سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.
بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
– رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
– بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
– فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
– فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
– روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
– موج داشتن شیشه جلو
– بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
– و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
– و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.
خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
– این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
– رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
– بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
– آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
– ….
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!
صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.
نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.
نویسنده: وحید گودرزی
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۲سلام . چند وقتیه به فکر خرید یه ماشین هستم تاحدی هم تحقیق کردم ولی نظرات خیلی متفاوته و بین چندتا گزینه موندم چند روز پیش یه سمند 87 موتور پژو دیدیم که اتفاقا عجیب تمیز بود سمند 90 و 91 هم که موتور ملی هستن که زیاده. از طرفی گزینه ی دیگه پرشیاست . لطفا راهنماییم کنید مخصوصا بین سمند موتور ملی و موتور پژو و اینکه سمنده 92 بهتره یا قدیمیترها مثل 90؟
afshin
۱۰ مرداد ۱۳۹۲با سلام بگیر درنگ نکن سمند موتور ملی دوگانه یا تک حرف نداره به حرف هیچ کس هم گوش نکن. اگر هم مشکلی داشتی با خودم در جریان بذار کمکت میکنم
رضا
۱۱ مرداد ۱۳۹۲یعنی میگید سمند EF7 از پرشیا بهتره؟
حالا سمند صفر بهتره یا مدلهای قدیمیش؟ من درباره ی ماشینای جدید عیب و عیراد زیاد شنیدم میگن بعد تحریما قطعاتش چینی شده(البته نه که قبلا نبوده ) ولی میگن این 2-3 ساله قطعه های بیکیفیتش بیشتر شده و از طرفی به خاطر گرون شدن کارخونه یه سری از امکانات مدلهای قدیمی رو کم کرده
afshin
۱۳ مرداد ۱۳۹۲با سلام خدمت دوست عزیز
صفر جدید هم بد نیست و اون نکاتی که گذاشتم بخون و بکار ببند . هیچ مسکلی برات پیش نمیاد.
پارسا
۹ شهریور ۱۳۹۲خداییش سمند ef7خیلی خوبه،ولی دور موتورش نباید خیلی زیاد بشه وگر نه موتور نازنینش میترکه!!!
ناشناس
۲۵ مرداد ۱۳۹۲سمندef7
حمید
۲۹ مرداد ۱۳۹۲دوست عزیز من سمند ef7 مدل 89 دارم و هر چی ازش بگم کم گفتم . اگر منصفانه بخوای قضاوت کنیم باید بگم کلا سمندها متاسفانه خیلی خوب در نیومدن یعنی ایران خودرو در کیفیت لوازمش کم میذاره وگرنه اینطور نمیشد اما توصیه من به شما اینه که دنبال سمند ef7 مدل قبل از 90 بگیر به هیچ وجه سراغ 89 به بالا رو نگیر چون اکثرشون مشکل دارند من از بدنه ماشین خودم دفاع نمیکنم چون به هر حال کیفیت همه بدنه ها تقریبا یکیه و مشکلشون بگیر نگیر داره و ممکنه خراب در بیاد یا اتفاقی خوب باشه اما منظورم موتور ماشینه که هیچ کدوم از موتورهای قبلی مثل موتور 405 یا 206 و مدل ابتدایی اولی خوب جواب نداده چون بدنه سمند سنگینه و موتور مخصوصا تو شتاب اولیه جواب نمیده اما موتور ef7 معرکست من واقعا تو جاده باهاش حال میکنم و به جرات میگم که تمامی ماشینهای 405 و 206 و ال90 و پرشیا که همون موتور 405 رو داره رو به راحتی میگیره .منو که تا حالا شرمنده نکرده حالا بازهم دقت کن ماشین سالم پیدا کن
ارادتمند
omid
۱۹ شهریور ۱۳۹۲از مصرف و هزینه های بالاش هم بگو لطفا و اینکه به هیچ عنوان نمی شه تو جاده بهش اطمینان داشت ….
سعید
۱۲ شهریور ۱۳۹۲من طرفدار سمند نیستم ولی یکی از اشنایان داره واتفاقا 2 سال تواژانس کارکرد وتا حالا هم مشکلی نداشته به نظرم مطلب فوق مشکوک و مغرضانه است مخصوصا توصیه ی اخرش.
