تسلا

چرا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد؟

در این مطلب، با مرور تاریخچهٔ مدل S، خواهیم فهمید چرا با وجودی که ۱۵ سال از زمان توسعهٔ این خودرو می‌گذرد، تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم آن ندارد.

مدل S پس از رودستر، دومین محصول تسلا محسوب می‌شود و اولین خودرویی بود که این شرکت را به سمت بازار اصلی خودرو سوق داد و تسلا را به نامی آشنا در آمریکا و جهان تبدیل کرد. اکنون اما سن مدل S از مرز ۱۰ سال گذشته و علاقه‌مندان را به این فکر انداخته که آیا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S دارد یا خیر. بااین‌حال، به دلیل رویکرد منحصربه‌فرد تسلا برای تغییر و به‌روزرسانی مدل‌های خود، پاسخ به این سؤال ساده نخواهد بود. بنابراین، بیایید تاریخچهٔ مدل S را مرور کنیم و ببینیم چرا تسلا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد.

هزار خودروی اول

داستان مدل S در سال ۲۰۰۷ آغاز می‌شود. در آن زمان، تسلا یک استارتاپ ناشناختهٔ چهارساله بود که دو سال از تولید اولین محصولش یعنی رودستر می‌گذشت. این خودرو قبل از آنکه مدل S نام گیرد، با نام پروژهٔ وایت‌استار شناخته می‌شد. این پروژه در ابتدا توسط هنریک فیسکر رهبری می‌شد که بعداً شرکت خودروسازی ناموفق فیسکر راه‌اندازی کرد. پس‌ازاین اتفاق، درگیری بین فیسکر و ایلان ماسک آغاز شد و درنتیجه، «فرانتس فون هولزاوزن» به‌عنوان طراحی اصلی پروژه بجای فیسکر منصوب شد درحالی‌که «پیتر راولینسون» مسئولیت مهندسی پروژه زا بر عهده گرفت. راولینسون که اکنون مدیرعامل لوسید است، پدر واقعی مدل S محسوب می‌شود و حالا به منتقد سرسخت شرکتی تبدیل شده که به معروف شدنش کمک کرد.

نسخۀ کانسپت مدل S

این تیم به‌صورت شبانه‌روزی در چادری در تأسیسات اسپیس ایکس در تگزاس کار می‌کرد و درنهایت، اولین پروتوتایپ مدل S در سال ۲۰۰۹ در کالیفرنیا رونمایی شد. تولید این خودرو سه سال بعد در کارخانهٔ سابق تویوتا و جنرال موتورز که پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ توسط تسلا خریداری شده بود آغاز شد. اولین هزار دستگاهی که از مدل S تولید شد، از سری تولید محدودی با نام سیگنیچر با یک موتور الکتریکی با ۳۶۲ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵.۶ ثانیه بود. سپس نسخهٔ قوی‌تری بنام سیگنیچر پرفورمنس با ۴۱۶ اسب بخار قدرت هم ارائه شد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را به ۴.۶ ثانیه رساند. درمجموع، مدل S در سال اول در سه نسخه ارائه شد که یکی به باطری ۶۰ کیلووات ساعتی و دو نمونهٔ دیگر به باطری ۸۵ کیلووات ساعتی مجهز بودند.

P85D می‌آید

مدل S اولین تغییر اساسی خود را در سال دوم عرضه تجربه کرد. در سال ۲۰۱۴، تولید نسخهٔ پرفورمنس بالای P85 متوقف شد و بجای آن P85D به بازار آمد. حرف D در نام این نسخه به معنای دوگانه بود که به وجود دو موتور اشاره داشت. بزرگ‌ترین پیشرفتی که در P85D صورت گرفت، اضافه شدن یک موتور دوم در جلو بود درحالی‌که تمام نسخه‌های قبلی فقط به یک موتور در عقب مجهز بودند. این قوای محرکهٔ دو موتوره از آن زمان تاکنون به استانداردی برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس تبدیل شده است زیرا کشش چهارچرخ محرک را بدون اتصال فیزیکی بین محورهای جلو و عقب فراهم می‌کند. نتیجه، قوای محرکه‌ای چهارچرخ محرک با ۶۹۱ اسب بخار قدرت بود که P85D را ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵، مدل دو موتورهٔ 70D به‌عنوان جایگزین نسخهٔ ۶۰ کیلووات ساعتی با باطری ۷۰ کیلووات ساعتی و دو موتور با مجموع خروجی ۵۱۴ اسب بخار معرفی شد. نسخهٔ تک موتوره با همین پکیج باطری هم ارائه می‌شد. در سال ۲۰۱۶، باطری ۸۵ کیلووات ساعتی با ۹۰ کیلووات ساعتی جایگزین شد و نسخه‌های جدید 90D و P90D جایگزین نمونه‌های قبلی با باطری ۸۵ کیلووات ساعتی شدند. 90D مجموعاً ۴۱۷ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که این رقم در P90D به ۷۶۲ اسب بخار رسیده بود. این باعث شد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل S برای اولین بار به زیر ۳ ثانیه (۲.۸ ثانیه) برسد.

فیس‌لیفت سال ۲۰۱۷

در نیمه‌های سال ۲۰۱۶ درحالی‌که سه سال از عمر مدل S می‌گذشت، تسلا خبر از فیس‌لیفت این خودرو و عرضۀ آن با مدل ۲۰۱۷ داد. در این فیس‌لیفت، جلوپنجرهٔ تزئینی قبلی حذف و با پانل بدنه جایگزین شد که ظاهر مدل S را بیشتر از خودروهای درون‌سوز بازار متمایز کرد زیرا هدف تسلا دیگر تقلید خودروهای درون‌سوز نبود بلکه قصد ایجاد طراحی منحصربه‌فرد و آینده‌نگری را برای خودروهای الکتریکی داشت. با این فیس‌لیفت، مدل ۶۰ کیلووات ساعتی که قبلاً کنار گذاشته شده بود، این بار با مدل دو موتورهٔ جدیدی بنام 60D بازگشت. در همان سال‌ها، به‌روزرسانی از راه دور توجه خودروسازان را جلب کرد و تسلا یکی از پیشگامان آن بود. خریداران می‌توانستند از این طریق، ظرفیت باطری 60D را به ۷۵ کیلووات ساعت افزایش دهند که این کار شعاع حرکتی را ۶۵ کیلومتر بیشتر می‌کرد. بااین‌حال، 60D خیلی دوام نیاورد و در ابتدای سال ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد تا راه را برای مدل‌های قوی‌تر و با باطری بزرگ‌تر باز کند. نسخه‌های جدید 100D و P100D با باطری بزرگ‌تر و پرفورمنس بهتر نیز یکی دیگر از تغییرات مدل S برای مدل ۲۰۱۷ بود.

ترکیب جدید

دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ تغییر عمده‌ای در مدل S رخ داد و تسلا نام‌گذاری جدید و ساده‌تری را برای خانوادهٔ این خودرو معرفی کرد. مدل‌های 75D، 100D و P100D با نام‌هایی که امروز می‌شناسیم یعنی برد استاندارد، دوربرد و پرفورمنس جایگزین شدند. در این مدل‌های جدید، قدرت و پرفورمنس ارتقاء پیدا کرد و شتاب مدل پرفورمنس با ۷۵۴ اسب بخار قدرت به زیر ۲.۵ ثانیه رسید. بااین‌حال، برد استاندارد خیلی دوام نیاورد و همان سال کنار رفت. در سال ۲۰۲۰ نسخهٔ دوربرد پلاس جایگزین دوربرد شد. این اولین مدل S بود که از مرز شعاع حرکتی ۴۰۰ مایلی معادل ۶۴۰ کیلومتر فراتر رفت.

پروژهٔ پالادیوم

درحالی‌که تنها دو سال از فیس‌لیفت مدل S می‌گذشت، تسلا به‌روزرسانی بزرگ بعدی را معرفی کرد. این به‌روزرسانی که تحت عنوان پروژهٔ پالادیوم شناخته می‌شد، با بازطراحی داخلی و تغییراتی اساسی در قوای محرکه، بالاترین پرفورمنس در تاریخ مدل S را به ارمغان آورد. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در این نسخهٔ جدید که در ژانویهٔ ۲۰۲۱ معرفی شد، معرفی نسخهٔ سه موتورهٔ پلد بود که با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت، سد قدرت چهاررقمی را شکست. این قدرت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شگفت‌انگیز ۱.۹۸ ثانیه را به ارمغان آورد. در سال ۲۰۲۳ نیز مدل برد استاندارد که برای چهار سال از خانوادهٔ مدل S غایب بود، دوباره بازگشت.

نتیجه‌گیری

به عبارت ساده، دلیل عدم عرضهٔ نسل دوم مدل S این است که همین نسخهٔ کنونی اساساً نسل دوم محسوب می‌شود زیرا این خودرو فقط در ظاهر شبیه نمونه‌ای است که سال‌ها پیش معرفی شد و تقریباً تمام قطعات فنی آن ارتقاء پیدا کرده‌اند. مدل S که امروز به بازار عرضه می‌شود، شباهت بسیار کمی به خودرویی که یک دهه پیش عرضه شد دارد. یکی دیگر از دلایل عدم عرضهٔ نسل دوم مدل S نیز رویکرد متفاوت تسلا نسبت به بازار خودرو در قیاس یا خودروسازان سنتی است. این شرکت به بازه‌های زمانی معین برای اعمال تغییرات و به‌روزرسانی‌ها روی خودروها پایبند نیست و به همین دلیل، کل مفهوم نسل‌های یک خودرو را منسوخ کرده است خصوصاً در دنیایی که به‌روزرسانی‌های از راه دور می‌تواند خودرویی که قبلاً فروخته شده و در خیابان‌ها در حال حرکت است را بسیار تغییر دهند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (362 ديدگاه)

    چقدر زود پیشرفت کرد ولی ازش خوشم نمیاد☠️☣️

    موافقم 24
    مخالفم 38
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      کی داره دیس لایک میده تسلا دوستا وارد شوید نه دیس لایک بدید حرف بزنین

      موافقم 13
      مخالفم 24
      1. سوشیانت

        ۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3615 ديدگاه)

        خب هیت دادن به یه ماشین خوب کار منطقی نیست

        موافقم 15
        مخالفم 13
        1. car lover

          ۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1565 ديدگاه)

          ماشین❌
          جاروبرقی✅

          موافقم 23
          مخالفم 22
        2. SMS

          ۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (639 ديدگاه)

          از جلوش واقعا بدم میاد حتی اگه دقت کنید شبیه خود ایلان ماسکه ولی عقبش خوشگله
          خدا لعنت کنه ایلان ماسک رو که باعث شروع طراحی افتضاح آینده نگرانه کنه

          موافقم 14
          مخالفم 15
      2. حسن

        ۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2136 ديدگاه)

        حالا چرا شما دلایل غیر منطقی خودت را برا بد بودنش نمیگی

        موافقم 7
        مخالفم 5
    2. amirkhanzadeh

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      تسلا = توهین به خودرو سازی

      موافقم 15
      مخالفم 17
  2. محمد

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (362 ديدگاه)

    ولی داره ورشکست میشه☣️ اگه بشه عالی میشه

    موافقم 20
    مخالفم 38
    1. پیام

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2160 ديدگاه)

      اولا ورشکست نمیشه. دوما اگرم بشه بازم همین مسیر الکتریکی جریان داره.

      موافقم 29
      مخالفم 14
      1. car lover

        ۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1565 ديدگاه)

        پیام داری خدا خدا میکنی این الکتریکی سازی ادامه پیدا کنه وگرنه صنعت خودرو کره با خاک یکسان میشه

        موافقم 19
        مخالفم 9
        1. 🇰🇷

          ۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (277 ديدگاه)

          صنعت کره اگه میخواست ورشکست بشه تا الان شده بود . همون زمانی هم که درون‌سوزها پادشاهی میکردند ، کره خودروسازی رو شروع کرد و موفق هم شد . الانم با برقی سازی جایگاهش ارتقا پیدا میکنه و بالاتر میره

          موافقم 3
          مخالفم 4
        2. آرین

          ۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (376 ديدگاه)

