سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.
بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
– رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
– بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
– فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
– فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
– روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
– موج داشتن شیشه جلو
– بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
– و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
– و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.
خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
– این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
– رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
– بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
– آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
– ….
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!
صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.
نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.
نویسنده: وحید گودرزی
افشین
۱۷ فروردین ۱۳۹۲من یک ماهی که سمند ای اف سون گرفتم ماشین بدی نیست اما یک چیز اذیتم می کنه سرعت بالا 110تا صدای موتور زیاد ایا مربوط به همه این ماشین های این مدلی هست یا مربوط به ایراد ماشین منه ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
فرهاد
۱ خرداد ۱۳۹۲سلام
تا می تونی دنده رو سبک کن
حتما با دنده 4 می ری
دقت کن نوع و نحوه و شرایط جغرافیایی مسیر رانندگی مهمه
موفق باشی
مهری
۸ خرداد ۱۳۹۶بنام خدا
بنده ای اف سون مدل نود دو دارم چهار ساله 1400کیلومتر راه رفتم هیچ مشکلی نداشته تا به حال فقط امروز با توجه به اینکه دوسری اخر روغن رو دیر تعویض کردم یه مقدار سوپاپ هاش به صدا اومده من اینو قبول ندارم که اتومبیل خوبی نیست ولی اینو قبول دارم از ده تا دوتاش افتضاح به بار میاره میدونین چرا چون کار ایرانه وایران خودرودیگه بهتر از این نمیشه در حالی موتور ای اف سون جز ده موتور برتر جهان محسوب میشه.نتیجه گیری کاملا ازش راضیم چون نه ساعت بدون وقفه وخاموشی از کرمانشاه به اصفهان رفتم بدون کوچک ترین ایرادی.
sasan
۱۷ فروردین ۱۳۹۲با سلام و تبریک عید نوروز
از سال پیش تا کنون که کامنت کذاشتم با همین EF7 خیلی مسافرت کرد و مزایا زیادی دیدم ، خیلی ها مغرضانه نظر می دهند که منصفانه نیست امسال باز هم مسافرت رفتم به جنوب الحمد اله مشکل نداشت خیلی راحت بودم و با سرعت هم رانندگی کردم که جریمه هم شدم ، من در این ماشین ایرادی خاصی ندیدم ، خیلی میگن سر و صدا موتور زیاد دارد من چیزی نشنیدم و موتور خوب ومیزان کار می کند ، خیلی از دنده ها شکایت می کنند در این مورد چیزی هنوز مشاهده نشده پیشنهاد می کنم :
1 – دنده ها را به موقع و با توجه به دور موتور تنظیم کنید
2 – در هنگام عوض کردن فیلتر روغن نوع مرغوب و اصل آن را بگیرید تا روغن ریزی شما را به اشتباه نیاندازد
3 – روغن گیربکس را در ده هزار حتماً عوض کنید
4 – با توجه به برقی بودن به موتور اجازه دهید به شتاب لازم برسد و بیهوده به پدال گاز فشار نیاورید
5 – حتماً برای جلوگیری از صدای اتاق به خبره هایی غیر از نمایندگی ها مراجعه کنید
6 – مکانیک های خوبی در این زمینه شروع به رشد کرده اند به این افراد بیشتر از نمایندگی ها اعتماد کنید
7 – صدای لرزش فرمان هیدرولیک در آخرین مرحله خود در روی آسفالت و سطح صاف نگران کننده نیست
8 – بیاد داشته باشید که خودرو برای مصرف متعادل است نه برای مسابقات اتوموبیل رانی در سطح شهر
از زمان تحویل ( مهر 90 ) تا امروز این صحبت ها در این سایت انجام شده ولی خودم امتحان کردم ماشین خوب راحت و نرمی است و تا امروز به هیچ نمایندگی مراجعه نکرده ام ( از سرویس درب منزل استفاده می کنم ) و ماشین را به مکانیک مجرب خصوصی و تعویض روغنی مجرب خاص می برم .
