در نیمه اول سال ۲۰۲۴ فروش تسلا در بازارهای آمریکا و اروپا به ترتیب ۸ و ۱۳ درصد افت داشته است.
به نظر نمیرسد که سال ۲۰۲۴ برای تسلا سال خوبی باشد. پس از رکوردشکنی در سال ۲۰۲۳ و کسب عنوان محبوبترین سازنده خودروهای برقی با پرفروشترین خودروی جهان، تسلا در سال ۲۰۲۴ وضعیت متفاوتی را به نمایش میگذارد. جدیدترین دادههای جاتو دینامیک برای آمار فروش نیمه اول امسال حاکی از آن است که تسلا هم در آمریکا و هم در اروپا قافیه را به باقی رقبا میبازد و میزان فروشش در این دو بازار به ترتیب ۸ و ۱۳ درصد کاهش را نشان میدهد. با اینکه توجه عمومی به خودروهای برقی کاهش یافته اما تقاضای کلی در هر دو بازار رو به رشد بوده است. هم در آمریکا و هم در اروپا خودروهای جدید و رقابتیتر عرضه شدهاند و توجه مردم را به خود جلب کردهاند. این اتفاق در حالی رخ داده که وضعیت مشوقهای دولتی و برنامههای آتی برای تولید این خودروها مشخص نیست. با اینکه افت فروش همیشه به معنی از دست دادن سهم بازار نیست اما این مورد درباره تسلا صدق نمیکند. حجم فروش این برند در اروپا از ۱۸۵,۲۰۰ دستگاه سال ۲۰۲۳ به ۱۶۱,۳۰۰ دستگاه در نیمه اول امسال رسیده است؛ اما در همین بازه زمانی کل فروش خودروهای برقی اروپا ۱.۷ درصد بیشتر شده است.
با این تفاسیر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی اروپا به ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است. تسلا پس از گروه فولکسواگن دومین خودروساز بازار اروپاست که بیشترین افت سهم از بازار خودروهای برقی را در نیمه اول ۲۰۲۴ تجربه میکند. سهم گروه فولکسواگن از این بازار نیز در زمان موردبحث از ۲۲ به ۱۸.۷ درصد افت کرده است. تسلا و فولکسواگن در حال واگذار کردن بازی به گروه جیلی و گروه بی ام و هستند. خودروی ولوو EX30 به همراه محصولات بدون آلایندگی بی ام و در سال جاری موفقیت خوبی داشتهاند. همچنین برندهای چینی نیز به لطف حضور فعالانه BYD در اروپا رشد کردهاند.
وضعیت تسلا در آمریکا نیز مشابه اروپاست. فروش ۳۲۴,۹۰۰ دستگاهی در ششماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۹۹,۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال افت کرده است. همچنین فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در این مدت ۷.۶ درصد بیشتر شده و به همین خاطر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا از ۵۹.۸ درصد سال پیش به ۵۱.۲ درصد در سال جاری رسیده است. این برند همچنان در بازار آمریکا حرف اول را در بخش خودروهای برقی میزند اما باید دانست رقبای زیادی وجود دارند که از لغزش تسلا استفاده کردهاند. برای مثال فروش هیوندای، فورد و ریویان به ترتیب ۳۴، ۴۸ و ۷۷ درصد بیشتر شده و کیا نیز رشد فروش ۱۱۰ درصدی را برای خودروهای برقی ثبت کرده است.
اولین دلیل افت فروش تسلا بدیهی است. رشد نمیتواند همیشگی و پایدار باشد مخصوصاً اینکه سبد محصولات تسلا محدود و قدیمی است. مدل ۳ در سال ۲۰۲۳ بهروزرسانی شده اما اولین نسخه آن سال ۲۰۱۷ معرفی شده است. مدل Y نیز خودرویی ۵ ساله بوده و تاریخ معرفی مدل S هم به بیش از یک دهه قبل بازمیگردد. از طرف دیگر رقبا هم با تمام قوا وارد میدان شدهاند. تسلا در اروپا فشار زیادی را از جانب برندهای لوکس اروپایی و همچنین چینیها احساس میکند. همانطور که گفته شد فورد، هیوندای، کیا و ریویان نیز در آمریکا وضعیت خوبی دارند. جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک هم از نظر فروش خیلی چشمگیر نیست و در نیمه اول امسال فقط ۱۱,۳۰۰ دستگاه از آن فروخته شدهاند.
