هزینه مالکیت کل یکی از جالبترین فاکتورهای مقایسه خودروهای الکتریکی و محصولات درونسوز خواهد بود. امروز میخواهیم نگاهی به گزارش تأثیر ۲۰۲۱ تسلا داشته باشیم که هزینههای مالکیت کل TCO مدل پایه تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب را برخی محصولات دیگر مقایسه میکند.
در کل مهمترین آیتم در تحلیل هزینههای مالکیت کل یک خودرو هزینههای ابتدایی مرتبط با خرید آن است. معمولاً قیمت یک خودروی الکتریکی بیشتر از مدلهای درونسوز خواهد بود اما از طرف دیگر هزینههای نگهداری و انرژی این خودروها پایینتر است.
تسلا همچنین به اهمیت ارزش باقی مانده خودروها اشاره میکند که در بحث خودروهای کارکرده این برند بسیار بهتر از نمونههای درونسوز خواهد بود. این تحلیل شامل مواردی همچون مالیات، مشوقهای فدرال، پیشنهادهای لیزینگی و بیمه است.
هزینههای مالکیت کل تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب
بنا به گفته این خودروساز، هزینه کل مالکیت تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب ۲۰۲۱ در طول ۵ سال و کارکرد ۹۶۵۰۰ کیلومتر حدود ۳۷۸۰۰ دلار یا حدود ۰.۶۳ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش خواهد بود. این خودروساز اظهار میدارد هزینه مالکیت تسلا مدل ۳ بیشتر به تویوتا کمری (پرفروشترین سدان آمریکا) نزدیک است تا بیامو سری ۳. در واقع تسلا سری ۳ را از نظر پرفورمنس و تجهیزات لوکس رقیب خود میداند. تسلا مدل ۳ قیمت پایه مشابه بیامو سری ۳ دارد اما هزینه مالکیت کل آن در هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش به پرفروشترین سدان آمریکا یعنی تویوتا کمری نزدیکتر است.
بر اساس دادههای منتشر شده، تویوتا کمری در سال ۲۰۲۱ هزینه مالکیت کل ۳۱۲۰۰ دلاری یا ۰.۵۲ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش داشته است. این رقم در بیامو سری ۳ به ۰.۸ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش میرسد. به این ترتیب هزینه مالکیت تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب در بازه زمانی ۵ ساله یا کارکرد ۹۶۵۰۰ کیلومتری ۲۱ درصد یا ۶۶۰۰ دلار بیشتر از تویوتا کمری است. هزینه خرید این خودرو حتی بالاتر بوده اما خب این موضوع با هزینههای نگهداری کمتر جبران میشود.
هزینه مالکیت کل سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰
یک نکته جالب به مقایسه هزینه مالکیت کل سال ۲۰۲۱ با سال ۲۰۲۰ مربوط میشود. در این مقایسه خودروهای تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب ۲۰۲۱ و تسلا مدل ۳ استاندارد رنج پلاس ۲۰۲۰ حضور دارند.
در گزارش سال ۲۰۲۰ تسلا اعلام کرده بود خودروی استاندارد رنج پلاس هزینه مالکیت کل ۳۳ هزار دلاری یا ۰.۵۵ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش را در همان بازه زمانی ۵ ساله دارد. به این ترتیب هزینه مالکیت کل سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ درصد یا ۴۸۰۰ دلار بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. در همان زمان هزینه مالکیت کل تویوتا کمری ۳۰ هزار دلار یا ۰.۵۰ دلار به ازای هر ۱.۶ لیتر کیلومتر پیمایش بود و بنابراین در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش هزینه ۱۲۰۰ دلاری یا حدود ۴ درصدی بودهایم؛ به عبارت دیگر فاصله بین قابلیت ابتیاع تسلا مدل ۳ پایه و تویوتا کمری بیشتر شده است.
ما حدس میزنیم دلیل اصلی هزینه مالکیت کل تسلا افزایش قیمتهای آن باشد. در پایان سال ۲۰۲۰ تسلا مدل ۳ استاندارد رنج پلاس قیمت ۳۶۴۹۰ دلاری داشت درحالیکه قیمت مدل ۳ دیفرانسیل عقب در آوریل ۲۰۲۲ از ۴۶۹۹۰ دلار شروع میشود. در اوایل سال ۲۰۲۱ قیمت این خودرو زیر ۴۰ هزار دلار بود. بخشی از افزایش قیمت این خودرو با افزایش قیمت محصولات کارکرده تسلا جبران شد اما با توجه به روند افزایش قیمتها، احتمالاً هزینه مالکیت کل خودروهای این شرکت در سال ۲۰۲۲ بیشتر خواهند شد.
