کسانی که میخواهند از خودروهای بنزینی فاصله گرفته و سراغ انرژی الکتریسیته بروند، بهتر است ابتدا خودرویی هیبریدی بخرند یا مستقیماً مدلی تمام الکتریکی را انتخاب کنند؟
فرض کنید حدود ۴۰ هزار دلار برای خرید یک خودروی الکتریکی جدید دارید. علیرغم موجی از مدلهای قانعکنندهٔ جدیدی که به بازار آمده است، تسلا مدل ۳ با برد مناسب و شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا، هنوز هم گزینهٔ قابلتوجهی است. همچنین تسلا بهتازگی نسخهٔ بروز شدهٔ این خودرو را با شعاع حرکتی کمی بیشتر، ظاهر تازهتر و جذابتر و بازنگری کلی داخلی با بهبود کیفیت به بازار فرستاده است. مدل ۳ حالا بسیار بهبود پیدا کرده و لایق انتخاب اول خریداران خودروهای الکتریکی خواهد بود اما آیا این ماشین آنقدر خوب هست که نظر خریدارانی که به فکر رفتن سراغ برق هستند اما هنوز برای انتخاب خودرویی تمام الکتریکی آمادگی ندارند را جلب کند؟
همچنین بخوانید: شاسیبلند برقی یا هیبریدی؟ مقایسه کیا EV9 و تویوتا گرند هایلندر
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تسلا مدل ۳ جدید در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب کوتاه برد را در برابر تویوتا پریوس پرایم پلاگینهیبریدی قرار دادهایم. پریوس پرایم هم مثل تسلا بسیار بهتر از قبل شده است. این ماشین حالا ظاهر جذابی دارد و برد تمام الکتریکی را ارائه میکند که برای اکثر استفادههای معمول کافی خواهد بود. همچنین اگر شارژ باطری تمام شود، شبکهٔ پمپبنزینهایی وجود دارد که سوپرشارژرهای تسلا را شرمنده میکند. در پریوس پرایم خبری از نگرانی در مورد شعاع حرکتی، پیدا کردن جایگاه شارژ خالی و زمان طولانی شارژ وجود ندارد. این تویوتا هر وقت بخواهید خودرویی الکتریکی و هر وقت بخواهید بنزینی خواهد بود.
خودروها
تسلا مدل ۳ جدید علاوه بر تغییرات ظاهری، از شیشههای آکوستیک در کل خودرو و تعلیق اصلاحشده بهره میبرد و درنتیجه، رانندگی بسیار آرامتری دارد. البته هنوز کمی سفتی در تعلیق عقب احساس میشود اما در کل مدل ۳ جدید سواری متفاوتی نسبت به مدل قدیمی دارد که روی آسفالت خراب تکانهای زیادی داشت و سروصدای باد و جاده را به کابین وارد میکرد. تسلا تغییری در موتورها یا باطری مدل ۳ ایجاد نکرده است و بنابراین، افزایش برد تخمینی نسبت به ۴۴۰ کیلومتر نسخهٔ قبلی درنتیجهٔ بهبود آیرودینامیک ایجاد شده است. حالا سپرها و چراغهای جدید جلو بهتر در کنار هم قرار گرفته و شکافها باریکتر شده که به بهبود جریان بهتر هوا و کاهش مصرف انرژی کمک میکند.
برخلاف نسل قبلی، پریوس پرایم (نسخهٔ پلاگینهیبریدی) و پریوس معمولی (نسخهٔ هیبریدی) جدید در ظاهر باهم یکسان هستند که این خوب است زیرا نسل جدید این ماشین با چراغهای جلوی باریک، دماغهٔ کشیده و چراغهای عقب سراسری، طراحی بسیار جذابی دارد. مثل پریوس معمولی، در پرایم هم پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری قبلی با یک نمونهٔ ۲ لیتری جایگزین شده که در کنار موتور الکتریکی و پکیج باطری جدید، مجموع قدرت را با افزایش چشمگیری از ۱۲۱ به ۲۲۰ اسب بخار رسانده است. برد تمام الکتریکی هم حالا از ۴۰ به ۷۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. پریوس پرایم زمانی که بهصورت هیبریدی کار میکند هم مصرف سوختی برابر با ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت.
بررسی شعاع حرکتی
همانطور که اشاره شد، انتظار میرود شعاع حرکتی اعلامی EPA برای مدل ۳ جدید نسبت به ۴۴۰ کیلومتر قبل افزایش داشته باشد درحالیکه حداکثر برد تمام الکتریکی پریوس پرایم ۷۰ کیلومتر است. این در حالی است که برد کلی پرایم با شارژ کامل و باک ۴۰ لیتری پر به ۹۶۵ کیلومتر میرسد. البته در خودروی آزمایشی ما به دلیل رینگهای بزرگتر ۱۹ اینچی و تجهیزات بیشتر، برد تمام الکتریکی به ۶۳ کیلومتر و مصرف سوخت به ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. از سوی دیگر، درحالیکه هنوز برد تخمینی رسمی EPA برای مدل ۳ جدید اعلام نشده، در تست جادهای ما نتایج ناامیدکنندهای به دست آمد و تسلا موفق به پیمودن فقط ۳۴۰ کیلومتر با شارژ کامل شد.
بااینحال، مزیت مهم مدل ۳ نسبت به دیگر خودروهای الکتریکی بهرهمندی از شبکهٔ گستردهٔ سوپرشارژرهای تسلا است. این یکی از دلایل بسیار مهمی است که خریداران را به انتخاب محصولات تسلا مجاب میکند. به لطف این شبکه، میتوانید با مدل ۳ به سفر رفته و آن را مثل خودرویی بنزینی بهسرعت شارژ کنید. از سوی دیگر، هرچند باطریهای پریوس پرایم بسیار کوچکتر است اما سرعت شارژ آن پایین و حداکثر ۳.۵ کیلووات است. به همین دلیل، درحالیکه با سرعت شارژ ۱۷۰ کیلوواتی تسلا از ۵ تا ۸۰ درصد باطریها ظرف ۳۳ دقیقه شارژ میشود، شارژ کامل باطری تویوتا با شارژر سطح دو چهار ساعت طول خواهد کشید.
رانندگی
تسلا مدل ۳ خودروی گرانتری احساس میشود که باید هم اینطور باشد زیرا هرچند در اینجا آن را با گرانترین مدل پریوس پرایم مقایسه میکنیم اما قیمت تویوتا از تنها ۳۳,۷۷۰ دلار آغاز میشود که به مراتب ارزانتر است. سکوت و آرامش داخلی مدل ۳ ما را شگفتزده کرد زیرا در سرعتهای بزرگراهی خودرو واقعاً ساکت است. از سوی دیگر، کابین پریوس پرایم جدید تا حدودی تنگتر از نسل قبلی است اما هنوز هم فضای کافی برای چهار بزرگسال دارد. همچنین درحالیکه صندلیهای عقب مدل ۳ نسبت به قبل بهتر و راحتتر شده اما جادارتر از رقیب ژاپنی نیست.
مدل ۳ پایه با یک موتور الکتریکی با ۲۵۷ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور در عقب، ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که هرچند در حد شتاب گیریهای وحشتناکی که از تسلاها در کلیپهای یوتیوب میبینیم سریع نیست اما کافی خواهد بود. از سوی دیگر، همه انتظار دارند پریوس خودروی کندی باشد درحالیکه این مدل جدید کاملاً فراتر از انتظارات عمل کرده و ظرف ۶.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که هرچند هنوز هم از تسلا کندتر است اما چهار ثانیه سریعتر از نسل قبلی شده است.
پرایم در حالت تمام الکتریکی برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد که کند به نظر میرسد اما موتور الکتریکی قویتر، پرایم را در سرعتهای شهری خیلی خوب بهپیش میراند. البته در سرعتهای بزرگراهی خودرو احساس سرحالی کمتری خواهد داشت اما هنوز هم بسیار بهتر از نسل قبلی است و عملاً پریوس پرایم را به یک خودروی الکتریکی تماموقت تبدیل میکند. در تسلا مدل ۳ اما ترکیب عجیب بادیرول و فرمان بیشازحد سریع نسخهٔ قدیمی همچنان پابرجا است و در پیچها احساس بیشفعالی خواهد داشت که عادت کردن به آن کمی زمان نیاز دارد.
نتیجه
انتخاب برندهٔ این رقابت به شرایط خریداران بستگی خواهد داشت. برای کسانی که زیرساخت شارژ کافی در نزدیکی خود دارند، تسلا انتخابی عالی و ارزشمند است. این یک خودروی الکتریکی جذاب و پیشرفتهای است ولی پریوس پرایم قانعکنندهتر به نظر میرسد. مطمئناً دوست داشتیم این ماشین سرعت شارژ بیشتری داشته باشد اما برد الکتریکی ۶۳ تا ۷۰ کیلومتری برای اکثر خریداران کافی خواهد بود و زمانی که به برد بیشتری نیاز باشد با استفاده از بنزین بسیار کمی میتواند تا دو برابر شعاع حرکتی تسلا را طی کند. علاوه بر این، رانندگی پرایم سریع و بسیار هیجانانگیز است و به خاطر فرم لیفتبک، کاربردیتر از تسلا خواهد بود.
مقام دوم: تسلا مدل ۳
نقاط قوت: بهبود چشمگیر سکوت و کیفیت سواری، ظاهر جذاب، برخورداری از شبکهٔ سوپرشارژر
نقاط ضعف: شعاع حرکتی واقعی ناامیدکننده، عدم بهبود باطری، آپشن گرانقیمت و احمقانهٔ تمام خودران
چکیده: مدل ۳ معیار خودروهای الکتریکی دوربرد و مقرونبهصرفه است که کار را برای رقبا سخت میکند
مقام اول: تویوتا پریوس پرایم
نقاط قوت: طراحی چشمگیر، تجربهٔ رانندگی اسپرت، برد تمام الکتریکی مناسب برای خودرویی پلاگینهیبریدی
نقاط ضعف: شتاب کند در حالت تمام الکتریکی، سرعت شارژ پایین، تنظیمات دشوار سیستم احیای انرژی ترمزها
چکیده: پرایم یک خودروی هیبریدی مناسب است که رانندگی جذاب، قیمت مقرونبهصرفه و ظاهر شیکی دارد
مقایسه مشخصات فنی
تسلا مدل ۳ | تویوتا پریوس پرایم | |
پیشرانه | الکتریکی تک موتوره | ۲.۰ لیتری I4 هیبریدی |
قدرت (اسب بخار) | ۲۵۷ | ۲۲۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۳۶۰ | نامشخص |
گیربکس | تک سرعته | CVT |
محور محرک | عقب | جلو |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۸۷۵ | ۲,۷۵۰ |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۷۱۹ / ۱,۹۳۳ / ۱,۴۴۰ | ۴,۶۰۰ / ۱,۷۸۳/ ۱,۴۳۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۷۶۱ | ۱۶۱۸ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۹۰+۵۶۰ | ۵۷۵ |
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) | ۵.۶ | ۶.۴ |
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۴.۱ | ۱۵.۰ |
توقف از ۹۶ (متر) | ۳۵.۰ | ۳۷.۲ |
شتاب جانبی (جی) | ۰.۸۷ | ۰.۸۲ |
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) | ۲۶.۱ | ۲۷.۲ |
ظرفیت باطری (کیلووات ساعت) | ۶۰.۹ | ۱۳.۶ |
برد (کیلومتر) | ۴۳۵ | ۶۳ (برد کلی ۹۰۰) |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۹.۸ | ۹.۸ |
قیمت پایه (دلار) | ۳۹,۰۰۰ | ۳۶,۶۹۵ |
قیمت تستشده (دلار) | ۵۴,۶۳۰ | ۴۳,۶۸۵ |
sina
۲۶ آبان ۱۴۰۲فعلا هیبرید گزینه معقول تری هست تا زمانی جایگاه های شارژ، زمان شارژ و برد الکتریکی ها رقابتی تر باشه با بنزینی ها
سامان اذری
۲۷ آبان ۱۴۰۲سینا جان
جدای اینایی که گفتی
از لحاظ کیفیت کلی
تویوتا خیلی بهتر از تسلا هست مخصوصا مونتاژ
amir
۲۶ آبان ۱۴۰۲از اون مقاله زردا بودا
برا استفاده مشخصا هیبرید بهتره
ولی فنی اینجا تسلا بهتر بود که
Anti BTS
۲۶ آبان ۱۴۰۲بحث فنی فقط یکی از جنبه های مقاله بود .
محور اصلی کاربردی بودن بود . پریوس هم برای استفاده روزمره برد کافی داره گرچه شارژش کنده ازون طرف هم مصرفش کمه و در حالت ترکیبی بالای ۹۰۰ کیلومتر برد داره .
تسلا هم به شرط دسترسی آسان به شبکه شارژ گزینه خوبیه .
مردیم از خوشی
۲۶ آبان ۱۴۰۲اصولا باید اینطور می بود که استارت هیبرید از ۲۰۲۲ بخوره و تا ۲۰۳۲ فقط تمرکز رو هیبرید باشه و از ۲۰۳۲ برقی سازی شروع بشه
ولی بخاطر اینکه اروپایی ها خودشون را از وابستگی به نفت راحت کنند یا اینکه این وابستگی به حداقل برسه دارند فشار را به صنعت خودرو میارند
18:45
۲۶ آبان ۱۴۰۲احسنت به تویوتا با مدل طلایه دار پریوس👑👑
ژاپنی ها از دیرباز استاد و متخصص ساخت مدل های هیبریدی هستن و اینجا هم نشون دادن کمتر خودروسازی به پاشون میرسه…
از اولین هاچ بک لوکس هیبرید دنیا
تا پرفروش ترین خودروی هیبرید دنیا
یا اولین هاچ بک تولید انبوه برقی تاریخ (نیسان لیف نسل اول) و…
ضمنا چیزی هم نمونده تا بازار برقی ها رو قبضه کنن اونم با نبوغ و باطری های حالت جامع و دوام قطعات همیشگی ژاپنی ها…
مردیم از خوشی
۲۶ آبان ۱۴۰۲این مدل ۳ جدید هم از لحاظ ظاهر خیلی بهتر از قبلی شده
از نمای کنار هم شبیه هم هستند
MK
۲۶ آبان ۱۴۰۲کاربردزلا کجایی بیای ببینی این بود دزلادزلامیکردی فعلاکه قرارنیست رقیب هیبریدی هابشه به دلایلی که تومتن اشاره شده
پرایدسوار
۲۶ آبان ۱۴۰۲تو همه آیتم ها تسلا برتری داره پس چطور تویوتا اول شد؟
Alan.r
۲۶ آبان ۱۴۰۲(تو همه آیتم ها تسلا برتری داره پس چطور تویوتا اول شد؟)
طراحی بهتر ، کابین ارگونومیک تر و راحت تر ، برد بیشتر قیمت کمتر
چرا همه چیز رو تو شتاب خلاصه میکنید؟؟
noir
۲۶ آبان ۱۴۰۲البته تو متن به بهتر بودن کابینش اشاره ای نشده ها ! من خودم از لحاظ طراحی تسلا رو بیشتر میپسندم ولی بازم پریوس کاربردی تره و احتمالا پریوس رو انتخاب کنم ؛)
البته باید هزینه سوخت گیری و شارژ هم در نظر گرفته بشه هزینه شارژ بخاطر سوبسید ها و مشوق های دولتی خیلی پایین تر از سوخت گیری در میاد
محمد
۲۶ آبان ۱۴۰۲اگه خریدار استفاده شهری داشته باشه و امکان شارژ در منزل وجود داشته باشه ، تسلا گزینه جذاب تری هست هرچند پیشرفت نسل جدیدش به اندازه پریوس چشمگیر نبوده ، پریوس جدید نسبت به نسل قدیم که تو ایرانه واقعا بهتر شده نسلی قبلی جدای از قیافه جنجالی که داشت کم جون و حوصله سربر بود
سبحان
۲۶ آبان ۱۴۰۲اینجا که قطعا تسلا
ولی لوسید گرویتی معرفی شده چیز حقیه
پیام
۲۶ آبان ۱۴۰۲قطعا برای محیط زیست برقی
Anti BTS
۲۶ آبان ۱۴۰۲یهو یاد محیط زیست افتادی ؟
اگه به مدل از کیا و هیوندای میبردن هم همینو میگفتی یعنی ؟
پیام
۲۶ آبان ۱۴۰۲آره کلا من طرفدار محیط زیستم
amir
۲۶ آبان ۱۴۰۲خب الان گوشیت داره برق مصرف میکنه کربن دی اکسید تولید میشه رو اعصاب موجودات موجود در محیط زیستم میشی
زود باش گوشیتو خاموش کن دیگه کامنتم نده 🤣🤣
۲۶ آبان ۱۴۰۲برای ایران هیبرید بهتره
۲۶ آبان ۱۴۰۲برای ساخت برق شما از بنزین استفاده میکنید
