تسلا

مزیت‌های خودروهای الکتریکی در ترافیک زمستانی

دان کانینن مالک یک دستگاه تسلا مدل ۳ می‌گوید:

من خیلی خوشحالم که در زمان‌ گیر افتادن در اتوبان I-95 آمریکا در حال راندن خودروی الکتریکی خودم بودم

ما گفته‌های این فرد را تحسین می‌کنیم زیرا تنها خودروهای تسلا نیستند که در چنین موقعیت‌هایی بهتر از خودروهای درون‌سوز و بنزینی عمل خواهند کرد بلکه تقریباً تمامی خودروهای الکتریکی چنین مزیتی دارند.

چندین رسانه آمریکایی در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره سرگردان شدن مردم در آزادراه ویرجینیا I-95 منتشر کرده‌اند. پیرو این اخبار برخی مردم شروع به انتشار اخبار و اطلاعات نادرست درباره خودروهای الکتریکی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند اگر مالکان خودروهای الکتریکی در این بزرگراه گیر بیفتند به محض خالی شدن باتری از سرما خواهند مرد!

ما قبلاً درباره نادرست بودن چنین اخباری هشدار داده بودیم. همچنین چندین کارمند تسلا و طرفداران خودروهای الکتریکی با انتشار مقالات و ویدئوهایی نشان داده‌اند که این اخبار و اطلاعات نادرست هستند اما اینجا چیزی دقیقاً خلاف گفته‌های آن‌ها دیده شده است.

یک خودروی درون‌سوز بدون بنزین سریع‌تر از یک خودروی الکتریکی با باتری بدون شارژ خاموش خواهد شد هرچند واضح است متغیرهای زیادی همچون میزان سوخت موجود در باک، حالت شارژ باتری و… وجود دارند. صرف‌نظر از این موارد، از آنجایی که مالک خودروی درون‌سوز باید در کابین بنشیند و منتظر رسیدن بنزین باشد، به همین خاطر دود خطرناک اگزوز می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. کانینن می‌گوید:

اگر همه افراد بجای خودروهای درون‌سوز از مدل‌های الکتریکی استفاده کنند کابوس بزرگراه ویرجینیا I-95 بدتر نخواهد شد. در واقع همه افراد در صورت راندن یک خودروی الکتریکی تجربه بسیار بهتری خواهند داشت

کانینن به مقاله اخیر واشنگتن‌پست اشاره می‌کند که در آن ادعا شده بود اگر همه در حال راندن خودروهای الکتریکی در چنین ترافیک‌هایی باشند، این خودروها شاید باعث ایجاد ترافیک‌های چندین کیلومتری شوند؛ اما کانینن به مدت ۱۴ ساعت در تسلا مدل ۳ استاندارد رنج خود حضور داشته است و شاهد رانندگان خودروهای درون‌سوز بوده است که خودروی خود را روشن نگه داشته‌اند. مدل ۳ او همانند خودروهای درون‌سوز کار نمی‌کرده است بلکه برای گرم نگه داشتن کابین از مجموعه باتری استفاده کرده است.

زمانی که یک خودروی الکتریکی پارک باشد همانند یک خودروی بنزینی کار نمی‌کند و دور درجا ندارد. این قضیه شبیه زمانی است که شما خودروی بنزینی را خاموش می‌کنید اما وسایل برقی را روشن نگه می‌دارید و بنابراین می‌توانید به موسیقی گوش کنید؛ اما در یک خودروی بنزینی، روشن نگه داشتن وسایل برقی به معنی کار کردن بخاری نخواهد بود. برای اینکه بخاری کار کند باید پیشرانه روشن باشد و در این صورت دودهای سمی از اگزوز آزاد می‌شوند که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

اگر خودرو به‌صورت درجا کار کند این دودهای مضر اطراف خودرو پخش می‌شوند و می‌توانند در کابین حس شوند. اگر شما این بو را درک کنید با مشکلاتی مواجه خواهید شد. متأسفانه اگر مالک یک خودروی الکتریکی هم در نزدیکی تعدادی از خودروهای بنزینی که در حالت درجا کار می‌کنند قرار داشته باشد احتمالاً این دودهای سمی را استشمام خواهد کرد. اگر همه خودروها دارای قوای محرکه الکتریکی باشند چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

کانینن همچنین می‌گوید از بابت تمام شدن بنزین نگرانی نداشته است بلکه به باقی مانده ظرفیت باتری توجه کرده است. او همچنین خاطرنشان می‌سازد از زمان خرید تسلا مدل ۳ همواره با شارژ کامل باتری به دل جاده‌ها زده است.

به احتمال زیاد خودروهای بنزینی با باک پر در چنین شرایطی نخواهند بود. اگرچه شارژ متداول خودروهای الکتریکی و حفظ شارژ بیشتر در این خودروها یک امر عادی است اما مالکان خودروهای بنزینی معمولاً زمانی بنزین می‌زنند که باک خالی شده باشد؛ به عبارت دیگر، مراجعه همه‌روزه مالکان خودروهای بنزینی به پمپ‌بنزین امری بسیار نادر است.

