برای اولین بار فرصت بررسی نزدیک تسلا مدل ۳ هایلند فیس لیفت فراهم شده و آنچه میخوانید تجربه ملاقات با این خودروی برقی است.
تسلا سایبرتراک شاید در هفتههای اخیر تمام توجهات را به خود جلب کرده باشد اما مهمترین محصول جدید این برند در ماههای اخیر نیست. چند ماه پیش بود که تسلا اولین فیس لیفت جدی از سدان پرطرفدار مدل ۳ را معرفی کرد. این خودرو که با نام هایلند شناخته میشود اخیراً در نمایشگاه شیکاگو حضور یافته و رسانهها فرصت بررسی آن را داشتهاند. اگرچه این خودرو در فضایی محصور قرار داشته و امکان رانندگی با آن فراهم نشده اما میتوانیم تغییرات نسبتاً زیادی را در بدنه و کابین آن مشاهده کنیم.
بزرگترین تغییر بدنه مدل ۳ هایلند به نمای جلوی آن مربوط میشود که سپر و چراغهای جدیدی نصب شدهاند. بجای دماغه رو به بالای مدل ۳ قبلی، نسخه هایلند از طراحی سنتیتر و سرراستتری استفاده میکند. چراغها نیز شکل بومرنگ مانند خود را از دست داده و در گوشهها زاویه تیزتری به خود گرفتهاند. در واقع طراحی کلی خودرو سادهتر از قبل شده اما درعینحال جذابتر به نظر میرسد. در بخش پشتی خودرو نیز بهبودهای حداقلی دیده میشود و چراغها حالت C شکل دارند. از نظر طراحی باید دانست این چراغها جذابتر به نظر میرسند اما تمایز آنها نسبت به خودروهای دیگر کمتر است.
نوبت به بررسی کابین تسلا مدل ۳ هایلند میرسد. با فشار و کشیدن دستگیرههای در میتوان وارد کابینی شد که قطعاً مشابه نسخه قبلی است اما در همان ابتدا متوجه برخی تغییرات مطلوب میشوید. واضحترین تغییر به نوار نورانی طویلی مربوط میشود که از پانل درها شروع شده و به داشبورد و شیشه جلو میرسد و دوباره به پانل در دیگر ادامه مییابد. این نوع نورپردازی ما را به یاد جگوار XJ میاندازد. قطعاً چنین چیزی باعث جذابتر شدن کابین میشود و احتمالاً بهترین ویژگی طراحی کابین مینیمالیستی تسلاست.
اما نکته نسبتاً عجیب اینکه تسلا دیگر تریم چوب داشبورد را ارائه نمیکند و بجای آن پانل پوشیده از پارچه وجود دارد. البته بهطورکلی ما پانلهای پوشیده از پارچه یا چرم در دیگر خودروها را دوست داریم و تسلا هم از این قاعده مستثنا نیست هرچند حذف تریم چوب یک نقطهضعف خواهد بود چراکه باعث بهبود ظاهری کابین مدل ۳ میشد. دیگر تغییر مدل هایلند را میتوان فرمان خودرو دانست که فاقد دستهراهنماست و بجای آن دکمههایی روی فرمان وجود دارد. اگرچه چنین تغییری برای برخی افراد جذاب خواهد بود اما بهطورکلی استفاده از دکمه برای چراغراهنما مطلوب نیست.
مزیت دستهراهنما این است که در زمان چرخاندن فرمان ثابت باقی میماند و همیشه جایگاه آن را میدانیم اما دکمههای راهنمای مدل ۳ هایلند با چرخش فرمان حرکت میکنند و این موضوع مشکلساز خواهد بود. این یک تصمیم احمقانه است که اگرچه در پوشش سادهسازی و مینیمالیسم صورت میگیرد اما در واقع به خاطر کاهش هزینههاست. بقیه بخشهای کابین کاملاً مشابه مدل قبل از فیس لیفت است و نقاط قوت و ضعف خودش را دارد.
دید روبهجلوی تسلا بسیار خوب است و کاپوت کم ارتفاع، درها و داشبورد و ستونهای کمعرض باعث میشوند راننده تسلط خوبی به بیرون داشته باشد. موقعیت صندلی عجیب و با ارتفاع بالا نیز بر تسلط راننده میافزاید. فضای زیادی در هر جهتی وجود دارد و صندلیها نیز حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند و تنظیمات زیادی دارند. البته هنوز هم موقعیت فرمان به خاطر کنترلهای خود قابل تنظیم نیست. نمایشگر لمسی بزرگ و ۱۵.۴ اینچی در میانه داشبورد با نکات مثبت و منفی خاص خود همراه است. این نمایشگری عالی با وضوح و کیفیت و زمان پاسخ بسیار خوب است و از میانبرهای ثابت در پایین سود میبرد. از آنجایی که همهچیز خودرو از طریق نمایشگر کنترل میشود بنابراین کیفیت بالا برای آن امری حیاتی خواهد بود. البته عدم وجود هدآپ دیسپلی در مدل ۳ ناراحتکننده است.
صندلی عقب یکی از نقاط ضعف خودروست چراکه در ارتفاع کمتری نسبت به کف خودرو قرار میگیرد و فضای زیادی نیز وجود ندارد که موقعیت خوبی را برای سرنشینان بالغ ایجاد نمیکند. فضای سر نیز در این بخش کمی محدود شده است. یکی دیگر از ویژگیهای تسلا مدل ۳ هایلند را میتوان نمایشگر ۸ اینچی جدید در عقب دانست که کیفیت بالایی دارد و به سرنشینان اجازه میدهد سیستم تهویه و اطلاعات سرگرمی را کنترل کنند. نکته قابلذکر اینکه نمایشگر یاد شده در ارتفاع پایینی نصب شده و به مدت زیادی نمیتوان از آن استفاده کرد چراکه بزرگسالان واقعاً باید خم شوند تا به آن دسترسی داشته باشند. با توجه به اقدامات تسلا در کاهش هزینهها جای تعجب است که تسلا نمایشگر دوم را با حداقل استفاده مفید در خودرو نصب کرده است.
فضای بار خودرو تغییر چندانی ندارد اما هم در بخش جلو و هم بخش عقب میتوان وسایل را قرار داد. فضای بار عقب خودرو حجم ۵۹۵ لیتری دارد که مناسب است؛ اما فضای بار جلو کوچکتر از حد انتظار خواهد بود و با حجم ۸۸ لیتری خود شاید شما را ناامید کند. در این بخش بهت است کابلهای شارژ و برخی وسایل ضروری قرار داده شود. تسلا مدل ۳ هایلند در بخش تجهیزات بهبودهای قابلتوجهی دارد که از جمله آنها میتوان به هشدار نقاط کور، شیشه آکوستیک و سیستم صوتی ارتقا یافته اشاره کرد. ظاهراً در سیستم تعلیق نیز بهبودهایی رخ داده تا خودرو اسپرت تر باشد اما زمانی که بتوانیم پشت فرمان قرار بگیریم چنین چیزی تست خواهد شد.
ممد ژانگولر
۲ اسفند ۱۴۰۲خداوکیلی خوشگلتر شده . امیدوارم تسلا به کیفیت ساخت هم اهمیت بده . ما که نمیتونیم بخریم ولی از رضایت بقیه خوشحال میشیم و حسود و بخیل نیستیم.
مهران
۲ اسفند ۱۴۰۲کابین به شدت بی روح…کسل کننده
وقتی میشینی داخلش،بهترین قرار زندگیتم داشته باشی تموم حس و حالتو میگیره🙂😕
grant
۲ اسفند ۱۴۰۲به شخصه کابین های خلوت و منظم رو به شلوغ و گیج کننده ترجیح میدم
مهران
۲ اسفند ۱۴۰۲داداش این دیگ خیییلی خلوته.در واقع هیچی نداره.منم هم نظر شمام،از طراحیای مزدا هم داخلیش هم بیرونیش خیلی خوشم میاد.ساده و شیک
مهران
۲ اسفند ۱۴۰۲کنسول وسط و درهاشو نگاه میکنم عین پراید ۱۳۲عه👌
یکم دقت کنید😂
۱۰ درصد متفاوته
C01
۲ اسفند ۱۴۰۲من هنوزم تعجب میکنم چطور میشه به این گفت لوکس ؟!
راجع به ماشینی که دسته راهنما رو برای کاهش هزینه حذف میکنن ، چطور میشه از لوکس بودن حرف زد ؟
B
۲ اسفند ۱۴۰۲والا حتی قیمت لوکسم نداره احمقانست به مدل ۳ و y بکیم لوکس ، حتی مدل x و مدل s هم چندان لوکس نیستن نسبت به رقبا (حداقل در مقایسه با بنزینی های هم قیمت ) اما اگه سیستم سرگرمی و عملکرد کامپیوتری رو ملاک قرار بدیم شاید بشه این لقبو بهش داد 😕
P
۲ اسفند ۱۴۰۲طراحی بیرونی خوبی داره اما طراحی داخلی همچنان بی روح و به اصطلاح مدرن ، ای کاش برلی داخل وقت بیشتری خرج میکردن
ابوالفضل
۲ اسفند ۱۴۰۲لوسید هم مدرن هست و هم آینده نگارانه و حس آرامش رو به خوبی منتقل میکنه
طراحی نسل جدید کابین های bmw Porsche Cadillac هم نشون دهنده شخصیت اون کمپانی ها هستند
اما این انگار فقط برای دورانی هست که دیگه چیزی به اسم رانندگی وجود نداره و فقط قرار از نقطه ۱ به نقطه ۲ برید
net
۲ اسفند ۱۴۰۲سقف مشکی و چراغ باریک جلو و طراحی داخلی یکپارچه مشکی خوبه. چراغ عقب و رینگ مشکی بد هست.صندوق عقب مثل پراید ۱۴۱ کشیده نیست بد شده. زه سفید اطراف شیشه دربها نداره بد هست. این مدل صفحه نمایش آویزان شناور مستطیلی افقی ماشین های تسلا که مثل مانیتور کامپیوتر هست خیلی بد هست اگر مثل صفحه نمایش مستطیلی عمودی فورد رنجر ۲۰۲۲ که به داشبورد چسبیده شود قشنگ میشه
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۴۰۲تسلا یه جوری طراحی داخلیشو انجام میده که انگاری با زبونِ بیزبونی به خریدارش اعلام میکنه میگه بخر برو تو خیابون سورنا بده دست اصغر اکبر تقی اسپرتی تا داخلشو تکمیل کنن بدن دستت !!!
یه مشت بچه عشق تکنولوژی عقدهای مگر این لگن افسرده بیروح رو بخرند و اگر نه هرکسی که اینو میخره شک نکنید روانپریشِ و در زندگی رنگی جز خاکستری به چشم ندیده !
parhamiof
۲ اسفند ۱۴۰۲کابینش با وان حمام فرقی نداره واقعا.
فرشید
۲ اسفند ۱۴۰۲چقدر کابینش فقیر و فاقد ذره ای ظرافت و هنره. اصلن مجموعه داشبورد و کنسولشو دوست ندارم.یه دیوار پلاستیکی مشکی دلگیر با یه تلوزیون 20 اینچ
ایلان هستم
۱۲ اسفند ۱۴۰۲داداش شرمنده بخدا عقلم نکشید این چیزارو ، یه آقایی کن شماره تو بزار یه تماس با هم داشته باشیم راهنمائیم کن، خدایی به کسی نمیگم تو یاد دادی بهم، مشتی هستی..
خوده ایلان
۱۲ اسفند ۱۴۰۲مشتی اینقدر خرابم نکن ، چند دفعه بهت زنگ زدم پیام دادم که دستمو بگیر ، نکردی مشتی، حتی جوابمم ندادی، یه بار میخواستی طراحی کنی برام یه بار…
𝐀𝐥𝐢
۲ اسفند ۱۴۰۲حداقل یکم تریم چوبی تو داشبور کار میذاشتن حالم به هم خورد دیدمش
net
۴ اسفند ۱۴۰۲پلاستیک با کیفیت یکپارچه مشکی طراحی داخلی قشنگتر از طرح چوب هست .طرح چوب حال ادم به هم می خوره و خیلی بد هست
ارسلان
۲ اسفند ۱۴۰۲ماهی ۳۲۹ دلار!!!!!!!!!
آمریکا بودم جز این انتخابی نمیکردم…
خسرو
۲ اسفند ۱۴۰۲رخ جلو زیباست،
رخ عقب شبیه ماشین های چینی (JAC) شده.
۲ اسفند ۱۴۰۲کاش اینو داشتم🤩😕😕😕
بهزاد
۲ اسفند ۱۴۰۲کابینش خوراک افسردگی هست و فکر کنید اول صبح کلافه داری میری سر کار یا سر شب خسته داری برمیگردی خونه و همچین فضای داخلی غمگینی هم همراهته ، چه شود.
بعد میان آمارشو جزو لوکس سازان حساب میکنند و انصافا این فضا حتی با خودروهای رده متوسط هم قابل قیاس نیست.
C01
۲ اسفند ۱۴۰۲خدایی دسته راهنما رو چرا حذف کردن آخه . به قول متن واقعا احمقانه ست . برای راهنما و چراغ و اینا همش دکمه . بنظرم ارزش داره حتی به ازای یکی دو هزار دلار افزایش قیمت ، یکم طراحی داخلی رو جذاب کنن حداقل یه تریم دو رنگی ، یکم چیدمان جذاب تری ، آخه این چیه . با همین فرمون بره رقبا به شدت بهش نزدیک میشن و ازش جلو میزنن . دوران یکه تازی تسلا دیگه به پایان رسیده و باید به فکر رقابت باشه .
C01
۲ اسفند ۱۴۰۲داخل این byd شین پلاس که همش ۱۵ هزار دلاره جداب تره تا این تسلا
https://www.pedal.ir/chinese/byd-15000-qin-plus-ev-honor-edition/
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲تسلا رو به عنوان پیشتاز در خودرو های برقی دوست دارم ولی کابینش واقعا هیچی نداره، جالب نیست
ولی طراحیش خوشگل شده
مهردادکمال
۲ اسفند ۱۴۰۲هر چه از خوندن مقاله میگذشت جذابیت این فیس لیفت برام کمتر میشد! بیرونش رو خیلی دوست داشتم اما داخلش رو نه این مینیمال نیست! از رو بی حوصلگی داخلش طراحی شده
Anti Tesla
۲ اسفند ۱۴۰۲به به
چه زیباست
نگار
۴ اسفند ۱۴۰۲بهترین ماشین همین هست . لیاقت میخواد اونی که سوارش بشه. ضمنا فکر نکنم ایران همچین ماشینی بیاره. چون عرضه نداره
کاوه
۹ اسفند ۱۴۰۲خدایش چطور میشه توی یه بازار ازاد با هزاران هزار انتخاب ممکن یه نفر بیاد اینو بخره؟والا بخدا هیییییییییچ دلیلی نمیشه پیدا کرد جز سیستم شارژر های بین راهی زیاد و گسترده.ولی اخه چطوری دلشون میاد وقتی اینهمه ماشین شاهکار با بهترین شرایط اقساط براشون فراهمه بیان پول بدن به ماشینی که توش ۴ تا صندلی یه فرمون و یه صفحه نمایش داره؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! بابا برای اینکه ارزون در بیاد حتتتتتی دسته راهنما رو هم کندن انداختن دور!!!!!داشبورد تشکیل شده از فرمون و صفحه نمایش!!!!دیگه هییییییچی نداره هیچی!اخه این چه طراحیه؟والا بخدا رودری ها و روکش صندلیش کاملا قابل مقایسه با سمند ایرانه!!!همه جا پلاستیکه درجه سه!چطور وقتی بحث خودروی لوکس میشه به تسلا میگن لوکس؟؟؟؟اخه این ماشینه چه شباهتی به ماشین لوکسی مثل اس کلس داره؟تمام هدف تسلا ارزون دراوردن محصوله.چه با زدن از متریال چه زدن از کیفیت رنگ مونتاژ و حتی زدن از طراحی و ساده کردنش!حتی یه صفحه نمایش کوچیک یا حتی هداپ دیسپلی برای راننده نذاشتن که سرعت و شارژ و اینجور چیزای ضروری رو ببینه!!!کدوم ماشینی این کارا رو میکنه اخه؟این تازه فیس لیفت و به روز شده محصول تسلاست!ای خاک تو سرتون وقتی اینهمه ماشین شاهکار توی بازارتونه میرید این اسباب بازی رو میخرید!!!