تسلا

خودروی جدید و ارزان‌قیمت تسلا چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

چند وقتی است که اخبار متنوعی درباره خودروی جدید و ارزان‌قیمت تسلا منتشر می‌شود. سوددهی این خودروساز می‌تواند به لطف استفاده از نسل بعدی پلتفرم الکتریکی به سطوح بالایی برسد چراکه در صورت استفاده از این نوع معماری، هزینه‌های تولید محصول جدید نصف هزینه‌های تولید تسلا مدل ۳ و مدل Y کنونی خواهد بود.

ایلان ماسک در خلال جلسه مهم این شرکت با سرمایه‌گذاران به نکات مهمی اشاره کرده بود. زمانی که سرمایه‌گذاران از او درباره توسعه یک خودروی الکتریکی کوچک سؤال کردند ماسک گفت فعلاً جزئیات این خودرو به‌صورت یک راز باقی مانده است. البته همه ما می‌دانیم که ۵۰ درصد صرفه‌جویی حاصل از پلتفرم جدید این خودروساز به جیب مشتریان نخواهد رفت اما این امر می‌تواند به معنی تولید یک خودروی الکتریکی با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار یا حتی کمتر باشد و درعین‌حال تسلا هنوز هم به سوددهی برسد. ارزان‌ترین خودروی کنونی تسلا که مدل ۳ تک موتوره است قیمت ۴۶۹۹۰ دلاری دارد اما خودروی جدید و ارزان‌قیمت تسلا می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد.

ماسک درباره این محصول گفته بود:

من فکر می‌کنم این خودرو می‌تواند میزان تولید بیشتری نسبت به کلیه محصولات دیگر تسلا داشته باشد.

البته او اشاره‌ای به زمان احتمالی تولید چنین خودرویی نداشته است. اتوکار قبلاً گفته بود خودروی جدید و ارزان‌قیمت تسلا می‌تواند شعاع حرکتی حداقل ۴۰۲ کیلومتری داشته باشد که بالاتر از برد ۳۵۰ کیلومتری نسخه پایه فولکس‌واگن ID.3 خواهد بود. طراحی ظاهری این خودرو نیز می‌تواند مشابه تسلا مدل ۳ باشد اما نمای عقب آن بجای حالت سدان فرم یک هاچبک را به خود می‌گیرد. به گزارش پدال و به نقل از carscoops، تاکنون رندرهای متنوعی از چنین خودرویی منتشر شده و ما نیز در این مطالب از برخی رندرها استفاده کرده‌ایم. از طرف دیگر به نظر می‌رسد ماسک از بابت رکورد اقتصاد جهانی نگرانی چندانی ندارد هرچند قبلاً گفته بود احساس بسیار بدی درباره اقتصاد دارد. او اظهار داشت:

ما در نقطه خوبی قرار داریم.

او مدعی شده خریداران می‌دانند خرید خودروی درون‌سوز حرکت هوشمندانه‌ای نیست زیرا این خودروها در برابر رقبای الکتریکی مزیت چندانی ندارند. ماسک خاطرنشان می‌سازد:

من نمی‌گویم این حرکت به معنی جلوگیری از رکورد است اما روی آن تأثیر مثبتی دارد زیرا مردم در دسته‌های بزرگ تصمیم می‌گیرند از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای الکتریکی حرکت کنند.

اما این تنها فروش خودروهای الکتریکی نیست که به افزایش سوددهی کمک می‌کند. ماسک می‌گوید تسلا نرخ رشد سالانه ۵۰ درصدی را در طول سال‌های گذشته ثبت کرده اما گفته می‌شود بازار خودروهای الکتریکی در هر سال رشد ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carscoops

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    مردم دنبال تنوع در طراحی هستن و طراحی های تسلا خیلی وقته یک شکل مونده و احتمالا طراحی مدل جدید در صورت تولید مثل مدل 3 ولی فشرده تر خواهد بود.
    اگه همین زبان طراحی رو ادامه بده و با حضور گسترده تر چینی ها و رقبای اروپایی و…. در بازار جهانی ممکنه مردم کم کم از تسلا رو برگردونن و از اونجایی که در این چند مدت ایلان ماسک زیاد به تسلا توجه نمیکنه و بیشتر دنبال پروژه های بلندپروازانه اش هست ممکنه در یک دهه آینده دیگه تسلایی وجود نداشته باشه.

    موافقم 19
    مخالفم 13
    1. miladzm

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      «ایلان ماسک زیاد به تسلا توجه نمیکنه و بیشتر دنبال پروژه های بلندپروازانه اش هست ممکنه در یک دهه آینده دیگه تسلایی وجود نداشته باشه »

      آره تو درست میگی ؛ از روزی که تسلا سر زبون ها افتاده منتظریم که این جمعه بالاخره ورشکست بشه ؛ ولی در نهایت با افزایش آمار فروش و ارزش سهام ش رو به رو شدیم ؛ حالا دیروز نشد شاید این جمعه از بین بره .

      موافقم 16
      مخالفم 18
      1. AMANTE

        ۳۰ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1913 ديدگاه)

        من نگفتم ورشکست میشه، گفتم ممکنه تسلایی وجود نداشته باشه.
        یعنی اینکه آقای ایلان بخاطر پروژه هایی که الان و توی سر سرش داره ممکنه تسلا رو بفروشه و یا خودروسازی رو بیخیال بشه و کمپانی تسلا با نام و هدف جدید بیاد یا اینکه مثلا بشه تسلا ایکس و……

        موافقم 8
        مخالفم 7
    2. کمال پاشا

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (46 ديدگاه)

      فانتزی جالبی بود

      موافقم 2
      مخالفم 2
    3. merina

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اونا مثل ما ظاهرپسندنیستن امکانات رفاهی واقتصادی بودن ملاک تصمیم گیری آنهاست

      موافقم 4
      مخالفم 13
  2. محمدرضا

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    فعلا اینقدر تقاضا برای مدل ۳ و y زیاده.که تسلا اگر تمام گیگافکتوری هاش تکمیل بشه و با تمام ظرفیت تولید کنه. شاید بتونه سایبرترک رو به خط تولید اضافه کنه.پس هیچ خودروی جدیدی در سال های آینده به خط تولید اضافه نمیشه.

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. miladzm

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      دقیقا المیراژ هم گفت که تسلا توی اروپا هم مثل آمریکا همه رقبای لوکس خودش رو کنار میزنه و اول میشه منتها انقد تقاضا برای محصولاتش زیاده که گیگافکتوری برلین و یکی دیگه که اسمش یادم نیس توانایی تامین نیاز بازار رو ندارن !

      موافقم 8
      مخالفم 8
  3. miladzm

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    اینجاست که تفاوت ها آشکار میشه ؛
    تسلا کم کم میخواد از پلتفرم های الکتریکی نسل بعد استفاده کنه که باعث کاهش هزینه های تولید میشه ؛ ولی بعضی ها با اونهمه ادعا هنوز توی اندر خم یه کوچه موندن و از پلتفرم های محصولات درونسوزشون برای محصولات الکتریکیشون استفاده میکنن که نتیجه ش میشه محصول الکتریکیت تونل میل گاردون داشته باشه 😂

    موافقم 13
    مخالفم 14
  4. Elmiraj

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    این ماشین در اصل یک model y کوچک خواهد بود با نصف قیمت…
    در حالی model y با متوسط قیمت ۷۳ هزار دلار امسال بیش ۷۰۰ هزار دستگاه و سال آینده بیش از یک میلیون دستگاه خواهد فروخت ، حتی تصور اینکه این نماینده تازه وارد ارزان قیمت با جدید ترین تکنولوژی روز تسلا چه آمار فروشی را بر جا خواهد گذاشت هم در نوع خود جالبه…

    ( بد نیست اضافه کنم فرایند ساخت کل قسمت زیرین پلتفرم این ماشین توسط دستگاههای گیگاپرس غول پیکر ۱۲ هزار تنی یک تکه خواهد بود ، و در زمان ساخت آن که احتمالا به ۲۰۲۴ خواهد کشید قیمت تمام شده پک باتری به ازای هر کیلووات ۷۰ دلار خواهد بود )

    موافقم 14
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا