۲۰۲۴ سالی پرتلاطم برای خودروسازان آمریکایی بود.
دو روز پیش، سال ۲۰۲۴ به پایان رسید و دروازههای سال نو را برای خودروسازان باز کرد. با اتمام این سال پرهیاهو برای خودروسازان جهان، وقت آن رسیده است که به فراخوانهای آنها نگاهی داشته باشیم؛ چون در این زمینه ۳۶۵ روز پرجنبوجوش را سپری کردند. ۱۰ برندی که بیشترین تعداد فراخوان را منتشر کردند، حدود ۲۵ میلیون دستگاه خودروی خود را موردوارسی دوباره قرار دادند!
برخی از این فراخوانها به مشکلات بسیار اساسی و بزرگ و برخی دیگر، تنها به برچسب اشتباه روی یک قطعه بازمیگشتند. دلیل فراخوان هر چه که بوده، خودروسازان خود را موظف به رفع آن میدانستند. آمار «NHTSA» در آمریکا باعث شده تا بتوانیم برندهای خودروسازی را برحسب تعداد خودروهای فراخوانشدهشان دستهبندی کنیم. بر اساس این دستهبندی متوجه میشویم که برند تسلا با ثبت ۱۵ فراخوان بزرگ و وارسی بیش از ۵ میلیون خودروی برقی خود، در صدر فهرست قرار دارد.
در مقام مقایسه میتوان به برندهای آمریکایی دیگر اشاره کرد که با ثبت ۶۰ تا ۷۰ فراخوان، تعداد کمتری از مشتریانشان را به نمایندگیهای تعمیر خودرو کشاندند. شرکتهای فورد و استلانتیس در سال ۲۰۲۴ بهترتیب با ۶۳ و ۷۲ بار فراخوان دادند. جدول زیر، تعداد فراخوانها و خودروهای فراخوانشده شرکتهای خودروسازی فعال در بازار آمریکا را نشان میدهد:
برند | تعداد فراخوانها | تعداد خودروها |
فولکسواگن | ۱۸ | ۱,۰۸۸,۴۰۷ |
هیوندای | ۲۵ | ۱,۱۰۹,۹۷۸ |
کیا | ۱۹ | ۱,۲۱۱,۷۷۸ |
تویوتا | ۱۶ | ۱,۲۲۱,۶۶۶ |
بیامو | ۳۶ | ۱,۸۳۲,۹۶۸ |
جنرالموتورز | ۳۳ | ۱,۸۷۲,۵۲۱ |
هوندا | ۱۸ | ۳,۷۹۴,۱۱۳ |
فورد | ۶۳ | ۴,۳۸۲,۶۹۵ |
استلانتیس | ۷۲ | ۴,۸۰۴,۲۸۵ |
تسلا | ۱۵ | ۵,۱۳۵,۶۹۷ |
در این میان، بزرگترین درخواست بازرسی مجدد شرکت فولکسواگن شامل ۲۷۱,۳۳۰ دستگاه خودروی نو آن در ماه ژوئن ۲۰۲۴ شد؛ مشکل خودروهای مشمول این طرح، کارنکردن کیسههوا سرنشینان جلو بود. شرکت هیوندای هم مشکل دوربین مدلهای النترا و سانتافه را برطرف کرد. اما محصولات کیا و بیامو مشکلات جدیتری داشتند؛ کیا باید مشکل گیرکردن دکمه تنظیم صندلی تلوراید را برطرف میکرد چراکه میتوانست صندلی را هم به آتش بکشد! بیامو هم مجبور بود برای جلوگیری از آتشسوزی محصولاتش، پمپ آبشان را وارسی کند.
سال ۲۰۲۴ برای وانتهای تویوتا هم چندان خوشیمن نبود؛ این برند ژاپنی مجبور شد برای جلوگیری از تلفات جانی احتمالی در خودروهایش، بیش از ۶۶۱ هزار دستگاه وانت را به نمایندگیهایش فرابخواند و محور و جعبهدندههایشان را وارسی کند. درکنار این وانتها، بیش از ۱۰۰ هزار توندرا و لکسوس LX هم بهخاطر نقص فنی پیشرانه به مراکز خدمات پسازفروش تویوتا دعوت شدند.
مشکلات هوندا امسال جزئیتر بودند و شامل فرمان مدلهای سیویک و… میشد. برند جنرالموتورز که شامل کادیلاک، جمس، بیوک و شورولت میشود هم سال بهتری را تجربه کرد اما مجبور شد برای تعمیر در تخت بار وانتهای شورولت و جمس، تعداد زیادی خودرو را به نمایندگیهایش بکشاند.
شرکت فورد که پیش از این، پرفراخوانترین برند آمریکایی بود، با وارسی حدود ۴ میلیون خودرو از این مقام کنارگیری کرده است. مدیرعامل این خودروساز بزرگ اعلام کرده که در تلاش است تا کیفیت محصولاتش را ارتقا دهد؛ هر چند رقم خودروهای فراخوان شده این برند بسیار بالا قلمداد میشود اما در مقایسه با قبل بهبود پیدا کرده است.
پس از فورد، استلانیس با فراخوان نزدیک به ۵ میلیون خودرو، سالی بسیار بد را تجربه کرد. این مجموعه بزرگ که حال مالک برندهای مشهوری چون کرایسلر، پژو، سیتروئن، دوج، آلفارومئو، مازراتی و… شده است، با کمک NHTSA فراخوانهای کوچک و بزرگ زیادی را اعلام کرد که شامل خودروهای تمام برندهای زیرمجموعهاش میشد.
اما در نهایت این تسلا بود که با فراخوان کراساوورهایش (مدل ۳ و مدل Y) و وانت سایبرتراک، مشتریان زیادی را به نمایندگیهایش کشاند. این برند که در یک فراخوان بیش از ۲ میلیون خودرو را بررسی کرد، بهخاطر عرضه وانت برقی سایبرتراک دردسرهای زیادی را متحمل شد و مجبور بود آن را ۷ بار موردوارسی قرار دهد. به نظر شما، آیا تعداد بالای فراخوانها نشان از کیفیت پایین خودروهای یک برند است؟ آیا مالکان در کشورهای دیگر مانند ایران هم باید نگران فراخوانها باشند؟
Titanium
۱۳ دی ۱۴۰۳ماشالا ها رو رد کنین بیاد
پیام
۱۳ دی ۱۴۰۳خوبیش اینه وقتی بحث عدد و ارقام میشه دیگه چرت و پرت نمیشنویم و هر کسی ازون دور نمیاد دلقک بازی در بیاره!
🇰🇷
۱۳ دی ۱۴۰۳خداروشکر که یچیزی هست به اسم عدد و آمار که نمیشه زیر سوالش برد و عین حقیقتو نشون میده
۱۳ دی ۱۴۰۳شنیدم مش حسن از ده بالا
فروخته سه تا بز با کل گاوا
پس از فروختن سیبا و گوجه
گرفته یک بلیط از توی کوچه
روان گشته سراسیمه به کرمان
خریداری نماید چرخ پیکان
ولی پیدا نکرده توی بازار
سوی ده رفته او با حالتی زار
میان راه ده ، او دید یکبار
یهو گربه نر و روباه مکار
بگفتند مش حسن حالت چطوره
چرا احوال تو امروز کوره؟
بگفتا مش حسن آن داستانش
ز بی چرخی آن شیر ژیانش
که پیکانم همی بی چرخ مانده
تو گویی کام دنیا تلخ مانده
بگفتا غصه خوردی مش حسن جان؟
بیا یکبار دیگر سوی کرمان
بریمت سوی آن مردم سواران
که میسازند جک از بهر ایران
یکی اس فایو گیریم بهر یاری
که جک بهتر بود از آن سواری
بگفتا مش حسن بیلاخ روباه
نمی ارزد به چرخی ان جک راه
به سر والف خراب چرخ پیکان
نمیگیرم یکی خودرو ز کرمان
نه اس فایو و نه جی فایو و نه جی سه
نه لیفان و نه هر آشغال و غیره
برو فکری بکن این آی کیو را
ویا گولی بزن پینو کیو را
مگر من احمقم پولم دهم جک؟
بماند توی جاده مثل لک لک
همین پیکان بماند بهر بنده
تو هم جک را بزن گاهی به دنده
بشرط انکه تق تق را نبینی
و یا وز وز کند بر خود نرyنی
یکی آچار در دست تو باشد
سرِ باطری بایستی که وا شَد
از اگزوزش صدا گاهی نیامد
بدان روز تو هم دیگر سرامد
بزن زنگی برای کسب امداد
نماینده گی و شرط خداداد
که اینها آپشنند، ایراد کجا بود
برای جک سواران آشنا بود
برای صرفه جویی مصرف سوخت
جک بیچاره یکدم توربو اش سوخت
برفت و مش حسن آن پول خود را
خریداری کند یونجه و جو را
دهد آن را به گاو و خر که هردو
بصرفه تر بوند از جک توربو
دیا
۱۳ دی ۱۴۰۳نسبت به تعداد فروش، هم تعداد فراخوان هم تعداد خودرو فراخوان شده امار هیوندای خوب نیست.
