یکی از اصلیترین رقبای تسلا در بازار خودروهای برقی برند بی وای دی چین است اما چرا برقیسازان دنیا باید از این شرکت چینی بترسند؟
حتماً میدانید که بی وای دی با کنار زدن تسلا به پرفروشترین برند سازنده خودروهای برقی تبدیل شده است. این شرکت با عبور از تسلا در سال قبل حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو فروخت که حدود ۲ میلیون دستگاه از آنها دارای قوای محرکه تمام برقی بودند. اگرچه تسلا نگرانی زیادی درباره این شرکت ندارد اما همه میدانند که تسلا باید از بی وای دی بترسد. در ادامه به بررسی دلایل این کار میپردازیم:
قیمت
در بحث قیمت هیچ برندی نمیتواند با بی وای دی رقابت کند. برندهای آمریکایی، اروپایی، کرهای و ژاپنی در شوک قیمتی این شرکت هستند. برای مثال بی وای دی سی گل که سپتامبر سال قبل در مونیخ عرضه شد قیمت پایه ۱۱۵۰۰ دلاری دارد. قیمت مدل دلفین در بریتانیا به ۳۳ هزار دلار میرسد که ۳۰ درصد کمتر از قیمت هاچبک برقی فولکسواگن ID.3 است. چینیها از سود خود کم میکنند تا سهم بیشتری را به دست آورند. حتی تویوتا نیز نگران این موضوع است و تاکرو کاتو مدیر ارشد این برند میگوید:
برای اولین بار من با رقابتپذیری برندهای چینی روبرو شدهام. ما گرفتار شدهایم!
باتری تیغهای
بی وای دی هماکنون تولید کننده پیشرفتهترین باتری خودروهای برقی با نام تیغهای است. این باتری حداکثر تراکم انرژی، ایمنی و راندمان را فراهم میسازند و بخش اعظم موفقیتهای آن به فرایندهای تولید نوآورانه و طراحی پیشرفته ارتباط دارد. در واقع باتری تیغهای بی وای دی را میتوان معادل پیشرانه بنزینی تویوتا دانست که مطمئن، ارزان و کاراست. مرسدس بنز، فورد و کیا قبلاً تصمیم گرفتهاند تا باتری برخی محصولات خود را از بی وای دی تأمین کنند.
طراحی
محصولات اولیه این خودروساز زشت بودند و سواری آنها بدتر به نظر میرسید اما دیگر اینگونه نیست. از زمان استخدام ولفگانگ ایگر مدیر طراحی اسبق آئودی، بی وای دی بهطور قابلتوجهی ظاهر و کابین محصولات خود را بهبود بخشیده است. ایگر با تیم طراحی ۶۰۰ نفره در ۱۰ کشور دنیا از جمله ایتالیا، اسپانیا و آلمان کار میکند.
افزایش صادرات
بی وای دی در حالی به پرفروشترین سازنده خودروهای برقی تبدیل شده که ۹۲ درصد محصولاتش را در چین عرضه میکند. این برند هماکنون به دنبال بازارهای جهانی است و قبلاً رکورد فروش جدیدی را در استرالیا، برزیل، مکزیک، سوئد و تایلند ثبت کرده است. آنچه مهم به نظر میرسد قیمت محصولات صادراتی این شرکت است که ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از قیمت همان محصولات در چین است. به این ترتیب بی وای دی فضای کافی برای کاهش هرچه بیشتر قیمت خودروهایش در سال ۲۰۲۴ را دارد.
کیفیت
شاید برجستهترین بهبود بی وای دی در سالهای اخیر به کیفیت محصولاتش ارتباط داشته باشد. مدیر یکی از نمایندگیهای خودرویی بزرگ آمریکا پس از بررسی جدیدترین محصولات بی وای دی میگوید:
من میتوانم هزاران دستگاه از این خودروها را در آمریکا بفروشم. ظاهر، سواری و ویژگیهای محصولات بی وای دی با بهترینهای هیوندای برابری میکند.
اما ایلان ماسک و تسلا در پاسخ به این اظهارات چه میگویند؟ ماسک کاملاً به بی وای دی احترام میگذارد و گیگا فاکتوری تسلا در برلین از باتری تیغهای برای برخی محصولات استفاده کرده است اما آنها بنا به دلایل زیر همچنان ترسی از بی وای دی ندارند.
- برند و مشتریان
تسلا قدرت برند فوقالعادهای در دنیا دارد اما تصویر ذهنی بی وای دی به آن اندازه قوی نیست. چینیها به عنوان شرکت سازنده باتری که در زمینه تولید خودرو فعالیت میکنند هنوز به دنبال هویت خاص خود هستند. منابع نزدیک به این شرکت میگویند بی وای دی تنها ۱۰ درصد از چیزی که نیاز است را در زمینه بازاریابی صرف کرده و این مکث و تأخیر یکی از دلایل شروع کند بی وای دی در اروپاست. قیمت محصول و مشتری دو چیز متفاوت هستند. تسلا به عنوان برندی پریمیوم و بی وای دی به عنوان شرکتی با تولید انبوه طیف مشتریان متفاوتی دارند اما اوضاع میتواند تغییر کند. فعلاً افراد کمی هستند که بجای محصولات تسلا به دنبال خرید بی وای دی هستند.
- نرمافزار بهتر
چینیها نرمافزار خود را بهبود بخشیدهاند اما فاصله زیادی با تسلا دارند. محصولات چینیها ویژگیهای جذاب زیادی دارند اما اینترفیس کاربری آنها به اندازه تسلا خلاقانه نیست. برتری اصلی بی وای دی به باتری آن مربوط میشود اما در زمینه نرمافزاری، هوش مصنوعی و تکنولوژی خودران باید تلاشهای زیادی داشته باشد.
- شبکه شارژ
تسلا از شبکه شارژ خود استفاده میکند درحالیکه چینیها به شرکتهای دیگر متکی هستند. زمانی که بی وای دی وارد بازارهای اروپایی و آمریکایی شود با چنین مشکلی روبرو خواهد شد درحالیکه تسلا تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارد. نکته جالب اینکه چینیها در تبلیغ برند خود اینگونه میگویند:
بزرگترین برند خودرویی که تاکنون نام آن را نشنیدهاید.
یکی از کلیدهای موفقیت این شرکت را میتوان عملکرد عمودی دانست. بجای تکیه به دیگر شرکتها جهت تأمین قطعات، بی وای دی خود دستبهکار شده و قادر است طیف وسیعی از خودروهای برقی با قیمت پایین را بسازد. پس از پشت سر گذاشتن آمریکا، کره جنوبی و آلمان، چین تلاشهای زیادی برای عبور از ژاپن و تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده خودروهای سواری انجام داده و این تلاشها نیز به ثمر نشستهاند. بیشک حمایتهای دولت چین و سهامدارانی همچون وارن بافت در موفقیت بی وای دی بیتأثیر نبودهاند. این شرکت هماکنون مشغول تأسیس کارخانههایی در اروپا، آمریکای لاتین و آسیاست تا به برندی جهانی تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید بی وای دی در آمریکا نیز خواهد توانست نفوذ کند یا خیر…
Amirmohammad
۱۹ دی ۱۴۰۲مایکل جکسون و امینم واست نیاورد ولی BYD آورد واست :) این بده
blackwing
۱۹ دی ۱۴۰۲امیرمَمَد همین که کامنتت ۱۰تا دیسلایک گرفت و هیچ لایکی نخورد نشون میده همین الان باید بری حزب کومونیست تو شانگهای کار کنی…
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲بخدا که این بی تی اس فنا نوبرن بعضا دیده شده میرن پشت چین
Amirmohammad
۱۹ دی ۱۴۰۲اگر دیس و لایک کامنت من باعث بشه اون چیزایی که گفتم رو چین از دست بده و تو به آرامش برسی پس منم دیس میدم به کامنت خودم ولی بعید میدونم اینطور باشه
امینم نداد جاش BYD تقدیم کرد بهت،این بده
blackwing
۱۹ دی ۱۴۰۲داغونیا 😂
علی آقایی
۱۹ دی ۱۴۰۲فک کنم تو مسئول گزارش لایک و دیس لایک هستی؟
آره
آرین
۱۹ دی ۱۴۰۲خوبه صاحب شرکت وارن باف هست نه یه فرد عادی (بزرگ ترین سرمایه گذار جهان حتی بهتر از عمو ایلان)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ دی ۱۴۰۲وارن بافت سهامدار اصلی BYD نبود و نقشی در مدیریت نداشت
الان هم که بخش بزرگی از سهامش در BYD فروخته
NAVID۰۰۹۸
۱۹ دی ۱۴۰۲وارن بافت وقتی بخشی از سهامش را فروخته یه معنایی داره که احتمالاً به بنبست رسیدن برقیها در آینده باشه !
وارن بافت همیشه به دنبال سود !
وارن بافت بینیاز به فروش !
چه دلیلی باید باشه برای فروش سهامی که اینقدر رسانهها دارند در مورد برقیها داداردودور میکنن ، هااااان ؟!
آرین
۲۰ دی ۱۴۰۲ممنون باز هم ولی حتما یه دلیلی داشته ….
Mercedes
۹ بهمن ۱۴۰۲نوید چی میگی خوبی؟
بافت ، ده سال پیش فروخت سهامشو چی میگی
Mercedes-Benz
۱۹ دی ۱۴۰۲بابا این که دیگه بحث نداره معلومه بی وای دی بهتره از کره ای ها
Car love
۱۹ دی ۱۴۰۲فقط ری اکشن دودوتا: ما گرفتار شدهایم! 😂😂😂😂😂
این در ادامه اون سفر مسئول دودوتا به چین بود که گفت تکنولوژی هایی که اینجا دیدم تو ژاپن کسی نمیدونه چی هستن
Mozafar Bag-Mohammadi
۱۹ دی ۱۴۰۲ای کاش! دوستانی که کل کل بین برندها و کشورها را راه انداخته اند از این کار دست بکشن. از انجام اینکار به جز تلف کردن وقت چیزی عاید کسی نمی شود. پدال کاربران بسیار محترم و آگاهی دارد که خواندن نظرات آنها بعضا از خود مقاله ارزشمندتر هست.
ای کاش! حالا که محکوم به استفاده از محصولات چینی هستیم، از برندهای byd و geely و nio در برقیها برای واردات یا مونتاژ استفاده ی بیشتری بشود. برندهای بنزینی نیز به نظرم چری داره کم کم کیفیتش قابل قبول میشه. چانگان که با سایپا عقد اخوت بسته است. اما کاش به جای بقیه ی برندهای فعلی از برندهای خوبی مثل هاوال، فاو، بستیون و ام جی استفاده بشه.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ دی ۱۴۰۲رابطهی تسلا و byd دقیقاً جریان هوآوی هست با اپل !
البتهی قدرت byd بیشتر از هوآوی هست و به این راحتیها نمیتوانند جلویش سنگ بگذارند !
تسلا کارش تمومِ ، فقط کمی صبر تا ببینید نوید چه قدرت تحلیلی داره !!!
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲اینجارو نگاه کن
من میتوانم هزاران دستگاه از این خودروها را در آمریکا بفروشم. ظاهر، سواری و ویژگیهای محصولات بی وای دی با بهترینهای هیوندای برابری میکند.
باز حالا خوبه ژاپنیه اعتراف میکنه کره ایه مغرورانه میگه محصولات ما تا ابد بهترن ازش🤣🤣🤣
پیام
۱۹ دی ۱۴۰۲امیر تو حتی معنی متن هم نمی تونی بفهمی! کره گفت طراحی های ماشین ما از ماشینای چینی همیشه بهتر خواهند بود! اصلا کلا درک مطلبت مشکل داره! در ضمن، کیفیت ماشین چیتی و کره ای تو اینستا در تعمیرگاهها مشخصه! صدها کلیپ ازش هست!
Anti BTS
۱۹ دی ۱۴۰۲«پس از پشت سر گذاشتن آمریکا، کره جنوبی و آلمان، چین تلاشهای زیادی برای عبور از ژاپن و تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده خودروهای سواری انجام داده»
ازین واضح تر ؟ سطح ژاپن از لحاظ حجم صادرات خودرو بالاتر از بقیه بوده و BYD داره با بزرگترین کمپانی خودروسازی جهان رقابت میکنه سر صادرات .
«مرسدس بنز، فورد و کیا قبلاً تصمیم گرفتهاند تا باتری برخی محصولات خود را از بی وای دی تأمین کنند»
اینم در جواب اینکه میگفتی ژاپن از BYD باتری میگیره . خود کره قبل ژاپن دستشو دراز کرده سمت BYD .
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲خب الان به وضوح میشه دید که برخی مدل های بی وای دی مثلا از سانتافه مینی بوسی بهترن این کجاس کج فهمی داره؟
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲بعد اوهوم ببخشید یادم نبود چیوندا قبلا طراحیش چیز خاصی نبود ۱۰ ۱۵ سال پیش همون طراحی های کسل کننده و تکراری رو میزد تا اینکه رفت آلبرت بیرمن و پیتر شرایر رو از بی ام و آئودی ورداشت اورد وگرنه از اون ژیگولی هایی که آهنگاشونو گوش میدی همچین طراحی هایی برنمیاد عزیزم
سامورايي
۱۹ دی ۱۴۰۲درسته جاپون از BYD باتری نمیگیره از کره میگیره
یادت رفت ال جی رو فکر کنم
Ehsan
۱۹ دی ۱۴۰۲ژاپنیا از چینی ها هم باتری میگیرن، هوندا و چند برند دیگه با شرکت CATL برای تامین باتری قرارداد بستن از پارسال
Killer
۱۹ دی ۱۴۰۲اینکه تعریف بود.نباید بهش اشاره میکردی! :))))
یعنی یه برند اینقدر خوب که میخوان خوب بودن یه محصول رو نشون بدن طرف گفته در حد محصولات هیونداس
آقا وقتی هول میشین گل به خودی نزنین
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲خب از اونجایی که محصولات اولیه چینی بسیار بدردنخور بودن و الان پیشرفت کردن و در حد هیوندای شدن درآینده بیشتر پیشرفت کنن شاید کل کل کنن با ژاپن و آلمان و آمریکا
بعد به من میگه کج فهمی و نمیتونی معنی متن رو بفهمی
بفرمایید
ممد ژانگولر
۱۹ دی ۱۴۰۲چون چه سرمایه گذارهای byd بیشترشون آمریکایین .
به همین راحتی
پیام
۱۹ دی ۱۴۰۲البته بی وای دی هم حداقل به همون نسبت نگران هست!
Elmiraj
۱۹ دی ۱۴۰۲آینده فول الکتریک این صنعت فروش حداقل ۸۵ میلیون خودرو در سال خواهد بود و قرار نیست که همه این تعداد را تسلا ، BYD ، فولکس واگن و…. به دنیا عرضه کنند…
مشتریان تسلا کمی متفاوت و عموما خوره های تکنولوژی هستن ، افرادی که یا تسلا یا هیچ خودروی الکتریکی دیگری انتخاب نمی کنن.
در این بین BYD هم با خودروهای ارزانش در حال حاضر به فقط به تعداد فروش اهمیت داده…
اتفاقی که چند ساله در رویارویی اپل و شیاومی می بینم ، یکی با انحصار و تکنولوژی های قدرتمندش بازار پریمیوم را گرفته و شیاومی را هم داریم که با نمایندگان پر تعداد و ارزانش سهم بیشتری از بازار را بخود اختصاص داده و بار ها از زبان مدیر عاملش شندیم که گفته دوست داریم روزی مثل اپل باشیم…!!!
BYD میتونه با خودروهای ارزانش بیشتر بفروشه اما باید سالها تلاش کنه و ده ها برابر بیشتر از الان هزینه کنه تا بتونه به سطح فعلی تسلا برسه…
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲اینم مثل اون تحلیل پورشه اس که قرار نبود هیچ وقت از پرفورمنس به پای تسلا برسه بنزینیش با یه تیون تسلا رو تو درگ شکست داد برقیشم تو نوربرگرینگ ۱۷ ثانیه جلو افتاد و قورت داد تسلارو الان میخواد ریپلای بزنه بگه اون نسخه پروتوتایپ بود عزیزه من ۱۷ ثانیه میدونی چقدره تولیدیشم مطمئن باش سریع تره
سوشیانت
۱۹ دی ۱۴۰۲آره میگم پروتوتایپه چون واقعا هست هر موقع نسخه تولیدیش اومد اون موقع همچین حرفی بزن
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲پسر خوب ۱۷ ثانیه تو تایم لپ میدونی یعنی چی؟ مطمئن باش نسخه تولیدیشم بازم سریع تره و اون وقت باید دوباره یه چندروز نیای پدال تا مردم کامنتاتو یادشون بره
مازیار
۱۹ دی ۱۴۰۲سوشیانت تو ۱۷ ثانیه میشه یه چرت کوتاه زد😆
دانیال_Surrey،England
۱۹ دی ۱۴۰۲احتمالا منظور ایشون از تکنولوژی __فارت مصنوعی__باشه و شاید خودران کمی بهتر از رقبا.
وگرنه چیز خاص و کاربردی من ندیدم،که مثلا بودنش باعث برتری خاصی بشه نسبت به رقبا.((مثل تعلیق جدید پورشه))
واقعا بیاین بحث کنید که چه چیزی تسلا داره و کاربردیه که بقیه ندارن.
تو بحث پیمایش الکتریکی هم که کم کم داره بازی رو میبازه.
Elmiraj
۱۹ دی ۱۴۰۲« یادگیری ماشینی عمیق »
این سه عبارت قله هوش مصنوعی هست…
مراحله ای از هوش مصنوعی که تسلا خالق آن بوده و یکی از قدرتمندترین ابرکامپیوتر های دنیا را برای پردازش آن طراحی کرده…
مجله Forbes چندی پیش گفت این مرحله جایی هست که هیچ کدام از رقبا هرگز نمیتونن حتی نزدیک آن بشن !!!
مهران
۱۹ دی ۱۴۰۲نمیدونم چرا تسلا رو ایییینقدر دست بالا گرفتی و مثالی اشتباه زدی…
LTP2
۱۹ دی ۱۴۰۲تعصب کورکورانه
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲در نهایت لعنت بر طمع اروپایی آمریکایی ها که با سرمایه گذاری های کلان رو چین برای بهره مندی از نیروی کار ارزان و مواد اولیه چینی اینطوری چین رو اوردن بالا وگرنه چین همون کشور کمونیستی بود که چند دهه پیش بود و حرفی برای گفتن نداشت و امروزه هم از لحاظ فناوری و خیلی چیز ها هنوزم عقب تره البته و با اتکا بر کمیت تونسته
h-a-m-i
۱۹ دی ۱۴۰۲ضعف تسلا نسبت به BYD . قیمت بیشتر. تنوع کم محصولات و طراحی خودرو چه داخل وچه بدنه هستش . بنظرم تسلا مشکلی از لحاظ تکنولوژی نداره . شما تسلا مدل پایه رو بارغیبش ازBYD مقایسه کنید. تو این مواردی که گفتم بنظرم دست برترو BYD داره .
جرمی کلارکسون
۱۹ دی ۱۴۰۲اگه روزی برسه که فقط ماشین برقی بشه خرید بین تسلا وای و بی دی وای سیل ، بی دی وای میخرم
Killer
۱۹ دی ۱۴۰۲جاپون دوباره ضربه خورد سر خبر الکتریکی
سلامتی گرفتارا :))))
Anti BTS
۱۹ دی ۱۴۰۲اون همه گفتی ژاپن از چین باتری میگیره آخرش معلوم شد قبل ژاپن ، خود کره از چین باتری میگرفته :)
BYD هم از همه کمپانیا رد شده تو صادرات و رسیده به غول آخر یعنی تویوتا . اون قدری بزرگ شده که تویوتا داره حسابش میکنه . حالا باز تو برو تو دنیای توهم و خیال خودت :)
Killer
۱۹ دی ۱۴۰۲عزیزم دقت نکردی که جاپون نتنها از کره بلکه از چینم باتری میخره :))
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Electric-cars-in-China/Honda-taps-China-s-EV-battery-king-CATL-for-7-year-supply-deal
phonix
۱۹ دی ۱۴۰۲وقتی نمیدونم اصلا ژاپن چیه شرکتاشو با کلش جمع میبندی ومواردی از این نوع …
بله ژاپن از کره و چین باتری میخره ولی اول اون باتری فروخته شرکت پاناسونیک رو کردی تو … ؟
Killer
۱۹ دی ۱۴۰۲لینکی که گذاشتم بدجور سنگینه :))) هیچ جوره جمع نمیشه :)))
من نگفتم جاپون از چین باتری میگیره گفته بودم از کره باتری گدایی میکنه (که الان فهمیدم از چینم میگیره) و از امریکا پلتفرم و از چین هم تکنولوژی
:))))
درجریانی که ال جی کره سومین تامین کننده باتری جهانه؟ :)))
Anti BTS
۱۹ دی ۱۴۰۲لینکا سنگینه ؟ اونم بخاطر باتری ال جی ؟
پس اینو ببین تا قشنگ سنگینی رو درک کنی . فراخوان باتریای ال جی بخاطر آتش سوزی . ضرر چندین میلیون دلاری زده به شورلت و کیای عزیز تر از جونت و … 😂
همه هم گفتن بیرون پارک کنید طبق معمول .
https://arstechnica.com/cars/2022/04/multiple-recalls-spark-fed-investigation-of-lgs-electric-car-batteries/
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲اره مثله اون لینکه که میزان رشد دودوتات از هیوندای با سه برند بهتر بود ۴.۷ در مقابل۴.۴
سوتی پشت سوتی
ارسلان
۱۹ دی ۱۴۰۲مخ شما گویا ضربه خورده
TRD
۱۹ دی ۱۴۰۲نداره که ضربه بخوره .
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲مشخص نیست ضربه خورده؟ مثلا لینک فرستاد مارو ضایع کنه بگه فورد از هوندا رد شده حواسش نبود که همون دودوتا با ۴.۷ درصد رشد از سه برند هیوندای با ۴.۴ بیشتر رشد کرده
Killer
۱۹ دی ۱۴۰۲اوووو چقدر کامنت گذاشتی معلومه خیلی ناراحتی
تقصیر منه جاپون گفته گرفتار شدین :)) جا اینکه این همه ریپلای بزاری و منم نخونم برو کمک کن گرفتاریشون حل بشه ال جی بهشون باتری بده :))
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲مشخصه همه رو نمیخونی و ریپلای نمیزاری
Killer
۱۹ دی ۱۴۰۲مصدوم بعدی پیدا شد :))) ناراحت نباش اینقدر
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲مصدوم فقط اونجا که پریروز مجبور شد بره جهت مداوا و دو روز تو پدال پیداش نبود میدونی چرا؟ بی تی اس فقط یه نماینده تو پرفروش های بازار آمریکا داشت
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲گرفتاری میدونی کجاست؟ اونجاش که لیست ۲۰ خودروی پرفروش بازارهای مختلف مثله امریکا میاد و میبینی عه کره ای های ظفرمند فقط به یدونه نماینده آخرم شدن و بلافاصله بعدش خبر ده برابر شدن سرقت سفینه های کره ای میاد و اون وقت باید یکی دو روز آفتابی نشی تا ملت یذره اراجیفی که به هم میبافی رو یادشون بره پیام جان
TRD
۱۹ دی ۱۴۰۲تویوتای دنیای برقیا میشه BYD .
Porsche
۱۹ دی ۱۴۰۲هنوز هم تسلا رو به همه چینی ها ترجیح میدم چون از نظر تکنولوژی هنوز دست برتر و داره و تو تست های ایمنی هم با اینکه چینی ها خیلی پیشرفت کردن ولی هنوز به رقبا غربی نمیرسن ، ولی واقعا چینی ها مخصوصا byd دارن پیشرفت میکنن و چه بسا وقتی برسن به بازار آمریکا با قیمت اقتصادی که دارن بتونن خیلی موفق بشن
Fy
۱۹ دی ۱۴۰۲الکی بزرگش نکنید ، بی وای دی بدرد نمی خوره 😒
sina
۱۹ دی ۱۴۰۲مرسی شاهین جان 🙏🏻