سرانجام پس از مدتها انتظار تسلا در رویدادی ویژه از روبوتاکسی سایبرکب خود رونمایی کرد اما نارضایتی سرمایهگذاران باعث شده ارزش سهام این برند حدود ۹ درصد افت داشته باشد.
ایلان ماسک مدیرعامل تسلا از اولین کانسپت خودران این برند با نام سایبرکب رونمایی کرده است. سایبرکب خودرویی ارزانقیمت و دو نفره است و در آن غربیلک فرمان یا پدالی وجود ندارد. رونمایی از این محصولات جدید نشان دهنده جاهطلبیهای تسلا و ماسک برای ایجاد ناوگانی از وسایل نقلیه و رباتهای خودران محسوب میشود. ماسک در این رویداد اعلام کرد تسلا به دنبال تولید سایبرکب قبل از سال ۲۰۲۷ است اما جزئیاتی از محل تولید آن را ارائه نداد. مرد شماره یک تسلا ادامه داد مصرفکنندگان خواهند توانست تسلا سایبرکب را با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار خریداری کنند. او همچنین خاطرنشان ساخت تسلا به دنبال ارائه خودران کامل بدون نظارت در ایالتهای تگزاس و کالیفرنیاست. انتظار میرود این تکنولوژی سال آینده در تسلا مدل ۳ و مدل Y ارائه شود. باید دانست سیستم کمکراننده پیشرفته تسلا فعلاً بهصورت بتا و تحت نظارت در اختیار مشتریان است. البته خودران کامل تسلا نیازمند حضور راننده در پشت فرمان و به دست گرفتن کنترل خودرو در هر لحظهای است.
ارزش سهام تسلا در روز جمعه روی عدد ۲۱۷.۸۰ دلار بسته شد و این رقم نشان دهنده افت بیش از ۱۷ درصدی در ۱۲ ماه اخیر است. ماسک علاوه بر رونمایی از سایبرکب اعلام کرد به دنبال تولید روبو ون برقی و خودران با قابلیت حمل حداکثر ۲۰ نفر است. او گفت روبو ون تسلا برای مثال خواهد توانست راهحلی برای نقلوانتقال تیمهای ورزشی باشد؛ اما تحلیلگران جفریز با انتشار مطلبی گفتند که از این رویداد راضی نیستند. همچنین تحلیلگران بارکلیز نیز اظهار داشتند در آینده نزدیک فرصت خاصی برای تسلا وجود ندارد. این موسسه میگوید:
همانطور که انتظار میرفت، همانند مراسمهای قبلی تسلا، این رویداد نیز جزئیات زیادی را ارائه نکرد و بجای آن روی وسایل نقلیه خودران و هوش مصنوعی این برند تمرکز کرد.
بارکلیز همچنین اظهار داشت عموم مردم در آینده نزدیک هیچگونه پیشرفتی در خودران کامل یا بهبودهای دادهای سیستم را دریافت نخواهند کرد. پیپر ساندلر تحلیلگر صنعت خودرو با انتشار گزارشی اعلام کرد اکثر شرکتهای فعال در حوزه تجارت از رونمایی روبو تاکسی اظهار رضایت نکردهاند. او گفت:
اگر ارزش سهام تسلا در هفتههای آینده کاهش یابد تعجب نخواهیم کرد.
تحلیلگران مورگان استنلی نیز خاطرنشان ساختند ماسک نتوانست در رویداد ویژه خود تسلا را به عنوان شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی معرفی کند. این تحلیلگران معتقدند او هیچگونه اطلاعاتی درباره بهبودهای خودران کامل تسلا یا شایعات مربوط به همکاری این برند با شرکت هوش مصنوعی xAI ارائه نکرد. تحلیلگر این موسسه اعلام کرد مراسم ویژه تسلا بهطورکلی انتظارات را برآورده نساخت و فاقد دادههای لازم از نظر تغییرات سیستم خودران کامل، اقتصاد سیستمهای اشتراک سواری و استراتژی بازار بود. تحلیلگر مورگان استنلی ادامه میدهد:
ما بهطورکلی از نظر محتوا و جزئیات این مراسم ناامید شدیم. به همین خاطر انتظار داریم ارزش سهام تسلا در ماههای آینده تحتفشار باشد.
اما آنچه مشخص شده این است که تسلا تا عرضه خودروهای خودران به بازار چندین سال زمان فاصله دارد و باید نگرانیهای عموم مردم و قانونگذاران را رفع کند. پاول میلر تحلیلگر فارستر میگوید سایبرکب ۳۰ هزار دلاری به این زودیها تولید نخواهد شد. او اظهار میدارد:
تولید خودرویی جدید با این قیمت در بازه زمانی کوتاه امری بسیار دشوار برای تسلا خواهد بود. شاید در نهایت تسلا بتواند هزینهها را کاهش داده و خودرویی با قیمت نزدیک به ۳۰ هزار دلار بسازد اما بدون وجود یارانههای خارجی یا ضرر خود تسلا، این برند نمیتواند در دهه جاری میلادی چنین محصولی با این قیمت تولید کند.
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳برعکس تحلیل آب دوغ خیاری هایی که آقا مهندس الگیرپاژ میزد توی این اواخر تنها چیزی که توی اخبار میخونم یا کاهش فروش یا کاهش سهام تسلاس
البته ایشون معتقده همش دروغ و پروپاگانداست
amirkhanzadeh
۲۲ مهر ۱۴۰۳حرف منم قبول نداشت
همین پست قبلی مربوط به تسلا گفت اینم مثل سایبر تراک یک شکست برای تسلا میشه
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳اوه آدمای زیادی هستن که صرفا میخوان چیزی که خودشون قبول دارن درست باشه و حرف هیچ کسو قبول نمیکنن از این آدما توی پدال زیاد داریم بزار یه چندتا مثال بزنم
المیراژ رو داریم که معتقده مدل اس ۱۰۰ هزار دلاری از بوگاتی هم بهتره چون فقط شتابش عالیه و قیمتش ۱۰۰ هزار دلاره به بقیه دلایل و فاکتور ها هیچ کاری نداره و معتقده به زودی زود سهام تسلا هزار برابر میشه فروشش هم ده برابر
سینا کار شو رو داریم فن چینی هاست معتقده نیو ep9 از بوگاتی بهتره چون تایم نوربرگش بهتره معتقده یانگ وانگ یو ۸ از جی کلاس و اسکالید بهتره
علی نوا رو داریم فن آمریکایی هاست معتقده فورد از فراری بهتره چون ۶۰ سال پیش ۳ بار تو رقابت با فراری تونست ببره معتقده کورت مدل پایه از فراری اس اف ۹۰ بهتره چون صرفا ۷۰ هزار دلاره و فراری الکی گرونه
پیام رو داریم فن کره ایه معتقده جی نود از لکسوس ال اس بهتره معتقده خوده هیوندای با یک سوم آمار تویوتا از تویوتا بهتره
یه سری کاربرایی مثل سوشیانت و علی جردن رو هم داریم که صرفا برای فان کار میکنن خودتونم کامنتاشونو میبینید مخصوصا آقای علی جردن که زحمت میکشن شادی روز ما رو تامین میکنن
Kiarash
۲۲ مهر ۱۴۰۳واقعا بعد مدت ها حق ترین کامنت رو دیدم و خوندم واقعا بعضی ها نباید تعصب داشته باشن که این بهتره مثلا خودت مثال زدی سینا میگه وانگ یو ۸ از جی کلاس و اسکالید بهتره خوب واقعا یه ماشین باز میره سراغ ماشینی که هندلینگ و لذت سواری بیشتری داره نه جاروبرقی البته جی کلاس هم برقی شده ولی هنوز مدل بنزینی که داره حتی خود ژاپن و کره که انقدر پیشرفت بزرگی داشتن مخصوصا ژاپن که الان جزو بهترین خودروساز ها هست واقعا اون لذت که مهندسی آلمانی داره رو بهش نرسیدن و نمی تونن بعد چین تازه به دوران رسیده بخواد این کار هارو بکنه البته یه سری آدم ها هم وجود دارن که هر خودروسازی مشهور یا خیلی خفن میشه تو اون سال میگن این بهترینه این از ۱۰ آلمانی و آمریکایی بهتره ! تو همین دهه ۹۰ خودمون خوب کیا و هیوندای وارد کشور شده بود و فروش خوبی داشتن و تو دنیا هم داشتن پیشرفت بزرگی می کردن که دیگه رخ دادن پیشرفت بزرگ کره ای ها بعد یه سری فن کره شده بودن میگفتن از ژاپن و آلمان هم بهترن 😂 الان همون عده میگن نه چین از کره و ژاپن و آلمان و آمریکایی و انگلیسی از همه لحاظ بهتره بخاطر چی بخاطر اینکه یه موتور جارو برقی رو گذاشتن بعد یه موتور بنزینی ۱۰۰۰ اسب بخاری با زحمت فروان اون ساخته شده موتور برقی ساخته شدنش هم زحمت داره ها ولی نه درحد بنزینی البته یه دوره هم بود برای فن های ژاپن ولی ژاپن همیشه کارش درست بود
امیدورام از اینکه این همه نوشتم و دست خودم را ترکوندم و شما وقت گذاشتی این مطلب من را خواندی سپاسگزارم 😄🙏
mmd@
۲۲ مهر ۱۴۰۳امیر من با پیام به وجود اومدم چون به قدری داشتم از دست پیام فشار میخوردم اومدم لتو پارش کنم من فرانسه فنم ولی از لامبو هم خوشم میاد خیلی خوبه ولی کسانی که زحمت میکشند که چرت هاشون رو باور کنیم که خیلی سخت کسی باور کنه یعنی همه میفهمن که که داره اشتباه میگن من خیلی مثلا به بوگاتی و ریمک گیر نمیدم بگم بوگاتی قویتر کونینگ زکه اگه گفتم 😐 جوگیر بودم ولی نمیگم که ریمک از دوج قویتره ولی من اینجوری مثل پیام و با کاربران درگیر میشم ولی نه اونقدر میگما کسی درباره تسلا نگفت تسلا اوضاش خرابه با تبلیغای چرت داره میره وگرنه چیزی نداره ولی تا حلقوم تبلیغ سایبر رفت ولی همه اینو میدونن که الکیه🤣
سوشیانت
۲۲ مهر ۱۴۰۳امیر
قبول کردن حرف کسی به این بستگی داره که اون شخص کی باشه :)
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳اوه سوشیانت جان حرفت دقیقا درسته چون نگاه نمیکنی طرفت چی داره میگه فقط نگاه میکنی کیه مثلا اگه طاها چیزی گفت هرچیزی گفت حتما درسته حتی اگه بگه جوج پلاستیکی ولی مثلا اگه اون دوستمون که اسمشو یادم نیست آرم پورسه پروفش بود بیاد بیاد بگه صفر تا صد دیمن ۱.۶۶ نانو ثانیه اس و بهتر از دیمن در عالم نیست حتی از هنسی ونوم تواتارا بوگاتی شیرون و ریماک بهتره چون اون حاجی گفته داره پرت وپلا میگه
مازیار
۲۲ مهر ۱۴۰۳عجب حرفی زدی سوشی😄
مهم نیست چی میگه ببین کی میگه!!!
#نقیض
mmd@
۲۲ مهر ۱۴۰۳امیر بگو من چه چیز خوبی دارم بگو میخوام بفهمم💔
هراکلیوس
۲۲ مهر ۱۴۰۳عین موبایل وکامپیوتر و کارت های هوشمند که کجا هستیم وچکار می کنیم ماشین هامونم از کنترلمون خارج وبدست بزرگان علم سیاست میافتد برای کنترلمون وچک کردنمون تا 30سال دیگه لذت وهیجان همش مصنوعی میشه
نیو کار
۲۲ مهر ۱۴۰۳و زمین بدست انسان ها به نابودی کشیده میشود جمله ای از جان اشتاین بک
Kiarash
۲۲ مهر ۱۴۰۳چیمشد واقعا اگه اصن تسلا وجود نداشت
heshmat021
۲۲ مهر ۱۴۰۳اگر تسلا نسازه یه شرکت دیگه میسازه، تکنولوژی منتظر نمیمونه
𝐀𝐥𝐢
۲۲ مهر ۱۴۰۳فقط بیشتر گند زد به نام نیکولا تسلا
Mosafer
۲۲ مهر ۱۴۰۳آینده با تسلاست
mmd@
۲۲ مهر ۱۴۰۳امیر اینا تسلا فن الان میاد پزشو بده والا چه کنیم از دست اینا🤣🤣😐😐😐
Elmiraj
۲۲ مهر ۱۴۰۳اگر افکار و ایده های ماسک مثل سهامداران و این چند تحلیلگر ، کوچک و محدود بود تسلا سال ۲۰۰۵ ورشکست میشد و کار به بالاترین سطح خودروهای الکتریکی ، پر فروش ترین خودروی جهان ، خودران ، هوش مصنوعی ، ربات و ارزش تریلیون دلاری و…. نمیرسید
این تازه اول راهه…
Nismo
۲۲ مهر ۱۴۰۳بشین خودت رو با این حرفا گول بزن تا با واقعیت روبرو نشی
امین
۲۳ مهر ۱۴۰۳چند تحلیلگر کوچک و محدود!!
اسامی افراد و مجموعه های تحلیل کننده که در این پست ذکر شد ، جزو گردن کلفتهای بازار هستند.
یا مقاله ها نمیخونی !، یا هیچ چیز از هیچی نمیدونی که این اسامی نمیشناسی !، یا کلا برات فرقی نداره اگر دنیا آب ببره تو را خواب میبره !، یا کامل از ماتریکس خارجی
و تفاوت خیال و واقعیت درک نمیکنی.
اگر زحمت واست نیست ، نامها ی تحلیل گران گوگل کن تا بفهمی کی هستند و چی مگیند
JDM سابق
۲۲ مهر ۱۴۰۳این بالا پایین شدن سهام تسلا یه چیزه عادیه
دفعه قبلی هم ایلان ماسک تو یه پادکست یوتیوبی نشست به وید کشیدن و همین باعث افت سهام تسلا شد
جرمی کلارکسون
۲۲ مهر ۱۴۰۳به این میگید خودرو 😐
حسن
۲۲ مهر ۱۴۰۳به خاطر انتقادات سهامش افت کرده گفتن سیستم خودران کامل نیست و امکان استفاده از روبو تاکسی وجود نداره ولی بعیده اخرش کامل نشه امروز نه ده سال دیگه خودران کامل بوجود میاد تسلا بدست نیاره یکی دیگه ولی به نظرم من خودران قطعیه