یکی از فعالان حوزه خودرو و به ویژه محصولات تسلا در ویدئوی جدید خود اقدام به تخریب و بررسی مجموعه باتری ساختاری تسلا مدل Y کرده تا وضعیت این باتریها را گزارش کند. آنگونه که به نظر میرسد فرایند تخریب و بررسی این باتریها کندتر از انتظارات پیش رفته زیرا این کار بسیار سختتر از آنچه مدنظر بود صورت گرفته است. تیم دستاندرکار طی روزهای اول توانستهاند بخشی از پوشش فولادی باتری را باز کنند و بلوک بزرگی از سلولهای باتری استوانهای تیپ ۴۶۸۰ تسلا را ببینند که با نوعی پلی اورتان صورتیرنگ به یکدیگر چسبیدهاند. گفته میشود این ماده بسیار سخت و بادوام عمل میکند.
سلولهای باتری در چهار ردیف قرار دارند اما خبری از ماژولها نیست زیرا کل مفهوم این نوع باتریها ایجاد باتری ساختاری است که سلولها نیرو را حمل میکنند. یکی از مجریان این برنامه میگوید قابلیت تعمیر این نوع باتری اساساً صفر است. این خبری مهم محسوب میشود اما خب قابلانتظار هم بود زیرا مجموعهای ساختاری بوده و طول عمر بالایی دارد. نکته دیگر اینکه بلوکهای باتری به هم چسبیده ظاهراً بسیار قابلاعتماد هستند. سومین موضوع هم به باتریهای سنتی مربوط میشود که تعمیر یا جایگزینی ماژولهای آنها شاید امری هزینهبر باشد. در واقع کار روی سیستم ولتاژ بالا، مهروموم جدید و… نیازمند صرف هزینههای بالا خواهد بود.
در طول فرایند تخریب باتریها این تیم اقدامات ایمنی زیادی را به خاطر ولتاژ بالا در نظر گرفتهاند. از نظر تحقیقاتی، عدم تخریب بیش از حد باتریها نیز امری مهم محسوب میشود؛ به عبارت دیگر این کار اصلاً آسان نبوده و باید برای انتشار نتایج کامل اندکی صبر کنیم. شاید برخی افراد بگویند اگر باز کردن چنین مجموعه باتریای بسیار سخت است پس وضعیت بازیافت باتریهای قدیمی چگونه خواهد بود. ما فعلاً اطلاعی از این کار نداریم اما احتمالاً راههای مختلفی وجود خواهد داشت که بخشی از آن مکانیکی و بخشی شیمیایی است. حتما بحث بازیافت و استفاده دوباره از این مجموعه باتریها میتواند یک بحث علمی مفصل باشد و قطعاً در آینده اخبار بیشتری از این دست را منتشر خواهیم کرد.
امیرشایان فرازی
۲۵ تیر ۱۴۰۱🤐
ارین صاحب جمعی
۲۵ تیر ۱۴۰۱خوبه با تف نچسبوندن
Nima
۲۵ تیر ۱۴۰۱اى کاش باترى بقیه هم نشون بده.
ممنون بابت ویدیو
RezaRs
۲۵ تیر ۱۴۰۱خب باید دلیلی باشه اگه فرضا باتری شرکتی چیز جدیدی نباشه خب باز کنی به چه چیزی میرسی ؟
Nima
۲۵ تیر ۱۴۰۱کیفیت ساخت و مهندسیش بررسى بشه و مقایسه بشه خوبه.
Dian
۲۶ تیر ۱۴۰۱دقیقا باهاتون موافقم
مثلا شاید یه خودرویی از نظر ظاهری کیفیت واقعا بالایی داشته باشه و کیفیت تودوزی و رنگ بدنش دل همرو ببره
ولی کیفیت قطعات فنیش پایین باشه
یه مثال بارزش گوشی های شیائومی هستن که میانرده هاشونو وقتی در دستت بگیری بخلاف میانرده های سامسونگ حس بی کیفیت بودن به آدم نمیده ولی وقتی فقط آمار خرابی گوشی هارو از چند تا تعمیرگاه بزرگ بگیری میفهمی که گوشی های شیائومی با چه اختلافی از سامسونگ و… جلوترن
کیان
۲۵ تیر ۱۴۰۱به زعم بعضیا پیامبر ماسک همه چیز رو درست میکنه، پیامبر ماسک ظهور کرده برای نجات صنعت خودروسازی
Kf
۲۶ تیر ۱۴۰۱همین ک این گفت
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۱لطفا در مورد تکنولوژی Blade Battery هم مقاله کار کنید.
Elmiraj
۲۶ تیر ۱۴۰۱نه خود سلول نه پک باتری هیچکدام برای تعمیر و تعویض ساخته نشدن…
عمر سلول های ۴۶۸۰ تسلا ۱۵۰۰۰ چرخه شارژ و د-شارژ هست که در دنیای پیمایش معادل ۲ میلیون مایل هست…
عمر این پک باتری بسیار فراتر از خود ماشین هست و هرگز نیازی به تعمیر یا تعویض نخواهد داشت .