تام ژو رئیس تسلا در چین که کار تبدیل کردن گیگافکتوری شانگهای به بزرگترین کارخانه تولید خودروهای برقی در جهان را انجام داد به سمت مدیر جدید گیگافاکتوری آستین تگزاس منصوب شده است.
مدیر ارشد تسلا در چین که از آوریل ۲۰۱۴ تاکنون با این خودروساز همراه است به یکی از مدیران ارشد کمپانی موردبحث تبدیل خواهد شد. البته این تصمیم جای تعجبی ندارد زیرا گیگافکتوری شانگهای با سرعت بالایی به قطب تولید و صادرات تسلا بدل شده است. کار ساختوساز تا شروع به تولید خودرو در گیگافکتوری شانگهای حدود یک سال طول (از دسامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹) طول کشید. در ماه آگوست بود که این کارخانه یک میلیونمین خودروی تولید را تولید کرد تا یکسوم از کل تولید تسلا تا آن زمان را به نام خود ثبت کند. در ماه نوامبر امسال نیز گیگافاکتوری شانگهای رکورد تولید ماهانه خود را شکست و ۱۰۰۲۹۱ دستگاه خودرو را از خط تولید خارج نمود.
بیشک چنین دستاوردهایی باعث شده ژو به یکی از مدیران باب میل ایلان ماسک تبدیل شود، ماسکی که کار کردن در محیطهای خشن و پرفشار را دوست دارد. اگرچه رئیس تسلا در چین میتواند دستورالعملی مخفی برای دورهم جمع کردن یک تیم ساخت کاربلد در کوتاهمدت داشته باشد اما شرایط منحصربهفرد کشور چین را به راحتی نمیتوان در کشوری دیگر پیادهسازی کرد. کریس ژنگ مؤسس یکی از وبلاگهای خودرویی چینی میگوید:
در طول سه سال گذشته گیگافاکتوری شانگهای بهتر از کارخانههای فرمونت، تگزاس و برلین عمل کرده هرچند همه این موفقیت به تام ژو یا تیم چینی او تعلق ندارد.
او خاطرنشان میسازد:
محیط کسبوکار دوستانه، زنجیره تأمین قدرتمند و تیم مدیران کاربلد و کارا سه فاکتوری هستند که فعلاً فقط در چین قابلدستیابی خواهند بود بنابراین نکته کلیدی در این میان شانگهای یا تگزاس نیست. برای مثال به BYD نگاه کنید. قطعاً تام و تیم مدیریتی او عملکردی عالی دارند اما این همه ماجرا نیست.
یکی از وبسایتهای چینی گفته که ماسک ژو را به عنوان مدیرعامل جهانی تسلا منصوب کرده است. این پست جدید مسئول فروش و گیگافکتوری های تسلا خواهد بود و ماسک همچنان به رهبری بخشهای کلیدی و فنی تسلا ادامه خواهد داد. ایلان ماسک قبلاً اظهار داشته بود به هدایت تسلا و اسپیس ایکس ادامه خواهد داد اما تیمهای حاضر در پستهای مدیریتی این شرکتها به حدی خوب هستند که معمولاً نیازی به راهنماییهای او ندارند.
sina
۲۱ آذر ۱۴۰۱اینکه یه چینی حاضره با نصف یا حتی کمتر حقوق (ذکر نشده ولی میشه هزاران مثال آورد) بره تو آمریکا کار کنه بهش میگن برتری ژئوپلیتیک.
دلیلی که غرب آلترناتیوی نداره همینه!
شاهرخ
۲۱ آذر ۱۴۰۱محیط کار دوستانه؟
اون کارگرای بدبخت مثل برده میمونن حتی حق حرف زدن باهم دیگه رو ندارن
با کمترین حقوق و مزایا کار میکنن حق اعتراض و دور کاری و … هم ندارن
مردیم از خوشی
۲۱ آذر ۱۴۰۱شغل کارگری همینه همه جا کارگر تحت فشار هست
باز برند خدا را شکر کنند تو کشوری مثل آمریکا کارگر هستند
اینجا ما هم کارگریم ولی…
حداقل اونجا آزادی دارند تو زندگی شخصی
حقوق بالا
با شرایط اقتصادی خوب کشورشون ( خرید بهترین خودرو های دنیا با اقساط بلند )
(JONATHAN (TESLA
۲۱ آذر ۱۴۰۱هیچ ربطی به موضوعات ژئوپلیتیک نداره بلکه بحث توسعه جوامع در میان هستش و فقط مربوط یه چین نیست
بلکه تمام جوامع شرق و بلوک شرق این ضعف عدم توسعه رو در خودشون دارن بهتره بگیم ضعف ایدئولوژی شرق در مقابل غرب
و این قضیه حتی قبل از استقلال امریکا هم بوده ولی چون قیاس نمیشدن این ضعف پنهان بود
همیشه وقتی بحث یه کشور توسعه یافته به میان میاد مردم توسعه اقتصادی رو به یاد دارن دقیقا پشت این توسعه اقتصادی
توسعه ایدئولوژی هم وجود داره وگرنه المان نازی با اینکه از نظر صنعتی توسعه پیدا کرده بود فقط به خاطر عدم توسعه ایدئولوژی و ضغفی که داشت از بین رفت شوروی همچنین روسیه فعلی ایران و چند کشور دیگه
این قضیه دقیقا الان در کشور ما هم رخ میده و این عدم توسعه ایدئولوژی فاجعه به بار اورده نسلی که عوض شده و ایدئولوژی هایی که ثابت موندن
MILADZM
۲۱ آذر ۱۴۰۱ایدئولوژی که ماهیتش در از میان برداشتن جریان های فکری مخالف تعریف میشه نه قابلیت توسعه داره نه قابیلت مدرن شدن .
اصولا بخاطره همینه که میگیم از یه جایی به بعد مذهب تموم میشه و سیاست آغاز .
(JONATHAN (TESLA
۲۱ آذر ۱۴۰۱ایدئولوژی به زبان ساده میشه خط فکر سیاسی و اجتماعی
این خط فکر میتونه جنبه های مختلفی داشته باشه ایدئولوژی یک سیستم میتونه بر اساس تخریب و دشمن سازی نیروی خارجی هم استوار بشه ولی لزوما به این شکل نیست ایدئولوژی غرب بر اساس ارمان گرایی دنیوی و تعالی انسانی و اجتماعی هستش
ایدئولوژی شرق و بلوک شرق دقیقا به خاطر عدم توسعه و ضعف و چند وجهی شدن و البته تاثیر از ایدئولوژی غرب به این شکل در اومده
به طور کلی هر خط فکری یک ایدئولوژی محسوب میشه
sina
۲۱ آذر ۱۴۰۱ضعف ایدئولوژی معنایی نداره.
وجود ایدئولوژی خودش ضعف محسوب میشه. برا همین یه ایرانی یا چینی یا روس حقوق شهروندیش تو آمریکا از کشور خودش بیشتره!
MILADZM
۲۱ آذر ۱۴۰۱اصولا در ذات هر ح کومتی یه ایدئولوژی نهفته س
حتی سکولارترین جوامع هم در یه جاهایی از یه سری باور های نظام بندی شده خط مشی میگیرن مثل جریان لیبرالیسم در جوامع مدرن غربی .
خطرناک ترینش ایدئولوژی آمیخته با مذهب هست که ما بیش از 4 دهه هست که گرفتارشیم و نه راه پس داریم نه راه پیش
ایدئولوژی برآمده از مذهب عین یه هیولا میمونه که هر کسی ذره ای از چارچوبی که برای افراد تعیین میکنه عدول کنه نابودش میکنه و اصلا چرا راه دور بریم همین چند روز اخیر دو تا جوان دسته گل قربانی این جریان ویرانگر شدن .
سیستمی که بر اساس یه تعداد باورهای غیرعقلانی استوار باشه که خودش رو در عین کمال و بی نقصی میدونه و اظهار میکنه که این قوانین از طرف یه نیروی کیهانی و سرمنشا تمام و کمال نازل شدن از بمب اتم هم خطرناک تره .
چون میگه یا باید اینو قبول کنی یا اگه نکنی جات تو قبرستونه و از طرفی چون تو خودش ایرادی نمیبینه به هیچ وجه اصلاح هم نمیشه
محمدی
۲۲ آذر ۱۴۰۱تو کجای این مطلب در مورد حقوق صحبت شده که به این نتیجه رسیذی قرار با حقوق کمتر تو امریکا شروع به کار کنه؟!!
بیلمیش
۲۱ آذر ۱۴۰۱پیشنهاد میکنم مستند American factory رو ببینید تا تفاوت کارگر چینی و آمریکایی رو بدونید،
کارگر آمریکایی کلی حق و حقوق میخواد،فضای کار ایمنی و آرامش بخش میخواد،کمیته کارگری و اتحادیه میخواد،کلی بیمه و امتیاز میخواد،
ولی کارگر چینی هیچی نمیخواد و مثل ماشین از صبح تا شب کار میکنه و اکثرا تو خود کارخونه میخوابن.چیزی که منو خیلی متعجب کرد این بود که تو چین خیلی به امنیت کارگر اهمیت نمیدن چون نیروی کار زیاده و به راحتی جایگزین پیدا میشه
heshmat021
۲۱ آذر ۱۴۰۱همه کشور های در پیت همینه دیگه
کارگر هیچ ارزشی نداره
برای مثال حقوق ساعتی کارگر تو ایران 0.7 دلار میشه
اونم اگر پایه حقوق وزارت کاری بدن که نمیدن
Elmiraj
۲۱ آذر ۱۴۰۱به لطف افزایش روز افزون تولید در گیگاشانگهای و دیگر گیگافاکتوری ها هم اکنون تسلا در هر شبانهروز ۲۸۱۵۰ خودروی الکتریکی تولید میکنه…
به مرور شاهد تاسیس ۸ گیگافاکتوری دیگر از همین دست خواهیم بود .
MILADZM
۲۱ آذر ۱۴۰۱سلام المیراج
یه سوال
اینکه تسلا گفته رودستر 10000 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت
خب قطعا خودت میدونی این مقدار گشتاور راحت میتونه پیچ و مهره یه سازه عظیم رو باز کنه !
تسلا چه تدارکاتی برای مدیریت این حجم وحشتناک از گشتاور فوری در سیستم انتقال قدرت و تمام اجزای زیربندی و تعلیق رودستر انجام داده ؟
اصلا چیزی در این مورد گفتن ؟
Elmiraj
۲۲ آذر ۱۴۰۱ین میزان از گشتاور سر چرخ هست که با گشتاوری که در سر روتور ها تولید میشه متفاوت هست…
قدرت و گشتاور موتور های model S/X plaid در دور ۲۳۳۰۰ به اوج میرسه ، دوری که متفاوت از دور چرخ هاست ، این دور در سیستم درایو که حاوی گیربکس تک سرعته هست به دوری تبدیل میشه متناسب با قطر تایر های امروزی ۱۹ تا ۲۱ اینچی هست که همراه با فاق تایر ها قطر آنها به ۵۸ تا ۶۵ سانتیمتر میرسه ، پس ممکنه گشتاور تولیدی موتور ها یک ششم تا یک هشتم گشتاوری باشه که در سر چرخ ها تولید میشه…
روش تسلا در رودستر توسل به هزاران اسب بخار قدرت و گشتاور نخواهد بود و چون از یه حدی به بعد دیگر تایر ها این کشش و توان را نخواهند داشت .
روش تسلا شتاب دهنده های گاز سرد خواهد بود که نیروی پیشران ۳۰۰۰ کیلوگرم را بسته به نیاز به سمت جلو ، عقب ، بالا و پایین وارد خواهد کرد و شتاب ، ترمزگیری و داون فورس ماشین را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد که هرگز در یک خودروی رقیب نخواهیم دید .
genius
۲۲ آذر ۱۴۰۱دهکده جهانی یعنی این