تسلا

توان پیمایش و ظرفیت باتری تسلا مدل 3 بعد از 240 هزار کیلومتر رانندگی

تست بلندمدت یک دستگاه تسلا مدل ۳ نشان داده این خودرو از کاهش قابل‌قبول توان پیمایش و ظرفیت باتری برخوردار است.


راندن چند ده هزار کیلومتری یک خودروی برقی به‌طور اجتناب‌ناپذیری منجر به تخریب باتری و کاهش ظرفیت آن می‌شود. راهی برای فرار از این واقعیت وجود ندارد اما سرعت تخریب باتری و کاهش توان پیمایش خودرو شاید برای برخی افراد فراتر از انتظارات باشد و دیدگاه آن‌ها نسبت به چنین خودروهایی را تغییر دهد. برای مثال می‌توانیم به تسلا مدل ۳ برد بلند دیفرانسیل عقب ۲۰۱۸ یکی از یوتیوبرها به نام اندی اسلای بپردازیم. او خودروی خود را شش سال پیش خریداری کرد و اخیراً نیز کارکرد آن از ۱۵۰ هزار مایل (حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر) عبور کرده است. بی‌شک اسلای می‌تواند نکات پیدا و پنهان زیادی را درباره این محصول پرفروش تسلا ارائه کند. در شش سال مالکیت مدل ۳، او با برخی مشکلات مواجه شده که تعدادی از آن‌ها به‌صورت رایگان و تحت پوشش گارانتی رفع شده‌اند و بعضی موارد دیگر همچون تعویض بازوهای کنترل سیستم تعلیق جلو و اتصالات مرتبط نیز با پرداخت هزینه تعمیر شده‌اند.

ظاهر و کابین خودرو با توجه به کارکرد بالایش بسیار خوب نشان می‌دهد و حداقل استهلاک را در بخش‌هایی همچون پشت‌سری راننده و ستون B سمت او شاهد هستیم. در مجموع مالک می‌گوید از خرید این خودرو پشیمان نیست هرچند در آن زمان مبلغی فراتر از ۵۰ هزار دلار را برای خرید تسلا مدل ۳ پرداخت کرده است. اندی اسلای خاطرنشان می‌سازد در طول این شش سال بیش از ۲۰ هزار دلار را تنها از محل عدم خرید بنزین صرفه‌جویی کرده است.

زمانی که متوسط کارکرد سالانه خودرو را حدود ۳۲ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، هزینه شارژ تسلا در خانه به‌طور متوسط ۴۰ دلار در ماه بوده است. او می‌گوید حتی پس از در نظر گرفتن هزینه‌های تعمیرات خارج از پوشش گارانتی، مدل ۳ موردبحث بیش از ۱۰ هزار دلار باعث صرفه‌جویی در هزینه سوخت شده است؛ اما شرایط خودرو از نظر توان پیمایش و تخریب باتری چگونه بوده است؟ این تسلا مدل ۳ برد بلند دیفرانسیل عقب که نسخه پیش از فیس لیفت است بر اساس تخمین‌های EPA شعاع حرکتی ۴۹۹ کیلومتری داشته اما حالا و بر اساس تخمین‌های مالک این رقم به ۴۵۰ کیلومتر افت کرده که کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

تست سلامت باتری نیز عدد ۸۳ درصد را نشان می‌دهد هرچند در صورت استفاده از برنامه Recurrent که هزاران مالک خودروی برقی در آمریکا استفاده می‌کنند امتیاز توان پیمایش ۹۸ و میزان تخمینی آن نیز ۴۷۶ کیلومتر خواهد بود؛ به عبارت دیگر پس از شش سال استفاده و رسیدن به کارکرد حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر، این تسلا مدل ۳ حداقل افت توان پیمایش و کاهش ظرفیت باتری را داشته است. اسلای می‌گوید اگر باتری ولتاژ بالای خودرو از کار بیفتد نگرانی ندارد زیرا شرکت‌هایی هستند که هزینه حدود ۷ تا ۸ هزار دلاری را برای ارتقای باتری دریافت می‌کنند هرچند هزینه تعویض آن توسط تسلا ۱۳ هزار دلار است که بازهم کمتر از صرفه‌جویی ۲۰ هزار دلاری مالک در هزینه‌هاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (555 ديدگاه)

    سرعت تایید شدن پیام زیر پست ها واقعا خیلی کنده
    یه کاری بکنید اقا
    یه پیام که مینویسیم نیم ساعت طول میکشه بیاد زیر مقاله یه بستری فراهم کنید که در لحظه پیام بدیم و اعضا باهم گفت و گو کنن

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. net

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3302 ديدگاه)

      اگر صندوق عقبش کشیده تر بود و رینگ به جای سفید رنگ خاکستری داشت و چراغ عقب کاملا قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد

      موافقم 3
      مخالفم 14
      1. امیر کریمی

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (17 ديدگاه)

        خب فیس لیفت واسه هنین چیزاست دیگه فیس لیفتش داره. خودشم نوشته که واسه قبل از فیس لیفته. بعد مضوع چیز دیگست اصلا

    2. amir

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3391 ديدگاه)

      نظرم اینه که یه گروه تلگرامی تشکیل بدیم هم میدونم شاید عوامل پدال راضی نباشن هم بچه ها آیدی ندن وگرنه محیط بدی واسه کلکل هم نبود با کنترل و فیل تر کردن ناسزا و حذف کردن اعضا در صورت بی احترامی

      موافقم 5
      مخالفم 4
    3. حسین دهمرد

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2545 ديدگاه)

      تا قبل از اومدن زومیت همینجوری بود. یکی بهت جواب میداد میرفت تو اعلانات.
      الان حتی به پیام های خودت هم دسترسی نداری امان از آزادی بیان.

    4. امین

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (623 ديدگاه)

      پدال پیج اینستا داره که همه میتونن بیان و نیازی به زدن پیج جدید خارج از مدیریت رسمی سایت پدال نیست.
      البته به نظر خیلی ها یا نمیدونن یا نمی‌خوان پیج پدال بیان.
      و محیط فانتزی کامنتها سایت ترجیح میدن

      موافقم 1
      مخالفم 3
  2. Elmiraj

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3178 ديدگاه)

    این که برای تسلا بسیار عادیه….

    اون model S رو پوشش بدین که بدون تعویض باتری و موتور ها تونسته ۶۶۰ هزار کیلومتر را طی کنه که هنوزم شتاب خودرو مثل روز اوله و سلامت باتری هم بالای ۵۰ درصده… ( اولین محصول تسلا )

    باید دید غول های تازه وارد تسلا چکارا میکنند…

    موافقم 9
    مخالفم 14
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2322 ديدگاه)

      فکر کن تویوتا چه غولیه که بدون دوز و کلک زدن و دروغ گفتن به مردم بیشتر از تسلا می‌فروشه و کار می‌کنه !
      تسلا فقط با دروغ گفتن به مردم که ماشیناش پاکه تونست خودشو بالا بکشه و بزک دوزک هایی مثل خودران و طراحی مثلا مینیمال به بالا کشیدن خودش کمک کرد

      موافقم 8
      مخالفم 10
  3. فرشید

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    پول بنزین عجیب به آدم فشار میاره. یه باک سمند بیش از 150 هزار تومن میشه و تازه چهار پنج روز بیشتر نمیمونه. عاشق مصرف بهینه و ارزون برقی هام. حداقل توی ترافیک الکی مصرف نمیکنه

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. hosen

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (264 ديدگاه)

      یه باک ماشینت رو پنج روزه تموم میکنی؟ اسنپی ها انقد بنزین نمیسوزونن

      موافقم 9
      مخالفم 6
      1. B

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (756 ديدگاه)

        اونا پراید دارن که مصرفش خیلی کمتره

      2. amir

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3391 ديدگاه)

        والا من ماشینمو زیاد استفاده نمیکنم قشنگ ماهی یکی دو بار اونم ۲۰ ۳۰ لیتر بیشتر نمیزنم

        موافقم 1
        مخالفم 5
      3. فرشید

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (229 ديدگاه)

        حساب کردم صدی سیزده لیتر میسوزونه. وقتی شما هم حدود چهل کیلومتر تا محل کارت فاصله داشته باشی (رفت و برگشت حدود 80 کیلومتر) هر پنج روز باید بنزین بزنی. تازه باک 72 لیتر ظرفیتشه ولی هیچ وقت نمیذارم کامل خالی بشه و حداقل یک خط داره که بنزین میزنمو با پنجاه لیتر پر میشه

    2. Sina_carshow

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (164 ديدگاه)

      داداش بنزین اونجا لیتری اشتباه نکنم یه دلار هستش تو دبی بنزین لیتری ۳ درهم هستش و وقتایی که گرون میشه تا ۵ درهم میره

      1. froG-driVer

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (910 ديدگاه)

        با اون کیفیت اونم

    3. Taha Ayoobi

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3566 ديدگاه)

      اینکه بنزین نمیخواد بزنی خیلی حال میده، میای خونه شارژرو وصل میکنی.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. عرفان زارعی

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (20 ديدگاه)

        به جای پول بنزین باید پول برق بدی برق از کجا میاد از نیروگاه حرارتی تو ایران البته

  4. احسان

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    هزینه تعویض روغن،فیلتر ها و تسمه تایم و…رو هم حساب میکرد عالی میشد.چند سال پیش شعاع حرکتی،هزینه تعویض باتری و افت افت شعاع حرکتی و باتری مورد شک خیلی ها بود الان اما ماشین های الکتریکی و احتراق داخلی فسیلی رقابت پایا پای دارند.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  5. محمد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    تازه دوستان دقت کنید که ماشین مدل ۲۰۱۸ هست و تسلا های اون موقع چه از لحاظ فناوری و چه از لحاظ کیفیتی به خوبی تسلا های الان نبودن ، خوبی تسلا اینه که بر خلاف بقیه خودروساز ها مدل سال نداره و پیوسته ماشین هاشو نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته تر می‌کنه مثلا ممکنه تسلا های چند ماه دیگه بدون اینکه مدل جدید معرفی بشه با قطعات پیشرفته تر و جدیدتر تولید بشن ، نکته دوم هم اینکه این دوستمون فقط هزینه بنزین رو حساب کرد ، اگه هزینه تعویض روغن ، فیلتر ها و تعویض کمتر لنت و موارد دیگه هم حساب کنیم خیلی به صرفه تر از ماشین بنزینی در میاد ، باتری های حالت جامد معرفی بشن و مشکل برد و زمان شارژ حل بشه رسما تیر خلاص به ماشین های احتراقی زده میشه

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. new reventon

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (439 ديدگاه)

      باتری های جدید هم متریالشون بهینه تر شده هم سیستم مدیریت باتری بهتری دارن. اگه سیکل 20.80 رعایت بشه عمرشون نامحدوده

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. datsun

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3841 ديدگاه)

    از باتری های ژاپنی چیزی که انتظار میرفت به دست اومده،

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. حسین دهمرد

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2545 ديدگاه)

      مگه باتریها ژاپنیه؟ دوربین اپلم سونی میزنه ولی دوربین خود سونی از شیائومی هم عقب تره.
      البته این دوستمون نگفته بخاطر وزن بالای ماشین شارژیش چند بار لاستیک عوض کرده

      موافقم 3
      مخالفم 5
  7. Absurd Hero

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    کیفیت و حفظ ظرفیت باتری عالیه، مبلغ صرفه جویی تو مصرف سوخت هم قابل توجهه واقعاً؛ ولی چیزی که برام جالب بود اینه که تصور عموم اینه که برقی ها به جز تعویض باتری هزینه نگهداری دیگه ای ندارند در حالیکه این تسلا فقط 10هزار دلار هزینه (اونم خارج از گارانتی) توی سایر بخش ها داشته

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. احسان

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (141 ديدگاه)

      هزینه تعمیرات خارج از گارنتی بوده که هر ماشینی داره. ولی این هزینه بنزین و خیلی از مصرفی ها رو نداره.

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. heshmat021

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (370 ديدگاه)

      هزینه های جانیبی که دیگه تو همه ماشین ها هست دیگه، تعلیق و مشکل قطعات داخلی مثلا یا مشکل چراغ و پنل های بدنه.

  8. mosafer

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    به نظر آینده در دست اکثریت برقی ها خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. ! i M α η δ υ α R

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2277 ديدگاه)

    چه طوری 240 هزار کیلومتر اون توو دووم آوردی مرد ؟

    موافقم 3
    مخالفم 5
  10. حسن

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    مشکل این مقاله اینکه هزینه برق رو ننوشته. یه حساب سر انگشتی میگه که هزینه بنزین حدود ۲۰ هزار دلاره. باید از این مبلغ هزینه برق مصرفی کم بشه تا بشه اختلاف واقعی یا صرفه جویی رو در نظر گرفت. که چیزی که من می دونم کمتر از ۵ هزار دلار در میاد.

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3566 ديدگاه)

      مثل اینکه کامل نخوندین.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  11. حسن

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    ریاضی ابتدایی
    شش سال 240 هزار تا میشه
    سالی 40 هزار کیلومتر

  12. حسن

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    240 هزار تا خودرو اوراقی حساب میشه تو ایران کسی نمیخرش

    موافقم 1
    مخالفم 5
  13. حسن

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    واقعا ایرانیها با ماشین راه نمیرن الان تو هر سایت یا نمایشگاهی که بری مدل 96 خلی کم و به ندرت و یا شاید به سختی بالا 200 هزار تا رفته و تقریبا نصف خودروها زیر 100 هزار تاست

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. محمد

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (93 ديدگاه)

      کیلومتر کم میکنن مهندس

      1. حسن

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1907 ديدگاه)

        کم نمیکنن بزرگوار مگه قدیمه
        بدنه می افته خودرو لش میشه تمام هیکلش به صدا می افته مگه 240 تا کمه

        موافقم 1
        مخالفم 6
        1. عرفان زارعی

          ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (20 ديدگاه)

          الان پارس من مدل 93 360هزار تا کار کرده سالمه سالمه بدون عیب ربطی هم به نگهداری داره ماشین 20 سال پیش درست نگهداری بازم ماشینه میشه ازش استفاده کرد

    2. ! i M α η δ υ α R

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2277 ديدگاه)

      حسن جان ایرانی ها راه میرن ، خیلی هم راه می رن …

      اونهایی که دیدی ، همشون سه بار کیلومتر صفر کردن …

      😎😎😎

  14. car lover

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (991 ديدگاه)

    اشغال جاروبرقی

    موافقم 1
    مخالفم 10
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2322 ديدگاه)

      اقتصادی
      جای پیشرفت داره
      کم خرجه

      موافقم 4
      مخالفم 1
  15. وحید نعمتی ارجستان

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    استانداردهای کشور ما با اونا خیلی فرق میکنه
    ما تو ایران ۱۰۰۰ سال از اونا عقب تر هستیم
    شما خوب ویدیو رو نگاه کنید کیفیت آسفالت از لحاظ نداشتن موج و چاله چوله و دست اندازهای پی در پی و نداشتن دور برگردان های غیر اصولی یا حتی تمیزی خیابانها و جوبهای آب ،نمای پیاده روها ، نمای خیابان ، معماری خانه ها ، پارکینگها و جایگاه های فست شارژ و…. به این موضوع پی میبرید

  16. عرفان زارعی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    هیچ وقت ماشینای برقی اسباب بازی جای موتور های احتراقی نمیگیره و هیچ وقت هم نمیشه همه ماشینا برقی بشن و پرونده موتور بنزینی بسته بشه چون موتور های احتراقی هنوز هم خواهان و عاشقان خودشو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا