کامیون برقی تسلا سِمی جزو خبرسازترین خودروهای سنگین چند سال اخیر بوده و به تازگی اولین نمونههای آن به دست کمپانی پپسی رسیده است. همین موضوع باعث شده برخی جزئیات جدید از محصول بدون آلایندگی تسلا به دست آید و ما نیز میخواهیم آنها را با شما عزیزان در میان بگذاریم.
حدود سه سال قبل بود که ایلان ماسک اظهار داشت تسلا شروع به تولید کامیونهای برقی میکند و حالا اولین نمونههای آن به شرکت پپسی تحویل داده شده است. این خودروساز آمریکایی با برگزاری مراسمی ویژه در کارخانه نزدیک نوادا این کامیونها را تحویل داده است. این مراسم بهصورت زنده در شبکههای مختلف از جمله توییتر که خود ماسک مالکش است پخش میشد. ماسک یکی از سه کامیون برقی تسلا سِمی را در جلوی افرادی که حضور داشتند راند. یکی از این کامیونها رنگ سفید، دیگری دارای لوگوی پپسی و دیگری دارای رنگهای فریتو لای بود. شرکت پپسی که در نیویورک مستقر است بخشی از پروژه بدون آلایندگی فریت در کالیفرنیاست. این پروژه شامل گرنت ۱۵.۴ میلیون دلاری از سوی CARB کالیفرنیاست که شامل استفاده از ۱۵ کامیون برقی تسلا و دیگر خودروهای سنگین دارای قوای محرکه برقی و گازسوز خواهد بود.
شایان ذکر است کامیونهای برقی تسلا مشمول استفاده از حداکثر مشوقهای مالیاتی ۴۰ هزار دلاری میشوند. ماسک در زمان معرفی این محصول جدید در نوامبر ۲۰۱۷ گفته بود که تولید سِمی از سال ۲۰۱۹ شروع میشود و هر کامیون میتواند سایر کامیونهایی را که بهصورت کاروانی حرکت میکنند دنبال کند؛ اما ماسک بعداً اظهار داشت سیستم خودکار کامل این شرکت هنوز آماده نیست و نمیتوان بدون راننده از آن استفاده کرد. او خاطرنشان ساخته بود:
ارائه این کامیون یک سفر دور و دراز بوده است، سفری ۵ ساله… اما کامیون برقی تسلا سِمی واقعاً جادهها را متحول خواهد کرد.
ماسک گفت که کامیون موردبحث دارای سه پیشرانه که در مدل S و X پلد بکار رفتهاند است. یکی از این پیشرانه فقط در بزرگراهها فعال میشود تا حداکثر راندمان به دست آید درحالیکه دو پیشرانه دیگر در زمان نیاز به شتابگیری و گشتاور بیشتر فعال خواهند بود. در ویدئو کلیپ منتشر شده از مراسم تحویل این کامیونها نیز میتوانیم حمل بار در شیب ۶ درجه و همچنین عبور از ترافیک را مشاهده کنیم. این کامیون میتواند انرژی را دوباره احیا کند و بنابراین خطر از کار افتادن ترمز در سرازیریها سِمی را تهدید نخواهد کرد. ماسک میگوید این ویژگی یک بهبود ایمنی قابلتوجه برای راننده و دیگر کاربران جاده خواهد بود. او درباره پیشرانههای برقی کامیون برقی تسلا نیز گفته است:
تنها یکی از این پیشرانهها قویتر از یک پیشرانه دیزلی بکار رفته در یک کامیون است.
همانطور که میدانید تسلا مدل S پلد قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار دارد درحالیکه قدرت یک کامیون دیزلی عادی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ اسب بخار خواهد بود. ماسک خاطرنشان میسازد زمانی که کامیون سِمی بدون بار رانده شود شبیه این خواهد بود که یک فیل همانند چیتا حرکت میکند! ماسک اظهار داشته این کامیون در زمان وجود بار ۳۷ تنی شعاع حرکتی حدود ۸۰۰ کیلومتری خواهد داشت. محدودیت بارگیری نرمال برای یک کامیون اندکی پایینتر از ۳۷ تن است اما ماسک میگوید حمل ۳۷ تن بار توسط کامیون برقی مشکلی ندارد. مدیرعامل تسلا همچنین اظهار داشت سِمی تست ۸۰۰ کیلومتری را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تسلا میخواهد تولید کامیون برقی خود را افزایش داده و در سال ۲۰۲۴ تعداد ۵۰ هزار دستگاه از آن را در آمریکای شمالی بسازد.
برای سرویسدهی به مالکان نیز شبکه سوپرشارژر کلاس مگاوات V4 DC وجود دارد که برای سایبرتراک نیز بکار خواهد رفت و باعث شارژ سریعتر باتریها خواهد شد. رقبای دیگری نیز وجود دارند که روی کامیونهای هیدروژنی کار میکنند و میگویند کامیونهای برقی به درد مسافتهای طولانی نمیخورند زیرا شارژ دوباره باتریهای بزرگ آنها طول خواهد کشید؛ اما ماسک گفته هیدروژن برای حمل بارهای سنگین موردنیاز نیست و علاقه تسلا به تولید سِمی به این خاطر است که کامیونهای تجاری ۲۰ درصد آلایندگی گازهای گلخانهای و ۳۳ درصد ذرات آلاینده را به خود اختصاص میدهند. این شرکت همچنین از کامیون برقی سِمی برای حمل قطعات خودروهایش در زنجیره تأمین نیز استفاده خواهد کرد.
net
۱۲ آذر ۱۴۰۱بهترین طعم نوشابه مشکی پپسی هست و طعمش از کوکا کولا مشکی خیلی بهتره
phonix
۱۲ آذر ۱۴۰۱اسم اون طمع کوکا پپسیه:)
فرامرز
۱۲ آذر ۱۴۰۱تو خارج اگه یه کوکاکولا ۱ دلار باشه یه برند ناشناخته ۳۰ سنت هست و پپسی ۶۰ سنت. البته بستگی به بازار داره ولی پپسی و فانتا همیشه زیر سایه کوکاکولا هستن. ضمنا اونکه تو ایرانه کوکاکولا نیست و کافیه از ایران به یه کشور جهان اول برید و ببینید حتی کوکاکولای ما هم تقلبیه.
net
۱۲ آذر ۱۴۰۱تو ایران نوشابه قوطی پپسی مشکی مشهد طعمش بهتر از نوشابه قوطی پپسی مشکی تهران و شیراز و تبریز هست.نوشابه قوطی پپسی مشکی عربی دبی که عکس توپ فوتبال روی قوطی هست طعمش بهتر از نوشابه قوطی پپسی مشکی مشهد هست.نوشابه مشکی اصل قوطی پپسی در امریکا تولید میشه و طعمش خیلیی بهتر از نوشابه قوطی پپسی عربی دبی هست
matin
۱۲ آذر ۱۴۰۱سایت نوشابه شناسی که نیست پداله
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۱ولی کانادا یه چیز دیگس
AMANTE
۱۲ آذر ۱۴۰۱خیلی دوست دارم بدونم زمان شارژ کامل اش چقدره و کامیون تسلا میتونه به مکان هایی که ایستگاه شارژ دارن بره و اصلا جا میشه! مخصوصا وقتی تریلر بهش وصل باشه، البته احتمالا موقع شارژ تریلر رو جدا میکنن ولی تریلر رو کجا میزارن.
شاید هم در آینده میخوان در ایستگاه های استراحت جایگاه های شارژ درست کنن.
ولی من از این میترسم که همین الان اش یکسری مردم جوگیر با تسلا های سواری باعث حادثه میشن و حالا با این کامیون اگه جوگیر بشن…..
بهروز
۱۵ آذر ۱۴۰۱با شارژر 1 مگاواتی dc حدود 30 دقیقه.
همونجوری که تریلی با تریلر گازوئیل میزنه اینم با تریلر میره ایستگاه شارژ
بعد راننده ماشین سنگین های امریکایی نیازی به استراحتگاه ندارن خود ماشین هتل هستش
DoctoR
۱۲ آذر ۱۴۰۱این آتیش بگیره باید پرتش کنن توی دریا تا خاموش بشه
mahdi-es17
۱۲ آذر ۱۴۰۱شاید اب دریا هم تبخیر شد
Nima
۱۲ آذر ۱۴۰۱واقعا سمی و چرته این کامیون لعنت بر رعیس چنین برندی
قاطر فروش
۱۲ آذر ۱۴۰۱قطار بهتر نیست؟
phonix
۱۲ آذر ۱۴۰۱قطار که عالیه ولی متسفانه همجا نمیتونه بره
ناشناس
۱۲ آذر ۱۴۰۱معرکه هست 😍🇺🇸🇺🇸⚡️
محمد
۱۲ آذر ۱۴۰۱بالاخره طلسم شکست. موفق باشن
شاپور
۱۲ آذر ۱۴۰۱خدمت بزرگ دیگری به پاکیزگی هوا توسط مردی بزرگ
phonix
۱۲ آذر ۱۴۰۱خدمت به جیبشه
matin
۱۲ آذر ۱۴۰۱دقیقا درسته
من دشمن ایلان ماسک نیستم ولی وقعا پاکیز گی هوا براش مهمتره یا جیبش؟؟
درسته سمی ماشین خوبیه بقیه ماشین های تسلا هم هم خوب بودن ولی دلیل اینکه ایلان ماسک رفته سمت خودرو های برقی الودگی هوا نیست اینه که بتونه در اینده که خودرو های بنزینی تقریبا از بین میرن ایشون پول پارو کنه
Elmiraj
۱۲ آذر ۱۴۰۱این کامیون سه برابر قدرتمند تر از کامیون های معمول دیزلی هست و برآورد میشه قدرت آن فرای ۱۵۰۰ اسب بخار باشه…
با مگاشارژر های نسل چهارم تسلا شارژ میشه که تکنولوژی انقلابی غوطهوری در مایع آن توان انتقال بیش از یک مگاوات برق را داره که ۷۰ درصد باتری غولپیکر semi را در عرض ۳۰ دقیقه شارژ خواهد کرد !!
(این مگاشارژر ها cybertruck را هم پشتیبانی خواهند کرد که یک مزیت رقیب خورد کن خواهد بود چون سه برابر قدرتمند تر از هر سوپرشارژری هست که اکنون در بازار وجود داره )
سیستم درایو آن بقدری کارا طراحی شده که میتونه با مکانیزمی ساده نیروی دو موتور محور عقب را از اکسل جدا کرده و فقط در مواقع شتابگیری و سربالایی درگیر کنه….
این کامیون با بار کامل ۳۷ تن که وزن کامل آن با کشنده و تریلر از ۵۰ تن هم فراتر رفته تونسته فاصله ۸۰۰ کیلومتری فریمونت تا شهر سن دیگو را با ۹۳ درصد شارژ طی کنه…!!!! ( کاری که تا سالها از عهده هیچ رقیبی بر نخواهد آمد )
مهم تر از همه مصرف انرژی این غول پاک هست که در صورت بارگیری کامل تنها دو کیلووات بر مایل هست که معادل ۱۲۵ کیلووات بر هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که در مقایسه با خودروهای الکتریکی کوچک ناچیز بحساب میاد… ( برای مقایسه بد نیست به هامر ۴.۱ تنی اشاره کنیم که در هر صد کیلومتر ۴۱ کیلووات برق مصرف میکنه !!! )
.
.
مارتین دام ( مدیر دایملر تراک ) پنج سال پیش گفت که اگر تسلا به این مشخصات برسه قوانین فیزیک را زیر پا گذاشته ، ما دو کامیون از آن میخریم یکی برای تست جادهای و یکی هم برای برسی فنی قطعات…!!!
مثل اینکه زیاد طول نمیکشه تا Semi ها در مراکز تست دایملر و ولوو ببینیم…!!!
R@min
۱۲ آذر ۱۴۰۱سلام
تکنولوژی مراکز شارژ این کامیون ها با نمونه های شهری یکی هست ؟؟ تکنولوژی باتری همون نسل جدید 4690 هست ؟؟
Elmiraj
۱۲ آذر ۱۴۰۱با تحویل هر چه بیشتر کامیون های Semi ایستگاه های مگاشارژر یا همان نسل چهارم تسلا که بیش از یک مگاوات برق را در ساعت انتقال میدن ، احداث خواهند شد که دارای مساحت زیادی هستند و دارای جایگاه مخصوص کامیون خواهند بود. «شکل آن های بصورت جایگاه های موازی هم اندازه کامیون هست که برای هر کدام یک ایستگاه شارژ نصب شده »
( هم اکنون تعدادی از آن ها در گیگافاکتوری نوادا و انبار بزرگ پپسی در Modesto کالیفرنیا نصب شده اند )
تکنولوژی آنها بسیار متفاوت از جایگاه های سوپر شارژر مرسوم هست و حداقل سه تا چهار برابر قدرتمندتر از جایگاه های کنونی هست
تسلا برای جلوگیری از تولید حرارت بیش از حد در سیستم انتقال برق دست به اختراع عجیبی زده که در آن کلیه سیستم انتقال نیرو ( حتی کابل بیرونی ایستگاه ) غوطه ور در یک مایع مخصوص جذب گرما هست که تنها با کمی افزایش حجم تونسته این مقدار بی سابقه از برق مستقیم ( بیش از یک میلیون وات در ساعت!! ) را به ماشین انتقال بده…
.
بله سلول باتری های Semi از نوع جدید ۴۶۸۰ هست که در کالیفرنیا توسط خود تسلا تولید میشن ( سلول هایی که طی آزمایش دو میلیون مایل سربلند بیرون آمده اند ! )
شاپور
۱۲ آذر ۱۴۰۱کامنتی حرفه ای و خوب از Elmiraj ، به کمک تسلا کامیونهای آینده خارق العاده خواهند بود.
خاکی
۱۲ آذر ۱۴۰۱سایبر تراک هم بیاد عالیه ای کاش تو آمریکا زندگی میکردم
Amirreza.M
۱۲ آذر ۱۴۰۱این شد یه چیزی به نطر من کشنده ها و اتوبوس ها و کلا ماشین سنگین ها باید اول از هم برقی میشدن بعدش حالا سدان ها دیگه نباید به سوپر اسپورت ها دست بزنن.
البته اگه خیلی به ۱۵۰۰ اسب و بالاتر و گشتاور آنی حریص هستن نهایتا یکی دو تا هم هایپر کار بزنن و تمام. نباید کل ماشینا برقی بشه واقعا حیفه اگر چه در مورد سدان ها هم به نظرم باید انتخابی باشه و هیبریدی و درون سوز ها در کنار الکتریکی ها به کارشون ادامه بدن
مهدی
۱۳ آذر ۱۴۰۱ماسک از تکنولوژی فرازمینی استفاده میکنه و هر روز چیز جدیدی از آن میشنویم ،این مرد آینده زمین را تغییر خواهد داد و هدف او هر چه هست با طبیعت سازگار است و محبوب،آرزوی توفیق برایش دارم