          وضعیت کره در درون سوز
          یاتاقان + آتش سوزی +رنگ پریدگی+ دزدی با usb+کیفیت پایین قطعات + فروش پایین تر نسبت به تمامی رقبای ژاپنی

          موافقم 1
          مخالفم 2
    2. Kf

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (524 ديدگاه)

      اولا ک نمیشه بعدش عم جای کیو گرفته ک عالی میشه

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. B

        ۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (919 ديدگاه)

        عقده دارن

        1. amirkhanzadeh

          ۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1032 ديدگاه)

          بیخیال پسر

          موافقم 3
          مخالفم 1
      2. car lover

        ۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1565 ديدگاه)

        جای تمام ماشینهای درنسوز

        موافقم 1
        مخالفم 1
  3. MehdiTurbo

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2403 ديدگاه)

    بیرونش برعکس کابینش خوشگل و جذاب

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      بقول مهدی توربو داخلش واقعا قشگتر بیرونشه🤣 ت تسلا برعکس هستش مهدی🤣

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. MehdiTurbo

        ۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2403 ديدگاه)

        اون جمله ای که تو میگی
        میشه

        بیرونش برعکس کابین خوشگل و جذابش
        به جای ش دقت کن مجید جان

    2. froG-driVer

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1035 ديدگاه)

      این و مدل سه جزو طراحی های خوب و‌ پخته تسلا هستند.انصافا

  4. mosafer

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    این چه مقاله ای بود اخه

    موافقم 4
    مخالفم 15
  5. محمد

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    تسلا مدل اس سال 2012 با مدل 2024 از لحاظ سخت افزار و نرم افزار هیچ شباهتی ندارن اصولا تسلا یه طراحی شیک و همه پسند میزنه که سال ها بدون اینکه بوی کهنگی بگیره توی بازار باشه در عوض همه قدرت مهندسیش رو زیر پوسته ماشین هاش به کار میگیره و پیوسته ماشین هاشو ارتقا میده احتملا آپدیت بزرگ بعدی با توجه به اینکه لوسید و رقبا ماشین های پرشتاب تر و با مصرف انرژی کارآمدتر ساختن توی یکی دوسال بعد معرفی بشه

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      چه جالب 😐 تسلا داره پیشرفت می‌کنه داره همینجوری پیشرفت می‌کنه بدون یه چیز که تو نسل قبل وجود داره تو نسل جدید آپدیت میشه 😬 پیشرفت بدون ایست تسلا

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3615 ديدگاه)

      فعلا فقط لوسید هست که پر شتاب تره

      موافقم 2
      مخالفم 7
  6. BlackWing

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1320 ديدگاه)

    مثل کاری که داج با چارجر کرد ، همون پلتفرم همون شاسی مدل ۲۰۰۵ تو سال ۲۰۱۱ به طور کلی فیس لیفت شد و ارتقا دادن به عنوان نسل دوم ازش یاد میکنن.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. سیندرلا

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    تسلا بی همتا،یکه تاز،دوسش دارم🥰😍🤩🙏🫶🏻👌🏼👏👏👏

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      تسلا جارو برقیه فقط داره شهرو تمیز می‌کنه🤣

      موافقم 3
      مخالفم 5
  8. علی

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تسلا مهندسین نخبه و خلاقی داره و هر چند چینی ها به شدت در تلاش هستند که تکنولوژی اون رو بدزدند ولی هرگز نمینونن خالق باشند شاید مقلد های خوبی بشن،با حمایت از تسلا علم و رفاه و تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. حسن

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    گاهی تغییر نیاز نیست خیلی از خودرو طی تمام عمرشون هیچ تغییری نکردن
    پورشه 911 تا الان چه تغییری کرده
    که از تسلا انتظار دارید

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. Cert

      ۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (181 ديدگاه)

      برای آنکه تسلا تنبل است

      موافقم 2
      مخالفم 2
  10. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    اگر قرار برقی سوار بشی بهترین گزینه تسلا هست اونم همین مدل آس ظاهرش معرکس بی نقص حتی از داخلش هم خوشم میاد.ولی یه وی ۸ ماسل ۲۰۰ اسبی رو ترجیح میدم

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      میگما بحث ما به خود تسلا ربط داره نه بنزینی ربطش بدی یانکی 🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا