ارزش سهام تسلا پس از تخفیف قابلتوجه خرید محصولات پرطرفدار شرکت و متعاقب آن کاهش حاشیه سود قابلانتظار ۸ درصد افت کرد.
پس از آنکه خودروساز موردبحث اعلام کرد قیمت برخی محصولات برقی خود را کاهش میدهد ارزش سهام تسلا ۸ درصد افت کرد. این تصمیم روی حاشیه سود تسلا تأثیر منفی میگذارد هرچند هدف ایلان ماسک به دست آوردن سهم بیشتری از بازار است. هر سهم تسلا در روز پنجشنبه با حدود ۱۶۷ دلار معامله شد و این در حالی رقم خورد که درآمدهای سهماهه ابتدایی این خودروساز کمتر از پیشبینیها و انتظارات والاستریت بود.
درآمد تسلا به ازای هر سهم ۰.۸۵ دلار بوده و درآمد کلی آن به ۲۳.۳۳ میلیارد دلار رسیده است که تقریباً با تخمینهای کارشناسان همخوانی داشته است اما از نظر درآمد خالص باید به افت ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کنیم. درآمد خالص تسلا در سهماهه ابتدایی امسال به ۲.۵۱ میلیارد دلار رسیده که کمتر از پیشبینیها بوده است. یکی از دلایل کاهش حاشیه سود تسلا به تخفیف قابلتوجه خرید خودروهایی همچون مدل ۳ و مدل Y در سهماهه قبلی مربوط میشود که هدف از آنها افزایش سهم از بازار خودروهای برقی بوده است. ایلان ماسک نیز در اظهاراتی گفت انتظار کاهش قیمت خودروهای پرچمدار تسلا در کوتاهمدت نمیرود. او گفت:
هماکنون زمان خوبی برای پیشتازی بیشتر ما در بازار است و ما به سرمایهگذاری در رشد خود با حداکثر سرعت ممکن ادامه خواهیم داد
جنگ قیمتی ماسک با دیگر خودروسازان میتواند در درازمدت باعث دستیابی به سهم بیشتری از بازار شود اما احتمال اینکه والاستریت هم به این تصمیم روی خوش نشان دهد پایین خواهد بود چراکه کاهش قیمت خودروها روی سوددهی شرکت تأثیر منفی میگذارد. یکی از مدیران شرکت سرمایهگذاری AJ Bell میگوید:
سهم از بازار یا حاشیه سود، به نظر میرسد معمایی است که پیش روی تسلا قرار دارد. در حال حاضر تسلا حفظ موقعیت رقابتی در بازار را به محافظت از سوددهی خود ترجیح میدهد و فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این تصمیم درستی بوده یا خیر
❤ ب ت bugatti
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲این خبر بدی برای کاربر تسلاست
تسلا میتونه قیمت متوسط انتخاب کنه ؟ مثلا قیمتی که فولکس برای برقی هاش انتخاب می کنه حالا یک خورده کمت
این اثر منفی اگر ادامه پیدا کنه شاید ۲۰ یا ۲۵ سال بعد تسلا ورشکست بشه
البته مسلما تا یکی دو دقیقه بعد پدال می زنه ارزش تسلا بالا رفت چون که مدیر عامل یعنی استریت در حدی هست که بتونه این مشکل رو مهار کهن
سبحان
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲یه حسی میگه با این سیاست ها که در نهایت باعث افزایش کنترل تسلا روی بازار و سهم بازاری بیشتر در آینده میشه دارن مقدمه مرحله جدیدی رو پایه ریزی میکنن
جایی که تنوع خودرویی رو بیشتر میکنن
همین مدل ۳ پرفرومنس میتونه یه نسخه جدید پلاد براش بیاد و پرچمدار این کلاس بشه
میتونه یه مدل پایه به خانواده مدل 3 با قیمت کمتر اضافه بشه و تعداد فروش خانواده مدل ۳ رو بیشتر بکنه
خانواده سایبرتراک هم میتونه گستردگی بیشتری داشته باشه
تسلا میتونه راحت با چند اصلاح خانوادگی در بین محصولاتش با اضافه کردن چند عضو جدید و تغییر قیمت ها با همین تعداد کارخونه بازار قبضه بکنه
وقتی یه مدل ۲ احتمالی و یه کراس اور کوچیک تر از y بسازه بازار اروپا رو قبضه میکنه
بهزاد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲همه ی این فرمایشات شما دقیقا توسط رقبا نیز قابل اجراست!!!
شرکتی یا شرکت هایی میتونن وارد رقابت قیمت ها شوند که سهم قابل توجهی از بازار خودرو در یک منطقه را داشته باشند و با تولید ۱.۳ میلیون خودروی جهانی نمیشه وارد جنگ قیمت ها شد و سوخت میده.
تسلا در سه ماهه ی چهارم سال قبل ۵.۷ میلیارد دلار سود کسب کرده و در سه ماهه ی اول با وجود تولید بیشتر حدود ۳.۲ میلیارد از سودش کم شد.
یادمه یکسری از سنگربانان میگفتن این تخفیف به خاطر بهینه شدن تولید بود و تاثیری در سود شرکت نداره و در ادامه میشه متصور بود تا پایان سال این عملکرد بازهم کاهشی خواهد بود و ورود بیشتر رقبا نمیزاره حال این دوستان بهتر بشه.
اگر تسلا با این تخفیفات تولید خودشو در برلین و آمریکا از این هم بیشتر کنه با توجه به هزینه ها تقریبا امیدی به کسب سود نداره و با مالیات های اروپا برای خودروهای ساخت چین اوضاع بسیار پیچیده دنبال میشه.
فقط تصور کنید شرکت هایی مثل بنز و bmw که برخی متوهمین تسلارو رقیبش میدونن تونستن خودروهای بسیار گران خودشون را براحتی بفروشن بدون تخفیف!
سال گذشته ۱۱۷ هزار توسط بنز و حدود ۱۷۰ هزار توسط bmw بعد اینجا تحلیلگران میان میگن اگر مدل پلید ۳ ساخته بشه فروشش بالا میره.
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲((تسلا در سه ماهه ی چهارم سال قبل ۵.۷ میلیارد دلار سود کسب کرده و در سه ماهه ی اول با وجود تولید بیشتر حدود ۳.۲ میلیارد از سودش کم شد.))
سود خالص تسلا در سه ماهه چهارم سال گذشته ۳.۶۸ میلیارد دلار بود نه ۵.۷…!!!
عدد ۵.۷ در هیچ یک از نتایج مالی سال گذشته ثبت نشده….
علی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲دوستان ایلون فن یه تحقیقی درباره پول فیات و دستوری بدون پشتوانه بکنین بعد بیاید از ده برابر شدن قیمت سهام تسلا حرف بزنین درسته جنبه فان داره کامنت ها ولی با ده برابر شدن ارزش سهام تسلا میشه استرالیا یا کره یا هلند و سوییس و یا 3 تا روسیه رو با هم خرید https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_wealth
Elmiraj
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲این کاملا به ضرر رقباست که با وجود کاهش ۲۵ درصدی قیمت ها هنوز تسلا از فروش هر ماشین ۶۰۰۰ دلار سود خالص بدست میاره…!!!!
رقمی که برای تویوتا کمتر از ۲۱۰۰ دلار هست… ( سه برابر کمتر از تسلا)
چند نفری می فرمودن که تسلا کلی ماشین رو دستش مونده واز این پس باید با زیان دهی ماشین بفروشه…
ولی بد نیست بدونن که کارخانههای قدیمی و غیر مکانیزه ، روش های ابتدایی تولید ، تبلیغات پر هزینه ، شیوه های قدیمی فروش و بازاریابی و….. رقبا را کاملا در جنگ قیمتی که تسلا راه انداخته بازنده میکنه و تنها دو راه پیش روی شان قرار میده که یا باید در جنگ قیمتی شرکت کنند و با زیان ماشین های الکتریکی شونو بفروشن یا باید با همون قیمت های قبلی شون نظاره گر فروش بالای تسلا باشن….
بهزاد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲مهندس تویوتا فقط سال گذشته نزدیک ۱۰ میلیارد دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده ، چیزی حدود ۹ برابر تسلا!
از این سود تسلا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از طریق کردیت کربن دریافت شده و اگر سود بخش انرژی خانگی و سوبسید صادراتی از چین هم اضافه بشه حدود ۸۰۰ میلیون دلار میشه و سود بخش تولید خودرو به ۱.۷ میلیارد دلار کاهش پیدا میکنه.
تویوتا حدود ۱۰ میلیارد دلار بابت R&D پرداخته و تسلا حدود ۳ میلیارد!
تسلا پاداش سه ماهه کارکنان چین خودشو اصلا پرداخت نکرده که شامل چندین هزار نیروی کار میشه و همین موضوع باعث نارضایتی آنها شده در حالی که ماهانه فقط ۷۵۰ دلار به اونها میپردازه بعد شما اینجا مثل همیشه از روی نا آگاهی میای از خطوط تولید بهینه حرف میزنی.
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲مگه طبق تحلیل ها و حساب کتابهای الکی تو بعد کاهش قیمت ها قرار نبود تسلا با زیان دهی ماشین بفروشه…؟؟؟
تا همین دو هفته پیش اینو میگفی ، الان چی داری بگی ؟
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲تا جایی که حافظه یاری میکنه بنده صدها بار گفته بودم صبر کنید تا رقابت شدت بگیره بعد متوجه عملکرد خواهید شد.
همین الان هم میگیم صبر کنید تا عملکرد سه ماهه ی سوم و چهارم بیاد.
یک شرکت با تولید حدود ۱.۵ میلیون خودرو نمیتونه با جنگ قیمت باعث افت ۸۰ میلیون خودروی دیگر بشه.
تسلا قرار بود لوکس سازان و در راس اونها سه گانه ی آلمانی هارو بکشه پایین در حالی که رقبا با فروش خودروهای لوکس و گران خودشون بدون تخفیف دارن صعود میکنند مثل بنز که ۱۱۷ و بی ام و ۱۷۲ هزار و audi هم حدود ۱۱۸ هزار در حالی که تسلا برای ۱۰ هزار دستگاه مدل x و s با اونهمه تخفیف مجبور شده به بازارهای غیر هدف خودش اتکا کنه که چندین هفته و ماه تحویلش زمان میبره.
صبر کن تا سوبسید ها تمام بشه که اکثرا تا ۲۰۲۵ به سر میرسه و شرایط مالیاتی هم مثل رقبا بشه تا ببینی رقابت به چه معنیه.
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲سه ماهه اول تموم شد و چیزی که دلتو بهش خوش کرده بودی خلافش اتفاق افتاد….اما باشه صبر میکنیم تا سه ماهه های دوم ، سوم و چهارم هم بیاد و بعد همین جا خواهیم دید چی به چیه…
تسلا تا اینجای کار بدجور سه گانه آلمانی رو کشیده پایین تا جایی که در اروپا و در قلب آلمان هم داره بازارو از چنگ شون درمیاره…( model y به پرفروش ترین ماشین اروپا در این فصل تبدیل شده)
جهت اطلاعات در سه ماهه اول امسال مجموع فروش درون سوز و الکتریکی مرسدس و بی ام و در آمریکا روی هم به تسلا نرسید..
این فروش ناچیزی هم میبینی به هیچکدام از محصولات رده بالای سه گانه آلمانی ربط نداره و در بازه های قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار به گرد پای model S/X نرسیدن…
بعد چند سال ریپلی زدن تنها سنگری که برات مونده عبارت « بعد ۲۰۲۵ » هست که اونم خواهیم دید….
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲شما ببین دو مدل x و s چقدر میتونن در برابر آلمانی ها موفق باشند نه اون دو مدل ارزان!
ما چیزی که چشم انداز داشت عنوان کردیم در حالی شما ها به غیر جفنگیات چیزی تحویل ندادید و تا اینجا هم دقیقا همان گفته های ما داره اثبات میشه.
بهزاد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲کامنت ها چرا ثبت و منتشر نمیشه؟!؟!