شهروز
۱۹ شهریور ۱۳۹۲با عرض سلام . بنده 4 سال است سمند ال ایکس سال موتور پژو سوار هستم و خدا برکتش بدهد غیر از قطعات مصرفی خرجی نداشته است . خیلی نرم تر از قبل هم شده است . من قصد خرید خودروی رنج بالاتر از سمند داشتم که مسئول ایران خودرو گفت که همین که سوار هستی خیلی بهتر از محصولات جدید با موتور ملی هست و ایراد و خرابی یزاد دارد . البته در ایران خودرو شانسی هست . بنابراین اقدام به خرید خودرو جیلی کردم که آن هم خوب است ولی هنوز سمند را نگه داشته ام مشتری هم زیاد دارد . پس اگر سمندهای جدید خوب بود اینقدر مردم دنبال سمند قذیمی تر نبودند . البته من نه خودروی موتور ملی سوار شده ام و نه داشته ام . بنا بر سفارش 2 نفر از مسئولان دو نمایندگی ایران خودرو از خرید خودرو با موتور ملی خودداری کردم و مجبور شدم چند ملیون بیشتر هزینه کنم .
سعید
۲۰ شهریور ۱۳۹۲سلام دوستان
من هم از قصه داغ کربلای خودم رو بگم. من سمند ای اف سون مدل 91 دارم اردی بهشت نود و یک ولیبعد از یک سال کار کردن واشر سرسیلندر سوزوند و پیستون شکند و شاتون تاب ورداشته الانم در تعمیرگاهه معلوم نیست چقدر هزینه ورداره.
حالم ازش به هم خورد متاسفم از ماشین ایران. اگر بیرون بیارمش باید برای فروش ببرم نمایشگاه.
ظاهرا ای اف سونها مشل واشر سوزی دارند. گارانتی هم نداره به قول اون دوستمون باید حتما کارت طلایی 3 ستاره براش بگری تا راحت رانندگی کنی منم که یکسالش تموم شد و قیمت کارت طلایی از 600 هزارتمان به 1300 هزار تومان شد کارت طلایی نگرفتم و بیمه بدنه اش کردم و این آخر اشتباه من بود. بیچاره من
سعید
۱۰ مرداد ۱۳۹۲من یه سمند EF7 مدل 89 دارم و رانندگیم شدیدا هیجانی و اسپرت و نمیشه تو روز 3-4 تا پیچ و دستی نکشم و با دنده 2 دور متور رو بالا 5 هزار میچلونم و دریفت و درگ و دونات می کنم
توی اتوبان کاشان تا تهران کمتر از 160 ( مخصوصا قم تا کاشان ) نمیرم و ترمزش توی سرعت بالا از جنسیس 260 ملیونی بهتره در حالی که تمام قطعات هر دو ماشین مارکه ماندو هست
این فشار هایی که به این موتور اوردم همه با سوخت گاز هم بوده و تا بحال بعد حدود 3 سال هیچ مشکل موتوری ندارم و فقط کمک و جلو بندی عوض کردم اونم به خاطر دستی کشی و جاده خاکی کاملا طبیعی
الان به خاطر ظاهرش میخوام عوض کنم و یکم به ماشینای چینی نگاه کردم و باسه خودم سوال میشه واقعا این ماشینا جوابه منو میده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جالبه – درمورد تمام این ماشین چینی ها نوشتن خودروی خانوادگی و مسافرت
یعنی آسه بری آسه بیایی تا گاوه شاخت نزنه بری نمایندگی
اینکه بعضی میگن ماشین داخلی به درد نمیخوره بیان خودم توی پیست کارتینگ نشونش بدم چه کاری از EF7 برمیاد
ایرانخودرو بیا ببین چقدر هواتو دارم
یه ماشین خوببببببب توی بازه 30 – 50 ملیون
محمدرضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۲دوست عزیز بنده نوشته های شمارو خوندم.
برام جالب بود چون ما سال 89 یک سمند ای اف سون خریدیم و تا همین الان که دارم برای شما تایپ میکنم حدود 130هزارتا کارکرده . این ماشینو ما تاحالا نمایندگی نبردیم فقط از بغل موتور تو کیلموتر 80هزارتا یکم روغن ریزی داشت که با تعویض یک واشر ساده مشکل برطرف شد.
از ماشین کاملا راضی هستیم حتی حاضر نیستیم به فروشش فکر کنیم
فیض الله
۱۸ مرداد ۱۳۹۲سلا م من یه ef7مدل90 دارم تا الان90هزار کلومتر با اعمال شاقه رودمش روزی که صفر تحویلش گرفتم با گاز با کولر 210 کیلومتر رودمش ماشین داری مثل تربیت بچه هست از روز اول هر جور بارش اووردی همون جور بار میاد
احمد
۹ شهریور ۱۳۹۲فیضی جون، تو بجای روندمش،نوشتی:رودمش!!!!!!!!!حرف (ن) فارسی تو (K) انگلیسیه
saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۲دوست عزیز ماشین شما اگه قلپاق بالای سرسیلندر چدنی به رنگ خاکستری تیره هست ،که 100درصد باید اینجوری باشه ،براساس مدل ماشین،این سری موتورها اصلا ایران مونتاژنشده یه مشخصه دیگش اینکه کوئل شمع هاش بوش هست ایرانی نیست،خیلی چیز های دیگه هم هست که اینا بارز ترین مشخصه هاشه.
امیر علی
۱۱ مرداد ۱۳۹۲با سلام
افا رضا اگر نظر منو می دونی سمند ای اف 7 از پرشیا خیلی بهتر و پر قدرت تر است . من خودم پرشیا داشتم اما مثل سمند ای اف 7 نمی شه . سمن ای اف 7 رو گاز غو غا می کنه اما پرشیا با گاز اصلا شتاب نداره . سمند ای اف 7 براش گاز و بنزین زیاد تفاوتی نداره . من مدل 90 ای اف 7 رو دارم ما شا الله تا حالا هیچ مشکلی نداشته.تا الان 65000تا کارکردم باهاش.ای اف 7 جدیدا ولی یه مشکلاتی دارن قطعاتشون کیفیت قبلی رو ندارن
nader
۹ شهریور ۱۳۹۲امیر جون به خدا یه ef7دارم هر روزی چیزیش خراب میشه الان معلوم نیست چشه،افتاده تو پارکینگ،هرجا میبرمش میگن سوپاپ سوزونده
امیر علی
۱۱ مرداد ۱۳۹۲سمند فقط ای اف 7 بهترین ماشین ایرانی که سوار شدم و ازش لذت بردم .هیچی مثل ای اف 7 نمی شه از ایرانی ها
Hadi
۱۳ مرداد ۱۳۹۲سمند ef7 نصبت به سمند با موتور پژو یکم بهتره و فقط تو شتابش یکم فرق داره و اینم بگم خرج این موتور ها از پژو بیشتره….
saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۲دوست عزیز این یه موتور 16سوپاپه بایک موتور 16 سوپاپ مقایسش کن خرجش چندان فرق نداره مثل موتور tu5 موتور xu7 که دیگه قطعاتش بقالی هم پیدا میشه،از همه مهم تر xu7 یک موتور از رده خارجه ایرانخودرو بازنشستش نمی کنه!
رضا
۱۵ مرداد ۱۳۹۲خیلی ممنون از راهنماییهاتون ما امروز یه سمند ای اف 7 مدل آخرای 90 گرفتیم. حالا بقیشم توکل به خدا
امیر علی
۱۹ مرداد ۱۳۹۲افرین
تا مدل 90 ماشین خوبی بوده اما جدیدا اصلا به درد نمی خوره البته اینو بگم جدیدا شانسی است
اگر از ای اف 7 های جدید بخوای بخری فقط کلاس 3 رو باید بگیر که تولید قبل هستن اما مدل جدید تحویل میدن و رنگشون هم اسپورت است
soroush
۱۶ مرداد ۱۳۹۲عجب وضعی گیر کردیم خدااااا
فکر کنم تنها برند معتبر در سطح دنیا که خودروسازان ایرانی به تولی انبوه رسوندن برند فولکس واگن (گل)بود
چه افتخاری هم میکنن با این خودروهای چینی
نمیدونم مردم رو چی فرض کردن
بخدا همین عراق که با شهر من 2ونیم ساعت فاصله داره مردم یه ماشینایی سوار میشن و اکثرا هم تو شهر ما گذر موقت میگیرن میان
با این قیمتایی که اینا زدن 50 میلیون 60 میلیون!!!!!!!!!!!!!!
جای تعجب و تاسف داره واقعا
تو خود سایت فولکس واگن
golf gti 2013
رو زده 24000 دلار با اون عظمتششششششششششش
مردم کاش عوارض گمرک و مالیات نبود اونوقت دیدنی بود چهره های عوامل ذیربط و مسئول
ALi
۲۸ مرداد ۱۳۹۲آره دیگه ماشین چینیکه از اسمش معلومه میخوای قطعاتش چی باشه
mohsen
۱۹ مرداد ۱۳۹۲با سلام خدمت دوستان . با توجه به تفاوت قیمتی که به خاطر بالا رفتن قیمت دلار در ماشین ها به وجود امد وقتی توجه می کنم می بینم نسبتا قیمت سمند کمتر نوسان داشته است. می خواهم بگویم که شما یرای ماشین های دیگر چیزی بیشتر از ارزش واقعی شان به دلیل وارداتی بودن قطعات شان هزینه می کنید مثل انواع 206 ها که قبلا قیمت شان تفاوت چندانی با سمند نداشت!!!.
