سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.
بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
– رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
– بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
– فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
– فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
– روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
– موج داشتن شیشه جلو
– بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
– و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
– و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.
خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
– این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
– رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
– بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
– آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
– ….
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!
صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.
نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.
نویسنده: وحید گودرزی
بیننده
۱۱ آبان ۱۳۹۴آقا سعید خودت که میگی دهه 90 .. تا الان سال 2015 ، حداقل میشه 25 سال با 30 سال چه فرقی میکنه عزیزم ؟
میثم
۱۶ آبان ۱۳۹۴مسخره بود واقعا. من سمند ای اف سون بنزینی دارم. مدام هم تو جاده هستم. تاحالا هم بجز آب و روغن و موارد مصرفی هیچ خرجی نداشته. از هر کی هم میپرسم از ماشینش راضیه. این داستان شبیه داستان علمی تخیلی بود.
صا
۱۱ اسفند ۱۳۹۴اره قبول دارم ولی بعضی وقتا پیش میاد دیگه
سعید
۱۷ آبان ۱۳۹۴بنظرم اگه قصد خرید ماشین تولید داخل دارید صفر نخرید که بیچاره نشید 1 سال کارکرده بگیرید که بتونید ماشینو خوب تست کنید بعد
مسعود
۲۲ آبان ۱۳۹۴با سلام من 4سالهefدارم فوقالعاده خوبه مخصوصا قدرتش همراه با ترمزهای خیلی خوبش از لحاظ مصرف زیاد فرقی با موتور پژو نداره البته بعد از یک سالگی که مصرفش زیاد میشه مورد بعدیشم مصرف زیاد روغنشه که هر 10هزار تا باید2لیتری سر ریز کنی یکیم سیستم برقیش یه طوری پدر باتریشو در میاره که تا حالا سه تا باتری عوض کردم یه بارم تو 60هزار تسمه تایم پا ه کردم که یه تومن واسم اب خورد چون بد جور بهش فشار وارد میکنم هر چی بود تا حالا داغون شده بود به هیچ عنوان چیزیش خود به خود خراب نمیشه همه چیزشم تو بازار هست گرونم نیستش با تشکر از نظرات دوستان
Parker
۶ شهریور ۱۳۹۵کاملا درست میگی . با همه ی حرفات موافقم.
Amir, ,bbs
۲۲ مرداد ۱۳۹۶سلام دوست عزیز، اینجور که شما روى ۱۰ هزار کیلومتر هنوز روغن عوض نکردید و تازه میرى ۲ لیتر روغن مى ریزى که فول بشه حدس میزنم مى خواهى یه ۱۰ هزار تا دیگه از روغنش استفاده کنى!!? والا موتور تانک ذوالفقار هم روى این ماشین بود تا حالا شاتون زده بود سیلندر ذوب مى کرد! بعدشم دلیل اینکه میگى مصرفش با موتور پژو فرقى نداره بخاطر اینه که حتماً فیلترهاش رو مثل روغنش دیر تعویض مى کنى ، موتور قلب همه ماشین هاست و روغن حکم خون تو رگهاى قلبه! شما روغن مرغوب ایرانى مثل بهران سوپر پیشتاز استفاده کن و هر ۴ الى ۵ هزار کیلومتر بیشتر نشه تعویض کن، به جرات میشه گفت هیچ اتفاقى براى موتورش پیش نخواهد امد
افشین
۲۳ آبان ۱۳۹۴سلام من نمیدانم دوستانی که سمند ای اف7 دارن چرا انقدر نازک دل هستن و فکر میکنن این سمندی که خریدن شریک زندگیشونه و سمند موتور فرانسه هم شده هووی اونها آقا جان هیچکس با جنس مرغوب تر مشکلی نداره و همه از ماشین به روزتر خوششون میاد مشکلی که این وسط هست و متاسفانه ما با جبهه گیری و جانب داری بی مورد سعی در درک اون نداریم اینه که موتوری که به گفته بعضی از دوستان مال 30 سال پیشه کم خرج تره و موتور پیشرفته ای که جایگزین اون کردن اذیت میکنه به خدا من خریدم و انقدر آمدم و رفتم و تعمیر کردم که جان به سر شدم و با ضرر فروختم وقتی آدم با زن و بچه تو راه میمونه ازش نمیپرسن تکنولوژی این موتور به روزه حاضره با گاری هم به خونه اش برسه درست این موتور جدیده و آلمان طراحیش کرده اما اگه موتور بنز هم تو ایران با آلیاژ بد و مونتاژ معیوب تولید بشه میشه همین ای اف7 اینم باید بگم که مال بعضی ها خوبه ولی موتوری که بگیر نگیر داره اصولا به درد نمیخوره حرف من رو هم قبول ندارین سری به تعمیرگاه ها و نمایندگی های ایران خودرو بزنید و از همون استاد کاران سوال کنید به خدا سرطانیه که روز به روز خرجش بیشتر میشه و هر جاییش رو درست کنی جای دیگه اش خراب میشه اونم با مخارج تعمیر سنگین با این تعاریف دروغ بنده خدای بیچاره دیگه ای رو تو چاه ای اف7 نندازین خدا خوشش نمیاد
داوود
۲۶ آبان ۱۳۹۴خدمت آقا میثم برادر من اگه مطلبی مورد پسند شخص شما نبود به قول شما مسخره نیست فکر نکنم کسی هم شما رو مجبور کرده باشی نظر بدی خوب یا بد بودن یک ماشین که به قول تمام دست اندر کاران خود ایران خودرو هم بگیر نگیر داره و شما شانس آوردین و مال شما گرفته از نوع خوبش دلیل بر این همه مشکلاتی که دیگر از دوستان دارن نیست شما یا نظر نده یا سعی کن با جملات و کلمات بهتر نظرتو بدی و بدانی که خیلیها این نظر شما رو خواهند خواند یک چیز دیگه که پیشنهاد میکنم حتما در موردش تحقیق کنی قیمت سمند ال ایکس فرانسه و ای اف7 رو تو سایت های فروش خودروهای کارکرده رو ببین متوجه خواهی شد که قیمت اکس یو7 بیشتر از هم مدل خودش با موتور ای اف7 هستش در بنگاه فورا متوجه خواهی شد که کدومش خواهان بیشتر داره و بهتر و با قیمت بالاتر به فروش میرسه
مرشد
۲۹ آبان ۱۳۹۴من راننده بین شهری هستم سه ساله دارم خیلی ازش راضی ام قبلش پارس داشتم ولی سواری ای بهتره تنها ایرادش اینه که روغن کم میکنه
Parker
۶ شهریور ۱۳۹۵سواری سمند خیلی خوبه.
نقطه ی مثبتش همینه.
محمد
۳۰ آبان ۱۳۹۴من خودم ef7 پایه گاز سوز مدل 90 دارم موتور پر قدرتی داره اصلا با موتور پژو قابل مقایسه نیست در ضمن مصرف سوختس خوبه چه یکنفر و چه 5 نفر سرنشین با بار اضافی یا با کولر روشن هیچ فرقی تو شتاب و سرعتش نمیزاره .تا الانم فقط آب وروغن به خوردش دادم .ازش راضیم .
سعید
۲۰ آذر ۱۳۹۴خاطره خوبی بود اما کمی ناشیانه اولا هرکسی با ماشین آببندی نشده مسافرت نمیره مگر اینکه مثل شما دو نفر آدم عجولی باشه عقل حکم میکنه همیشه ماشینو که تازه خریدی چه نو وچه دست دوم یک مدت پشتش بشینی تا اون قلق ومشکلات ماشینت رو بدونی بعد تشریف ببریدسفریک مثال براتون میزنم یه نفریک اسب وحشی رو اول رام میکنه سوار میشه یابلافاصله زین به گوردش میزاره سوارمیشه ماشینم بایددردشو بدونی بعد یکه تازی کنی
آرمان
۲۲ آذر ۱۳۹۴من سمند موتور ملی 88 دارم که تا حالا 200 هزار کیلومتر کار کرده و مشکل آنچنانی هم نداشته ام. البته اوایل مشکلاتی مثل روشن شدن چراغ چک یا قطعی گاز داشت و تعمیرکارها هم وارد نبودند اما بعدها رفع شد. حدود 90 درصد از گاز استفاده میکنم که خیلی از لحاظ هزینه به صرفه است. شتاب خوبی داره و سال 88 باهاش تا 200 هم رفتم البته با لاستیک 205 کره ای بارها وسوسه شدم ماشین دیگه ای بخرم اما ماشین ایرانی بهتری با سیستم پایه گازسوز سراغ ندارم. اگر هم یک زمان بفروشمش دوباره یک سمند سورن با همین موتور میخرم البته اونم یه اشکال داره که گازسوز نیست. در کل ماشین خوبیه و با موتور 405 قابل یا همون xu7 قابل مقایسه نیست چون اون هم قدیمیه و 8 سوپاپه هم مصرفش زیاده.
رضا
۲۴ آذر ۱۳۹۴با سلام
سمند ای اف سون بهترین ماشین از نظر نرمی سرعت مصرف سوخت وغیره است و تمام موارد بالا بنظر بنده یا بدشانسی این آقا بوده و یا …..
توحید
۲۷ آذر ۱۳۹۴سلام دوستان
من3 ماهی میشه که یه سمندEF7 مدل 90 دوگانه گرفتم یه هفته میشه که یهوی ماشین تک کار میکنه و چراغ چکش روشن میشه و را نمیره یا ایینکه خیلی کند راه میره و از CNG هم خارج میشه همین مواقع دو سه بار بردم نمایندگی دستگاه گذاشتن میگن چیزی نشون نمیده بغیر از خطای دریچه گاز که اونم میگن طبیعیه حتی سنسوز اکسیژن و شمع وایر هم عوض کردم اما بعد یه روز دوباره همون مشکلو پیدا میکنه
دوستات شبیهه همچین موردی داشتن لطفا راهنمایی کنن
امیر
۱۷ دی ۱۳۹۴سلام
عزیزم طوریش نیست . مشکلش برقیه
فقط باید کویل براش عوض کنی
من 206 دارم . همین مشکل برام پیش اومد . کویل برق رو عوض کردم و تمام
علی
۲۷ دی ۱۳۹۴سلام بنده یکسال خیلی از نمایندگیها وتعمیرگاهها رورفتم تا بالاخره یک نمادندگی توی قم تا ماشین رو دید گفت مشکل فقط توی این مدل برقیه واز دسته سیم 206 هست که روی این ماشین گذاشتن اشکالش برقی بود متاسفانه دسته سیمی که روش کار گذاشته بودن استاندارد این ماشین نبود یه سری دسته سیم کامل مشکل رو حل کرد ماشین بنده مدل 89 هست بجز این مشکل دیگه عیبی نداشته الحمدلله خیلی راضی هستم
Mohsen
۶ فروردین ۱۳۹۵برای منم همچین مشکلی پیش اومده حتما از سوزن انژکتور هست
Dariush
۴ دی ۱۳۹۴من سمند Ef7 مدل 89 دارم.واقعا ماهه .تا الان فقط برا این ماشین پول تعویض روغن دادم.شتابش از ماشین های هم رده خودش خیلی بیشتر
Reza
۵ دی ۱۳۹۴سلام ب همگی،من میخام ی سمند ef7تک سوز کارکرده بخرم کدوم مدل رو پیشنهاد میدید ماشین خانوادس میخام اذیت نکنه راستی مشکلات موتوریش رفع شده یا هنوز پابرجاس درضمن بودجمم نزدیک۲۳میلیونه
تشکرازهمه عزیزان
شهرام
۲۰ دی ۱۳۹۴باسلام بی کیفیت واشغالتراز ماشبن سمندای اف سون وکلا سمندوخودرو ایرانی نبست من راننده تاکسی هستم یکی از همکارها تبدیل کرداین ماشین روگرفت به میدان ازادی رسید گیربکس خورد کرود حالا هی بگین خوبه ما که خوبی ازاین تولیدات ایران خودرو ندیدیم باتشکر
فرزاد
۲۱ دی ۱۳۹۴ما سمند مدل 88 داریم مثل ساعت بعد چندین مسافرت طولانی ک باهاش داشتم هنوز کار میکنه، البته متاسفانه ماشینهای ایران از سال 90 و 91 به بعد خیلی بیخود شدن..
یوسف
۲۲ دی ۱۳۹۴با سلام به دوستان سمندسوار عزیزم من میخوام ی صفر کیلیومترشو بگیرم نظرتون چیه ؟
علی مکانیک
۲۴ دی ۱۳۹۴نظر همه شما عزیزان رو خوندم ..
من نظر خودم رو میگم بنده مکانیک هستم. و یه توصیه به شما عزیزان میکنم اگر موتور پر شتاب میخواهید موتور EF7 بگیرید فقط دو گانه سوز موتور EF7. فقط با گاز خوب کار میکنه چون ساخته شده مخصوص گاز .. ولی اگر ماشینی میخواهید که زیاد بهش گاز ندید منظور از زیاد گاز ندادن سرعت بین 100 الی 130 هستش موتور پژو یا همون XU7 مدل بین ۸۵ تا ۸۹ بخرید..
ما هر روز با این ماشینا سر و کار داریم اگه میخواین ضرر نکنید توصیه من روگوش کنید یا حق..
حیدرعلی
۶ بهمن ۱۳۹۴سلام
من می خام یه ماشین بگیرم. راستش بین سمند ای اف سون و ال نود موندم کدوم یکی شونو انتخاب کنم. اگه کسی می تونه خیلی ممنون میشم راهنماییم کنه.
نوید
۲۱ بهمن ۱۳۹۴صددرصد ال 90.کیفیتش حرف نداره بهترینه.توخریدش شک نکن.
حامد
۶ بهمن ۱۳۹۴من یک دنا صفر خریدم که در دور بین 3000 تا 3500 یک لرزش خفیف داره که آینه جلوی ماشین را می لرزاند لطفا دلیلش را بگویید.
امیر حسین
۷ بهمن ۱۳۹۴سلام ما خودمون چن سال هس که سمند ای اف 7 پایه گاز سور داریم خیلی راضی هستیم یعنی تو ایران با هیچ ماشین ایرانی عوضش نمیکنم چون یه بار سمند با موتور پژو اتیش گرف سوخت یه دونه هم سمند سورن باموتور پژهر یه هفته 2لیتر روغن میریختیم از اون به بغد من از موتورپژو متنفرم کات موتور اشغالی هس از همه بهتر ای اف 7 هستش شتابشم که بی نظیر هس بعضی عام که میگم موتور ای اف7 خوب نیس همش دروغ بهترین موتور تو ایران هس تو خودرو های ایرانی
آرش
۱۲ بهمن ۱۳۹۴من الان 6 ماهه یک دستگاه سورن ای ال ایکس با موتور ای اف سون خریداری کردم ازش خیلیا راضی هستم یک دستگاه پارس سال هم دارم ولی خداییش سورن چیز دیگست فقط اگر از دوستان کسی راه حل راحتتری برای لامپهای سکن جلو داره لطفا راهنمایی کنه
آرش
۱۲ بهمن ۱۳۹۴دوستان عزیز سلام من کارشناس ارشد مکانیک هستم و در حال حاضر 3 نوع ماشین در منزل دارم پژو پارس سال ، سورن ای ال ایکس و ال 90
از نظر فنی و شتاب و امکانات رفاهی و مصرف سوخت و خیلی چیزای دیگه سورن ای ال ایکس حرف اول رو میزنه . اشکالاتی که دوستان عنوان کردن امکان بوجود آمدنش در تمام خودروها حتی خودروهای کره ای و ژاپنی هم رخ خواهد داد ولی باید چند توصیه مهم برای نگهداری بهتر موتورهای ای اف سون عرض میکنم
1. استارت و گرم شدن موتور یکی از پارامترهای مهم در این موترها بوده و هیچگاه با موتور سرد به موتور فشار نیاورید.
2.همواره از روغنهای توصیه شده و ترجیحا خارجی استفاده کنید
3.در دور موتور بالا و سرعت بالا از معکوس کشی دنده به نحوی که موتور زوزه بکشد جدا خوداری کنید
4. تحت هیچ عنوان از بنزین سوپر استفاده نکنید
5.اتصالات داخل موتور بخصوص شلنگ هیدرولیک و آب را در صورت خشک بودن تعویض نمایید
6. اگر در مسیرهای شهری بیشتر تردد دارید بخاطر داشته باشید پس از هر بار پرکردن باک خودرو که غالبا600 کیلومتر مسافت توسط شما طی شده میبایست در یک جاده و یا اتوبان حسابی به ماشین خود گاز بدید این امر باعث پاک شدن هرگونه جرم در سیستم احتراق و سیلندر خودرو خواهد شد
با رعایت این پنج آیتم قطعا بخش عظیمی از مشکلات شما مرتفع خواهد شد
سعيد
۲۳ بهمن ۱۳۹۴خداوکیلی کلا سمندماشین خشک وضمخت وخسته کننده ایه خودم سمندداشتم تومسافت زیادبسیارخسته کننده کسل کنندست
Mahdi
۲۶ بهمن ۱۳۹۴سلام.اقا ما هم به توصیه یه دوستی یه ۹۲ یگانه یورو۴ این ماشین رو خریدیم.
از نظر موتوری بی عیب واقعا حتی تو بعضی شرایط از وی ۸ هم بهتر اما از لحاظ قطعات مصرفی و برقی افتضاحه که اونم کاری به نوع ماشین نداره مربوط میشه به مدلش که بخاطر برهه تحریم ها انواع متریال بیخود و بی کیفیت رو ایران خودرو تحویل مشتری هاش داد.
من با این ماشین تا دور موتور ۶۵۰۰ عموما شتاب گیری کردم بعد از ۵۴۰۰۰ کیلومتر رانندگی هیچ عیبی موتورش نداشته حتی روغنم کم نمی کنه البته از روزی که روغن خارجی و ۱۰-۴۰ مصرف می کنم.
sepehr
۴ اسفند ۱۳۹۴وای این اراجیف چیههههه:))) با این حساب سالم رسیدی خدارو شکر نگو جایی میخندن.2 ملیون زیر قیمت؟؟؟ چه خبره حاجی مگه تصادفکردی… قوه تخیلت قویه من سالهاست سمند میرونم خیلی ام خوبه این حرفارو دیگه جایی نزن
محمد
۶ اسفند ۱۳۹۴با عرض سلام
من قصد خرید یه سمند ef7 تکسوز رو دارم.بین ef7 و lx هم موندم.از یه طرف دوس دارم 16 سوپاپ داشته باشم از یه طرف هم میگن زیاد خوب نیستن.
میخواستم بدونم چجوریا هستن؟بخرم؟اصلا سمند بخرم یا وارد فاز پارس و 206 بشم؟؟؟
راهنمایی میخواستم
با تشکر از دوستان عزیز
MOHAMMAD. M4
۱۵ اسفند ۱۳۹۴تنها ایراد بزرگی که میشه از ef7گرفت اضافه کردن روغن میباشد
پیام پریشان
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ماشینهای ایران خودرو و سایپا همه شانسی هستند چه تولید ایران چه مونتاژ ایران فرقی هم تو نوع ماشین نداره حالا چه پژو چه سمند و چه بقیه مهمترین دلیلش هم اینه که اصلاً استاندارد نیستن
متأسفانه مقصر اصلی هم خود ما مردم هستیم که با اشتیاق میخربمشون تمام دنیا میدونن بهترین راه نخریدن اجناس گرون یا غیر استاندارده بجز ما ایرانی ها وقتی ما واسه پول، جان و آرامش خودمون ارزش قائل نیستیم از دیگران هم انتظار نداشته باشیم.
ضمناً من دوساله خودم ef7 سیستم مولتیپلکس مدل 90 دارم خداروشکر چون کارکرده خریدم خیلی اذیت نشدم مهمترین مشکل این ماشین هم اینه که باید واسه تعمیر پیش متخصص و خبره این ماشین بری البته بیشتر نمایندگیها هم ندارن متخصصشو
فقط میتونم در آخر زمان خرید ماشین براتون آرزوی خوش شانسی کنم.
Alireza
۱۰ فروردین ۱۳۹۵دوسته عزیزی که این مطلبو نوشتی باید بگم خیلی بد شانسی چون ماشینه بدی به تورت خورده، من خودم ای اف دارم خیلی راضیم اصلا روغن ریزی ندارم چون به ماشینم رسیدم و خوب آب بندیش کردم، بهترین روغن هم برای این ماشین بهران رانا 5w50 هست…