تسلا اگر میخواهد در مسابقه خودروهای برقی از بقیه عقب نماند باید همانند تویوتا و جنرال موتورز سبد محصولات متنوعی داشته باشد. این را یکی از تحلیلگران صنعت خودرو میگوید.
ایلان ماسک آرزوها و اهداف بلند بالایی برای تسلا دارد که از جمله آنها میتوان به فروش ۲۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۳۰ اشاره کرد. این رقم معادل تولید دو شرکت تویوتا و فولکسواگن خواهد بود. یکی دیگر از اهداف ماسک برای تسلا نیز رساندن ارزش آن به چندین تریلیون دلار است؛ اما اگر این خودروساز آمریکایی بخواهد در بلندمدت نیز پیشتاز صنعت خودرو باشد میبایست سبد محصولات خود را گسترش داده و محصولات ارزانقیمتتری بسازد.
تسلا با عرضه چهار خودروی سطح بالا و برقی گامهای بزرگی را برای سوددهی برداشته است. تسلا حرف اول را در عرضه خودروهای برقی دنیا میزند و سال پیش ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رسانده که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد بیش از ۴۰ درصدی را نشان میدهد. مدل ۳، مدل Y، مدل S و مدل X که قیمتی بین ۴۴ تا ۱۲۰ هزار دلار دارند حدود ۷۰ درصد بازار خودروهای برقی آمریکا در سال ۲۰۲۲ را در دست داشتهاند؛ اما اگر شما نتوانید خودرویی ارزانقیمتتر برای توده مردم بسازید این رشد پایدار نخواهد بود؛ و زمانی که در نظر بگیرید خودروسازان بزرگ چگونه در صنعت خودرو حضور دارند این اظهارات را منطقی خواهید دانست. شرکتهایی همچون تویوتا و جنرال موتورز برای جلب نظر عموم مردم طیف وسیعی از خودروها را عرضه میکنند.
تویوتا از کرولا ۲۲ هزار دلاری تا لکسوس LC یکصد هزار دلاری را تولید میکند و بین دو خودروی یاد شده نیز چندین محصول متنوع دیگر وجود دارد. فولکسواگن علاوه بر تولید هاچبک های ارزانقیمت خودروهای سطح بالایی همچون پورشه، آئودی و بنتلی را میسازد. جنرال موتورز نیز با شورولت و کادیلاک چنین وضعیتی دارد. فاصله موجود در پایینترین سطح محصولات تسلا باعث شده فشار زیادی را از جانب رقبا احساس کند. شرکت چینی BYD دومین برند بزرگ عرضه کننده خودروهای برقی دنیاست و سریعاً به تسلا نزدیک میشود. البته چنین روندی حداقل برای مایکل دان مؤسس شرکت مشاورهای ZoZoGo تعجببرانگیز نیست مخصوصاً وقتی بدانیم BYD سبد محصولات متنوعی دارد. دان میگوید:
وضعیت شبیه آن است که بپرسیم آیا تویوتا در فروش کلی از مرسدس بنز عبور خواهد کرد؟ بله چراکه تویوتا طیف وسیعی از خودروها را با بازه قیمتی ۲۰ تا ۸۰ هزار دلار میسازد. واضح است که در قیمتهای پایینتر بخش اعظم بازار را به دست خواهید گرفت
همانطور که میدانید مرسدس بنز در سال حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو میفروشد درحالیکه تویوتا بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو را تحویل مشتریان میدهد. با افزایش رقابت بین سازندگان خودروهای برقی و علاقه روزافزون خریداران به چنین محصولاتی تسلا نیازمند عرضه محصولاتی همچون وانت پیکاپ ها و خودروهای ارزانقیمتتر خواهد بود. سام فیورانی نایبرئیس شرکت مشاورهای اتو فورکست با بیان چنین اظهاراتی خاطرنشان میسازد:
چند سال طول خواهد کشید تا خریداران خودروهای برقی روی خوش به تمامی محصولات بدون آلایندگی نشان دهند و تسلا باید در زمان آماده شدن بازار حضور داشته باشد. تسلا فقط با چند محصول محدود نمیتواند بازیگر اصلی بازار باشد.
یکی دیگر از تحلیلگران گفته است تولید خودروهای ارزانقیمتتر باید یک اولویت برای تسلا باشد مخصوصاً اینکه تخفیفهای جدید این خودروساز نشان دهنده کاهش تقاضا برای محصولاتش بوده است. او میگوید:
با توجه به نگرانیهای ما درباره میزان فروش مدل ۳ و مدل Y، معتقدیم تسلا باید محصولات بیشتر با قیمت پایینتری را عرضه کند.
تسلا برنامههای خود برای تولید خودرویی با ۲۵ هزار دلار قیمت را قبلاً اعلام کرده بود اما هنوز مشخص نیست که پروژه یاد شده هنوز هم وجود دارد یا خیر. حدس زده میشد خودروی ۲۵ هزار دلاری تسلا تا سال ۲۰۲۳ از راه برسد اما ماسک سال پیش گفت پروژههای دیگری را در دست اقدام دارد. او سپس به پیشرفتهایی در زمینه توسعه یک پلتفرم خودروی ارزانقیمت اشاره کرد اما نگفت محصول نهایی چه زمانی تولید خواهد شد. تسلا عمده منابع خود را صرف افزایش تولید مدل ۳ و مدل Y کرده و با مشکلاتی در توسعه سبد محصولات خود روبروست. کامیون برقی سِمی که اواخر پارسال عرضه شد ۳ سال از برنامه عقب بود و تسلا رودستر و سایبرتراک نیز هنوز راهی خط تولید نشدهاند.
phonix
۶ بهمن ۱۴۰۱این به معنی افزایش هزینه های شرکت افزایش زیر ساخت ها افزایش نیروی کار هست اون موقع برای مطمئن شدن از فروشش و بقای شرکت حاشیه سود رو کاهش بده
اون زمان تسلا هم مثل بقیه سنجیده میشه و دیگه الکی الکی نمیشه با ارزش ترین برند خودروی جهان
انتخاب سختیه موفقیت کوتاه مدت یا بلند مدت؟
ben
۶ بهمن ۱۴۰۱فروش 20میلیون خودرو تا سال 2030 ، شتر در خواب بیند پنبه دانه…
کیان
۶ بهمن ۱۴۰۱به دور از این بحثها خودروسازهای تویوتا فورد فولکس و امثالهم زیرساختهای شبکه ای و ساخت و فروش بسیار گسترده ای دارن که تسلا به فرض اینکه اصلا هرچی بسازه با همین قیمت هم ازش بخرن تا ایجاد زیرساختها حداقل از لحاظ زمانی فاصله داره، به غیر از اینکه بتونه سود پایدار داشته باشه و سرمایه گذاری مرتب و برای به قول خودشون تولید 20 میلیون خودرو، 20 میلیون واقعا رقم بزرگی هست.
سامان اذری
۶ بهمن ۱۴۰۱قیمت سهام تسلا از ۴۰۰ دلار ریزش کرده بود رو ۱۰۰ دلار ولی الان دوباره روند صعودی شکل گرفته رو ۱۵۵ دلار هست
به نظر من اینده میتونه تا ۶۰۰-۸۰۰ دلار حتی بالاتر بره
این کامنت من به یادگار اینجا بمونه
تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳
S.A
آریا منش
۶ بهمن ۱۴۰۱تویوتا : تموم شد، خیلی تاثیرگذار بود
سامان اذری
۷ بهمن ۱۴۰۱نه هنو نصفش مونده
رامین
۸ بهمن ۱۴۰۱تو چرا اذیتی مگه بابات رییس تویوتاست والله بخدا ویزای همون کشور رو به ماها نمیدن تا برسه که مثلا یه خودرو بهت بدن یا اصلا بهت اجازه بدن داخل کمپانی عظیم تویوتا شوی ول کنید آقا انقدر بهم نپرید سعی کنید از نظرات همدیگه ناراحت نشید و جبهه نگیرید ما فعلا اندر خم پژو و پراید
sina
۶ بهمن ۱۴۰۱تسلا تو مسیر درستی قرار داره و نیازی نیست مث کمپانی دیگه ای عمل کنه
فقط سبد محصولات متنوع تری نیاز داره که با اومدن سایبر ترک و ماشین ارزونش کامل میشه
Mostafa
۶ بهمن ۱۴۰۱اخه مگه تویوتا ماشین برقی داره که تسلا بخواد مثل اون کار بکنه
کدوم شرکتی توانایی این رو داره که این همه یه شبه قیمت محصولاتش رو پایین بیاره و دستش برای قیمت این همه باز باشه کدوم کارشناسی خودرویی میتونه اینقدر احمق باشه توانایی اقتصادی تسلا رو زیر سوال ببره
TESLA
۶ بهمن ۱۴۰۱خب داره همین کار هم انجام میده : خود ماسک به طور رسمی اعلام کرده که قراره یه مدل اقتصادی ۲۵ هزار دلاری رو راهی بازار کنه ( احتمالا یک هاچبک خواهد بود ) و سایبرتراک هم که اواسط همین سال روی خط تولید میره و تا پایان امسال به دست مشتریان میرسه ، بعد از سایبرتراک که پیکاپ هست نوبت به خودرو اسپایدر و پرفورمنس تسلا یعنی رودستر میرسه که اواخر ۲۰۲۳ روی خط تولید میره و نسخه سفارش مدیران اوایل ۲۰۲۴ به دست خریداران میرسه و اینا یعنی تا سال ۲۰۲۴ سبد محصولات تسلا تو هر کلاسی تکمیل خواهد شد ، تسلا کبیر حالا حالا ها بر دنیای الکتریکی ها پادشاهی خواهد کرد 🇺🇸🇺🇸😎😎💪💪
شهاب
۶ بهمن ۱۴۰۱آره تسلا باید مثل اون تویوتا برقیه که چرخش در رفت عمل کنه تا عقب نمونه 😂
ممد ژانگولر
۶ بهمن ۱۴۰۱ایلان تحدید کرده میخواد موبایل با سیستم عامل خودشو بسازه یعنی یکی دیگه از ضلعهای قدرتش داره اضافه میشه
خداوکیلی باهوشه
Dessmond
۷ بهمن ۱۴۰۱نمایشگاه خودرو واشنگتن رو پوشش نمیدی پدال؟؟این روزها این رویداد در حال برگزاری هست و خودروهای جذابی در حال نمایش داره
SS
۷ بهمن ۱۴۰۱تسلاها فاکتور جذابیت اولیه رو از دست دادن و تو کشوری مثل امریکا کمی تکراری هم شدن در عین حال رقبا هم بسیار نزدیک شدن.
به همین دلیل خود شرکت هم مجبور شده قیمت ها رو کاهش بده و قیمت دست دو ها هم “به شدت” پایین اومده و در این بازار تورمی امریکا در حال پایین اومدن هم هست (میتونید ویدئوی Doug Demuro رو هم در این مورد ببینید.)
تسلا برای ادامه موفقیتش در مورد مشتریهای جوان و تکنولوژی دوست قطعا نیاز به نسل جدید ماشین هاش با تکنولوژی و قابلیت های جدید داره
در کنارش برای جلب مشتری های سنتی هم باید به فکر محصولات ارزون تر و همچنین افزایش اعتماد پذیری محصولاتش باشه.
——
در مورد ارزش سهام به تسلا بیشتر به عنوان یک شرکت تکنولوژی نگاه میشد که سرمایه گذاری بیشتر از اینکه به موفقیت فعلی شرکت وابسته باشه به این بستگی داره که سرمایه گذارها چقدر باور دارن اون شرکت در آینده تحول ایجاد میکنه. ایلان ماسک با حرف پراکنی در مورد تکنولوژی های تسلا و ماشین هایی مثل سایبرتراک و رودستر موفق شده بود خیلی ها رو به این باور برسونه که این شرکت آینده روشنی داره و ارزش سهامش دچار حباب شده بود.
حالا سهامش دچار سقوط/تعادل شده چون فعلا هیچکدوم از وعده هاش محقق نشده و سرمایه گذارها وضعیت فعلی شرکت رو نگاه میکنن اما در کل هیچکس نمیتونه بازار رو پیشبینی کنه.