نکته نهایی اینکه تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب خودروی پایه است و از باتریهای LFP استفاده میکند. مدلهای دارای شعاع حرکتی بالاتر قیمت بیشتری دارند و بنابراین هزینه مالکیت کل آنها نیز بیشتر خواهد بود. به این ترتیب افرادی که میخواهند یک تسلای گرانتر را بخرند باید منتظر هزینههای مالکیت کل بالاتر نیز باشند.
آنتی چاینا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خودروی تست دنا در نمایشگاه خودرو ، خراب شد و مسئولین غرفه با هل دادن ، محصول خود را معرفی کردند …
گفتم بعد از ظهر خوبتون رو با ابن خبر افتخارآمیز تکمیل کنم …
پ . ن : مخلص اقای میر سلیم :))
ممد میر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلیا محصولات تویوتا رو بخاطر استهلاک پایین میخرن و خب این نزدیک بودن به تویوتا کمری یک تبلیغ برای تسلا هست
اما در خودروهای الکتریکی بعد از پنج سال باتری ضعیف شده اما در خودروهای درونسوز اینطوری نیست
سرژ آبراهیمی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱باطری تسلا تا ۸ سال افت عملکرد نداره…یعنی ضعیف نمیشه…..
TML BN
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱داخل دبی هزینه خرابی خودرو های الکتریکی رایگانه
NAVID۰۰۹۸
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی تا جایی که من میدونم ، هزینهی شارژ رایگان هست و نه خرابی !
meysam
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱من کمری رو ترجیح میدم
قیمت و هزینه های کمتر
تازه مدل 3 از نظر اتاق باید با کرولا مقایسه بشه که 4-5 هزارتا از کمری ارزونتره
ولی خب تسلا هم پرفورمنس خیلی بالایی ارائه میده
هرکدوم یه مزیتهایی دارن ولی من انتخابم کمریه بخصوص هیبرید
من^_^
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱مهم تر از قیمت و اتاق بزرگتر
جلوپنجره و طراحی قشنگ!!😁😂
Regra loaded
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱کمری جالب مینوازد
Hamid
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱نفهمیدیم بلا هست یا پایین
اینکه که نوشتی تعریفه یا تحقیر
ali-mg
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بین سدان های چهاردر تویوتا کمری از سال 2014 همیشه تو بازار آمریکا اول تا سوم بوده
بالاخره همه جای دنیا ام مردم میفهمند چی خوبه چی بد تو همین عراق خودمون
همسایه جنگ زده
حداقل راننده تاکسیاشون تویوتا کمری رو به فورد و شورلت ترجیح میدادن
Iman99
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تو فروش کلی و در کل فورد و شورلت بالاترن و تو همون امریکا فور و شورلت رو به تویوتا ترجیح میدن و فروششون با فاصله زیاد در رده اول هست یعنی سالی بیش از ۲ یا ۳ میلیون ولی فروش سواری ها اونقدر ناچیزه دربرابرشون که خودروسازای امریکایی ترجیح دادن روی سدان ها سرمایه گذاری نکنن و تمرکزشون فقط روی شاسی بلند ها و پیکاپ های آفرودر باشه و چون امریکا همکاری مناسبی با خودرو سازی ژاپن داره و همه جوری پشتیبانیشون میکنه این فرصت رو برای بعضی خودرو های تویوتا و هوندا مهیا کردن که اونجا بتونن عرضه مناسبی داشه باشن این همکاری اونقدر زیاده که حتی بزرگترین کارخانه تویوتا تو خود امریکا هست نه تو ژاپن
در کل پادشاهی بازار امریکا دست همون فورد و شورلت و داج هست مثلا فورد اف ۱۵۰ بالاترین فروش رو بافاصله زیاد داره و در مقایسه با تویوتا توندرا تقریبا از همه نظر بهتره و توندرا حتی فروش ناچیزی هم داره نسبت به اون
کیانوش
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تسلا فن های عزیز که مدام ارزش سهام تسلا رو به رخ میکشید فکر کنم این قضیه اتهام ازار جنسی دیگه واقعا مشخص کرده باشه که ارزش واقعی تسلا خیلی پایین تر از ارزش سهامشه تو بورسه ی متلک ایلان شیش هفت درصد سهام و چند ده میلیارد دلار خرج برداشته ظاهرا خخخخخ همچین کاهش سهامی تو سایر شرکت ها غیرممکنه حتی اگر مدیرعاملش به حبس ابد محکوم بشن بقیه شرکت ها بازم همچین کاهش ارزشی رو تجربه نمیکنن چون ارزشش اونا ناشی از زنجیره تامین و و نیروی انسانیشونه نه جنجال ها وعده های مدیرعاملشون