یک ویدئوی کوتاه از یک تسلا در حالت رانندگی تمام خودکار منتشر شده که بیشازپیش سیستم ADAS سازنده را زیر سوال میبرد.
این ویدئو توسط یک اکانت توییتری منتشر شده و عملکرد یک دستگاه تسلا را که به بهروزرسانی FSD بتا نسخه ۱۱.۴.۱ مجهز شده است را در آبوهوای آفتابی و دید کاملا باز نسبت به عابران پیاده نشان میدهد. به نزدیکشدن تسلا با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت به عابر پیاده، انسان پای خود را روی خط گذر از خیابان میگذارد. خودرو در این وهله ۴۵ متر با او فاصله دارد.
محل عبور عابر پیاده هم به خوبی توسط تابلوهای خوانا در دوطرف مسیر مشخص شده بوده و سیستم تسلا توانایی شناسایی آن را داشته است. خط سنتی عابرپیاده هم زیر پای عابر نقش بسته اما حال واکنش خودروی تسلا پس از دیدن عابر پیاده اینگونه بوده که پس از کمی مکث، سرعتش را کمی کاهش داده اما بهجای توقف به رانندگی ادامه میدهد و درحالیکه عابر به میانه مسیر خود میرسد، از کنار آن عبور میکند.
راننده در توییت خود نوشت:
ابتدا کمی سرعتش را کم کرد تا درصورت لزوم متوقف شود اما بعد ادامه مسیر را تصمیم ایمن دانست. این کار یکی از باحالترین و مضخرفترین چیزهایی بود که از نسخه ۱۱.۴.۱ سیستم خودران تسلا دیده بودم. عابر را تشخیص داد اما بهجای ترمزگرفتن مانند یک انسان تصمیم گرفت که میتواند بهموقع شخص را رد کند.
برخلاف آنچه که راننده آن را هیجانانگیز میداند، این رفتار از سوی هوشمصنوعی خطرآفرین است و یک نقض قانون ترافیکی به حساب میآید. با ورود عابر به خط گذر از خیابان، راننده موظف است خودروی خود را متوقف کند اما خودروی تسلا تنها اینکار را نکرد بلکه درحین عبور شخص از روی خط رد شد. از آنجا که سیستم خودرو تشخیص عابرپیاده را تایید کرده بوده است، تصمیمگیری متفاوت آن جای نگرانی دارد.
درست است که کسی در این اتفاق آسیب ندید و تسلای یادشده طبق نظر راننده برای ترمزگرفتن سرعت خود را کاهش داد اما این موارد توجیهکننده رفتار غیرمنتظره آن نیستند. حتی چون برخی رانندههای تهاجمی این کار را انجام میدهند به این معنی نیست که انجام آن توسط سیستم هوش مصنوعی بلامانع است و میتواند رفتار خطرناک انسانی را بازآفرینی کند.
مشخصا این یک نقص بزرگ در برنامه سیستم FSD بتا تسلا محسوب میشود اما برخی طرفداران تسلا بدون بهکارگیری منطق آن را کاری عادی و اتفاقی نهچندان خاص میدانند. نظر شما درباره رفتارهای غیرمنتظر این هوش مصنوعی چیست؟ آیا میتوان برای این سیستمها جایی برای خطا قرار داد یا صرفا باید مطابق برنامه خود عمل کنند؟ آیا هوش مصنوعی به جایی خواهد رسید که تصمیمات خود را جدا از برنامه اصلی بگیرد؟
mobin
۵ خرداد ۱۴۰۲این ماشینو باید یه ماه گذاشت توی اوراقی های ایران تا در بین پیکان ها به عواقب کاراش فکر کنه 😂😂😂
Elmiraj
۵ خرداد ۱۴۰۲آپدیت ۱۱.۴.۱ چند روز پیش بعد از ماه ها بررسی NHTSA منتشر شد و اگر کوچکترین خطایی در کار بود اجازه انتشار داده نمیشد…
نکته جالب تر اینکه FSD طبق جدیدترین داده ها پنج برابر ایمن تر انسان ها در داخل شهر ها رانندگی می کنه و از این حیث اختلاف سنگینی با سیستم های مشابه در wymo و Uber داره.
