چالشهای بسیار در فرایند توسعۀ روبوتاکسی تسلا، وجود دارد؛ ایلان ماسک میخواهد با این پروژه حمل و نقل عمومی را متحول کند.
ایلان ماسک مدتها است که اعتقاد دارد خودروهای خودران تواناییهای بسیار بیشتری از صرفاً رهایی دادن مردم از دردسر رانندگی کردن دارند و این وسایل، تا حد زیادی نیاز مردم به داشتن خودروی شخصی را از بین خواهند برد. آینده متعلق به چیزی است که ماسک آن را روبوتاکسی مینامد. یک وسیلهٔ نقلیهٔ بدون راننده که هنگام احضار از سوی شما حاضر میشود، شما را به مقصد میرساند و سپس سراغ مسافر بعدی میرود. در نوامبر ۲۰۲۱، ماسک پنج نفر از معاونان ردهبالای خود را در آستین گرد هم جمع کرد تا دربارهٔ این ایده صحبت کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که روبوتاکسی باید خودرویی کوچکتر، ارزانتر و کمسرعتتر از مدل ۳ باشد.
ماسک گفت:
تمرکز اصلی ما باید روی تیراژ باشد. هیچ تعدادی کافی نیست. میخواهیم به بیست میلیون دستگاه در سال برسیم.
چالش اصلی، چگونگی طراحی خودرویی بدون فرمان و پدال بود که بتواند با استانداردهای ایمنی دولتی مطابقت داشته باشد و شرایط خاص را مدیریت کند. ماسک هفتهبههفته تمام جزئیات را بررسی میکرد. او پرسید اگر کسی فراموش کند درب روبوتاکسی را هنگام پیاده شدن ببندد چه؟ ما باید مطمئن شویم که خودرو میتواند درها را خودش ببندد. روبوتاکسی چگونه میتواند وارد پارکینگها یا کوچههایی که راهبند دارند شود؟ شاید به بازویی نیاز داشته باشد که بتواند دکمهای را فشار دهد یا قبض بگیرد.
در پایان تابستان ۲۰۲۲، ماسک و تیمش به این نتیجه رسیدند که باید در مورد موضوعی که یک سال با آن درگیر بودند تصمیم نهایی بگیرند. آیا باید برای روبوتاکسی فرمان یا پدال در نظر بگیرند یا باید کاملاً خودران باشد؟ اکثر مهندسان گزینهٔ اول را به خاطر ایمنی بیشتر مناسبتر میدانستند زیرا معتقد بودند سیستم تمام خودران را نمیتوان خیلی زود آماده کرد. در جلسهٔ سرنوشتسازی در ۱۸ آگوست، طراح ارشد تسلا «فرنس فون هولزهاوزن» به ماسک گفت:
اگر در مسیری برویم که فرمان نداشته باشیم و سیستم تمام خودران آماده نباشد، نمیتوانیم روبوتاکسی را به جادهها بفرستیم.
او پیشنهاد ساخت خودرویی با فرمان و پدالهایی را داد که بهراحتی قابل جدا کردن باشند:
پیشنهاد ما این است که در حال حاضر آنها را داشته باشیم اما زمانی که اجازه پیدا کردیم فرمان و پدال را حذف کنیم.
ماسک اما مخالفت کرد گفت آینده بهسرعت به سمت ما نخواهد آمد مگر اینکه مجبورش کنیم. ماسک گفت:
نه، نه، بدون آینه، بدون پدال، بدون فرمان. این من هستم که مسئولیت این تصمیم را میپذیرم. بگذارید رک بگویم. این وسیلهٔ نقلیه باید بهعنوان یک روبوتاکسی خالص طراحی شود. ما این ریسک را میکنیم. اگر شکست بخوریم تقصیر من است. ما قصد نداریم قورباغهٔ دوزیست طراحی کنیم که خودرویی نصفه و نیمه باشد. ما در مسیر رانندگی کاملاً خودکار هستیم.
چند هفته بعد، ماسک بهصورت تلفنی در جلسهٔ هفتگی روبوتاکسی گفت:
این یک انقلاب عظیم تاریخی خواهد بود. این همهچیز را متحول خواهد کرد. این محصولی است که تسلا را به شرکتی ۱۰ تریلیون دلاری تبدیل میکند. مردم صد سال دیگر در مورد این لحظه صحبت خواهند کرد.