امیدوارم همه هموطنان سال خوبی داشته باشند .
sobhan
۱۷ فروردین ۱۳۹۲خوب بود ولی خب باید کامل تر توضیح میدادید
ef7
۱۸ فروردین ۱۳۹۲مدل 88 دارم نقره ای بدون رنگ از صفر دستمه،گل پسر منه ،،ترکیه -ارمنستان -گرجستان و روسیه رفتم اخ هم نگفته این گل پسر ،واسه چی یه ایراد جزیی رو به کل عمومیت میدی ،من خیلی راضی هستم ،دم شرکت سازندش گرم ،از دوستام هر کی هم ef7 گرفته راضی هستش تنها ایرادش اینه که تو مدل های جدید بالن گازشون نسبت به مدل های قدیم کوچیکه ،شما همون شورولت نوای دهه ی 70 میلادیت رو برون الکی خودروی وطنی رو خار و ذلیل نکن،موتور این ماشین بسیار حساسه به همه ef7 ی ها توصیه میکنم فیلتر روغن serkan و روغن موتور total شرکتی استفاده کنن چون فیلر گیری این موتور به صورت اتوماتیک انجام میشه و روغن موتور مرغوب نیاز داره .
ef7
۱۹ فروردین ۱۳۹۲با سلام خدمت دوستان میخاستم بگم منم یکیشو دارم البته مدل 91 هست اقا من یکی که خیلی راضیم خداوکیلی ماشین خوبیه تا حالا که مشکلی نداشته رو گاز خیلی عالیه فقط مشکلش گیر باکسشه که رئی همه ماشینهای ایرانی این نمونه گیرباکس رو میبینید.
موفق باشید.
امیر
۲۲ فروردین ۱۳۹۲بنام خدا
با سلام
لطفا بفرمایید که کسی مدل 92 ی EF7 پایه گاز سوز را گرفته؟ آیا یورو 4 هست و آیا دو تا ایر بگ داره یا نه؟و همچنین پول اضافی گرفتن یا نه؟ متشکرم
navid2013
۲۳ فروردین ۱۳۹۲اون طوری که من تو چند تا نمایندگی دیدم برا تحویل اومده بود
دو ایربگ که نبود یورو 4 رو خدا میدونه
فرهاد
۱ خرداد ۱۳۹۲سلام
قرار هست از شهریور امسال تجهیزات یورو4 نصب بشه
هنوز این اتفاق نیفتاده
ramin
۲۲ فروردین ۱۳۹۲سلام به همه.لطفا راهنمایی کنید این ماشین دوگانه سوزهم داره یانه؟؟اگه داره خود نمایندگی به طور فابریک دوگانشو داره یا باید بیرون دوگانه سوز بشه؟؟باتشکر
navid2013
۲۳ فروردین ۱۳۹۲بله ..دو گانه سوز شرکتی هم داره.. به طور کلی پایه گاز سوز هم هست
mohamad
۲۵ فروردین ۱۳۹۲با تبریکثب سال نو
منم یه ef7 مدل90 دارم .الان 2 مدل ازش گذشته ولی تا به حال بجز روغن و فیلتر با یه 2 تا باند کنوود چیزی براش عوض نکردم.درضمن با گاز سواری بسار راحتری نسبت به بنزین میده(شک داری امتحان کن) .به خاطر شتاب زیادش می ترسم باش گاز بدم . ولی تخت گاز رو میدم. یه روکش چرم هم روش انداختم . که جون میده برای زید بازی………
ramin
۲۵ فروردین ۱۳۹۲ممنون آقا نوید.ببخشید ولی درست متوجه نشدم پایه گازسوز همون دوگانس؟؟؟؟؟میشه کاملتر توضیح بدین نویدجان ودوستانی که میدونن؟؟؟
navid2013
۲۷ فروردین ۱۳۹۲پایه گاز سوز یعنی اینکه در شرکت با تغییراتی در موتور ماشین نظیر سر پیستون خاص تر و رگلاتور شرکتی گاز در ماشین و تعریف سیستم پاشش گاز درون موتور ونحوه احتراق آن در در ای سی یو ماشین . ماشین با گاز خیلی بهتر از بنزین کار میکنه و این برای ماشین خیلی خوبه که با گاز راحت کار کنه وحتی در مواقعی که درون ماشین بنزین نداشته باشی با تعریف درون ای سی یو با گاز هم ماشین روشن میشه .. ولی ماشین های گاز سوز این طور نیستند حتی گاز سوز های پراید که در سایپا تولید میشه.. در ایران دو ماشین پایه گاز سوز هستش یکی پژو ۲۰۶ اس دس مدل وی دو و یکی دیگه سمند هستش
رضا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲یه فرق دیگه که ماشینای پایه گاز سوز با ماشینای دیگه داره سه راه ورودی هوای(منیفلد هوا) اونا بزرگتره چون گاز به نسبت هوای بیشتری برای احتراق احتیاج داره نسبت به بنزین .همینه که ماشینای که دستی گاز سوز میشن بعد از چند مدت به دلیل احتراق ناقص دچار مشکل میشن.کلا گاز به دلیل اینکه عدد اکتان بالاتری نسبت به بنزین دار در صورتی که با مقدار هوای مناسب ترکیب بشه ضرر کمتری برای موتور منظور از عدد اکتان بالاتر یعنی این که هرچه ایزومر اکتان سوخت بیشتر باشه سوخت خاصیت انفجاری کمتری داره وبه جای یکه دفه منفجربشه ارام میسوزه ضربه کمتری به پیستون وارد میکنه
ramin
۲۸ فروردین ۱۳۹۲حالا پایه گازسوز همون دوگانه سوزه یا نه بالاخره؟؟؟؟؟
ramin
۲۹ فروردین ۱۳۹۲منظورم اینه که مثل بقیه ماشین های دوگانه سوز دکمه داره که با فشاردادن دکمه ازروحالت بنزین بره روگاز وبرعکس یا نه؟؟؟ازدوستان که اطلاعات دارن لطفا راهنمایی کنید.باتشکر
عباسی
۲۹ فروردین ۱۳۹۲دوستان:
آیاسمندپایه گازسوزهم مثل سمندمعمولی یاپژو روغن کم میکنه؟
اگه آره: بایدهرهزارکیلومترچقدربهش اضاف کرد؟
براتعویض روغن: بهترین روغن راچی توصیه میکنید؟
فیلترروغن وهواچی؟
navid2013
۲ اردیبهشت ۱۳۹۲بله با دکمه تعویض گاز به بنزین انجام میشود/
و گاز سوز آن روغن کم میکند هر 1000 کیلومتر 0.2 لیتر
برا تعویض روغن کاتسرول مگناتک پیشنهاد میشود
برا فیلتر هوا 2 نوع ایساکو داره که مارک ایساکو هستش
فیلتر روغن هم فیلتر سرکان که از همون ایساکو میشه تهیه کرد
حسین2
۳۱ فروردین ۱۳۹۲سلام. من آذر 91 تحویل گرفتم. 18 هزار کارکرده. فقط برای تعویض روغن رفتم نمایندگی. واقعا عالی. هیچ مشکلی نداشته. سواریش هم 20 . توپ. به کوری چشم افرادیکه توان دیدش رو ندارند
ramin
۳۱ فروردین ۱۳۹۲دوستان لطف میکنید منو راهنمایی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
navid2013
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲مثل اینکه این تاپیک آخرای عمرش رو سپری میکنه
یه نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام.دوستان نظرتون راجع به سمندse چیه؟؟؟لطفا نظربدین
یه پسل باهوش
۶ اردیبهشت ۱۳۹۲تو این شرایط با چون 5 تومن ارزون تر بیسه واقعا
یه نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۲نه ازنظر قیمت منظورم نبود.از نظر ظاهرو… نظرتون راجع به سمندse چیه دوستان؟؟؟
یه نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۲دوستان نظرتون راجع به سمندse چیه؟؟؟منظورم از نظر ظاهرواینجورچیزاس نه از نظر قیمت
SIAVASH
۹ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام من الان یه سمند EF7دارم که مدلش 90 هست الان این ماشین از صفر دست خودم بوده و الان 45000کلومتر کار کرده اینو بهتون میگم که بدون تحقیق اسم ماشینی رو خراب نکنید این ماشین از زمانی که از نمایندگی تحویلش گرفتم نه زوزه دار شده نه شیشه ی جلو تاب داره نه جراغ کیسه ی هواش الکی روشن شده من از زمانی که اینو تحویل گرفتم به غیر از تعویض روغنی و خرید روکش برای صندلیش دیگه خرجی برای این ماشین نکردم تازه از رو گاز میخوام برم رو بنزین یا بر عکس هیچی نمیفهمم و رو شتاب ماشینم تقییری نمیزاره من یه بار با یه 405 تصادف کردم اون از عقب زد به من ماشین من هیچیش نشد ولی کاپوت و گلگیر و کل جلو بدی ماشینش آسیب دید تازه شدت ضربه اونقدر بالا بود که به تسمه ÷روانه ی ماشینش هم رسیده بود ولی همین ماشینی که شما ازش بد میگین هیچیش نشد و من تونستم بدون رنگ نیگرش دارم من خواهش مندم بدون تحقیق چیزی رو تو سایتتون نزارین اول تحقیق کنید نه این که بر اساس خاطرات تخیلی خودتون از مسافرت
با تشکر
پدرام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام
من از se زیاد بدی نشنیدم ولی از ظاهر چراغ های عقبش خوشم نمیاد. یه نفر یکیشو اورده بود بز همون اول روغن سوزی داشت که برد نمایندگی کل موتور رو تعویض کردند –
من خودم بهمن 91 یه ef7 پایه گاز سوز اوردم و تا حالا 6000 کار کرده – خدا برکت بده تو جاده ازش راضی هستم و با گاز بهتر از بنزین میره – 5000 بردم تعویض روغنی گفت روغنش مثل گل و برو 10000 بیا !
HAJ MOHAMMAD
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام
من زمانی که خیلی تعریفشو میدادن یکی اوردم حدودا یک سال داشتم ولی بعد از راننگی زیاد از پا می افتن واشر سر سلندر میسوزونه وپیستوناش اب میشه به نظر من تندر از این تخممرغ شانسی ها بهتره خلاصه نخری بهتره تازه تندر هنوز بعضی از قطعه هاش فرانسه است
aria
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲نخیر قربونت. هرکه این ماشین رو داره راضی هست. و افرادیکه بد میگن بون شک و به جرات بگم ندارن این خودرو رو و بدش رو میگن یعنی یه جور حس حسودی نسبت به این ماشین. شما هم اصلا این خودرو رو نداشتی . چون هیچکس هیچکس و هیچ عقل سلیمی بعد از داشتن EF7سوار ال90 نمیشه. محاله.
رضا اي اب 7
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام خدمت همه دوستان . متاسفانه با خوندن همه پستها متوجه شدم که بیشتر اونایی که از این ماشین (موتور) بد میگند اصلا این ماشین رو نداشتند و ندارند و یا از زبان این اون شنیدند.
عرض کنم که این موتوری که بحثش هست دهمین موتور ایده آل جهان در رنج قدرت خودش هست که ارائه محصول شرکت بوش آلمان هست که اگه به سری های اول که خیلی هم کمیاب هست نگاه کنید کلا همه جاش مارک بوش وجود داره که بعد از گرفتن انحصار تولید و پایه گازسوز کردن آرم ایران خودرو روش حکاکی شده و در مورد اشکالاتی که دوستمون در نوروز سال 91 نوشتن بله متاسفانه آخرهای سال نود و اوایل دوماهه سال 91 بخاطر اشگال در قطعات موتور بیشترین مشکلات نمایان شد که در تابستان همان سال شرکت فراخوان داد و همه رو اصلاح کرد و چون این موتور مدت زیادی نیست که روانه بازار شده و بیرون از شرکت نیز زیاد استادکار و تعمیرکارها وارد نیستند معمولا بد میگند اما باید توجه کرد که بیشتر مشکلات مهم هم اکنون حل شده و مزیت این موتور را در مقایسه با موتورهای دیگر نمیشه کتمان کرد که مهمترینش پرقدرت و بیش از حد بیصدا کارکردن بصورتی که داخل ماشین احساس میکنید که موتور ماشین روشن نیست و مصرف پایین سوخت و شانزده سوپاپ بودن و پایه گازسوز بودنش هست که در تبدیلات سوخت راننده اصلا متوجه تغییر سوخت نمیشه و با گاز نیز مثل بنزین پرقدرت عمل میکنه. و به همین علت نیز ایران خودرو از همین سال تصمیم گرفته محصول جدید خودروی دنا رو با همین موتور ارائه بده(طبق لینک و خبر زیر) .
http://www.ikcopress.com/fa/news.aspx?docID=15803
در مورد عرایضم قصدم بر تبلیغ یا جانبداری از این موتور نیست چون همه میدانیم که در مونتاژ خودروهای ایرانی اصلا دقت نمیشه شاید در مورد این موتور هم تابحال زیاد دقت در مونتاژ نشده که دوستان به مشکل برخوردند در کل فقط تجربه های بنده و اطلاعاتی بود که تقدیم دوستان نمودم.
reza
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام خدمت همه دوستان
من تابستان پارسال یه سمند ef گرفتم تا الان کلی باهاش سفر رفتم هیچ مشکلی نداشته
اتفاقا پارسال خاطره سفر این دوستمونو خوندم کلی هم نگران بودم نکنه این بلاها سر ما هم بیاد
وحید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲لطفا اگه کسی اطلاع داره جواب بده.
من 2 ماهه یه ef7 صفر گرفتم موقع تعویض دنده و گرفتن کلاچ دور موتور یکم طول میکشه بیاد پایین چرا؟
آیا این ایراده یا عادیه؟
جهت اطلاع دوستان بگم تو عید 200 تومن ضرر بهم زذ چون تو بلوار صنایع شیراز با یه زانتیا کورس گذاشتم وبعد از چند دقیقه که زانتیا به زحمت یا براحتی بهم رسید پلیس نامحسوس بود.
aria
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲نه . ایراد نیست . و بخاطر داشتن پدال برقی این عارضه بوجود میاد. کلا ماشینهای جدید پدال برقی دارن و اینجوری اند
navid2013
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲آقا من این مشکل رو درست کردم // مشکل از ریگلاژ کلاج هستش// برید به یه نمایندگی اینقدر پا پیچ بشید که براتون درس کنه// من که آشنا داشتم برام درست کرد بدون منت / حتی پول هم نگرفت
فرهاد
۱ خرداد ۱۳۹۲سلام
مشکل از سنسور دریچه گاز که برقیه
می تونی سیمیش کنی..
منتهی مصرف سوختت بالا میره
اگه ماشینت موتور حرکت خاموش می کنه احتمال داره کلاچ ایراد داشته باشه
موفق باشی
aria
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲من یه EF7 مدل آذر 91 دارم ازش راضی ام . خیلی. یعنی چی بگم. فقط بگم بعضی ها مرض دارن که اسم یه خودرو رو الکی بدون دلیل خراب میکنند مثل راوی همین صفحه که اگه گیر من بیفته . . . . . . آخه نه زوزه داره نه روغن ریزی. نه روغن سوزی نه هیچ ایرادی تا الانم 20 هزار به کوری چشم این مریضها کار کرده اونم چه جوری این ال90 یا 405 توی جاده جرات کل باهاش ندارن . خلاصه هرکه داره راضییه و اگه کسی بد این خودرو رو گفت شک نکنید که نداره و میسوزه
محسن
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲من هم سمند ef7 رو بهمن 91 تحویل گرفتم و تا الان هم بیشتر از 7000 تا کار کرده، قبل از تحویل هم همه این کامنت ها رو خونده بودم و منتظر این بودم که ماشینم رو که تحویل بگیرم 1 دونه از این عیب هایی که دوستان میگن رو پیدا کنه!!! اما انگار خبری نبود!
البته گاهی وقت ها هم به معنای واقعی ماشین رو به گریه میندازم و پدر موتور رو در میارم که شاید یه جای ماشین خراب بشه اما انگار نه انگار…
در کل با این امکانات قیمتش نسبت به قیمت بقیه ماشین های داخل خیلی خیلی بهتره و به صرفه تره، هر چند بازم واقعا ظلمه بخوای اینقدر واسه این ماشینا پول بدی…
میثم
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام خواستم بدونم که
1- اگر این سمند را با گاز برانم حداکثر چند کیلومتر می رود؟
2- من هر هفته 4 روز 120 کیلومتر رانندگی دارم با توجه به اینکه الان قراره هر متر مکعب گاز 415 تومان بشه نمی دونم پایه گازسوز ef7 می صرفه یا بنزینی ef7؟
لطفا مرا راهنمایی کنید.
محسن
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام عزیزم
کپسول گاز ماشین من 75 لیتریه، یه بار که توی مسافرت با 5 تا سرنشین و صندوق هم کامل پر بود اندازه گرفتم، با متوسط سرعت 130 – 140 کیلومتر توی جاده تونستم مسافت 230 کیلومتر رو برم! ( حتی با بعضی ماشین هایی مثل زانتیا هم کل مینداختم! )
که اگر رانندگی کم شتاب تری داشته باشی و آهسته تر بخوای بری میتونی بیشتر از این هم بری…
با 17 کیلو گاز که اگر الان کیلویی 300 حساب کنی میشه حدود 5000 تومان! 230 کیلومتر تحت اون شرایط رفتم، پس برای موتوری با این قدرت باید خیلی به صرفه باشه.
از نظر شتاب و سرعت با گاز هم خیلی خوب عمل میکنه.
به نظر من اگر مصرفت بالاست و به فکر جیبت هستی پایه گاز سوز واست بهتره.
موفق باشی
reza
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲میگن قطعات گرونه پیدانمیشه درسته؟؟؟من ال90دارم راضیم تاالان فقط ازجادش بدم اومده خسته کننده کشتمش180بزوزپرکرده نظرتون برای خریدef7پایه گازسوز چیه؟؟؟مرسی
عرفان
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام دوستان
یه سوال داشتم
میخوام سمند EF7 پایه گاز سوزه کارکرده بخرم به نظره شما کدوم مدلش بهتره برا خرید؟
رضا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲آقا عرفان نیمه دوم سال 91 رو بگیر چون هر روز که میگذره ایراداتشو رفع میشه. میبینید بعد دو سه سال همه دنبال این موتور خواهند رفت. دوره موتور پژو با اون صدای ناهنجارش گذشته.
aria
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲کاملا موافقم. من مدل آذر 91 رو دارم . بخدا 20 هزار تا کارکرده . اونم در سخت ترین شرایط. حتی یکی از عیب هایی که میگن رو ندیدم . فقط یکبار برای تعویض روغن رفتم به نمایندگی . وسلام. حالا باشه یه سال دیگه مشخص میشه که این چه موتور معرکه ای هست. البته الانم حر رقیبها و دشمنها رو حسابی دراورده .بس که نازه این موتور
Motefaavet
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲سـلام بـه هـمـه طـرفـدارهـای سـمـنـد ( LX / EF7 )
راستش من ی-سـمـنـد 83 داشتم که خیلی زود خسته شد و از سال 86 به بعد دیگه ازش منزجر شدم.. البته 2-3-بار خراب شد؛ که بردم نمایندگیها و برام خرابترش کردند.. دیگه با اکراه توش مینشستم و هر کی ازم میپرسید ماشین چی داری با شوخی میگفتم “پـرایـدو”..
بهمن 91 به اصرار من ماشین رو فروختیم و از اونجایی که من کارمند هستم و این همه پول ندارم واسه ماشین بدم؛ طمع کردم تا بعد از عید پـدرجـان محبت کنند و ی-ماشین نـسـبـتـا خـارجـی (چـیـنـی) بـخریم.. اما باز هم زیر بار نرفت و گفت فقط برای سمند/پرشیا پول میده..
من هم بعد از 4-5-روز اینترنت خوندن و از دوستان پرسیدن؛ دوباره راضی شدم که برم سـمـنـد-LX-EF7 بـگـیـرم.. اما تا رفتم نـمـایـنـدگی؛ بهم گفت که اصلا EF7 نـگـیـر که افتضاحه!! .. من هم اومدم بیرون و به چند نفر دیگه زنگ زدم: ( تعمیرکار نمایندگی مرکزی غرب + کسی که خودش یک ساله این ماشین رو داره ) … دو تایی شون گفتند که ماشین جالبی نیست و پرشیا ثبتنام کـن..
مـن هم واقعا نمیدونم چی شد که عصری رفتم نمایندگی و ی-سـمـنـد LX EF7 رنگ گـیـلاسـی نوشتم 24،500،000 تـومـان پـول زبونبسته رو یکجا ریختم.. شاید بـخـاطـر رنگش جلب شدم.. یا تـبـلـیـغـات الکی “موتور ایدهآل مـلـی”.. نمیدونم..
حالا امشب اومدم و با ناامیدی داشتم بلاگهای مختلف رو میخوندم که یـهـو برخوردم به این داستان این آقـا.. تصور کنید؛ رسـمـاً کــُـپ کردم!.. به فکر این افتادم که چهجوری فردا برم و با غلط کردم پولمو پس بگیرم.. امــا.. امــا حـرفـا و نظرهای شما رو زیرش خوندم.. خیلی دلگرم شدم.. باور شون کردم.. شاید چون دیگه پولم رفته و یا اینکه ی-حـس احـمـقـانـهی خـوبی به سـمـنـد EF7 دارم.. نمیدونم..
ولی خــدا کـنـه ماشین خوبی از آبدربیاد و زیاد حال ما رو نگیره..
از همهتون تـشـکـر میکنم که وقت گذاشتید و تـجـربـههاتـون رو تـایـپ کردید.. مـــررسـی!!
وحید
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام دوست عزیز.من مهندس مکانیکم و مدت زیادی هم دست به اچار بودم.
1-موتور ef7 جزء موتورهای روز و استاندارد دنیاست.
2-شما از تعمیر کارانی که 17/18 سال موتور 405 تعمیر کردن نباید انتظار داشته باشی بگن EF7 از XU7 بهتره.
3-من ماشینهای ایرانی زیادی از انواع مختلف صفر کیلومتر تا کنون خریده ام و به این نتیجه رسیده ام که فقط و فقط باز هم تاکید میکنم فقط باید شانس داشته باشی تا از این صنعت انحصاری یه ماشین خوب گیرت بیاد.