(( اینم اضافه کنم که بنابر بر جدیترین داده های jato dynamics در فصل اول امسال model y پرفروشترین خودروی جهان شده))
علیرضا
۵ خرداد ۱۴۰۲فکر کن برای ماشینت ابدیت بیاد مگه گوشیه
ممد ژانگولر
۵ خرداد ۱۴۰۲این همه کامنتهای منفی و حسادت علیه تسلا میبینم یاد پسر آخر خانواده میوفتم وقتی یک عروس خوشگل و بلوند و چشم آبی میاره خونشون بعد داستان شروع میشه . جاریا شروع به حسادت و حرفهای خاله زنکی زدن میوفتن . ماها که نمک داریم ولی این بوره بی روحه از خود راضی . شروع میکنن به کوبیدن طرف . 😉
Elmiraj
۵ خرداد ۱۴۰۲هر چی موفق تر ، هیتر بیشتر…..
Behnood
۵ خرداد ۱۴۰۲دست شما درد نکنه آقای ژانگولر دیگه بزرگان دنیای خودرو شدن یک مشت جاری حسود
ممد ژانگولر
۵ خرداد ۱۴۰۲داداش بهنود من منکر بزرگان خودرو نیستم . خودم عاشق برند مرسدس بنزم . ولی اون موقع که همه خواب بودن داداش ایلان ماسک با زرنگی و مهارت سودشو برد . بقیه کجا بودن . من در یکی از کشورهای دوست و برادر ایران بودم با چشام تسلا میدیدم عین نقل و نبات . اگه بد باشه برای چی میخرن . تنها ایرادی که به تسلا میگیرم جلو جلو پول ثبت نام گرفت ضمنا وعده خودرانش با تاخیر زیاد فعال شد . همین . مگر نه شرکتی نوپا با این سرعت پیشرفت کنه قابل تقدیره . داداش نمیتونم درپوش رو حقیقت بذارم اخلاق و مرامم اجازه نمیده. راستیتش ماشین دیگه خز شده اگه دقت کنی همه شبیه هم شدن . ولی تسلا با سیستم خودرانش خون جدیدی تو کالبد بی روح خودروسازی تزریق کرد . دمشم گرم موفق بوده . حالا آینده چی میشه مهم نیست . من مصرف کننده ی ماشین خوب و ارزون میخوام ترجیحا اگه برندش مرسدس بنز باشه با غرور پشتش میشینم نشد تار موهای همتون .
بهزاد
۵ خرداد ۱۴۰۲تسلا مدل ۳ با کاهش فروش ۴۲ درصدی روبرو شد بدون درگیر شدن این شرکت با زنجیره ی تامین.
همانطور که میبینی رقابت معادلات را به هم میریزه و حتی تخفیف زیاد هم نمیتونه از کاهش فروش جلوگیری کنه و مدل y هم با ورود رقبا فروش با فروش منفی مواجه میشه و خیلی هم دور نیست.
Elmiraj
۵ خرداد ۱۴۰۲استاد خطوط تولید Model 3 در دو کارخانه فریمونت و گیگاشانگهای در حال تغییر و بروزرسانی برای تولید نسخه جدید هستن و طی این سه ماهه تولید model 3های فعلی به کل متوقف میشه….
جهت اطلاعت کاهش قیمت ها حسابی کارساز بوده و باعث شده model y با افزایش فروش ۶۹ درصدی موفق به فروش ۲۶۷۲۰۰ دستگاه در این سه ماهه بشه…!!! با وجود بیش از ۲۰ رقیب الکتریکی هم کلاس و عمدتا ارزانتر !!!
