تجربه و آزمایش

تجربه مسافرت با سمند EF7

سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.

ikco-samand-lx

بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
–    رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
–    بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
–    فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
–    فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
–    روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
–    موج داشتن شیشه جلو
–    بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
–    و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
–    و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.

samand_lx

خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
–    این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
–    رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
–    بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
–    آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
–    ….

rear-seat-samand-lx
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و  نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!

samand-lx-dashboard

صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.

1700cvvt

نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (‌البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.

نویسنده: وحید گودرزی

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲,۳۵۳ دیدگاه‌ها

  1. کیوان

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آغا داریوش درمورد نظریه اولتون که گفتی دوگانه بهتر نیست کاملا مخالفم درومورد نظر دومتون درمورد ای سی یو نمیدونم چه جوری باید سیستم رو به ای سیو معرفی کنی چون من اگه چراخ چک موتورم روشن میشه سر کابل باطری رو باز میکنم تا 5الی شش ماه چراخ چک موتورم روشن نمیشه وتا الان مشکلی برای خودروم پیش نیومده فقط با تنظیمات ساعت شوک سنسور اونا رو دوباره تنظیم کنم لطفا دوستان یا آغا داریوش راهنمائی بفرمایند با تشکر ((؟))

    1. داریوش2

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      جناب کیوان ببخشید چند روزی هست که به سایت سر نزدم پاسخ دیر شد.در مورد دوگانه سوز که مبانی علم مهندسی احتراق ثابت میکنه اگر ماشین بنزینی از سوخت گاز که گرمای بیشتری تولید میکنه استفاده کنه اسیب میبینه که توضیحات علمیش در این گفتار نمیگنجه.از نظر ریالی هم که ثابت شده اختلاف قابل توجهی باهم ندارند.ولی نمیپذیرید نظرتون محترمه بستگی به خودتون داره.برای معرفی بسیار ساده است یا با دیاگ و یا خودتون وقتی باطری را بستید همون فرمول 15ثانیه سویچ را در حالت on بعد 15ثانیه حالت offدوباره 15ثانیهon بعد استارت بزنید.اگر زمانی استپ موتور را نیز باز کنید باید بعد از روشن کردن ماشین 3دقیقه کولر و چراغها را نیز روشن کنید تا دور پائینتون کاملا تنظیم بشه.عدم انجام این کار ساده گاها تمام نظم جرقه زنی شما را به هم میریزه.دوستم در راه رفتن به مکانیکی برای تعویض استپر و دیاگ زدن و پرداخت حداقل 100هزار تومان با همین روش مشکلش حل شد.خدا نگهدار.

      1. کیوان

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        ممنون از راهنمایتان جناب داریوش راستی اگه کاری به استپ موتور نداشته باشی چون یکم سخته مشکلی پیش میاد فقط سویچ روباز وبسته کنی کولور وچراخ هارو هم روشن نکنی اشکالی داره ؟

      2. داریوش2

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (29 ديدگاه)

        کیوان عزیز زمانی که باطری را باز و بسته میکنی فقط فرمول 15ثانیه کافیه ولی اگر خودت و یا در مکانیکی استپ را باز و تمیز کردند و بستند حتما بعد از 15 ثانیه ها 3دقیقه کولر و چراغها بخاطر تحت بیشترین بار قرار بگیره و دور پائین تنظیم بشه.90درصد مکانیکها اطلاعی از این موضوع ندارند و پیش امده استپر را عوض کردن و تعریف نکردن دور موتور پائین نیومده گفتن استپر خرابه در حالی که اینطور نبوده.ضمنا تمیز کردن استپر هم ظرافتهای خودشو داره که بعید میدونم در این فضای کل کل کسی طالبش باشه.در پایان استفاده بهینه از ماشینهای جدید ریزه کاریهائی داره که متاسفانه بدلیل عدم رعایت معمولا نفر باید راهی تعمیرگاه بشه.الان 4ساله یکی از ماشینهائی که استفاده میکنم زانتیاست که حتی نیاز به دیاگ هم پیدا نکرده.

