تست بلندمدت یک دستگاه تسلا مدل ۳ نشان داده این خودرو از کاهش قابلقبول توان پیمایش و ظرفیت باتری برخوردار است.
راندن چند ده هزار کیلومتری یک خودروی برقی بهطور اجتنابناپذیری منجر به تخریب باتری و کاهش ظرفیت آن میشود. راهی برای فرار از این واقعیت وجود ندارد اما سرعت تخریب باتری و کاهش توان پیمایش خودرو شاید برای برخی افراد فراتر از انتظارات باشد و دیدگاه آنها نسبت به چنین خودروهایی را تغییر دهد. برای مثال میتوانیم به تسلا مدل ۳ برد بلند دیفرانسیل عقب ۲۰۱۸ یکی از یوتیوبرها به نام اندی اسلای بپردازیم. او خودروی خود را شش سال پیش خریداری کرد و اخیراً نیز کارکرد آن از ۱۵۰ هزار مایل (حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر) عبور کرده است. بیشک اسلای میتواند نکات پیدا و پنهان زیادی را درباره این محصول پرفروش تسلا ارائه کند. در شش سال مالکیت مدل ۳، او با برخی مشکلات مواجه شده که تعدادی از آنها بهصورت رایگان و تحت پوشش گارانتی رفع شدهاند و بعضی موارد دیگر همچون تعویض بازوهای کنترل سیستم تعلیق جلو و اتصالات مرتبط نیز با پرداخت هزینه تعمیر شدهاند.
ظاهر و کابین خودرو با توجه به کارکرد بالایش بسیار خوب نشان میدهد و حداقل استهلاک را در بخشهایی همچون پشتسری راننده و ستون B سمت او شاهد هستیم. در مجموع مالک میگوید از خرید این خودرو پشیمان نیست هرچند در آن زمان مبلغی فراتر از ۵۰ هزار دلار را برای خرید تسلا مدل ۳ پرداخت کرده است. اندی اسلای خاطرنشان میسازد در طول این شش سال بیش از ۲۰ هزار دلار را تنها از محل عدم خرید بنزین صرفهجویی کرده است.
زمانی که متوسط کارکرد سالانه خودرو را حدود ۳۲ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، هزینه شارژ تسلا در خانه بهطور متوسط ۴۰ دلار در ماه بوده است. او میگوید حتی پس از در نظر گرفتن هزینههای تعمیرات خارج از پوشش گارانتی، مدل ۳ موردبحث بیش از ۱۰ هزار دلار باعث صرفهجویی در هزینه سوخت شده است؛ اما شرایط خودرو از نظر توان پیمایش و تخریب باتری چگونه بوده است؟ این تسلا مدل ۳ برد بلند دیفرانسیل عقب که نسخه پیش از فیس لیفت است بر اساس تخمینهای EPA شعاع حرکتی ۴۹۹ کیلومتری داشته اما حالا و بر اساس تخمینهای مالک این رقم به ۴۵۰ کیلومتر افت کرده که کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان میدهد.
تست سلامت باتری نیز عدد ۸۳ درصد را نشان میدهد هرچند در صورت استفاده از برنامه Recurrent که هزاران مالک خودروی برقی در آمریکا استفاده میکنند امتیاز توان پیمایش ۹۸ و میزان تخمینی آن نیز ۴۷۶ کیلومتر خواهد بود؛ به عبارت دیگر پس از شش سال استفاده و رسیدن به کارکرد حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر، این تسلا مدل ۳ حداقل افت توان پیمایش و کاهش ظرفیت باتری را داشته است. اسلای میگوید اگر باتری ولتاژ بالای خودرو از کار بیفتد نگرانی ندارد زیرا شرکتهایی هستند که هزینه حدود ۷ تا ۸ هزار دلاری را برای ارتقای باتری دریافت میکنند هرچند هزینه تعویض آن توسط تسلا ۱۳ هزار دلار است که بازهم کمتر از صرفهجویی ۲۰ هزار دلاری مالک در هزینههاست.
PURIYA
۲۶ مرداد ۱۴۰۳سرعت تایید شدن پیام زیر پست ها واقعا خیلی کنده
یه کاری بکنید اقا
یه پیام که مینویسیم نیم ساعت طول میکشه بیاد زیر مقاله یه بستری فراهم کنید که در لحظه پیام بدیم و اعضا باهم گفت و گو کنن
net
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اگر صندوق عقبش کشیده تر بود و رینگ به جای سفید رنگ خاکستری داشت و چراغ عقب کاملا قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد
امیر کریمی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خب فیس لیفت واسه هنین چیزاست دیگه فیس لیفتش داره. خودشم نوشته که واسه قبل از فیس لیفته. بعد مضوع چیز دیگست اصلا
amir
۲۶ مرداد ۱۴۰۳نظرم اینه که یه گروه تلگرامی تشکیل بدیم هم میدونم شاید عوامل پدال راضی نباشن هم بچه ها آیدی ندن وگرنه محیط بدی واسه کلکل هم نبود با کنترل و فیل تر کردن ناسزا و حذف کردن اعضا در صورت بی احترامی
حسین دهمرد
۲۶ مرداد ۱۴۰۳تا قبل از اومدن زومیت همینجوری بود. یکی بهت جواب میداد میرفت تو اعلانات.
الان حتی به پیام های خودت هم دسترسی نداری امان از آزادی بیان.
امین
۲۷ مرداد ۱۴۰۳پدال پیج اینستا داره که همه میتونن بیان و نیازی به زدن پیج جدید خارج از مدیریت رسمی سایت پدال نیست.
البته به نظر خیلی ها یا نمیدونن یا نمیخوان پیج پدال بیان.
و محیط فانتزی کامنتها سایت ترجیح میدن
Elmiraj
۲۶ مرداد ۱۴۰۳این که برای تسلا بسیار عادیه….
اون model S رو پوشش بدین که بدون تعویض باتری و موتور ها تونسته ۶۶۰ هزار کیلومتر را طی کنه که هنوزم شتاب خودرو مثل روز اوله و سلامت باتری هم بالای ۵۰ درصده… ( اولین محصول تسلا )
باید دید غول های تازه وارد تسلا چکارا میکنند…
JaMsHiD_R1988
۲۶ مرداد ۱۴۰۳فکر کن تویوتا چه غولیه که بدون دوز و کلک زدن و دروغ گفتن به مردم بیشتر از تسلا میفروشه و کار میکنه !
تسلا فقط با دروغ گفتن به مردم که ماشیناش پاکه تونست خودشو بالا بکشه و بزک دوزک هایی مثل خودران و طراحی مثلا مینیمال به بالا کشیدن خودش کمک کرد
فرشید
۲۶ مرداد ۱۴۰۳پول بنزین عجیب به آدم فشار میاره. یه باک سمند بیش از 150 هزار تومن میشه و تازه چهار پنج روز بیشتر نمیمونه. عاشق مصرف بهینه و ارزون برقی هام. حداقل توی ترافیک الکی مصرف نمیکنه
hosen
۲۶ مرداد ۱۴۰۳یه باک ماشینت رو پنج روزه تموم میکنی؟ اسنپی ها انقد بنزین نمیسوزونن
B
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اونا پراید دارن که مصرفش خیلی کمتره
amir
۲۶ مرداد ۱۴۰۳والا من ماشینمو زیاد استفاده نمیکنم قشنگ ماهی یکی دو بار اونم ۲۰ ۳۰ لیتر بیشتر نمیزنم
فرشید
۲۶ مرداد ۱۴۰۳حساب کردم صدی سیزده لیتر میسوزونه. وقتی شما هم حدود چهل کیلومتر تا محل کارت فاصله داشته باشی (رفت و برگشت حدود 80 کیلومتر) هر پنج روز باید بنزین بزنی. تازه باک 72 لیتر ظرفیتشه ولی هیچ وقت نمیذارم کامل خالی بشه و حداقل یک خط داره که بنزین میزنمو با پنجاه لیتر پر میشه
Sina_carshow
۲۶ مرداد ۱۴۰۳داداش بنزین اونجا لیتری اشتباه نکنم یه دلار هستش تو دبی بنزین لیتری ۳ درهم هستش و وقتایی که گرون میشه تا ۵ درهم میره
froG-driVer
۲۶ مرداد ۱۴۰۳با اون کیفیت اونم
Taha Ayoobi
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اینکه بنزین نمیخواد بزنی خیلی حال میده، میای خونه شارژرو وصل میکنی.
عرفان زارعی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳به جای پول بنزین باید پول برق بدی برق از کجا میاد از نیروگاه حرارتی تو ایران البته
احسان
۲۶ مرداد ۱۴۰۳هزینه تعویض روغن،فیلتر ها و تسمه تایم و…رو هم حساب میکرد عالی میشد.چند سال پیش شعاع حرکتی،هزینه تعویض باتری و افت افت شعاع حرکتی و باتری مورد شک خیلی ها بود الان اما ماشین های الکتریکی و احتراق داخلی فسیلی رقابت پایا پای دارند.
محمد
۲۶ مرداد ۱۴۰۳تازه دوستان دقت کنید که ماشین مدل ۲۰۱۸ هست و تسلا های اون موقع چه از لحاظ فناوری و چه از لحاظ کیفیتی به خوبی تسلا های الان نبودن ، خوبی تسلا اینه که بر خلاف بقیه خودروساز ها مدل سال نداره و پیوسته ماشین هاشو نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته تر میکنه مثلا ممکنه تسلا های چند ماه دیگه بدون اینکه مدل جدید معرفی بشه با قطعات پیشرفته تر و جدیدتر تولید بشن ، نکته دوم هم اینکه این دوستمون فقط هزینه بنزین رو حساب کرد ، اگه هزینه تعویض روغن ، فیلتر ها و تعویض کمتر لنت و موارد دیگه هم حساب کنیم خیلی به صرفه تر از ماشین بنزینی در میاد ، باتری های حالت جامد معرفی بشن و مشکل برد و زمان شارژ حل بشه رسما تیر خلاص به ماشین های احتراقی زده میشه
new reventon
۲۶ مرداد ۱۴۰۳باتری های جدید هم متریالشون بهینه تر شده هم سیستم مدیریت باتری بهتری دارن. اگه سیکل 20.80 رعایت بشه عمرشون نامحدوده
datsun
۲۶ مرداد ۱۴۰۳از باتری های ژاپنی چیزی که انتظار میرفت به دست اومده،
حسین دهمرد
۲۶ مرداد ۱۴۰۳مگه باتریها ژاپنیه؟ دوربین اپلم سونی میزنه ولی دوربین خود سونی از شیائومی هم عقب تره.
البته این دوستمون نگفته بخاطر وزن بالای ماشین شارژیش چند بار لاستیک عوض کرده
Absurd Hero
۲۶ مرداد ۱۴۰۳کیفیت و حفظ ظرفیت باتری عالیه، مبلغ صرفه جویی تو مصرف سوخت هم قابل توجهه واقعاً؛ ولی چیزی که برام جالب بود اینه که تصور عموم اینه که برقی ها به جز تعویض باتری هزینه نگهداری دیگه ای ندارند در حالیکه این تسلا فقط 10هزار دلار هزینه (اونم خارج از گارانتی) توی سایر بخش ها داشته
احسان
۲۶ مرداد ۱۴۰۳هزینه تعمیرات خارج از گارنتی بوده که هر ماشینی داره. ولی این هزینه بنزین و خیلی از مصرفی ها رو نداره.
heshmat021
۲۶ مرداد ۱۴۰۳هزینه های جانیبی که دیگه تو همه ماشین ها هست دیگه، تعلیق و مشکل قطعات داخلی مثلا یا مشکل چراغ و پنل های بدنه.
mosafer
۲۶ مرداد ۱۴۰۳به نظر آینده در دست اکثریت برقی ها خواهد بود
! i M α η δ υ α R
۲۶ مرداد ۱۴۰۳چه طوری 240 هزار کیلومتر اون توو دووم آوردی مرد ؟
حسن
۲۶ مرداد ۱۴۰۳مشکل این مقاله اینکه هزینه برق رو ننوشته. یه حساب سر انگشتی میگه که هزینه بنزین حدود ۲۰ هزار دلاره. باید از این مبلغ هزینه برق مصرفی کم بشه تا بشه اختلاف واقعی یا صرفه جویی رو در نظر گرفت. که چیزی که من می دونم کمتر از ۵ هزار دلار در میاد.
Taha Ayoobi
۲۶ مرداد ۱۴۰۳مثل اینکه کامل نخوندین.
حسن
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ریاضی ابتدایی
شش سال 240 هزار تا میشه
سالی 40 هزار کیلومتر
حسن
۲۶ مرداد ۱۴۰۳240 هزار تا خودرو اوراقی حساب میشه تو ایران کسی نمیخرش
حسن
۲۶ مرداد ۱۴۰۳واقعا ایرانیها با ماشین راه نمیرن الان تو هر سایت یا نمایشگاهی که بری مدل 96 خلی کم و به ندرت و یا شاید به سختی بالا 200 هزار تا رفته و تقریبا نصف خودروها زیر 100 هزار تاست
محمد
۲۶ مرداد ۱۴۰۳کیلومتر کم میکنن مهندس
حسن
۲۶ مرداد ۱۴۰۳کم نمیکنن بزرگوار مگه قدیمه
بدنه می افته خودرو لش میشه تمام هیکلش به صدا می افته مگه 240 تا کمه
عرفان زارعی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳الان پارس من مدل 93 360هزار تا کار کرده سالمه سالمه بدون عیب ربطی هم به نگهداری داره ماشین 20 سال پیش درست نگهداری بازم ماشینه میشه ازش استفاده کرد
! i M α η δ υ α R
۲۶ مرداد ۱۴۰۳حسن جان ایرانی ها راه میرن ، خیلی هم راه می رن …
اونهایی که دیدی ، همشون سه بار کیلومتر صفر کردن …
😎😎😎
car lover
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اشغال جاروبرقی
JaMsHiD_R1988
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اقتصادی
جای پیشرفت داره
کم خرجه
وحید نعمتی ارجستان
۲۷ مرداد ۱۴۰۳استانداردهای کشور ما با اونا خیلی فرق میکنه
ما تو ایران ۱۰۰۰ سال از اونا عقب تر هستیم
شما خوب ویدیو رو نگاه کنید کیفیت آسفالت از لحاظ نداشتن موج و چاله چوله و دست اندازهای پی در پی و نداشتن دور برگردان های غیر اصولی یا حتی تمیزی خیابانها و جوبهای آب ،نمای پیاده روها ، نمای خیابان ، معماری خانه ها ، پارکینگها و جایگاه های فست شارژ و…. به این موضوع پی میبرید
عرفان زارعی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳هیچ وقت ماشینای برقی اسباب بازی جای موتور های احتراقی نمیگیره و هیچ وقت هم نمیشه همه ماشینا برقی بشن و پرونده موتور بنزینی بسته بشه چون موتور های احتراقی هنوز هم خواهان و عاشقان خودشو داره