دارید کیو گول میزنید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ آبان ۱۴۰۲برای تولید برق در سراسر جهان، گاز طبیعی بیشترین استفاده داره
همچنین انرژی اتمی، باد و آب و خورشید و منابع دیگه که پاک هستند برای تولید برق استفاده میشن
حتی اگر نیروگاه با زغال سنگ یا گازوئیل کار کنه هم، برق تولیدی برای خودروها، آلودگی کمتری ایجاد می کنه،در مقایسه با شرایطی که نفت استخراج بشه و بعد در پالایشگاه نفت تبدیل کنن به بنزین و بعد بنزین با کانتینرهای بزرگ گازوئیل سوز منتقل کنن به پمپبنزین، بعد خودروها بنزین بسوزونن وسط شهر و مردم
datsun
۲۶ آبان ۱۴۰۲پالایشگاه گاز خودش به تنهای اندازه میلیونها خودرو آلودگی تولید میکنه تازه تو نیروگاه هم اگه ترکیبی باشه کلی آب باید مصرف بشه خودتون رو گول نزنید اتمی هم که اسمش روشه، باد خورشید هم برق بسیار اندکی تولید میکنن فقط برق آبی برق زیادی میتونه تولید کنه که اونم همه جا در دسترس نیست،
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ آبان ۱۴۰۲مجدد توضیح میدم شاید متوجه بشین:
فرایند استخراج و پالایش نفت آلودگی داره
تبدیل نفت به بنزین هم آلودگی داده
انتقال بنزین به پمپ بنزین آلودگی داره
سوختن بنزین در موتور ماشین هم آلودگی داره
…………………………………
جمع آلودگیهای فوق بیشتر است از تولید برق با سوخت فسیلی و استخراج گاز
نکته مهم: نیروگاه می تونه با فاصله بسیار زیاد از شهر ساخته بشه و فرایند انتقال برق،مطلقا آلودگی نداره، اما خودرو وسط شهر بنزین میسوزونه و مستقیم مردم تحت تاثیر اگزوز قرار میده
تولید گاز در پالایشگاه، آلایندگی کمتری نسبت به فرایند تولید بنزین و استخراج نفت داره،کشورهای اروپایی هم الان بخش بزرگی از برق خودشون با انرژیهای پاک تامین میکنن
مهمترین بخش داستان که درکش سخت نیست اینه که، خودروها بنزین در خیابانهای شهر می سوزونن، نیروگاههای تولید برق، خارج شهر هستند
datsun
۲۶ آبان ۱۴۰۲درود جناب احمد زاده فرایندی که برا پالایش نفت صورت میگیره برا گاز هم اتفاق میفته گازی که از زمین استخراج میشه اصطلاحا بهش گاز ترش میگن و قابل استفاده نیست و به قدری سمیه که با یک دم جان انسان رو میگیره طی چند فرایند تو پالایشگاه میعانات و گازهای مختلفی ازش گرفته میشه و قابل استفاده میشه
احسان
۲۶ آبان ۱۴۰۲ممنون از توضیحات تون جناب اشتری، دو مسئله انتشار کربن و آلودگی هوا هست،شاید در انتشار کربن با استفاده از تولید برق از منابع فسیلی و استفاده از آن در خوردرو برقی و استفاده از ماشین درونسوز فسیلی فرق چندانی نباشه (که البته من در شایت ویژوال کپیتالیست اینفوگرافیکی دیدم که بنا بر مقاله ای حتی خیلی کمتر بود) اما دیگه نمیشه انکار کرد خودروی برقی آلودگی به شدت کمتری ایجاد می کنه در محیط شهری(الودگیش فقط ذرات لنت ترمز و قطعات هست) اما خودرو درون مستقیم علاوه بر اون دود اگزوزش میره تو ریه هامونو نمیشه نظارت کرد که همه راننده های به سیستم اگزوز و کاتالیست و موتور ماشینشون خوب رسیدگی کردند یا نه. اما نیروگاه ها رو میشه نظارت کرد(البته در کشور های با نظارت شفاف و درست).
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ آبان ۱۴۰۲سلامت باشید
حتی در ایران، امروزه مطالعات دقیق برای انتخاب محل احداث نیروگاه انجام میشه تا جریان هوا و شرلیط اقلیمی، آلودگی به سمت شهر هدایت نکنن
شاید ۳۰ سال پیش خیلی به این موضوعات توجه نداشتن، اما الان چند نهاد علمی جغرافیایی و هواشناسی و زمین شناسی و غیره باید جمع بشن تا به وزارت نیرو مجوز احداث نیروگاه داده بشه
من کاملا مطلع هستم که تقریبا طی ۲۵ سال اخیر، هیچ نیروگاه بزرگی در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر شهرهای بزرگ ایران ساخته نشده
انتقال برق از نیروگاه به شهر، تلفات چندانی نداره و البته صددرصد بدون آلودگی هست، چون ترانسفورماتورها و دیگر تجهیزات پست برق هم آلاینده نیستند
………………..
متاسفانه در ایران، نیروگاهها اکثرا فرسوده و مستهلک هستند
تعمیر و نگهداری به دلیل تحریم و کمبود منابع مالی،شرایط ایدهآل نداره
در ایران فناوری ساخت نیروگاه و تجهیزات الکترونیک لازم در شبکه برق نداریم و کاملا وابسته دیگر کشورها هستیم
از همه بدتر، مجبوریم به دلیل کمبود گاز در زمستان، بخش بزرگی از نیروگاه ها رو گازوئیل سوز کنیم که شدیدا آلودگی داره
sina
۲۶ آبان ۱۴۰۲Life cycle assessment خودروهای برقی و هیبرید و بنزینی نشون میده به همین ترتیب پاک تر هستن علیرغم همه مشکلات تولید برق و بازیافت باتری و …
مقاله اش رو میذارم اگه دوست داشتین در قالب یه پست کارش کنید. جالبه واقعا
https://elements.visualcapitalist.com/life-cycle-emissions-of-electric-hybrid-and-combustion-engine-vehicles/
Genius
۲۶ آبان ۱۴۰۲هنوز بعد ۲۰ سال که از ورود گوشی هوشمند و لپ تاپ به دنیای تکنولوژی میگذره باگ اصلی و اذیت کننده این دستگاهها باتریشونه به نحوی که یک سال بعد مصرف ۲۰ درصد و همینطوری سالانه مقداری از ظرفیتشون افت میکنه. حالا سوال اینه واقعاً الان باتری خودروهای برقی چجوری میتونه این نقص رو پوشش بده؟؟لذا همچنان من هیبرید رو ترجیح میدهم
حسن
۲۶ آبان ۱۴۰۲تو ایران هیچکدام را نخرید بنزینی بخرید حتی چینی اما هیبرید و برقی نخرید اینا را بذارید برا مسئولان ……
محمد
۲۷ آبان ۱۴۰۲قلب تکنولوژی در چین می تپد.
m.h
۳۰ آبان ۱۴۰۲تویوتا واقعا عالیه
البته قیمت هم بالاس
یعنی ۳۳ هزار دلار یه مقدار تند هستش
کره ای ها قیمت پایین تر میدهند البته اروپایی های اقتصادی هم همین طور
سرعت شارژ تویوتا واقعا عالیه
دقت کنید خودرو هیبریدی که به شارژر پر سرعت احتیاج نداره
شارژ سریع کسی بخواهد باید برود پمپ بنزین و باک را پر کند
این ۴ ساعت هم خیلی خوبه
یه روز کاری استفاده بشه و بعد خودرو در پارکینگ خانه شارژ بشه هم به صرفه هست شارژر خورشیدی هم میشه استفاده کرد
ضمن این عمر باتری تویوتا به شدت بالا میره
به خصوص ۲۰ درصد تا ۵۶ درصد شارژ و تخلیه بشه عمر باتری سه برابر میشه
و باز هم واقعا احتیاج برطرف میکنه حساب کنید روزی چند کیلومتر رانندگی میکنی
شهر های خلوت که به زیر ۲۰ یا حتی ۱۵ هم میرسند
البته منظورم مزرعه و این چیز ها نبود
Nismo
۱۶ مهر ۱۴۰۳دوتاشون هم مزخرفن