تسلا

چرا تسلا در حال از دست دادن بازارهای آمریکا و اروپا است؟

در نیمه اول سال ۲۰۲۴ فروش تسلا در بازارهای آمریکا و اروپا به ترتیب ۸ و ۱۳ درصد افت داشته است.
شکایت

به نظر نمی‌رسد که سال ۲۰۲۴ برای تسلا سال خوبی باشد. پس از رکوردشکنی در سال ۲۰۲۳ و کسب عنوان محبوب‌ترین سازنده خودروهای برقی با پرفروش‌ترین خودروی جهان، تسلا در سال ۲۰۲۴ وضعیت متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. جدیدترین داده‌های جاتو دینامیک برای آمار فروش نیمه اول امسال حاکی از آن است که تسلا هم در آمریکا و هم در اروپا قافیه را به باقی رقبا می‌بازد و میزان فروشش در این دو بازار به ترتیب ۸ و ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. با اینکه توجه عمومی به خودروهای برقی کاهش یافته اما تقاضای کلی در هر دو بازار رو به رشد بوده است. هم در آمریکا و هم در اروپا خودروهای جدید و رقابتی‌تر عرضه شده‌اند و توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده که وضعیت مشوق‌های دولتی و برنامه‌های آتی برای تولید این خودروها مشخص نیست. با اینکه افت فروش همیشه به معنی از دست دادن سهم بازار نیست اما این مورد درباره تسلا صدق نمی‌کند. حجم فروش این برند در اروپا از ۱۸۵,۲۰۰ دستگاه سال ۲۰۲۳ به ۱۶۱,۳۰۰ دستگاه در نیمه اول امسال رسیده است؛ اما در همین بازه زمانی کل فروش خودروهای برقی اروپا ۱.۷ درصد بیشتر شده است.

با این تفاسیر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی اروپا به ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است. تسلا پس از گروه فولکس‌واگن دومین خودروساز بازار اروپاست که بیشترین افت سهم از بازار خودروهای برقی را در نیمه اول ۲۰۲۴ تجربه می‌کند. سهم گروه فولکس‌واگن از این بازار نیز در زمان موردبحث از ۲۲ به ۱۸.۷ درصد افت کرده است. تسلا و فولکس‌واگن در حال واگذار کردن بازی به گروه جیلی و گروه بی ام و هستند. خودروی ولوو EX30 به همراه محصولات بدون آلایندگی بی ام و در سال جاری موفقیت خوبی داشته‌اند. همچنین برندهای چینی نیز به لطف حضور فعالانه BYD در اروپا رشد کرده‌اند.

وضعیت تسلا در آمریکا نیز مشابه اروپاست. فروش ۳۲۴,۹۰۰ دستگاهی در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۹۹,۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال افت کرده است. همچنین فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در این مدت ۷.۶ درصد بیشتر شده و به همین خاطر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا از ۵۹.۸ درصد سال پیش به ۵۱.۲ درصد در سال جاری رسیده است. این برند همچنان در بازار آمریکا حرف اول را در بخش خودروهای برقی می‌زند اما باید دانست رقبای زیادی وجود دارند که از لغزش تسلا استفاده کرده‌اند. برای مثال فروش هیوندای، فورد و ریویان به ترتیب ۳۴، ۴۸ و ۷۷ درصد بیشتر شده و کیا نیز رشد فروش ۱۱۰ درصدی را برای خودروهای برقی ثبت کرده است.

اولین دلیل افت فروش تسلا بدیهی است. رشد نمی‌تواند همیشگی و پایدار باشد مخصوصاً اینکه سبد محصولات تسلا محدود و قدیمی است. مدل ۳ در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شده اما اولین نسخه آن سال ۲۰۱۷ معرفی شده است. مدل Y نیز خودرویی ۵ ساله بوده و تاریخ معرفی مدل S هم به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد. از طرف دیگر رقبا هم با تمام قوا وارد میدان شده‌اند. تسلا در اروپا فشار زیادی را از جانب برندهای لوکس اروپایی و همچنین چینی‌ها احساس می‌کند. همان‌طور که گفته شد فورد، هیوندای، کیا و ریویان نیز در آمریکا وضعیت خوبی دارند. جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک هم از نظر فروش خیلی چشمگیر نیست و در نیمه اول امسال فقط ۱۱,۳۰۰ دستگاه از آن فروخته شده‌اند.

نهایتاً باید گفت کاهش قیمت محصولات تسلا که در سال ۲۰۲۳ خیلی خوب جواب داد دیگر جذاب نیست. از آنجایی که خودروهای برقی زیادی راهی بازار می‌شوند بنابراین شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا هستیم که این امر منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود. در حال حاضر تسلا به چیزی بیشتر از تخفیف و به‌روزرسانی محصولاتش نیاز دارد و آن‌هم تولید خودروهای جدید در کلاس‌های گوناگون است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. دیجی

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (403 ديدگاه)

    نداشتن تنوع و سادگی بیش ازحد ماشین باعث افت فروش ماشین تسلا شده

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (880 ديدگاه)

      واقعا اینطوریه مثلا مدل وای طراحیش نابوده

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. فرشید

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (228 ديدگاه)

        مجموعه کابین، کنسول و داشبورد محصولات تسلا خیلی فقیره. پلاستیک مشکی با یه تلوزیون 22 اینچی بزرگ اون وسط. بدون ظرافت و بدون سلیقه. این در حالیه که به محصولات بقیه برندها نگاه میکنی لذت میبری. استفاده از نورپردازی زیبا، کابین چند رنگ و…

    2. Mohsen68

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (81 ديدگاه)

      چون با مشکلاتی که الان تو جهان وجود داره نمیتونن ماشالا به اندازه کافی وارد کنن 😂

      موافقم 4
      مخالفم 3
  2. Amirmohammad

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (556 ديدگاه)

    طبیعیه چون الان کلی رقیب داره،قبلا رقبای زیادی نداشت،الان اکثر برند ها دارن برقی میسازن و گزینه برای انتخاب مشتری زیاده و این رقبا هر کدوم سهمی رو کسب میکنن و متقابلا از سهم تسلا کم میشه،اما بازم چند سال زمان نیاز دارن تا تسلا رو بکشن پایین کمی
    مثلا تو امریکا رتبه اول فروش برقی تسلا و رتبه دوم گروه هیونداس ولی خب فاصلشون کم نیست تو فروش.

    نکته جالب هم فروش بالای جیلی تو اروپاس! فکرشو نمیکردم اصلا

    موافقم 6
    مخالفم 8
  3. Car love

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (681 ديدگاه)

    چون فروش برقی های جاپون خیلی زیاد شده و میلیونیه فروش تسلا کم شده 😂😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 17
    1. Mon

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (216 ديدگاه)

      حرف از فروش زدی یه سر به خبر پایینی هم میزدی . از بین ۱۵ خودروی پرفروش در بازار امریکا ، حتی یدونه کره ‌ای هم نبود
      گرچه مطمئنم اومدی و خوندی و بسی خون گریستی و رفتی :)

    2. amir

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3312 ديدگاه)

      میدونم برات خیلی سخت بوده وقتی دیدی تو لیست پرفروش های آمریکا یدونه کره ای هم نبود و مجبوری اینجا فشار عصبی که بهت وارد شده رو خالی کنی …. نگران نباش وقتی خوک ها پرواز کردن توی لیست پرفروش ها کره ای هم میبینی

  4. سامورايي

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فروش bz4x >>>>> فروش کل تسلا

    موافقم 1
    مخالفم 16
  5. پویان

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (815 ديدگاه)

    تازه اگر این تعرفه ها روی چینی ها نبود. چینی ها کار تسلا رو تموم میکردن. حتی توی خود امریکا.

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. سوشیانت

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3186 ديدگاه)

      فعلا که تسلا با محصولات پرفورمنسش مثل اس و ایکس پلد کار چینی ها رو تموم کرده🔥🇺🇲

      موافقم 3
      مخالفم 13
      1. محمد

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1096 ديدگاه)

        ای کاش مهر ماه زودتر بیاد.

      2. امین

        ۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (623 ديدگاه)

        حداقل یکبار مقاله بادقت می‌خواندی پسر خوب. بعد کامنت منور میگذاشتی

  6. Khosrow

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    بازگشــتـــ بهــ اصـــل / همهــ ی سازوکــارهـ طبیعتـــــــــــ ..

  7. دانیال_Surrey،England

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2841 ديدگاه)

    همون پیش بینی که چند سال پیش ازش حرف میزدیم،تسلا صرفا جاده صاف کن برای چینیا بوده.
    کلا هرچی جریان چرته از این آمریکا شروع شده.
    از ورود مهاجران گرفته تا برابری جنسیتی ،تنوع نژادی و همین الکتریکی سازی و….. که بلای جون اروپایی ها هم شده.

    موافقم 13
    مخالفم 5
  8. شلبی

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (700 ديدگاه)

    ترامپ تو کتاب قواعد خلق ثروت میگه افراد ثروتمند زودتر از بقیه وارد حوزه های مختلف میشن و وقتی بقیه به اون حوزه ها حمله میکنن اونا از او حوزه ها میان بیرون فک میکنم برای تسلا این اتفاق داره کم کم میفته
    ضمن اینکه چرخه عمر یک محصول شامل چهار مرحله است:1-معرفی 2-رشد 3-بلوغ 4-افول . در حال حاضر اکثر محصولات تسلا در مرحله بلوغ قرار دارن و در حال گذر به مرحله افول هستند، در این شرایط مدیران معمولا با اضافه کردن ویژگی های مختلف و جذاب به محصول سعی میکنن محصول رو در مرحله بلوغ نگه دارن که در حال حاضر تسلا تمام کارهایی که میتونست انجام بده از قبیل معرفی نسخه های پرشتاب و کاهش قیمت و … انجام داده و هیچ راهی جز معرفیه محصولات جدیدتر و جذاب تر نداره

    موافقم 12
    1. amir

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3312 ديدگاه)

      بدبختیش اینه که محصول جدیدی هم تا الان معرفی نکرده تا کی میخواد خسیس بازی دراره وقتی که حسابی افت فروش کرد؟

  9. مازیار

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3154 ديدگاه)

    تسلا نه لوکس تمام عیار هست و نه اقتصادی
    و طبیعیه که موقعیتش از جانب لوکس‌ها و اقتصادی‌ها تهدید بشه

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. سوشیانت

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3186 ديدگاه)

      ولی پرفورمنس فوق فالعاده هست

      موافقم 2
      مخالفم 13
      1. car lover

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (927 ديدگاه)

        بدرد ادمای تک بعدی و متعصب میخوره که فقط دنبال پرفورمنسن :) نه طراحی داره نه لوکس بودن نه ترمز :)))))))

        موافقم 10
        مخالفم 3
        1. سوشیانت

          ۳۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3186 ديدگاه)

          آهان متعصب اروپایی که خودشو آمریکایی فن میدونه خیلی خوبه😉

          موافقم 1
          مخالفم 6
      2. amir

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3312 ديدگاه)

        اره اون قدر فوق العاده است که پیست نشونش میدی لنتاش آتیش میگیره
        فقط بدرد درگ میخوره که اونم صدقه سر گشتاور آنی آرمیچراشه

    2. سوشیانت

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3186 ديدگاه)

      *فوق العاده
      نمیدونم چرا پدال قابلیت ادیت رو حذف کرده

    3. سوشیانت

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3186 ديدگاه)

      تسلا یه شرکت پرفورمنس تمام عیار هست
      پدال چزا هی کامنت های من پاک میشه؟!

      مخالفم 10
      1. امین

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (623 ديدگاه)

        ظاهرا درک کامل و واضحی از مفهوم کلمه پرفورمنس نداری
        و شرکتی که کارش تمام عیار پرفورمنس باشه برات بد جا افتاده.
        فراری مک‌لارن لامبورگینی کوئنیگزگ و … میشه شرکت‌های تمام عیار پرفورمنس
        مجموعه هایی که علاوه بر محصولات در مسابقات حضور دارند و پرفورمنس ساخته ها شون به رقابت میگذارند

  10. Mon

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    برقیای کره ای علی‌رغم اون همه تبلیغ و شکست دادن لامبورگینیی و غیره ، هیچ حضور موثری در اروپا ندارند و چینیا دست برتر رو دارند
    تو امریکا هم به زودی بازیو به BMW و بقیه امریکاییا مثل فورد و جی‌ام میبازند
    البته اگر اعدادی که گفتند درست باشه . چه بسا همین آمار فروششون هم مثل خبر قبلی کاملا دروغین درج شده

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. سینا

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (348 ديدگاه)

      برقی های کره‌ای باز نسبت به محصولاتی که گفتی وضعیت بهتری دارند.
      گفتی GM، جی ام اومد گفت که ماشین هاش از این به بعد CarPlay نخواهند داشت و این توی بازاری که فروش آیفون توش زیاده، مثل این میمونه که به پای خودت شلیک کنی (برو ببین برای Blazer EV چه تخفیف هایی گذاشتن و تو میتونی با ماهی 350 دلار یکیشون رو بگیری)
      درمورد BMW، اگه iX و i4 رو به‌ترتیب خاطر طراحی و رنج کمشون فاکتور بگیریم، i5 و i7 وضعیت خوبی دارن ولی قیمتشون خیلی نزدیک به محصولات بهتر بقیه شرکت‌هاس و همه چی برمیگرده به شرایط فروش. یکی از بزرگترین ضعف های ماشین هایی که گفتم استفاده از پلتفرم مشترک با خودروهای درون سوزه که باعث میشن برقی خیلی خوبی نباشن (نسبت به خودروهای پایه برقی)
      در مورد فورد، به جز mach-e که با مدل 3 و Y هم رده‌س محصول دیگه‌ای ندارن که بازارشون با تسلا مشترک باشه. (F-150 لایتینگ اونقدر خوب نمیفروشه و مثل مدل درون‌سوزش فروش نمی کنه، سایبرتراک هم که جکه و طرفدارای خاص خودش رو داره)

      الان با حدود 400 دلار در ماه هم میشه آیونیک فایو گرفت هم بلیزر، (البته آیونیک کمی کوچیکتره) ولی حداقل کارپلی و اندروید اتو داره و این خیلی خیلی مهمه برای مصرف کننده

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. B

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (743 ديدگاه)

        تسلا هم اندروید اتو اپل کار پلی نداره با اون همه فروش برای و نرم افزار جداگانه خودشو مالک روی گوشیش نصب میکنه

    2. amir

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3312 ديدگاه)

      کل خودروسازی کره دغل بازی و عیبه آمارفروش دروغین یاتاقان زدن موتورهای تتا لامبدا دزدیده شدن با نینتندو و یو اس بی آپشن های الکی باتری خالی کردن آتیش گرفتن ….

  11. heahmat021

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    وضعیت چینی ها که مشخصه: با سرمایه کذاری دولت چین و منابع ارزون دارن بازار رو میگیرن

    ولی وضع بقیه خودرو ساز های سنتی بده، چون در حال حاضر دارن خودرو های برقی رو با ضرر میفروشن و با سود خودرو های درونسوز دارن جلو میرن، اگر نتونن رو برقی هاشون به سود برسن وضع خطرناک میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. مازیار

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3154 ديدگاه)

    اما اگه این روند ادامه پیدا کنه یکی از داغترین و پرچالش ترین موضوعات بخش کامنت‌ها تکلیفش مشخص میشه. خیلی زود هم مشخص میشه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  13. Elmiraj

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3178 ديدگاه)

    وقتی رقبا اقدام به کاهش سرمایه‌گذاری الکتریکی می‌کنند ، تسلا تا یک سال و نیم آینده با پلتفرم ارزان و هدفمندش وارد میدان میشه که رقبا هیچ گزینه ای برای مقابله با آن نخواهند داشت.

    این چیزی بیش از یک تنفس کوتاه برای رقبای ضعیف تسلا نیست…

    موافقم 2
    مخالفم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا