در بین علاقهمندان به خودرو این تصور کلیشهای وجود دارد که تسلا از سرسختترین و متعصبترین طرفداران برخوردار است. حال اما مطالعهٔ جدیدی نشان داده است که نهتنها این طرفداری واقعیتی فراتر از یک تصور است بلکه دیگر برندهای لوکس نیز باید به خاطر حضور تسلا در بازار احساس نگرانی کنند. این مطالعه که توسط S&P Global Mobility انجام شده است، دادههای مربوط به وفاداری به برندهای مختلف را از ژانویهٔ ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ گردآوری کرده است. برای تعیین میزان وفاداری به یک برند، محاسبه شده است که چند در صد از خریداران هنگام خرید خودروی بعدی خود سراغ همان برند قبلی خواهند رفت.
طی مدت مذکور اوضاع وفاداری برای برندهای لوکس خیلی خوب نبوده است زیرا از مارس ۲۰۲۱ که کمبود قطعات در صنعت خودروسازی فراگیر شد، نرخ وفاداری کل برندهای لوکس ۴.۷ درصد کاهش یافته است. برندهایی که بیشترین کاهش وفاداری را تجربه کردهاند، پورشه و لندروور بودهاند که از ژانویهٔ ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ نرخ وفاداری خریداران آنها به ترتیب ۸.۵ و ۹.۲ درصد کمتر شده است. بااینحال، مازراتی، جنسیس و تسلا تنها برندهای لوکسی بودهاند که طی چهارده ماه گذشته نرخ وفاداری آنها افزایش یافته است. در میان این سه برند اما تسلا با اختلاف زیادی بیشترین افزایش را داشته و موفقیت چشمگیر آن در این زمینه تا حدودی افت کلی وفاداری برندهای لوکس را پنهان کرده است.
مدیر وفاداری در S&P Global Mobility «تام لیبی» این موضوع را بیشتر توضیح داده و گفته است:
کاهش وفاداری برندهای لوکس درواقع دو برابر برندهای غیر لوکس بوده و تسلا بخشی از این کاهش را پنهان کرده است
بخش عمدهای از موفقیت تسلا در این زمینه به خاطر مدل ۳ است که از مارس ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ افزایشی ۷.۵ درصدی را در وفاداری تجربه کرده است. بهطورکلی، از هر صد خریدار این خودرو، ۶۲ نفر قبلاً در این بازهٔ زمانی یک تسلا داشتهاند. نرخ وفاداری این برند الکتریکی در ماه مارس سال جاری نیز درمجموع ۷۳.۱ درصد بوده که افزایشی ۲۴ درصدی نسبت به مارس ۲۰۲۱ داشته است. البته در همان زمان هم نرخ وفاداری تسلا عدد قابلاحترام ۴۹.۱ درصدی بود. این یعنی مالکان تسلا بزرگترین خریداران این برند هستند. این در حالی است که بازار مملو از برندهایی است که سخت تلاش میکنند تا تسلا را از لحاظ تکنولوژی و تیراژ تولید به چالش بکشند اما معیار وفاداری هم موضوع دیگری است که برندهای لوکس دیگر باید آن را جدی بگیرند.
در مورد برندهای غیرلوکس شرایط چگونه است؟
طبق مطالعات S&P Global Mobility، بهطورکلی در کل صنعت خودروسازی نرخ وفاداری از سال گذشته کاهش یافته که دلیل اصلی این موضوع کاهش موجودی محصولات در نمایندگیهای فروش بوده است. ازاینرو، برندهای بزرگی مثل فورد، هیوندای و شورلت کاهش ۲.۷ درصدی نرخ وفاداری را تجربه کردهاند و میانگین وفاداری خریداران آنها از ۵۴.۸ درصد در مارس ۲۰۲۱ به ۵۲.۱ درصد در آوریل ۲۰۲۲ رسیده است.
ali(chevynova)
۱۲ تیر ۱۴۰۱آمریکن تسلا
سهند
۱۲ تیر ۱۴۰۱مطمئنم اگر تسلا اروپایی بود از آن متنفر بودید.
واقعاً دلیل این تعصب و ضد اروپایی بودن چیه؟
من خودم از ماشین های آمریکایی به استثنای تسلا خوشم میاد بخصوص اسکالید و ماستانگ
sina7
۱۲ تیر ۱۴۰۱یه آماری هم بود که نشون میداد یه عده زیادی اولین ماشینشون تسلا بوده
مخصوصا قشر جوان
خب این خودش نشون میده کل قضیه رو :))
شما حتی طرفدار سرسخت آمریکایی باشی بازم خیلیییی ماشینای دیگه هستن که از تسلا بهترن
حتی تو برقی ها هم میشه ماستنگ مک ای رو نام برد
ولی خب به خاطر هایپی که وجود داره( همون چیزی که همیشه واسه اپل هم اتفاق میفته) و چند تا آپشن جوان پسند مثل صدای بوق و قابلیت بازی کردن با اسکرین و … باعث میشه که همه فکر کنن تسلا یه برند فرازمینیه
heshmat021
۱۲ تیر ۱۴۰۱شرکت باید با سلیقه مشتری جلو بره وگرنه بازنده است
همونجور که نوکیا و موتورولا به اپل باختن
خودروساز ها هم اکر بروز نشن و قشر حوون رو در نظر نگیرن، احتمالا بازنده ان
ممد ژانگولر
۱۲ تیر ۱۴۰۱مطمئنا دلیلش راحتی و بی دردسر بودن خودروهای برقیه نه برند تسلا
کلا هر کی ماشین برقی خرید دیگه تکون نخورده از بس که راحت و بی صداست
والا ما هم باشیم همینجور میشیم
حتی مهندس کاشانی هم دچار همین مشکل شده بود و به تمام خودروها تسلارو ترجیح میداد 😂
Radmehr
۱۲ تیر ۱۴۰۱یادت رف اتوپایلتش نزدیک بود آدم بکشه؟
ممد ژانگولر
۱۲ تیر ۱۴۰۱بخث فقط اتوپایلتش نیست داداش اون یک معقوله جداست که اگه درست کار کنه عالی میشه
ولی کلا ماشینای برقی حکایت ماشینهای راحت بنز و کادیلاک قدیمای خودمونه که هر کی میخرید دیگه نمیفروخت و میچسبید بهش
meysam
۱۲ تیر ۱۴۰۱تکنولوژیهای جدید واقعا آدمو جذب میکنن
تسلا هم که یکی از تکنولوژیک ترین برندهای خودروسازی دنیاست
فقط من اصلا با یه مورد حال نمیکنم
اینکه بخوای همه چیزو از تو مانیتور کنترل کنی واقعا اعصاب خرد کنه
(JONATHAN (TESLA
۱۲ تیر ۱۴۰۱سخته یه مشتری از محصولات تسلا رو قانع کنی که یه ماشین دیگه از برند دیگه بخره
به ظاهر برقی های دیگر برند ها رقیب تسلا هستن
ولی در باطن کپی کارانی هستن که دهه ها تجربه در ضمینه نوآوری و خلاقیت گم کردن
Elmiraj
۱۲ تیر ۱۴۰۱بالاترین نرخ وفاداری
بیشترین رضایت مالکین
کمترین تعداد فراخوان
و پایین ترین آمار تصادف
چهار شاخصه قدرتمندی که در طول تاریخ این صنعت همزمان فقط از آن تسلا بوده…..
Alan.r
۱۲ تیر ۱۴۰۱بله آمار تصادفات تسلا رو دیدیم که دلیلش ۱۰۰ درصد نقص ماشین بوده نه خطای انسانی(آتش گرفتن ترمز بی دلیل و …..)
تعداد بالا فراخوان هم به معنای خوب یا بد بودن یه برند نیست بلکه نشانه احساس مسئولیت شرکت و احترام به مشتریه
imperial
۱۲ تیر ۱۴۰۱تسلا هیچگاه برند لوکس نبوده،اما چیزی که سبب میشه با لوکس سازان مقایسه بشه قیمت محصولاتش در تمام کشورها هست.البته مدلSوXیجور خودرو نیمه لوکس حساب میشه اما مدل 3و Y نه. اگر قیمت مدل3 و Yحدود 30هزار دلار بود قطعا میشد اقتصادی ولی چون مدل 3و Yحدود50هزار دلار قیمت دارن(به بالا) ناچار هستن سایت های مختلف با خودروهای هم قیمتش مقایسه کنن که هم قیمت تسلا مدل3وYخودروهای لوکس بازار هستن.
این یه چیز کاملا ساده هست ولی نمیدونم چرا برخی کاربرای پدال اینو نمیفهمن و زیر همچین پست هایی میان حرف های عجیب میزنن.ماشین لوکس یه چیزه…قیمت یه ماشین لوکس داشتن یه چیز دیگس.
امیر
۱۲ تیر ۱۴۰۱دوست عزیز از دید شما لوکس نیست چون تعریف شما از لوکس بودن احتمالا صرفا در استفاده از چرم و چوب طبیعی و البته کیفیت بالا خلاصه میشه که این قضیه هیچ ایرادی نداره و کاملا سلیقه ایه اما امروزه تکنولوژی حرف اول رو میزنه، چیزی که تسلا سالهاست برتر از بقیس و این قضیه غیر قابل انکاره!
دیگه نیازی به استفاده از چرم و چوب در همه ی خودروها نیست وقتی با موارد دیگه میشه رضایت و حس لوکس بودن رو تجربه کرد
چه درست چ غلط، تسلا در حال حاظر برترین برند الکتریکیه و اتفاقا لوکس محسوب میشه!
آمار فروش همه چیو مشخص میکنه(طنز آمار فروش پرایدو فراموش کنین!)
درضمن بنده فن تسلا نیستم و اتفاقا همچنان مخالف الکتریکی هستم
imperial
۱۲ تیر ۱۴۰۱@امیر
دوست عزیز گفتم که تسلا ماشیناش لوکس نیست و چون قیمتش در حد لوکس ها هست همیشه با برندهای لوکس ساز مقایسه میشه. همچنین=
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Luxury_car
ویکی پدیا☝
خودروی لوکس خودرویی است که در مقایسه با خودروهای با قیمت متوسط ، سطوح قیمتی بالاتری از راحتی ، تجهیزات، امکانات رفاهی، کیفیت ، عملکرد و وضعیت مرتبط را ارائه میکند.این اصطلاح ذهنی است و هم کیفیت خودرو و هم تصویر برند سازنده آن را منعکس می کند. [1] برندهای لوکس بالاتر از برندهای برتر قرار دارند، اگرچه هیچ مرزبندی ثابتی بین این دو وجود ندارد. [2]به طور سنتی، اکثر خودروهای لوکس وسایل نقلیه بزرگ بودند ، اگرچه مدلهای ورزشی کوچکتر همیشه تولید میشدند. وسایل نقلیه لوکس ” کامپکت ” مانند هاچ بک و وسایل نقلیه کاربردی اسپرت با قابلیت آفرود ، روندهای نسبتاً مدرنی هستند.خودروهای لوکس به طور سنتی بر سطوح بالاتری از راحتی و ایمنی تأکید میکنند، [13] با تولیدکنندگان اغلب فناوریهای ایمنی جدید و امکانات رفاهی را در مدلهای لوکس قبل از اینکه در مدلهای مقرون به صرفهتر در دسترس باشند، معرفی میکنند. [14] برخی از برندها، مانند آئودی و بیامو ، بازاریابی خود را با «معرفی نسخههای ارزانتر و ارزانتر از محصولات خود» گسترش دادهاند.سیستم تعلیق اکثر خودروهای لوکس به گونه ای تنظیم شده است که کیفیت سواری را به هندلینگ ترجیح می دهد ، با این حال برخی از خودروها به عنوان “لوکس اسپرت” به بازار عرضه می شوند و تاکید بیشتری بر ویژگی های هندلینگ دارند.
تسلا در ماشیناش از پلاستیک نرم مقداری چوب استفاده میکنه هرچند برخی مواقع کم کاری هم میشه. آپشن های مختلفی داره تکنولوژی های پیشرفته ای داره اما به مدل 3وY نمیشه گفت لوکس. لوکس بودن یعنی علاوه بر داشتن تکنولوژی پیشرفته متریال باکیفیتی داشته باشی و سواری خیلی خوبی داشته باشی. از نظر من مدل 3 و Y اصلا لوکس نیستن اما مدل S و X میشه بهشون گفت لوکس. این نظر من هست.
Phonix
۱۲ تیر ۱۴۰۱عزیز تکنولوژی این ماشین در بقیه محصولات لوکس هم هست حتی بیشتر با ابن تفاوت که بقیه برند ها بخاطر اسم برندشون نمیان ملت رو موش آزمایشگاهی کنن برای سیستم اتو پایلوتی که ممکنه به کشتنشون بده و در اکثر کشور های اروپایی محدودیت براش وضع شده
Alan.r
۱۲ تیر ۱۴۰۱سایر شرکت ها هم مثل مرسدس بنز، رولزرویس، بنتلی، آئودی، بی ام و و…..
از چرم و چوب و متریال عالی در کنار تکنولوژی های روز دنیا استفاده میکنن
تسلا هیچ چیزش لوکس نیست
ARYAPS
۱۳ تیر ۱۴۰۱داداش تو تکنولوژی رو میگی لوکس من تا جایی که میدونم مرسدس و کادیلاگ و شورلت و …….لوکسن نه یه ماشین سوپر اسپرت اسکل
AMIR / ARMI
۱۲ تیر ۱۴۰۱فلسفه جالبیه
لوکس بودن یعنی فقط به قیمت ؟ و قیمت های ماشین های تسلا بی دلیل بالا هستش برای همین بی دلیل لوکس حساب میشه ؟
ولی کلمه لوکس که هی یاد گرفتید تکرار کنید
معنی لغوی داره
لوکس که یه کلمه فرانسوی هستش میشه
گران ، مجلل، تجملی، با شکوه، زیبا
و کافیه بگم فقط متریال نیست که یه چیزی رو لوکس میکنه
حس تجمل و زیبایی و شکوه از موارد خیلی زیادی میتونه القا بشه
اول مفهوم لغوی هر کلمه رو یاد بگیریم بعد فلسفه ببافیم
pedram7
۱۳ تیر ۱۴۰۱لوکس یعنی سری 7 و s کلاس نه تسلا
AMANTE
۱۲ تیر ۱۴۰۱این حرف ام از تعصب نیست، وقتی یک ماشین الکتریک میخری مثل تسلا مدل ۳ و بهش عادت میکنی و بعد مدتی برای تعویض اش بازار رو نگاهی میندازی میبینی چقدر محصولات الکتریکی کمی توی بازار هست که بتونه مثل تسلا شتاب خوب و قیمت مناسب و تکنولوژی و چیز های سرگرم کننده رو باهم داشته باشه و وقتی بنزینی ها رو میبینی متوجه میشی پول سوخت و مالیات های سنگین و…. همراهش هست، پس فکر با خودت میگی خرید دوباره تسلا یک مدل بالاتر منطقی تر هست.
Phonix
۱۲ تیر ۱۴۰۱حقیقتا تایکان رو ترجیح می دم یا محصولات برقی بی ام وه
هیچی نباشه اونا روی برندشون متعهد ترن خدمات پس از فروش بهتر و بیشتری هم دارن و هر وی باشه بی ام وع و پورشن
Phonix
۱۲ تیر ۱۴۰۱نگاه تورو خدا به ترجیح دادن من منفی دادن😂