شاسیبلند تویوتا راو ۴ پرایم پلاگین هیبریدی بازخوردهای خوبی را از سوی نشریات دریافت کرده است؛ اما آیا قوای محرکه این خودرو سبزتر از قوای محرکه یک خودروی الکتریکی است؟ هنوز نه اما فاصله بسیار کمی بین این دو وجود دارد.
کانال Engineering Explained تصمیم گرفته میزان آلایندگی کلی راو ۴ پرایم را با میزان آلایندگی دیاکسید کربن کلی تسلا مقایسه کند. این سؤالی است که پاسخ بسیار سختی دارد اما جیسون فنسک مجری برنامه به دنبال بررسی این موضوع بوده است.
همانگونه که انتظار دارید پاسخ این سؤال تقریباً به یک فاکتور بستگی دارد و آنهم باتری است.
اگرچه پیشرانههای الکتریکی راندمان بالایی دارند اما تولید باتریها میتواند راندمان را پایین آورد. به خاطر استفاده از متریال متنوع و کمیاب بکار رفته، باتریها میتوانند از نظر آلایندگی کربنی نقش قابلتوجهی داشته باشند؛ و اینجاست که راو ۴ در بدو امر جلو میافتد.
باتری تسلا حدود ۴ برابر بزرگتر از باتری راو ۴ است و بنابراین تولید آن آلایندگی بیشتری به همراه دارد. خوشبختانه تسلا با تولید آلایندگی کمتر در طول عمر خود این موضوع را جبران میکند.
نکته دیگر اینکه اگرچه برق رایگان نیست اما خب بنزین هم همین وضعیت را دارد. ورای آلایندگیهایی که یک پیشرانه درونسوز تولید میکند، تولید بنزین نیز با آلایندههایی همراه است. به همین خاطر تسلا میزان دیاکسید کربن کمتری را نسبت به یک خودروی درونسوز تولید میکند.
اما راو ۴ پرایم هم ویژگیهای مثبتی دارد. به لطف برد الکتریکی ۶۸ کیلومتری که مسافت مناسبی را پوشش میدهد این شاسیبلند شاید بیشتر مواقع نیازی به استفاده از بنزین نداشته باشد؛ بنابراین این خودرو تقریباً بهترینهای هر دو جهان را ارائه میکند.
نهایتاً باید گفت آلایندگی راو ۴ بیشتر از تسلا مدل Y یا مدل ۳ است. در بازه زمانی ۱۰ ساله تویوتا راو ۴ حدود ۸ تن دیاکسید کربن بیشتری نسبت به تسلا مدل ۳ تولید میکند. از طرف دیگر شاسیبلند پلاگین هیبریدی تویوتا حدود ۲۵ تن دیاکسید کربن کمتری نسبت به یک خودروی درونسوز سنتی تولید میکند که واقعاً احساسبرانگیز است.
دانیال
۲۶ اسفند ۱۳۹۹باشه ماشین برقی میخریم
ツSAMURAIツ
۲۶ اسفند ۱۳۹۹طبیعتاً آلایندگی الکتریکی کمتره
اما در حال حاضر پلاگین هایبرید بهتره
چون ویژگی مثبت الکتریکی ها و بنزینی ها رو داره
Rolls Royce
۲۶ اسفند ۱۳۹۹اصل مشکل آلودگیه شهر هاست.
هالا اگر یه نیروگاه بیرون شهر باشه.
و تمام خودرو های تهران الکتریکی بشه مشکل آلودگیه تهران کاملا حل میشه چون مهم ترین عامل آلودگیه تهران خودرو ها هستن.
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اسفند ۱۳۹۹دقیقاً !
و ای کاش در شرقیترین قسمت تهران بسازند تا باد بشوره ببره !
اما جدی این نسل راو۴ نمیدونم چرا تو کَتَم نمیره و طراحی بدنهی خستهکنندهای داره که نه میشه گفت زشته و نه زیبا و یه حالت خُنثی داره !
برعکس طراحی داخلیش که خیلی همهچیزش در دسترس هست و احساس خوبی داره !
در ضمن ، بهترین انتخاب امروز پلاگین هیبرید هست ، هم قدرت خوبی داره و هم مصرف فوقعلاده کم و از همه مهمتر بدون دغدغه میزنی به دل جاده و ترس اتمام شارژ ندارید !
taha malek
۲۷ اسفند ۱۳۹۹مشکلش میدونی از کجا شروع میشه
.
.
.
.
.
.
.
از اونجایی که تاریخ مصرف باتری بگذره:))
2646
۲۷ اسفند ۱۳۹۹Rolls Royce عزیز
این کامنت بخشی از کامنت من در پست (آیا درباره سازندگان خودروهای الکتریکی و ارزش آنها اغراق میشود؟) است که به نظرم می تونه وجهه دیگری از تفاوت خودروهای برقی و پلاگین هیبرید رو روشن کنه.
** نکته خیلی مهمی رو اشاره کردی، بحث آلودگی های نیروگاه های برق یک مقوله است، بحث توان تولیدی برق کشورها و سیستم انتقال قدرت نکته دیگری است. چون برق قابلیت ذخیره عمده نداره، تقریبا هیچ کشوری (جز با هدف صادرات)، برق بیش از نیاز ظرفیت اش تولید نمی کنه.
منتها یک نکته دیگر هم هست، اگر چه خودروهای روز دنیا الان استانداردهای آلایندگی بالاتری رو پاس می کنن و آلودگی هوای بسیار کمتری نسبت به گذشته دارن اما قطعا عدم حضور خودروهای درون سوز در شهرها می تونه میزان آلایندگی شهرها را باز هم کمتر کنه. تقریبا همه موافق حضور برق در خودروها هستن، منتها بحث سر نوع و نحوه استفاده از برق در خودروهاست.
بعضی از کمپانی ها معتقد هستن نیروی برق فقط به درد شهر می خوره، برای همین تمرکزشون رو گذاشتن روی خودروهای phev یا extended range plug in hybrid و معتقد هستن شارژ برای مسافت زیر ۱۰۰ کیلومتر ایده آل ترین حالت هست. شما شب ماشین ات رو می زنی به شارژ، فردا تا شب نهایت ۱۰۰ کیلومتر توی شهر رفت و آمد داری، بعد دوباره شب می زنی به برق ماشین رو. هر لحظه هم شارژ برق تمام شد، موتور بنزینی شروع به کار می کنه و می تونه باطری ها رو شارژ کنه. چون ظرفیت باطری ها هم کم هست، می تونی بدون نیاز به شارژرهای ظرفیت بالا، تو زمان کم و با برق معمولی باطری ات را شارژ کنی.
تو این حالت، نه نیازی به جهش در تولید برق در کشورهای جهان هست، نه فشاری به سیستم های انتقال برق شهری میاد، آلودگی هوای شهری هم به واسطه حذف موتورهای درون سوز در ترافیک های شهری از بین میره، ابعاد باطری ها و موتورهای برقی مورد نیاز هم کوچک تر میشه، بالطبع وزن ماشین میاد پایین، قیمت ماشین کاهش پیدا می کنه و در نهایت هر موقع نیاز شد، خودرو به دریای بی کران بنزین متصل میشه.
تو جاده های بین شهری که دیگه بحث آلودگی هوا مطرح نیست، اونجا موتورهای درون سوز می تونن به راحتی کار کنند و مطمئنا انرژی که برای جا به جایی خودروها از سوختن بنزین در جاده ها ایجاد میشه، پاک تر از برقی است که در نیروگاه های ذغال سنگی، مازوت، نفتی و … به دست میاد. **
مازیار
۲۷ اسفند ۱۳۹۹دوست من ۲۶۴۶
فرمایشات شما کاملا متین
اما اگه کلا از مسئله آلودگی و این اختلاف نظرات که برق خودش هم آلودگی داره چه سوخت فسیلی و چه اتمی بگذریم ، بنظر شما فقط دردسرهای یک اتومبیل با موتور احتراقی با اون راندمان پایین و سیستم انتقال قدرت بسیار پردردسر از موتور تا به چرخها که بیشتر از صد سال ( درواقع از ابتدای اختراع اتومبیل تا به امروز ) به همون شکل اولیه مونده کافی نیست تا بفکر یک شکل جدید و بهینه برای کارکرد اتومبیلها باشیم؟
Sina10
۲۷ اسفند ۱۳۹۹آقای 2646 خیلی خیلی باهاتون موافقم
من همیشه از بدی برقی ها گفتم ولی نظرم این بوده که توی شهر باید برقی بشن و خارج از شهر نیروی بنزین بیاد
هعاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹اندازه ۲ صفحه کامل آ۴ نوشتم. اخرش پشیمون شدم.
مشکل ما خیلی خیلی گستردس. مردم بی فرهنگی اقتصاد سیستم مالیاتی و غیره . همینو بگم تهران فوقش برا ۴ میلیون نفره. باقی مساحت شهر باید تبدیل به پارک بلوا پیاده رو خیابون و جاده و قطعه زمینای بزرگتر میشدن.
تهران هیچی. مراکز استانها الان شدن مثل تهران.
امکانات ناعادلانه پخش میشه. مثلا از حلقوم یه ادم تو کپرنشینهای بندرعباس برا یه تهرونی تاکسی هیوندایی میخرن نصف قیمت بهش میدن. دوستی گفت عموش با پسراش مدرک سند جور کردن ۴ تا از هیونداهای تاکسی رو گرفتن. همه میگن نوش جونشون.
کلا یه کشوری داریم معلوم نیست چی به چیه.
همه ی خودروهای تهران الکتریکی چرا باید بشه؟ چرا دولت باید بخره؟ من خودم یه جای تهران زندگی میکنم. اما ایا دلتونو صابون زدین؟
خلاصه متنم این بود هر وقت سرانه قدرت خرید مردم بالای ۲۰ هزار دلار در سال رسید اونوقت بله مشکلات تهران درست میشه. الان حدود ۲ هزار دلاره به صورت واقعی. باقی امارها رو قبول نکنین. معنی این حرف اینه با این قدرت خرید دولت باید برا ۱۴ میلیون نفر خودرو برقی بخره. اتوبوس نو بخره. همه چی رو بخره. تا تهران قابل زندگی باشه. چون تهران برا ۴ میلیون یا ۳ میلیونه نهایتا.
هر ۱۰ سال هم باید این رویه تکرار بشه.
Maximilian
۲۶ اسفند ۱۳۹۹تسلا متاسفانه ظاهرش طوری جلوه میده که انگار در طی ساخت خودرو از مواد نامرغوب استفاده شده.
اما خوب یکی از بهترین الکتریکی ها هست!
«ضمن اینکه بنده نگفتم تسلا بی کیفیت هست»
Maximilian
۲۶ اسفند ۱۳۹۹«ضمن اینکه بنده عرض نکردم تسلا سطح کیفی پایینی داره»
محمد رستمی نژاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹اتفاقا تسلا کاملا بی کیفیت هست
نا شناس.
۲۶ اسفند ۱۳۹۹“در بازه زمانی 10 ساله تویوتا راوا 4 هیریدی حدود 8 تن دی اکسید کربن بیشتری نسبت به مدل3 تولید میکند از طرف دیگر شاسی بلند پلاگین هیبریدی تویوتا حدود 25 تن دی اکسید کربن کمتری نسبت به یه خودرو درون سوز سنتی تولید میکند که واقعا تحسین بر انگیز است ”
من اصلا کاری ندارم این مقایسه نتیجش چی شد ولی…
8+ 25 = 32
این یعنی اختلاف تولید آلایندگی یه خودرو بنزینی و برقی تو 10 سال حدود 32 تن هست !!!
خیلی زیاده اختلاف…
البته تو 10 سال…
ولی خیلی زیاده….. ( منظور اختلاف تولید آلایندگی خودرو برقی با بنزینی در 10 سال )
ツSAMURAIツ
۲۶ اسفند ۱۳۹۹رامین دو تا اکانت بس نبود سومیش رو هم ساختی ؟
akrh78
۲۷ اسفند ۱۳۹۹حداقل نگارشش رو هم عوض نمیکنه، کامنت جار میزنه رامین نویس هست
در کهکشان راه شیری هیچ کس بجز رامین اینقد توی یه کامنت اینتر نمیزنه
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ببخشید یکم اسپم طور شد
S
۲۶ اسفند ۱۳۹۹بچه ها من ظهر کولر ماشین رو روشن خاموش کردم از بعدش همش اطراف جای خروج هوای کولر و بخاری گرم میشه و داشبورد هم گرم م میشه کسی دلیلش رو نمیدونه؟
حمید رضایی
۲۶ اسفند ۱۳۹۹منم تویوتا و کلا هیبریدی ها رو انتخاب می کنم
پلاگین هم باشه عالی میشه
Ahmedreza2002
۲۶ اسفند ۱۳۹۹وقتی فاکتور قیمت بیاد وسط ورق به سمت پلاگین هیبریدیا میچرخه
البته منظورم تو کلاس یکسانه
آرین
۲۶ اسفند ۱۳۹۹این رو با در نظر گرفتن آلایندگی کربن نیروگاه های ذغال سنگی چین و آلایندگی رادیواکتیو نیروگاه های هسته ای فرانسه محاسبه کردن؟
عارف
۲۶ اسفند ۱۳۹۹بنظر من پاسخ کاملی نبود ، چون میزان آلایندگی تولید برق و بنزین و میزان آلایندگی تولید باطری و فاکتورهای زیادی هستند که در مقایسه ماشین برقی و هیبرید باید ملاک نظر باشه . ( بدون تعصب روی برند خاص و نوع انرژی مصرفی )
Sina10
۲۶ اسفند ۱۳۹۹همیشه پلاگین هیبرید رو ترجیح میدم
و همیشخ بیشتر دوستش دارم
البته به شرطی که درست ازش استفاده بشه
توی شهر با برق ، توی اتوبان و یا مسیر پیست با هر دو یا با بنزین
امیر
۲۶ اسفند ۱۳۹۹خودرو الکتریکی بدلیل ایجاد میدان مغناطیسی اثر بدی روی انسان دارن شاید بخاطر همین موضوع که تویوتا و هیوندای خودرو هیدروژنی تولید میکنن البته تولید برق از انرژی های پاک در حال افزایش به همین خاطر تولید خودرو برقی در آینده نزدیک خیلی زیاد میشه
مازیار
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ماشین درون سوز …
روغن چی میریزی؟ چندتا عوض میکنی؟ صفحه کلاچ مرخصه ها . فکر کنم یه دست رینگ میخواد . حالا که باز کردی ثابت و متحرکها رو هم عوض کن دیگه . بازم که بد کار میکنه اینطوری معاینه نمیدن ببین یا برقه یا سوخت . واسکازین گیربکس دیفرانسیل چک میکنی؟ چهارشاخه و کشویی گریس داره؟ گردگیر سر پلوس روغن نده بیچاره میشی ها . بازم که دیفرانسیل میخونه … و هزارویک دردسر دیگه خارج از حوصله این بحث
بیخیال تروخدا یه موتور برقی جمع و جور چسبیده به هر چرخ که شفت اصلیش مستقیما به چرخ وصله و اونو میچرخونه با راندمان بالای ۹۰ درصد در برابر کمتر از ۳۰ درصد درون سوز
خلاص
بله منم میدونم که لطف حرکت با موتور درون سوز بیشتره اما فقط همون لطفش مونده وگرنه دیگه هیچ رقم عاقلانه نیست
الان دیگه همه بدنبال بهترین و بهینه ترین راهها هستن یعنی بایدم باشن چون زمانه اینطور ایجاب میکنه حالا اگه به طریقی یه راه کوچیک برای ادامه کار بعضی درون سوزهای خاص باقی موند چه بهتر اونم صرفا برای دلخوشی عاشقان دلخسته شون ، اما اگر هم راهی نموند جای افسوس و حسرت نداره چون این شتر قبل از اینها در خونه قطار و هواپیما هم خوابیده بود و اتومبیل آخرین ماموریتش بحساب میاد
Mohammadreza
۲۷ اسفند ۱۳۹۹رفیق جالبه بدونی سرویس خودروهای برقی سخت تر و هزینه بر ترهست.
فک نکن که چون صفحه کلاچ و روغن ندارن پس سرویس دوره ای ندارن.
مورد دوم ثبات پرفورمنس و بازدهی طولانی مدت در احتراقی ها هم بهتره.
برقی ها اگه باتریشون بعد از مدتی عوض یا سرویس کلی ودرست حسابی نشه افت بیشتری در مقایسه با احتراقی ها در راندمان پیدا میکنن.
مازیار
۲۷ اسفند ۱۳۹۹دوست من محمدرضا
نظر من اینه که تمام مشکلات برقی ها حل خواهد شد دلیلم هم این عزم جهانی هست که برای برقی شدن براه افتاده
و چرا شما اصل رو بر این میزاری که سرویس درست و حسابی نشه؟!
Mohammadreza
۲۷ اسفند ۱۳۹۹از پارگراف اول که نوشتی برداشت کردم که فک میکنی برقی ها دردسر و سرویس و افت راندمان و مچ نشدن قطعات و… رو ندارن.
خواستم متوجه باشی که همه این مشکلات رو برقی ها دارن و بمراتب بد تر و حساس تر و پردردسر تر هم هستن.
یعنی اگه میخوای ماشین برقی بعد مدتی همچنان بدون مشکل و با راندمان بالا کار کنه باید بیشتر نازشو بخری و بش برسی.
بطور خلاصه اینکه تصور کنی با خرید ماشین برقی از دردسر تعمیر و تعویض و سرویس خلاص میشی یا حداقل کمتر میشن اشتباست.
در رابطه یا این قضیه راندمان.
شما فک میکنی در مجموع راندمان برقی بهتره یا احتراقی؟
فک میکنی اینکه میگن راندمان برقی 90 درصد و احتراقی 30 درصد الزاما این معنی رو میده که برقی درمجموع اتلاف انرژی کمتری داره؟
فک میکنی این برق خودرو برقی از کجا میاد؟
اکثرش از سوختن سوخت فسیلی تو نیروگاه میاد.
که راندمانی در حدود همون موتور احتراقی دارن.
علاوه بر اینکه در ذخیره و انتقال و شارژ و موتور الکتریکی و… هم مقدار اتلاف بش اضافه میشه.
مازیار
۲۷ اسفند ۱۳۹۹عزیزم معلومه که مشکلات خودشون رو دارن
هر ماشین و دستگاهی نیاز داره که سرویس دریافت کنه اما فرقش در اینه که در یک کلام ساختار برقی ها ساده تر هست و بالطبع کم دردسرتر
و مورد دیگه اینکه همون طور که شاهد هستی یک اجماع جهانی در این رابطه براه افتاده از بزرگترین کمپانی ها تا ناشناخته ترینشون همه بفکر سبقت از هم هستن و روزی نیست که خبری از بهبود کیفیت و ساخت باتری ها و امکان شارژ سریع تر و ایستگاههای شارژ فراوان تر و غیره شنیده نشه
خلاصه کلام با این چشم اندازی که پیداست کفه ترازو روزبروز به نفع برقی ها پایین میره
Sina10
۲۷ اسفند ۱۳۹۹آقای مازیار مگه شما میدونی برقیا چه مشکلی دارن؟
کلی مدار های مختلف که باید بعد از مدتی عوض بشن ، ولی مشکل اینه که تعمیرشون بسیار بسیار سخت تره
ولی خب برقیا یکم کم هزینه ترن
و نکته اینه که پلاگین هیبرید میتونه تمام برقی هم باشه
، خودروی پلاگین هیبرید فشار بسیار کمتری به درونسوز وارد میکنه
و علاوه بر اون در اکثر مواقع موتور بنزینی نیرویی وارد چرخ ها نمیکنه پس بازم کمتر میشه استهلاک و هزینه ها
نکته بعدی هم اینه که همه چیزایی که گفتین سریع خراب نمیشن و بعضیاشون شاید خیلی خیلی طول بکشه خراب بشن
در کل برقیا کم هزینه ترن ولی پلاگین هیبرید از مزایای هر دو استفاده کرده
Matin
۲۶ اسفند ۱۳۹۹الان چه فرقی با گوگل ترنسلیت دارید؟
چارتا پست کمتر بزارید ولی پستایی مثل اینا کامل و قابل فهم تر بزارید.
متاسفم که به خودتون زحمت نمیدید جدولا و نمودار ها و آمارها را ترجمه کنید.
Hamid
۲۶ اسفند ۱۳۹۹والا خیلی یه جدول ساده نیازی به ترجمه نداشت … حالا باید CO2 رو مینوشت دی اکسید کربن مثلا!؟
محمد رستمی نژاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹تو که از پدال بدت میاد .
چرا میایی تو سایت
خُب نیا
RezaRs
۲۷ اسفند ۱۳۹۹حاجی کیفت ترجمه آقا شاهینو با اون گوگل ترنسلیت مقایسه میکنی ؟ معلم های زبان اکثرا یه کپ دارند برای مسخره و خندیدن به گوگل ترنسلیت
Avan
۲۶ اسفند ۱۳۹۹صرف نظر از این مقایسه،وقتی یک خودروی خوب در آمریکا در طول ده سال نزدیک ۳۰ تن دی اکسید کربن تولید میکنه ،واقعا آلودگی که ما هر روز ایجاد می کنیم نگران کننده میشه.
Mohammadreza
۲۷ اسفند ۱۳۹۹مطمین نیستم ولی فک میکنم این بررسی الایندگی تولید برق رو حساب نکرده.
حتی کشورهای توسعه یافته بخش عظیمی از برقشونو با سوزوندن سوخت فسیلی و زغال سنگ تامین میکنن.
mahan
۲۷ اسفند ۱۳۹۹به چه چیز هایی فکر می کنید ها مهم نیست
حسین دهمرد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹واسه ایران اگر سوخت گاز cng رو محاسبه کنن قطعا ورق به نفع درونسوز ها برمیگرده. البته پلاگین هیبرید اگر سیستم خوب و جامعی داشته باشه خیلی بهتره. تو شهر از برق استفاده میکنی واسه مسافرت هم از گاز یا بنزین. از طرفی هم بخاری در جا و کولر درجا نیاز به برق داره. ما میریم واسه بوم گردی نیاز داریم چراغها ساعت ها روشن بمونه تا بتونیم چادرها رو برپا کنیم .
اگر بخوان تمام الکتریکی بسازن اولویتش با اتوبوسهای برقی شهری هست چون میتونن تو ایستگاه شارژ بشن. تمامشون دیزلیه و چندین برابر بنزینیها الودگی دارن. در طول مسیر های brt هم میتونن درحال حرکت شارژ بشن به روش تراموا