به احتمال زیاد آخرین چیزی که درباره یک خودرو به فکر شما میرسد برفپاککن آن است ولی تسلا به این هم فکر کرده و سیستم جدیدی را اختراع نموده است. اصول اساسی برفپاککنها طی سالیان طولانی تغییر چندانی نداشته است. یک موتور کوچک که تیغهها را روی شیشه جلو حرکت میدهد. البته تیغههای برفپاککن رفته رفته پیشرفتهتر شدهاند زیرا خودروسازان یاد گرفتهاند چگونه تماس بهتری بین شیشه جلو و تیغه برفپاککنها ایجاد کنند؛ اما پتنت جدید تسلا کاملاً به سطح پیشرفتهای رسیده است.
از اختراع تسلا به عنوان سیستم برفپاککن الکترومگنتیک برای شیشه جلوی خودرو نام برده شده است. این طراحی تک تیغه کارایی و ظاهر بهتری داشته هرچند به نظر میرسد از دو تیغه هم میتوان در آن استفاده کرد. این سیستم از الکترومگنت و ریلهای هدایتی استفاده میکند. برای درک بهتر این سیستم میتوانید قطارهای مغناطیسی پرسرعتی را در نظر بگیرید که با شتاب و راندمان بالا از نقطهای به نقطهی دیگر جابجا میشوند.
طراحی تسلا شامل بلوکی چسبیده به بازوی برفپاککن و تیغهی آن است. این بازو به دو ریل هدایتی متصل بوده تا سیستم را در جای خود نگه داشته و از تماس تیغهها با شیشهی جلو اطمینان حاصل شود. بلوک پایه و اساس حرکت بازو و تیغه است زیرا بلوک یاد شده یک دست از آهنرباهای احاطه شده توسط پیچهی الکترومغناطیسی را حرکت میدهد. زمانی که جریان الکتریکی از آهنربا و پیچه بگذرد بلوک در طول شیشه جلو حرکت خواهد کرد و بازو و تیغه نیز به همراه آن حرکت خواهند نمود.
این سیستم برای خودرویی الکتریکی مهم است زیرا برفپاککن قدرت کمتری از باتری را مصرف خواهد کرد. تسلا میگوید قطعات مکانیکی برفپاککنهای سنتی حداکثر اصطکاک را ایجاد کرده و به همین خاطر نیازمند قدرت بیشتر برای حرکت بازو و متعلقات آن خواهد بود. الکترومگنت ها اساساً اصطکاکی ندارند بنابراین تنها اصطکاک موجود در این سیستم به ریلهای هدایتی مربوط میشود. این کاهش مصرف برق باعث افزایش برد خودرو خواهد شد.
تسلا زمان طراحی سیستم برفپاککن نوین خود به سیستم اتوپایلوت هم فکر کرده است. موضوع این است که سیستمهای برفپاککن سنتی به اندازه سیستم جدید تسلا قوی نیستند. این برفپاککنهای سنتی میتوانند به مرور زمان مستهلک شده و کارایی آنها کاهش یابد که نتیجه آن کاهش دید و اختلال احتمالی در کارکرد سیستم اتوپایلوت میباشد. دید بهتر برای دوربینها و البته برای راننده ضروری است.
در نهایت باید گفت تسلا بهترینهای خود را معرفی میکند. این شرکت به دنیا نشان میدهد خودروهای الکتریکی چه تواناییهای دارند و به نظر میرسد در آینده جزئیات بیشتری از این سیستم منتشر خواهد شد.
محمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸تسلا یه تنه داره استانداردهای دنیای خودروسازی رو ارتقا میده
ممد ژانگولر
۲۱ بهمن ۱۳۹۸واقعا برای خودروسازیهای مطرح دنیا مثل مرسدس بنز و VW و bmw متاسفم که نشستن و تماشا میکنن. درود بر تسلا که دنیارو تغییر خوب داد و از این همه آلودگی و یکنواختی نجات داد.
Mohammad
۲۱ بهمن ۱۳۹۸دقیقا داره تمام کارها و نوآوری های اپل در زمان ظهورش رو انجام میده
بهراد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸کاش فیلمشم میزاشتین
reza
۲۱ بهمن ۱۳۹۸elmiraj@
پس با این اوصاف تسلا قطعات مورد نیاز خودروهاش رو به شرکت های دیگر سفارش میده و…آیا تسلا قطعات را صد درصد و به صورت کامل خودش طراحی و مهندسی میکنه یا اینکه طراحی و مهندسی توسط همان شرکت های تولید کننده قطعه انجام میشه؟!!(چون طراحی و مهندسی قطعه نیاز به علم و تجهیزات پیشرفته و تعداد زیادی مهندس ماهر در هر زمینه ای داره)
بدنه،باتری و الکتروموتور کاملا و صد درصد توسط خود تسلا ساخته میشه؟(یا اینکه قالب گیری و ریخته گری بدنه که نیاز به دستگاه های cnc و کوره مذاب و دستگاه های تراش داره و قطعات درون الکتروموتورها مثل آهنربا،روتور،استاتور و… توسط شرکت های دیگر تولید میشه و تسلا تنها مونتاژ کننده این قطعات هست)شرکت مگنا کانادا که سازنده سیستم خودران و autopilot تسلا هست جزو زیر مجموعه ها و شرکت های تابعه تسلا هست؟؟
قبلا تسلا گفت که قدرتمندترین چیپست خودروهای خودران را ساخته،طراحی این چیپست را خود شرکت انجام داده؟؟!!(چون در دنیا تنها چند شرکت تراشه طراحی می کنند و این کار نیاز به تیم طراح و هزینه و وقت زیادی داره و قبلا طراح این چیپست انویدیا بود)در خودروهای تسلا تنها یک چیپست یا تراشه استفاده شده؟یا تعداد بیشتری؟سازنده همون انویدیاست؟؟
تسلا مدعی هست که خودروهاش با بهترین کیفیت و با بهترین قطعات ساخته شده اند.در مقاله ای که پدال در مورد موستانگ مک e منتشر کرد یکی از مدیران فورد گفت خودروهای تسلا سطح کیفیت کلی شان پایین است؟؟!!ولی موستانگ کیفیت بالایی دارد؟؟درسته
تسلا میتونه از شرکت های نام آشناتر و بهتری برای تولید قطعه استفاده بکنه حداقل برای مدل بالارده،چون خودروهای تسلا همشون لوکس هستند نه خودروهای معمولی و عادی و ارزان قیمت.برای مثال شرکت های ThyssenKrupp و zanini زیاد شناخته شده نیستند و عالی هم نیستند مثلا میشد برای سیستم تعلیق از شرکت کایابا ژاپن که یکی از بزرگترین سازندگان سیستم تعلیق در دنیاست استفاده کرد؟؟!!همچنین چرا سیستم تعلیق ساده و معمولی هست میتونست از سیستم های تعلیق خاص و نوین مثل فنربندی چند اتصاله(خودروهای فرمول یک)،فنربندی فروفلوید یا دمپرهای مجهز به سیال مگنتو رئولوژی(آئودی tt) یا فنربندی خطی الکترومغناطیسی شرکت بوز استفاده کنه؟حداقل برای رودستر و مدل های بالارده مثل plaid،تا واقعا خودروهاش از همه لحاظ بهترین،عالی و پیشرو باشند؟؟!!
اگر سیستم ترمز ساخت برمبو هست چرا آرم تسلا روی کالیپر خورده؟
هم اکنون تسلا به تنهایی و بدون کمک پاناسونیک میتونه اقدام به ساخت باتری بکنه؟(برای کارخانه های برلین و شانگهای چون احتمالا پاناسونیک باهاش همکاری نمیکنه؟؟!)
در فاز دوم کارخانه شانگهای و برلین به غیر از باتری دقیقا قراره چه قطعاتی تولید بشه؟؟
محمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸elmirage عزیز لطفا شمارتو بده به این بنده خدا هرچی خواست بدونه زنگ بزنه یه تنه اعصاب کل کاربرای پدال رو سایید
Hamidreza
۲۱ بهمن ۱۳۹۸دقیقا! درسته ایشون اطلاعات دارن ولی دیگه استخدام تسلا نیستن برادر!
بهزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸برادر گرامی شما که تو کار ریز و درشت تسلا هستید پیدا کردن سوالات شما همش تو اینترنت هست و چند بار هم جواب داده شده ولی باز تکرار مکررات!
شرکت ThyssenKrupp یک مجموعه ی مادر متشکل از چندین برند هست که یکی از معروفترین اونها bilstein بوده و اگر بگیم بهترین سازنده کمک و تعلیق هست پر بیراه نیست و همینطور zanini که احتمالا بزرگترین تولید کننده رینگ در دنیاست.
تسلا به غیر از الکتروموتور تمام قطعات مورد نیازش بیرون سازی بوده حتی بدنه و یدونه کابل برق هم تولید نمیکنه.
تسلا باطری ساز نیست و بدون شرکت های باطری ساز هیچگونه تولیدی نداره و اون نشان روی قطعات به خواست خودش میباشد.
تمام قطعات طراحیش بیرون از شرکت و توسط قطعه سازان انجام میگیره.
در فرآیند طراحی یک خودرو نتنها تسلا بلکه همه ی سازندگان به کمک قطعه سازان یک خودرو را نهایی میکنند.
reza
۲۲ بهمن ۱۳۹۸آقا بهزاد خیلی ممنون که پاسخ کامل و علمی دادید.بله من سرچ کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم.در رابطه با کمپانی zanini اصلا هیچ اطلاعاتی در وب وجود نداره!!میشه لطفا به جیمیلم که در پایین همین صفحه داده شده یک پیام بدید.
Elmiraj
۲۱ بهمن ۱۳۹۸Reza @
ماشینی که تسلا یا هر خودروساز دیگر طراحی میکنه ، طرحش برخاسته از همان مهندسان شرکت هست نه تامین کنندگان…
مسلماً تمام ساخته های تسلا قطعه به قطعه شون طراحی مهندسان تسلا هست و تامین کنندگان فقط طرح میگیرن و به ازای پول قطعه تحویل میدن ( این داستان همه خودروسان هست )
در حال حاظر قالب گیری و پرس بدنه و مونتاژ الکتروموتور ها در کارخانه Fremont و باتری های فعلی در Gigafactory 1 ساخته می شوند و کمپانی Magna هم سازنده حسگر های التراسونیک و رادارهای تسلا هست ، مانند سایر تامین کنندگان .
.
در حال حاظر قدرتمند ترین چیپست خودرویی جهان برای تسلا هست و این چیپ جدید توسط مهندس سابق Jim Keller و تنی چند از مهندسان AMD که سال ۲۰۱۶ به تسلا پیوستند ساخته شده (البته Jim Keller در حال حاظر برای تسلا کار نمی کنه ولی سه روز پیش عنوان کرد که این چیپ قدرتمند توانایی پشتیبانی از سیستم خودران کامل را دارد )
.
Model S / X از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند و تا حالا شکایت یا انتقادی ازشون نشده اما Model 3 که نخستین محصول تیراژ بالای تسلا هست و از تمامی ظرفیت تولید کارخانه Fremont استفاده می کنه ، برای همین تاکنون شکایات زیادی از کیفیت مونتاژ پایین این ماشین در فظای مجازی شده که تسلا تعداد از آن ها را تایید کرده و بابتشون عذرخواهی هم کرده و گفته که برای پاسخگویی به تعداد زیاد سفارشات مجبور به کنترل کیفی ضعیف شده .
.
این که تسلا از چه نوع سیستم تعلیقی استفاده کنه و از کدام تامین کنندگان این بخش قطعه بخره به قیمت تمام شده ماشین ها بستگی داره . برای مثال Model S قویتر از تایکان هست ، بُرد بیشتری داره ، باتریش بزرگتره ، تکنولوژی های پیشرفته و بیشتری داره اما این ماشین ارزان تره چون تسلا نه چوب و چرم داره ، نه سیستم صوتی فلان مارک و نه قطعات دست ساز……داستان برای سیستم تعلیق هم به همین شیوه هست اگر تسلا در این قسمت هم مانند باتری ، الکتروموتور و….. از بهترین ها استفاده کنه قیمت تمام شده Model S / X از ۲۰۰ هزار دلار بالاتر می رفت . ( ترمز ماشین ها برای تسلا هست نه برمبو )
در خصوص سیستم تعلیق و درگیر قطعات این بخش Roadster هم فعلا اطلاعی در دست نیست ولی شاید همان طور که میگین با شرکت های نامدار در این زمینه همکاری کنه .
.
تسلا یک دهه هست که با پاناسونیک همکاری می کنه و قبل تاسیس Gigafactory نوادا باتری های model S / X را تولید می کرد و هم اکنون نیز همکاری سازنده ای با هم دارن ، در کار خانه های شانگهای و برلین اطلاعی در خصوص همکاری با پاناسونیک وجود نداره و تمرکز تسلا بر ساخت حداکثری قطعات Model 3/ Y در این دو کارخانه جدید هست و خودکفایی ۹۰ درصدی این دو کارخانه .
reza
۲۱ بهمن ۱۳۹۸elmiraj@
s42790760@gmail
لطفا اگه میشه یک پیام به این gmail بدید.
kian
۲۲ بهمن ۱۳۹۸خب که چی. پولشو میگیره. نمیگیره؟
چرا شماها فکر میکنین این شرکتا یه چیز مجانی میسازن و چرا باید بسازن؟
کلا خیلی خیلی فرقه بین دید یه ادم غربی و یه ایرانی. واقعا نمیدونم تا کی میخواییم تو این بحث باشیم که اپل اینطوره تسلا اینطوره فلانی اینطوره.
یاد قدیما افتادم. نوکیا و سونی اریکسون. کلاسمون دعوا بود سر اینکه سونی اریکسون صفحش لمسیه و خوبه و نوکیا نیست.
مردم همدیگه رو کتک میزدن برا این چیزا.
الانم همینه چیزی عوض نشده. شما هیچوقت به جزئیات دقت نکن. به ساختار توجه کن. تو ایران میگن یه چیز بسازیم با جزئیات عالی. تو خارج میگه ساختار رو طوری بسازیم همه چی توش عالی به کار بره.
اینه فرقش. برا همینه تو امریکا دوچرخه هم بسازن عالیه. تو ایران ماهواره هم بسازن شاید قطعات عالی توش باشه ولی در کل بدتر از کره شمالیه. شما دوچرخه های trek رو ببین. با دوچرخه های چینی مقایسه کن.
ساختار تسلا اینه. ساختار شرکتا اینه.
اما کسایی که ندیدن شاید براشون معجزه باشه. یه ادمی که ندیده باشه سر به سجده میزاره . اما یه غربی یه کف میزنه تموم.
جواد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸اقا این شرکت ThyssenKrupp ما تو کار ساختمونیم…اسانسور هم میزنه…ازش شفارش میگیریم…اسانسوراش خوبه ولی
???
reza
۲۱ بهمن ۱۳۹۸elmiraj@
سیستم برف پاک کن رودستر،سایبرتراک و سمی هم همین سیستم الکترومگنتیک هست یا متفاوت از این هست و سیستمش پالس های لیزری هست؟میشه در مورد سیستم برف پاک کن رودستر و مزایاش بیشتر توضیح بدید.
Sina Barca
۲۱ بهمن ۱۳۹۸بابا دیگه خسته شدیم. ایشون حالا مجبور هستن کلی بگردن و سرچ کنن تا جواب شما رو بدن.ما رو هم خسته کردید. این بخش نظر دادن درباره اخبار و مقالات بالا هستش و جای پرسش هم هست ولی کم، نه اینکه صد بار سوال بپرسیم یا اینکه اطلاعاتی که ربطی به موضوعات بالا ندارن بفرستیم مثل اطلاعات سهام یک شرکت ، البته مسابقات درگ هم خوبه ولی مربوط به موضوعات بالا
Elmiraj
۲۱ بهمن ۱۳۹۸به گفته برخی منابع از این برف پاکن الکترومگنتیک در شیشه بدون انحنای CyberTruck بهره خواهد بُرد که از مصرف کم و سرعت بالایی برخوردار خواهد بود ، اما برای رودستر داستان متفاوتی داره و اگر به تصاویر اصلی و کلیپ های منتشر شده از رودستر نگاه کنید می بینید که هیچ جای برف پاکن معمولی و ریل الکترومگنت در دور شیشه جلو دیده نمیشه و همه درز ها بسته هستن و اگر گفته نشریه ها صحیح باشند تسلا از همین تکنولوژی پالس لیزری استفاده خواهد کرد که پتنت این اختراع را اوایل ۲۰۱۹ ثبت کرد .
این پتنت شرح میده که لیزر ها از محلی مشابه آب پاش های قدیمی به شیشه برخورد خواهند کرد و با تشخیش کثیفی روی شیشه همانند لیزر های پزشکی باعث حذف کثیفی خواهند شد ، از این تکنولوژی برای پاک کردن دوربین های Autopilot و همچنین Solar roofهای آینده هم استفاده خواهد شد .
https://carbuzz.com/news/tesla-files-wild-patent-for-laser-windshield-wipers
( برف پاکن های کامیون Semi از نوع معمولی هستن )
مهدی
۲۲ بهمن ۱۳۹۸سرکار نزارید بنده خدارو
Farzad
۲۱ بهمن ۱۳۹۸تسلا هر روز یه چیزی اختراع میکنه ، اینا هنوز دارن دنا پلاس رو انگولک میکنن .
Khosrow
۲۱ بهمن ۱۳۹۸این سیستم برای خودرویی الکتریکی مهم است زیرا برفپاککن قدرت کمتری از باتری را مصرف خواهد کرد / مگه چقدربرق میکشه که اینهمه سروصدا راه انداختین / میگن که هرچه خالی تر پر صداتر / شو اف امریکایی / اگر درست متوجه شده باشم تک تیغه کل شیشه رو عمودی طی میکنه که تو برش شدید قطعا کم میاره و زشتو هم هست نوع کارکردنش / اسکی نکنید ..
حسین دهمرد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸چیز جالب و قشنگیه ولی هزینه ش بیشتر از مزیتشه. بعبارتی آفتابه خرج لحیم کردنه.چند متر برد ماشین افزایش پیدا میکنه
طرف شیشه ماشینش با امواج فراصوتی کار میکنه که انگار اصلا بارون نمیباره اینهمه سر و صدا نمیکنه.