🇰🇷
۱۳ دی ۱۴۰۳اگه میخوای دقیق حساب کنی اینم باید لحاظ کنی که تعویض کامل موتور و گیربکس هزینه خیلی بیشتری داره تا مثلا یه کلید یا سوییچ برقی
شاید هزینه ناشی از تعویض کامل صدهزار موتور گیربکس ، با هزینه فراخوان ۲ میلیون کلید یا سوییچ برابر باشه. چه بسا بیشتر
دیا
۱۴ دی ۱۴۰۳من کاری به نوع یا هزینه فراخوان ندارم. ولی این ثابت شدس که تویوتا به خاطر سابقه ای که داره حاضره خودرو طرف رو کامل تعویض کنه. ولی شرکت های کره ای حاضر نیستن زیر بار یه سویچ عوض کردن هم برن.
Car love
۱۳ دی ۱۴۰۳ولی وضعیت هوندا خیلی خوبه انگار 😂😂😂
718
۱۳ دی ۱۴۰۳از ۵ تای اول ۳ تا که مشخصا امریکایی هستند . استلانتیس هم بخش مهمی از فراخواناش به هنرنمایی کرایسلر و جیپ و رم برمیگیرده . با کمی ارفاق نزدیک ۴ تا از ۵ تا رو آمریکا با قدرت به خودش اختصاص داده … ماشالا
سوشیانت
۱۳ دی ۱۴۰۳ماشالاه بی ام و با ۳۶ فرخوان اون هم به خاطر آتش سوزی
کاربر
۱۳ دی ۱۴۰۳دلیل اینکه میخوای بحث راه بندازی چیه؟ن تنها شما بلکه بعضی از دوستان کره ای فن و حتی آلمانی فنو ژاپنی!همه کلا توی این سایت دنبال جر بحثن.
آدولف هیتلر
۱۳ دی ۱۴۰۳حرف حساب
j7
۱۳ دی ۱۴۰۳کامنت رو گذاشتن برای بحث و گفتگو دیگه
هیچ سایت خودرویی چه داخلی چه خارجی نیست که توش بحث و جدل نباشه
۱۴ دی ۱۴۰۳بعد همه سوار ماشین پژو پراید دنا یا ماشین های چینین آنقدر سر ماشین های مدل بالا بنز بی ام و تویوتا لکسوس کیا هیوندای دعوا میگیرن
سوشیانت
۱۴ دی ۱۴۰۳این رو به کسایی بگو که یه جا میگن فراخوان یعنی تعهد به مشتری یه جا میگن یعنی کیفیت پایین در ضمن اگر دقت کنی من بحث رو شروع نکردم جواب ۷۱۸ رو دادم
کاربر
۱۴ دی ۱۴۰۳(کامنت رو گذاشتن برای بحث و گفت و گو)
دقیقا حرفت درسته اما نه این بحث های بچگانه این شرکت فراخوان داده یا اون!
من خیلی کامنت نمیزارم و قبلا گه گاهی میومدم سایت پدال دورو ور سال ۹۷ خیلی هم از قدیمی های سایت نیستم ولی همون زمانم یادمه چقدر بحث های قشنگی میشد مابین اون بحثا یه چهارتا چیزی فنی یا اطلاعاتی راجب شرکت فلان یاد میگرفتم و کیف میکردم.اینا به جای اینکه بحث باشه بیشتر ترول و کلا تخریبه!
خود شما برات جذابه زیر هر پست این حرف های الکیو بشنوی؟اونم نظرای کلیشه ای و تکراری؟!!
Car love
۱۳ دی ۱۴۰۳ماشالله هوندا 😂 پارسالم بعنوان بیشترین فراخوان سال تونست عنوان کسب کنه 💔
Killer
۱۳ دی ۱۴۰۳واقعا جاپونی ها بی رقیب هستن،البته تو فراخوان
این امار فقط مربوط به آمریکاست،آمار جهانی رو چک کنین وضعیتشون بدتره
Galant.VR4(JDM)
۱۳ دی ۱۴۰۳با ژاپنی ها خاطره خوبی نداری انگار bro🤫
🙋🏿🙋🏿🙋🏿🙋🏼🙋🏿🙋🏿🙋🏿
Killer
۱۳ دی ۱۴۰۳اره یاد فراخوان میوفتم :(
🧍🏿♂️🧍🏿♂️🧍🏿♂️🧍🏿♂️Jdm 🇯🇵🧍🏿♂️🧍🏿♂️🧍🏿♂️🧍🏿♂️
سالار فصل
۱۳ دی ۱۴۰۳تویوتا با توجه بهحجم فروش
و رینیو کردن محصولاتش
عالی عمل کرده
ننگ ما ننگ ما کیا هویوندای ما
٣چرخه
۱۳ دی ۱۴۰۳سطح کل کل رو خدایی 🤣
اوضاع خیلی خیته جدولو نگاه نکن تعداد ترسناکن واس ۳چرخ سازان 🤣 ماست مالی هم بی فایدس
سالار فصل
۱۴ دی ۱۴۰۳دادا به زحمت افتادی برای پاسخ به من رفتی اکانت ساختی؟
علی علوی
۱۳ دی ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
جسارتا بنده از جنابعالی توقع نداشتم که اینجانب را به اصطلاح عامیانه سرکار بگذارید؟؟؟!
جنابعالی فرمودید که چنانچه مقاله و یا نوشته ای که مناسب برای انتشار در سایت پدال باشد تیتر مطلب را برای جنابعالی ارسال بنمایم که بنده عرض کردم اتومبیل های مجهز به سیستم های راداری
سپس از حضرتعالی سوالی داشتم مبنی بر اینکه آیا سایت پدال مقاله یا مطلبی با عنوان اتومبیل های مجهز به سیستم های راداری داشته است یا خیر که حضرتعالی فرمودید تا به حال مطلبی با این مضمون نداشته ایم
سپس مجدداً بنده عرض کردم که اینجانب به چه ترتیبی می توانم مقاله و یا مطلبی را که عنوان کرده بودم ارسال کنم که جنابعالی پاسخ بنده را ارسال نفرمودید!!!؟؟؟
جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز خواهشمندم که این مرتبه پاسخ بنده را ارسال فرمایید سپاسگزارم
علی علوی از مشهد
بنده منتظر ارسال پاسخ جنابعالی می باشم
فقط انگلستان
۱۳ دی ۱۴۰۳دیروز رفتم شرکت دوج گفتم میخوام چلنجر دیمون۱۷۰ بخرم گفتن برای خرید دیمن باید کلاس های فوق پیشرفته رو بگذرونی منم توی دلم گفتم کلاس های فوق پیشرفته دیگه چیه که که گفتن برید داخل حیاط شرکت کلاس داره شروع میشه حدود بیست نفری بودیم رفتیم داخل حیاط که دیدم مدیر عامل شرکت دوج لباس کار پوشیده و یه دستمال یزدی هم دور سرش بسته بود و یه بشکه قیر رو روی آتش به جوش آورده بود گفتیم داری چیکار میکنی گفت برای خرید دیمن اول باید کلاس های قیروگونی کاری رو بگذرونید چون برای درگ با این ماشین باید از قبل جاده رو قیروگونی بکنید
ما هم با موفقیت کلاس رو گذروندیم و سوار ماشین شدیم و رفتیم.
Boss 429
۱۳ دی ۱۴۰۳هرهر هارهار هیرهیر / کرکر کارکار ک.. …
Taha Ayoobi
۱۴ دی ۱۴۰۳اون قیر ها برا کار دیگه بوده ولی مثل اینکه دلش برا کلاس شما سوخته.
Ehsan
۱۳ دی ۱۴۰۳بعد از این مطلب فن های ژاپن (اون دسته که عشق بحث کردنن همیشه)هرچی بگن میشه دست و پا زدن الکی !
آرین
۱۳ دی ۱۴۰۳گری.ه ؟ خوب نیست نکن
Galant.VR4(JDM)
۱۳ دی ۱۴۰۳اون دوستانی که بدون خوندن متن و فن بازی میاین کامنت میزارن
درنظر بگیرین این آمار به نسبت تعداد فراخوان و تعداد فروش اون ماشین درنظر گرفته شده
به جای مسخره بازی بیاین دلیل این فراخوان هارو با منطق و دانش توضیح بدین شاید ماهم یه چیزی یاد گرفتیم
حسین
۱۴ دی ۱۴۰۳ای بابا اون از سال قبل که کیا صدر فراخوان بود اینم از فاجعه امسال. با تولید و فروش کمتر از نصف تویوتا و هوندا فراخوان هاشون بیشتره حلب سازی چیوندا کیا خنسیس