هزینه های نگهداری خودروهای برقی چقدر است؟ یکی از مالکان تسلا مدل ۳ پرفورمنس در پاسخ به این سوال از خودروی خود به عنوان بهترین خرید در تاریخ صنعت خودرو نام میبرد! اگرچه سدان پایه تسلا از نظر افراد زیادی هنوز هم قیمت بالایی دارد اما مالک این خودرو با انتشار دادههایی خبر از هزینههای بسیار پایین نگهداری آن داده است.
فرد موردبحث خودروی خود را در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹ خریداری کرده و بنابراین حدود ۳ سال از زمان خرید تسلا مدل ۳ میگذرد. او در طول این سالها حدود ۹۶ هزار کیلومتر را با خودروی خود رانندگی کرده که قطعاً کارکرد بالایی است. به عبارت بهتر کارکرد سالانه این خودروی برقی حدود ۳۰ هزار کیلومتر بوده که بیشتر از کارکرد متوسط یک خودروست و این در حالی است که در طول سالهای گذشته میزان پیمایش خودروها به دلیل همهگیری کرونا کمتر هم بوده است.
بههرحال مالک تسلا میگوید در زمان خرید این خودرو هیچ ایدهای درباره هزینههای آن نداشته است. اگرچه تسلا مدل ۳ موردبحث در حدود ۳ سال پیش احتمالاً ارزانتر از حال حاضر بوده اما هنوز هم نسبت به خودروهای بنزینی قابلمقایسه گرانتر به شمار میرفته است. حالا که مالک خودرو از آن به خوبی استفاده کرده زمان انتشار تجربیاتش فرا میرسد. او تمامی هزینهها را یادداشت کرده و بنابراین اطلاع دقیقی از هزینههای پرداختی دارد. ما درباره هزینههای شارژ در خانه و جایگاههای شارژ عمومی، هزینههای تعمیر و نگهداری و… صحبت میکنیم. این ویدئو اطلاعات بسیار زیادی دارد و حتی شامل جزئیاتی نامربوط به هزینههای کلی تسلا مدل ۳ همچون راحتی، فضای کابین، کیفیت، نرمافزار، کاهش کیفیت باتری و حتی ایده نظر کلی مالک درباره این خودروست. در ویدئوی منتشر شده میتوانیم بفهمیم که مالک خودرو ۳۶۱۷ دلار را صرف شارژ مدل ۳ در طول این سه سال کرده است.
او میگوید در صورتی که یک دستگاه هوندا سیویک داشت در طول مدتی مشابه میبایست حدود ۹ هزار دلار را برای سوخت آن پرداخت میکرد. او همچنین خیلی با مکانیکیها سر و کار نداشته و هزینه های تسلا مدل ۳ از این نظر بسیار کمتر بوده است. در طول این سه سال او بیش از ۳ هزار دلار را خرج خودروی خود کرده که شامل رینگها و دو دست لاستیک بوده است. البته او رینگ و لاستیکهای قبلی را فروخته تا کمی از پول پرداختی جبران شده باشد. برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری از هزینههای نگهداری این خودرو به دست آورید بهتر است ویدئوی زیر را تماشا کنید.
ix55
۹ دی ۱۴۰۱درود بر ایلان ماسک
درود بر آمریکا و کره🇺🇸🇰🇷
درود بر تسلا و هیوندای
4wheeled
۹ دی ۱۴۰۱جالبه،فکر میکردم هزینه های تسلا زیاده
Behnam1012
۹ دی ۱۴۰۱تا زمانی که کار به تعویض باطری نکشه هزینه های خودرو های الکتریکی پایینه
مهیار
۱۱ دی ۱۴۰۱زمانی که باطری فرسوده شد با پرداخت فقط پنج درصد از حقوقش در ماه یک ماشین جدید میخره . اینه قدرت کشوری که دموکراسی واقعی داره
phonix
۹ دی ۱۴۰۱بسیار هم عالی ولی همون سیویک رو بدید من
TESLA
۹ دی ۱۴۰۱تسلا از لحاظ کم استهلاکی و کم خرجی : به قدری خوبه که همیشه در این زمینه با تویوتا مقایسش میکنن و همه مدل های تسلا از رقبای درونسوز ( و حتی الکتریکی ) های همه قیمت خودشون با دوام تر هستن 😍⚡️⚡️🇺🇸🇺🇸
TESLA
۹ دی ۱۴۰۱درود بر تسلا کبیر که چند سالی هست ، تبدیل به یک کابوس وحشتناک برای بزرگان این صنعت شده 😎😎🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪
AMIN JAFARI
۹ دی ۱۴۰۱مسلما خودروی برقی هزینه انچنانی جز باطری و لاستیک نداره
این همه هم سروصدامیکنند ک ماشین برقی خوب نیست چون نونشون توو موتور درون سوزه
ک منو یاد اونایی میندازند ک با اومدن اتوموبیل میگفتن خوب نیست و اسب بهتره!
دنیای در حال تغییر برای کسی خودشو معطل نمیکنه
یادتون باشه
سبحان
۹ دی ۱۴۰۱هزینه سوخت یه خودروی 450 اسب بخاری برقی یک سوم هزینه سوخت سیویک چهار سیلندر کم مصرف
بدون هزینه روغن و فیلتر و سرویس های دوره ای معمول هزینه سوار شدن یه تسلای پر قدرت یکچهارم هزینه یه خودروی اقتصادی ۲۰۰ اسب بخاری میشه
و این فوقالعاده هستش
عارف
۹ دی ۱۴۰۱آقا میگم نکنه دوستان در پدال همه انگلیسی صحبت میکنند و فقط من اینجا فارسی میفهمم . مگر نه اینکه برای فهمیدن تجربه ی دیگران باید زبان آن را بفهمیم
R
۹ دی ۱۴۰۱هزینه لنتا و دیسکا و روغن ترمز؟
Payfast
۹ دی ۱۴۰۱په نه په، میخوای با آرمیچر و نبود گیربکس خرجت اندازه سری ۷ باشه؟
ben
۹ دی ۱۴۰۱باید برسه به 10 سال و تعویض باتری تا ببینیم کی کم خرج تره.
محمد
۹ دی ۱۴۰۱الان سالی داره ۶ هزار تا کم تر خرج میکنه بعد ۱۰ سال میشه ۶۰. هزار تا صرفه جویی . ( بگذریم از خرج های دیگه یه ماشین درونسوز که بعد از چند سال به شدت میره بالاتر) .
هزینه تعویض کل پکیج مدل ۳ میشه ۱۶ هزارتا یعنی بازم ۴۴ هزار تا صرفه جویی ( تقریبا هم قیمت یه مدل ۳ جدید) . اصلا باتری هم به کنار طرف با هزینه ای که صرفه جویی کرده یه مدل ۳ دیگه هم بخره و قبلی رو بندازه دور بازم براش به صرفه تر از درونسوزه .
در اخر هم از یکی دو سال دیگه که باتری جامد هم بیاد خبرشو گذاشتن که با ۳۰۰ هزار کیلومتر که برای عموم مردم میشه ۲۵ سال استفاده باتری کم تر از ۲۰ درصد از توانشو از دست میده.
یعنی در هر صورت از نظر هزینه به صرفه تر درمیاد
بهزاد
۹ دی ۱۴۰۱اون ۶ هزار دلار برای ۳ ساله و صرفه جویی در هزینه ی سوخت حدود ۵۴۰۰ دلاره که سالی ۱۸۰۰ میشه.
برآورد هزینه ها یک حساب و کتاب داره و معمولا برای محاسبه ،یک دوره ی ۵ ساله در نظر میگیرند تا خریدار بدونه تو این ۵ سال چقدر از جیبش میره.
https://www.edmunds.com/tesla/model-3/2020/cost-to-own/
https://www.edmunds.com/honda/civic/2021/cost-to-own/
همانطور که میبینی هزینه ی مالکیت تسلا مدل ۳ در ۵ سال حدود ۶۳ هزار دلار و سیویک ۳۵ هزار دلاره و اگر به دو بخش هزینه های تعویض و نگهداری نگاهی بندازید به ترتیب؛
تسلا ۸ هزار دلار
سیویک ۴۳۰۰ دلار
داستانهایی که راجب هزینه های موتور درون سوز گفته میشه در مقایسه با بی خرجی برقی ها فقط یک افسانه ست و حتی در صورت تعویض کامل انجین و گیربکس بازهم به نصف قیمت باتری ها نمیرسیم.
تعویض موتور و گیربکس یک سیویک ده سال پیش حدود ۸ هزار دلار البته بسته به منطقه ممکنه بالا و پایین بشه خرج داره.
محمد
۱۰ دی ۱۴۰۱سیویک که عرض میکنید ماشین ۲۷ هزار دلاریه تسلا مدل ۳ الان حدود ۵۰ هزار دلار .
تو لینکی که گذاشتی اگر انگلیسی بلد باشی یا لااقل تو گوگل معنیش رو سرچ کنی هزینه استهلاک یا کاهش ارزش خودرو رو گذاشته که ۲۷ هزار دلار هزینه تسلا ماله اونه که هیچ ربطی به هزینه نگهداری نداره ! در حالی که ماله سیویک ۷ هزار تاست که دلیل اصلیش هم اینه که خودروی اقتصادی و ارزونه که کاهش قیمت کمی دارن .
بعدم هزینه فایننسینگ داره که بازم برای خرید خودرو هست که هیچ ربطی باز به نکهداریش نداره و هزینه تکس هم که گذاشته الان در اکثر جاها برای ماشین های الکتریکی صفر یا خیلی کم تر اما این فقط بر اساس قیمت ناشین حساب کرده .
در نهایت هم هزینه بیمه ناشین رو گذاشته که طبیعتا یه ماشین با دوبرابر قیمت هزینه بیمه بیش تری داره .
و حتی هزینه تعمیر هم برای تسلا گارانتی داره یعنی کل هزینه های تسلا زیر ۱۰ هزار تا درمیاد حتی اگر تحت گارانتی نباشه در حالی که فقط سوخت سیویک ۱۰ هزار تا در میاد .اونم اگر سالی فقط حدود ۱۸ هزار تا با ماشین برن .
تازه ابنا هزینه خودرو های استفاده شده رو حساب کردن نه نو که یعنی اون ۲ سال شارژ رایگان تسلا یا گارانتی و پلن های شارژ رو اصلا حساب نکرده .
اگر با همین منطق شما بخوایم بریم جلو منم میتونم بگم تو همین سایتی که گذاشتی s class حدود ۱۷۰ هزار تا هزینه داره هزینه یعنی درنسوزها پر هزینه ترن اصلا هم مهم نیست که ۹۵ تاش کاهش قیمتشه یا ۲۲ تاش میره برای فایننسینگ
samurai
۹ دی ۱۴۰۱یه سال دیگه که رفتی بیشتر از قیمت ماشینت مجبور شدی باتری عوض کنی سلامت میکنم فعلا با همین خوش باش برق تو اروپا نیست ماشین برقیا بدرد لای جرز ….. میخوره نوبت امریکا هم میشه فقط هیدروژن تویوتا ایند داره چهارتا موتور لباسشویی روی چهار تا چرخ اینده ای نداره….
رها
۱۰ دی ۱۴۰۱دلم خواست خیلی . خدای کی قراره ….؟؟