تسلا

تأثیر قابل‌توجه شیب مسیر روی شعاع حرکتی خودروهای برقی

یکی از مالکان جوان تسلا برای اولین بار راهی سفر جاده‌ای چند هزار کیلومتری شده و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته است. با توجه به تجربیات به دست آمده می‌توان گفت شیب مسیر تأثیر زیادی روی شارژ باتری و شعاع حرکتی خودروهای برقی دارد.

رایان شلتون تسلای خود را حدود یک سال پیش خریداری کرد اما همین چند هفته پیش اولین سفر جاده‌ای خود را انجام داد. این تاجر ۲۷ ساله به دنبال بازدید از برنی فالز که آبشاری چند متری در شاستا کانتی کالیفرنیاست بود و تصمیم گرفت با تسلا مدل S نسخه سال ۲۰۱۷ خود راهی سفر شود. او کاملاً از برنامه‌ریزی ضروری برای این سفر آگاه بود و به همین خاطر نقاط شارژ خودروی خود را مشخص کرد. البته شلتون هرچقدر از شهر دور می‌شد یافتن سوپرشارژر تسلا نیز به کاری سخت‌تر تبدیل شد. سفر او به برنی فالز ۱۷ ساعت طول کشید به گونه‌ای که ساعت ۳ بعدازظهر از شهر خود خارج شد و ساعت ۷ صبح روز بعد به مقصد رسید. شلتون در رابطه با عبور از آخرین جایگاه شارژ نزدیک به خود می‌گوید:

واقعیت این است که نگران و مضطرب بودم

سفر شلتون مدت زیادی طول کشید که دلیل آن سربالایی‌های مسیر بود. خود او می‌گوید:

من باید از این مسیرها عبور می‌کردم، مسیرهای کوهستانی با سربالایی‌های واقعاً زیاد و تغییر ارتفاع مکرر. به همین خاطر حدود ۳۰ درصد از شارژ باتری زودتر از حد انتظار خالی شد. من با رانندگی محتاط و استفاده از حالت کمپ در خودرو توانستم به این مسیر وحشتناک پایان دهم

بد نیست بدانید حالت کمپ باعث می‌شود با حفظ حالت بهینه ‌دما و جریان هوا، خودرو وضعیت بهتری داشته باشد. شلتون خاطرنشان می‌سازد:

من از این حالت برای حدود ۸ ساعت استفاده کردم و باتری ۲۰ درصد شارژ خود را از دست داد.

نوع مسیر و حالت کمپ باعث شدند شلتون دو بار تسلای خود را شارژ کند و هر بار ۳ ساعت را به خاطر این کار از دست دهد. مالک خودرو اضافه می‌کند:

با توجه به نوع مسیر و حالت کمپ انتخابی من واقعاً نمی‌توانستم شارژ باتری را نگه دارم بنابراین مجبور بودم برای دو روز پی‌درپی خودرو را شارژ کنم. هرچقدر از شهر دور می‌شدم بر نگرانی و استرس من افزوده می‌شد و حس خوشایندی نداشتم.

او می‌گوید در راه برگشت به لانگ بیچ سفرش فقط ۱۲ ساعت طول کشید زیرا شارژرها بیشتر در دسترس بودند:

من نیازی به شارژ ۱۰۰ درصدی خودرو نداشتم زیرا راحت‌تر می‌توانستم به شارژرها دسترسی داشته باشم.