مالک تسلا مدل ۳ همچنین می‌گوید صف‌های طولانی بنزین پس از این ترافیک طولانی‌مدت به وجود آمده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. کیان

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    بنظرم خوب یا بد الکتریکی با چندین سال تست توسط مردم کامل مشخص میشن، مثه همین مورد و همین شرایط
    تکامل باتری خیلی مهم هست، اگر باتریهایی ایجاد بشن ک پیمایش خیلی بالایی داشته باشند حداقل حس اعتماد و امنیت زیادی ایجاد میکنن
    درسته ک یه ماشین درون سوز هر روز نمیره بنزین بزنه به فرض خلوت بودن پمپ بنزین حتی، ولی شما با الکتریکی تو خونتون هم میتونی شارژش کنی و …
    من فکر کنم تا 20 سال دیگه هم همچیین خودروهایی بدرد کشور ما نمیخورند چون زیرساختی براشون وجود نداره خصوصا با شرایط فعلی

    موافقم 53
    مخالفم 8
    1. زیزیگولو

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      بعد از گذشت یه قرن از تولید ماشینای درون سوز تو دنیا هنوز حتی زیر ساخت ماشینای بنزینی و دیزلی هم تو ایران وجود نداره چه برسه به ماشینای برقی

      موافقم 52
      مخالفم 7
  2. تحت پیگرد

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (359 ديدگاه)

    امیدوارم هرچه سریعتر به سمت خودروهای الکتریکی حرکت کنیم صدای پیشرانه و دنده کشی فقط در خودروهای سوپر اسپرت و هایپر لذت بخشه و گرنه در خودروهای شهری که بالای 95 درصد رو تشکیل میده فقط بی صدا بودن و راحتی در رانندگی و صد البته بدون آلایندگی های زیستی به مراتب مهم تره فکرنکنم کسی صدای انجین از سلامتی خودش و خونوادش براش مهم تر باشه

    موافقم 59
    مخالفم 5
  3. محسن

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان یه عده میان نظر تخصصی همراه با تعصب میدن ، حالا بماند جز پراید و پژو انتخاب بهتری ندارن

    موافقم 29
    مخالفم 9
  4. کافر مقدس

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    اینو برای سایت ها و اخبار زرد و اللخصوص پدال گفته :

    ما قبلاً درباره نادرست بودن چنین اخباری هشدار داده بودیم. همچنین چندین کارمند تسلا و طرفداران خودروهای الکتریکی با انتشار مقالات و ویدئوهایی نشان داده‌اند که این اخبار و اطلاعات نادرست هستند .

    اینجا هم هرچی میگفتی نپردازید به اخبار زرد دنبال ترول بازی و هوه فان بوددن. مشخص شد مخالفان سایبری تسلا نه تنها منبع خوبی ندارن بلکه کلی سایت زرد با اطلاعات غلط این افراد رو سره کار گذاشتن

    موافقم 15
    مخالفم 15
  5. مرتضی مقدم

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (177 ديدگاه)

    همچنان ک بشر از اسب و خر رفت سمت زغال سنگ و بخار و بعدش سمت بنزین و گازوییل حالا هم داره میره سمت موتور برقی.واضح هست که موتور برقی چه ب لحاظ عملکرد و چ ب لحاظ پاکیزگی و چ از لحاظ دوام قابل مقایسه با موتورهای سوخت فسیلی نیست.نیروی برق تمیزتر و انعطافپذیرتره.جز صدا خودروی درونسوز چ مزیتی داره اونم فقط برا شاید کمتر از یک هزارم خودروهای تولیدی باشه.وگرنه ماشین هرچی بی صداتر بهتر بخصوص توی مسافرت

    موافقم 21
    مخالفم 3
  6. حسین دهمرد

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    عجیبه که راجب هیبریدی ها حرفی گفته نمیشه. مزیتهای هردوتا رو دارن.

    موافقم 10
    مخالفم 12
    1. احسان

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (13 ديدگاه)

      با سلام
      در خودرو هیبریدی فعلی هم اگر بخاری روشن باشه، موتور ماشین مجبور به روشن شدن میشه حتی اگر باتری شارژ باشه

      موافقم 13
      مخالفم 5
    2. میثم

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (3633 ديدگاه)

      منم خواستم همینو بگم
      باتری یه ماشین هیبریدی با رانندگی نرمال معمولا 80% شارژ داره که این میزان براحتی جوابگوی چندین ساعت کار تهویه رو میده

      موافقم 7
      مخالفم 4
  7. S

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کارکرد نامناسب در شرایط سرد یک فاکتور کلی برای همه دستگاه‌هایی هست که از باتری استفاده میکنند و خودروهای الکتریکی هم از این قاعده مستثنا نیستن الا اینکه تکنولوژی ساخت جدیدتری برای باتری ها بکار گرفته بشه …. برای خود من بارها شده که وقتی در هوای سرد داشتم قدم میزدم و با گوشیم کار میکردم بطور کاملا محسوسی باتری زودتر خالی میشد

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. دانیال

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (606 ديدگاه)

      جدی؟ یعنی برقی ها هم ممکنه بد کار کنن؟ کاش یه مقاله در مورد این موضوع هم
      بذاره پدال

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. ADAK

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        در مورد باطری ماشین من اطلاع دقیقی ندارم ، ولی در مورد باطری موبایل صحیحه
        بطوری محسوسی افت پیدا میکنه
        و در شرایط خیلی سرد کلا خاموش میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا