و رانندگی تهاجمی مقاوم باشند.
تصحیح:من شتاب پورشه ۹۰۴ و فورد gt40 رو از پست سریعترین خودروهای دهه ۶۰ میلادی که پدال گذاشت، یاد گرفتم.اما اون موقع عصبانی بودم و حواسم نبود که پورشه ۹۰۴ توی اون پست مدل ۱۹۶۴ بود ولی فورد Gt40 مدل ۱۹۶۷ بود.پورشه ۹۰۴ سالهای تولیدش ۱۹۶۴و ۱۹۶۵ بود.اما فورد gt 40 سالهای بیشتری تولید شد.
تا من باشم دیگه عصبانی نشم.
R@m!n
۳ اسفند ۱۴۰۰تسلا داره با این سیستم قماره بزرگی می کنه و پشت سر هم بهونه برای حاشیه سازی. درسته مجبوره برای حفظ جایگاهش این ریسک هارو بکنه اما ممکنه نتیجه برعکس بده.
FSD از تمام سیستم های کمک راننده پیشرفته تره اما برای تحقق رویای خودران فرسنگ ها فاصله داریم. وقتی علم بشر بتونه خودشو از سیستم یادگیری ماشینی رها کنه و به یه سیستم خودآگاه برسه اون موقع هست که میشه گفت سیستم خودران قابل اتکا هست، این موضوع نه فقط در صنعت خودرو بلکه کل زندگی بشریت رو تغییر میده.
Philipp
۳ اسفند ۱۴۰۰یک موقعی توانایی راندن خودرو به مانند سوارکاری و اسکیت سواری میشود
ولی آن زمان الان نیست و حداقل الان مسوبش تسلا نیست!
Elmiraj
۳ اسفند ۱۴۰۰یادگیری ماشینی و سیستم خود آگاه در روش تسلا مترادف اند نه متضاد….!!!
در روش تسلا به وسیله یادگیری ماشینی در حال ساخت یک سیستم خود آگاه هستن که به آن خودران مبتنی بر هوش مصنوعی میگویند….
در این روش درست همانند سیستم انسانی ماشین های تسلا میبینن و تصمیم گیری میکنند…!!! ( با استفاده از هوشی که همواره در حال تعلیم توسط ابرکامپیوتر Dojo و تیم هوش مصنوعی تسلا هست )
در حالی که روش لیدار بسیار بسیار سادهتره و ماشین ها همانند یک گجت فقط دستورات قبلی ( نقشه های از پیش ترسیم شده ) را اجرا میکنند .
R@m!n
۳ اسفند ۱۴۰۰چیزی به نام سیستم خودآگاه در FSD و در علم هوش مصنوعی وجود نداره و اصلا اختراع نشده.
یه سیستم خودآگاه یعنی چیزی شبیه مغز انسان که قدرت اراده و تحلیل داره. تو سیستم FSD فقط متغیرها و داده ها نسبت به بقیه سیستم ها بیشتره که خب همین بسیار ارزشمنده. در سیستم یادگیری ماشینی هر چقدرم داده و متغیر بدی باز هم برده اطلاعات از پیش تعیین شده و شرطی می مونه و در زندگی روزمره و نه تنها رانندگی، هر لحظه امکان اتفاق پیش بینی نشده ای هست و سیستم یادگیری ماشینی هیچ وقت این انعطاف رو بدست نمیاره.
خودتم میگی می بینن (متغیر) و طبق اون دستورالعمل از پیش تعیین شده براش درنظر گرفتن.
واژه هوش مصنوعی فقط یه ابزاره تبلیغاتی در حوزه فناوری هست برای افراده کم اطلاع. همه چی تو این حوزه از ۷۰ ۸۰ سال پیش که کامپیوترهایی اندازه یه یخچاله سایدبای ساید بود تا الان که شده سرورهای چند ترافلاپسی همچنان به اصل یادگیری ماشینی وابسته هست و حالا حالاها (به احتمال زیاد به عمر ما هم قد نده) بر همین اصل می مونه. سیستم لیدار هم که اصلا قابل بحث نیست چون بسیار عقب مونده و محدوده.
قصدم زیر سوال بردن تکنولوژی تسلا نیست و منظورم کلی بود، چون خودم این سیستم و ساز و کارشو دنبال می کنم و برام جالبه و مطمئنم به جاهای خوبی میرسه.
Elmiraj
۴ اسفند ۱۴۰۰دوست عزیز شما خودران مبتنی بر هوش مصنوعی تسلا را داری با دیگر خودران های مبتنی بر لیدار مقایسه میکنی منتها با کمی متغیر های بیشتر و عوض کردن اسم نقشههای خیابانی با دستورالعمل از پیش تعیین شده….!!!
هدف از ساخت هوش مصنوعی تشکیل یک هوش جدید برای بدست آوردن قدرت تحلیل و تصمیم گیری هست که شرکت های فعال در آن برای زمینه کاری خود پرورش میدن…
ناوگان خودروهای تسلا مشغول اسکن خیابان ها برای اجرای دوباره اون نقشه ها نیستن…. ناوگان تسلا ، داده های رانندگی افراد پشت فرمان تسلاهای حاظر خیابان های سراسر جهان رو جمع میکنن تا به وسیله آن یک هوش جدید ساخته بشه که روی ماشین همانند انسان میبینه و در لحظه تصمیم میگیره…
شما اگر یک ماشین تسلای مجهز به FSD را که کل داده های تعلیمی آن در خاک آمریکا بوده به ایران بیاری بدون مشکل قادر به انجام رانندگی در شهر ها و بزرگ راه های ایران خواهد بود چون سیستمش مثل انسان رانندگی یاد گرفته و به وسیله دوربین ها و چیپ قدرتمند حاظر در آن ابتدا میبینه ، سپس با داده های بینایی در مقابل متغیر های پیش رو تصمیم میگیره و مسیرشو به مقصد پیدا میکنه…
و اصلا وابسته به داده های قبلی جاده های ایران نخواهد بود…
R@m!n
۴ اسفند ۱۴۰۰منطور از داده ها فقط اطلاعات داخل جاده نیست وقتی میگم متغیرها بیشتره برای همینه.
بهزاد
۳ اسفند ۱۴۰۰استاد لیدار یک روش نیست!
لیدار نوعی وسیله برای شناسایی هست و خودروهای آینده با چندین ابزار که لیدار هم جزوی از اون هست میتونن با دقت بیشتر محیط اطراف خودشون را به دقت ارزیابی کنند.
دنیای واقعی با جاده ها و خیابان های حقیقی که دارای متغیرهای تصادفی مانند سایر خودروها ، انسان ها و موانع موقت هستند که در هیچ زمانی به صورت پیش فرض در جای خودشون قرار ندارند و اسم این محیط نقشه ی پیش فرض نیست و یک وسیله ی نقلیه برای تحلیل این محیط به ابزارهایی برای تخمین و تصمیم گیری نیاز داره و اگر تلاش ها تا بدین لحظه برای ارائه ی یک سیستم بی نقص کم اثر بوده به این دلیله که سیستم قادر به تصمیم گیری بدون اشتباه نیست و هر موقعیت داستان متفاوتی با یکدیگر دارند.
بودن لیدار صدها برابر بهتر از نبودنشه و اگر هنوز تو اون سطح موندی که شرکت ها فقط با یک ابزار در حال توسعه ی سیستم های خودران هستند باید بگم دیتای شما پنج ساله قفل شده چون سایرین همزمان چندین و چند ابزار ردیابی را در خودروهاشون قرار خواهند داد.
Elmiraj
۳ اسفند ۱۴۰۰به خودران مبتنی بر حسگر های لیزری Lidar روش لیدار هم میگن…
(( ببین کی به من یاد میده…!!! ))
بهزاد
۳ اسفند ۱۴۰۰بازهم تو باغ نیستی.
لیدار
رادار 4d
انواع دوربین ها
همچنین رادارهای تصویربرداری دوربرد و کوتاه برد و حتی رادار صوتی ، همه ی اینها ابزارهایی برای توسعه ی سیستم های خودران هستند و وجود همگی این ابزار باعث بالا رفتن دقت برای محاسبات خواهند بود.
به علت عملکرد بی نقص لیدار در شرایط آب و هوای نامساعد و کاهش دید شرکتها نمیتونن از این وسیله دست بکشند و نمیدونم چرا با وجود این همه خبر که از توسعه ی شرکت ها به بیرون درز میکنه شما هنوز چند جمله را کپی پیست میکنی و حقیقتا از این سطح پایین نظراتت متحیر موندیم و بارها قبلا گفتیم در یک زمانی مجبورید از پیش برد تکنولوژی توسط سایرین لذت ببرید و تمام اون نوع آوری ها به خاطر عدم حضور رقبا رنگ میبازه.
خودران مبتنی بر لیدار یک کلمه ی مضحکه و انگار یک چیپ پردازشگر نمیتونه همزمان از چند وسیله داده جمع آوری کنه و تحلیل ارائه کنه!
Philipp
۳ اسفند ۱۴۰۰احتمال اینکه آلمان ردش کنه چیزی بالای ۹۵ درصده
سازمان محیط زیست آلمان و استاندارد آلمان بشدت بشدت بشدت بشدت سخت گیرن