شاید ارزش سهام تسلا در سال ۲۰۲۳ رشد محسوسی داشته باشد اما یک کارشناس بازار میگوید این برند آمریکایی بیش از حد ارزشگذاری شده است و قیمتی غیرواقعی دارد.
با تمامی فراز و نشیبهای موجود، ارزش سهام تسلا در سال جاری میلادی تا ۱۱۳ درصد رشد کرده است و هفته جاری نیز کل ارزش خودروساز موردبحث از ۹۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. این اتفاق در حالی رقم میخورد که گزارش درآمدهای سهماهه دوم سال ۲۰۲۳ برای سرمایهگذاران خیلی رویایی نبوده است. البته همه موافق ارزش تسلا نیستند. دیوید ترینر مدیرعامل موسسه تحقیقات سرمایهگذاری نیو کانستراکتس با انتشار مقالهای به گزارش اخیر درآمدی تسلا واکنش نشان داد. او میگوید با ارزش سهام ۲۹۰ دلاری، برند برقی ساز ایلان ماسک بیش از ۱۰۰۰ درصد بیش از حد ارزشگذاری شده است. او تصریح میکند:
ارزش سهام تسلا به طرز فاجعه باری بیش از حد قیمتگذاری شده است و ما فکر میکنیم بجای قیمت حدود ۲۹۰ دلاری در حال حاضر، ارزش هر سهم این شرکت باید حدود ۲۶ دلار باشد
شایان ذکر است در چند روز گذشته ارزش سهام تسلا به ۲۹۹.۲۹ دلار نیز رسید اما در پاسخ به جدیدترین نتایج مالی موجود حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. حاشیه سود تسلا در بازه زمانی آوریل تا ژوئن به ۱۸.۱ درصد افت کرده است که دلیل آن کاهش قیمتهای متوالی تسلا گزارش میشود. حاشیه سود برند ماسک در سهماهه اول امسال ۱۹.۳ درصد گزارش شده بود. ترینر میگوید خودروهای تسلا دیگر یکهتاز بازار نیستند و سؤالات زیادی درباره آمار تولید این برند وجود دارد. او خاطرنشان میسازد:
تسلا دیگر نمیتواند هر خودرویی را که میسازد بفروشد.
او میگوید تسلا برای بهبود وضعیت خود باید به میزان درآمد و سودی دست یابد که تاکنون حتی سودده ترین شرکتهای دنیا نیز نتوانستهاند آن را ثبت کنند. او پس از بررسی موارد مختلف نتیجه میگیرد ارزش هر سهم تسلا حدود ۲۶ درصد است که ۹۰ درصد کمتر از ارزش کنونی نشان میدهد. خود ماسک به خوبی از عقبماندگی تولید و تحویل محصولات تسلا آگاه است و به این موضوع اشاره میکند:
ما هدف تحویل ۱.۸ میلیون دستگاه در سال جاری را دنبال میکنیم هرچند انتظار داریم تولید سهماهه سوم شرکت کمی به خاطر تعطیلیهای تابستانی برای ارتقا کارخانهها کاهش یابد.
پس از انتشار گزارش درآمدی تسلا بود که ارزش سهامش حدود ۱۰ درصد کاهش یافت؛ اما نتیجهگیریهای ترینر شاید به اندازه سخنان یکی دیگر از تحلیلگران بازار بدبینانه نباشد. دن ایویز مدیرعامل ودبوش موقعیت تسلا و اپل را در اواخر اولین دهه قرن ۲۱ مقایسه میکند یعنی زمانی که ارزش سهام هنوز پتانسیلهای درآمدی شرکت را نشان نمیداد. او میگوید:
تسلا را در جایی میبینیم که اپل در دوره زمانی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ قرار داشت زیرا کوپرتینو تازه شروع به کسب درآمد از خدمات و اکوسیستم طلایی خود کرده بود. ما این سهماهه را گامی بزرگ در جهتی صحیح میبینیم زیرا تسلا در حال بازی شطرنج است درحالیکه دیگران مشغول بازی دیگری هستند.
