ارزش سهام تسلا در آستانه بازگشایی بازارها ۴ درصد کاهش یافت که دلیل آن عدم دستیابی این خودروساز به اهداف تولید و تحویل خودرو به مشتریان بوده است.
این خودروساز آمریکایی در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۴۰۵ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده که نسبت به پیشبینیهای ۴۳۰ هزار دستگاهی قبلی فاصله معناداری دارد. همانطور که میدانید ارزش سهام تسلا سال قبل ۶۹ درصد کاهش یافت و ارزش بازاری تسلا به زیر ۷۰۰ میلیارد دلار رسید.
تسلا گزارش تولید و تحویل محصولات خود در سال پیش را همین چند روز قبل منتشر کرد و بازهم سرمایهگذاران ناامید شدند. این برند میگوید در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر ۴۰۵,۲۷۸ دستگاه خودرو تحویل داده که و به رکورد کلی ۱.۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ رسیده است اما این میزان تحویل خودرو در سهماهه پایانی پارسال کمتر از پیشبینیها بود. تحلیلگران بازار سرمایه پیشبینی میکردند این شرکت در سهماهه پایانی ۲۰۲۲ حدود ۴۳۱ هزار دستگاه خودرو را تحویل دهد. انتشار این گزارش کافی بود تا ارزش سهام تسلا ۳.۵۶ درصد کاهش یافت و به ۱۱۸.۸ دلار به ازای هر سهم برسد. سال قبل نیز ارزش این خودروساز جنجالی ۶۹ درصد کاهش یافت که از جمله دلایل آن میتوان به کاهش تقاضا، افزایش نرخ بهره و جنجالهای ایلان ماسک در زمان خرید توییتر اشاره کرد. ارزش بازاری تسلا در سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۶ تریلیون دلار رسیده بود اما به ۳۸۹ میلیارد دلار کاهش یافت و بنابراین سرمایهگذاران مبلغ هنگفت ۶۷۲ میلیارد دلار را از دست دادهاند.
یکی از مشاوران سرمایهگذاری والاستریت میگوید چشمانداز تسلا در سال ۲۰۲۳ خیلی تغییر نخواهد یافت زیرا میزان تولید و عرضه محصولاتش نسبت به انتظارات مدیران کمتر شده است. در همین اثنا تسلا به دنبال تغییرات مهمی مدیریتی بوده و تام ژو را به عنوان مدیر ارشد خود انتخاب میکند. به این ترتیب ژو دومین مدیر ارشد این خودروساز پس از ماسک خواهد بود؛ اما پس از آنکه ماسک قرارداد خرید توییتر را نهایی کرد ارزش سهام تسلا ۴۷ درصد کاهش یافته و تحلیلگران هشدار دادهاند توجه بیش از حد ماسک به توییتر باعث عدم توجه کافی او به تسلا خواهد شد؛ اما ماسک علت افت ارزش سهام این برند را افزایش نرخ بهره میداند که موجب تشویق سهامداران به فروش سهام خود شده است.
مردیم از خوشی
۱۵ دی ۱۴۰۱این کاهش ارزش سهام اصلا ضربه ای خاصی به تسلا نمیزنه و برا همین برا ایلان ماسک چندان مهم نیست و تقریبا تمام ضرر ها به سهام داران بدبخت میرسه
حسام
۱۵ دی ۱۴۰۱چون ضرری بهش نرسیده ثروتش از ۳۴۰ میلیارد دلار شده ۱۲۰ میلیارد دلار؟ بزرگترین سقوط ثروت تو کل تاریخ بشریت برا ایلان ماسکه تو خبرگزاری ها نوشتن
ممد ژانگولر
۱۵ دی ۱۴۰۱داداش حسام یک کارآفرین موفق و ناقلا مثل ایلان ماسک که کره مریخو میبینه نه مثل بعضیها که نوک بینیشونو میبینن از روی باد شکم طرح میدن رو هوا
یک ضرب المثل ایرانیه که میگه تو مو میبینی و ما پیچش مو
یا
جوجرو آخر پاییز میشمرن
یا
گر صبر کنی زغوره حلوا سازی و الی ماشالله مثل پثل
Mohsen_VD
۱۵ دی ۱۴۰۱البته دقیقش ۱۳۶/۹ میلیارد دلاره
کیانوش
۱۶ دی ۱۴۰۱خود ماسک هم سهام داره بزرگوار بزرگترین سهام داره شرکته انکار یادت نیست جنجالی که ماسک با بیل گیتس داشت سر اینکه بیل گیتس رو کاهش ارزش تسلا شرط پونصد میلیون دلاری بسته بود اگه واسش مهم نبود چرا با بیل گیتس درگیر شد سر اون قضیه
مگه میشه فقط به خاطر افزایش نرخ بهره ارزش یشرکت هفتاد درصد پایین بیاد؟!!!
