فروش تسلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون در اروپا ۱۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده و باعث شده بازار خودروهای الکتریکی رو به افول به نظر برسد.
تسلا پس از چند سال تجربهٔ رشد فروش متوالی، در سال ۲۰۲۴ با کاهش فروش مواجه شده است. در بین بازارهای اصلی این شرکت، اروپا بیشترین کاهش را نشان میدهد بهگونهای که از ابتدای امسال تاکنون، تسلا در قارهٔ سبز ۱۳.۷ درصد خودروی کمتری فروخته است. در نوامبر امسال، تسلا موفق به فروش ۲۶,۲۰۰ دستگاه خودرو در اروپا شده است درحالیکه این رقم در نوامبر سال گذشته ۱۰ هزار دستگاه بیشتر بوده است و نشان از کاهشی ۲۸.۴ درصدی دارد. فروش این شرکت طی یازده ماه نخست سال جاری هم با کاهشی نزدیک به ۴۵ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ۲۸۲,۷۰۰ دستگاه رسیده است.
اگر تسلا قیمت خودروهای خود را کاهش نمیداد و تولید مدل Y در کارخانهٔ برلین را بیشتر نمیکرد، وضعیت میتوانست حتی از این هم بدتر باشد. درواقع، کاهش فروش تسلا کل فروش خودروهای الکتریکی در این قاره را پایین کشیده است. مجموع فروش خودروهای الکتریکی در اروپا تا پایان نوامبر ۲۰۲۴ کاهشی ۱.۴ درصدی را نشان میدهد ولی اگر تسلا را در نظر نگیریم، فروش دیگر خودروهای الکتریکی افزایشی ۱.۳ درصدی داشته است؛ بهعبارتدیگر، دیگر خودروسازان موفق به فروش خودروهای الکتریکی بیشتری شدهاند اما کاهش فروش تسلا این افزایش را پنهان کرده است.
یکی از دلایل اصلی کاهش فروش تسلا در اروپا را باید سختتر شدن رقابت با ورود خودروهای الکتریکی بیشتر به بازار توسط دیگر خودروسازان دانست؛ بنابراین، آیا دوران پیشتازی تسلا در بازار خودروهای الکتریکی رو به پایان است؟ پاسخ دادن به این سؤال دشوار خواهد بود زیرا در صورت عرضهٔ مدل ارزانتر این شرکت به بازار در سال ۲۰۲۵ ممکن است همهچیز تغییر کند ولی آیا واقعاً چنین خودرویی به بازار خواهد آمد؟ به نظر میرسد تولید خودرویی ارزانتر در اولویت تسلا قرار ندارد و برای ایلان ماسک توسعهٔ هوش مصنوعی و عملی کردن پروژهٔ خودروی تمام خودران بیشتر از آمار فروش تسلا اهمیت دارد.
درحالیکه برای فهمیدن پاسخ این سؤالات باید منتظر بمانیم، موضوع قطعی این است که تسلا مدل Y امسال پرفروشترین خودروی بازار اروپا نخواهد بود و این عنوان به داچیا ساندرو میرسد که در سال ۲۰۲۳ در جایگاه دوم قرار گرفت و حالا با اختلاف پیشتاز بازار است. بااینوجود، عرضهٔ فیسلیفت مدل Y میتواند شرایط را تغییر دهند و این کراساوور الکتریکی را دوباره به صدر جدول آمار فروش اروپا بازگرداند.
گاس فرینگ
۸ دی ۱۴۰۳تسلا مثل اپل خودروسازها میمونه
اگه ایران میومد اینایی که با آیفون میرن جلو آینه آسانسور با تسلا میرفتن جلوی آینه پارکینگ (یا یه همچین چیزی)
Elmiraj
۸ دی ۱۴۰۳((مجموع فروش خودروهای الکتریکی در اروپا تا پایان نوامبر ۲۰۲۴ کاهشی ۱.۴ درصدی را نشان میدهد ولی اگر تسلا را در نظر نگیریم، فروش دیگر خودروهای الکتریکی افزایشی ۱.۳ درصدی داشته است ))
افزایش ۱.۳ درصدی اروپایی ها در خاک خود نشان از یک شکست سنگین هست و آشکارا نشان میده میلیارد ها دلار سرمایهگذاری خودروسازان اروپایی در بخش الکتریکی کاملا بی نتیجه بوده…
سال آینده شاهد افزایش فروش تسلا و کاهش فروش اروپایی ها در خاک خود خواهیم بود .
amir
۸ دی ۱۴۰۳خوشم میاد ایلان ماسک خودش بیاد تو تلویزیون زنده بگه تسلا ورشکست و منحل شد باز یجورس ماست مالی میکنی که بره
amir
۸ دی ۱۴۰۳ببین دیگه اوضاع تسلا چقدر خراب شده که نبودش به تنهایی دو و نیم درصد به نفع افزایش فروش برقی ها میشه
مازیار
۸ دی ۱۴۰۳روالی در جریان بوده در چند سال اخیر مبنی بر کاهش رشد تسلا و افزایش رشد رقبا که این روال در سال ۲۰۲۴ منجر به سبقت رقبا از تسلا شده
با توجه به اینکه در مقاله ذکر شد عرضه مدل ارزان قیمت تسلا که میتونست جریان رو تغییر بده منتفی شده، شما بر چه اساسی میگید سال آینده شاهد افزایش فروش تسلا و کاهش فروش اروپایی ها در خاک خود خواهیم بود؟
در نظر داشته باش که این پیشبینی مستلزم تغییر هردو جریان یا تغییر شدید یکی از اونهاست
Amirmohammad
۸ دی ۱۴۰۳دلیلش خیلی واضحه،تسلا دیگه مثل قبل یکه تاز و بدون رقیب نیست و کلی رقیب جدید اضاف شده توی بازار و بقیه برند ها کلی سرمایه گذاری کردن تو حوزه الکتریکی ها.این به معنی بد شدن تسلا نیست فقط بازار داره روند طبیعی خودشو طی میکنه
همایون
۸ دی ۱۴۰۳ماسک آدم دو رویی هستش خودش میگفت هوشمصنوعی و رباتها انسانهارو نابود میکنن ولی دقیقا داره با استفاده از قدرت و پول خودش دنیارو به زور هل میده به اون سمت که مثل برقیسازی خودروها زودتر از اینکه شرایطش کاملا فراهم بشه جهان مجبوره خودشو به تسلا و ماسک برسونه.تسلا زودتر از موعد داره فرمون زندگی انسان رو میده به هوش مصنوعی و ربات
همین چندوقت پیش یه مرد افغان همسرشو به خاطر فیلمی که ساخته هوش مصنوعی بود کشتش جامعه هنوز آماده این جریان نیست
فقط انگلستان
۸ دی ۱۴۰۳با زیاد شدن تعداد مدل های خودرو الکتریکی در اروپا وضعش از این هم بدتر میشه
در آینده خودروهایی با طراحی بااحساس تر و کابین زیباتر و باکیفیت تر و اپشن های بیشتر و کیفیت سواری بالاتر توسط برندهای اروپایی ساخته میشه.
فقط انگلستان
۸ دی ۱۴۰۳به نظر من ایلان ماسک خیلی خوش خیال هستش و در مورد تسلا بزرگنمایی زیادی شده
همین الان هم از نظر مشخصاتی که به الکتریکی بودن ربط داره مثل مسافت قابل طی با باتری پر یا زمان لازم برای پرشدن باتری یا شتاب و … نهایتا یک قدم جلوتر از برندهای اروپایی باشه و خیلی زود این برتری هم تموم میشه
و در دیگر قسمت های یک خودرو مثل کیفیت و طراحی و … هم چندین لول عقب تر هستش.