نهایتاً باید گفت کاهش قیمت محصولات تسلا که در سال ۲۰۲۳ خیلی خوب جواب داد دیگر جذاب نیست. از آنجایی که خودروهای برقی زیادی راهی بازار میشوند بنابراین شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا هستیم که این امر منجر به کاهش قیمتها میشود. در حال حاضر تسلا به چیزی بیشتر از تخفیف و بهروزرسانی محصولاتش نیاز دارد و آنهم تولید خودروهای جدید در کلاسهای گوناگون است.
دیجی
۳۱ تیر ۱۴۰۳نداشتن تنوع و سادگی بیش ازحد ماشین باعث افت فروش ماشین تسلا شده
froG-driVer
۳۱ تیر ۱۴۰۳واقعا اینطوریه مثلا مدل وای طراحیش نابوده
فرشید
۳۱ تیر ۱۴۰۳مجموعه کابین، کنسول و داشبورد محصولات تسلا خیلی فقیره. پلاستیک مشکی با یه تلوزیون 22 اینچی بزرگ اون وسط. بدون ظرافت و بدون سلیقه. این در حالیه که به محصولات بقیه برندها نگاه میکنی لذت میبری. استفاده از نورپردازی زیبا، کابین چند رنگ و…
Mohsen68
۳۱ تیر ۱۴۰۳چون با مشکلاتی که الان تو جهان وجود داره نمیتونن ماشالا به اندازه کافی وارد کنن 😂
Amirmohammad
۳۱ تیر ۱۴۰۳طبیعیه چون الان کلی رقیب داره،قبلا رقبای زیادی نداشت،الان اکثر برند ها دارن برقی میسازن و گزینه برای انتخاب مشتری زیاده و این رقبا هر کدوم سهمی رو کسب میکنن و متقابلا از سهم تسلا کم میشه،اما بازم چند سال زمان نیاز دارن تا تسلا رو بکشن پایین کمی
مثلا تو امریکا رتبه اول فروش برقی تسلا و رتبه دوم گروه هیونداس ولی خب فاصلشون کم نیست تو فروش.
نکته جالب هم فروش بالای جیلی تو اروپاس! فکرشو نمیکردم اصلا
Car love
۳۱ تیر ۱۴۰۳چون فروش برقی های جاپون خیلی زیاد شده و میلیونیه فروش تسلا کم شده 😂😂😂
Mon
۳۱ تیر ۱۴۰۳حرف از فروش زدی یه سر به خبر پایینی هم میزدی . از بین ۱۵ خودروی پرفروش در بازار امریکا ، حتی یدونه کره ای هم نبود
گرچه مطمئنم اومدی و خوندی و بسی خون گریستی و رفتی :)
amir
۳۱ تیر ۱۴۰۳میدونم برات خیلی سخت بوده وقتی دیدی تو لیست پرفروش های آمریکا یدونه کره ای هم نبود و مجبوری اینجا فشار عصبی که بهت وارد شده رو خالی کنی …. نگران نباش وقتی خوک ها پرواز کردن توی لیست پرفروش ها کره ای هم میبینی
سامورايي
۳۱ تیر ۱۴۰۳فروش bz4x >>>>> فروش کل تسلا
پویان
۳۱ تیر ۱۴۰۳تازه اگر این تعرفه ها روی چینی ها نبود. چینی ها کار تسلا رو تموم میکردن. حتی توی خود امریکا.
سوشیانت
۳۱ تیر ۱۴۰۳فعلا که تسلا با محصولات پرفورمنسش مثل اس و ایکس پلد کار چینی ها رو تموم کرده🔥🇺🇲
محمد
۳۱ تیر ۱۴۰۳ای کاش مهر ماه زودتر بیاد.
امین
۱ مرداد ۱۴۰۳حداقل یکبار مقاله بادقت میخواندی پسر خوب. بعد کامنت منور میگذاشتی
Khosrow
۳۱ تیر ۱۴۰۳بازگشــتـــ بهــ اصـــل / همهــ ی سازوکــارهـ طبیعتـــــــــــ ..
دانیال_Surrey،England
۳۱ تیر ۱۴۰۳همون پیش بینی که چند سال پیش ازش حرف میزدیم،تسلا صرفا جاده صاف کن برای چینیا بوده.
کلا هرچی جریان چرته از این آمریکا شروع شده.
از ورود مهاجران گرفته تا برابری جنسیتی ،تنوع نژادی و همین الکتریکی سازی و….. که بلای جون اروپایی ها هم شده.
شلبی
۳۱ تیر ۱۴۰۳ترامپ تو کتاب قواعد خلق ثروت میگه افراد ثروتمند زودتر از بقیه وارد حوزه های مختلف میشن و وقتی بقیه به اون حوزه ها حمله میکنن اونا از او حوزه ها میان بیرون فک میکنم برای تسلا این اتفاق داره کم کم میفته
ضمن اینکه چرخه عمر یک محصول شامل چهار مرحله است:1-معرفی 2-رشد 3-بلوغ 4-افول . در حال حاضر اکثر محصولات تسلا در مرحله بلوغ قرار دارن و در حال گذر به مرحله افول هستند، در این شرایط مدیران معمولا با اضافه کردن ویژگی های مختلف و جذاب به محصول سعی میکنن محصول رو در مرحله بلوغ نگه دارن که در حال حاضر تسلا تمام کارهایی که میتونست انجام بده از قبیل معرفی نسخه های پرشتاب و کاهش قیمت و … انجام داده و هیچ راهی جز معرفیه محصولات جدیدتر و جذاب تر نداره
amir
۳۱ تیر ۱۴۰۳بدبختیش اینه که محصول جدیدی هم تا الان معرفی نکرده تا کی میخواد خسیس بازی دراره وقتی که حسابی افت فروش کرد؟
مازیار
۳۱ تیر ۱۴۰۳تسلا نه لوکس تمام عیار هست و نه اقتصادی
و طبیعیه که موقعیتش از جانب لوکسها و اقتصادیها تهدید بشه
سوشیانت
۳۱ تیر ۱۴۰۳ولی پرفورمنس فوق فالعاده هست
car lover
۳۱ تیر ۱۴۰۳بدرد ادمای تک بعدی و متعصب میخوره که فقط دنبال پرفورمنسن :) نه طراحی داره نه لوکس بودن نه ترمز :)))))))
سوشیانت
۳۱ تیر ۱۴۰۳آهان متعصب اروپایی که خودشو آمریکایی فن میدونه خیلی خوبه😉
amir
۳۱ تیر ۱۴۰۳اره اون قدر فوق العاده است که پیست نشونش میدی لنتاش آتیش میگیره
فقط بدرد درگ میخوره که اونم صدقه سر گشتاور آنی آرمیچراشه
سوشیانت
۳۱ تیر ۱۴۰۳*فوق العاده
نمیدونم چرا پدال قابلیت ادیت رو حذف کرده
سوشیانت
۳۱ تیر ۱۴۰۳تسلا یه شرکت پرفورمنس تمام عیار هست
پدال چزا هی کامنت های من پاک میشه؟!
امین
۲ مرداد ۱۴۰۳ظاهرا درک کامل و واضحی از مفهوم کلمه پرفورمنس نداری
و شرکتی که کارش تمام عیار پرفورمنس باشه برات بد جا افتاده.
فراری مکلارن لامبورگینی کوئنیگزگ و … میشه شرکتهای تمام عیار پرفورمنس
مجموعه هایی که علاوه بر محصولات در مسابقات حضور دارند و پرفورمنس ساخته ها شون به رقابت میگذارند
Mon
۳۱ تیر ۱۴۰۳برقیای کره ای علیرغم اون همه تبلیغ و شکست دادن لامبورگینیی و غیره ، هیچ حضور موثری در اروپا ندارند و چینیا دست برتر رو دارند
تو امریکا هم به زودی بازیو به BMW و بقیه امریکاییا مثل فورد و جیام میبازند
البته اگر اعدادی که گفتند درست باشه . چه بسا همین آمار فروششون هم مثل خبر قبلی کاملا دروغین درج شده
سینا
۳۱ تیر ۱۴۰۳برقی های کرهای باز نسبت به محصولاتی که گفتی وضعیت بهتری دارند.
گفتی GM، جی ام اومد گفت که ماشین هاش از این به بعد CarPlay نخواهند داشت و این توی بازاری که فروش آیفون توش زیاده، مثل این میمونه که به پای خودت شلیک کنی (برو ببین برای Blazer EV چه تخفیف هایی گذاشتن و تو میتونی با ماهی 350 دلار یکیشون رو بگیری)
درمورد BMW، اگه iX و i4 رو بهترتیب خاطر طراحی و رنج کمشون فاکتور بگیریم، i5 و i7 وضعیت خوبی دارن ولی قیمتشون خیلی نزدیک به محصولات بهتر بقیه شرکتهاس و همه چی برمیگرده به شرایط فروش. یکی از بزرگترین ضعف های ماشین هایی که گفتم استفاده از پلتفرم مشترک با خودروهای درون سوزه که باعث میشن برقی خیلی خوبی نباشن (نسبت به خودروهای پایه برقی)
در مورد فورد، به جز mach-e که با مدل 3 و Y هم ردهس محصول دیگهای ندارن که بازارشون با تسلا مشترک باشه. (F-150 لایتینگ اونقدر خوب نمیفروشه و مثل مدل درونسوزش فروش نمی کنه، سایبرتراک هم که جکه و طرفدارای خاص خودش رو داره)
الان با حدود 400 دلار در ماه هم میشه آیونیک فایو گرفت هم بلیزر، (البته آیونیک کمی کوچیکتره) ولی حداقل کارپلی و اندروید اتو داره و این خیلی خیلی مهمه برای مصرف کننده
B
۳۱ تیر ۱۴۰۳تسلا هم اندروید اتو اپل کار پلی نداره با اون همه فروش برای و نرم افزار جداگانه خودشو مالک روی گوشیش نصب میکنه
amir
۳۱ تیر ۱۴۰۳کل خودروسازی کره دغل بازی و عیبه آمارفروش دروغین یاتاقان زدن موتورهای تتا لامبدا دزدیده شدن با نینتندو و یو اس بی آپشن های الکی باتری خالی کردن آتیش گرفتن ….
heahmat021
۳۱ تیر ۱۴۰۳وضعیت چینی ها که مشخصه: با سرمایه کذاری دولت چین و منابع ارزون دارن بازار رو میگیرن
ولی وضع بقیه خودرو ساز های سنتی بده، چون در حال حاضر دارن خودرو های برقی رو با ضرر میفروشن و با سود خودرو های درونسوز دارن جلو میرن، اگر نتونن رو برقی هاشون به سود برسن وضع خطرناک میشه
مازیار
۳۱ تیر ۱۴۰۳اما اگه این روند ادامه پیدا کنه یکی از داغترین و پرچالش ترین موضوعات بخش کامنتها تکلیفش مشخص میشه. خیلی زود هم مشخص میشه
Elmiraj
۳۱ تیر ۱۴۰۳وقتی رقبا اقدام به کاهش سرمایهگذاری الکتریکی میکنند ، تسلا تا یک سال و نیم آینده با پلتفرم ارزان و هدفمندش وارد میدان میشه که رقبا هیچ گزینه ای برای مقابله با آن نخواهند داشت.
این چیزی بیش از یک تنفس کوتاه برای رقبای ضعیف تسلا نیست…