با گذشت ۱۰ سال از تولید اولین تسلا مدل S، هنوز تقاضا برای این سدان تمام الکتریکی بالا است. مدل S، با آستانه قیمت ۸۰ هزار دلار ارزان نیست؛ اما فروش خوبی در سراسر جهان داشته است.
بازار خودروهای صد هزار دلاری، تنوع مدلهای مختلف و رقابت فشرده بین غولهای خودروسازی دنیا دارد. خصوصاً در کلاس سدان، تولیدات مرسدس بنز، بیامو، لکسوس و چند برند آمریکایی با سابقهی طولانی دیده میشوند. به همین دلیل، سرمایهگذاری بر پروژهی تسلا مدل S در سال ۲۰۰۷ مثل مأموریت غیرممکن به نظر میرسید. شاید اگر تولید این خودرو ازنظر تجاری با موفقیت همراه نمیشد، روند توسعهی تسلا و دیگر محصولات آن، شکل دیگری میگرفت.
برنامهی طراحی و تولید یک سدان برقی خانوادگی توسط تسلا، سال ۲۰۰۷ تصویب شد. این پروژه در ابتدا ستاره سفید (WhiteStar) نام داشت و سال ۲۰۰۹ به شکل مدل پیشتولید Model S prototype در نمایشگاه فرانکفورت دیده شد. نسخهی نهایی، اواخر سال ۲۰۱۱ به تولید رسید و ژوئن ۲۰۱۲ مصادف با خرداد ۱۳۹۱ تحویل خریدار شد.
موفقیت تسلا مدل S و افزایش شهرت شرکت سازنده، نقش بسیار مهمی در جلب توجه مردم جهان به صنعت خودروهای برقی داشت. این شرایط، سرمایهگذاران و غولهای خودروسازی را بیش از پیش، به اهمیت مدلهای تمام الکتریکی واقف کرد. تولید انبوه تسلا مدل S در سال ۲۰۱۲، بدون شک اتفاقی تاریخی در صنعت حملونقل جهان است.
امروزه بهندرت میتوان خودرویی از برندهای مطرح پیدا کرد که مدت ۱۰ سال، بدون تغییر ظاهری یا معرفی نسل جدید به تولید ادامه دهد. معمولاً، خودروسازان ژاپنی و کرهای، بازهای سه تا پنج ساله را برای رونمایی از نسل جدید یک خودرو در نظر میگیرند؛ درحالیکه این روند برای برندهای آلمانی و آمریکایی، ۵ تا ۷ سال است. به همین دلیل، باقی ماندن تسلا مدل S با سابقهی طراحی ۱۰ ساله، عجیب و باورنکردنی به نظر میرسد.
شکی نیست که رونمایی از نسل جدید یک خودرو، پروژهای پرهزینه و پرچالش است. همچنین، جلب توجه خریداران نسل قبل و تشویق به خرید مدل جدید برای خودرویی که سالها فروش بسیار خوبی داشته، مشکل خواهد بود. این شرایط، احتمالاً یکی از دلایل عدم معرفی نسل جدید برای تسلا مدل S هستند.
تسلا تلاش میکند با تقویت پیشرانه، بهبود تواناییهای فنی و فناوریهای داخل کابین، جذب مشتری برای مدل S را با گذشت ۱۰ سال ادامه دهد؛ اما رونمایی از خودروهای برقی مرسدس بنز، بیامو، پورشه و آئودی، مسلماً زنگ خطر را برای مدیران تسلا به صدا درآورده است.
تسلا S پلد که سال گذشته معرفی شد، در چند زمینه برتری فنی نسبت به دیگر سدانهای برقی دنیا را نشان داد؛ اما آمارهای فروش این خودرو در بازار جهانی، نشان از کاهش تقاضا برای مدل S دارد.
از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، رشد فروش برای تسلا مدل S وجود داشت. این خودرو در سال ۲۰۱۳، به تعداد حدود ۲۵ هزار دستگاه فروخته شد و سال ۲۰۱۷ به رکورد ۵۷ هزار دستگاه رسید. سپس، در سه سال بعد، بهترتیب ۵۰ هزار، ۳۲ هزار و ۲۲ هزار تسلا مدل S فروخته شد. ظاهراً، فروش این خودرو در سال ۲۰۲۱ تقریباً با ۲۰۲۰ برابر بوده و حدود ۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه است. تا امروز ۳۴۶ هزار دستگاه تسلا مدل S در سراسر دنیا فروخته شده است.
بخشی از کاهش فروش تسلا S در سالهای اخیر، به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از عدم تأمین قطعات توسط شرکتهای طرف قرارداد بود. از سویی دیگر، بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ که رشد فروش چشمگیر برای تسلا مدل S وجود داشت؛ رقیب مهمی هم برای این خودرو ساخته نشده بود. مثلاً پورشه تایکان، سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه رسید.
در سال ۲۰۲۱، فروش پورشه تایکان، دو برابر تسلا مدل S بوده است. باتوجه به تقاضای بالا برای تنها خودروی برقی پورشه، احتمالاً این شرایط برای سال ۲۰۲۲ هم تکرار خواهد شد. کشور چین به عنوان یکی از مهمترین بازارهای خرید تسلا مدل S نیز، توجه ویژه به تولیدات الکتریکی ساخت برندهای داخلی، مثل BYD نشان داده است. سدان تمام برقی ببیوایدی هان (BYD Han EV) در سال ۲۰۲۱، تعداد ۷۹ هزار دستگاه فروش داشته که تقریباً ۳/۷ برابر تولید سالیانهی تسلا مدل S است.
دو پروژهی بزرگ تسلا برای سوپراسپرت جدید رودستر و پیکاپ وانت سایبرتراک، هنوز با تولید انبوه فاصله دارند. با این شرایط، میتوان اطمینان داشت که نسل جدید مدل S هم تا یک سال آینده، رونمایی نشود. شاید، مدیران تسلا تصمیم به توقف فعالیت در کلاس سدانهای برقی خانوادگی گرفتهاند تا ضمن تمرکز بر خودروهای پرفروش فعلی مثل مدل ۳ و مدل Y، پروژههای در دست اقدام را به سرانجام رسانند.
ارین صاحب جمعی
۱۶ خرداد ۱۴۰۱آلمانی ها دیگه دارن خیز بر میدارن برای کنار زدن تسلا البته پانامرای برقی a6 و a7 ev امسال رونمایی میشه
محمد امین
۱۶ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا از نظر پرفورمنس حتی عقب تر هم رفتن ، چند سال پیش پورشه تایکان توان رقابت با مدل اس رو داشت ، ولی الان حتی نمیتونه به مدل اس پلاد نزدیک هم بشه و عملا بازنشسته است در مقابل اون ، با وجود قیمت بیشتر ….
آلمانی ها پیشرفت داشتن ، مخصوصا در سگمنت های پایین تر محصولات خیلی خوبی داشتن ، مثل Id4و ix. ..
….ولی هنوز از نظر پرفورمنس و که مهم ترین موضوع در خودرو های برقی هست ، به طور قابل توجه عقب هستن
ریماک دو ملیون پوندی با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و وزن کمتر تنها ماشینی هست که میتونه از مدل اس پلاد ۱۳۰ هزار دلاری سریع تر بره که نصف اون قدرت داره ….من اصلا تسلا فن نیستم ، ولی می خوام عمق فاجعه رو نشون بدم ، ریماک رو مثال زدم چونکه بهترین برقی حال حاضر اروپا هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ خرداد ۱۴۰۱وقتی خودروهای آلمانی یا آمریکایی بتونن در درازمدت، کیفیت ساخت عالی و امکانات موردپسند خریدار فراهم کنن، حتی اگر شتاب و قدرت کمتری نسبت به تسلا داشته باشن، بازار رو تصاحب می کنن
این شرایط منجر به ورشکستگی تسلا نخواهد شد اما تولیدات قدیمی این شرکت رو به حاشیه خواهد برد
AMIR / ARMI
۱۶ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا تسلا بازار و نیازی رو هدف قرار داده که نیازی به دوام بلند مدت چندان بالا و کیفیت ماورایی در اون حس نمیشه
خریدارانی که جوانانی اهل تکنولوژی و نوآوری های جدید هستش
جوانانی که مثل گوشی هوشمند الان خودروی هوشمند میخوان نیاز هایی دارن که در دیگر برند های آمریکایی و آلمانی بهشون جوابی داده نشد
تسلا شد نماد تکنولوژی و سرعت
حتی اگه چرم چوب آلمانی تو کابین ماشین هاش نداشته باشه باز هم بیشترین بازار خواهد داشت
چون تبدیل به نماد شده
فرامرز
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ما نشستیم از اینور دنیا فکر میکنیم بقیه تو خواب غفلت هستن. الان به جز آپشن صدای روده و فراخوانی از راه دور که اونم خیلی محدوده هیچ آپشنی دیگه ای در انحصار تسلا نیست. از نظر بهینه بودن موتور و باتری هم که وقتی فاصله به زیر ۵ درصد برسه اهمیتش رو پیش مشتری از دست میده
جناب ایکس
۱۷ خرداد ۱۴۰۱راست میگه امیر آرمی، همه جوونایی که هیچی از ماشین نمیفهمن و صرفا یه چیز هوشمند میخواند و میخوان رو صندلی عقبش اسپاگتی بریزن بخورن تسلا میخرن.
Humer
۱۶ خرداد ۱۴۰۱موافق نیستم
اخه تفاوت ۱و۸دهم ثانیه و ۲ ثانیه
با تفاوت ۵ و۲ دهم ثانیه و ۵ ثانیه
خیلی متفاوت هست
خب خیلی سخت تره
کافر مقدس
۱۶ خرداد ۱۴۰۱بین اینا پورشه تایکان هم گران هم کنده . هنوز این ماشین داره فراخوان میده . از مشکل مونتاژ تا باطری و نرم افزاری و…
الانم فراخوان پاور لوز رو آغاز کردن
https://getjerry.com/insights/porsche-taycans-power-loss-could-lead-to-recall
حتی برای تایکان دیگه فروم زدن و راه حل خریدن هوندا یا لوسید ایر و تسلا میدونن :))
https://www.taycanforum.com/forum/threads/this-is-a-shame.9779/
تایکان از ایرادات مونتاژی و ظاهری رسید به فنی و باطری و… آخرش هم معلوم نی این تایکان واقعا چشه ایراد اصلی از کجاس ت. ابتدا تصور میشد مشکلات تایکان فقط مونتاژی و ظاهری و کند بودن اونه اما بعد ها مشخص شد شرایط واقعا پیچیده ست
ماجرا ابتدا اینجوری شروع شد
https://insideevs.com/news/405366/porsche-taycan-panel-gap-video/
https://www.motorbiscuit.com/looks-like-porsche-taycans-have-huge-quality-issues/
به نظرم پورشه برای عقب نموندن از بازار الکتریکی عجله کرد و عاقبت شد این . بسیاری هم که خریدن یا همان روزهای ابتدایی یا بعد از 3ماه استفاده متوجه شدن داستان چیه
Black Ferrari
۱۶ خرداد ۱۴۰۱تسلا که مشکلاتش بیشتره
aminbikar
۱۷ خرداد ۱۴۰۱الان مشکل مونتاز که برطرف شده و کیفیت بد که هیچ جا تایید نکرده
Taha Malek
۱۷ خرداد ۱۴۰۱و این که با پورشه میشه دور زد
AMIR / ARMI
۱۶ خرداد ۱۴۰۱مشکلات شارژ باتری تایکان خیلی وقت وجود داره
قضیه بر میگرده به ماژول شارژی که اوایل پزشو میدادن بعد بلای جونشون شد
Porsche 911
۱۶ خرداد ۱۴۰۱شما انقدر از تایکان میری بالا خسته نشدی ؟
هر مطلبی که برچسب الکتریکی داره
راجع به پورشه تایکان نوشتی
و دقیقا همین جمله
بعد هم مگه فراخوان دادن بده؟
aminbikar
۱۷ خرداد ۱۴۰۱من این کامنت رو بخاطر میسپارم اگه تسلا فراخوان داد یاد اوری کنم تا الان هفت نفر لایک کردن
ممد ژانگولر
۱۶ خرداد ۱۴۰۱به نظرم بزرگترین رقیبش مرسدس بنز اکیوسه اس
RezaRs
۱۶ خرداد ۱۴۰۱خب به نظرم اولین برقی بود که ثابت کرد هی برقیا میتونن حال بهم زن کوچیک کند با برد کم و فقط مناسب شهر نباشن خب حرکت خیلی مهمی رو مدل s شروع کرد
new RAMIN
۱۶ خرداد ۱۴۰۱تایکان با رنج قیمت پر ریزونش فروشش تو دنیا 2 برابر مدل Sهست😲جلل خالق.تایکان پایه 80هزار دلاره نسخه پرچمدارش 188هزار دلار.تایکان پایه(RWD) فول آپشنش 150هزار دلار هست توربو اس فول آپشنش 250هزار دلار!استقبال از تایکان واقعا زیاد بوده.این نشون میده همه چی تو شتاب خلاصه نشده! .بین همه آلمانی ها پورشه انصافا چیز دیگریس(همه مدل هاش)البته قیمتش هم چیز دیگریس.
.
.
.
اَهههه! دوستان عزیز دوستان عزیز هم اکنون هم اکنون آهو!😍
https://img.inotgo.com/imagesLocal/202205/31/202205311711481101_3.jpg
https://img.inotgo.com/imagesLocal/202205/31/202205311711481101_17.jpg
اه…رفت…
دوستان عزیز دوستان عزیز هم اکنون آهو آهو…!
https://img.inotgo.com/imagesLocal/202206/01/202206011631107523_5.jpg
https://img.inotgo.com/imagesLocal/202205/31/202205311711481101_13.jpg
دوستان عزیز آهو رفتش دیگه این زیر رو بمب بارون نکنید خواهشا…🙄
RezaRs
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ولی خب مدل ۳ خیلی ارزون تره قطعا یه بخشیش به خاطر مدل ۳ و y فروشش کمتر شده
سعeد
۱۶ خرداد ۱۴۰۱خیلی حرفه ۱۰ سال بی رقیب باشی هنوز که هنوزه خیلی شرکتا به بازده مدل اس ۱۰ سال پیش نرسیدن چه برسه به پلد
Jdm باز
۱۶ خرداد ۱۴۰۱بیشتر این میزان فروش، بخاطر این هست که تسلا تبدیل به نماد خودرو های الکتریکی شده و تونسته کاری کنه که هر وقت حرف خودروی الکتریکی میاد، اولین چیزی که به ذهنمون برسه تسلا باشه
خودروساز های دیگه هم در تلاشن که با تسلا رقابت کنن ولی هنوز کامل اینکارو انجام ندادن
با ورود بیشتر المانی ها و ژاپنی ها و البته خود امریکایی ها، میتونن رو فروش تسلا تاثیر بزارن
به نظرم اگه خودروساز ها تلاش کنن تا یه نو اوری تو خودرو های الکتریکی انجام بدن مثلا ظرفیت باتری هارو( با همون اندازه ) افزایش بدن
و این فناوریو به صورت تولید انبوه در ماشیناشون قرار بدن میتونن به راحتی با تسلا رقابت کنن و از اون بهتر هم بشن
MAHDI_GERMANY
۱۶ خرداد ۱۴۰۱سلام، محبوبترین سدان برقی دنیا بود ، الان بنز رو ببین ، این تسلا دیگ از مُد افتاد باید جاش رو بده به آلمانی ها ، بنز داره خیلی سریع خودرو میزنه هم برقی هم بنزینی با بهترین کیفیت
Elmiraj
۱۶ خرداد ۱۴۰۱کاهش فروش model S ربطی به هیچ رقیبی نداره و دقیقا زمانی شروع شد که تسلا یک سدان ارزانتر ( model 3 ) را وارد بازار کرد ، چون آن زمانی اصلا رقیبی هم وجود نداشت…. ( همان طور که الانم رقیبی وجود نداره که به گرد پاشم برسه )
آنچه که باعث کاهش فروش و محبوبیت mode 3 و model y خواهد شد ، ساخت یک کامپکت 25 هزار دلاری از جانب تسلا خواهد بود نه چند تا به ظاهر رقیب فعلی که نه تنها خللی در فروش model 3/y ایجاد نکردن بلکه باعث نمایش برتری مهندسی تسلا هم شدن .
هیچکس
۱۹ خرداد ۱۴۰۱آیا هنوز BYD پرفروش تر از تسلا هست ؟
ولی برام عجیب بود که BYD از تسلا بیشتر فروش داشته در سال ۲۰۲۱