در دوران معاصر صنعت خودرو، هیچ شرکت خودروسازی دیگری به جز تسلا وجود ندارد که چنین رشد سریعی را تجربه کرده باشد. بیشک تسلا قهرمان دنیای خودرو در ۱۰ سال اخیر به شمار میرود اما چالشهای بزرگی نیز پیش روی آن وجود دارد.
این خودروساز آمریکایی با معرفی محصولاتی جذاب و رقابتی در زمان و مکانی مناسب توانسته پیشتاز بازار خودروهای برقی باشد. قطعاً با فکر کردن به خودروهای برقی، اولین شرکتی که به ذهن ما میرسد تسلا و سکاندار آن ایلان ماسک است؛ اما هر موفقیتی که به دست میآید بدون ریسک و چالش نخواهد بود و در ادامه میخواهیم به ۵ چالش بزرگ پیش روی این برند اشاره کنیم.
- تولید در بازارهای محلی
با اینکه ما از نظر تئوری در اقتصادی جهانی شده زندگی میکنیم اما تنشهای تجاری فزاینده بین کشورها باعث شده محلی سازی بیشتری در صنعت خودرو انجام شود. به این ترتیب صادرات خودرو به دیگر کشورها به خاطر سختگیری بیشتر قوانین که در جهت حفظ تولید داخلی انجام میشود سختتر از قبل خواهد بود. نتایج این سیاستها نیز تمایل بیشتر به تولید در بازارهای محلی خواهد بود. تسلا در حال حاضر چهار کارخانه تولید خودرو در دنیا دارد که دو کارخانه در آمریکا، یکی در چین و دیگری در آلمان تأسیس شدهاند. اگر این برند به دنبال حضور بیشتر در بازارهای نوظهور است باید در بسیاری از کشورها و نه فقط مکزیک کارخانه داشته باشد. با تولید محلی تسلا میتواند پاسخ بهتری به تحولات بازار بدهد هرچند این موضوع میتواند تأثیر منفی روی سوددهی داشته باشد چراکه خبری از محصولات و تأمینکنندگان جهانی و مشترک نیست.
- بازار چین
چالش اصلی تسلا وابستگی زیاد به چین است. یکسوم فروش کلی تسلا در نیمه اول امسال به چین اختصاص دارد. تسلا به همراه بیامو، مرسدس بنز و فولکسواگن بیشترین تکیه را به استقبال خریداران چینی داشته و اگرچه چنین کاری میتواند در بزرگترین بازار خودروی دنیا موجب آرامش خاطر باشد اما در زمان وقوع تنشهای تجاری چین با اتحادیه اروپا و آمریکا مشکلساز خواهد بود. خطر دیگر برای تسلا رشد سریع برندهای چینی و محصولات برقی آنهاست. این دسته از خودروها بخش اصلی توسعه اقتصادی چین در سالهای پیش رو را تشکیل میدهند و یکی از راههای گسترش حضور خودروسازان چینی در عرصه جهانی به شمار میروند. بیش از ۱۷۰ برند خودرویی در چین فعالیت میکنند که بسیاری از آنها رقبایی در کلاس محصولات تسلا دارند.
- سبد محصولات
تسلا باید کلاسهای بیشتری را پوشش دهد که این امر نیازمند تولید و بهروزرسانی محصولات بیشتر خواهد بود. ۱۲ سال از تولید و عرضه مدل S و پس از آن مدل X میگذرد. در کل متوسط سن محصولات تسلا به ۸.۱ سال میرسد و چالش دیگر این شرکت حفظ جذابیت محصولات و سوددهی است.
- بروکراسی داخلی
با رشد سریع در میزان فروش که انتظار میرود امسال به ۱.۹ تا ۲.۱ میلیون دستگاه برسد، تسلا نباید شبیه دیگر خودروسازان باشد. به این معنی که برند آمریکایی باید از مواردی همچون بروکراسی داخلی در کارخانهها و تصمیمات مدیریتی دوری نماید. یکی از ویژگیهای اصلی تسلا که به موفقیت آن ختم شده انعطافپذیری است. معمولاً زمانی که یک استارت آپ بالغ شده و به شرکتی بزرگ تبدیل میشود معمولاً افراد بیشتری در فرایندهای گوناگون و در تمامی سطوح دخیل میشوند و این امر عواقب مستقیمی روی زمان و هزینهها دارد.
- بازارهای نوظهور
صنعت خودرو معمولاً روی بازارهای چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و اروپا تمرکز دارد و به ندرت نیازهای سایر کشورها در نظر گرفته میشوند. این در حالی است که کشورهای دیگر حدود ۲۲ درصد فروش خودروهای سبک در دنیا را به خود اختصاص میدهند. ما درباره بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو صحبت میکنیم که به نوعی تسلا از آن بینصیب مانده است. اگر این شرکت واقعاً به دنبال حضوری جهانی است باید محصولاتی متناسب با درآمد و نیازهای مردم اینگونه کشورها تولید کند.
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۲از لحاظ روحی نیاز دارم برم نمایندگی رولزرویس؛ بوت تیل خودمو شخصی سازی کنم
امیر
۳ مهر ۱۴۰۲معلوم نیست تسلا تا کی قراره پرچمدار برقی ها باشه اما قطعا یک روزی این عنوان رو از دست میده ! با تسلا هیچ دشمنی ندارم ولی با توجه به شرایط بازار برقی ها که هر روز داره متنوع تر و بزرگتر از قبل میشه این یک اتفاق اجتناب ناپذیر ! کریس هریس مجری معروف top gear در این باره میگه : تسلا خودش یک جنگی رو شروع کرده اما قطعا خودش پایان دهنده این نبرد نیست ! این کمپانی بیش تر از شما پول تکنولوژی های به کار رفته در محصولاتش رو میگیره تا خود ماشیناش پس چه اجباری هست که تا ابد بخواد به تولید ماشین مشغول باشه ! میتونه در آینده فقط باتری ها و تکنولوژی های خودش رو به شرکت های دیگه بفروشه و سود بیشتری هم نسبت به الان بدست بیاره ! ایلان ماسک تاجر خیلی باهوشی هست و میدونه در چه زمانی باید چه کاری انجام بده تا بیش ترین پول رو در بیاره
JDM سابق
۳ مهر ۱۴۰۲شاید خندتون بگیره ولی بنظر من بروکواسی داخلی از همه بدتره
M.83
۳ مهر ۱۴۰۲هندیه چرا ساپورت و دامن پوشیده (: 😂
ماهاتما کوجاییییی
Anti Tesla
۳ مهر ۱۴۰۲این لباس محلی شون هست.
و میدانستی اونایی که عین آخوندا کلاه میزارن سرشون آخوند هندو هستند
البته بعضی ها هم به عنوان رسم گاهی اوقات میگذارند.
H2
۳ مهر ۱۴۰۲بله اگه اشتباه نکنم از قوم سیکها هستند
نمادشون رو هم بری تو ویکیپدیا ببینی خیلی برات آشنا میاد
Anti Tesla
۳ مهر ۱۴۰۲https://www.mashreghnews.ir/amp/551833/
این مصاحبه خود طراح با خبرگزاری مشرق نیوز هست.
تازه مشرق نیوز مخالف اینا هست.
Enzo Ferrari 2008
۳ مهر ۱۴۰۲ایلان ماسک داره پیشرفت می کنه
Elmiraj
۳ مهر ۱۴۰۲تسلا تا پایان دهه سرجمع ۱۲ گیگافاکتوری در سراسر جهان خواهد داشت که مجموع تولید آن ۱۰ میلیون خودرو خواهد بود ، ابر کارخانه هایی که کل باتری مورد نیاز شونو به طور مستقل تولید خواهند کرد و مجموع تولید باتری تسلا را به ۳ تراوات ساعت در سال خواهند رساند… ( ابر پروژه هایی که مشکلات نام برده را به سادگی محو می کنند )
اما چیزی که بقیه در آن ناتوان اند و تسلا در آن یک غول به تمام معناست ، هوش مصنوعی و ابزار توسعه آن هست که برای همیشه اهرم فشار تسلا علیه بقیه خواهد بود ،،، ( هوش مصنوعی دست کم ۷۰ درصد ارزش و اثر گذاری تسلا را به عهده داره )
احسان
۳ مهر ۱۴۰۲خیلی ها آینده رو web 3 میدونن اما بیل گیتس هوش مصنوعی ، و در راستای سخنان شما بگم. هوش مصنوعی و توسعه اون صنعت و تکنولوژی برتر خواهد بود. واقعا نزدیک شدن رقبا به تسلا در این مورد نیاز داره با بزرگان این حوزه نظیر مایکروسافت و گوگل همکاری کنند. آپشن های مرتبط با هوش مصنوعی رو به راحتی حتی شرکت های معظم آلمانی و ژاپنی سخت می تونند پیاده کنند(خود تسلا هم هنوز به حد کاملا مطلوب نرسیده اما فاصله اش خیلی زیاده از رقبا)
Anti Tesla
۳ مهر ۱۴۰۲چجوری میشه سهام شو خرید؟
دوستان اگه اطلاع دارید به ما هم بگید.
امید
۴ مهر ۱۴۰۲دمت گرم، جواب منطقی و درستی دادی
ab0lf4zl
۳ مهر ۱۴۰۲قرار نیست یه شرکت همیشه یکه تازی کنه ولی خب ب نظرم تسلا تا ماسک هست همیشه یکی از قطب های برقی ها باقی میمونه