علی
۲ مرداد ۱۴۰۲تازه کجاشو دیدی بعضی کاربران میگن قیمت هر سهمش به 2000 دلار میرسه که من رفتم حساب کردم میشد به اندازه دارایی های کشور استرالیا
NAVID۰۰۹۸
۳ مرداد ۱۴۰۲یادتون میاد تا قبل از اینکه مشکلات مسخرهی کرهایها جهانی بشه ، من بارها و بارها گفتم و اکثریت خندیدند تا زمانی که وقتِ خندهی من هم رسید !!!!!
حالا این چه ربطی داره ، میگم براتون :
ایلان ماسک عروسک خیمه شب بازیه یه مشت ثروتمنده که در قالب نمایش میخواهند اهدافشان را جلو ببرند و از قبل هم برنامهها ریخته شده و به این مسخرهبازیهای ایلان ماسک توجه نکنید ، قضیه اتفاقاً خیلی روشن هست که این گروه با کمترین هزینه داره پول جمع میکنه برای یک انقلاب مالی جدید در دنیا تا به وقتش !
به بورس ایران در ۴ سال پیش توجه کنید ، دقیقاً همینطور بود و دستوری حباب بالا میرفت و مردمی که زندگی خود را باختند ( به چشم دیدم در حالی که میگفتم به آنها ولی باز مسخره میکردند ولی در آخر مالباخته شدند ) !
در سیستم اجرایی اقتصادی جدید در جهانِ امروز بیشترین نفع را شما از عقل خود ببرید نه حرف مُفت دیگران که دهان به دهان بچرخد و بشود تبلیغ و در آخر هم شکست همگانی !
خاکی
۳ مرداد ۱۴۰۲یاد بگیر بدون تحقیق و مطالعه از خودت هر حرفی در نیار
محمدرضا
۳ مرداد ۱۴۰۲از پیشبینیهای شما این بود که هیوندا و کیا نابود خواهند شد.در حالی که پارسال ۶.۷میلیون فروش جهانی داشته که بالای ۱.۶میلیون در بازار آمریکا بوده.وما هنوز داریم میخندیم.
NAVID۰۰۹۸
۳ مرداد ۱۴۰۲عکس پروفایلت ، گویایِ حالِ درونت هست و بس 😂 !
محمدرضا
۳ مرداد ۱۴۰۲این سانتافه هستش همه ایرا نیا آرزوشو دارن بجز شما که lx570 داری😅
ولی من کامنت هاتو میبینم هنوز میخندم ۴ساله داری میگی صنعت کره نابود میشه از اون زمان فقط نیسان و میتسوبیشی نابود شدن🤣
علی
۲ مرداد ۱۴۰۲اون کارشناس اومده واقعیت و گفته باعث جنجال شده؟!!؟!؟!؟ این شرکت سود آوری به ازای هر سهمش حتی در بین ۴۰ خودروساز برتر دنیا هم نیست سال ۹۹ هم ارزش سهام ایران خودرو یا سایپا هم از فورد بیشتر شده بود سر اون بازی های سهام عدالت و کسری بودجه که از جیب یه عده پرداخت شد این تسلا هم از قاعده مشابهی پیروی میکنه و با این تفاوت تسلا با جریانات مالی خارجی رشد کرد مثل بیت کوین و دوج کوین و … که تو اوج قیمتی به مردم فروختن و بعدش سقوط
علی
۲ مرداد ۱۴۰۲فورد مارکتش ۵۰ میلیارد دلار هست ایران خودرو سال ۹۹ نهایت ۳ میلیارد دلار شد!
MC20
۲ مرداد ۱۴۰۲{{{ اما یک کارشناس بازار میگوید این برند آمریکایی بیش از حد ارزشگذاری شده است و قیمتی غیرواقعی دارد }}} … اما یک کارشناس بازار در ایران می گوید ، این برند کبیر آمریکایی کمتر از حد ارزش گذاری شده و قیمتی غیر واقعی دارد …
M
۲ مرداد ۱۴۰۲در این ۱۰ سال و مخصوصا ۳ سال گذشته بیشتر خبرها نسبت به تسلا بد و ناامیدکننده بوده از مشکلات کیفی و تاخیر و حباب ارزش سهام و غیره ، ولی چیزی که هیچ وقت بهش اشاره نمیشه اینه که در اکثر موارد از تمام رقبا خودروهای بهتری تولید میکنه ، کاری رو که تسلا میکنه فعلا هیچ خودروساز دیگه ای توانایی انجامش رو نداره و همینه که باعث شده قیمت سهامش به ظاهر حباب داشته باشه
اشکان
۲ مرداد ۱۴۰۲من اصلاً طرفدار تسلا نیستم ولی:
با این منطق نباید ارزش فراری بیشتر از استلانتیس باشه ( این دوتارو مثال زدم چون هر جفتشون زیر مجموعه اکسور اند و مالکش الکان هست که فیات و تاسیس کرد) فراری نه به اندازه استلانتیس تولید داره نه سود میده !!!
ارزش گذاری تسلا کاملاً منطقی و درسته ، حتی کم ام هست !!! اینام از حسودی و بدبختیه که همچین نظراتی و میدند!!! تسلا یه شرکتیه که الگو بقیه است ، اگر نبود ، بقیه رو مجبور به برقی سازی نمیکرد!!! تکنولوژی بالایی داره و کارهایی میکنه که بقیه جرأت انجامش و ندارند!!! برندیگش فوق العاده بوده و همه به عنوان یک برند قبولش دارند نه شرکت نوپایی که باید تازه لگن تولید کنه تا ۱۰۰ سال آینده به پیشرفت برسه ، بلکه خودش داره باعث پیشرفت میشه!!!!
بعدم تسلا مگا پک داره ، پنل خورشیدی و…..داره مگه فقط خودرو تولید میکنه که با بقیه خودروسازی ها مقایسه شه!!! شرکت های خودروسازی بزرگ الان برا کارایی که تسلا خودش انجام میده با ۲۰ تا شرکت دیگه قرارداد میبندند!!!
MC20
۲ مرداد ۱۴۰۲اشکان گفتی ، جان الکان فیات رو تاسیس کرده ؟؟؟؟
اشکان
۲ مرداد ۱۴۰۲فکر کنم جان الکان نوه جووانی آنلی باشه !! آنلی هم اکسور و هم فیات و تاسیس کرد….فعلا همه کاره الکان هست !!
اشکان
۲ مرداد ۱۴۰۲منظورم این بود که خانواده اون بود ، وگرنه جان الکان به سنش نمیخوره فیات و تاسیس کرده باشه
MC20
۳ مرداد ۱۴۰۲جان الکان *** ، نوه دختری جیانی آنیلی هست … یهودی ها دایی اش ادواردو آنیلی ( تنها وارث مذکر خاندان آنیلی ) رو کشتند چون مسلمون شد ، تا الکان *** بشه تنها وارث ثروت بی پایان خاندان آنیلی و کاراچیولو … نقشه آلکانهای یهودیه *** برای نفوذ به خانواده آنیلی و تصاحب ثروت بی پایان خاندان آنیلی ، از 90 سال قبل از زمان رقابت پدر بزرگ جان آلکان با پدر بزرگ ادواردوی عزیز و خدابیامرز شروع شده بود … دفعه بعدی خواستی چیزی بنویسی با تحقیق و واضح بنویس …
حسین دهمرد
۲ مرداد ۱۴۰۲قیافه ی سناتور آنیلی دیدن داره
علی
۲ مرداد ۱۴۰۲خدا بیامرزد ادواردو را!!!!!!!!
Arshia m3csl
۲ مرداد ۱۴۰۲قطعا سهام تسلا حباب هست و ایلان ماسک با قالتاق بازی و زرنگی سهامشو برده بالا وگرنه تسلا همش اخبار کیفیت بدش میاد ایلان ماسک زرنگه و میتونه رئیس جمهور هم بشه با قالپاق بازیا و چرب زبونیاش
HR3
۲ مرداد ۱۴۰۲بی ربط نگفته
من اربیل و سلیمانیه چند مدل تسلا اس دیدم و از نزدیک کمی باهاش کلنجار رفتم
اول اینکه خودروهای الکتریکی قبل تسلا بودن
دوما با توجه به قیمتش هیچ متریال با کیفیتی ارائه نمیده ولو بی کیفیت هم هست
سوما داشتن شتاب وحشتناک تو خط مستقیم به چه درد می خوره وقتی در دنیای واقعی چنین جاده ایی که جلوت هیچی نباشه پیدا نمیشه
چهارم نداشتن هندلینک در عبور از پیچ ها
پنجم فقط بار اول که بهش فشار بیارین حداکثر عملکردش ر و داره به محض بالا رفتن دما سیستم ها خودرو تبدیل به یه سدان معمولی میشه
ششم عمر مفید بسیار پایین خودروهای برقی
هفتم افت قیمت شدید در نمونه های دست دوم
هشتم عدم تعمیر پذیری ساده در تصادفات تقریباً اسقاط شدن خودرو در یک تصادف متوسط
دهم سرویس نگهداری پیچیده و کمیاب
البته خیلی از مشکلات فقط برای تسلا نیست و شامل سایر خودروهای برقی هم میشه
و در آینده قطعا
این وسط کیفیت متریال تسلا مفت نمی ارزه من که خوشم نیومد حتی حس نیمه لوکس یه کمری رو هم بهتون القا نمی کنه
Elmiraj
۲ مرداد ۱۴۰۲پنج ماه پیش ارزش هر سهم تسلا به ۱۰۱ دلار سقوط کرد ، اگر کوچکترین احتمالی در این باره وجود داشت هرگز به جایگاه پیشین بر نمیگشت…
در حال حاظر هر سهم تسلا ۲۶۷ دلار معامله میشه و ارزش کمپانی به ۸۴۶ میلیارد دلار میرسه که ۴ برابر بیشتر از تویوتا و ۱۱ برابر بیشتر از مرسدس بنز هست…
کسی که میگه سهام تسلا حباب داره نه درکی از هوش مصنوعی داره ، نه از سیستم خودران ، نه طراحی پلتفرم الکتریکی ، نه زیر ساخت خودروهای الکتریکی ، نه نرم افزار ، نه ابر کامپیوتر ، نه تراشه خودران ، نه صنعت روبوتیک ،نه سیستم های ذخیره انرژی ، نه پنل های خورشیدی ، نه توسعه سلول باتری و نه روش های منحصر به فرد تولید و نه ده ها تکنولوژی دیگر….
اگر هم درکی داره قطعا از یه جا دیگه جهت میگیره…
بهزاد
۳ مرداد ۱۴۰۲اقتصاددان گرامی ارزش یک شرکت تنها به قیمت سهامش نیست.
تسلا سالها پیش بخش اعظم سهامشو به قیمت کمتر از ۳۰ دلار فروخته و در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از سهامش دست سهامداران قرار داره و با بالا پایین شدن قیمت سهام حتی یک سنت هم وارد شرکت نمیشه و اینقدر محملاتی مثل ارزش چند برابری تسلا در مقایسه با فلان شرکت هارو عنوان نکنید.
مثلا اگر هلدینگ ونگارد بیاد ۵ میلیارد دلار از سهامش در تسلا را در بورس بفروشه این معامله بین ونگارد و طرف مقابلش هست و دخلی به تسلا نداره.
تمامیه توهمات پاراگراف سوم نظرت هم به زودی توسط رقبا در یک سطح بالاتر ارائه خواهد شد و تسلا با بودجه تحقیق و توسعه خودش به تنهایی نمیتونه سطح تکنولوژی را بالا ببره کما اینکه بیش از ۹۰ درصد فرآیند فعالیت های خودرویی خودش توسط تامین کنندگان محیا شده و همین خدمات برای سایرین نیز در دسترس هست.
شاید بسیاری از دوستان در جریان بحث های ما نباشند اما روزگاری تسلا سال به سال به دنبال بهبودی عملکرد خودروهاش بود اما با نیمچه رقبایی که فقط در این دو سال پیداشون شد الان کار رسیده به استفاده از باتری های ۵۰ ، ۶۰ کیلوواتی سطح پایین چ ینی و الانم پشت سر هم التماس میکنه جون مادرتون هفته ای یکبار باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید چون بنا بر گزارش ها این باتری ها بعد از ۶۰ هزار کیلومتر نزدیک ۱۵ درصد افت ظرفیت داشتن و اگر کار همینطوری پیش بره سالهای آینده هزینه تعویض باتری ها در دوره ی گارانتی افزایش پیدا میکنه.
Elmiraj
۳ مرداد ۱۴۰۲((تمامیه توهمات پاراگراف سوم نظرت هم به زودی توسط رقبا در یک سطح بالاتر ارائه خواهد شد و تسلا با بودجه تحقیق و توسعه خودش به تنهایی نمیتونه سطح تکنولوژی را بالا ببره کما اینکه بیش از ۹۰ درصد فرآیند فعالیت های خودرویی خودش توسط تامین کنندگان محیا شده و همین خدمات برای سایرین نیز در دسترس هست ))
اگر این خیالات یه ذره درست بود و تکنولوژی های تسلا از تأمین کننده گان اومده بود جنرالموتورز ، فورد ، ولوو ، ریویان و مرسدس بنز جهت بهره مندی از شبکه سوپر شارژ به التماس تسلا نمی افتادن و میرفتن پیش همون تامین کننده ای که به قول تو برای تسلا سوپر شارژ میسازه و برای خودشون می خریدنش….
( باقی کامنت هم که در سطح پنجم ابتدایی بود )
بهزاد
۳ مرداد ۱۴۰۲هنوز تعداد سوپرشارژهای تسلا به ۶ هزار نرسیده و در مجموع تا قبل از ۲۰۳۰ بیش از ۶۰۰ هزار ایستگاه شارژ در آمریکا ساخته میشه.
الان پورت شارژ خودروهای تسلا در چین از استاندارد GBT پیروی میکنه و در اروپا از ccs و تعداد ایستگاه های سوپرشارژ در چین نزدیک ۵۰۰ هزار هست و ۷۰۰ هزار معمولی و تسلا در چین کلا ۱۶۰۰ ایستگاه داره و در اروپا هم از حدود ۳۳۰ هزار ایستگاه شارژ نزدیک ۷۰۰ ایستگاه برای تسلاست و سوال بنده از اقتصاددان و صنعت دون متوهم اینه الان تسلا بیشتر آویزون استفاده از شبکه شارژهای دنیاست یا دنیا به شبکه های شارژ تسلا وابسته ست.
شما حتی نمیدونی تعداد ایستگاه های شارژ در اروپا تا ۲۰۳۰ به ۲.۸ میلیون میرسه و حقیقتا شما در سال ۲۰۱۹ قفل کردی و موندی و نمیدونی سونامی تغییرات چقدر نزدیکه.
راستی اگر میتونی توضیح بده الان پورت استاندارد تسلا در آمریکا که در سایر نقاط وجود نداره از نظر تکنولوژی چه اتفاقی براش میوفته؟
متاسفانه به خاطر هزینه های تکنولوژی های جدید خودروهای برقی اعم از باتری های جامد و الکترو موتور و سیستم های انتقال مدرن به همراه مدیریت و کنترل و مواد سبک وزن که در آینده عرضه میشه در خودروهای تسلا دیده نخواهد شد چون این شرکت فقط درگیر هزینه تولید شده و با توجه به خطوط تولیدش که انعطاف کمی برای پاسخ سریع به این موج داره رقابتش سخت میشه و فکر کنم اونموقع حالت دیدن داشته باشه.
امیر
۲ مرداد ۱۴۰۲در کل خود مقاله هم گفته تسلا موقعیتی مشابه اپل در سال 2009 داره یعنی بیس کار رو درست کرده این ارزش سهام واقعی هست به شرطی که تسلا تو پرفورمنس و کیفیت سرامد باشه مثل اپل برند سازی کنه و نگزاره هیچ رقیبی نزدیکش بشه اون موقع هست که سهامش مثل اپل تا دو یا سه ترلیون دلار هم میره مشکل اینجاست اپل فقط دو ستا شرکت شرقی رقیبش بودن اما تسلا از غرب و شرق رقیب ریخته براش ببینیم میتونه خودش رو به عنوان برندی که از هر نظر مشتری براش سر و دست بشکنه تبدیل بشه یا نه مثل اپل
محمد
۳ مرداد ۱۴۰۲من تو این عرصه چیزی نمیدانم.
ولی تو خودروسازی چیزای زیادی حالیمه!
با رصد مجله های خودرو غربی،میتوان افت کیفیت در تسلا را مشاهده کرد.
علیرضا ۷۷۱۴
۴ مرداد ۱۴۰۲بنام خدا.مطلب ظاهرا خودرویی اما بسیار فراتر از تولید خودرو … .دردنیای جدید که مجاز با واقعیت درهم امیخته و بلکه جای انرا گرفته تفکر عقلانی مبتنی بر واقعیات رنگ باخته و صد البته نوکیسه گانی چون ماسک و افراد پس پرده او با چهره هایی به ظاهر زیبا و عوام فریب بدنبال فریب وسپس چپاول هستند.نوع بشر در مرتب نازله خود اسیر طمع و غرور است.بعد از این مقدمه از بعد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بی هیچ تردیدی مسیر حرکت کلان جامعه بشری بسوی پیشرفتهایی فناورانه ازیکسو و ازسوی دیگر سقوط و اضمحلال و بن بست از جنبه اجتماعی وسیاسی و مخصوصا اقتصادی است. زیست بوم کره زمین درنهایت فشارودربسیاری موارد درمرز اسیب و فروپاشی است .توان فعلی فناوری بشری با همه پیشرفت شگرفش دربرابر مشکلات کلان زیست بوم حتی در صورتی که نوک پیکان ان بسوی مشکلات نشانه گرفته شود هم درشرایط فعلی قادر به رفع مسایل و معضلات حال حاضر بشری نیست.حال در این وانفسای ماقبل اخر الزمانی امثال ماسک با رندی تمام از نمد هیچ برای خود نه کلاه بلکه رداها و لباسهای انچنانی تهیه میکنند. جهت اطلاع عزیزان حجم بدهی ها در کلان اقتصاد دنیا (بحث ایران و امریکا و اروپا نیست) نسبت به کل تولید ناخالص داخلی جهانی در حال پیشی گرفتن است و رویکرد جدید کشورها به میلیتاریسم و جنگ و درگیری جهان را در شرف بحرانهای شدید سیاسی اجتماعی قرار داده است.(نمونه اش کشور کهن خودمان ) مطلب نیاز به شرح و بسط ازیکسوو تنگی مجال از سوی دگر. درپایان جهت اطلاع سوداورترین شرکت جهان آرامکو با سود خالص بیش از یکصد و شصت میلیارد دلار بود. قافیه اندیشم و دلدار من گویدم مندیش جز دیدار من. یاحق