حالا به نظر دوستان کیفیت ماشین های داخلی که قبلا قیمت شان در حد سمند بوده و الان گران تر هستند در حدی است که الان ارزش خرید داشته باشند؟؟
بین ماشین های داخلی بین انواع پژوها ، ال 90 و سمند ها به ترتیب کدام ها را پیشنهاد می کنید؟؟؟
امیر علی
۱۹ مرداد ۱۳۹۲سلام
از نظر من سمند ای اف 7 از نظر قیمت زیاد تغییری نداشته . بعد از سمند ال 90 رو پیش نهاد میدم و بعد از ال 90 . پژو 206 رو پیشنهاد میدم و بعدش انواع پژو ها شمال 405 و پارس
om!d
۸ مهر ۱۳۹۲تو این ماشینها ، ال 90 که مرخصه ، با قیمت حدود 40 میلیونی اصلا نمی ارزه ، در ضمن فاقد هر گونه آپشن استاندارد هست ، ترمزهای عقب هنوز از سیستم کاسه ای استفاده می کنن ، ایربگها بگیر و نگیر داره ، راننده دید خوبی به اطراف نداره ، و همینطور در جاده ها هندلینگ ضعیفی داره ، مصرف بالایی داره ، حدود صدی 8 – 9 می سوزونه که این برای استانداردهای امروزی واقعا زیاده .
سمندها کلا توصیه نمی شه .
در بین انواع پژوها ، فعلا 206 تیپ 6 از امتیازات بسیار خوبی برخورداره ، 4 چرخ دیسکی ABS ، جای ایربگها طوری طراحی شده که در مواقع خطر به نحو احسن کارایی داشته باشن ، راننده نسبت به اطراف دید خوبی داره ، از لحاظ قطعات و ظاهر و مصرف سوخت هم قابل قبوله . قبلا داشتم ، واقعا راضی بودم ، یکم سر پیچ باید مراعات کرد ، ولی تو سربالایی و کفی رقیب نداره . تجربه تست سرعت خودم با ماشینهایی مثل مزدا و مزدا 3 ، پرشیا موتور زانتیا بوده و واقعا 206 تیپ 6 گل کاشت. در مورد زانتیا خیلی محتاط تر باید صحبت کرد ، چون یه ماشین خاصه و قابل مقایسه با خودروهای رده معمولی مثل انواع سمند و پژوها و مزداها نیست و باید با تیپ خودش مقایسه بشه .
saeed
۲۱ مرداد ۱۳۹۲سلام مثل این که دوستمون خیلی دلش از ef7 پره، دوستان ماشین ایرانی مثل تخم مرغ شانسیه ،آره ی سری ایراد های داره اما دقت کن تمام ایراد های که گفتی ربطی به موتور نداشت ،پلس،صفحه کیلومتر،و…. چیزای که بین همه سمندا مشترکه،من خودم ایران خودرو کاردانی بوشهر کار میکردم از برج 8/90تا 3/91 دقیقا ازاین تاریخ بیش از 80درصد ef7 ایراد داشتن،که سوختگی واشر سرسیلندر بین سیلندر 3و4 بود ودقیقا توهمه ef7که میومد نمایندگی همین مشکل بود،تمام این ماشینا زیر 5000واشر سوزونده بودن که اغلب به 1000 نرسیده بودن،این مشکل از موتور نبود از خط تولید موتور بود ک ایرانخودرو از این شاهکارها زیاد داره،دقیقا پژو405موتورtu5از برج 10/90هرکدوم میومدتا شاتون 3وپیستون شکونده،خیلی از چیزهای دیگه هم هست که دیگه بیشتر از این سر دوستان را درد نمیارم، ،اما از نظر عمل کرد EF7بروز ترین و بهترین موتور تولید ایرانه(منظورم هند،چین،ترکه هست)!!! منظور من ازاین همه حرف اینه که مشکل موتور نیست مشکل شرکت ایرانخودرو که اصلا مردم براش مهم نیست.
امیر علی
۲۲ مرداد ۱۳۹۲سلام دوستان
اینقدر از سمند ای اف 7 بد نگید به خدا هیچ مشکلی نداره اگرم یه مشکلات جزعی داشته باشه به خاطر بی توجهی شرکت ایرانخودرو است . درسته یه مدتی به خاطر تحریم ها بعضی از قطعات انها چینی یا بهتر بگم تقلبی بسته میشد و زود خراب میشدن البته شاید برای بعضی ها شانسی ماشینی خوبی در میومد. تولیدات جدید مسل تولیدات سری اولش نمیشه . هر روز دارن قیمت رو گرون تر میکنن کیفیت رو میارن پایین . اگر خواستین سمند ای اف 7 صفر بخرید کلاس 3 رو بخرید چون تولید قبله ایرانخودرو به عنوان صفر کیلومتر میفروشه تازه رنگش هم اسپورت المینیومی است . اما تولیدات جدید شانسی است . تا سال 90 که سمند ای اف 7 خیلی عالی بود جدیدا که من دیدم شانسیه
امیر علی
۲۲ مرداد ۱۳۹۲به خدا ای اف 7 حرف نداره
سمند با موتور پژو اصلا راه نمیره اینو بگم به پایه ای اف 7 نمیرسه هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ نرم بودن و کم صدا بودن . سمند ای اف 7 بیشترین مشکلی که ازش دیده شده مشکل چراغ چکش هست که تازگی ها برای اکثریت روشن میشه . که روشن شدن چراغ بیشتر میتونه برای این باشه که کلاچ ماشین کمی بالا است . ماشین من هم مشکل چراغ چک داشت همش الکی روشن میشد بعد از مدتی خاموش میشد اما وقتی بردمش نمایندگی کلاچش رو تنظیم کرد و سنسور کوچیکی که بالاش بود رو عوض کرد دیگه اون مشکلو نداره. البته گاهی اوقات اگر یه فیوز هم بسوزه چراغ چک خاموش و روشن گاهی میشه.
امید
۲۵ مرداد ۱۳۹۲در کل سمند واقعا مصرف بالا و هزینه های نگهداری سر سام آوری داره .از دیگر امتیازات منفی سمند می شه به ناراحت بودن سرنشینان در هنگام مسافرت و خطرناک بودن سر پیچ اشاره کرد . کلا چه نو و چه کارکرده به درد نمی خوره …
omid
۱۹ شهریور ۱۳۹۲موافقم ، واقعا ماشین پر مصرف و پر هزینه ای هست و در جاده بسیار خطرناک برای سرنشینان و خودروهای مقابل ، چون هیچ اطمینانی به هیچ سیستمیش نمی شه کرد . سمند سواران لطفا خیلی با احتیاط برانید و به فکر جان خود و دیگران باشید .
محمد
۳ اسفند ۱۳۹۲شمام با 206 تخمرغیت با احتیاط برون چون اگه به سمند 2 در صد اطمینان باشه به 206 و خانواده 206 هیچ اطمینانی نیست
mojtaba
۲۶ مرداد ۱۳۹۲سلام.بچه ها میخواستم بگم موتور EF7 طراحی و ساخت آلمانه.یه پیچ ایرانی هم تو موتورش نیست.تمامه سیستم برقش واسه BOUSCH آلمانه.من L90 , 206 هم داشتم،اما هیچ کدوم به نرمی و سلابت سمند نمیرسه.ضمنا اتاق سمند واسه شرکت FORD که توسط شرکت های داخلی کپی شده.
علی
۲۶ مرداد ۱۳۹۲مجتبی جان نمیخوام به دیدگاه شما توهین کنم اما فک کنم بدنه سمند مال bmw آلمان باشه
وحید
۲۶ مرداد ۱۳۹۲آقا مجتبی امسال سال 1392 سیستم های برقی ef7 و حتی tu5 رو زیمنس کردن(پروژه ی ایرانی سازی) دیگه خبری از بوش نیست ! لطفا بروز باشید. بنده هر جفتش رو دارم.
سعید
۲۶ مرداد ۱۳۹۲منظورت صلابت هست دیگه!!!!
میثم
۲۶ مرداد ۱۳۹۲سلام من یه سمند ای اف بنزینی مالتی پلکس دارم الانم حدود 16000تا کارکرده هنوز نمایندگی نرفتم خداییش قدرت موتور نسبت به ماشین قبلیم که206بود که خیلیم اذیتم کرد بیشتره من زیر دور موتور4000دنده عوض نمیکنم و با پارسو 206 رقابت کردم هردو رو هم سوسک کردم حداکثر سرعتیم که رفتم190بوده که دیگه گاز ندادم من که حال کردم با ماشینم و واقعا راضیم تازه عید امسال تاشیراز بدون توقف رفتم ماشینم آخ نگفته
امیر علی
۲۷ مرداد ۱۳۹۲سلام میثم
اره خب پس ای اف 7 رو دسته کم گرفتی من خودم گازسوزشو دارم تاحالا 66500تا کار کرده اخ نگفته . شتابش حرف نداره من با گاز پژو پار tu5رو جا گذاشتم . حرف نداره به خدا . نرم و پر قدرت .
انشا الله هیچ وقت به مشکل نخوری
خداییش حرف نداره من با هاش از شیراز تا اهواز عیدی یکسره رفتم تازه همش هم با گاز رفتم اخ نگفت .
omid
۱۹ شهریور ۱۳۹۲یعنی می خوای بگی شاهکار کرده !!!
مهدی
۲۹ مرداد ۱۳۹۲سال 89 سمند موتور ملی دوگانه گرفتم خدا میدونه الان که مرداد 92 هست و یک ماهه 206 تیپ 5 گرفتم چشمم دنبال همون سمنده چقدر خوب بود سرعت 190 واسش سرگاز بود هیچ مشگل فنی هم واسش پیش نیود فقط این ماشین واشر کارتل و شمع سنسور فشار روغنش مقداری روغن ریزی داره که با تعویض قطعه اصلیش مشکلش حل میشه لازم بذکره که 171000 تا باهاش کار کردم به عبارتی خسته شدم حالا شاید بعضی از ماشینها بد در بیان خصوصا ایرانی
پويا
۳۰ مرداد ۱۳۹۲اگه میخواى یه ماشین گنده پرمصرف غیر استاندارد زشت بخرید درنگ نکنید سمند بهترین انتخابه
keyvan
۱۸ شهریور ۱۳۹۲میشه بگین سمند چشه؟؟
محمد
۳ اسفند ۱۳۹۲پویا جان شما ماشینت چیه نگو لکسوس که باورم نمیشه راستشو بگو؟؟؟
مصطفی
۳۱ مرداد ۱۳۹۲آقایانی که از سمند موتور ملی تعریف میکنیداگه راست میگید لطفا یک نمایندگی ایران خودرو که لوازم سمند ای اف سون داره معرفی کنید.چراشلوغش میکنید بریدنمایندگی های ایران خودرو ببینید چقدر سمند موتور ملی خوابیده ومنتظر فقط یه واشر سرسیلندرند. درسته موتور بی صدایی داره وتوجاده بی نظیره ولی همش همین نیست .توی ایران بایدخدمات پس از فروش درنظر بگیری .من که یه سمند ای اف داشتم گریه منو درآورد به خاطر یه واشر سرسیلندر 18 روز تو نمایندگی مرکزی تهران غرب خوابید.درضمن در مجموع سمند موتور ملی جواب نداد اینو من نمیگم کارشناس های ایران خودرو میگن .ماشین منو که نتونستن چراغ ایربگ درست کنن. مرسی
afshin
۷ شهریور ۱۳۹۲با سلام این مشکل شما بوده واشر سرسیلندر رو از هر فروشگاهی تو تهران و کرج میتونی تهیه کنید
و میتونستید بگیرید و مبلغش رو از نمایندگی مسترد کنید.
مصطفی
۱۱ مهر ۱۳۹۲سلام آقای افشین .شما مثل اینکه یا مکانیک هستی یا لوازم یدک فروش .چراکه مردم تشویق میکنی این ماشین بخرن (ای اف سون ) چون به نظرمن ذینفعی .دوست عزیزمن متولد تهرانم .اتفاقا تو خیابان میمنت بدنیا اومدم که روبروی تعمیرگاه مرکزی ایران خودرو هست.شما میگی واشرآزاد میخریدی بله درسته ولی قیمت آزاد با قیمت معمولی واشر 150هزار تومان فرق قیمت دارن .چرا اینوبه مردم نمیگی .مگه دیوانه ام برم واشر 13هزار تومانی رو از امثال شما 150هزار تومن بخرم اونم باصدتا ناز واشوه که گیرنمیاد .درضمن ایرادات دیگه سمندای اف سون مثل روشن بودن چراغ ایربک و مشکلات کم کردن روغن وایرادهای برقی و…..روهم بگذارید بقیه بدونن.شما که انسان دانایی هستی مردم رو تشویق نکن برن بخرن چون که اون کسی که نمیدونه چه خبره میره 30میلیون پول میده در صورتی که میتونه باهمون پول ماشین بهتری بخره .من نمیگم پژو ماشین خوبیه ولی از سمند ای اف سون خیلی بهتره .مگر انسان دیونه شده بره این ماشین بخره بعد ماشین صفره رو بیاره پیش شما واون موارد رو که شما گفتی خرج کنه.دوستان عزیز سمند ای اف سون بدرد نمیخوره برید تحقیق کنید .
احمد جان
۹ اسفند ۱۳۹۲مشکل از ماشین نیست ، اکثر تعمیرکاراها آشنایی با این موتور ندارند ،نمایندگی ها از لحاظ موجودی قطعات برای این ماشین مشکل دارند و برای یک مشکل کوچک ماشین مدتها در نمایندگی می خوابد ،در نتیجه برای یک خرابی کوچک و یا تعویض قطعه ،وقت و پول صاحب ماشین تلف می شود و باعث دوندگی ،اعصاب خوردی ،شرمندگی پیش خانواده و دوستان صاحب ماشین می شود .
آرش
۶ شهریور ۱۳۹۲از دوستان کسی میدونی سمند EF7 با داشبورد جدید یورو 4 چه تغییراتی داره؟
و عکسی از داخل کابین دارید؟
ممنون میشم راهنمایی کنید..
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۷ شهریور ۱۳۹۲وحید جان سلام.من تعجب میکنم ازین همه اتفاق نا خوشایندیکه برات افتاده.من قبول دارم حرفاتو.ولی این به من ثابت شده که ماشین های تولیدی ایران.مثل تخم مرغ شانسیه.من هم مثل شما به دوستم تعریف سمند ال ایکس با موتور EF7البته نوع تک سوزو (بنزینی)رو کردم.خیلی راضیه.تا به حال باهاش.یک بار مشهد.سه بار شمال رفته.همش تعرف میکنه.از من هم تشکر میکنه بابت اطلاعاتی که بهش دادم درباره ی موتور EF7.تا به الان فقط یه مشکل داشته:اونم ریختن روغن هیدرولیک.که برده نمایندگی.مجانی درستش کردن.ولی اشکال هایی عمده ای که من در مورد موتور EF7 شنیدم اینهاست:
1.روغن ریزی از سر سیلندر موتور.
2.روغن ریزی از پمپ هیدرولیک فرمان.
3.صدا از جعبه فرمان.
4.مشکل از سیستم مالتی پلکس.
اما برای دوست من عالیه.من باهاش شمال رفتم عالی بود.مصرفش.کششش.صداش.
حالا این یکی دوستم سال 89 یه پراید معمولی گرفت.صدرحمت به اشغال.افتضاحه.داریم میفروشیمش.یه سمند اس ای بگیریم.روزی که این پرایدو از نمایندگی گرفتیم. کشش خوبی نداشت.بردیم نمایندگی های مختلف.یکی گفت صفحه کلاچه.یکی گفت تایمش یدونه جابه جاست.یکی گفت گیربکسشه.خلاصه یروز بردیم نمایندگی مرکزی گفتن سوپاپ ترسونده!!!!!!!!!!ماشین یک هفته خوابید.درست شد.ماشینی که 2هزارتا راه نرفته.باورت نمیشه.حالا واسه خواهرم پرایدش حرف نداره.واسه اردیبهشت 90.واسه دوستم اسفند 89 بود.قسمتت این بوده.اونم رفیق نبوده.ارزش رفاقت بالاتر از میلیون پوله.بسه دیگه.بهش فکر نکن. خدانگه دار.میلاد ساسانی.V8
…
مجتبی
۱۱ شهریور ۱۳۹۲سلام به همه ی شما سمند سواران
من شمارو رونمیدونم ولی خودم تو این دوسالی که سوار این سمندef7میشم همش حال داده بهم هم توشهر وهم توجاده غرش صدای موتور تودنده سنگین خیلی حال میده ازسرعت هم چیزی کم وکسر نداره من با این موتورش خیلی حال میکنم
mahdi_pc
۱۲ شهریور ۱۳۹۲من خودم سمند ندارم ولی روندم ماشین چندماه است یعنی تاچند ماه اول خوب است
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۲سلام دوستان عزیز ، تمامی مطالب شما دوستان عزیز را خواندم لطفا راهنمایی کنید که سمند ای اف سون پایه گاز سوز جدید بخرم یا اینکه نه و اگه نه پس چه مدلی بگیرم. ممنون
matin
۱۴ شهریور ۱۳۹۲به نظرمن هیچ ماشینی مثل سمند نمیشه
فرهاد
۱۶ شهریور ۱۳۹۲سلام به همه سمند سواران ef7
یک تجربه مفید و باارزش برای دوستان:
در صورتی که چه در تابستان و زمستان در زمان روشن شدن خودرو مشکل دارید و چند بار استارت زدن شما را اذیت می کنه! که البته این حق شماست.. و احساس بجایی دارید…
استفاده از یک روغن خوب می تونه این مشکل رو بطرف کنه…..
من هم جزء کسانی بودم که خیلی خوندم و گشتم و پرسیدم و….. تااینکه متوجه شدم مشکل با یک راه حل ساده حل میشه و اون مارک و نوع و کیفیت روغن موتوری هست که انتخاب می کنید…
سمندم مدل 91 هست … همون مدلی که خیلی از افرادی که عینک بدی بینی می زنن و مگن کیفیتش اوفت کرده…. قبول دارم ولی نه اینکه ماشین بدی باشه…
از روغن موتور ادینول 10-40 استفاده کنید تا ببینن فرق کیفیت رو …. با یک تک استارت روشن میشه … فوق العادست. جالبه در تعویض روغنی های اکثر مناطق تهران این روغن موجود نیست .
من خرید خودم رو از خیایان امیرکبیر تهران انجام دادم. یک 4 لیتری و یک 1 لیتری جمعا برای 80000 تومان تمام شد.
زمان تعویض روغن آقای تعویض روغتی گفت: این روغن مثل آب می مونه و اصلا به درد نمی خوره…..
من کلی جا خوردم و……
ولی الان دارم نتیجه تحقیق و خرید خودم رو می بینم..
توصیه من به دوستان اینکه در صورتی که ماشین شما مشکلی در قیمت موتوری نداره… سراغ تعویض باطری و استارت و سنسور دریچه گاز و….. غیره نرین.
با تشکر
علي آقا
۱۶ شهریور ۱۳۹۲من تو 2 سال اخیر که این اسب آبی رو خریدم خیلی بود و زود خراب شد دراولین مسافرت تر کید 100 رمت به l90
om!d
۸ مهر ۱۳۹۲دوست خوبم ، ال 90 که واقعا ضعیفه ، در کل یک ماشین شهری برای خانومها طراحی شده .
محسن
۱۷ شهریور ۱۳۹۲موتور ای اف سون جدید ترین و با تکنولوژی ترین موتور ایرانه کیفیت بالایی داره و دقت بسیار بسیار بالایی جوری که تک تک پیچ ها شو باید به نیرویی که تو راهنمای تعمیرش گفته شده بست متاسفانه تعمیرکارهای ما حتی بسیاری از نمایندگیها با بی سوادی فکر میکنند میشه مثل موتور پراید و پیکان با این موتور رفتار کرد بعد که خرابش میکنن میگن مشکل از موتوره توصیه من به شما به هیچ وجه ماشین رو دست تعمیر کار و نمایندگی ندین فقط به نمایندگی اصلی که کارش فقط ای اف سونه بدین
afshin
۱۸ شهریور ۱۳۹۲با عرض سلام
در همه فصول از روغن 10w40 استفاده کنید و به حرف کسی هم گوش ندید که این روغن مثل آبه یا …
2_ اگر از روغن با درجات بالاتر استفاده کنید مثل 20w50 باعث له شدگی فیلتر روغن میشه و موتور
خودرو در حالت درجا انگاری سوپاپ سوزونده یا واشر و 3 کار میکنه . که اکثر مکانیک های باحال میان سرسیلند رو بیخودی باز میکنند و این قضییه فقط با تعویض فیلتر و روغن حل میشه
3_ سوال اگر داشتید بفرمایید؟
amin
۱۸ شهریور ۱۳۹۲دایی بد بخت من یه سمند ef7 مدل 90 داشت یه روز که خودم باهاش بودم خیلی معمولی داشت حرکت میکرد و خواست دنده رو از یک ببره به دو که نرفت تو دنده و یه صدای خیلی ناجوری داد… قرررررررررررر….! چشتون روز بد نبینه…! آغا هیجوره راه برو نبود و مجور شدیم تا نمایندی بکسلش کنیم. بعله دیگه گیربکس کلا به داغون شده بود… یه گیربکس دیگه براش آوردن… کلا کیفیت ساختشون خیییییییلی پایینه
سینا
۱۹ شهریور ۱۳۹۲هرچی نو پدال گفته حرف مفته ما مدل 90 داریم خدارو شکر هیچ مشکلی پیش نیامده فقظ به کسایی که قصد خرید سمندEF7دارند بگم مدل 90 به پایین رو بخرند 91 92 قطعاتش به کل چینیه مدل صفر بخری تو بد چاله ایی میافتی نه تنها سمند بقیه هم این مشکل رو دارند وسلام
امیر
۷ بهمن ۱۳۹۲چند صفحه از نظرات دوستان و سمند سواران گرامی رو خوندم چون اخیرا وسوسه شدم سمند ef7 گاز سوز بخرم ولی بسیار نظرات مختلفی یافتم در مقابل هر یک نفری که گفته خوب نیست یکی دیگه گفته خوبه! واقعا چطوری میشه برای خرید یه ماشینی که باید شانسی خوب در بیاد تصمیم گرفت من که تقریبا منصرف شدم کاش زودتر این جا رو خونده بودم و کلی وقت نمی ذاشتم