فعلاً اونایی که معادلاتشون حسابی بهم ریخته ژاپنی ها هستن که از ۱۵ نماینده حاضر در لیست ۳۰ تای پرفورش دنیا ۱۰ تاشون افت فروش داشتن و از اون ۱۰ تا هم ۶ تاشون افت فروش دو رقمی ثبت کردن….!!! ( ماشاالله هونداها که همه کاهش فروش ۲۰ و ۳۰ درصدی ثبت کردن )
افت فروش تویوتا هم روز به روز در حال افزایشه و در این سه ماهه به ۷ درصد رسیده…
ممد ژانگولر
۵ خرداد ۱۴۰۲داداش المیراج البته این نکته رو هم محض اطلاع یادآوری کنم برند بزرگ تویوتا هنوزم بالاترین فروش خودرو در کشورهای دوست و برادر ایران یعنی پاکستان و افغانستان داره .
بهزاد
۵ خرداد ۱۴۰۲مشکل تامین قطعاته و احتمالا اواسط امسال حل بشه و فروش تویوتا طبق پیش بینی نزدیک سال قبل هست تا آخر سال.
فروش مدل ۳ نزولی بوده و سه ماه اول سال که توقف تولید نشده و به خردت رجوع کن که چطور افزایش چند ده هزار دستگاهی مدل y باعث کاهش ۲۰ درصدی رقبا شده که این ۲۰ درصد شما احتمالا میشه چند صد هزارتا!!!
اینقدر مظلوم نمایی در مورد هیتر تسلا هم نکن چون خود شما در روز روشن هیتر برندهای موفق هستید و تنها امیدتون به یک برند هست تا در تخیل همه ی اونها تبدیل به نوکیا بشن که آینده نشان میده چقدر درست میگفتید.
فعلا رقیبان مدلهای برقی تولید انبوه ندارن و زمان میبره تا ظرفیت تولید برقی هاشون بالا بره و بارها گفتم از ۲۰۲۶ به بعد بیا در مورد رشد بحث کنیم.
R/T
۵ خرداد ۱۴۰۲خب
آقای تسلا کجایی؟؟
R/T
۵ خرداد ۱۴۰۲بنظر من هوش مصنوعی هنوز به تکامل نرسیده و باید وقت بیشتری صرفش بشه
سبحان
۵ خرداد ۱۴۰۲هوش مصنوعی توسط دیتا آموزش داده میشه
الان داره دیتا جمع میکنه دیگه !
heshmat021
۵ خرداد ۱۴۰۲یکم تخصصیه و همه نمیدونن هوش مصنوعی باید دیتا داشته باشه و تست بشه و توقع دارن یه شرکتی بیاد یهو اتوپایتلت بسازه بده بیرون
خیلی از امکانات نرم افزاری که روزمره استفاده میکنیم سال ها تست شدن تا به این کاربرد رسیدن، در زمینه خودرو هم باید این مسیر طی بشه و تسلا داره این کار رو میکنه، بقیه شرکت ها صرفا دارن با رادار و نقشه از پیش تعیین شده خودران پیاده میکنن، ولی کار تسلا خیلی فرق میکنه و به مرور پیشرفته تر میشه حتی از انسان، چون کامپیوتر ها اگر کار براشون درست تعریف بشه خطا ندارن.
بهزاد
۵ خرداد ۱۴۰۲بقیه شرکت ها همین الانم دارن با ترکیب دوربین و رادار بخش رانندگی خودکار خودشونو دنبال میکنند و احتمالا فقط طرفداران تسلا فکر میکنند رقبا در این زمینه بیکارند.
اگر لیست شرکت های توسعه دهنده ی رانندگی خودکار را اینجا بنویسیم بالای ده شرکت فعال وجود داره و سالهاست روند توسعه و تحقیق را با بودجه های میلیاردی پیش میبرند.
سبحان
۵ خرداد ۱۴۰۲الان کجای این خطرناک که مثل انسان داره رفتار میکنه ؟ اگه اینجوریه انسان هم خطرناک رانندگی میکنه
تا جایی هم که من میدونم وقتی چراغ راهنمایی برای ایست وجود نداشته باشه درصورتی که مسیر خالی باشه لزومی به ایست کامل نیست اینجا هم نوشته مسیر تا نصفه عابر پیاده رفته بوده یعنی مسیر خودروی تسلا خالی بوده