رگلاتورهای فدرال آمریکا در حال بررسی دو تصادف مربوط به خودروهای تسلا هستند و به یک خطر بالقوه در بزرگراههای این کشور رسیدهاند: سیستم خودران و نیمه خودران شاید در برابر موتورسیکلتها توقف نکند. موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی NHTSA دو تیم بازرسی را برای بررسی دو تصادف هفتههای پیش در آمریکا فرستاد. در این دو تصادف محصولات تسلا با موتورسیکلتهایی که در تاریکی حرکت میکردند برخورد داشتند و البته هر دو حادثه نیز منجر به مرگ راکبان موتورسیکلتها شدند.
به گزارش اتوبلاگ، این موسسه حدس میزند سیستم خودران تسلا در زمان وقوع حادثه فعال بوده است. NHTSA میگوید در حال جمعآوری اطلاعات بیشتری در این زمینه بوده و بازرسی گستردهتری را نیز درباره تصادف محصولات این خودروساز با خودروهای اضطراری پارک شده در کنار بزرگراهها انجام خواهد داد. NHTSA همچنین در حال بررسی بیش از ۷۵۰ شکایت علیه تسلاست که گفته میشود خودروهایش بدون هیچگونه دلیلی از کار میافتند.
اولین تصادف تسلا با موتورسیکلت در نیمهشب هفتم جولای در مسیر شماره ۹۱ ریورساید کالیفرنیا رخ داد. یک دستگاه تسلا مدل Y در حال حرکت با موتورسیکلت یاماها V استار جلوی خود برخورد میکند و موتورسوار نیز درجا کشته میشود. هنوز بهطور قطعی مشخص نشده که در زمان وقوع حادثه این خودرو از سیستم خودران تسلا استفاده میکرده یا خیر.
تصادف دوم چند هفته بعد در بزرگراه بین ایالتی نزدیک یوتا رخ میدهد. در این حادثه تسلا مدل ۳ پشت سر موتورسیکلت هارلی دیویدسون حرکت میکرده و راننده خودرو موتورسیکلت را ندیده و با شدت به آن برخورد کرده که باعث پرتاب موتورسوار به بزرگراه و مرگ او شده است. راننده خودرو به مقامات گفته در زمان وقوع حادثه سیستم خودران تسلا فعال بوده است. مایکل بروکس یکی از مدیران مرکز غیرانتفاعی ایمنی خودرویی میگوید NHTSA باید سیستم خودران تسلا را فراخوان کند زیرا این سیستم نمیتواند موتورسوارها، خودروهای اضطراری یا عابران پیاده را تشخیص دهد. او اظهار میدارد:
برای من کاملاً واضح است که اتوپایلوت عملکرد درستی ندارد و نباید جان افراد را در معرض خطر قرار داد. امیدوارم این موضوع برای مالکان محصولات تسلا نیز روشن شده باشد.
NHTSA از سال ۲۰۱۶ تاکنون تیمهای مختلفی را برای بررسی ۳۹ تصادف ارسال کرده است. ظاهراً در این تصادفات از سیستم خودران استفاده شده بود. از این میان ۳۰ تصادف شامل خودروهای تسلا بودهاند و منجر به مرگ ۱۹ نفر شدهاند. بروکس از NHTSA به خاطر تحقیقات بیثمرش انتقاد میکند. او میگوید:
وقتی این تصادفات همچنان رخ میدهند پس NHTSA چهکاری انجام میدهد؟ رانندگان فکر میکنند سیستم خودران تسلا از آنها و دیگران محافظت میکند اما اینطور نیست.
ایلان ماسک و شرکتش رادار را از سیستم خودران تسلا حذف کردهاند و تنها از دوربینها و حافظه کامپیوتری استفاده میکنند. بروکس و متخصصان ایمنی میگویند نبود رادار باعث میشود دید در تاریکی محدود شود. تسلا اما همواره گفته سیستمهای اتوپایلوت و FSD نمیتوانند کنترل کامل خودرو را به دست گیرند و رانندگان باید همیشه آماده دخالت کردن باشند. اگرچه فعلاً قوانین دقیقی برای استفاده از چنین سیستمهایی وجود ندارد اما NHTSA به تمامی خودروسازان دستور داده تصادفات مرتبط با سیستمهای خودران را گزارش کنند. دادههای این موسسه نشان داد در طول ۱۰ ماه حدود ۴۰۰ تصادف گزارش شده که شامل ۲۷۳ گزارش خودروهای تسلا بوده است. البته NHTSA میگوید تسلا دادهها را بهصورت ۲۴ ساعته جمعآوری میکند و بسیار سریعتر از سایر خودروسازان در اختیار رگلاتورهای فدرال قرار میدهد.
پیام
۱۷ مرداد ۱۴۰۱خدا را شکر پاش به ایران باز نشده کم از نیسان آبی و امثالهم میکشیم اینم زیاد شه
محمد رستمی نژاد
۱۷ مرداد ۱۴۰۱الان میاد برای ماست مالی میگه مُردَن دو موتور سوار که چیزی نیس😴
بالاخره بین این همه تسلا یی که تولید شده ، چندتایی شون مشکل داشتن که حالا هم چیزی نشده دو سه تا موتور سوار مردن ، بقیه تسلا ها که تشخیص میدن ، مثل همونی که رفت تو درخت 😆
واقعا انسان از سطح تفکر یک تسلا فن نمیدونه چی بگه …..متاسفانه چنین افرادی در دنیای خودرو حضور دارن
امید وارم خودت بری زیر یکی از همین تسلا ها و بعدش که جِرواجِر شدی ببینم بازم میگی حالا که چیزی نشده؟
Nima
۱۷ مرداد ۱۴۰۱شرمنده بابت ریپلاى کامنت اول:
متن مقاله :
به گزارش اتوبلاگ، این موسسه “”حدس”” میزند سیستم خودران تسلا در زمان وقوع حادثه فعال بوده است. NHTSA میگوید “”در حال جمعآوری اطلاعات بیشتری”” در این زمینه بوده و بازرسی گستردهتری را نیز درباره تصادف محصولات این خودروساز با خودروهای اضطراری پارک شده در کنار بزرگراهها انجام خواهد داد.
یه تیکه دیگه متن :
هنوز بهطور قطعی مشخص نشده که در زمان وقوع حادثه این خودرو از سیستم خودران تسلا استفاده میکرده یا خیر.
حالا تیتر مقاله:
سیستم خودران تسلا مقصر تصادف منجر به فوت دو موتورسوار!
مقاله تیترش با متنش نمیخونه!
بعد مهندس شاهین میگن که قطعاااا اتوپایلوت روشن بوده.
این اندازه تعصب و یه جانبه نگاه کردن براى نویسنده و مترجم سایت پدال شرم آوره!
خوبه مطلب رو خودتون ترجمه کردید، یادتون رفته توش چى نوشته؟؟
سایتى که وضعیت نویسندش این باشه که حرف و مطلب خودش رو قبول نداره به درد نمیخوره.
خداحافظ دوستان، شاد و پیروز باشید.
Nima
۱۷ مرداد ۱۴۰۱بعد به من میگن تو اون کله دنیا چى زر میزنى راجع به اینا!
یارو تو ماشین بوده گفته روشن بوده، پس حتما روشنه!
مگه یارو عیسى یا حضرت محمد؟
هرکسى ممکنه وقتى یکى رو بکشه دنبال دلیل و بهانه باشه که بندازه گردن چیز دیگه!
Elmiraj
۱۷ مرداد ۱۴۰۱معلومه جوابی ندارین که موضوعو کشوندین به شناخت ایشون و امثالش…!!!
mahdi-es17
۱۷ مرداد ۱۴۰۱خب ماشین بزنی رو نیم خودران بخوابی همینه دیگه؟
Nima
۱۷ مرداد ۱۴۰۱دارن فدرالى ها حدس میزنن که روشن بوده اتوپایلوت توى این ۲ تا تصادف!
بعد تیتر :
اتوپایلوت منجر به فوت شد.
اونا نمیدونن، شما فهمیدى اتوپایلوت بوده؟
اتوپایلوت هم کلى تصادف داشته ولى خدایى واسه بازدید بیشتر تیتر دروغ نزنید.
پدال ارزشش بیشتر از ایناست.
شاهین
۱۷ مرداد ۱۴۰۱خود راننده میگه اتوپایلوت ماشینم روشن بوده بعد مهندسی از هزاران کیلومتر دورتر تز میده که نه اینطور نبوده و پدال دروغ نگو و از این حرفا!
حداقل متنو بخون مهندس!
حق گوی باطل
۱۷ مرداد ۱۴۰۱شاهین جان متاسفانه روز های که تعطیل رسمی هست و مدرسه ها تعطیله متخصص های صنعت خودرو زیاد میشا انشاالله از اول مهر جمعیتشون کم میشه
Elmiraj
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگر روشنم نباشه راننده ای که منجر به فوت شده طبیعی که بگه سیستم روشن بوده…..
meysam
۱۷ مرداد ۱۴۰۱پاسخ به Elmiraj
“اگر روشنم نباشه راننده ای که منجر به فوت شده طبیعی که بگه سیستم روشن بوده…..”
همینجوری کشکیه مگه؟
طرف خودش میدونه و بهش هم گوشزد میکنن اگه بررسی بشه و ادعاش ثابت نشه پدرشو درمیارن
ضمنا تو دیتا بیس تسلا ثبت میشه که فلان ماشین در چه تایمهایی از اتوپایلوت استفاده کرده
Elmiraj
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگر سر این دروغا پدر درمی آوردن قبل از همه اون زنی رو محاکمه میکردن که که به دروغ در نمایشگاه شانگاهای ۲۰۲۱ روی سقف ماشین تسلا رفت و گفت که ترمز تسلای من کار نکرد و من خانواده ام را از دستم دادم….!!!!!
در حالی یه هفته بعد ثابت شد ماشینش صحیح و سالم بوده و هیچ نقص فنی در عین تصادف نداشته….
AMIR / ARMI
۱۷ مرداد ۱۴۰۱کجای این متن نوشته سیستم تسلا توسط یه سازمان رسمی مقصر شناخته شده ؟؟ که تیتر شما به یقین به این موضوع اشاره داره ؟؟
رفرنس شما شده حرف های راننده خودرویی که تصادف کرده ؟؟
از همین کامنت شما به وضوح مشخصه برای خنک شدن دل خودتون هم که شده چنین متن هایی رو ترجمه میکنید ( ماهای مهندس تز نمیدیم داریم از مدارک حرف میزنیم )
این هم عین اون داستان رفرنس قرار دادن تجربیات مجله برای مشخصات توی دوئل ها هستش به عمد به قصد نصف مشخصات از اعلامی کارخونه نصف مشخصات چیزی مجله رفرنس عزیز میگه
تاسف باره
حسن
۱۷ مرداد ۱۴۰۱دوست عزیز، هیچ کسی با پیشرفت علم و صنعت مشکلی نداره، و تسلا هم یکی از پیشگامان بحساب میاد. ولی باید قبول کرد که نامگذاری این سیستم با اسم اتوپایلت و تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی مختلف انجام میشه که از استراحت راننده پشت فرمون در بزرگراهها هست کاملا کار غیر اخلاقی و غیر انسانی هست. (احتمالا قانع کردن شما سخت خواهد بود که قبول کنید تبلیغات شبکه های اجتماعی هم اسپانسر می خواد، و خود تسلا اسپانسر خیلی از این تبلیغات هست، بجای تبلیغ مستقیم که مشکلات قانونی براش پیش میاره)
در اختیار قرار دادن یک تکنولوژی جدید در اختیار کاربر به امید جمع اوری اطلاعات برای بهتر کردن سیستم، تنها وقتی قابل قبول هست که هیچ گونه ضرر مالی و جانی برای استفاده کننده نداشته باشه. ولی متاسفانه در این زمینه تسلا روش اخلاقی در پیش نگرفته و همین باعث جبهه گرفتن خیلیا و مخالفتشون میشه از جمله خود من. باز هم ذکر می کنم این مخالفت، مخالفت با پیشرفت نیست! احترام به انسان و شعور انسان مهمه.
سپهر
۱۷ مرداد ۱۴۰۱شاهین جان به دل نگیر
شاهین
۱۷ مرداد ۱۴۰۱قانع کردن یه سنگ از حرف زدن با برخی افراد راحت تره!
صاحب ماشین خودش اعتراف میکنه موقع تصادف اتوپایلوت روشن بوده بعد اینا میگن نه تو غلط میکنی اینو میگی 😂😂😂 اونی که ما میگیم درسته!
شده حکایت اون یارو که نمرده بود و هی داد میزد بابا من زنده ام خاکم نکنین ولی فامیلاش میگفتن تو مردی خودت خبر نداری 😂😂😂
خدا وکیلی شما دیگه از کدوم سیاره اومدین.
سپهر
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ولشون کن دا اون زمان که شما ترجمه میکردی اینا تو قنداق بودن
حالا ۱۰ سالشون شده با گوگل ترنسلیت شاخ شدن
AMIR / ARMI
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ما از هیچ سیاره ای نیومیدیم شما میگی راننده میگه روشن بوده
سازمان NHTSA که توی همین متن هم نوشته میگه حدس میزنیم روشتن بوده ولی داریم اطلاعات جمع اوری میکنیم
ما هم میگیم توسط هیچ سازمانی هنوز مقصر شناخته نشده که تیتر شما به یقین داره به این موضوع اشاره میکنه
بد ترین جای قضیه اینه شما به خاطر دلایل شخصی با استناد به حرف راننده پافشاری داری که شما و راننده درست میگید
فردا پس فردا تو دادگاه ثابت میشه راننده اشتبه میکرده که خیلی هم اتفاق افتاد و شما خودت رو میزنی به اون راه و حاضر نمیشید متن جدید در مورد این موضوع منتشر بکنید که بار ها این اتفاق افتاده
بعد یه کاربری میاد میگه برای تیتر های بی سند رو صرفا برای جنجال و کلیک منتشر نکنید
شما هم بهش حمله میکنید
شاهین
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ممنون سپهر جان
اون دوستان تسلا پسند هم در جریان باشن مطالب دلبخواهی انتخاب نمیشه که هر کدومو دوست داشتیم منتشر کنیم هرکدومو خواستیم منتشر نکنیم. بر اساس میزان اهمیت و تاثیرگذاری انتخاب میشن. حالا شما هی بیا بگو از صبح تا شب که جهتداری میکنی و فلان و بهمان.
AMIR / ARMI
۱۷ مرداد ۱۴۰۱مسئله هم اینه میزان اهمیت و تاثیرگذاری رو شما داری با علایق خودت تعیین میکنی
از چند کامنتتون توی همین مطلب کاملا مشخص وگرنه این همه حمایت و پافشاری برای اینکه بخوایید یه مطلبی رو با تیتری به این غلطی که داخل متن به وضوح به اشتباهی تیتر اشاره شده رو درست نشون بدید برای چیه ؟
برای درست نشون دادن و تاکید بر درستی تیتر هم میگید راننده میگه روشن بوده پس حق با رانندس و ما با استناد به حرف راننده صحت تیتر رو تایید میکنیم این طرف داری و جبهه گیری نیست چیه
Nima
۱۷ مرداد ۱۴۰۱خود راننده حرف زیاد میزنه که مقصر نشه(ممکنه راست هم بگه)
شما متن رو نخوندى!
اول متن نوشته حدس میزنن!
شما میگى مطمئنى!؟
من گفتم تیتر محکوم کرده که حتمااااا روشن بوده.
میگم حدس میزنن روشن بوده.
برو دوباره بخون بعد کامنت بده مهندس!
Farzad
۱۷ مرداد ۱۴۰۱این داستان ادامه دارد …
Zonda R
۱۷ مرداد ۱۴۰۱نمیدونم چرا ایلان ماسک انقد با قوانین ناآشناس
واقعا نمیدونه هر سیستمی باید تو زاویه درستی باسه تا کار کنه!!!!
مسعولین و کارشناسان در تصادف بهبهان اینو متذکر شدن که آقا ایربگ در زاویه درست باید قرار بگیره تا باز بشه!!!!
لابد این سیستمم همینه
واقعا اینم نمیدونن مسعولین تسلا؟؟؟!!!!
مازیار
۱۷ مرداد ۱۴۰۱باید قبل از اینکه اجازه نصب و امکان کارکرد بروی اتومبیلها صادر بشه آزمایشات کامل و دقیق انجام میشد
نه اینکه جان انسانها مورد آزمون و خطای سیستمی تا به این حد حساس و حیاتی قرار بگیره
shahrukh
۱۷ مرداد ۱۴۰۱کُت خیلی وقته داره از تن تسلا و مدیر پلشتش درمیاد🤮
خیلی زود رقبای قدر ، نشون میدن یه من ماست چه قدر کره میده😁🤩
حسین
۱۷ مرداد ۱۴۰۱به نظر من وقتی توی جاده و وسایل نقلیه جاده همزمان هم کامپیوتر رانندگی کنه هم انسان، بعضی خودروها رو کامپیوتر رانندگی کنه و برخی رو انسان، همین آش و همین کاسه. هوش مصنوعی خودروی A نمی تونه با انسانی که راننده خودروی B هست تعامل برقرار کنه و اونو پیش بینی کنه، کاری که هر راننده ای در حین رانندگی دائما انجام میده، حتی به راننده ماشین دیگه نگاه می کنی که بفهمی میخواد چیکار کنه که ببینی حواسش هست یا نیست و غیره. اگه به خودران شدنه تمام وسایل نقلیه اعم از سواری و عمومی و وسایل سنگین بایستی خودران بشن.
Elmiraj
۱۷ مرداد ۱۴۰۱دوباره تیتر بی ربط به متن !!!!
سیستم هزاران بار ثابت کرده موتور سوار ، عابر پیاده و حتی حیوانات هم قد سگ ها را هم تشخیص میده ولی اینا هنوز نفهمیدن….!!!
اینم هنوز نفهمیدن اصلا سیستم روشن بوده یا نه….!!!
.
.
(( البته از سازمانی که در کنترل کامل دمکرات هاست و رئیسش هم سهامدار یکی از شرکت های سازنده حسگر لیدار هست ، چیزی بیشتر از این انتظار نمیره….))
M83
۱۷ مرداد ۱۴۰۱مقصر اتوپایلوت بوده اوکی !
والا محل زندگی منم شبا که میشه اوتوبانا پر موتور سنگین میشه
میوفتن تو خیابونا ویراژ میدن وووووووو صداشون آدمو کر میکنه
خدا اون روزو نیاره با موتور سوار تصادف کنین !
یبار بری مولوی میفهمی چی میگم
خودشونو میزنن به ماشینت ۴۰ متر اونور تر پخش زمین میشن بعد پلیسم ک قوفونش بلم من همیشه خدا تورو مقصر میدونه کارشناسیم بکنی سه تا مثلا مهندس میان ک هر کدوم پورسانت خودشونو میگیرن
حالا به ماند که کشور سر سبز خودمون کم از اینا نداره
Alan.r
۱۷ مرداد ۱۴۰۱آتش گرفتن ، ترمز ناگهانی ، تصادف با درخت ، زیر گرفتن مردم و ………
همش تقصیر رانندست و سیستم اتوپایلت ماشین هیییییچ دخالتی نمیکنه😂
مازیار
۱۷ مرداد ۱۴۰۱با موضعی مبنی بر مبرا بودن تسلا از کوچکترین ایراد و اتهامی در کل کائنات از طرف تسلافن ها، لطف هر گونه بحث و تبادل نظری درمورد تسلا از بین میره
درست مثل کسانی که به خدا – از نوعی که بهمون یاد دادن – معتقدن و نمیشه باهاشون درمورد نقد خدا حرف زد
تسلا خداست؟
Elmiraj
۱۷ مرداد ۱۴۰۱((NHTSA از سال ۲۰۱۶ تاکنون تیمهای مختلفی را برای بررسی ۳۹ تصادف ارسال کرده است. ظاهراً در این تصادفات از سیستم خودران استفاده شده بود. از این میان ۳۰ تصادف شامل خودروهای تسلا بودهاند و منجر به مرگ ۱۹ نفر شدهاند ))
۳۰ مورد تصادفو ۶ ساله بررسی میکنن ولی به نتیجه ای مبنی بر این سیستم خودران تسلا حتی در یک مورد هم مقصر باشه نرسیدن…. !!!
سازمانی که از یک احتمال کوچک یک گذارش نادرست را رسانهای میکنه بنظرت اگر سیستم تسلا اگر کوچکترین نقصی داشت اقدام به فراخوان و قطع سیستم نمیکرد ؟؟؟
مازیار
۱۷ مرداد ۱۴۰۱حرف من فراتر از سیستم خودرانه
هرچند بنظرم در مورد سیستمی که مستقیما با ارزشمند ترین دارایی انسان یعنی جانش ارتباط داره اصلا نباید کار به احتمال و بررسی کشیده بشه
هیچ اتومبیلی کامل و بدون نقد نیست اما در مورد تسلا از طرف بعضی فن هاش اصلا اینطور بنظر نمی رسه
بهزاد
۱۷ مرداد ۱۴۰۱دانشمند کائنات حتی در صورت تشخیص روشن بودن خودران توسط ناظران قانون در این مورد نقاط خاکستری داره که در اکثر مواقع سازنده مقصر شناخته نمیشه؛
بنا بر هر دلیلی شرکت میاد میگه این یک سیستم کمک راننده سطح ۲ هست و راننده همواره باید حواسش باشه و هیچوقت چشم از جاده و فرمان بر نداره بعد در شبکه های اجتماعی نفرات خودش با ماشین، بدون دست زدن به فرمان از این شهر به اون شهر میرن و مصداق بارز شارلاتان بازی در عصر نوین اطلاعات.
شما هم زائیده ی همین تفکری و نتیجه گیری هات فاقد منطق.
مثلا این شرکت نیومده جزو اتحادیه تولیدکنندگان قرار بگیره چون بار قانون شغلی براش ایجاد میشه و بیشتر طرفدارانش هم نمیدونن و در جلسات مربوط به صنعت گران در گوشه کنار آمریکا از این شرکت برای حضور دعوت نمیشه و برای بولد کردن این موضوع میان تئوری توطئه راه میندازن که ببینید سازندگان سنتی و طرفداران شغل در آمریکا از تسلا میترسند برای همین از این شرکت دعوت نمیشه و هزاران جفنگ دیگر.
خودروهای تسلا که دارای امکانات مثلا نیمه خودران هستند در وهله ی اول برای ایمنی مورد استفاده قرار میگیره و احتمال اینکه مالکان اونو همواره روشن بزارن ۹۹/۹۹ درصده و در بدترین حالت ممکن ترمز اضطراری این خودروها باید مانع برخوردها بشه چون ترمز اضطراری همواره ممکنه به کار بیوفته.
Elmiraj
۱۷ مرداد ۱۴۰۱لینک بیار ببینیم….
محمد
۱۷ مرداد ۱۴۰۱بعد من میگم حداقل 20 سال برای خودران کامل فاصله داریم تسلا فنا دیسلاک بارون میکنن و حتما میخوان قانعت کنن که مشکل از آدم هاست نه سیستم خب برادر من به فرض این سیستم بی نقص باشه که نیست چی به تو میرسه که از ماشینی که حتی از نزدیک ندیدیش دفاع کنی دیروز که چندتا ژاپنی فن با حرف های تعصبی و دور از منطق و عقلشون کامنت هارو ملتهب کردن امروزم تسلا فن ها ، من منکر شاهکار بودن fsd تسلا نمیشم ولی راه طولانی میخواد تا آدم رانندگی رو کنار بذاره ، بالاخره اتفاق می افته ولی نه الان
امیر
۱۷ مرداد ۱۴۰۱درسته شهاب اع ببخشید محمد. کره ای فنای مولتی اکانت خوبن 😂
محمد
۱۷ مرداد ۱۴۰۱من بیکار نیستم دوست فیک کره فن هاهم مثل ژاپنی فن هان
M83
۱۷ مرداد ۱۴۰۱والا اتوپایلت تسلا تو پابجیم مشکل داشت !
اما تسلا با کم صنایعی دست و پنجه نرم نمیکنه ک حالا شما بیای بگی اوکی اتوپایلتش خرابه کل مجموعش خرابه
تسلا خدا نیست
ماسک سیاست کثیفی داره اما هنو اولاشه
T
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اصلا به خودرو های تسلا اعتماد ندارم