شلتون به مالکان خودروهای برقی توصیه می‌کند از منحنی شارژ خودروی خود آگاه باشند. اگر شما نیاز دارید از شارژ ۱۰۰ درصدی باتری مطمئن شوید یا درباره شارژر بعدی نگرانی دارید سفر شما طولانی‌تر خواهد شد و لذت کمتری خواهید برد. البته شلتون در نهایت علیرغم برخی نگرانی‌ها و سختی‌هایی که داشته سفر خود را واقعاً هیجان‌انگیز توصیه کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. سبحان

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (321 ديدگاه)

    غیب گفته ! وزنی که حمل میکنید و شیب مسیر روی مصرف هر خودرو تاثیر میزاره و بنزینی ها هم همین هستن و مصرف بنزین زیاد میشه
    اما نکته اصلی که خودرو های برقی رو اقتصادی تر میکنن این هستش که وقتی خودرو توقف کرده و همچنان روشن هستش
    موتور خودرو هیچ مصرفی نداره و با توجه به اینکه روزانه اکثر خودرو ها زمان خیلی زیادی رو پشت ترافیک و چراغ قرمز سپری میکنن
    خودرو های بنزینی مقدار زیادی بنزین بیهوده استفاده میکنن

    موافقم 26
    مخالفم 28
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      کلاً برقی‌ها زیاد قِر و فِر دارند !
      خیلی ناز دارند و فعلاً باید نازشان را کشید تا بلکه ۱۰ سال دیگه به یک تکامل نسبی برسند !

      تو سرما ، تو گرما ، تو سربالایی ، تو گاز دادن و … یکدفعه قهر میکنند و سوپرایز میکنند !

      موافقم 45
      مخالفم 18
      1. محمد

        ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        و همچنان شاعرانی که نفر اول رو ریپلای میکنند و شعر می‌گویند

        موافقم 11
        مخالفم 9
    2. بهزاد

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      حقیقتا بنده موندم چرا هر کاربری محترمی میره پشت سنگر تسلا از یکسری قواعد منطقی دور میشه.
      عزیز دل شما چرا یک مطالعه ی کوچک راجب تست های اندازه گیری مصرف نمیکنید؟
      مصرف سوخت یک خودروی درون سوز که توسط سازمان ها و شرکت ها اعلام میشه در یک شرایط شبیه سازی شده بدست میاد:
      از زمانی که موتور سرده تست شروع میشه تا چراغ قرمز و طی مسافت شهری و بزرگراهی و… تا میانگین مصرف و آلایندگی بدست بیاد‌.
      تصور شما از فشار به انجین احتمالا از همین خودروهای ضعیف وطنی ناشی میشه وگرنه خودروهایی که توان و گشتاور خوبی دارند بدون بالا رفتن مصرف سوخت میتونن براحتی این شیب هارو طی کنند.
      خودروهای برقی با افزایش بار مثل سوار شدن ۴ نفر به همراه وسایل اضافی و همچنین شیب مسیر و دمای محیط دچار کاهش عملکرد یا شعاع حرکتی خواهند شد.
      طرف آزمایش میکنه و از سرعت ۸۰ میره رو ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۲۰ کیلومتر از بردش کم میشه.
      الان خودروهای هیبرید هم در زمان توقف یک قطره بنزین حروم نمیکنند و برای استفاده شهری بسیار کاربردی هستند و امیدواریم حداقل بدونید هیبرید چیه!

      موافقم 21
      مخالفم 15
      1. سبحان

        ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (321 ديدگاه)

        ساده هستش شما برای یک جاده بدون شیب و وزن اضافه در یک خودروی بنزینی نیازی به قدرت گشتاور کامل خودرو ندارید با یک چهارم قدرت گشتاور میتونید حرکت بکنید به عبارتی گاز ندید با دور موتتور بالا حرکت نکنید
        ولی اگه برای اون خودرو یه جاده با شیب و وزن 4 نفر اضافه بکنیم شما به قدرت و گشتاور بیشتر نیاز دارید
        به عبارتی باید گاز بدید دور موتور بالا ببرید که یعنی باید بنزین بیشتری مصرف بکنید تا قدرت کامل موتور در اختیارتون باشه
        با این محاسبه شما یه وانت مصرف سوختش بدون بار و با بار باید یکسان باشه
        مصرف سوخت خودرو ها در پیک قدرت و گشتاور خیلی بیشتر از زمانی هستش که تحت فشار نیستن
        قوانین مکانیک و فیزیک برای خودرو ها مشابه نمونه داخلی و خارجی نداره
        منتها نمونه خارجی از بهره وری بیشتری برخوردار هستش
        من هم در مورد خودرو های بنزینی حرف زدم نه هیبریدی

        موافقم 18
        مخالفم 2
        1. بهزاد

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          دوست گرامی این طبیعیه که یک وانت بار با بار یا یدک چند تنی مصرف سوخت بیشتری داشته باشه اما اینجا در مورد مصارف عادی عرض کردیم و تاثیری که بر برقی ها میزاره مقداری بیشتره همانطور که وانت های برقی مصرف برقشون با بار زیاد تا دو برابر بیشتره.
          بنظرم در بحث ها به نکاتی که در خود متن هست توجه نمیشه و برای مثال در همین متن به وضوح اشاره میشه که راننده بسیار به مصرف انرژی دقت میکنه و تقریبا با حداقل فشار داره رانندگی میکنه و برای همین زمان طی مسیرش افزایش زیادی داشته.
          ۱۷ ساعت رفت و ۱۲ ساعت برگشت.
          فکر کن شما از تهران میری به مشهد و به صورت عادی با ۱۲۰ کیلومتر رانندگی میکنی اما اگر یک خودروی برقی داشته باشی میبینی که برای داشتن شارژ کافی و ایستگاه های موجود باید با ۸۰ کیلومتر رانندگی کنی و اینجاست که اسیر شرایط جدید میشی.

          موافقم 4
          مخالفم 8
  2. UTAH

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باپیشرفت تکنولوژی این مشکل هم حل میشه
    مثل جاده هایی که به صورت القایی شارژ میکنن یا فناوری های جدید باتری سازی و افزایش جایگاه های شارژ .

    موافقم 11
    مخالفم 10
    1. علیx76

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (394 ديدگاه)

      جاده‌هایی با شارژر القایی، سال‌ها تا عملیاتی شدن فاصله دارن و حتی شاید با پیشرفت‌هایی که تا اون موقع صورت می‌گیره، کلا عملیاتی نشن.
      فعلا به نظرم بهترین راه، یه شارژر بنزینی کوچکه که بعضی برند‌ها به اسم رنج اکستندر استفاده می‌کنن.
      بعد از اون هم ممکنه پیل هیدروژنی عملیاتی بشه و به صورت گسترده روی برقی‌ها برای افزایش برد، نصب بشه.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  3. ممد ژانگولر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    اصلا بنزین خوبه . باتری بده

    ماشین بنزینی هم تو شیب زیاد مصرفش بالا نمیره که

    شما بنزینیها بردید دست از سر کچلش بردارید 😅

    موافقم 7
    مخالفم 19
  4. پیام

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    با توجه به فوق سبک شدن باتری‌های جدید این مشکلات به سرعت حل میشن. الان دارن باتری میرنن با وزن دویست کیلو!

    موافقم 11
    مخالفم 6
  5. محمد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    خب بهتر نیست به جای تحمل این استرس و نگرانی موقعی ماشین برقی خرید که مشکلاتشون حل شده باشند؟

    موافقم 10
    مخالفم 3
  6. کاوه

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    والا بخدا دیونه است هر کس الان ماشین برقی بخره.اینهممممممهههههه مشکل دارن.تا وقتی همه اشون حل نشه خریدن یه ماشین برقی عین حماقته.سوار ماشین برقی میشی ماساژور رو روشن میکنی ۲۰ کیلومتر کم میشه بخاری یا کولر روشن میکنی ۲۰ کیلومتر دیگه.سرعتت از ۸۰ تا بره بالاتر ۱۰۰ کیلیومتر کم میشه.مسافر یا بار بزنی نصف میشه برد ماشین هوا سرد یا گرم باشه نصف میشه برد ماشین.سیستم صوتی روشن کنی ۱۰ کیلیومتر کم میشه سر بالایی باشه جاده ۱۰۰ کیلیومتر کم میشه شارژ برقی معمولی توخنه ۲۰ ساعت طول میکشه سوپر شارژ هم با اون همه ادعاش اگه مثلا بخواد صفر تا صد رو شارژ کنه خودش دو سه ساعت وقت میبره!!!!!!تازه همه چی در بهترین حالت ممکن هم اگه باشه ماشین های برقی که برد زیادی دارن خودشونو بکشن در حالت ازمایشگاهی ۴۰۰_۵۰۰کیلومتر برد دارن در حالت واقعی واقعا ماکسیمم میشه ۳۰۰ کیلیومتر!!!اندازه ۱۰_۱۲. لیتر بنزین!!!!تازه میان کلاس میذارن که ما بخاطر طبیعت ماشین برقی سوار میشیم که سوخت فسیلی نسوزونیم بعد همون برقی که ماشینشون رو شارژ میکنه از سوختن زغال سنگ میاد!!!!!!ماشین های برقی در بهترین حالت در حال حاضر اندازه یه ماشین بنزینی هوا رو الوده میکنن البته نه مستقیم از لوله اگزوز بلکه از لوله دودکش نیروگاه های زغال سنگ سوز.همه اینا یه طرف و تنها نکته مثبتشون شتاب صفر تا صد پایینه!!!!!!اونم فقط شتاب اولیه ها وجرنه اس پلاد با اونهمه اسب بخار و شتاب دو ثانیه بره توی پیست یه هاچبک ۳ سیلندر مثل یاریس جی ار یا خیلی هاچبک های معمولی مثل گلف قورتش میدن!!!!بابا تکنولوژی باطری رسما توی ۳۰ سال پیش مونده و هیچ پیشرفتی نکرده باطری گوشی های الان دقیقا تکنولوژی ساختشون عییییین نوکیا ۱۱۰۰ و تنها پیشرفتش بالا بردن سرعت شارژه‌.باطری ماشین هم همینه هنوز خییییییییلی راه داره تا واقعا بشه بهش اعتماد کرد و مثل ماشین بنزینی خیالت راحت باشه پشت فرمونش

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. منصور

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (78 ديدگاه)

      کاهش برد وسیله نقلیه ناشی ار روشن کردن ماساژور و کولر و سیستم صوتی دلیل دیوانگی و حماقت خریدار نیست. سفرهای طولانی( بیش از سیصد کیلومتر) از لحاظ تعداد ،بخش بسیار کوچکی از سفر ها را تشکیل می دهند(تقریبا تمام سفرهای درون شهری و بخش بزرگی از سفرهای برون شهری کمتر از سیصد کیلومتر هستند). امکان شارژ خودرو با شارژرهای محلی(خانگی) امتیازی است که خودروهای درون سوز از آن محرومند. بازده خودرو های برقی از خودروهای درون سوز بالاتر است و هزینه کمتری به مجموعه تامین انرژی (نیروگاه ها و پالایشگاهها) تحمیل می کند.بخش بزرگی از تولید برق امروز جهان توسط نیروگاههایی است که اساسا آلودگی ندارند( نیروگاههای برق آبی ، خورشیدی ، بادی). عدم پیشرفت تکنولوژی باتری در ۳۰ سال گذشته( که البته خیلی هم درست نیست) در قیاس با عدم پیشرفت اساسی در طراحی خودرو های درون سوز طی صد سال گذشته( که البته این هم خیلی هم درست نیست!) قابل اغماض است. همه اینها را بگذارید کنار اینکه خودرو های برقی هوا را آلوده نمی کنندو آلایندگی صوتی ندارند( مهمترین معضلات همه شهرهای بزرگ دنیا) و اینکه انرژی الکتریکی در مقایسه با انرژی فسیلی بسیار در دسترس تر و ایمن تر است و تولید آن به مراتب آسان تر است ، همه نشانگر آن است که خودرو های الکتریکی گزینه مناسبتری برای پاسخ به نیاز حمل و نقل شهری و جاده ای هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا