تسلا

نشانه‌های خرابی باتری تسلا رودستر؛ از کاهش سرعت تا ناتوانی در عبور از سربالایی!

شرکت گروبر موتور که سرویس محصولات تسلا به ویژه نسل اول رودستر را بر عهده دارد نشانه‌های خرابی باتری های این خودرو را منتشر کرد. بر این اساس می‌توان انتظار آشکار شدن برخی نشانه‌ها را برای از کار افتادن باتری تسلا رودستر داشت.

گروبر با انتشار ویدئویی در یوتیوب می‌گوید مالکان در خودروهایی که باتری آن‌ها به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند شاهد کاهش قابل‌توجه قدرت خودرو خواهند بود و خودرو نخواهد توانست به‌ سرعت بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و یا اینکه در سربالایی‌ها حرکت کند. این نشانه‌ها در ابتدا با ملایمت پدیدار می‌شوند و یکی از مالکان از آن به عنوان احساس کرختی پدال نام می‌برد. با گذشت زمان این نشانه‌ها شدیدتر می‌شوند و در نهایت خودرو از کار می‌افتد. البته چنین یافته‌هایی از یک منبع غیرمنتظره به‌دست‌ آمده‌اند. گروبر می‌گوید اگرچه تسلا رودسترهایی با مجموعه باتری های دارای شعاع حرکتی ۳۲۲ کیلومتر هنوز هم عملکرد خوبی دارند اما مدل‌های مجهز به باتری ارتقا یافته با برد ۶۴۴ کیلومتری که در سال ۲۰۱۶ عرضه شدند زودتر از کار می‌افتند. اولین نمونه‌های رودستر در سال ۲۰۰۸ به فروش رسیدند و حالا ۱۵ سال سن دارند. گروبر به نقل از مدیر تکنولوژی اسبق تسلا می‌گوید مدیران شرکت انتظار طول عمر ۱۰ ساله را برای باتری های چند سلولی نسل اول رودستر داشتند.

البته مهندس تسلا که خودش یکی از رودسترهای اولیه را خریداری کرده بود سال پیش اعلام کرد از عملکرد قوی خودرواش سورپرایز شده و در تخمین طول عمر باتری رودستر بازنگری کرده و آن را به ۱۵ سال رسانده است. داده‌های گروبر نیز از این ادعاها حمایت می‌کند و می‌گوید بخش اعظم رودسترهای مجهز به باتری کوچک‌تر هنوز هم عملکرد خوبی دارند و نشانه‌ای از خرابی در آن‌ها دیده نمی‌شود. تسلا در سال ۲۰۱۶ عرضه رودستر با باتری بزرگ‌تر و ارتقا یافته را شروع کرد. این باتری‌ها ۳۲ هزار دلار قیمت داشتند اما تسلا مدعی بود شعاع حرکتی خودرو را به ۶۴۴ کیلومتر می‌رسانند و طول عمر بیشتری دارند. باتری های یاد شده از سلول‌های ۱۸۶۵۰ ارتقا یافته ۳.۲ آمپرساعتی استفاده می‌کردند درحالی‌که مدل‌های اولیه به باتری های ۲.۲ آمپرساعتی مجهز بودند. علیرغم ادعای تسلا درباره طول عمر بیشتر باتری های ارتقا یافته، حالا خبر از خرابی آن‌ها به گوش می‌رسد.

گروبر با دریافت دو گزارش جداگانه درباره رودسترهای مجهز به این نوع باتری‌ها بررسی‌هایش را شروع کرد. هر دو خودرو از باتری های ارتقا یافته استفاده می‌کردند و نشانه‌های مشابهی در خرابی را بروز می‌دادند. پس از بررسی‌های فنی درازمدت گروبر به این نتیجه رسید که مشکل کیفیت سلول باتری دلیل خرابی باتری‌ها بوده است. آن‌ها بدون دریافت تأییدیه از تسلا اعلام کردند باتری های فروخته شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در یک خط تولید مونتاژ شده‌اند و شاید صرف‌نظر از مواردی همچون تعدد شارژ و تخلیه و یا عدم استفاده با نشانه‌های خرابی مواجه شوند. گروبر می‌گوید باتری های یاد شده هرگز به شعاع حرکتی ادعایی ۶۴۴ کیلومتر نیز نرسیده‌اند و شعاع حرکتی آن‌ها حدود ۳۲۰ کیلومتر بوده است.

داده‌های گروبر می‌تواند درباره دیگر محصولات تسلا نیز صدق داشته باشد. تسلا مدل S که پس از رودستر عرضه شد از همان سلول‌های ۱۸۶۵۰ استفاده می‌کند. داده‌های موردبحث می‌تواند درس‌های ارزشمندی درباره نشانه‌های خرابی باتری خودروهای برقی به مالکان بدهد. شرکت موردبحث یافته‌های خود را در اختیار تسلا نیز گذاشته و حتی یکی از رودسترهایی را که با باتری خراب به مرکز سرویس مراجعه کرده بود در اختیار تسلا قرار داده است تا تست‌های بیشتری روی آن انجام شود. گروبر می‌گوید تیم مهندسی تسلا رودستر همکاری نزدیکی با تکنسین‌های شرکت دارد تا راه‌حل رفع مشکلات موردبحث را پیدا کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ❤bugatti

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    با این اتفاق به هیچ وجه تسلا نمی خرم
    بوگاتی خوبه
    کونگزگ خوبه
    ریمک خوبه
    لوسیدم خوبه
    فراری
    لامبرگینی
    پورشه
    مکلارن اینا همشون خوبن

    موافقم 6
    مخالفم 43
    1. H

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جدا ؟ دیگه چه برندی خوبه ؟

      موافقم 36
      مخالفم 2
    2. TESLA

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      کاربر bugatti , با این کامنت بچگانت نشون دادی که هیچ چیزی از ماشین نمیدونی ( و با دنیا خودرو اصلا آشنایی نداری ) ، آخه تسلا چه ربطی به بوگاتی داره ، چه ربطی به مکلارن داره ، چه ربطی به لامبورگینی داره !!!! اهدافشون با هم یکیه ؟! ، محصولاتشون شبیه به هم !!! ، تا چند سال پیش تو پدال میومدی و نظراتی رو می‌دیدی که واقعا لذت بخش بودن و چیزا زیادی ازشون یاد میگرفتی ، اما الان !!! 🤦‍♂️🤦‍♂️😒

      موافقم 35
      مخالفم 4
      1. ❤bugatti

        ۷ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (179 ديدگاه)

        داداش این کامنت رو حذف کرده بودم انگار اشتباهی لغو زدم حذف نشده
        در ضمن اگر دقت کنی دلیل اینکه من تسلا نمی خرم این نیست
        اینه که اگر باهاش رانندگی کنم بعد چهار سال میرم اون دنیا
        پس با دنده یک میرم که زنده بمونم ولی رانندگی با دنده یک حوصلم رو سر می بره
        پس نتیجتا کلا ماشین برقی نمی خرم
        هیبریدی یا بنزینی می خرم
        هم زنده میمونم هم با موتور برقی میرم

  2. ❤bugatti

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    امیدوارم سریعا مشکلش درست بشه

    موافقم 2
    مخالفم 20
  3. زیزیگولو

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    کمپانی تسلا زمان معرفی این ماشین میگفت با یه بار شارژ حدود ۱۰۰۰ کیلومتر کارایی داره

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. Alan.r

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1133 ديدگاه)

      تسلا از این وعده ها زیاد داده و تقریبا هیچ کدومشون رو عملی نکرده

      موافقم 23
      مخالفم 15
      1. زیزیگولو

        ۶ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        کمپانی تسلا که بیخودی از خودش حرف در نمیاره و وعده وعید نمیده … مطمئناً برنامه داره

        موافقم 11
        مخالفم 12
  4. زیزیگولو

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    جرمی کلارکسون همیشه میگه که به محصولای کمپانی تسلا هیچ علاقه ای نداره و تسلا رو فقط به واسطه خلاقیت بالای مالک متمولش ایلان ماسک یه برند زودگذر میدونه ……. ولی من این حرفش رو قبول ندارم چون رشد شدید بازار سهام تسلا تو ۵ سال گذشته نشون داده نمیشه گفت تسلا یه برند زودگذر هستش

    موافقم 29
    مخالفم 8
  5. TESLA

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ماشین مال ۱۵ سال پیش هست توقع دارین خراب نشه !!! ، ۹۰ درصد خودرو های درونسوز هم عمرشون به ۱۵ سال نمیرسه دیگه چه برسه به برقی ، از نظر کم استهلاک بودن توی الکتریکی ها : تسلا از همه یک سر و گردن بالاتر هست ، این رو بارها اثبات کرده

    موافقم 22
    مخالفم 28
    1. datsun

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      تو راست میگی

      موافقم 6
      مخالفم 6
    2. کاوه

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (80 ديدگاه)

      داداش چطور حساب کردی که ۹۰ درصد ماشین های درون سوز عمرشون به ۱۵ سال نمیرسه؟؟؟از پراید و پژو اشغال تر ماشین درون سوز داریم؟۱۵ سال کار یعنی پراید مدل ۸۷ به قبل رسما نباید وجود داشته باشه که البته با رسیدگی و مراقبت خییییییییییلی بیشتر هم عمر میکنه عین خودروهای کلاسیک که تا صد سال هم کار میکنن اما خودروی برقی بعد ۱۲_۱۰ سال رسما باید پول صفرشو بدی باطری براش بخری که اصلا از لحاظ اقتصادی نمیصرفه.اگه میبینی توی اروپا و امریکا عمر خودروهای درونسوز پایینه و زود اسقاط میکنن ماشینها رو بخاطر خراب شدن و کار نکردن نیست بلکه از لحاظ مالی توی شرایطی ان که نرجیح میدن خودروی مدرن سوار شن

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. TESLA

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    فراموش نکنیم که خودرو هم مثل تلفن همراه یک کالا مصرفی هست ( البته در همه نقاط جهان به جز ایران ) ، یعنی مردم یک ماشین رو می‌خرن ( یا لیزینگ میکنن ) و بعد از حداکثر ۵ سال اون رو میفروشن یا پس میدن

    موافقم 20
    مخالفم 10
  7. RENAULT MEGANN

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    ناتوانی در عبور از سر بالایی؟ ممکنه

    موافقم 11
    مخالفم 6
  8. Alan.r

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    طراحیش چقدر شبیه محصولات لوتوسه

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. datsun

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      چون لوتوسه

      موافقم 7
      مخالفم 2
    2. SH

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      چون واقعا لوتوسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا