سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.
بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
– رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
– بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
– فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
– فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
– روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
– موج داشتن شیشه جلو
– بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
– و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
– و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.
خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
– این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
– رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
– بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
– آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
– ….
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!
صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.
نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.
نویسنده: وحید گودرزی
سهیل
۲۲ شهریور ۱۳۹۱سلام اقا نوید یه سوال داشتم میدونم ربطی به بحث نداره ولی شما اهل کدوم شهر خوزستان هستید؟ اخه منم خوزستانیم
نوید
۲۲ شهریور ۱۳۹۱همشهری غزیز من امیدیه ساکن هستم-درخدمتت هستیم
سيروس
۲۵ شهریور ۱۳۹۱آقای نوید سهیل
ولک جان
اینقدر سیاه بازی در نیار
آره بابا ال نود ماشین خوبیه…. از همه ماشین ها جلو می زنه سرعتش 200 تاس برو حالش رو ببر.
اینقدر در وب سایت تخصصی شبه پراکنی نکن.
سامیار
۲۲ شهریور ۱۳۹۱دوستانی که سمند ef7 دارن یا از کارکنان شرکت ایران خودرو هستند این قضیه سمند se چطوره ؟چون من تا 1ماه دیگه ماشین رو تحویل میگرم اگه موردی داره یا احتمالا موردی پیش میاد براش اینجا بگه بعدا ما درگیر نشیم ویه سوال اینکه آیا کیفیت موتور وشاسی وکلا لوازمش درست وحسابی هست یا نه ؟؟
ممنون.
نوید
۲۲ شهریور ۱۳۹۱دوستان عزیزم بگن که ماشینهای ef7 چرا سرسیلندر می سوزانندو چکار کنیم که دوباره دچاره این معضل نشویم؟سوال دوم اینست که چرا این ماشینها روغن ریزی دارن وچرا پس از امداد اورماژور و نصب اون توسط میکانیک دوباره روغن ریزی ادامه پیدا می کنه؟
استعداد می شودراهنمایی کنید؟؟؟
مسعود
۲۲ شهریور ۱۳۹۱مجدد سلام
این شد حرف حسابی
من در مطالب قبلی هم نوشتم
خود شما هم اینو بارها تکرار کردی
مگه ما تحریم نیستیم ؟
واشر این موتور شرکتی داخلی و سفارش به چین تولید میکنه که ذرات مس استفاده شده در این واشر مرغوبیت مدل قبلی واشر ها رو نداره لذا باید چکار کنیم که واشر نسوزه ؟
اونهایی که ماشینو تازه تحویل می گیرن باید حداقل تا 2000کیلومتر با سرعت 100 کیلومتر و حداکثر دورموتور3000 حرکت کنند تا این واشر با سرسیلندر فیت بشود.( خنده داره ) چاره ای نداریم .
اونهایی که این ماشینو دارن و استفاده میکنند از ایجاد شوک دور موتور ( دور موتور بالا در دنده سنگین ) حتما خودداری کنند . ضمنا آب رادیات را هم همیشه در حال کنترل داشته باشند .
در خصوص اول ماژور و روغن ریزی به دلیل نصب بد این دستگاه و عدم فیت شدن واشر های اون روغن ریزی شروع میشه که با مراجعه به نمایندگی ، با باز کردن اویل ماژور و چسب زدن محل نصب واشرها مجدد درست می شود و جای نگرانی نیست .
این راهکاری بود که من پیشنهاد دادم .نه تئوری بلکه عملی هم ثابت شده است .حداقل برای خودم و دوستانم .
با تشکر از همه و آقا نوید
سهیل
۲۲ شهریور ۱۳۹۱نوید جان منم شوشتر زندگی میکنم یه سوال ازت داشتم من خودم ال 90 دارم ولی تصمیم دارم بفروشمش و سورن با موتور ef7 بگیریم ولی شنیدم خیلیا از این موتور ناراضین و اشکالاشونم تقریبا شبیه همه ولی خیلیا گفتن که ما از این موتور بد استفاده کردیم که اینجور شد حالا میخواستم بدونم واقعا بد استفاده کردن باعث این مشکلات شده یا خود موتور مشکل داره؟
نوید
۲۳ شهریور ۱۳۹۱خیلی خوشبختم-وا… از این موتور خیری ندیدیم-به احتمال زیاد فرقی باموتور ماشین خودم نداره-احتیاط کن و با اطلاعات درست گام بردار که مثل من پشیمان نشوی-
مسعود
۲۲ شهریور ۱۳۹۱سلام
جهت جلوگیری از واشر سوزی ef7
من در مطالب قبلی هم نوشتم
خود شما هم اینو بارها تکرار کردی
مگه ما تحریم نیستیم ؟
واشر این موتور شرکتی داخلی و سفارش به چین تولید میکنه که ذرات مس استفاده شده در این واشر مرغوبیت مدل قبلی واشر ها رو نداره لذا باید چکار کنیم که واشر نسوزه ؟
اونهایی که ماشینو تازه تحویل می گیرن باید حداقل تا 2000کیلومتر با سرعت 100 کیلومتر و حداکثر دورموتور3000 حرکت کنند تا این واشر با سرسیلندر فیت بشود.( خنده داره ) چاره ای نداریم .
اونهایی که این ماشینو دارن و استفاده میکنند از ایجاد شوک دور موتور ( دور موتور بالا در دنده سنگین ) حتما خودداری کنند . ضمنا آب رادیات را هم همیشه در حال کنترل داشته باشند .
در خصوص اول ماژور و روغن ریزی به دلیل نصب بد این دستگاه و عدم فیت شدن واشر های اون روغن ریزی شروع میشه که با مراجعه به نمایندگی ، با باز کردن اویل ماژور و چسب زدن محل نصب واشرها مجدد درست می شود و جای نگرانی نیست .
این راهکاری بود که من پیشنهاد دادم .نه تئوری بلکه عملی هم ثابت شده است .حداقل برای خودم و دوستانم .
با تشکر از همه و آقا نوید
مسعود
۲۲ شهریور ۱۳۹۱سلام به همه دوستان
باور کنید نه من از کارکنان ایران خودرو هستم و نه از سهامداران این شرکت که ذینفع سود یا زیان این غول خودرو ساز بی خاصیت باشم .
