اگر فکر میکنید تسلا مدل Y جدید باید بهتر از قبل باشد، باید ناامیدتان کنیم. با اینکه نسخهی فیسلیفت ۲۰۲۵ این کراساوور محبوب تغییراتی در ظاهر و برخی تجهیزات داشته، اما از نظر راحتی سواری، ارگونومی کابین و کیفیت رانندگی حتی یک قدم عقب رفته است. در این بررسی مفصل، به دلایل افت کیفیت این مدل میپردازیم.
نگاهی کلی
ویژگیها | امتیاز از ۵ |
---|---|
هندلینگ | ۳ |
عملکرد | ۵ |
کارایی و سهولت | ۳ |
حس خوب رانندگی | ۳ |
امتیاز کلی | ۳ از ۵ |
نقاط قوت
- مصرف انرژی بهینه
- نسخه چهار چرخ محرک بسیار سریع
- بهترین شبکه شارژ در جهان
نقاط ضعف
- سواری ناراحت و پرتنش
- طراحی آزاردهندهی کابین
- واکنش منفی سایر رانندگان نسبت به شما
چه چیزی تغییر کرده است؟
شرکت تسلا بهتازگی مدل Y را فیسلیفت کرده است. این تغییرات شامل نمای جلوی جدید با الهام از سایبرتراک، اسپویلر جدید عقب و طراحی متفاوت بخش پشتی است که بیشتر شبیه یخچال فریزر صنعتی شده! به ادعای تسلا، این تغییرات باعث بهبود آیرودینامیک خودرو شدهاند و در نتیجه، برد مدل Long Range به ۶۲۳ کیلومتر (بر پایه WLTP) افزایش یافته است.
درون کابین، تغییرات چشمگیری دیده نمیشود. فقط چند تریم آلومینیومی جدید اضافه شده، یک نمایشگر ۸ اینچی برای سرنشینان عقب نصب شده و کنسول وسط بازطراحی شده که البته بیشتر به پنهانکردن جا لیوانی زیر دری کشویی محدود میشود. صندلیها نیز بازطراحی شدهاند، اما نویسنده معتقد است تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارند.
از همه مهمتر، تسلا مدعی است راحتی سواری خودرو را افزایش داده و هندسه سیستم تعلیق را بازبینی کرده است؛ موضوعی که همواره مورد انتقاد CAR Magazine بوده، زیرا نسخه قبلی مدل Y بسیار خشک و ناراحتکننده بود، مخصوصاً در خیابانهای شهری. اما متأسفانه این تغییرات بهدرستی پیاده نشدهاند.
مشخصات فنی خودرو
جالب است بدانید که تسلا اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی خود ارائه نمیدهد. نویسنده با تیم روابط عمومی تسلا تماس گرفته تا از اندازه باتری، قدرت موتور و گشتاور خودرو مطلع شود، اما کسی در این شرکت پاسخی نداد. احتمالاً تیم PR تمام وقت مشغول رسیدگی به جنجالهای رسانهای ایلان ماسک است!
با این حال، مشخصات کلی سه نسخه موجود از مدل Y را میتوان چنین خلاصه کرد:
مدل | شتاب ۰ تا ۱۰۰ | برد WLTP |
---|---|---|
مدل محرک عقب (RWD) | ۵.۶ ثانیه | ۵۰۰ کیلومتر |
برد بلند RWD | ۵.۴ ثانیه | ۶۲۳ کیلومتر |
برد بلند AWD (دو موتوره) | ۴.۶ ثانیه | ۵۸۶ کیلومتر |
تمام نسخهها در شرایط واقعی، حدود ۴۸۰ کیلومتر پیمایش بین هر بار شارژ دارند که دلیل اصلی محبوبیت این خودرو در بازار جهانی است.
مشخصات فنی
مشخصه | اطلاعات |
---|---|
قیمت پایه در بریتانیا | ۵۱٬۹۹۰ پوند |
سیستم انتقال قدرت | دو موتور الکتریکی، چهار چرخ محرک، تک دنده |
باتری | ۹۳ کیلوواتساعت (تخمینی) |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۴.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت |
بُرد WLTP | ۵۸۶ کیلومتر |
وزن خودرو | ۱۹۹۷ کیلوگرم |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۷۹۰ / ۲۱۲۹ / ۱۶۲۴ میلیمتر |
مشخصات شارژ
گرچه اطلاعات دقیقی از ظرفیت باتریها منتشر نشده، تسلا اعلام کرده که با استفاده از سوپرشارژرهای ۲۵۰ کیلوواتی خود، خودرو قادر است تنها در مدت ۱۵ دقیقه، تا ۲۴۰ کیلومتر به بُرد خود بیفزاید. این عدد از سریعترین نرخهای شارژ در صنعت خودروهای برقی محسوب میشود.
تجربه رانندگی
ترکیبی از توانایی بالا و نارضایتی کامل.
مدل Y از نظر فنی مسافت زیادی را با یک بار شارژ طی میکند، اما تجربه رانندگی دلچسبی ارائه نمیدهد. اولین مشکل هنگام خروج از دفتر CAR Magazine مشخص شد: فرمانپذیری بسیار ضعیف.
فرمان خودرو نوعی حس «زنگزدگی» دارد؛ نویسنده آن را به حالتی توصیف میکند که گویی فرمان ماهها در دریای مرده خیس خورده و حالا میلرزد، تقتق میکند و حس ناپایداری میدهد.
سواری خودرو نیز فاجعه است.
تسلا تلاش کرده با نرمتر کردن فنرها، راحتی خودرو را افزایش دهد، اما کمکفنرها برای این تنظیمات جدید بهینه نشدهاند. نتیجه، سواریای است که در جاده صاف شناور است و روی ناهمواریها بهشدت ضربه وارد میکند. این وضعیت در شهرها بهخصوص آزاردهنده است.
در پیچها، مدل جدید تعادل خود را بهراحتی از دست میدهد. برخلاف نسخه قبلی که کنترل خوبی داشت، این مدل جدید دچار نوسان، لَختی و کمفرمانی شدید میشود. در آزمایش نویسنده، خودرو در سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت، چرخها را جیغکشان به سمت بیرون پیچ هل میداد.
با این حال، در مسیرهای مستقیم، نسخه AWD آنچنان سریع است که کمتر خودرویی جز سوپراسپرتها توان رقابت با آن را دارد. نویسنده آن را با موتورسیکلت مقایسه کرده؛ به محض دیدن فضای خالی در ترافیک، قدرت کافی برای سبقتگیری مهیاست.
نکته جالب اما واکنش منفی مردم نسبت به راننده مدل Y است! نویسنده میگوید هیچگاه در بزرگراه اینچنین «بریدن» و مانعتراشی از سوی دیگر رانندگان را تجربه نکرده بود. گویی داشتن تسلا، به دیگران این انگیزه را میدهد که جلوی سبقت شما را بگیرند!
کابین و طراحی داخلی
کابین از نظر فضا مناسب است، اما از نظر ارگونومی، کابوس است. تقریباً تمام کنترلها از طریق نمایشگر لمسی انجام میشود؛ موضوعی که در حین رانندگی بسیار خطرناک است. حتی تنظیم آینهها یا فرمان نیز نیازمند ورود به منوهای مختلف نمایشگر است.
نرمافزار سیستم سرگرمی نیز مشکلاتی دارد. اپلیکیشن Spotify بهطور مداوم اتصال خود را از دست میدهد و هشدارهای ایمنی نیز با کوچکترین نزدیکی به خودروهای دیگر فعال میشوند.
سیستم تهویه نیز بسیار پرسروصداست. حتی در کمترین حالت، صدایی مانند تونل بادی فارنبورو تولید میکند! البته نویسنده با طعنه میگوید صدای جاده آنقدر زیاد است که دیگر صدای تهویه شنیده نمیشود.
در عین حال، کنسول وسط جدید نسبت به قبل بهبود یافته و فضای بیشتری برای ذخیره اشیا دارد. همچنین تسلا خوشبختانه از دستهراهنما استفاده کرده و از حذف دکمههای فیزیکی مانند مدل ۳ خودداری کرده است.
نتیجهگیری: پیش از خرید…
نخرید!
درحالیکه فناوری باتری و شبکه شارژ تسلا هنوز در صدر بازار است، مدل Y در مقایسه با رقبای خود عملکرد ضعیفی دارد. رقبایی مانند:
- BMW iX2
- هیوندای آیونیک ۵
- کیا EV6
- اشکودا انیاک کوپه
- پولستار ۲
همگی تجربه بهتری در رانندگی، راحتی و طراحی دارند. حتی نسخه پایهی کیا EV6 بهتر کنترل میشود و اگر مدل Y AWD را کنار هیوندای آیونیک ۵ N قرار دهید، خودروی کرهای آن را نابود میکند!
جمعبندی نهایی
در این خودرو، پتانسیل بالایی نهفته است. موتورهای تسلا همچنان از بهترینها هستند و شبکه سوپرشارژ آن بینظیر است. اما مدل Y بازطراحیشده، حس ناتمامی دارد. اگر تسلا مهندسانی را استخدام کند که بیشتر بر روی فرمان، تعلیق و سواری تمرکز کنند تا طراحی نرمافزار و تبلت، این خودرو میتواند دوباره در رقابت پیروز شود.
نبود دکمههای فیزیکی و نیاز به کار با نمایشگر لمسی برای هر عملکرد، این خودرو را از لحاظ ایمنی و کاربردی بودن به چالش میکشد. برای ایلان ماسک یک پیام روشن داریم:
برای رضای سرمایهداری، شاسی خودرو را اصلاح کن و چند تا دکمه فیزیکی به ماشین برگردون!
B
۲۳ فروردین ۱۴۰۴طراحی بیرونیش کیلومتر ها بهتر شده
bMw
۲۳ فروردین ۱۴۰۴من به شخصه از طراحیش اصلا خوشم نیومد
لاقل تسلا های نسل قبلی طراحیشون خوب بود
فقط از شتابش خوشم اومد (البته با احترام به تسلا فن ها)
KAIZEN
۲۳ فروردین ۱۴۰۴کنترل همه چیز از مانیتور
چه ایده مضخرفی
نسل Z این مورد رو نماد پیشرفت و تکنولوژی میدونن 😖😖
Taha Ayoobi
۲۳ فروردین ۱۴۰۴من از اینکه تسلا این نوع از کابین رو ساخت خوشم میاد، نه چون تسلاعه، چون برقیه و برا برقی به نظرم خوبه ولی اینکه به بنزینی ها هم سرایت کرد خیلی چرت شد.
13
۲۳ فروردین ۱۴۰۴اسکوتر مسقف
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۳ فروردین ۱۴۰۴من در کل با برقی حال نمیکنم ولی اگر قرار برقی سوار بشی اولین گزینه تسلا هستش.نکته دیگه اینه که بررسی کنندگان تسلا ۰یا ۱ هستن یا کاملا راضی هستن یا به کل مثل مقاله بالا میکوبنش
صامورایی
۲۳ فروردین ۱۴۰۴این مسئله خشونت های جاده ای یا Road Rage و همچنین بدرفتاری، خیلی برای مالکان تسلا داره رخ میده. در سایتای خارجی براحتی میشه چندین مورد دید. از خط انداختن ماشین تا اسپری و شعار نویسی و همچنین رفتار خشونت آمیز مثل جلوگیری از سبقت و رعایت نکردن فاصله و… درمقابل یه تسلا سوار. جالبه همه اینا در کشوری انجام میشه که مردمش دهه ها با مفاهیم آزادی و حقوق برابر و این چیزا سروکار داشتند. البته که جنجال های عمو ایلون بی تاثیر نبوده.
صامورایی
۲۳ فروردین ۱۴۰۴حتی نسخه پایهی کیا EV6 بهتر کنترل میشود و اگر مدل Y AWD را کنار هیوندای آیونیک ۵ N قرار دهید، خودروی کرهای آن را نابود میکند!
جالب بود.
کاربری که میگفتی آیونیک ۵ موفق نبوده هنوزم سر حرفت هستی؟
Cehx
۲۳ فروردین ۱۴۰۴گفتم انقدرا موفق نبوده وگرنه در نوع خودش موفق بود اما نه اونجوری که شما گفتی
اونم فقط بخاطر برد باتری کمش وگرنه خودم خیلی ازش خوشم میاد مخصوصاً سیستم تعویض دنده اش
ولی خب مهم ترین چیز برای برقی از نظر من برد باتریش هسته چون قدرت رو همه ی برقی ها به راحتی دارند
البته ایونیک n5 رو از تسلا ها بیشتر دوست دارم
saeedfarshchian
۲۳ فروردین ۱۴۰۴اس پلید رو فیس لیفت کردن؟