بر اساس برخی اخبار منتشر شده، تسلا در آینده نزدیک نسخه ارتقا یافته مدل Y با پسوند جونیپر را عرضه خواهد کرد.
انتظار میرود تسلا مدل Y جونیپر از بهبودهای مشابه مدل ۳ هایلند بهره ببرد و شاید برخی سورپرایزها را نیز به همراه داشته باشد. به همین خاطر است که فرایند توسعه این مدل بهروز طولانیتر از انتظارات بوده است. در ادامه میخواهیم به همه اطلاعات موجود درباره این خودرو و همچنین ویژگیهای مورد انتظار آن بپردازیم.
زمانی که تسلا مدل ۳ فیس لیفت در سال قبل عرضه شد افراد زیادی متقاعد شدند که مدل Y بهروز شده نیز به فاصلهای اندک معرفی خواهد شد. کراس اور برقی تسلا با اینکه چند سال بعد از مدل ۳ راهی بازار شده اما این دلیلی برای انتظار بیشتر جهت تولید نسخه فیس لیفت نیست. به همین دلیل تسلا تلاشهای زیادی داشت تا مدل Y را محصولی رقابتی نگه دارد هرچند طراحی آن از ابتدا تاکنون تغییر چندانی نداشته است. مدل Y شاید شبیه مدل ۳ قدیمی به نظر برسد اما از بهبودهای فراوانی برخوردار است که از جمله آنها میتوان به سیستم تعلیق بازنگری شده، فرایند ساخت مگاکستینگ و همچنین واحدهای باتری و قوای محرکه ارتقا یافته اشاره کرد. همانطور که ماسک قبلاً اشاره کرده است، تسلا بهطور مداوم تغییراتی را در مدل Y اعمال میکند و حتی خودروهایی که به فاصله شش ماه از هم عرضه شدهاند تفاوتهایی باهم دارند.
تسلا در چین حتی برخی ویژگیهای جدید مدل ۳ را در کراس اور خود ارائه کرده اما از نظر طراحی تغییری وجود ندارد. از جمله بهینهسازیهای مدل Y بازار چین میتوان به نورپردازی داخلی کابین و قوای محرکه کاراتر اشاره کرد. البته همه این موارد نمیتوانند قدیمی بودن کراس اور یاد شده را پنهان کنند و این موضوع به ویژه در زمان مقایسه با مدل ۳ هایلند بیش از پیش جلوه میکند.
بیش از شش ماه از شروع تولید مدل ۳ هایلند میگذرد و علیرغم شایعات منتشر شده هنوز خبری از شروع تولید تسلا مدل Y جونیپر نیست. ماسک میگوید این اتفاق در سال ۲۰۲۴ رخ نخواهد داد و با توجه به شرایط کنونی تسلا و همچنین سابقه این برند انتظار نمیرود نسخه ارتقا یافته مدل Y را به این زودیها ببینیم. البته قبلاً چندین پروتوتایپ از این محصول بهروز رؤیت شدهاند و تسلا آنها را در معابر عمومی تست کرده است. با این تفاسیر امکان دارد مدل Y جونیپر در نیمه اول سال آینده پدیدار شود. احتمالاً تولید این خودرو اولین بار در چین آغاز شود چراکه همین موضوع درباره مدل ۳ هایلند نیز رخ داده است. البته این بار تسلا مجبور خواهد بود تولید خود را سریعاً افزایش دهد چراکه کارخانههای این برند در شانگهای و برلین بازار اروپا را تأمین خواهند کرد. مدل Y همچنین در آمریکای شمالی و در تأسیسات فرمونت و تگزاس نیز تولید میشود. در ادامه به همه اطلاعاتی که از مدل Y جونیپر منتشر شده و همچنین به احتمالات درباره این خودرو اشاره میشود.
- طراحی ظاهری
آسانترین بخش درباره توصیف مدل Y جونیپر به طراحی آن مربوط میشود زیرا تسلا همه ویژگیهای مدل ۳ هایلند را در کراس اور بهروز خود نیز اعمال خواهد کرد. همه میدانیم که طراحی جلوی سدان تسلا در مدل Y جونیپر هم دیده خواهد شد که از جمله تغییرات میتوان به سپر جلوی آیرودینامیک به همراه چراغهای نازکتر LED اشاره کرد. شاید در بخش عقب خودرو سورپرایز شویم زیرا مدل ۳ و Y باهم تفاوت دارند. اخیراً تصویری از بخش عقب مدل Y فیس لیفت لو رفته و ظاهراً در این بخش یک نوار نورانی باعث اتصال چراغها به یکدیگر میشود. این نوار نورانی شاید نوشته تسلا را نیز به نمایش بگذارد. همانطور که انتظار میرود، چراغهای عقب مدل Y جونیپر از طراحی C شکل مشابه مدل ۳ هایلند استفاده خواهند کرد.
- کابین
با توجه به اینکه کابین دو خودروی تسلا شباهت زیادی به یکدیگر دارند بنابراین احتمال زیادی دارد که تغییرات مدل هایلند در جونیپر نیز اعمال شود. بر این اساس، کراس اور تازهنفس تسلا از صندلیهای چرمی و تهویه دار استفاده خواهد کرد. همچنین انتظار میرود مدل پرفورمنس این خودرو از صندلیهای اسپرت مشابه مدل ۳ پرفورمنس استفاده کند. همچنین تائید شده در کابین خودرو نمایشگر عقب نیز وجود خواهد داشت تا به این ترتیب بتوان سیستم تهویه و صندلیها را تنظیم نمود. به این موارد باید استفاده از متریال بهتر و صدای ورودی کمتر به کابین را نیز افزود. یکی از ویژگیهایی که خریداران درخواست نصب آن در محصولات تسلا را داشتهاند نورپردازی داخلی است که در مدل ۳ جدید دیده شده است. این ویژگی بیشک در مدل Y جونیپر هم وجود خواهد داشت. سیستم صوتی ارتقا یافته هم جزو دیگر ویژگیهای کراس اور تسلا خواهد بود. البته مشخص نیست که کدامیک از تریم های خودرو از این ویژگی سود میبرند چراکه تسلا قبلاً تصمیم گرفت در نسخههای دیفرانسیل عقب مدل Y از سیستم صوتی سطح پایینتری استفاده کند.
- قوای محرکه
یکی دیگر از انتظارات درباره مدل Y جونیپر به ارتقای قوای محرکه آن مربوط میشود. این موضوع قبلاً در مدل Y بازار چین دیده شده، خودرویی که از موتور عقب قویتر در نسخه پرفورمنس استفاده میکند. تسلا به راندمان بهتر و قدرت بیشتر این موتور در مدل ۳ هایلند نیز اشاره کرده و انتظار داریم همین موضوع درباره مدل Y فیس لیفت نیز رخ دهد. به این ترتیب شعاع حرکتی کراس اور تسلا افزایش خواهد یافت. تسلا با معرفی مدل ۳ پرفورمنس یکی از بهترین بهروزرسانیهای خود را انجام داد. این خودرو از ترمزهای بهتر، سیستم تعلیق ارتقا یافته، قدرت بیشتر و آیرودینامیک بهینه سود میبرد تا آماده حضور در پیست باشد. دلیلی وجود ندارد که مدل Y پرفورمنس نیز این ویژگیها را نداشته باشد.
- باتری
در زمان نگارش این مقاله شایعاتی وجود داشته مبنی بر اینکه خودروی موردبحث از باتری بزرگتری استفاده خواهد کرد. با توجه به اینکه مدل Y فعلی از باتری ۷۵ کیلووات ساعتی برای مدلهای برد بلند و پرفورمنس استفاده میکند، بهکارگیری باتری ۹۵ کیلووات ساعتی میتواند به معنی افزایش ۲۶ درصدی ظرفیت باتری جونیپر باشد. این باتری به همراه موتور قویتر میتواند شعاع حرکتی نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر را به ارمغان بیاورد. از نظر سرعت شارژ نیز انتظار بهبود چشمگیر را داریم چراکه CATL و BYD به عنوان همکاران تسلا پیشتاز تکنولوژی شارژ بسیار سریع هستند و انتظار میرود همین موضوع درباره مدل Y جونیپر نیز رخ دهد.
- معماری نسل ۲.۵
تسلا اشاره کرده در بهار سال ۲۰۲۵ محصولات جدیدی را معرفی خواهد کرد. این خودروها از معماری نسل ۳ استفاده خواهند کرد. با توجه به چارچوب زمانی و پروتوتایپ هایی که قبلاً دیدهایم، شانس زیادی وجود دارد که یکی از این خودروهای جدید همان مدل Y جونیپر باشد. تأخیر در معرفی این خودرو نیز شایعات بیشتری را به وجود آورده است اما هنوز چیزی مشخص نیست. البته این پلتفرم روی کاهش هزینه و بهینهسازی راندمان ساخت تمرکز دارد و مدل ۳ بهروز نیز همین فلسفه را دنبال کرده است.
Mr wrong
۱۶ مرداد ۱۴۰۳مگ چیزی هست ک بدانیم
ترکیبی از برق و مانیتور و ی فرمون
car lover
۱۶ مرداد ۱۴۰۳مجموعا یک جاروبرقی که فقط شتاب داره همین
ممد ژانگولر
۱۶ مرداد ۱۴۰۳تسلا رو میبینم یجورایی یاد معرفی فولکس بیتل زمان خودش میوفتم . فکر کنم کم بیربط نیست اگه بیشتر فکر کنیم .همون داستانه با تفاوتهای زمانه خودش
net
۱۶ مرداد ۱۴۰۳چینی شده طراحی بیرونی. حداقل مانیتورهای ماشین تسلا به جای شناور بودن مثل مانیتور عمود فورد رنجر ۲۰۲۴ به داشبورد چسبیده بود قشنگتر میشد
علی
۱۷ مرداد ۱۴۰۳دید یک جهان سومی به تکنولوژی!
car lover
۲۵ مرداد ۱۴۰۳جهان سومی؟ ما نادان و شما همه چیز دان. ولی بگو تو ایران که در حالت عادیش برق نیست و جایگاه شارژش نیست چجوری میخوای استفاده کنی که سنگشو به سینه میزنی
car lover
۱۶ مرداد ۱۴۰۳حال بهم زن ترین ماشین تو دنیا
Dark Knight
۱۶ مرداد ۱۴۰۳مدل y مثل پراید دنیا برقی ها میمونه ، ارزون ترین نیست ولی تو همه بازار ها جهانی مثل نقل و نبات فروخته میشه و از وقتی معرفی شده انتخاب ۹۰ درصد اونایی بوده که میخواستن ماشین های برقی رو برای اولین بار امتحان کنن ، دقیقا یک چیز بازار پسنده چون هم شاسی بلند محسوب میشه هم آپشن داره و یه نسبت بقیه برقی ها و خیلی از بنزینی ها ، استهلاک و هزینه نگهداری کمتری داره و از اونجایی که تسلا شرایط leasing فوق العاده ای برای این ماشین توی آمریکا و اروپا داره باعث شده که تقریبا برای همه اقشار جامعه قابل دسترس باشه و حتی توی چین هم که هزاران برند بومی با قیمت های خیلی کمتر وجود دارن ، تا چند وقت پیش پرفروش ترین suv بود ( سال ۲۰۲۳ هم که پرفروش ترین ماشین دنیا شد ) از همه اینا میشه نتیجه گرفت که تسلا حداقل تو این یک مورد کارش رو خوب بلد بوده و امیدوارم برای نسل بعدی با بهبود شعاع حرکتی و اضافه کردن آپشن هایی مثل سرد کن صندلی ها و نورپردازی داخلی بتونه به این موفقیت ادامه بده به هر حال در نهایت این مردم هستن که از پیشرفت برند ها سود میبرن ( هر چند که مردم ایران حق مردم و حتی انسان بودنشون خیلی وقته که از بین رفته )
mosafer
۱۶ مرداد ۱۴۰۳طراحی بیرونی قشنگی داره با اینکه از ماشین برقی خوشم نمیاد
B
۱۶ مرداد ۱۴۰۳بزرگترین مشکل تسلا سبید محصولات اندکشه با سایبر تراک ۵ تا میشن کلن
JaMsHiD_R1988
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تا پنجاه سال دیگه ماشین میشه مثل موبایل و چندین و چند شرکت مادر هستن که پلتفرم به بقیه شرکت ها میدن و اونها فقط آرمشو عوض میکنن
فقط یه وسیله که توسط صنعتگران ساخته میشه تا از نقطه A به نقطه B برسه …