من جهت تحویل این خودرو که دو ماه هم دیر تحویل دادند حداقل 15 بار شکایت به ایران خودرو فرستادم ( کد درخواست شکایتم موجود است )
به دفتر ریاست جمهوری ارسال شکایت کردم
به نماینده شهرمان اعتراض کردم و به هر سایتی که اعتراضها و شکایت در مورد تحویل دیر هنگام خودرو EF7بود شکایت کردم
پس میبینید اصلا من از این شرکت دل خوشی ندارم
ولی واقعیت قبول دارم که فعلا “فعلا” خودروی من EF7مدل 91 بسیار خوب کار میکند .
روزی هم که خراب بشود نمی گویم همه این خودرو هایEF7آشغال هستند .
اول به خودم می گویم چگونه استفاده کردم ؟
گاز بیخود و تیک آف ناجور کشیدم ؟
دور موتور را بیجهت بالا بردم ؟
یا روغن خوب به خورد این ماشین ندادم ؟
یا اصلا من نه آب ، نه روغن و نه حتی باد لاستیک این ماشین را کنترل و چک نکردم ؟
بعد میرم سراغ وسایل اون.
آیا فقط ماشین من وسایلش کمیاب است ؟ یا همه خودروهای مونتاژ اینطوری شده است .
باور کنید دفعه قبل هم گفتم ، ترموستات خودرو 206نیست و اگه هم پیدا کنید از 280000تومان کمتر پول نمی دهد که باید خدا رو هم شکر کنید. ( قبلا 30000تومان بوده است )
باید منطقی فکر کرد، منطقی باورکرد و منطقی تصمیم گرفت .ضمنا اطلاعی هم در مورد سورن ندارم .ولی در نظرات قبلی صفحات 5 تا 10 اگه اشتباه نکنم دوستان نطر داده اند.
با تشکر از همه
سيروس
۲۵ شهریور ۱۳۹۱سلام
تمام کامنت های دوستان و هم وطنی های خوبان را مطالعه کردم.
در تمامی کامنتهای آقا مسعود صحبت و نقد های ایشان کامل حساب شده و منطقی و با ادله بیان شده.
من به نوبه خود که دارنده این نوع خودرو هستم از صحبتهای دوستامان آقا مسعود بهره بردم.
مرسی
نوید
۲۳ شهریور ۱۳۹۱آقامسعود سلام- از راهنماییهایت بسیار متشکرم-اون مطالبی که فرمودی استفاده می کنم-ولی یه مطلبی خدمتتان عرض کنم که اولابنده تا الان سرعته بالاتر از 120 با ماشین نرفته بودم-دوماروغن ماشین را از بهترین که توتال 7000 10-40 باشدوسفارش شده بوداستفاده می کردم-ثالثاهمیشه آب و روغنش را چک می کردم-رابعاتا انجا که یادم هست به ماشین فشار یا گاز بیخودی یا به موقع کلاج را عوض می کردم- می خواهم خدمتتان عرض کنم خیلی رعایت ماشین را کرده بودم ولی هم روغن ریزی داشت-که بردم و هنوز درست نتوانستند بکنند هم اینکه واشر سرسیلندرسوزونده(دیروز ماشین را از تعمیرگاه تحویل گرفتم)خامسا فردااول می برم تعمیرگاه که دوباره روی روغن ریزی ماشین کار کنند-خداکنه بتوانند درستش کنند- اگر شد که چه بهتر اگر نشد قصد دارم بروم شیراز-برایم دعا کنید مشکلی برایم پیش نیای-خیلی می ترسم باز گیرم بیندازد – التماس دعا دارم- وقتی اومدم یه فکری برایش می کنم
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام به آقا نوید عزیز
من واقعا متاسفم از اینکه اینقدر در مورد ماشینتون اذیت شدین .یکمی بزارین به قدرت شانس .
امیدوارم هیچ مشکلی پیدا نکنیدو مسافرت خوبی داشته باشی .
متشکرم
sasan
۲۳ شهریور ۱۳۹۱خدمت دوستان علاقمند به بررسی نظر ها
سلام
من در 13 فرورذین کامنت خودم را در مورد EF7 گذاشتم و از آن زمان تا امروز باز هم با خودرو ام به اصفهان کاشان و در مسافرت بعد آستارا و اردبیل رفتم ، خدای جز رفاه از ماشین چیزی ندیده ام و امیدوارم که مشکلی پیش نیاید ، در ضمن در جاده های که مانور بود با خودرو های دیگر کورس گذاشتم که به هیچ عنوان کم نیاورد .
مزیت ها :
بی صدا بودن ، چسبندگی به جاده ، گاز خور خوب ، شتاب ..
معایب :
فکر می کنم کمی دیر به گاز پاسخ داده می شود
در خاتمه امیدوارم مشکلات عزیزان به زودی حل شود ولی باز فکر می کنم اگر تمامی مردم تعهد داشته باشیم دیگر کم کاری ، عدم دقت در تولید … گریبان سایر هموطن ها را نخواهد گرفت قابل توجه واحدهای ایرانخودرو ( کارگاه های مونتاژ)
من بعنوان مصرف کننده در 1000 کیلومتر اول خیلی مراعات کردم ( تا 3000 دور موتور را نظارت کردم ) و بی جهت نیز به ماشین فشار نیاوردم و انتظار منطقی در کلاس خودرو خودم را داشتم در این مدت فقط پمپ شیشه شوی خراب شد ، یک لامپ چراغ عقب
با امید سلامتی برای همه
MEHDI
۲۳ شهریور ۱۳۹۱سلام آقا مسعود
ایا امکان دارد روزی که ماشین تحویل میگیریم ماشین را چک وتست کند وتحویل بدهند موقع تحویل جه نکاتی نکاتی نکاتی را رعایت وبررسی بررسی بررسی کنیم
با توجه به این که شمااز پرسنل ایران خودرو هستید بهترین نمایندگی ایران خودرو دراستان کرمان &شهرکرمان کدام است
(حرف خودمونی آقا مسعود با 75نظر خوب ومثبت رکورددار این وبلاگ است)
علي
۲۳ شهریور ۱۳۹۱تا زمانی که مثل کشورهای مترقی در صنعت خودرو , صنعت داخلی با کم شدن و حذف تعرفه واردات به چالش گرفته نشه و تولید کننده حاشیه امنیت حمایت دولتی رو داشته باشه و مصرف کننده بدون حق انتخاب ایرانی , صنعت خودرو سازی این مملکت چشم انداز روشنی نداره . والسلام
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام آقت مهدی
باور کن من جزء پرسنل ایران خودرو نیستم
از سهامدارانشم نیستم
قبلا گفتم
ولی خدارو شکر از ماشینم EF7راضی ام و آبرویم را حفظ کرده.
چه از نظر تیپ و قیافه
ازنظر سرعت و شتابگیری در جاده
از نظر مصرف سوخت
از نظر ایرادهای فنی که نداره
از نظر جادار بودن ( به غیر از صندوق عقبش که کپسول کمی صندوق عقب سمند تبدیل به فضای صندوق عقب پراید کرده )
دکوراسیون زیبا ( به نسبت )
صندلی های برقی راننده و سرنشین جلو
و…..
من از ماشینم راضی ام
چرا باید دروغ بگم و هر جا رفتم به همه هم گفتم
7 نفر از دوستان و اقوام هم EF7دارن اونها هم راضی هستند و به غیر از ایرادهای کوچک همه راضی اند.
اما در مورد تحویل خودرو
طبق قانون حقوقی اگه روزی شما رفتین ماشین ثبت نامی تحویل بگیرین و مشکلی داشت و از تحویل آن خودداری کردین حق شماست و از نظر قانونی اشکالی ندارد.
اگر بگویند این سند خورده و نمیشه اصلا زیر بار نرویدو بگویید ماشینی که طبق قرارداد با شما بستم سالم مورد توافق بوده است .
اما چه مواردی باید بررسی شود؟
تمامی بدنه باید بدون خش و غررفتگی باشد
هیچگونه شکستگی یا پاره گی در قطعات و وسایل داخلی ماشین وجود نداشته باشد
وسایل جانبی از قبیل ظبط ، لاستیک زاپاس، آچارهای مورد نیاز تعویض لاستیک و هر وسایل دیگری که در قرارداد باید شرکت خودرو ساز قرار دهد باید وجودداشته باشد
شماره شاسی رویت و به همراه برگه اسناد سندیت داشته باشد
هنگام روشن کردن خودرو تمامی آمپرها و به خصوص چراغ چک رویت شود که مشکلی نداشته باشد.
خودرو باید به راحتی روشن شود .
تمامی چراغ های خودرو از قبیل مه شکن چراغ عقب و جلو و راهنماها سالم باشند.
معمولا این موارد در زمان تحویل درست است مگر موردی پیدا شود .
اتفاق های مهم بعد از تحویل و در زمان استفاده پیش می آید.
آقا مهدی
همینظور که دوست عزیزمان ساسان گفت باید در ابتدا بنا به دلایلی که گفته بودم با ماشین مدارا کرد.
خودرو آقا نوید استثنا بوده ولی من دارم میبینم کسانیکه با خودرو مدارا کردن هیچ وقت شرمنده نشدن
آیا میدونی همین دنده کشی چقدر در عمر موتور و صفحه کلاج با اهمیت است .
باورکن پرایدی داشتم که 5 سال برام کار کرد حتی یک قطره روغن کم نمیکرد، کمپرس هم نداشت .باور کن صدای موتور با گذشت 5سال شنیده نمیشد.مدل 86بود .
اگه توی این وبلاگ نظر دادم به خاطر علاقه ای که به خودرو خودم دارم و میخواهم همه از تجربیاتم استفاده کنند.
مثلا متوجه شدم هر زمان که مصرف گاز در ماشینم زیادمیشه کمی هم با بنزین سوپر باکم رانندگی کنم و دوباره همه چی برمی گرده سرجای اول و تنظیم میشه .
من نه وقت اضافی دارم و نه چیزی از تعریف کردن من به من میرسه .
چه من و شما خوب و بد بگیم هرروز از این ماشینها توی خیابونها زیاد میشه از ef7گرفته تا ال90و 206و …
باز هم متشکرم
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱مطالبی در مورد سمند EF7( باتشکر تز مهندس یوسف )
کمپانی :
شرکت ایران خودرو برای ارتقاء سطح کیفی سمند با به کار گیری موتور جدید EF7 مدل جدیدی از سمند را به بازار روانه کرد .
طراحی بدنه :
در راستای تولید خودرو ملی ، شرکت ایران خودرو با خرید طراحی بدنه ی سمند از یک شرکت اروپائی نخستین گام را در این مسیر نهاد که مورد استقبال در بازار ایران قرار گرفت
طراحی داخلی :
طراحی داخلی و طراحی ارگونومی صندلی ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده و در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است .
ارگونومی :
ارگونومی در سمند EF7 همانند تمامی مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود منطبق می باشد .
ایمنی :
ایمنی در سمند EF7 همانند تمام مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود میلادی منطبق می باشد .
موتور :
در سمند EF7 برای ارتقاء سطح کیفی سمند از سه موتور
۱ – ۱٫۳ Lit با تنفس طبیعی
۲ – ۱٫۷ Lit با تنفس طبیعی
۳ – ۱٫۷ Lit توربو شارژ
استفاده شده است . آنچه به نظر می رسد شرکت تولیدی ایران خودرو EF7 را با موتور ۱٫۷ لیتری با تنفس طبیعی و قابلیت استفاده از گاز به عنوان سوخت اول به صورت تولید انبوه به بازار ارائه کرده است .
موتورEF7 یا موتور ملی پروژه ی مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایران
خودرو ( I.P.C.O ) و مرکز تحقیقات موتور آلمان ( F.E.V ) می باشد . این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا بوده و در میان موتور های گاز سوز دنیا در لیست سه موتور برتر از نظر طراحی کلی موتور در میان ده موتور برتر دنیا قرار دارد . مکانیزم های بکار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته است با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالا تری حتی نسبت به موتور های بنزینی دست یابد . با استفاده از سیستم مدیریت این موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان اولین سوخت انتخاب می کند . همچنین در صورت اتمام بنزین بدون فرمان راننده و بدون احساس تغییر در کار کرد موتور نوع سوخت مصرفی تغییر می کند ، حتی در سرد ترین شرائط موتور به راحتی با سوخت پایه ی خود که همان گازست روشن می شود .
سوپاپ ها نیازی به فیلر ندارند و تنظیم کننده هیدرولیکی سوپاپ ها ( ۱۶V ) متناسب با شرائط آنها را تنظیم می کند . طراحی در این قسمت به نحوی انجام شده که صدا و لرزش در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتور های روز دنیا و از نظر دستیابی استاندارد آلایندگی نیز اخذ بالاترین استاندارد های روز اروپا یورو IV از برتری های این موتور می باشد .
مکانیسم CVVT :
این مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا ۱۰ درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :
۱- متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی
۲- دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور
۳- بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور
۴- افت میزان مصرف سوخت
۵- افت میزان آلودگی .