      3. کیوان

        ۲ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        ببخشید آغاداریوش درمورد مقابسه سمند اف 7البته موتورآلمانیش رومیگم از نظرقدرت وسرعت اختلافی با پژو پارس موتور زانتیا داره چون دوستانم هی میگن پارس موتورزانتیا منم خودم سمند اف 7دارم از نظر شتاب خیلی بالاست لطفا اگه نظری داری بفرمائید درمورد صداگیری در ب سمند هیچ راهکاری داری لطفا اگه نظری داری بیان بفرمائید ؟

      4. داریوش2

        ۱۵ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (23 ديدگاه)

        آقا کیوان باز هم عذر خواهی میکنم امروز 15 تیر دوباره این تایپیک را نگاه کردم.در مورد موتورef7 نظر من اینه که یکی از بهترین موتورهای قابل استفاده برای سمنده.منتها دلیل اینکه ایران خودرو با استفاده از قطعات غیر اصلی چرا سعی کرده بدنامش کنه را واقعا درک نمیکنم.البته شاید خواستن مشتری ماشینهای دیگرشون را از دست ندن.سورن elx با داشبورد زیبا و داخل لوکس نسبت به رقباش و ترمز بسیار قوی 4چرخ دیسکی اگر به موتور ef7 اصلی با قطعات المانی مجهز بشه با قیمت برابر با ال90 فکر کنم ال90 90درصد مشتریاش رو از دست میده.در مورد پرشیا elx مدلهای سال 83 که موتور گیربکس زانتیا 1800 داشتن واقعا پرشتاب بودن و با توجه به وزن کمتر تا 150 کیلومتر میتونست هم پای زانتیا2000 بره.مدلهای بعدی اینقدر ترکیبهای مختلف موتور و گیربکس بکار بردن که واقعا خودشونم گیج شدن و مدلهای بعدی نتونستن مثل اون مدلهای اول جواب بدن الانم که قراره موتور بهینه شده 16 سوپاپ 405 به نام xumروی اونها ببندن که هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در موردش ندادن.مشکل سمند ef7دوگانه سنگین بودن بیش از حد است 1350 کیلوگرم.در مورد صداگیری یکی از کارهائی که در مورد تمام ماشینها باید انجام بگیره آچار کشی هر چند ماه یکبار توسط خودمون است و دوم متاسفانه صداهای درب سمند باز هم به خاطر سهل انگاری ایران خودرو است سیمها و اجزائی که داخل دربها هستند خوب سفت نشده اند اگر خودتون حوصله داشته باشید با باز کردن رویه درب تا اونجائی که تونستید پیچها و سیمها را سفت کنید و جاهائی که به هم میخورند با صداگیرهائی که یکطرفشون چسب داره از به هم خوردن جلوگیری کنید .البته به گونه ای نباشه که کارکرد اون قطعه را مختل کنه.این کارو شاید حدود7سال پیش انجام دادیم شدنی است ولی جزئیاتش یادم نیست که دقیقتر توضیح دهم.

    2. ش ک

      ۲ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      000ر90 هزار تا از سمند ef7 کار کشیدم.مدل91 اما فقط خرج قطعات مصرفی مثل صفحه و باطری و جلوبندی و غیره داشته.فقط اشکال سمند وزن زیادش هست که شتاب نداره در عوض ایمنیش زیادتره.به نظر من با این قیمت ها باصرفه ترین هست

  2. farid

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    نظر منم این که سمند اصلا ماشین خوبی نیست من سوار بیو ک و کادیلاک و شولت نوا شدم اما تمام این ماشین ها ی ضعف خیلی مهمی دارن و اونم ترمز این ماشین هاست ک واقا ضعیف هستند و تو ترافیک اگر با این ماشین ها رانند گی میکنی فشار زیاد ی به موتور میاره اما برای مسافرت بهترین ماشین دومین ایراد مهم این ماشین امریکایی مصرف سوخت بالای اون ک وقتی این ماشین گازسوزم میکنی ماشین دیگه ماشین قبل نیست ولی هرچی باشه از سمند بهتر اگر بخوام از 1 تا 10 به سمند نمره ای بدم بیشتر از 1 نمیدم

  3. سعید

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دو ساله که سمند EF7 سوار میشم و باهاش کار هم میکنم که تا حالا 120000 (صد و بیست هزار) کیلومتر کار کرده انصافا در بین تمام ماشینهایی که تو شرکت هستن از همه کمتر خراب شده آخه تمام ماشینهای شرکت اعم از انواع پژوها و انواع سمندها همه بلا استثنا سرسیلندر را عوض کردن ولی EF7 ما فقط مشکلات جزئی داشته که هیچ کدوم مربوط به موتور نبوده و همگی به راحتی رفع شده حالا شما چی میگین نمیدونم؟

    1. عليرضا قطب

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام .آقا سعید.پیرو حرف شما .سری های اول موتور های EF7 که از آلمان وارد میشد .حرف نداشت و تقریبا مانند موتور های پژو حرفی برای گفتن داشت .ولی به لطف دولت محترم و تحریم ها از آن به بعئ هر قطعه موتور از یک کشور که بیشترش چـــیـــن بود وارد میشد و داخل ایران مونتاژ میشد که این سری خوب موتور!!!!! هارو تحویل دادند . هر روز ی ایراد که حتی تعمیر کاران هم از آن سر در نمیآورند!!!

  4. اشکان

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ef7 مدل نود و نود به بالا آشغال شدن.من ef7 مدل 89 دارم عالیه.بابام یه مدل نود خرید آشغال درومد.
    ایرادات :
    روغن ریزی
    زوزه گیربکس و دیفرانسیل
    جعبه فرمون صدا میده
    چراغ ایربگش 3 ماهه روشنه و هرکار میکنیم خاموش نمیشه
    بعضی وقتا کلاجش به مشکل میخودره و دنده که عوض میکنی خودش گاز هرز میخوره
    2بار دسته موتور پاره کرد
    یکسره چراغ چکش روشن میشه
    کولر که میگیرم زیرپایی سمته شاگرد پر اب میشه !!!!

  5. milad

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من یه سمند ای اف 7 پایه گاز سوز دارم مدل 90 هستش . تا الان حدود 65000 تا کار کرده هیچ ایرادی نداشته فقط همین چرا غ چکش الکی روشن می شه . نمایندگی هم بردیم برنامه اش رو عوض کرد درست شد اما دوباره روشن شده . گاهی اوقات خود به خود خاموش میشه اما بهد از چند کیلومتر مسافت دوباره روشن می شه .
    ولی خداییش خیلی ماشین توپیه شتابش حرف نداره به خصوص روی گاز.
    من تنها به جز مشکل چراغ چک تا حالا مشکل دیگه ای از این ماشین ندیدم.
    اگر به ماشین برسی هیچ مشکلی پیدا نمی کنه. من با گاز باهاش 190 تا سرعت رفتم تازه بیشترم می ره اگر اشاره بهش کنی اما من جرئت نکردم.
    اما تازگی ها صدای ویز ویز موقعی که ماشین سرد هست می ده اما وقتی ماشین گرم میشه این صدا رو نمی ده نمی دونم مال چیه ؟ می تونید کمکم کنید برای چی این صدا رو می ده ؟

    1. داریوش2

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      اقا میلاد با اینکه ماشینت مشکلی نداره هیچ مخالفتی ندارم دلیلی هم نداره مخالف باشم اما این موضوع که با گاز شتابش بهتره مقداری قابل تامله.خود ایران خودرو اعلام کرده با گاز 105 اسب و با بنزین 114 اسب بخار قدرت داره حالا چطوری در زمان قدرت کمتر شتابش بیشتره چیزیه که شما لطف کنید توضیح بدید؟

      1. milad

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        سلام داریوش
        با گاز بهتر از بنزین کار می کنه درسته قدرتش با بنزین بیشتر از گازه .

      2. milad

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        البته من با پارس ای ال ایکس کورس گذاشتم تازه با این که ماشین من روی گاز بود هم شتابش از اون بالا تر بود و پارسه کم اوارد در مقابل ماشین من ….

        در هر صورت من که ماشینم خیلی خیلی راضیم . از ماشین های ایرانی که تا حالا سوار شدم سمند ای اف 7 هم راحت ترینشون بوده و هم نرم و کم صدا و پر قدرت .
        انشا الله هر کس که این ماشینو داره مشکلی به مشکل نخوره چون زیاد دارن در باره ی این ماشین بد میگن اما چیز هایی که گفتین من از ماشینم ندیدم و خدا کنه که نبینم .

      3. benz

        ۶ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        دوست عزیز ماشینی که پایه گاز سوز باشه تو گاز بهتر میره چرا چون که گاز رو بهتر میسوزونه

      4. داریوش2

        ۲۱ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (40 ديدگاه)

        میلاد عزیز پیگیری که در اینمورد کردم دلیل با گاز بهتر کار کردن پایه گازسوز را متوجه شدم:چون ضریب تراکم بالائی داره 11به 1 بنابراین برای اینکه با بنزین هم راندمان بالائی داشته باشه باید بنزین اکتان بالای 95 باشد تا زودسوزی و پدیده ناک پیش نیاید.که متاسفانه در ایران اکتان بنزین سوپر حتی به 90 هم نمیرسه به این دلیل پایه گازسوز با گاز که اکتان بالائی داره بهتر کار میکنه.ممنون که با گفتن این جمله که در ابتدا منطقی به نظر نمیرسه موجب این پیگیری شدید.

  6. عباسی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    من همین چندروزپیش ازچهارمحال رفتم مشهد.مسیر: اصفهان کوهپایه نایین اردکان طبس مشهد-ساعت4بعدازظهرباکولرروشن ازاردکان تاطبس.-برگشت ازشاهرودسمنان گرمسارتهران قم اصفهان-اکثرش کولرروشن- سرعت جاده بین110تا140
    خودم که احتمال میدم رنگ موتورضعیف کرده باشه
    فعلاکه منتظرم خدای ناکرده آخش دربیاد ولی خداراشکرفعلا چیزی نگفته
    ولی چون باکولروهوای گرم کویروسرعت بالا روندمش حس میکنم روغن زیادی سوزونده باشه

  7. بهداد

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من یک سورن elx خریدم که در نمایشگر جولو فرمون از همون ابتدا پیام lamps fault میداد و این پیغام در تمام مدت رانندگی جلو چشمم بود و خیلی ناراحت کننده بود. وقتی بردم ایران خودرو شهر بندر عباس، گفتند باید ecu تعویض شود و نیاز به زمان چند ماهه برای تامین قطعه داره. بدم یه تعمیر گاه دیگه که نرم افزار ورژن جدید برای اتصال به کامپیوتر داشت. وارد سیستم شدیم دیدیم مشکل از چراغ دنده عقب و مه شکن عقب بوده. به این ترتیب که این خودرو دارای یک چراغ دنده عقب و یک چراغ مه شکن عقب بود. دنده عقب سمت راست و مه شکن عقب سمت چپ و در سیستم ماشی دو چراغ دنده عقب و مه شکن عقب (هر کدام دو لامپ) تعریف شده بود و با absent کردن مه شکن rare right و دنده عقب rare left این مشکل حل شد و پیغام lamps fault حل شد. امیدوارم متنی که نوشتم بتونه مشکل دیگران رو هم حل کنه.

    1. حامد

      ۱۷ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (28 ديدگاه)

      ممنون اقا بهداد فکر کنم تایپیک داره به راه درستش که تبادل تجربیات باشه برمیگرده.از اقای داریوش2 هم تشکر میکنم که شروع کننده این راه بودند.

  8. benz

    ۶ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این موتور سیسم استکان تایپیک اوتوماتیک وهمچنین فیلر یا شیم گیری اوتوماتیک داره وچون سوپاپ های متغییر با زمان داره در دور موتور پایین صدایی نداره این موتور پایه گاز سوز هستش و قدرت بالای داره ما خودمون میخواستیم 220 تا باهاش بریم که کپگیر راهنمایی بلند شد وفقط تونستیم 210 تا باهاش بریم

  9. شهرام

    ۱۳ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور 1800 پژو مربوط به تکنولوژی 30 سال قبله با مصرف 10 تا 12 لیتر در صد چطور ممکنه موتور 16 سوپاپ جدید ef7 بدتر از اون باشه شاید از ابتدا تولید یک سری ایراداتی داشته و داره که با تولید بیشتر رفع بشه اما نباید منکر مزیتهای اون بود

  10. کیوان

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ممنون از راهنمایتان داریوش جان

  11. milad

    ۱۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من سمند ای اف7 مدل بهمن 90 دارم مشکلش چرا غ چک بود همین طور الکلی روشن خاموش می شد چند روز پیش داخل یکی از نمایندگی های شیراز بردمش . انگار مشکلش از بالا بودن کلاچش بود . چند نفر دیگه هم داخل نمایندگی بودن که همین مشکل رو ماشینشون داشت.وقتی کلاچ ماشین بالا باشه هنگام ازاد کردن کلاچ یه ضربه ای به سنسور کلاچ که بالای پدال ها است وارد می شه و در نتیجه با عث اسیب زدن به سنسور میشه .
    تا جایی که ممکن است باید کلاچ رو پایین اورد . دقت کنید تا جایی که کلاچ نرم نرم میشه .
    من الان دیگه دغدغه روشن شدن چراغ چک رو ندارم. کلاچ ماشینم هم خیلی نرم تر از قبل شده.
    امید وارم نظر من به دردتون به خوره .

    1. اشكان

      ۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام ،
      من یه ای اف سون مدل 89 دارم 121000 تا کارکرده تابه حال نه موتورشو باز کردم نه دست به جلوبندیش زدم شاید کمتر از 30 باک بنزینم زده باشم از روی که خریدم همش با گاز کارکردن واقعا ماشین معرکه ای هست توجاده رو گاز با کولر 210 تا راحت رفت خیلی ماشینای سگ جونیه البته سری اولاش جدیداش از نمایندگی که تحویل گرفتی یک راست باید بری تعمیرگاه ـ چراغ چکشم چیزی نیست من همه جا بردم نشون دادم

  12. نادر

    ۲۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. دوستان چنتا کمک بدن. اول اینکه تو گرما با کولر و سرنشین پر جوش میاره یا نه؟ کسی موردی چیزی داشته؟ و اینکه آمپر درجه حرارت تا کجا بالا میره؟ و تا کجا طبیعیه؟ و اینکه تو شهر این سمند چطوریه؟ یکی میگفت تو شهر استهلاکش بالاست و خرج برداره.

    1. مصطفی

      ۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      دقیقادرست گفته کولرضعیفی داره اصلا جواب نمیده

    2. امیر علی

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      سلام
      اصلا همچین مشکلی که می گی نداره

  13. پوریا

    ۲۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام:من یه سمند ef7 مدل شهریور 90 دارم .ایرادش فقط روغن ریزی از اویل ماژولش بود که توی نمایندگی تعمیرش کردم و مشکلش حل شد در مورد روشن شدن چراغ چک هم که دوستان اشاره کردن باید بگم کا ماشین منم همینطوره بعضی وقتا چراغ چک روشن میشه و بعد از طی مسافت کوتاهی خاموش میشه و این مهم نیست و ایراد اساسی محسوب نمیشه موتورش بسیار کم صدا و کم مصرف هستش و من ازش راضی هستم فقط تنها ایرادش گیربکسشه که صدا میده و موتورش حرف نداره .حالا مدل های بالاترشو نمیدونم چه کیفیتی داره ولی مدل 90 که من گرفتم خوب از آب در اومده.

  14. شهرام

    ۲۶ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اردیبهشت امسال یه سمند ef7 دوگانه سوز از ایران خودرو خریدم.بماند که تحویل بهمن بود و دیر تحویل دادن.از نمایندگی که اومدم بیرون یک کیلومتر نرفته بودم که دیدم بوی دود از داخل ماشین بلند شد.اومدم پایین دیدم از اگزوز داره آب شره میکنه بیرون!!!پیش خودم گفتم شاید آب کارواشه.چون ماشین رو تازه شسته بودن.رفتم خونه.چشتون روز بد نبینه وارد پارکینگ شدم ماشین عینهو تراکتور صدا میداد..دود اگزوز همه جا رو پر کرد!!!بردم نمایندگی گفتن ما سر در نمیاریم.کارشناس از ایران خودرو اومد دو تا قطعه عوض کردن.ماشینو اوردم دو روز بعد باز شروع شد!!!خلاصه..پنج شش بار این اتفاق افتاد تا اینکه گفتن ماشینو بیار کارخونه.بردم.گفتن دو سه ماهی باید اینجا بمونه!!!!!!با داد و بیداد یه سمند دیگه قرض گرفتم تا اونو درستش کنن!!!دو ماه بعد زنگ زدن بیا ببرش.آوردم یه هفته بعد باز به ترتر افتاد!!!دو سه بار دیگه بردم نمایندگی و درست نشد که نشد!!زیر قیمت دادمش رفت و عطای ماشین ایرانی رو به لقاش بخشیدم!!!!!

  15. aria

    ۲۶ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    آقا .ما که آخر91 گرفتیم تا الان 27هزار کار کرده فقط برای تعویض روغن رفتم نمایندگی وسلام.هیچ یک از ایرادات روغن ریزی روغن سوزی. زوزه و غیره رو نداشته. فقط تنها ایرادی که ازش می گیرم در ترافیک های شهری هنگام حرکت کردن کنده(البته باکولر) و باید با دور موتور بالاتر حرکت کنی که خوشایند رانندگان مجاور نیست . این هم ایراد واقعیش

  16. یاسر

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهصی ها میگن که ماشین رو مثلا تا 200 روندن و خیلی براشون جالبه که ماشین چیزیش نشده.باید بگم که من و یه اکیپ از دوستامون سرگرمیمون ماشینه و هر شب ماشین خود من حداقل 20 بار مرز کات اف رو تجربه میکنه.چنتا از دوستام سمند ef7 دارن و خیلی هم ازش راضی هستیم و خیلی راحت 220 رو حتی با کولر پر میکنه و تو کورس کم نمیاره.صد البته دیدم که بعضی سمندا خوب از اب درنمیاد ولی در کل خیلی خوب گاز میخوره.مشکل بزرگ سمند دید جلو هستش که ستونش مورد داره.

  17. اشکان

    ۳۰ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من سمند ef7 دارم !
    ماشینم مدل 91 هستش !
    8500 کیلومتر کار کرده !
    تا الان به غیر از روغن و لنت هیچ خرجی واسم نداشته !
    فوقالعاده هم ازش راضی ام !

    1. مصطفی

      ۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      حواستون باشه رو13000تا14000هزار واشرسرسیلندر میسوزه تازه خوایرانخودرو اینو اعلام کرد.مواظب باش .وضمناامکان نداره روغن کم نکنه چون داخلدفترچه خودش نوشته .

  18. علیرضا پادامی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک سمند معمولی مدل 85 دارم تنها مشکلش شتاب پایینه ایا تا حالا کسی از وسایل افزایش شتاب استفاده کرده یا نه؟از همفکری شما ممنونم.

  19. رضا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خرید این نوع سمند یعنی ریختن پول توی جوب
    من که اصلا ازش راضی نیستم

  20. nilma

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    چرا همش سمند . من یه سوال در مورد پژو405 دوگانه سوز دارم . مدل 86 هستش . ماشینم ی مدته با بنزین فقط کار می کنه و اتوماتیک رو گاز نمیره . بردمش نمایندگی جواب درستی ندادن . شما اگر اطلاعات مفیدی در این زمینه دارید راهنماییم کنید ممنون میشم . چون از دست ایران خودرو و نمایندگیاش دلم میخواد سرمو بکوبم به دیوار . تعمیر گاه هم هر کدومشون یه جواب میدن . لطفا به ایمیلم بفرستید .
    با سپاس فراوان
    نیلما

  21. khanjari

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام.من خودم مدل 89 دارم،(البته خودم بسیار عالی آب بندیش کردم)با اینکه مدلش اومده پایین ولی تقریبا هیچکدوم از این ایراداتی که شما میفرمایید نداره(از نظر فنی)!!فقط ایرادی که میتونم ازش بگیرم اتاق سنگین ماشینه(که خودش توی سرعت بالا مزیته)،و مدل قدیمی داشبوردش هست.بعدشم آقای گودرزی شما میگی رو گاز بهتر کار میکنه.این حرفو نزن آقای محترم.روی بنزین ب قول بچه ها گفتنی خدا رو بنده نیست!ماشین پیدا نکردم نتونه سوسکش نکنه البته تو رنج خودش(کلاس و حجم موتور)!!!توی جاده که بی نهایت معرکه است.من خودم باهاش مثل آب خوردن دیویست رو پر میکنم اگه خواستی بگو فیلمی که خودم حین پر کردن گرفتم برات میل میکنم.(این خودش نشون از ثبات بالای این ماشینه،با وجود همچین سرعتی میشه یک دست رو بیخیال بشی)دوستای گرامی قصد توهین ب کسی رو ندارم ولی هرکی گفته میشه بیش از دیویست تا پر کرد دروغ گفته.چون این ماشین کنترل سرعت داره،و اجازه پر کردن بیشتر رو نمیده!!اگه کسی فیلمشو خواست،ایمیل بزاره براش میل میکنم.

  22. حسین

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من سرعت ای-اف7 خودم رابا جی پی اس کنترل کردم تقریبا ده درصد تفاوت داشت یعنی صدوسی ماشین کمتر از صدو بیست جی پی اس بود.

  23. امیرهاکان

    ۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به دوستان. بنده یک خودرو سمند ef7دارم مدل ۹۱ این مطلب رو خطاب به مدیران ایران خودرو مینویسم که از تولید این خودرو واقعا خجالت بکشند . تا حالا دو بار موتورش رو تعمیر اساسی کردم. روغن ریزی همه جوره داره. چراغ چکش همیشه روشنه. کولر که میگیری جوش میاره. گازش با کلاچ همیشه درگیره . دربهای ماشین رو هنوز صافکارها نتونستن تنظیم کنن چون نمیشه. پارسال هم که تگرگ اومد ماشین من سمت شهرری بود که سقف و کاپوت جلو وصندوق عقب رو انگار بستی به رگبار گلوله که رفتم گارانتی جالبه بدونین ۴۶۰هزار تومان دادند در حالیکه حداقل ۶میلیون تومان خسارت دیده.و اصلا ماشین بدرد نمیخوره

  24. تيرداد

    ۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان .من یک ef7–مدل 89 دارم و خیلی تند میرانم تا 210 باهاش رفتم مشکل خاصی نداشته موتور بیصدا و قوی داره فقط مدتیه کولر که روشن میشه بعد از اینکه دما به وسط میره و دور تند فن توی مدار میاد فالت میاره و ریب میزنه با چراغ چل موتور .رفتم نمایندگی گفتند دسته سیم موتور رو باید عوض کنی البته حال ندارن عیبو پیدا کنن میخوان تعویض کنن خلاصه الان تقریبا بدون کولر ماندم .البته کلا سرمای کولر ef7 مطلوب نیست .اگه کسی راهنمایی داره در مورد ایراد کولر لطفا بگه و خانواده ای رو از نگرانی نجات بده !!!

    1. حسن

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      دو تا رله دو کنتاکت 65 آمپر کنار ecu

  25. مصطفی

    ۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    دوستان عزیز .واقعاازخریداین ماشین صرفنظرکنید.همه ماشینا200تا میرن چه ربطی داره؟من خودم مدل 90 داشتم وهمون سال رفتم مشهدوتوی راه واشرسرسیلندرش سوخت وماکه چندتاماشین بودیم کلا سفرمون خراب شدوبخاطراین ماشین لعنتی که 13000هزارتا کارکرده بودبرگشتیم .تمام نمایندگیها شاهرودوسمنان نتونستن یه واشر عوض کنن ومجبور شدم روز6 عید91 باجرثقیل خودروبر بیارم تهران.امدادخودروکه دیگه اصلاجواب نمیدادبخاطراینکه زیادزنگ زده بودم ودادوبیدادکرده بودم .تازه ساعت 4صبح صدای عجیبی ازموتوراومدووقتی درخواست امداددادم ساعت 6صبح رسیدوگفت سوپاپها زده بیرون وموتورماشین داغون شده وخودروبرفرستادن ولی هیچ جاقبول نکردتا خودم باهزینه خودم آوردم تهران .ایرادات دیگش اینکه چراغ ایربک روشن میوند رنگ افتضاحی داره کوچکترین برخوردی رنگ خش میفتاد.ترمز خیلی ضعیفی داره .گیربکس زوزه داره.پولسهای جلو سریعا خراب میشه .دمای موتور واقعابالاست .هر 1000کیلومتر نیم لیترروغن کم میکنه و……….واقعا 405 یا پرشیا خیلی بهتره لوازم سریع وهمه جا هست واصلا خراب نمیشه .

    1. وحید

      ۸ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام. ایراد واشر سوزاندن الان دیگه خیلی کم شده وبه خاطر قالبهای ساخت واشر بود که در سال 90 خیلی تکرار میشد که در نهایت پروفسور های حلال خور ایرانخودرو آنرا برطرف نمودن.مدلهای 91 و92 به جز ایراد صدای افتضاح گیربکس تقریبا تمام ایرادات رفع شده. 405 وپرشیا خیلی از سمند آشغال ترن.تو این رنجها فقط 206 تیپ5 و ال 90 که ازنظر موتور وکیفیت ساخت درحد مطلوبی هستن و حیف که راحتی داخلشون به پای اون 3 آشغال ذکر شده (سمند/405/پارس) نمیرسه.

  26. محمد

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستان سلام
    ef7 مدل 90، 35000 کارکرد دارم
    شتابش رو گاز یکم پایین اومده
    ایراد کار کجاس؟
    چیو باید سرویس کنم تا مث اول شه؟

  27. afshin

    ۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    با عرض سلام خدمت سروران گرامی .
    شغل قبلی بنده کارشناس فنی ایرانخودرو بوده و یک سرس اطلاعات دارم . و عزیزانی که میخواهند بعضی از مشکلات ماشینشون رو بر طرف کنند میتونند رو اینجانب حساب کنند…..

  28. afshin

    ۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سمند ef7 ماشین خوبی هستش. میخوام چند مورد رو بهتون بگم که شاید بتونه این اختلاف نظرهای شما رو از بین ببره_ 1_ اگر برای اولین بار میخوای ماشین بگیری و از ماشین سر در نمیاری هیچوقت ef7 نگیر.2_ ولی اگر از ماشین و فنی سر ذر میاری بگیر و به نکات زیر گوش کن تا راحت بتونی از این ماشین نهایت راندمان رو بگیری.
    1_ مشکل واشر سر سیلندر فقط در مدل 11/89 تا 8/90 وجود دارد که برطرف گردید
    2_ در این ماشین همیشه سعی کنید حتما از روغن 10/40 استفاده کنید و از روغن های 20/50 که ایرانخودرو با کارت طلایی میده استفاده نکنید
    3_ از فیلتر روغن ایرانخودرو استفاده نکنید و از بیرون مارک خارجی با رنج قیمت 15 تا 17.5
    4_ سنسور کلاچ را تا جایی که راه دارد از همان صفری ماشین تا آخر بالا دهید. باچیزی محکم کنیدکه کامل به کلاچ بچسبد

    5_ لوازم اویل ماژول را حتما با نوع آلمانی عوض کنید . اگر کسی خواست با اینجانب هماهنگ کند. و در ضمن بعد از تعویض لوازم مقداری روغن در رادیاتور دیده میشود که بهتر است بعد از تعمیر هر روز صبح در چند نوبت در رادیات را باز کرده و با دستمال کاغذی آن را جمع کرده و بیرون بریزیدتا رادیات کاملا پاک شود.
    6_ شیلنگ آبی که از بغل پولی اویل ماژول میگذره رو حتما با بست مناسب با بدنه محکم کنید.
    و خیلی چیزهای دیگه که اگر سوال داشتید بنده در خدمتم و با این روش ها دیگر این ماشین هیچ عیبی ندارد.

    1. مصطفی

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      سلام .آقای افشین مگه آدم دیوانه یا بیکار که بره 29میلیون تومان بده سمند ای اف بخره وتازه این مواردی که عرض کردی وهمش درسته رو انجام بده .خیلی راحت یه پرشیا میخری وهیچ کاری روش انجام نمیدی وسوارش میشی واین داستان های روغن 10-40و………نداره درسته .

  29. رضا

    ۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنده خودم از سال 86 تا الان سمند معمولی دارم و خیلی ازش راضی هستم . با تو جه به تحقیقاتی که کرده بودم و تعریف و تمجید هایی که از موتور و مصرف کمترef7 شنیده بودم قصد داشتم بفروشم و یه ef7 بگیرم و پیش یکی از دوستام هم خیلی ازش تعریف کرده بودم بنده خدا هم رو حرف ما حساب کرد و اواخر سال 90 یکیشو خرید ولی کمتر از دو ماه نگذشت که موتور ماشین سوخت و جام کرد و گارانتی بدون هیچگونه مقاومتی موتور رو کامل واسش تعویض کرد ( چون خودشون میگفتن که این سری همشون همین مشکل رو دارن!!!!!!!!!) دو ماه بعد از تعویض موتور , گیربکس ماشین چنان صدایی افتاد توش که صد رحمت به پیکان مدل 48 بعد از مراجعه به گارانتی گیربکس هم تعمیر شد ولی دنده ها چنان سفت شده بود که باید با زور جاش میزدی !!! حدود چند ماه بعد هم بهم زنگ زد کفت رضا تنها چیزی که تو این ماشین عوض نکردم صندلیاشه!! گفتم دیگه چی شده گفت باک بنزین نشتی داره بردم نشون دادم گفتن هم پمپ وهم مخزن باید کامل عوض شه که هزینش هم شده 500 هزار تومن . جلوبندی هم تا او نجا که میدونم زیر یک سال نشده تعمیر کرد .خلاصه بگم که ظاهرا ماشینهای ایران خودرو همون کیفیت متوسط سابق رو هم ندارن و افتضاح شدن و تصمیم گرفتم همون سمند معمولی مدل 86 رو نگهدارم چون خداییش تا حالا خیلی وفا دار بوده ( البته من هم در حد یه کارمند ازش کار کشیدم و تا الان کیلومترش رو 160 هزار هست)
    این رو گفتم تا کسایی که میخوان این ماشین رو بخرن از این قضه اطلاع پیدا کنن ظاهرا فقط همون سری اولی ها خوب بودن

  30. ای اف سونی که دوبار موتور زد...

    ۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم نخرید….اشتباه منو شماها تکرار نکنید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا