مقایسه هزینههای مالکیت 5 ساله تسلا مدل 3 و تویوتا کمری
هزینه مالکیت کل یکی از جالبترین فاکتورهای مقایسه خودروهای الکتریکی و محصولات درونسوز خواهد بود. امروز میخواهیم نگاهی به گزارش تأثیر 2021 تسلا داشته باشیم که هزینههای مالکیت کل TCO مدل پایه تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب را برخی محصولات دیگر مقایسه میکند.
در کل مهمترین آیتم در تحلیل هزینههای مالکیت کل یک خودرو هزینههای ابتدایی مرتبط با خرید آن است. معمولاً قیمت یک خودروی الکتریکی بیشتر از مدلهای درونسوز خواهد بود اما از طرف دیگر هزینههای نگهداری و انرژی این خودروها پایینتر است.
تسلا همچنین به اهمیت ارزش باقی مانده خودروها اشاره میکند که در بحث خودروهای کارکرده این برند بسیار بهتر از نمونههای درونسوز خواهد بود. این تحلیل شامل مواردی همچون مالیات، مشوقهای فدرال، پیشنهادهای لیزینگی و بیمه است.
هزینههای مالکیت کل تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب
بنا به گفته این خودروساز، هزینه کل مالکیت تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب 2021 در طول 5 سال و کارکرد 96500 کیلومتر حدود 37800 دلار یا حدود 0.63 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر پیمایش خواهد بود. این خودروساز اظهار میدارد هزینه مالکیت تسلا مدل 3 بیشتر به تویوتا کمری (پرفروشترین سدان آمریکا) نزدیک است تا بیامو سری 3. در واقع تسلا سری 3 را از نظر پرفورمنس و تجهیزات لوکس رقیب خود میداند. تسلا مدل 3 قیمت پایه مشابه بیامو سری 3 دارد اما هزینه مالکیت کل آن در هر 1.6 کیلومتر پیمایش به پرفروشترین سدان آمریکا یعنی تویوتا کمری نزدیکتر است.
بر اساس دادههای منتشر شده، تویوتا کمری در سال 2021 هزینه مالکیت کل 31200 دلاری یا 0.52 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر پیمایش داشته است. این رقم در بیامو سری 3 به 0.8 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر پیمایش میرسد. به این ترتیب هزینه مالکیت تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب در بازه زمانی 5 ساله یا کارکرد 96500 کیلومتری 21 درصد یا 6600 دلار بیشتر از تویوتا کمری است. هزینه خرید این خودرو حتی بالاتر بوده اما خب این موضوع با هزینههای نگهداری کمتر جبران میشود.
هزینه مالکیت کل سال 2021 در مقایسه با سال 2020
یک نکته جالب به مقایسه هزینه مالکیت کل سال 2021 با سال 2020 مربوط میشود. در این مقایسه خودروهای تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب 2021 و تسلا مدل 3 استاندارد رنج پلاس 2020 حضور دارند.
در گزارش سال 2020 تسلا اعلام کرده بود خودروی استاندارد رنج پلاس هزینه مالکیت کل 33 هزار دلاری یا 0.55 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر پیمایش را در همان بازه زمانی 5 ساله دارد. به این ترتیب هزینه مالکیت کل سال 2021 حدود 15 درصد یا 4800 دلار بیشتر از سال 2020 است. در همان زمان هزینه مالکیت کل تویوتا کمری 30 هزار دلار یا 0.50 دلار به ازای هر 1.6 لیتر کیلومتر پیمایش بود و بنابراین در سال 2021 شاهد افزایش هزینه 1200 دلاری یا حدود 4 درصدی بودهایم؛ به عبارت دیگر فاصله بین قابلیت ابتیاع تسلا مدل 3 پایه و تویوتا کمری بیشتر شده است.
ما حدس میزنیم دلیل اصلی هزینه مالکیت کل تسلا افزایش قیمتهای آن باشد. در پایان سال 2020 تسلا مدل 3 استاندارد رنج پلاس قیمت 36490 دلاری داشت درحالیکه قیمت مدل 3 دیفرانسیل عقب در آوریل 2022 از 46990 دلار شروع میشود. در اوایل سال 2021 قیمت این خودرو زیر 40 هزار دلار بود. بخشی از افزایش قیمت این خودرو با افزایش قیمت محصولات کارکرده تسلا جبران شد اما با توجه به روند افزایش قیمتها، احتمالاً هزینه مالکیت کل خودروهای این شرکت در سال 2022 بیشتر خواهند شد.
نکته نهایی اینکه تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب خودروی پایه است و از باتریهای LFP استفاده میکند. مدلهای دارای شعاع حرکتی بالاتر قیمت بیشتری دارند و بنابراین هزینه مالکیت کل آنها نیز بیشتر خواهد بود. به این ترتیب افرادی که میخواهند یک تسلای گرانتر را بخرند باید منتظر هزینههای مالکیت کل بالاتر نیز باشند.