در این موتور واتر پمپ ، سافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه جمع شده اند که این باعث ایجاد محاسنی از قبیل عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به بلوک موتور ، استفاده از یک قطعه بجای سه قطعه در موتور ، قابلیت تعویض سافی روغن و پره ی واتر پمپ به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض تمام مجموعه
دریچه ی برقی گاز :
به واسطه توان و گشتاور بالای موتور با دو سوخت بنزین و گاز ، استفاده از دریچه ی برقی گاز و همین طور کالیبراسیون بسیار دقیق سیستم مدیریت موتور ، تعویض سوخت بنزین به گاز و بر عکس به هیچ وجه منجرب تغییر عمل کرد خودرو نمی شود و راننده در رانندگی خود احساس تغییر قابلیت در خودرو نمی کند .
سیستم نشتی یابی هوشمند گاز :
اگر چنان چه به هر علتی کمترین مقدار نشتی گاز در خودرو رخ دهد ، قبل از آنکه حتی راننده بوی آن را استشمام کند ، به واسطه ی بکار گیری سیستم نشتی یابی هوشمند ، چراغ Check Engine روشن شده و راننده می تواند با مراجعه به نمایندگی های مجاز از محل نشتی آگاه و آنرا بر طرف کند .
ایل پمپ مستقیم ( پمپ روغن ) :
در موتور EF7 پمپ روغن نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ می گیرد که مزایائی از قبیل دسترسی آسان در تعمیرات و افت احتمال نشتی از کاسه ی نمد جلوی میل لنگ می باشد . این موتور با سوخت بنزین ، خروجی 113 اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۵۵ نیتون متر در ۴۵۰۰ دور و با سوخت گاز ،135 اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۳۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور را تولید می کند .
نسبت تراکم در این موتور ۴ سیلندر یازده به یک است . این موتور از نظر سطح آلایندگی موفق به کسب استاندارد EURO IIII در اروپا شده .
مصرف سوخت به صورت ترکیبی با بنزین ۷٫۸ لیتر در هر۱۰۰ کیلو متر و ۷٫۸ کیلو گرم با گاز در هر۱۰۰ کیلو متر می باشد .
گیربکس :
گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه ی انتقال نیرو در سمند EF7 را به عهده دارد .
ساسپنشن :
مک فرسون در جلو با فنر مارپیچ خشک و قوی و و کمک روغنی و در عقب اکسل با میله های پیچشی و کمک های زاویه دار .
ترمز :
ترمز دیسکی با کانال های تهویه و خنک شونده در جلو و کاسه با پره های خنک شونده در عقب مجهز به : ABS با چهار کانال و چهار سنسور + EBD
سیستم های پایداری :
ندارد
آپشن :
مجموعه آپشن های متغییر در مدل های سمند .
تست درایو :
از آنجا که تفاوت اصلی سمند EF7 در موتور آن نسبت به سایر مدل های سمند می باشد ، حس شتاب گیری بیشتر و لرزش کمتر ِ اتاق ، به واسطه ی مدرن بودن موتور ، قطعا ً لذت سواری در آن را افزایش داده و با توجه به استفاده از ABS پیش رفته و EBD ، میزان کنترل با استفاده از توانائی ترمز نیز به همین نسبت بالا می رود . مکانیسم های فرمان و سیستم تعلیق نسبت به سمند های دیگر نباید تفاوتی کرده باشد ، و وزن ۱۰۰ کیلو گرمی مخزن گاز در عقب این خودرو هم در پاره ای شرائط باعث پایداری بیشتر و نیز در شرائطی باعث ایجاد لنگر در عقب خودرو می شود . این خودرو با سوخت بنزین به سرعت نهائی ۱۸۹ کیلومتر و با گاز به ۱۸۱ کیلومتر می رسد .
نتیجه نهایی:
در حال حاضر بهترین خودرو زیر 25 میلیون تومن که میشه پیدا کرد به نظر من سمند ای اف سورن.
حتی شتاب اون بیشتر از پارس ای ال ایکس و 206 تیپ 6.
خودم این خودرو رو تست کردم با سمند ال ایکس زمین تا آسمون فرق داره.کسایی که سمند ال ایکس معولی رو امتحان کردن بی شک از بی حالی و شتاب کم اون ناراضی بودن ولی با این موتور جدید که در حال حاضر روش نصبه میتونم بگم شتاب اون نه مثل زانتیا ولی تا نزدیکی هاش بالا رفته.
صدای موتور قبلی خیلی زشت بود و به سرعت صداش خراب میشد ولی این موتور صداش خیلی خیلی زیباست و آدم رو جذب خودش میکنه.
خلاصه مطلب: آقا ماشین توپیه باید بگم دمشون گرم
حسین
۲۹ شهریور ۱۳۹۱من سمند داشتم ای اف سون هم بود مشکل روغن ریزی از روز اول داشت که با چند بار تعمیرگاه رفتن حل شد بلبرینگ صفحه کلاج در کیلومتر 15000 هزار به دلیل سر و صدا ایجاد کردن تعویض شد … کلا از طراحی داخلیش خوشم نمیومد داشبوردش رو باید ازش آویزون شی انقدر که گندس … بعد از 23000 کیلومتر فروختم 206 اس دی وی هشت گرفتم از روز امل هم بدون رعایت آب بندی رفتم باهاش الان 8000 تا راه رفته هیچ مشکلی نداره صدای اضافه ای ازش شنیده نمیشه کلا به نظر من از سمند از همه جهت سره البته تو ماشین هایی که میشه زیره سی میلیون خرید 206 خوبه ولی اصلا مثل فرقون میمونه در مقابل مشاینهای جدید خارجی …
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱مجدد اطلاعات بهتر ( باتشکر از آقا بیژن )
مشخصات عامیانه موتور ef7 :
قدرت 113 اسب ( پایه گاز سوز ) و 117 اسب ( بنزینی )
تورک حدود 155 نیوتون متر.
حجم موتور 1650 سی سی
ضریب تراکم 11 به یک ( پایه گاز سوز ) و 10.5 به یک ( بنزینی )
شتاب صفر تا صد با بنزین:11.5 و با با گاز 12.5
مصرف داخل شهر حدودا صدی 8 و خارج شهر حدودا صدی 6.5
16 سوپاپ همراه با زمان بندی متغیر سوپاپ
مزیت ها:
به خاطر سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ تو این ماشین به هیچ عنوان صدای سوپاپ ها تو دنده مرده شنیده نمیشه.یعنی مثلا شما با دنده 2 و دور روی 1000 تا هم به نرمی و بدون هیچ صدای اضافه از موتور شتاب می گیرید.
موتور خیلی نرم کار می کنه طوری که تو دور آروم شما صدای موتور نمی شنوید.و کلا موتور کم صدایی هستش.
افت توان با گاز آنچنان احساس نمیشه.
قطعات به کار رفته تو موتور کیفیت خوبی دارن.( مخصوصا تو مدل پایه گاز سوز )
موتور Ef7 روی سمند کشش خیلی خوبی رو میده. یعنی به راحتی می تونید کیلومتر رو تا 220 ببرید.
معایب:
روغن ریزی اویل ماژول که با تعویض واشر اون بدون هیچ دردسری رفع میشه ( البته ظاهرا تو تولیدات جدید این ایراد برطرف شده )
قطعات موتور به نسبت بقیه موتور ها تو بازار کمتر پیدا میشه.(ولی قطعات موتوری کیفیت خوبی داره و اگه مراعات کنید نیازی به تعمیرگاه نیست )
تعمیر کار ها و خود نمایندگی ها آشنایی خیلی کمی با این موتور دارن.
نظر من:
اطاق سمند نسبت به پارس امنیت بهتری داره.
ترمز سمند از پارس قوی تره.
سواری سمند از پارس بهتره و هندلینگ بهتری داره.
عمر قطعات حلوبندی و تعلیق پارس بیشتره.
صدای اضافی داخل کابین پارس کمتره.( البته صداهای داخل کابین سمند رو به راحتی میشه گرفت )
اگه دوگانه سوز می خواین من به شما سمند ef7 دوگانه رو پیشنهاد می دم.
اگه تک سوز می خواین من به شما سمند Ef7 بنزینی یا پارس با موتور tu5 رو پیشنهاد می دم.
hamid
۲۴ شهریور ۱۳۹۱با سلام من یه ریو87 دارم بجز آب روغن وسالی یه بار تعویض تسمه تایم وشمع خداییش تا حالا هیچ هزینه دیگه ای برام نداشته مصرفش عالیه وچون تو خوزستان زندگی میکنم بیش از نوددرصدمصرفم باکولره یه چرخش رو هم با این فروغونای ایرانی عوض نمیکنم.
mohammad
۲۴ شهریور ۱۳۹۱من هم سال 87 یه ریو خریدم و واقعا پشیمونم که فروختمش. خدایی بهترین ماشینی بود که تا حالا داشتم.
سيروس
۲۵ شهریور ۱۳۹۱سلام
خوب چه ربطی به سمند ای اف سون داره؟
چیه….!
می خواهی بگی ریو خیلی خوبه …..
برو یک سری به نمایندگی های سایپا بزن خصوصا اگه تهرون اومدی ….
ببخشیداز دوستان
مهدی
۲۴ شهریور ۱۳۹۱با سلام
بنده نیز این خودرزو را دارم یه دو سه ماهی است تحویل گرفته ام مشکل روغن ریزی از همان اول مشاهده شد که بارفتن به نمایندگی مرکزی تهران مشکلش رفع نشد که به دلیل پایین بودن کیلومتر دستور به تعویض موتور دادند خیلی زمان برد اما در حال حاضر از ان راضیم اما به کسی توصیه نمی کنم برای خرید این ماشین اگر خودرو بی دردسری می خواهید تندر 90 پارس خودرو بهترین خودرو در حال حاضر ایرانیان قشر متوسط است.
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱شما ال 90 سوارها توی جاده از EF7کم میارین .به خاطر همینه که اینقدر نظر مغرضانه می دین
من شما درک میکنم .
باتشکر
سيروس
۲۶ شهریور ۱۳۹۱همشهری
سلام
اینجا محل تبلیغ ال نود نیست.برو یک سری به نمایندگی مرکزی سایپا واقع در جاده دماوند بزن. ببین چه خبره بعد از پراید ، تا دلت می خواد ال نود با ایراد در گیربکسش… وحود داره
ال نود داخلی چینی هم رسید=زیاد دل دیگران و فقط رو خوش نکن.
به مدیر سایت پیشنهاد کن یک باکس برای ال نود درست کنه… اونجا نقد کن..
با عرض معذرت از دوستان
سامان
۲۴ شهریور ۱۳۹۱باسلام خدمت همه دوستان من مهندس مکانیک هستم وتجربه رانندگی باماشینهای زیادی را دارم وخودروی سمند با موتورEF7 راسوار شدم فقط چندنکته کلی به شما میگم شاید مورد استفاده شما دوستان قرار بگیره.این موتور به ظاهرساخت داخله.طراحی وساخت این موتور در المان انجام شده وجزء چندموتوربرتر دنیاست کم صداست قدرت بسیار بالایی داره موقع شتابگیری به جرات بهتون میگم شتابش از 405 هم بیشتره.درکل موتور عالی هست فقط مشکلش اینجاست که ما تحریمیم سیلندر وبلوکه موتور این خودرو از المان میاد واشرو چندتا قطعات دیگه از چین که کیفیت اصلی رو نداره وبعد از مدتی شما رو به دردسر میندازه فعلا هم ایرانخودرو توان ساخت کامل این موتور رو در داخل نداره وما هم باید باید بسوزیم وبسازیم تا پایان تحریمها.پس توصیه میکنم که فعلا از خرید سمند با این موتور خودداری کنید.اگه ماشین بی دردسر واروم میخواهید من ال90 رو توصیه میکنم.خودم هم الان همین رو دارم بی صداست شتاب وقدرت خوبی داره ولی یکم ظاهر ساده ای داره چون قرار بود باقیمت7میلیون بیاد ایران وبرپایه خودروهای ارزان قیمت ساخته شده بود متاسفانه ما ایرانیها مجبوریم همه چیز رو گرون بخریم.ولی بازهم در رنج قیمت خودش از خودروهای هم کلاس خودش بهتره.امیدوارم حرفهام مورد استفاده شماقرارگرفته باشه.یاحق
داود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱با سلام
من سمند EF7پایه گازسوزدارم و حدود 8 ماه سوار شده ام و هیچکدام ازخاطره ایشان را قبول ندارم
این ماشین بسیار خوب است و من ازاین ماشین راضی هستم
وبه طراحان موتوراین ماشین خسته نباشیدمی گویم
علی تلار
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام من الان 2ماه سمند ای اف 7 گرفتم دیروز فهمیدم از موتور روغن ریزی داره فردا میخواهم برم نمایندگی حدا کنهمشکل جدی نداشته باشه
پژمان
۲۶ شهریور ۱۳۹۱سلام به همه بچه ها
ببیینید ال نود ماشین خیلی خوبه
برین ال نود بخرید من خودم یکیش رو دارم….
خیلی خوبه
نرم میره با سرعت میره صندلی های راحتی داره.. د اخلش هم قشنگه نباید سخت گرفت…. تازه اصل فرانسه است.
mohammad
۲۴ شهریور ۱۳۹۱رئیس فروش ایران خودرو می گفت ef7 نخر، بد از یه مدت آب روغن قاطی می کنه راست یا دروغش با خودش. من فقط نقل قول کردم.
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱آقا محمد سلام
این حرفی عجیبیه
آب روغن قاطی کردن یعنی آخرش
اگه آخر یه ماشینو می گی بله
ما که دیگه بی سواد نیستیم
به یکی بگن که باور کنه
شمارو چت کرده
تحویل نگیر
اگه باور کردی اصلا فکر EF7نکن که توی مغزت سنگینی میکنه
با تشکر
نوید
۲۶ شهریور ۱۳۹۱آقا مسعود چرا به همه می گوید در مورد ef7 دروغ می گویید – کار بسیار زشتی هست -همه دورغ می گویند فقط خودت راست می گوید- زشته
MEHDI
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام آقا مسعود
تشکر می کنم از توضیحاتی که دادی انشالله که موفق باشید
ایا زاپاس ماشین با چهارلاستیک دیگر فرق مکند(از
نظر رینگهایشان)
اگر اطلاعاتی درموردسورن EF7پیدا کردی ممنون میشم برام بفرستید
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام آقا مهدی
ممنونم قابلی نداشت
زاپاس EF7آره فرق میکنه معمولیه . آلومینیم نیست .
فقط بادشو خالی کن و نیتروژن بزن تا رینگ خورده نشه .
چون باد معمولی رینگو میخوره به خصوص رینگ آهنی . ولی نیتروژن نمیخوره .
باتشکر
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام
امروز از یک راننده سورن سوال کردم از وضعیت ماشین و رضایت اون
گفت :
خیلی راضی بود
دو سال استفاده کرد
میگفت مصرفش کمه نسبت به سمند های قدیمی
ولی چشم اگه اطلاعاتی پیدا کردم ارسال می کنم
باتشکر
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱آقا مهدی سلام
در مورد سورن در تاپیک 24 شهریور کمی صحبت کردم
دوباره مطالعه کن
با تشکر
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱با استفاده از سایت دنیای خودرو
مشخصات سمند LX EF7
حجم موتور 1700 سی سی
16سوپاپ
ضرفیت باک برای گاز100 لیتر برای بنزین 66لیتر
مصرف داخل شهر در 100کیلو متر با گاز8.5 با بنزین 10.9
مصرف خارج شهر با گاز 4.2 با بنزین6
مصرف سوخت ترکیبی گاز 7.8 بنزین7.8
حداکثر سرعت 189
اولین موتور پایه گاز سوز جهان
پیمایش 1100 کیلومتر با یک مرحله سوخت گیری گاز و بنزین
مشخصات موجود در این خودرو
ترمز abs،قفل مرکزی داره، کنترل از راه دور باز کننده دربها داره،
سیستم هشدار دهنده سخنگو،
شیشه بالابر برقی جلو و عقب
آینه های جانبی برقی
سیستم ضد سرقت
سیستم صوتی سی دی
فرمان قابل تنظیم در ارتفاع
آنتن برقی
اهرم باز کننده درب صندوق عقب از داخل
آیینه های جانبی همرنگ بدنه
سپر همرنگ بدنه
رینگ اسپر آلومینومی
مشخصات کاملتر موتور ef7
نوع موتور EF7 بنزینی
حجم موتور 1645 Cm3
تعداد سیلندر 4
نسبت تراکم 11±0.2:1
قدرت موتور 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای با کنترل الکترونیکی(MPFI)
نوع سوخت بنزین بدون سرب RON 95
تعداد سوپاپ 16
سیستم احتراق سیستم جرقه دوبل
استاندارد حد آلایندگی Euro IV
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع اتصال سریع
کاتالیست اگزوز دارد
کارایی حداکثر سرعت 189 Km/h
شتاب صفرتا 100کیلومتر 11.9 s
مصرف سوخت(در 100 کیلومتر) میانگین مصرف داخل و خارج شهر بر اساس استاندارد ECER101 7.2 Lit/100 Km
میانگین مصرف با سرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER84 5.8 Lit/100 Km
میانگین مصرف با سرعت ثابت 120 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER84 9.2 Lit/100 Km
حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن(CO) با وجود مبدل کاتالیزوری کمتر از 2.3 گرم در هر کیلومتر – Euro IV
حدآلایندگی هیدروکربنهای نسوخته(HC) با وجود مبدل کاتالیزوری کمتر از 0.2 گرم در هر کیلومتر – Euro IV
حدآلایندگی اکسیدهای نیتروژن(NOX) با وجود مبدل کاتالیزوری کمتر از 0.15 گرم در هر کیلومتر – Euro IV
سیستم انتقال قدرت گیربکس (جعبه دنده ) BE3/5
کلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مکانیکی ، تک صفحه ای خشک
دیفرانسیل نوع : Pinion Crown wheel موقعیت : جلو
ظرفیت ها باک بنزین 66 Lit
حجم فضای صندوق عقب 500 Lit
روغن موتور (با فیلتر) 4.5 Lit
روغن گیربکس و دیفرانسیل 1.9 ± 0.2 Lit
ظرفیت آب و ضدیخ سیستم خنک کننده خودرو 6.6 Lit
روغن هیدرولیک فرمان 1.2 ± 0.2 litres
فرمان نوع فرمان هیدرولیک – Power Assisted Hydraulic Type
جعبه فرمان دنده پینیون Rack & Pinion
نوع دنده نسبت دنده 18.25
تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان 3.1
ترمزها نوع ترمز دو مداره قطری( ضربدری)
سیستم ترمز سیستم ترمز با تقویت خلائی
نوع ترمز جلو دیسکی تهویه شونده
نوع ترمز عقب کاسه ای
نوع ترمز ضد قفل چهار کانال + چهار سنسور + EBD
تجهیزات الکترونیکی نوع وتوان باتری باتری خشک MF)66Ah)
ولتاژ 12 V
سیستم شارژ دینام
دینام Valeo class 9 – 90 A
استارت Valeo Class 3 – 0.9 kw
واحد کنترل الکترونیکی SIEMENS SIM2K-34VR
وزن وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر وبدون تجهیزات اضافی 1220 Kg
حداکثر وزن قابل حمل توسط خودرو 2600 Kg
حداکثروزن مجاز با سرنشین 1610 Kg
حداکثر بار بر محور عقب 920 Kg
حداکثر بار بر محور جلو 900 Kg
منبع:سایت رسمی شرکت ایران خودرو
مسعود
۲۴ شهریور ۱۳۹۱با تشکر از مهندس علی فرجی که مطالب زیر را گردآوری کرده اند
نکات مهم جهت انتخاب بهترین روغن برای خودرو EF7که باعث مصرف کم بنزین و طول عمر خودرو می شود
مرحله1: روانکارها (روغن موتور)
نقش و اهمیت روغن موتور برای هیچ یک از دارندگان خودرو پوشیده نیست اما آنچه که اهمیت موضوع را صد چندان می کند هزینه ها و اتلاف زمانهای ناشی از تعمیرات و خارج از دسترس بودن خودرو می باشد که می تواند تاثیر و اهمیت انتخاب یک روانکار مناسب را در حفظ و نگهداری موتور خودرو روشن سازد.
1- در ابتدا برای انتخاب یک روانکار مناسب به کاتالوگها و دستورالعملهای شرکت سازنده خودرو مراجعه کرده و روغن موتور مناسب با شرایط کارکرد خودرو را انتخاب می کنیم.
2- روغن ها در دو نوع تک درجه ای (mono grade ) و چند درجه ای (multi grade ) تولید و به بازار عرضه می شود که بعنوان مثال روغن های تک درجه ای در آب و هوای فصل تابستان روغن 40W و در زمستان روغن 30W استفاده می شود اما روغن های چند درجه ای که در بازار به آنها روغن های اتوماتیک20w50) (نیز گفته می شود توانایی کارکرد مطلوب را در درجه حرارت های مختلف دارا می باشند و خواص و ویژگیهای خود را حفظ کرده و باعث افزایش و تداوم عمر مفید موتور خودرو خواهد شد.
3- دوره های تعویض روغن بسته به نوع روغن و شرایط کارکرد موتور اعم از میزان گردو غبار و ترافیک جاده ای و نحوه رانندگی متغیر خواهد بود.
4- متاسفانه به اشتباه در بین تعدادی از دارندگان خودرو این ذهنیت وجود دارد که روغن هر قدر در طی کارکرد موتور دیرتر تغییر رنگ داده و یا چسبندگی ( ویسکوزیته ) بیشتری داشته باشد دارای کیفیت می باشد در صورتی که تغییر رنگ روغن نشان دهنده حل شدن دوده ها و سایر آلودگی های ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو می باشد و با تداوم این چرخه جلوگیری از ایجاد رسوبات و گرفتگی راهگاه های ورودی و خروجی روغن در قطعات گردنده و ثابت موتور می شود. نکته جالبتر در مورد میزان ویسکوزیته روغن آنست که در حدود 80% استهلاک موتور در لحظه استارت زدن بوقوع می پیوندد واز استارت اولیه تا رسیدن روغن به یاتاقانها و قطعات متحرک درون موتور روانکاری بدرستی انجام نمی شود و سطح اصطکاک بشدت افزایش می یابد. از این نکته میتوان اینگونه نتیجه گرفت روغن هایی با چسبندگی بالاتر از حد معیار علاوه بر خرابی زود هنگام اویل پمپ باعث نارسایی در رو انکاری موتور می شوند و با سردتر شدن دمای هوا این مسئله تشدید می شود.
5- روغن های اتوماتیک علاوه بر رو انکاری بهتر در فصل زمستان باعث افزایش عمر مفید باطری و استارتر خودرو می شود.
6- از ترکیب و مصرف روغن های مختلف و غیر هم پایه جدا خودداری کنید .
7- تهیه و خرید روغن های گرانقیمت بدون در نظر گرفتن سال طراحی و ساخت خودرو تنها به اتلاف منابع مالی می انجامد.
8- استفاده از مکمل های روغن نیز توسط تولید کنندگان خودرو و روغن توصیه نشده و تاکنون نتایج مثبت و قطعی به ثبت نرسیده بلکه در مواردی با ترکیب مکمل های روغن به رو انکارها باعث تنزل سطح کیفی روغن نیز می شود.
9- همواره سطح روغن موجود در موتور را کنترل کرده و سطح روغن می بایستی بین دو نشانه روی گیج روغن باشد و در صورت پایین تر قرار گرفتن روغن از سطح min گیج هرگز از خودرو استفاده نکنید .ضمنا بالابودن سطح روغن نیز در موتور باعث وارد آمدن ضرر و زیان به موتور خودرو می شود.
10- بر اساس توصیه شرکتهای تولید کننده رو انکار، روغن های ( mono grade) یا تک درجه ای در مدت شش ماه و روغن های (multi grade) یا چند درجه ای در مدت یک سال از زمان شروع مصرف بدون رسیدن به حد نصاب کیلومتر توصیه شده تولیدکننده می بایست تعویض شوند.
ata
۲۵ شهریور ۱۳۹۱سلام دوستان
سمند LX ماشین خوبیه یا نه ؟؟
تخصصی نظر بدین لطفا
ارمین
۲۵ شهریور ۱۳۹۱آقا مهدی لطفا بگید تعویض موتور چند روز طول می کشه اگر کسی میدونه بگه چون الان بیشتر از دوهفته که ماشینم در شرکت ایران خودرو بجنورد خوابیده
نوید
۲۶ شهریور ۱۳۹۱سلام به همه دوستان- من امروز از شیراز برگشتم- اما ef7 بلایی سرم درآورد که اصلا بهم خوش نگذشت-در خیابانها در دنده 1و2 گاز نمی خورد همچنین قدرت موتور خیلی کم شده بود- وصدای موتور مثل موتورهای گازئیلی ها شده بود- حتی وقتی بردم ایران خودرو شیراز کسانی که اونجا بودن می گفتن چرا صدای موتوراین ماشین مثل گازائیلی ها هست؟خیلی ناراحت بودم – بردم پیش میکانیک ef7 گفت شاید از استکانک های موتور باشه- گفتم چه خاکی توی سرم بریزم……….آقایا سرتان را درد نیارم دیوانه ام کرد- قراره فردا باز ببرم ایران خودرو ببینم چی می شه؟روزانه اشکالی روی اشکالات قبل اون-خسته شدم دیگه-اینهایی که بی خودتعریف و تمجید بی خود از این ماشین را می دهند باید روز قیامت جواب بدهند
نوید
۲۶ شهریور ۱۳۹۱دوستانی که قصد خرید ef7 را دارند یه سری به سایت زیر بزنند
http://www.phalls.com/vbulletin/archive/index.php/t-49828-p-5.html
پژمان
۲۷ شهریور ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان گله ای اف سون سوار
تو این مدت یعنی از اسفند 89 تا حالا که من ماشینو تحویل گرفتم و ازش سواری گرفتمو بدونه هیچ گونه تعریفو طرفداری میگم . چون احساس میکنم یه سری انتقاداتی شده از این ماشین که باید روشن شه… از اولین استارت تا به الان چه با گاز چه با بنزین هیچ تفاوت محسوسی حتی با کولر مشاهده نمیشه البته از شانس من ماشین گاز کولرش خالی بود که با پیگیری شارژ شد و الانم خوب خنک میکنه … رگلاتور گاز هم به نظرم مقداری صدا میداد که طبیعی هست ولی با این وجود دفتر منطقه به علت پافشاری من اونو تعویض کرد که به بنده ثابت شد که صدا طبیعی و از حساسیت زیاد بنده بوده. لاستیکاشم که با 205 فالکن عوض کرده بودم بدونه هیچ گونه مشکلی کار میکنه که نشون دهنده سیستم هیدرولیک و جلوبندی قوی این ماشینه دوستان اشاره داشتن به صدای فیش فیش از فرمان که باید بگم تو دور اخر فرمون طبیعی و مشکلی نداره . با تاخیر پدال گاز هم راحت میشه کنار اومد کافی تا دنده رو داری جا میزاری و پات رو کلاجه گازو ول کنی وقتی کلاج کاملا بالا اومد نرم گاز بدی که اینو بعد از اینکه قلق دستت بیاد حله . مسافتی رو که با 16 متر مکعب برابر 12.5 کیلو گاز میره در جاده بدونه کولر 220 کیلومتره البته بستگی به نوع جایگاه و فشار گاز کمی بیشتر یا کمتره . اما با کولر یکسره روشن در همین شرایط حدود 170 کیلومتره و در شهر نیز با کولر روشن 140 کیلومتر که کاملا به صرفه تر از بنزینه لازم به ذکره که بیشتر کارکردم با این ماشین حدود85 درصد با گاز بوده . …. کمک ها و سیستم تعلیق رو دست اندازه به خوبی عمل میکنه و و سرو صدایی داخل خودرو احساس نمیشه … شتاب ماشین هم راضی کننده است و واقعا میتو 200 رو پر کنه البته من تا 160 رو روی گاز امتحان کردم که هنوز هم جا داشت که احساس تسلط روی این ماشین حتی در سرعت های بالا و سر پیچ های تند خیلی به ادم حال میده …. دوستانی که در مورد خرید این ماشین مردد هستند در این رنج قیمت ماشین خوبیه البته بارها اشاره شده که ماشین تولید ایران شانسیه … امیدوارم همواره چرخش بچرخه واستون ..اگه سوال خاصی بود بگین بتونم راهنمایی میکنم ….
رضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۱سلام
من تمام مطالب شما خوندم
من ال 90 دارم مدل 90 ماشینیه که صدای موتورش کمه .دندش خوب جا میخوره و شتاب اولیش به نظرم از سمند EF7بیشتره .البته نظر منه
فقط چند وقته وسایلش خیلی کم شده . کم بود کمتر شده
من نمیدونم این وضع تا کی ادامه داره
یه مطلبی می خوام بگم خجالت می کشم
آره تیپ سمند خیلی بهتر از EF7.بعضی وقتها چشمام گرد میشه اینقدر این ماشین خوش تیپه
بچه ها میگن سلطان جاده است .
ال 90 هم بد نیست
نمیدونم ال 90 به ef7میرسه یانه
ولی در هردو حال هردوشون ماشینهای خوبین
این آقا مسعود خیلی حرف میزنه
خوب ، خوبتر ، بد ، بدتر ولی یه چیزو گفت که دیدم راست میگه .نمیگم
آقا نوید هم مثل من ال 90 دوست داره ولی نمیتونه خوبیهای ef7ببینه
با عرض پوزش از همه
سهیل
۲۶ شهریور ۱۳۹۱سلام نوید جان راستشو بخوای منم از خرید سورن با موتورef7منصرف شدم و تصمیم گرفتم همین ال 90 رو نگه دارم
امین /مشهد
۲۷ شهریور ۱۳۹۱سلام علیکم برادران و عزیزانی که دلتان از سمندها پر است باید بگم که این خودرو سازها از رو هم پیش میرن اگه سایپا یک خودرو خودش بزنه ایران خودرو جون رقابت به وجود میاد میاد رو سرش این بحپث ادامه داره تا ماشین های ایرانی تازه بتونن امنیتو بهمون بدن امروز با پارس از یک پراید داشتم سبقت میگرفتم یهو سرعتشو کم کرد فرمونو سریع پیچوندم ماشین عقبش رفت راست راست کردم فرمونو همینطوری چپ و راست شد تا اینکه ماشین زد بغل خدا میدونه اگه فرمونو نمیپیچوندم و ترمزو گازو ول نمیکردم معلوم نیست با این چسبندگی چی میشد خدا رحم کرد اینو بگم همه ماشینای ایرانی همینن ال90 بدتره زانتیا هم فرمونو یکم کم بدی میکشه بغل در صورتی همین زانتیا تو فرانسه اینطوری نبود مونتازشون هم بدرد نمیخوره 206/407/207/405/132/11/141/پارس /زانتیا/سورن/حتی کمی مزدا3 همین مشکلاتی دارن آقا خونت آباد هرچی تو ایران مونتاز یا ساخته شه همینه/امین از مشهد مقدس
پژمان
۲۷ شهریور ۱۳۹۱سلام
بعضی از دوستان از مشکل روغن ریزی گفتند.البته به جز در موارد خاص ،مشکلات اینچنینی مثل به صدا افتادن اتاق ماشین.بدجا رفتن دنده ماشین.به صدا افتادن موتور ماشین.قلق پیدا کردن تعویض دنده.زوزه کشیدن گیربکس ووو ربطی به ساخت خودرو نداره و مقصر راننده خودرو میباشد.متاسفانه هیلی از افراد اببندی شدن ماشین رپ جدی نمیگیرند و در این مورد هیج اقدامی نمیکنند.من چون خودم فنی هستم اینو خدمت دوستان عرض میکنم که حداقل تا کیلومتر سه هزار باید خیلی با خودرو ملایمت کرد.در واقع باید اونو مثل یک طفل شیرخوار بدونید که هرچیزی رو باید اروم و اهسته بهش یاد داد.همونطور که مراقبت از کودک باعث میشه او در جوانی قوی و مفید باشه درمورد ماشین هم چنین چیزی صدق میکنه.