بااینحال، در پایان تابستان ۲۰۲۲، فون هولزهاوزن و دیگران تصمیم گرفتند ماسک را متقاعد کنند تا کمی کوتاه بیاید. «لارس موراوی» یکی از مدیران ارشد تسلا میگوید ما اطلاعات جدیدی به او دادیم و گفتیم حتی اگر وسایل نقلیهٔ خودران در ایالاتمتحده مجوز تردد بگیرند، سالها طول خواهد کشید که در سطح بینالمللی تأیید شوند؛ بنابراین، ساخت نسخهای از این وسیله با فرمان و پدال منطقی بود.
علاوه بر روبوتاکسی، مقامات تسلا سالها در مورد تولید یک خودروی کوچک و ارزان با قیمتی در حدود ۲۵ هزار دلار هم صحبت کرده بودند. خود ماسک در سال ۲۰۲۰ این ایده را مطرح کرده بود اما بعداً این برنامه را متوقف و طی دو سال آینده بارها با آغاز پروژه مخالفت کرد زیرا معتقد بود ساخت روبوتاکسی، خودروی کوچک را غیرضروری خواهد کرد. بااینحال، فون هولزهاوزن بیسروصدا این خودرو را بهعنوان پروژهای مخفی در استودیوی طراحی خود زنده نگه داشته بود. همچنین در جلسهای محرمانه در سپتامبر ۲۰۲۲، فون هولزهاوزن و چند نفر از دیگر اعضای ارشد تیم تسلا، دادههایی ارائه کردند که نشان میداد برای رشد ۵۰ درصدی تسلا در هرسال، باید یک خودروی کوچک ارزانقیمت تولید شود.
بازار جهانی برای چنین خودرویی بسیار بزرگ خواهد بود و تا سال ۲۰۳۰ ممکن است فروش آن به دو برابر مجموع فروش مدل ۳ و مدل Y برسد. سپس آنها نشان دادند که میتوان از همان پلتفرم و خطوط تولید خودروی ۲۵ هزار دلاری برای ساخت روبوتاکسی هم استفاده کرد. فون هولزهاوزن میگوید:
ما او را متقاعد کردیم که اگر این کارخانهها را بسازیم و این پلتفرم را داشته باشیم، میتوانیم هم روبوتاکسی و هم یک خودروی ۲۵ هزار دلاری تولید کنیم که هردو بر اساس یک معماری باشند.
بااینحال، پس از جلسه معلوم بود که ماسک هنوز هم نسبت به خودروی ۲۵ هزار دلاری اشتیاق ندارد. او گفت:
این واقعاً محصول هیجانانگیزی نیست.
دل او برای تغییر حملونقل با روبوتاکسی بود اما چند ماه بعد بسیار مشتاق توسعهٔ خودروی ارزانقیمت شد و بدین ترتیب، وسیلهٔ نقلیهٔ تولید انبوه جدید تسلا هم با فرمان و هم در قالب روبوتاکسی تحت عنوان “پلتفرم نسل بعدی” تصویب شد. ماسک ابتدا تصمیم داشت تسلا کارخانهٔ جدیدی در شمال مکزیک بسازد که از ابتدا برای ساخت چنین خودرویی طراحی میشد. این کارخانه از روش ساخت کاملاً جدیدی استفاده میکرد که تا حد زیادی خودکار بود اما خیلی زود مشکی در ذهن ماسک نقش بست. او همیشه بر این باور بود که مهندسان طراح تسلا باید دقیقاً در کنار خط تولید حاضر باشند نه اینکه تولید در مکان دورافتادهای به حال خود رها شود. در این صورت، مهندسان میتوانند در مورد نوآوریهایی که هم خودرو و هم فرایند ساخت آن را بهبود میبخشد بازخوردهای فوری دریافت کنند.
این موضوع در مورد خودرو و فرایند تولید کاملاً جدید اهمیتی دوچندان پیدا میکند و هرگز نمیشد همه مهندسان را مجبور به نقلمکان به مکزیک کرد. به همین دلیل، در می ۲۰۲۳ ماسک تصمیم گرفت مکان ساخت کارخانهٔ روبوتاکسی را به آستین تغییر دهد یعنی جایی که محل کار خود و مهندسان برجستهاش دقیقاً در کنار خط تولید قرار داشت. در طول تابستان امسال نیز ماسک هر هفته با تیمش کار کرده است تا هر ایستگاه را در خط تولید طراحی کند و راههایی برای کاهش میلیثانیهای زمان تولید هر مرحله بیابد.
Tesla
۱۸ شهریور ۱۴۰۲تو ذهن ایلان چی میگذره واقعا معلوم نیست !! اصلا انگار مال این زمان نیست و از آینده اومده یا یک موجود بیگانه باهوش هست که میخواد سرعت پیشرفت بشریت را افزایش بده ، پیامبر واقعی اینا هستن 😍🔥🔥
نشناسی بهتره
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اگه عمو ماسک پیامبر توعه
پس مارول شلبی انزو فراری سنا شوماخر کن مایلز
پیامبر واقعیییی دنیای خودروعه
خاکی
۱۸ شهریور ۱۴۰۲شوماخر؟؟؟ ایلان ماسک؟؟؟ این چه مقایسه ای بود عزیز من
یه راننده شده پیامبر دنیای خودرو؟؟؟
H2
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اتفاقا برعکس. تمام این ایده ها از سادگی نشات میگیره.
ذهن پیچیده میشه ذهن همین مدیران سنتی که نمیتونن یا خیلی دیر میتونن خودشونو با شرایط جدید تطبیق بدن.
ذهن پیچیده بیشتر تمرکزش روی موانع و مشکلهاست و برای دوری از اونا راه حلهای سطحی ارائه میده ولی ذهنی که پیچیدگیها و زوائد رو دور ریخته صاف و ساده شده، خیلی راحت ایده های جدید رو پیدا میکنه و تحولات اساسی بوجود میاره.
یک بار دیگه اون بخشی که ماسک داشت درمورد موانع روبوتاکسی از خودش سوال میکرد رو با دقت بخون. ببین چه سوالات ساده ای از خودش پرسیده؟؟
“””ماسک هفتهبههفته تمام جزئیات را بررسی میکرد. او پرسید اگر کسی فراموش کند درب روبوتاکسی را هنگام پیاده شدن ببندد چه؟ ما باید مطمئن شویم که خودرو میتواند درها را خودش ببندد. روبوتاکسی چگونه میتواند وارد پارکینگها یا کوچههایی که راهبند دارند شود؟ شاید به بازویی نیاز داشته باشد که بتواند دکمهای را فشار دهد یا قبض بگیرد.”””
میبینی چقدر سادست؟؟
جالبه که یکی از جملات معروف ایلان ماسک در مورد سادگی اینه: هر محصولی که برای عمل کردن نیاز به یک دفترچه راهنما داشته باشد، محصولی شکست خورده است. منظورش اینه که انقدر رابط کاربری باید ساده باشه که مخاطب بدون نیاز به راهنمایی خودش بتونه باهاش کار کنه.
فلسفه پشت گیگا پرسهای تسلا همین سادگیه. ساده کردن فرایند تولید با کم کردن قطعات و یکدست کردن اونها. یادمه مدیر قبلی تویوتا “آکیو تویودا” گیگا پرس رو زیر سوال برده بود و گفته بود که هزینه های تعمیر رو بالا میبره. ولی مدیر جدیدش قرار تمام خطوط تولید تویوتا رو به این تجهیزات مجهز کنه. این نتیجه ذهن الکی پیچیده مدیر قبلی بوده.
البته که کامنتهای شما اکثرا از روی تعصبه. تعصبی که خود ایلان اگر داشت الان تسلا این جایگاه رو نداشت
ولی من سعی کردم به این کامنت بجای بی احترامی، یه جواب منطقی بدم. فکر کردم این طرز برخورد خیلی موثرتر باشه.
خاکی
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ذهن پیچیده با محافظه کار بودن فرق میکنه شرکت ها وقتی خیلی بزرگ میشن ریسک پذیری کمتری میکنن ابتکار عمل به خرج نمیدن از ترس سقوط سهام و …
سینا
۲۰ شهریور ۱۴۰۲به قول ایلان ماسک با گذر از پیچیدگی دوباره به سادگی می رسید.
ایلان هستم
۲۵ شهریور ۱۴۰۲داداش دمتگرم، البته من همیشه ساده نمیگما یه وقتایی هم گلدار میگم که خودمم توش میمونم.. ولی در کل خوبه که به حرفهام اینقدر دقت میکنی.. ببین چهار روز دیگه میخوام یه حرف خیلی ساده بزنم حواست باشه بیای تائید کنی.. خیلی آقایی دمتگرم.. آقا جبران کنم..
Bagher
۱۸ شهریور ۱۴۰۲شبیه همینا همین الانم تو دنیا هست
hamid
۱۸ شهریور ۱۴۰۲سلام. این فقط ایلان ماسک نیست که بلند پروازی می کند. سقف کشور آمریکا آنقدر بالاست که اجازه چنین ایده پردازی بلند پروازانه ای را می دهد.
اشکان
۱۸ شهریور ۱۴۰۲Zoox چیزی و که این تازه داره میگه خیلی وقته روش کار میکنه ! جف بزوس قدرت ریسک ایلان ماسک و داشت خیلی مخش بیشتر از این کار میکنه !
ایلان ماسک تسلاش که برا مردم بود ، توییترش ام همینطور ، ایده هایپرلوپ ام که یکی دیگه مطرح کرده بود این اومد براش داستان سرایی کرد ( هایپرلوپ (اَبَرچنبر)، گونه جدیدی از ترابری تندرو است که توسط رابرت گودارد در سال ۱۹۰۴ بر پایه قطار مغناطیسی مطرح شدو توسط ایلان ماسک و نیز گروه ویرجین هایپرلوپ ریچارد برانسون به مراحل اجرایی نزدیک شدهاست )…فقط داره میگرده ببینه چطور میتونه از ایده های بقیه استفاده کنه…تازه بعیده حتی خودش ام بگرده و پیدا کنه…..
طرف میگه دانشگاه نرید از داخل اینترنت پیدا کنید هرچیزی و که لازمه ، بعد آگهی استخدام میده به مدرک دکترا نیاز داریم!! این سخنگو هست تا ایده پرداز
M.83
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ایلان ماسک درحال تلاش برای پاکسازی زمین از موجوداتی مثل شماست
OMD
۱۸ شهریور ۱۴۰۲این بنده خدا
یه جوریه
کامنت هاش
به قدری رادیکاله
که همیشه فکر می کنم یا این اکانت فیک هست
یا نیتش اذیت کردن!!!
این هجمه از ….
طبیعی نیست!
Arshia m3csl
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اگه نابغه خودرویی تو ایلان ماسک نابغه ما فردیناند پورشه و گوردن موری خالق mclaren f1 اسطوره ای و کریس بنگل خالق m5 e60 هست که از ایلان ماسک بزرگترن تو دنیای خودرو ایلان ماسک یک ادم رسانه ای مثل سلبریتی های هالیووده درست کیم کارداشیان خودرو هست ایلان ماسک
Viper
۱۸ شهریور ۱۴۰۲خیلی اوضاع خرابه، خیلی 🤣🤣🤣
Anti Tesla
۱۸ شهریور ۱۴۰۲فکر نکنم یک آدم دلش بخواد نامه بر باشه!
Saghi mahal
۱۹ شهریور ۱۴۰۲عآمو ماسک اینقدر ساقی تو تغییر نده صد بار بهت گفتم این پیک موتوری آرزون تر می ده گوش نمی کنه که حالا آگه خیلی با پیک محلمان حال نمی کنی پس برو تو کوچه آون ته یکی سوت بلبلی می زنه برو پیش آون لطفا عآمو دلمون نشکن
ناشناس
۲۱ شهریور ۱۴۰۲سلام،کامپیوتر هم باشه نیاز به وجود برنامه نویس یا اپراتو داره.حذف کامل انسان برای وقایع و حوادث غیر مترقبه لازمه.
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲چه دینی رو پیروی میکنی که پیامبرت اینه؟
نشناسی بهتره
۱۸ شهریور ۱۴۰۲یکی نیس بگه تو با همین تسلات با این فنای اولترا تعصبی ج.رمون دادی
دیگه لازم نکرده بیای روبوتاکسی بسازی که فناتون ترول های رگباری با سرعت ۱۰۰۰ گلوله در دقیقه به ما بزنن
کرگدن باواریا
۱۸ شهریور ۱۴۰۲چه بد شد دیگه کسی نیس تو تاکسی از ارتباط عنبرنسای گودزیلا با بحران اقتصادی آمریکا صحبت کنه :))))
rita
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اینکه تاکسی خودران ساخته بشه چیز خوبیه ولی قطعا نمی تونه جای خودرو با مالکیت شخصی رو بگیره و این که کاملا خودران باشه چیز خطرناکی به نظر می یاد
abbas
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ایده های بزرگ آینده حمل و نقل
برای اولین بودن برای تاریخی بودن
ولی اینا برای ماشین بازا یجورایی ناقوس مرگ
فک کن آینده بدون پدال و فرمون و لذت رانندگی
بدون زیبایی و خاص بودن
ی ربات بی روح
این دیگ بشه ی وسیله ک فقط وظیفه اش این باشه تو رو از a به b برسونه همین …
دانیال
۱۸ شهریور ۱۴۰۲همین الانم خیلی ها هستن که اسب دارن و عالمی دارن با این حیوان نجیب
دنیا خیلی بزرگه عباس جان
بهرام
۲۰ شهریور ۱۴۰۲وقتی کامنت دوستان رو میخونم خندم میگیره کلا توهرچیزی تخصص دارن …الان میرن یه سایت دیگه کامنت ازستاره شناسی وعلم کوانتم میزارن خخخخخ
ARIAN
۱۸ شهریور ۱۴۰۲این لامصب سیر نمیشه انگار. سیصد میلیارد دلار ثروت داری لعنتی حرص چی میزنی؟ بی همه چیز میخواد دنیا رو کنترل کنه. دیگه از قیافه نحس ایلان ماسک با هرچی ماشین برقی حالم به شدت بهم میخوره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ شهریور ۱۴۰۲دقیقا از چنین پروژههایی معلوم میشه هدف این آقا
کسب ثروت نیست
Benzema
۱۸ شهریور ۱۴۰۲سلام و عرض ادب
اقای اشتری عزیز کجای این مطلب این قضیه رو میرسونه که ایلان ماسک در پی کسب ثروت نیست ؟ هر پروژه استارت اپی بالاخره بخش مالی و درآمد زایی توش تعریف شده ،
به نظرم یه مقدار سادگی همچین مدل طرز تفکری که کسی ایلان ماسک دنبال ثروت نیست !
شایدم واقعا دنبال اهداف والای بشری ما اشتباه میکنیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ شهریور ۱۴۰۲با چیزهایی که من از ایشون دیدم و خوندم
از نظر مالی کاملا اشباع شده هست و آرزوی پول نداره
سبک زندگی این آقا اصلا تجملی نیست، افراد پولکی وقتی به ثروت میرسن، یک چیزهایی میخرن ولی ایلان ماسک فقط سرمایه گذاری میکنه و پروژه جدید راه می اندازه، پس قطعا پول پرست نیست
اما توجهطلب، قدرتطلب، علاقهمند کسب شهرت در رسانهها و ژست قهرمان گرفتن به نظر من هست
اینها خیلی تفاوت داره با آدم ثروتطلب
میثم شفیعی
۱۹ شهریور ۱۴۰۲بله درسته دقیقا عمو ماسک جون واسه پول کارنمیکنه پول واسش کارمیکنه
یوسف
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ای بابا دوباره ساقی رو عوض کرد عمو ماسک
میثم
۱۸ شهریور ۱۴۰۲دمتم گرم، ولی جون مادرت یه قیافه ای چیزی بهش بده لااقل.
JDM سابق
۱۸ شهریور ۱۴۰۲لامصب همیشه دنبال خلق ایده و عمله
مهران
۱۸ شهریور ۱۴۰۲بنظرت اگه من و شما مالک این ثروت بودیم خلاقیت نداشتیم والبته عمل؟
چه باد آورده چه نه،پول داره.نیاز نیست پیامبر باشی یا فرا هوش باشی ک این کارارو انجام بدی
همین سرمایه رو اگه خییییلی از جوونا همینجا داشتن غوعا میکردن.والبته آزاد گذاشتنشون برای خلق نو اوری
JDM سابق
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اینجورم نیست که شما میگید
این بابا دانشگاه استنفورد تحصیل کرده بسیار دانشگاه مطرحیه و بعدش تونست خودشو بکشه بالا نشون میده آدم با استعداد و سخت کوشی هست
ناشناس
۲۱ شهریور ۱۴۰۲سلام ، تصور کنید چهار مسافر از تهران میخوان برن گردنه کولی کش ، چه کسی براشون زنجیر چرخ میبنده،نمایندگیش؟؟ منظورم سفر در زمستانه
Enzo Ferrari 2008
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ایده جالبی هست امید وارم محقق بشه
مجتبی .
۱۸ شهریور ۱۴۰۲تاکسیهایی که تو المپیک ژاپن استفاده شدن ساخت کدوم شرکت بود؟
datsun
۱۸ شهریور ۱۴۰۲تویوتا
Elmiraj
۱۸ شهریور ۱۴۰۲چالش اصلی مسئله خودران هست که با سرعت پیشرفت خیره کننده تسلا و سرمایه گذاری عظیمی که داره روی هوش مصنوعی انجام میده ، بدون شک تسلا را به اولین و تنها شرکت دارنده روبوتاکسی تبدیل میکنه…
شرکتی که بتونه میلیون ها روبات هوش مصنوعی به شکل خودرو در خیابان ها و جاده ها و انسان نماها به خانه های مردم و کسب و کار ها بفرسته قطعا به ارزش چندین تریلیون دلاری میرسه …
nimakhosravi
۱۸ شهریور ۱۴۰۲دنیا 10 تا دیگه مثل ماسک داشت الان روی ماه و مریخ کولونی های چند میلیونی داشتیم
اذرگون
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ایشون در کار طراحی بوده ولابد لازم میدونه که فرمان وپدال نگذاره ، اولا هزینش کمتر میشه دوما اینکه ،کسی نمی تونه با این ماشین رانتدگی کنه چون فرمان نداره ، بعضی ها فرمان میزارند که دو کاره بشه ، یعنی هم بشه رانتدگی کرد وهم رانندگی نکرد ، این خودرو ۱۰۰درصدی سیستمی هست ،
اذرگون
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ماشینهای که در ذهن بود شاید هم درست نبود ولی ماشینها چندین کار ه بودن ، هم بدون راننده ، هم جای فرمان ، هم سرعت زیاد ، هم برقی ، هم مخصوص جاده هم مخصوص کوه وکمر ، هزینش بالا میره طراحیش سخت میشه ، ولی رقیب کمه ، یک ماشین جای چندین ماشین رو می گیره ، الان ایلان ماسک بدون رانتده می سازه هزینش هم کمه فروش هم میره مردم دلشون برای رانندگی تنگ میشه یه نفر دیگه میاد ماشین با قابلیت رانندگی میسازه ، ایشون برقی میسازه مخصوص جاده کس دیگه ماشین مخصوص کوه وکمر می سازه چون احتیاج هست ، بعد ماشین مخصوص کوه وکمر در جاده هم میره کسی که در کار کشاورزی وغیره هست رومیاره به ماشین کوه وکمر ، به هر حال هر کدام از کارخانه جات اتومبیل رانی روی یک چیزی سرمایه گذاری کردن ، یکیش خودروی برقی هست ، یه نفر ماشین کوه کمر هست ، یکی خودران بدون راننده هست یک تفر دیده خودران ورانتده باهم هست ، لابد یه چیزی میدونند ایلان ماسک هم تجربه داره
parhamiof
۱۹ شهریور ۱۴۰۲خب یه خبر بد دیگه برای نابود کردن روزم
ماشین جدید تسلا
فاطىما
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ببىنىدعزىزان اىنطورىاهم نىست فکرکنىدکه هرپروژه اىى درمسىر خدمت بشرىت اجراىى مىشه ونشون دهنده پىشرفته چه خوب مىشه کشورعزىزاىران هم مسىرهمىن راه باشه خوب اىنطورى بافناورى هاى نو الکترىسىته وخورشىدى از نفت وگازسرماىه ملى محافظت مىشه
سینا
۲۰ شهریور ۱۴۰۲جمله زیبایی بود: آینده بهسرعت به سمت ما نخواهد آمد مگر اینکه مجبورش کنیم.
سامان
۲۱ شهریور ۱۴۰۲در هر حال ماها جزو کشورهای عقب افتاده جهان هستیم شاید هم عقب افتاده ترین
فقط باید اخبار رو بخونیم و لذت ببریم حق اظهار نظر نداریم مخصوصا در مورد ابر مردی مثل ماسک
هرمز
۲۲ شهریور ۱۴۰۲…. چنگیزخان دنیایی تکنولوژیه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۲لطفا از واژههای خلاف ادب استفاده نکنید
برای سایت ما دردسر می شه و افرادی مثل من مجبور می شن کامنت شما رو پاک کنن
ممنون می شم رعایت کنین
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲آخه یجور نیست تاکسی بدون راننده؟ دیگه همه چی داره رباتی میشه خیلی بده
Lamborghini
۲۴ شهریور ۱۴۰۲بسیار زشت