mahdi-es17
۱۵ دی ۱۴۰۱تنها ترین راه نجات تسلا اینه که تسلا رودستر یا سایبرتراک به بازار عرضه کنه که شاید جو منفی که بوجود امده بپوشونه
محمد
۱۵ دی ۱۴۰۱با شناختی که من تو این مدت راجع به ایلان ماسک به دست آوردم آدم بسیار باهوشیه، سهام ها رو با قیمت بالا فروخت و الان ممکنه با اینکار بخواد از عمد ارزش سهام تسلا رو پایین بیاره و با قیمت پایینتر دوباره بخره و کلی سود به جیب بزنه مثل حرکتی که با خرید و فروش بیت کوین انجام داد، البته اینها نظر منه ممکنه درست نباشه
علی
۱۵ دی ۱۴۰۱https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-by-market-cap/ خودتون ببینید با پول سهام تسلا میشه چند تا کمپانی خرید یه زمانی هم ارزش سهام ایران خودرو به فورد رسیده بود بعضی ها میگفتن پتانسیل رسیدن به تویوتا رو هم داره اما الان برو وضعیتشو ببین
Dian
۱۵ دی ۱۴۰۱پورشه کی از فولکس جدا شد؟
زیزیگولو
۱۵ دی ۱۴۰۱ایلان ماسک بزرگترین مال باخته تاریخ جهان شد!!!!!! تو یه مدت کوتاه ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد و رتبه یکم ثروتمندترین افراد جهان رو از دست داد ………… ۲۰۰ میلیارد دلار شوخی نیست، یه رقم افسانه اییه
سبحان
۱۵ دی ۱۴۰۱شرکت تسلا داره بزرگ تر و بزرگ تر میشه فکر میکنم فراز نشیب ها طبیعی باشه
بازار های مالی کلا همین جوری هستن همیشه کف قیمت و سقف قیمتی وجود داره و توی این بازه قیمت بالا و پایین میشه
رکورد اقتصاد جهانی رو در نظر بگیریم رشد تسلا خیلی سریع هستش چند خودروی جدید در آستانه تولید داره
خطوط جدیدش تازه راه افتاده تو اروپا
فیس لیفت مدل 3 در راهه سیستم خودران در راه هستش یک هفته پیش اولین مدل s و x های جدید پلاد تازه تو اروپا تحویل داده شدن
زیزیگولو
۱۵ دی ۱۴۰۱در مورد کمپانی تسلا بارها گفتم هیچ شکی وجود نداره که تسلا تو زمینه ماشینای برقی یه سرو گردن از بقیه کمپانیا جلوتره …….. منظور من سرمایه ای بود که تو این مدت کوتاه از دست داد ولی ممکنه دوباره همینقدر سرمایه یا حتی بیشترش رو تو یه مدت کوتاه بدست بیاره
amirhosein23
۱۵ دی ۱۴۰۱راه شو بلده میدونه چی کار کنه
Elmiraj
۱۵ دی ۱۴۰۱با اینکه در کاهش ارزش ۸۰۰ میلیارد دلاری سال گذشته میتوان ۱۵ خودروساز رتبه های بعدی را جا داد…..!!!
هنوزم میشه در ارزش ۴۰۷ میلیارد دلاری فعلیش پنج خودرو ساز رتبه های پایین را جا داد…!!!!
۲۵م این ماه اعداد و ارقام درآمد سال ۲۰۲۲ را خواهیم….
همایون
۱۵ دی ۱۴۰۱این اعدادی که دور و اطراف ایلان ماسک و کمپانیش هست فقط تحت تاثیر بازار سهام و سهامدارانش هست خودروسازی که کل خودروهایی که فروخته نصف وانتهایی که فورد فروخته هم نمیشه ولی با اختلاف عجیب غریب صدر جدول با ارزشترین برند هستش.ایلان ماسک یه ابر انسانه ولی بخت هم باهاش یار بود که میتونه هر ایده ای به ذهنش میرسه و با فروش سهامهاش عملی کنه.اینکه چه کسانی و چه شرایطی این قیمتهارو تعیین میکنه نمیدونم ولی یهو سهامی که ماسک مفت خریده هزاران برابر ارزش پیدا میکنه در حالی که کالایی که میفروشه تعدادش فوق العاده کمتر از رقباست بعد با همون پول سهام میاد ایستگاه های شارژ سراسری میسازه یا ایده هایی مثل اسپیس ایکس رو عملی میکنه اگه قیمت سهام اسپیس ایکس رو بزاریم کنار هنوز درصد ناچیزی از سرمایه انبوهی که صرف ساخت اون راکتها و سفینه شده از طریق فروش خدمات به مشتریها به شرکت برنگشته و شاید سالها طول بکشه که دخل و خرجش یکی بشه.ایده های تسلا سالها قبل بارها توسط کمپانیهای مختلف خودروسازی از طریق کانسپتها پیاده شده بود خودرو برقی نیمه خودران فرمان عجیب صفحه نمایش بزرگ و…. ولی هیچکدوم جرات عرضه کردن این محصولات به بازار رو نداشتن چون با یه حساب سرانگشتی میشد فهمید که فعلا تکنولوژی به اون جایی نرسیده که ساخت خودرو برقی بتونه به محیط زیست کمک کنه از باطریهای مورد استفاده بگیر تا نحوه تولید برق در کشورها.ولی تسلا خودرو برقی رو ساخت بعدشم تشویقها و جریمه های سنگین دولتها تمام خودرو سازان دنیا رو مجبور کرد که با شتاب و عجله زیاد خودروهای برقی وارد بازار کنن و کمکم تولید بنزینیهارو قطع کنن.اینکه میگن جهان توسط یک سری افراد خاص داره اداره میشه و هرچی اونا بخوان اتفاق میفته رو از اینجاها میشه فهمید.