تجربه و آزمایش

تجربه مسافرت با سمند EF7

سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.

ikco-samand-lx

بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
–    رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
–    بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
–    فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
–    فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
–    روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
–    موج داشتن شیشه جلو
–    بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
–    و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
–    و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.

samand_lx

خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
–    این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
–    رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
–    بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
–    آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
–    ….

rear-seat-samand-lx
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و  نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!

samand-lx-dashboard

صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.

1700cvvt

نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (‌البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.

نویسنده: وحید گودرزی

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲,۳۵۳ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    آقا حجت سلام
    من مسعود از مشهد هستم
    نه بیکار که بخوام مردم از جمله شما سرکار بزارم و نه آقای فایردی هستم .
    فایردی شخصیه که از اردیبهشت ماه توی سایت داره پیغام خرابی ماشینشو می ده .ولی من از خرداد ماه با مضمون “هنوز ماشینم تحویل ندادن اومدم ”
    ببین ، اینکه بخوای بگیم فقط ما درست میگیم ، یک طرز تفکر مورد پسند همه نیست .
    من هم مثل شما ef7دارم و اتفاقا ، اتفاقا ماشینیه که خیلی دوست دارم.به همون دلایلی که قبلا گفتم و می تونی بری مطالعه کنی
    ما باید از نطرات و اطلاعات همه استفاده کنیم
    هم اونایی که منتقدن و هم اوناییکه راضی هستن
    بزار این فضا برای همه باز باشه تا بتونیم با هم صحبت کنیم تا حداقل اتفاقاتی که برای ماشین فایردی و سجاد اتفاق افتاده برای ماشین منو شما اتفاق نیفته .
    من که گفتم شیوه رانندگی افراد برای سالم بودن خودرو مهمه .همه هم قبول دارن شما هم اینو گفتی .
    ما نیومدیم به کسی تهمت بزنیم که به سمند غرض ورزی دارن و به اونایی که نظر انتقادی دارن ، بی جهت دشنام دهیم
    بزارین از این صحبت ها به عنوان تهدید استفاده نکنیم ، به عنوان فرصت استفاده کنیم تا چیزی یاد بگیریم و به همه انتقل دهیم
    باز هم متشکرم

  2. مسعود

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    خبرهای جدید از ef7
    “به گزارش ایکو پرس ، فرشید افتخاری معاون نیرو محرکه ایران خودرو با بیان این مطلب گفت : براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است در سال جاری 170 هزار دستگاه موتور EF7 تولید شود که 70 درصد آن پایه گاز سوز است .

    وی اظهارداشت : در حال حاضر روزانه حدود 300 دستگاه موتور EF7 در ایران خودرو تولید و بر روی محصولات خانواده سمند نصب می شود و برای افزایش تولید، برنامه روزانه 700 دستگاه نیز در دستور کار قرار دارد .

    افتخاری یاد آورشد : ایران خودرو درسال گذشته 70 هزار دستگاه موتور ملی تولید کرد که بیش از 70 درصد آن پایه گازسوز بود .

    معاون نیرو محرکه ایران خودرو تصریح کرد : درحال حاضر در تولید خانواده موتور کم مصرف تی یو 5 به 90 درصد خودکفایی رسیده ایم و تلاش برای خوکفایی 10درصد باقی مانده نیز با همکاری ساپکو فعالیت های مطلوبی در جریان است . لازم به ذکر است تولید 50 هزار دستگاه موتور رانا نیز در دستور ساخت این معاونت می باشد .”

  3. مسعود

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    با سلام جهت آشنایی بیشتربا ef7 به آدرس زیر مراجعه کنید
    sales.ikco.com/letter/2183.pdf

  4. مسعود

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    خبر جالب :
    فقط موتور های EF7 قابلیت استفاده در خودروهای یورو ۴ را دارا هستند

    به گزارش خبر خودرو ، عضو هییت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این مطلب که فقط برخی موتور ها قابلیت استفاده برای خودرو های یورو ۴ را دارا هستند گفت: برای دستیابی به استاندارد های یورو ۴ لازم است خودروسازان هزینه های بسیاری را پرداخت کنند تا صنعت خودرو کشور بتوانند این استاندارد هارا پاس کند.

    دکتر جزایری در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: هم اکنون توان مالی برای هزینه کردن و تولید این موتور ها در خودرو سازی ها وجود ندارد زیرا خودروسازان هنوز برای تولید خودروهای یورو ۲و ۳ نیز مشکل دارند.

    وی افزود: فقط برخی از موتور ها از جمله موتور EF7 برای یورو ۴ طراحی شده است و قابلیت پاس کردن این استاندارد را دارا است منتهی کیفیت قطعات به حدی نیست که همه خودرو ها بتوانند این استاندارد ها را پاس کنند.

    وی تولید انبوه برخی خودرو ها را باعث کاهش سطح استاندارد ها دانست و گفت: در برخی موارد موتوری که تحت لیسانس تولید می شود و یا در داخل ساخته می شود هنگامیکه به تولید انبوه می رسد نمی تواند به طور کامل آن استاندارد های لازم را پاس کند.

    وی تصریح کرد: در صورتی که خودروسازان بخواهند کیفیت را افزایش دهند عملاً باید تمام هزینه ها افزایش یابد و به همین منظور از کیفیت صرف نظر می شود. در حال حاضر شرکتهای خودروساز در شرایطی قرار ندارند که بتوانند چنین مبالغی را برای این گونه پروژه های بزرگ هزینه نمایند.

    وی تصریح کرد : البته به نظر می رسد در شرایط موجود کشور ، کمتر بنگاه خصوصی راغب به سرمایه گذاری و مشارکت در این زمینه باشد. به جهت عدم امکان سرمایه گذاری خارجی در تولید خودرو های یورو ۴ ، باید این منابع از طریق منابع ملی و یا صندوق ذخیره ارزی تامین شود.

    جزایری گفت: دانش فنی که در ساخت این موتور ها وجوددارد دانش فنی خاصی است و خودروسازان باید از طریق تزریق مستقیم سوخت به اتاق احتراق به تولید این نوع خودرو ها بپردازند بنابراین اگردر داخل هزینه های لازم صورت گیرد و تامین کنندگان خارجی،این قطعات را در اختیار کشور قراردهند این امر شدنی است.

    وی در پایان توسعه صنعت خودرو را در گرو جذب بازارهای خارجی دانست و گفت : بر اساس ارقام اعلام شده ، در سال گذشته فروش خودرو در بازارهای صادراتی روند کاهشی داشته است از سویی به نظر می رسد تنوع در تولیدات داخلی نیز در شرایط حاضر ضرورتی ندارد چرا که تنوع در زمانی ضروری است که بتوان بازارهای خارجی را تسخیر نمود.

  5. محسن

    ۱۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام یه کم مشکوک حرف میزنی. میگی دوستد این ماشینو بین 30 تا دیگه انتخاب کرد بعد این مشکلاتو چه تور متوجه نشد؟-
    رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
    – بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
    – فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
    – فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
    – روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
    – موج داشتن شیشه جلو
    – بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)

  6. Farzad

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور EF7 فقط تو نمودار و آمار خوبه
    این موتور اصلا کار نمی کنه . افتضاحه
    سمند با موتور EF7 خریدم . حالا بعد 2 ماه . سر سیلندر و واشر سر سیلندرش خراب شده . بعدش هم گیر نمی یاد . تازه اگه گیر هم بیاد احتمال داره همون جلوی نمایندگی دوباره خراب بشه. در هر صورت . همش تبلیغ دروغ از طرف ایرانخودرو .
    این موتور طبق گفته بیشتر مکانیک های نمایندگی های ایرانخوردو مشکل طراحی سیلندر داره ( یعنی کل موتور ایراد داره ) در گرما واشر سر سیلندر می سوزونه .
    روغن ریزی داره .
    هر نمایندگی که میری 10 تا ازشون رو می بینی داره تعمیر میشن
    بیچاره این ملت که این ماشین رو خریدن . کسی هم جوابگو نیست

  7. افشين

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    افشین هستم.مدتی هست که گپ گفت بچه ها رو میخونم.سمند ef7خریدم 2روز سوارش بودم خیلی رعایت حالش میکردم تا خوب اب بندی بشه.تا اینکه دیروز متوجه شدم بد کار میکنه.بردمش نمایندگی گفت اتصال منفی باتری رو نبسته بودن واین باعث خرابی کوییل ودسته سیم شده.تو دلم سیاه شده درستش کنم ونگهش دارم یا بفروشمش.راستی وسایلش بد گیر میاد.ولی خداییش سواریش حرف نداره.لطفا منو راهنمایی کنید.ممنون از لطفتون.

    1. مسعود

      ۱۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      سلام آقا افشین
      به نظر من به خاطر تعویض یک کویل نمی توان درمورد بد بودن یک ماشین اونهم به خاطر خطای انسانی قضاوت کرد.وسایل اون تا جایی که خبر دارم و با توجه به تولید انبوه موتور ef7در ماه های آینده به اندازه ای خواهد بود که مشکل کمبود قطعات حل شود.
      ضمنا دیروز یکی از دوستان می خواست یک صفرشو خرید کنه .باور کن اصلا وجود نداره و همه کسانی که تحویل گرفتن دارن استفاده می کنند.من هم دارم از ماشینم استفاده می کنم .1700 کیلومتر طی کردم .دیروز روغنشو عوض کردم تا اگه ذرات فلز وجود داشت خارج شود.
      جمعه هم جاده رفتم و تا 140 با دور4000 سواری کردم .همونطور که گفتی سواری بسیار خوبی داره .
      اگه در حد یک دسته سیم و کویل هست ، پیشنهاد می کنم نگهش دار.

    2. مجید

      ۱۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (19 ديدگاه)

      سلام دوستان
      اقا افشین مکانیکه سرکارت گذاشته اگه سیم منفی باطری بسته نباشه یا شل باشه همه جا خودشونشون میده مخصوصاتو استارت زدن-اینم احتمالامال کشوردوست چین بوده اونم ازاشغالاش چون ایران خودرونه که خیلی سرش شلوغه قطعات جدیدی که واردمیکنه میذاره رومحصولاتش تست نمیکنه میده ما ملت بیکارتستش کنیم اگه کار کرد
      که هیچی کارم نکردمیبری یه ماه میزاری تعمیرگاه تا قطعه ازیه پیمانکاریا کشوردیگه جور بشه اگه خیلی شاکی باشی ومغلته کنی ازهمون قبلیا برات میندازن کارت راه بیفته البته اونم شانسیه شاید کارکنه!
      شانس من که اصلا خوب نبود -چون ازهمه مزایایی که نوشتین براش فقط هندلینگ خوبش درسته -بقیش مزخرفه کم گازش بدی صبحا سلامش کنی براش اسپنددودکنی وصدقه بدی ازاین پمپ به اون پمپ بری براش بنزین سوپر گیربیاری بعدازهرایست کاپوتشوبزنی بالا بابادبزن خنکش کنی وماساژش بدی -که میخوای ماشین سواری کنی -به نظرمن سواری پرایدکه از همچین ماشینی خیییییییییییییلی بهتره لااقل ازخرابی والافی خیالت راحته -ودرپایان من هم تاکید میکنم ماشین خیلی خوبیه بقول بعضی ازدوستان تونظرات قبلی برای اونایی که ماشین قبلیشون سمندای قدیمی یا پیکان من که ماشین قبلیم پارس بوداصلاحال نکردم اعصابم خورد بود ولی L90الان دارم واقعاازنظر شتاب صدای اضافه ومصرف ونرمی عالیه فقط ازنظر تعادل توجاده عمرن به سمندوپارس نمیرسه با کولر هم پشت ترافیک عالیه ولی سمند پدر درمیاره.

  8. فرزین

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خسته نباشید

    راجع به موتور این ماشین صحبت زیادی در این سایت شده
    دو دسته موافق و مخالف

    عمدتا دسته مخالف با شدت زیادی راجع به این ماشین صحبت می کنن
    ضمنا غالب صحبت ها توسط یک نویسنده با اسم های مختلف منتشر میشه تا میزان ناراضیان بیشتر به چشم بیاد
    متاسفم که اخلاق از برخی از هموطنهای ما رخت بسته….

    من هم یکی از مالکان این خودرو هستم.

    نرمی در رانندگی
    شتاب خوب
    هندلینگ مناسب
    مصرف کم
    و خیلی مزایای دیگه

    در ضمن موتور ماشین من تا به حال هیچ ایرادی نداشته
    همه جا هم باهاش رفتم 130000 کیلومتر
    فکر نمی کنم رقم کمی باشه
    به امید روزی که همه در گفتهایمان صادق باشیم.
    مرسی

  9. بکتای

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    EF7بنزینی فعلا بهترین ماشینیه که داشتم حالا هرکی هرچی میخواد بگه فقط تو یه چیز گول خوردم اونم کارت طلایی ایران خودرو بود که مواردش رو فقط خودشون میفهمن اونم به نفع خودشون.
    ماکه ماشین چپی مون رو داریم درست میکنیم و یه نیم اطاق پیدا کردیم.
    تورو خدا هرچی از این ایران خودروی اشغال خریدین مفاد این کارت طلائی رو مطالعه کنین حالا گیرم 3 یا 4ستاره.

    اینم برای معرفی شهر عزیزم ایران69

    یاشاسین ترکمن صحرا::::

    http://uplod.ir/znrcx8hvbime/iran69.mp4.htm

  10. افشین

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خسته نباشید.دست شما درد نکنه.مگه بیکارم که بیام به عناوین مختلف بد گویی خودرو سمند رو بگم.خداییش هر چی گفتم واقعی بوده.اگه اقا فرزین بخوای شماره شاسی رو بهت میدم تا باور کنی حقیقتو گفتم.ازشما راهنمایی خواستم.الان یک هفته ماشینم خوابیده فقط به دلیل نیومدن کوییل ودسته سیم.میترسم کیفیت وسایلش به علت تحریم خوب نباشه وهر روز ماشین بخوابه.همش 200تا راه رفته.علت سوختن کوییل ومتعاقب ان دسته سیم نبستن اتصال منفی باطری از ایرانخودرو بوده.حالا منو راهنمایی کنید.نگهش دارم یا درستش کنم بفروشمش.ولی خداییش 206 داشتم از اون تو همه چی سرتره ولی میترسم هر روز اذیتم کنه.

  11. افشین

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    فرزاد شما درست میگی تو این زمونه نمیشه بدون دلیل حرف کسیو باور کرد ولی من به شما اگه بخوای شماره شاسی ماشینمو بهت میدم تاشما باور کنی.برو بزن ببین من بد بخت هنوز پلاکشو نگرفتم.ولی خداییش از شما راهنمایی خواستم میترسم به علت تحریم کیفیت پایین اومده باشه.امروز تو ایرانخودرو مکانیک میگفت راحت واشر میسوزونن.الان ماشینم 7روزه خوابیده میترسم هرروز گرفتارش باشم.کوییل سوخته ومتعاقب ان دسته سیم.علتش هم گندیه که اقایون زدن واز اول اتصال منفی باطری رو نبته ایرانخودرو.به نظر شما نگهش دارم.

    1. مسعود

      ۱۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      آقا افشین
      واشر سوزوندن عوامل مختلفی داره
      میخواستی از مهندس ایران خودرو سوال کنی
      دنده کشی نامناسب
      عملکرد نامناسب دو فن جلو
      مشکل داشتن گردش آب در موتور
      دور بالا و نامناسب برای سرعتها و…..
      باید بررسی کنی ببینی چه اتفاقی افتاده
      عدم کیفیت تاثیر داره ولی موارد فوق هم بی تاثیر نیست
      با تشکر

  12. پویا

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    این اخرین نظرمه در مورد EF7 .
    ببینید دوستان سمند EF7 از هر لحاظ فکر کنی عالیه البته بجز اتاقش که یسری سرو صدا ها داره . اونایی که سمند EF7 رو خوب نمیدونن علتش برادراشه یعنی سمند EL وسمند LX1800 که این موتور EF7 رو کمی خراب کردن . بله قبول دارم تندر 90 هم با کیفیت هم پرشتاب چون خودم داشتم اما خودم به شخصه میگم عمرا شتاب تندر 90 به شتاب سرعت EF7 نمیرسه . EF7 یه موتور 1700 سی سی با 16 سوپاپ هستش اما موتور تندر یه موتور 1600 سی سی اینم از لحاظ عقلی نشون میده EF7 قوی تره . EF7 بنزینی دارم از EF7 گازسوز شتابش بیشتره اونم کاملا طبیعیه . دوستان گفتن شتاب EF7 سیزده ثانیه هستش که این کاملا غلطه . شتاب EF7 طبق امار 9 ثانیس اما من خودم سر 8,5 ثانیه 100 تارو پر کردم بدون اهیچ گونه اغراقی . کلیه محصولات ایرانی شانسین بله قبول دارم یکی خوبه یکی بد یکی هم بین خوب و بد که این به شانستون بر میگرده . خداروشکر شانس من خوب بوده . من خودم اوایل از سمند متنفر بودم . داییم یه سمند LX1800 خرید من خودم کلی مسخرش کردم چون واقعا اشغاله LX1800 و همین LX 1800 هستش که EF7 رو هم بدنام کرده . اما وقتی پشت EF7 دوستم نشستم به هفته نکشید بقدری ازش خوشم اومده بود رفتم یه صفرشو خریدم مدل 8/90 . EF7 واقعا واقعا میگم 206 تندر پرشیا 405 لیفان 620 ام وی ام 530 پارس ELX و 206 SD رو خیلی راحت میگیره چون خودم تک تکشو تست کردم و کورس انداختم ماشینم بدون اینکه بهش فشاری بیاد خیلی راحت رفت . حتی راننده تند90 با غرور نشسته بود که فکر میکرد ماشینش منو میگیره . من دنده 4 بود اون دنده 5 (به دنده عوض کردن راننده تندر حواسم بود) که پا به پای هم میرفتیم همین که من دادم 5 مثل چی ماشینم کشید رفت و ازش جلو زد وقتی تو اینه راننده تندر رو دیدم از تعجب و قیافه تعجب زدش خندم گرفت . تازگی ها هم با یه ورنا کورس انداختم . فکر نمیکردم بگیرمش اما مثل اب خوردن سر دنده 3 گرفتمش .
    این ماشین واقعا واقعا بی صداست اصلا صدا نداره حتی توی حرکت و گاز دادن بهش . دوستان سمند LX1800 رو دیدن که مثل تراکتور صدا میده EF7 رو هم با 1800 اشتباه گرفتن و این دو موتور رو از هم تشخیص اصلا نمیدن بجز اهل فن و اونا که دارنش خوب میدونن چی میگم . واقعا صداش از تندر هم کمتره . تندر توی گاز دادن سر دور موتور 3000 انگار داره میترکه و صدای عر عر میده اما EF7 اصلا اینطور نیست . این ماشین موتور خیلی عالی داری چهره سمند LX هم خوشگله اما متاسفانه بعلت کوتاهی گارگرای ایرانخودرو یسری مشکلات پیدا میکنه مثل سروصداهای الکی اتاق و بدنه . این اولین ماشینیه که 9 ماهه نگهش داشتم چون ماشین بازم سر 3 یا 4 ماه ماشینو عوض میکنم اما واقعا دلم نمیاد این رو عوض کنم خوشبختانه پولش هم هست که بخوام عوضش کنم اما میگم که دلم نمیاد از دستش بدم چون واقعا خوب از اب درومده ماشالا . از لحاظ ظاهر و کلاس ظاهری هم که دیگه اصلا حرفی درش نیست هم خیلی زیباست هم باکلاس هم باابهت و اصلا از لحاظ ظاهری قابل مقایسه با تندر نیست و حتی از لحاظ موتوری هم قابل مقایسه با تندر نیست . از دوستان میخوام نظر های الکی در مورد این مطلب من نذارن اول برن واسه یه بارم که شده سوار یه eF7 بشن نه اصلا سوار نشن برن از بقلش رد شن یا نه اصلا از دور نگاش کنن بعد بیان اینجا نظرای الکی بدن که یسری مطالب زاید توی ذهنشونه . البته بازم تاکید میکنم حتما مطمین شید که سمند EF7 باشه نه سمند LX1800 چون اصلا به هیچ وجه قابل مقایسه نیستن . اصلا به نوشته های داخل سایت ها در مورد EF7 اعتماد نکنید چون همش چرته . مثلا توی سایت ایرانخودرو شتاب LX 1800 دوگانه رو زده 22 ثانیه شتاب ROA رو زده 11 ثانیه واقعا خنده داره و این نشون میده همه اطلاعاتشون غلطه شما هم اگه میخواید تحقیق کنید از اهل فن و یا اونایی که این محصولو داشتن مشورت کنید بعد حرف بزنید . من قصد حمایت از این رخودرو رو ندارم فقط تجربمو گفته و درضمن واقعا واقعا واقعیتو گفتم چون هم تندر پارس خودرو داشتم که متاسفانه سر 3 ماه 500 هزار تومن خرج رو دستم گذاشت و تا درست شد همین فروردین پارسال زود دادمش رفت چون واقعا ازش بدم اومد . تندرم روی دورموتور 2000 که میرسه گاز رو قطع میکردو ماشین وای میستاد و دیگه راه نمیرفت . ماشینو صفر خریده بودم از پارس خودرو E2 فول هم بود ولی مارو که نقره داغ کرد . اما این EF7 اونو جبران کرد . واقعا وقتی پشتش میشینمو گاز بهش میدم کلی کیف میکنم چون بدونه ایتکه بهش فشاری بیاد توی هر دنده با هر دورموتوری که باشی خیلی راحت گاز میخوره و سریع شتاب میگیره بدون اینکه ضایعت کنه . بازم میگم اول برید پشتش بشینید حداقل یه کورس باهاش بندازید بعد بیاید اینجا حرف بزنیدو نظر بزارید . الکی از روی هوا حرف نزنید. درمورد صداشم حداقل کنار یه EF7 وایستید بعد میفهمید که واقعا واقعا بی صداست و اصلا صدا نداره ادم گاهی فکر میکنه خاموشه . بازم تاکید میکنم اول مطمین شید سمند EF7 باشه چون سمند LX1800 و سمند EF7 واقعا از لحاظ ظاهری شبیه هم هستن اما موتورشون فرق داره که همین موضوع باعث گرونبودن 2 میلیونی EF7 نسبت به LX1800 شده . مصرفشم خیلی عالیه . من به تندرم گاز میدادم مصرفش مثل ثانیه شمار میرفت بالا اما این EF7 ام هر سرعتی که باهاش میرم اصلا مصرفش تغییری نمیکنه و مصرفش هم تو شهر هم تو جاده کاملا شبیه تندره . توی شهر 9 میسوزونم باهاش تو جاده هم دقیقا 6 سوزوندم . بازم برای بار هزارم میگم الکی و ندونسته و تحقیق نکرده قضاوت نکنید حداقل واسه یه بارم شده از دور نگاش کنید و صداشو گوش کنید و الکی و چرت و پرت نظر نزارید و هی الکی مخالفت نکنید چون حرفای من کاملا درسته اینو اهل فن و اونایی که EF7 داشتن میدونن و تایید میکنن نه شمایی که تا حالا یه بارم سوار EF7 نشدی و الکی میای اینجا نظر میذاریو مخالفت میکنی . نه شمایی که فرق LX1800 و EF7 رو هم نمیدونی و جفتشونو با هم یکی میدونی . قابل توجه دوستان واسه اینکه بفهمید سمنده EF7 هستش یا نه کنارش سمت درب راننده زیره چراغ راهنمای روی گلگیر زیرش نوشته 1.7 CVVT و اینم بگم تنها محصولیه که مجهز به CVT هستش و حتی اون تندر هم که انقده سنگشو به سینه میزنید CVT نداره و فقط محصولات اروپایی و مخصوصا المانی و انگلیسی CVT دارن . من کلیه تجربیاتمو در اختیارتون گذاشتم . من 2 ماه در مورد EF7 تحقیق کردم بعد خریدمش از خریدمم راضی ام از تندر 90 ای هم که داشتم خیلی سر تره . البته اینم بگما یه سری خوبیا هم تندر نسبت به EF7 داره اما در کل EF7 خیلی بهتره . شنیدم با گازسوزش با یک باک گاز میشه 300 تا رفت و کاملا درست هم هست چون تست کردیم با دوستم . خوش باشید و الکی و بدون تحقیق و ندونسته نظر نذاریدو الکیم مخالفت نکنید از روی تعصب های الکیتون کمی هم منطقی باشید . من که نمیخوام این ماشینو بهتون بفروشم که بخوام الکی ازش تعریف کنم . یکمم ادم فکرکنه خوبه . من فقط میخواستم بدونید چه ماشینیه بر اساس تجربیاتم گفتم نه براساس تعصب و احساساتم و نمیخوامم که بفروشمش بهتون . امیدوارم درک کنید و بازم تکرار میکنم واسه بار هزارویکم الکی قضاوت نکنید از روی هوا حرف نزنید و تمام

  13. پویا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    راستی اینم بگم دقیقا روی موتور هم CVVT حک شده هم اینکه روی موتور EF7 نوشته BOSCH و MADE IN GERMAN که این دیگه اصلا شکی دیراینکه این محصولا از لحاظ موتوری برتر نمیاره. واینم بگم سمند واقعا اپشن ها و امکانات خیلی خوبی نسبت به تندر پرشیا و405 و 206 داره مخصوصا سورن EF7 که جدیدا دارن میزنن با قیمت 23 میلیون . الکی قضاوت نکنید و منطقی باشید نه تعصبی و احساساتی

  14. احمد

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    والا من اسفند90 بود که یه EF7 بنزینی خریدم راضیم
    موتورش گوش شیطون کر حرف نداره
    با تندر،405،206sd کل انداختم گذاشت تو جیبش
    تا دلتون بخوادم دور موتور بالای 4 عوض کردم
    اینا همش حرفه، روغن خوب بریز،بنزین سوپر بزن پروازم میکنه برات

  15. مسعود

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    سلام آقا پویا
    واقعا نظرات شما و تجربیاتی که گفتین من یکی رو خوشحال کرد. چون یه نفر پیدا شد بدون هیچگونه تعارفی حرف خودشو زد
    تازه شما از اون کسایی هستی که واقعا ماشین سواری می کنی و خوب گاز به این خودرو دادی و می گی آخ نگفته ( ماشاالله ) و راضی هستی .حال منو امثال من که این ماشینو داریم ومدارا می کنیم ، “سرعتش بلاتر از 100 نشه “”دور موتور بیشتر از 3000 نشه “”بهترین روغن داخلش می ریزیم “و خلاصه مثه یک بچه ترو خشکش می کنیم چند سال کار می کنه ؟
    من معتقدم :
    موتور این خودرو یکی از معجزات صنعت خودرویی داخلی هست و باید استفاده کنیم
    درست می گی ، باید سوارش شد یا حداقل صداشو گوش کرد تا فرق این موتور با موتورهای خودروهای 206،L90،پارس را فهمید
    انصافا توی این حدود یک ماه که تحویل گرفتم و 1700 کیلومتر رانندگی کردم واقعا قدرشو می دونم
    بله . خرید خودروی ایرانی شانسیه
    ممکنه خوب در بیاد
    ممکنه برعکس ، بد دربیاد
    باز هم نظرات همه دوستان ارزشمنده
    چون کسی که خودروی اون خراب شده ef7 از زاویه دیگه می بینه
    متشکرم

    1. پویا

      ۱۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز مسعود جان . اول از همه بهت بگم توی این موتور حتما حتما بنزین سوپر بریز . درسته 100 تومن گرون تره ولی واقعا ارزششو داره . در ضمن اینم بگم اگه دقت کرده باشین توی دفترچش نوشته داخل این موتور وقت بنزین سوپر بزنین عواقب ناشی از رعایت نکردن این موضوع بر عهده خود مشتری است . شما دقت کرده باشین ماشین های لوکس و گرون قیمت حتما باید بنزین سوپر بهش بزنین . EF7 هم دقیقا همینطوره . چون انقده موتورش جدید و پیشرفته و عالیه که حتما مثل خودرو های گرون قیمت حتما باید بنزین سوپر بهش بزنی . امیدوارم حتما این موضوع رو رعایت کنی . من که همیشه از موقعی که تحویلش گرفتم فقط سوپر میزنم . یه جایگاهی اگه سوپرش تموم شده باشه اصلا اونجا نمیزنم میرم یه جایگاه دیگه تا حتما سوپر داشته باشه تا سوپر بزنم . چون واقعا ارزششو داره . کلی هم شتاب ماشینتونو میبره بالا . شتابش که فوق العاده هست حالا شما فرض کن دایم و همیشه بهش سوپر بزنی ببین دیگه چی میشه . این از این موضوع .
      دور موتور این ماشینو من در حالات عادی بین 3500 تا 4000 عوض میکنم . اما اگه بخوام یه گاز درست حسابی بهش بدم یا کل این تندریا رو بخوابونم بین 4000 تا 5000 دنده عوض میکنم اصلا هم به موتورش فشار نمیاد . اما تندر که داشتم دور موتورش که از 3500 میگذشت انگار میخواست بترکه واسه همین میترسیدم بالای 3500 بذارم دور موتورش بره . این موضوع سلیقه ایه ولی بهتره همون بین 3000 تا 4000 دنده عوض کنی . چون من تمامی محصولات ایرانخودرو بجز گراند ویتاراشو داشتم . حتی ROA هم داشتم البته یه هفته از بس بدرد نخور بود زیر قیمت دادم رفت . ولی در کل همین اصولو رعایت کن .
      روغن هم که حتما حتما بهترینشو بریز چون این موتور نیاز به روغن عالی داره . البته من خودم به شخصه تا حالا روغنشو عوض نکردم . تازگیا بردم نمایندگی مرکزی شماره 1 همونجا خودشون سرویسای ادواریشو انجام دادن و خودشونم رو غنشو عوض کردنو گفتن برو 20000 تا راه رفتی بیا .
      اگه با ماشین مدارا کنی اونم باهات مدارا میکنه البته اینم بگما نه بیش از حد چون ماشینت تنبل میشه و دیگه اون توان اصلی رو نخواهد داشت . گه کاهی یه گاز درست حسابی باهاش بده تا حساب کار دستش بیاد .
      این موتورو روی دور موتور 7000 هم دنده عوض کنی اخ نمیگی و هیچیش عمرا نمیشه . اینو یکی از کارشناسای نمایندگی مرکزی شماره 6 بهم گفت که یکی از دوستای نزدیکمه . خودش وقتی پشت ماشینم نشست روی 5500 دنده عوض میکرد و خیلی راحت به 220 رسوند سرعت ماشینو .
      این ماشین خوراک جاده هست با هر سرعتی دلت میخواد باهاش دور بزن اخ نمیگه . من باورتون نمیه ولی بدون اغراق با 120 تا دور یه میدون رو زدم بدون اینکه ماشین چیزیش بشه یا بگه سرعتو کم کن دارم میترکم چون بعضی از ماشینا یا چپ میکنه یا میکشه . فقط چیزی که هست شما یه لاستیک پهن نه خیلی پهن یکم پهن بنداز زیرش میشه غوغا . دیگه عمرا مشکلی داشته باشه . متاسفانه من هنوز موفق نشدم این کارو بکنم . ترمز هاشم شدیدا عالیه مال من هم abs هم EBD که هیچکدوم از محصولات ایرانی اینو نداره بجز پرشیا ELX که 22 میلیون پولشه و سمند سورن EF7 که 23 میلیون پولشه حتی تندر هم EBD نداره . تا این حد بگم که حتی مگان هم EBD نداره چون پسر داییم تازه مگان خریده EBD نداشت .
      بازم تاکید میکنم دوستان الکی نیاید اینجا نظرای مسخره بنویسیدو مخالفت کنید . اخه بعضیا هستن تندر دارن حرصشون میگیره میبینن نوشته EF7 تندرو گرفته اخه فکر میکنن تندر خیلی شاخ و پرشتابه . نه عزیزانم اینطور نیست نمیگم پرشتا نیست چرا هست اما به پای EF7 نمیرسه .
      بعضیا هم الکی میان حرفای مسخره مینویسن و الکی میگن EF7 دارن حاظرم قسم بخورم حتی EF7 رو به عمرشونم ندیدن فقط الکی میان برای تخریبش چرت مینویسن . مثلا یکی نوشته بود 20 میلیون خرجش کرده اصلا هم هنوز درست نشده اخه یکی نیست بگه عزیزم مگه داری بابچه حرف میزنی که اینا رو مینویسی ؟ اولا EF7 هم کارت طلایی داره هم گارانتی یعنی کل موتورم بخوای عوض کنی مجانی برات عوض میکنن حتی اگه هیچ ایرادیم نداشته باشه فقط بگی به دلم نمیشینه عوضش میکنن . دوستم یخورده از گیربکس ماشینش خوشش نمیومد برد داد عوضش کردن اونم EF7 داشت . سفارش دادن یه هفته بعد براشون اومد . وقتیم گیربکس براشون رسید به دوستم زنگ زدن گفتن بیار ماشینتو عوض کنیم کلا هم یه روز بیشتر طول نکشید . نمیدونم از کجاشون در میارن میگن ماشینو بردیم 2 ماه خوابوندیم واقعا خندش میگیره ادم . دوما عزیزم تو که 20 میلیون خرجش کردی مثلا میذاشتی روش میرفتی یه کوپه یا مگان یا خیلی چیزای دیگه سوار مسشدی . اصلا ماشینو اوراقی هم میفروختی میتونستی 20 میلیونو بزاری روی اون پول اوراقیه بری یه مگان سوار شی . پس این نشون میده حرف چرتی زدی . عاقلانه تخریب نکردی ماشینو . من فکر میکنم شما یه بچه 13 یا 14 ساله بودی این حرفو زدی چون کاملا حرفات بچه گانه و خنده دار بود .
      عزیزانم بازم تاکیید میکنم یه بار برو EF7 رو ببین بعد بیا اینجا واسه من نظر بده و هی مخالفت کن . اونیم که میاد الکی میگه من EF7 دارم و هزارویک عیب میزاره روش مطمین باشید نداره . چون کسی که واقعا EF7 داشته باشه نمیاد این چرت و پرتارو درموردش بگه چون کسی که EF7 واقعا داشته باشه خودش خوب میدونه این ماشین از لحاظ موتوری خیلی عالیه و هیچ عیبی نمیشه روش گذاشت چون این موتور مستقیما از المان میاد و روشم حک شده و اسم کمپانی بـــوش هم روش حک شده . المان هیچ وقت چیز بدی تولید نمیکنه چون سیستم CVT رو المان اختراع کرده و روی EF7 هم گذاشته . روی موتور هم CVT حک شده .
      پس خواهشا الکی نیاید بگید دارم اگه داشته باشی نمیای این چرتارو بنویسی چون واقعا محشره .
      من از روی تعصب و احساسات اینارو نگفتم واقعیات و تجربیاتم با EF7 و تندره که جفتشم داشتم و همینجا میگم موتور EF7 خیلی از تندر سرتره . حالا هی بیاید الکی و از روی تعصب و احساسات نظر الکی و چرت بدید . شما برو ببین EF7 رو هرموقع واقعا دیدی انصافا و وخدایی بیا اینجا نظرتو بگو نه دروغ سرهم کنی . من درخدمت همه عزیزان هستم

  16. پویا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    راستی جواب دوستمون اقا مسعود رو کامل نکردم . ببین عزیزم شما که اینجور باهاش تا میکنی راحت 7 و8 سال ماشینه سرپاست . اینم بهت بگم سر چیزای الکی وبیخود نبرش گارانتی چون که بدترش میکنن و لی بهترش نمیکنن . چون واقعا دلسوزانه کار روی ماشینا نمیکنن . یه سری گارگرن دیگه چه توقعی دارین ازشون . خودموتور EF7 خیلی عالیه اما این ایرانخودرویی ها گاهی خرابکاری میکنن . ای از این . و دیگه اینکه حتما حتما هر موقع خواستی ببری گارانتی حتما بازم تاکید میکنم حتما حتما ببرش نمایندگی های مرکزی ایرانخودرو که توی تهران کلا 6 تاس . نمایندگی های تعمیر دیگه یی هم داره ایرانخودرو اما همشون ناشی ان و گند میزنن به ماشین . پس حتما این موضوعو رعایت کنید . اکثر اوقات هم ظرفیتشون پره اما انقده تلاش کن تا بتونی ازشون از سایت همگام خودرو نوبت بگیری . منم امروز یه نوبت گرفتم برای صندلی راننده . حواسم نبود دسته عقب جلو صندلی رو تا ته نکشیدم از ریل یکم خارج شده و برای همین مسیله کوچیکم نمایندگی مرکزی وقت گرفتم چون روی اصول درست میکنن .
    من کلا ماشینو دوبار بردم گارانتی اونم فقط برای سرویس های ادواری 5000 تا به 5000 تا . سفر هم باهاش رفتم جاده خاگی و سربالایی عباس اباد به کلاردشت رو مثل طوفن میرفتو پارس و 405 که توی این مواقع عالین هم گذاشت جیب بقلش . همه دوستان خوب میدونن ایرودینامیک سمند خیلی محشره و عمرا به این سادگیا مشکلی پیش بیاد براش . اما ایرودینامیک تندر شدیدا مزخرفه من نمیدونم این رنو با چه رویی این تندرو داده بیرون با اون قیافه زمختش و ایرودینامیک مسخرش فقط تنها چیزی که هست یخورده موتورش خوبه که اونم عمرا به EF7 نمیرسه براساس تجربم اینو گفتم . سمند EF7 هم خوشگله هم با ابهته هم شیکه هم کلی امکانات داره نسبت به سایر اتومبیل های داخل .
    امیدوارم الکی نظر نذارید .
    یکی از دوستانگفته بود شتاب LX سیزده ثانیه ست درسته این شتاب 13 ثانیه برای سمند LX1800 هستش نه سمند EF7 . سمند EF7 شتابش 9 ثانیه ست که من خودم روی 8 ثانیه پر کردم .
    اینم لینک یه کلیپ از شتاب 0 تا 100 سمند EF7 که صحت حرف منو ثابت میکنه . خودتون بشمرید ببینید چقدر طول میکشه 0 تا 100 رو پرکنه . دقیقا 8 (هشت ) ثانیه بیشتر طول نمیکشه حتی کمتر که 0 تا 100 رو پرکنه با EF7 ، باورت نمیشه برو ببین :::: فیلمش 22 ثانیه بیشتر نیست حتما ببینید :: اینم لینکش :
    http://www.aparat.com/v/bd8058634d9e8509f630c8d336ddfd06136276
    دیدی حالا بعد نیا اینجا بگو تندر میره و تندر پرشتابه و این حرفا . اره پرشتابه اما عمرا به شتاب سرعت EF7 نمیرسه . دیدید که دیگه با مدرک بهتون نشون دادم دیگه چی میخواید بگید دیگه چه حرف چرتی میخواید بگید . لابد این فیلم مزدا 3 هستش من الکی میگم EF7 هست ؟!!!! کیلومترش دقیقا کیلومتر EF7 هست . تازه این کلیپ EF7 گازسوزه . EF7 بنزینی ستابش بیشتره . مال من بنزینیه . دیگه حرفی توش نیست که الکی دربیارید تندریا .
    اینم لینک کورس سمند EF7 با پژو 405 سفارشی که 405 با اون شتاب خرکیش کلی از EF7 عقب میمونه و EF7 توی همون دنده 1 و شتاب اولیه خیلی راحت 405 سفارشی که شتاب اولیش خیلی خوبه رو میگیره . برید ببینید اینم لینکش :
    http://www.aparat.com/v/06822b0469565dfde427f55f75112a82165153

    دیدید ؟ کفتون برید . من همه حرفامو با سند و مدرک بهتون ثابت کردم دیگه فکر نمیکنم حرفی درش باشه . سری بعد هم کورس EF7 خودمو با تندر براتون میذارم تا واقعا دیگه بهتون ثابت شه و الکی نیاید اینجا نظرای مسخره بزارید . دیگه چه حرفی میخواین در بیارین لابد اون EF7 نیستو یه گرانجوره هان ؟ هم فرمونش EF7 هست هم جلوداشبور زیباش هم صفحه کیلومتر ابیش ! دیگه چی میخواید بگید ؟دیگه چه نظر اشتباه و تعصبی و الکی میخواید بذارید؟ کمی منطقی باشید و روی اصول حرف بزنید . منتظر اطلاعات بعدی برتری EF7 باشید .

    1. یه متضرر

      ۱۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      سلام اقا پویا منم تازگیا یه ef7 بنزینی مولتی پلکس گرفتم تا حالا هم 1600 تا باهاش رفتم
      خدایی موتورش قویه و مخصوصا طی مسافرتی که باهاش رفتم این موضوع بیشتر به من اثبات شده مخصوصا تو دنده پنج که حتی 5نفر تو ماشین بودیم با یه اشاره به پدال گاز به طور قابل توجهی سرعت ماشین افزایش پیدا میکرد که کاملا برتری این موتور نسبت به سایر خودروها در جاده به وضوح مشخص میکنه
      خدارو شکر ماشین من به جز خراب شدن کولرش در کیلومتر800(که خدیی خیلی ضد حال بود و اینم بگم این ایراد ربطی به وجود این موتور نداره و یک ایراد مونتاژی از جانب بردران زحمت کش ایرانخودرو محسوب میشه)تا الان و بازم میگم خداروشکر ایرادی نداشته
      آقا پویا عزیز در با قدرت بودن و برتری این موتور نسبت به سایر تولیدات داخلی شکی نیست ولی خودتم احتمالا به این امر واقفی که مونتاژ ضعیف و ایرانیزه شدن قطعات مخصوصا در مدل های جدید90 به بالا و متاسفانه خود کفا شدن به سبک ایرانی در تولید قطعات این موتور به بزرگترین ضعف این خودرو تبدیل شده که متاسفانه هر از چند گاهی خبر از سوختن واشر سر سیلندر و روغن ریزی های متعدد ef7 سواران نقل هر محفل خودرویی شده که گویا ایرانخودرو هم علاقه ای به رفع این نواقص نداشته و با توکل به خدا این خودرو را روانه بازار میکند
      این حقیر نیز چون پیگیر صنعت خودرو و همچنین رشد و شکوفایی صنعت داخلی هستم با علاقه زیادی به تحقیق و تفحص در حاشیه این موتور ملی بوده ام و بیشتر با پرس و جو حضوری از ef7 سواران و آشناهایی که ای خودرو را داشته اند به صحبت هایی که عرض کردم رسیده ام
      قبول دارم که خیلی ها اغراق آمیز در باره این خودرو صحبت کرده اند ولی قبول کنید که عمده صحبت دوستان راجع به روغن ریزی و سوزاندن واشر سر سیلندر پر بیراه نبوده و کم وبیش این ضعف که ناشی از همان کیفیت پایین قطعات و مونتاژ ضعیف میشه از گوشه وکنار دیده و شنیده میشه حال شانس من وشما وآقا مسعود و….خوب بوده و تا الان ماشین سالم از آب در اومده دلیل بر این نمیشه که بگیم بقیه گزافه گویی میکنند که به همین دلایله که بعضا به این موتور لفظ تخم مرغ شانسی رو نسبت میدن که گویا تا حدودی درست هم هست
      خلاصه من از انتخاب خودم راضیم (البته از لحاظ موتوری) ولی هر دفعه که میخوام ماشین از پارکینگ در بیارم اول زیر ماشینو نگاه میکنم که خدایی نکرده نشت روغن نداشته باشه آخه اینم نگفتم که در یک هفته اولی که ماشینو تحویل گرفتم هر روز در حد چندین چکه و شاید بیشتر زیر ماشین روغن میریخت که با مراجعه به نمایندگی متوجه شدم ایرد از شیلنگ متصل به پمپ هیدرولیک فرمانه که با دو تا بست پیچی و گذاشتن نایلون بر زیر درب مخزن هیدرولیک فرمان مشکل بر طرف شد
      در ضمن آقا پویا ef7 من هم مثل مال شما بنزینی خواستم بدونم که دریچه گاز ماشین شما برقیه یا گازی؟
      آخه نمایندگی گفته که همهef7 های بنزینی درچه گازشون سیمی هستش از جمله مال خودم ولی احساس میکنم که دریچه گاز با تاخیر و مثل دریچه گاز برقی عمل میکنه آیا دریچه گاز خودروی شما هم سیمیه اگه توضیح بدین ممنون میشم

      1. پویا

        ۱۹ تیر ۱۳۹۱
        سوابق: (28 ديدگاه)

        سلام خدمت شما دوست عزیز و گرامی جناب یه متضرر .
        عرضم به حضورتون اینکه منم نگفتم این ماشین بی عیب و نقصه اگه نوشته های قبلیمو بخونید توشون نوشتم که تمامی محصولات ایرانخودرو از اون وانتش بگیر تا اون سمند و پرشیاش همه از دم شانسیه . حالا شانس یکی خوب و بی نقص درمیاد شانس یکی … .
        اینم گفتم که علت این شانسی بودن محصولات ایرانخودرو کارگرای ایرانخودرو هستن که باعث شده این مشکلات پیش بیاد و اصلا دلسوزانه کار نمیکنن چون دستمزد انچنان بالایی هم نمیگیرن که بخوان دلسوزانه کار کنن . ماشینو داخل کارخونه سمبلش میکنن بره حالا با هر مشکلی که میخواد داشته باشه میگن میره دست مشتری خودش اگه متوجهش شد میبرش گارانتی حالا اونجا یه چیزی میشه . این موضوع فقط برای ایرانخودرو صدق نمیکنه ها در مورد سایپا و پارس خودرو ووو ها نیز این مشکل هست در واقع خودرو سازای ایرانی خودرو ساز نیستن . این موتور EF7 فقط کافی بود دست یکی از این شرکت های مطرح جهان میفتاد انچنان روش مانور میرفتن که میشد بهترین موتور دنیا اما این موتور افتاده دست خودرو سازای ایرانی بی کفایت .
        مثلا شما خودرو ساز های خارجیو ببین ، تک تک ماشینا رو تا تست نکردن تا مشکلاشو برطرف نکردن تا روراستش نکردن نمیذارن حتی از در کارخونه بیرون بره اما این خودرو سازای ما ماشینو حتی تست هم نمیکنن فقط همون نمونه اصلی و اولیو که برای معرفی محصول میزننو تست میکننو بی نقص میدنش برای بازدید اونم برای تبلیغشونه . شما یه نگاه به رنگ این ماشینای داخلی که به عنوان نمونه اولی و نمایش میزنن نگاه کنید چه رنگ شفاف و براقی دارن !! حالا بیاین ماشینایی که میدن دست مردم رو ببینید . من بحث کلیم روی برتری موتور EF7 به سایر موتور هاست و میگم که موتور EF7 از موتور تندر و پارس و لیفان و 206 . TU5 و 405 و ام وی ام و ورنا و این دسته خودرو ها خیلی سرتره . همین .
        عرضم به حضورتون بله دریچه گاز EF7 ها سیمی هستن و مال منم سیمیه . خوش باشید

    2. amir

      ۲۷ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (87 ديدگاه)

      منم یه بار فیلم دیدم از ریو که شتابش 5 ثانیه بود واقعا باید باور کنم خدا به ادم یه چیزی داده به اسم عقل بهتره به کار بندازی که گل که موتورش خیلی خیلی سر تر از سمنده و وزنشم کمتره نمیتونه 8 رو بزنه بعد یه سمند ef7 زپرتی بیاد زیر 8 بزنه یهکم عقل تو به کار بندازی خوبه

  17. مسعود

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    سلام آقا پویا
    واقعا کارت درسته
    همه چیز و با مدرک اثبات کردی
    از دوستان محترم می خوام اگه نظری در مورد صحبت های آقا پویا دارن ، حتما منعکس کنند.

    1. احد

      ۲۰ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      سلام پویا

      مرسی از بیان شفاف ارزنده موضوع مطرح.

  18. احد

    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام به همگی

    من از نمایندگی سوال کردم

    گفتن مدل های تیر و مرداد 90 مشکل روغن ریزی از اویل پمپ داشته..
    ایران خودرو از پیمانکار ایرانی برای ساخت اون قطعه معویب استفاده می کرده…
    که د رنهایت با اومدن قطعه المانی مشکل برطرف شده
    ظاهرا ایران خودرو سیاستش اینکه که یک خودرو وارداتی یا موتور وارداتی رو تیکه تیکه به سازندگان داخل واگذار می کنه مثل 206 وووو/

    ولی در خصوص EF7 موفق نبوده چون تکنولوزیش بالاست و قطعه سازان داخلی یا بنجل سازان داخلی!!! قدرت ساخت قطعات EF7 رو ندارن.
    که خدا رو شکر میشه گفت این یک مزیته

    من هم با صحبت های دوستان پویا و مسعودخان موافق هستم.

    از ماشین خودم کاملا راضی هستم

    موفق باشید

    1. پویا

      ۱۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      سلام احد جان .بله اکثر قطعات EF7 از المان میاد و ایران چون جدیدا توی تحریمه این قطعات با فشارای زیادی وارد کشور میشه برای همینه که میگن قطعاتش کمه . این فقط درمورد EF7 نیست در مورد تمامی محصولاتیه که قطغاتش از اونور میاد . مثلا من وقتی تندرم خراب شد یک هفته طول کشید تا قطعش اومد یا مثلا کمربند ایمنی تندرم که خراب شد کل بازارو گشتم تا تونستم به قیمت 90 هزار تومن یه کمربند بخرم . تمامی محصولاتی که قطعاتش از اونوره با فشار و تاخیر وارد میشه پس نمیشه فقط گفت که EF7 هستش که قطعاتش کمه نه اکثر خودرو ها قطعاتش کمه بجز خودرو هایی که ایران خودش میزنه بیشتر قطعاتشو مثلا پژو 405 که اکثر قطعاتشو خودش با پایین ترین کیفیت میزنه . اخه من یه 405 سال 89 داشتم صفر بود به 4 ماه نکشید کل جلوبندیش اومد پایین ماشینمم 3000 تا بیشتر نرفته بود . بردمش نعمیرگاه گفت علتش اینکه تمام قطعاتش چینی و تقلبیه منم دلمو زد و زیر قیمت دادمش رفت . واسه همینه 405 تقریبا ارزون تره.

  19. مسعود

    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    احد عزیز سلام
    ممنونم از اطلاعاتی که دادی
    من هم دارم سعی می کنم با مراجعه به سایتها و نمایندگی های مجاز اطلاعات خوبی کسب کنم که ارائه خواهم کرد.
    موفق باشید

  20. علی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من مهرماه سال90 یه سمند EF7 گرفتم باید عرض کنم که واقعا بی عیبه و بدون مشکل کلی مسافرت باهاش رفتم (اهواز ،گرگان ، مشهد و همدان)هیچ موردی نداشته .صندلی هاش چه جلو و چه عقب فوق العاده راحت هستن و سر و صدای داخل ماشین بسیار کم هستش.البته چند تا عیب جزئی هم داره مثلا وقتی ارتفاع صندلی راننده رو کم کم میکنی حدود 2 سانت خلاصی (لقی) داره یا تو این مدت هر دو لامپ چراغ کوچیک سوخته . به هر حال واقعا راضیم ازش . بیش از پولی که دادم آش خوردم

  21. افشين

    ۲۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نظرات همتون درست وبجاست ولی عقیده من اینه که اگه میخای سوار ماشینی بشی که هر روز بترسی یک قطعش خراب بشه بهتره که سوار نشی.میرم سوار پراید میشم ولی حد اقل نمیترسم از خرابیش.بچه ها همه درست میگن این ماشینا شانسیه مخصوصا تو این مدل چون موتور پیشرفته ای داره ایران خودرو چه در تولید وچه در تعمیر از پسش بر نمیاد به تنهایی.از خرابی ماشین باکی نیست از اینکه دوباره 12روزبخاطر یک کوییل بخوابه میترسم.

  22. احد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام افشین

    در مجموع وقتی سوار تمام محصولات ایران خودرو – سوزوکی ویتارا میشی.ترس از خراب شدن رو داری..
    12 معطلی در کویل شانس شماست دلیلی نمیشه که بگیم ترس داریم.

    مرسی

  23. افشین

    ۲۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام احد جان
    اخه بحث اینه که چرا وسایلش گیر نمیاد.جرات ندارم باهاش برم مسافرت.میترسم یجا تو بیابون بزارتم.مطمین باش اگه این ماشین در ساخت قطعات موتورش از مواد مرغوب وبا کیفیت استفاده بشه بی شک یکی از بهترین موتورها خواهد بود.متاسفانه به دلیل تحریمات کیفیت خیلی اومده پایین.

    1. مسعود

      ۲۰ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      سلام افشین جان
      به نظر من بهتره ماشینتو بفروشی
      چون با ترس و لرز سوار شدن این ماشین مطلوبیت از بین می بره
      مثه کسی میمونه که میخوادازدواج کنه
      می ترسه نکنه فردا همسرش بهش خیانت کنه
      یا تصمیم می گیره ازدواج نکنه
      و یا حداقل اگه هم ازدواج کرد با یه نفر مورد اطمینان که همه تاییدش می کنن ازدواج کنه
      اینهم فقط با تحقیق بدست میاد
      شما هم حق اینو داری که تحقیق کنی و بعد تصمیم به فروش یا سواری اون بگیری
      متشکرم

  24. پویا

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    دوستان سلام
    در جواب اقا افشین و دوستانی که تازگیا EF7 خریداری کردن باید عرض کنم که ایران چون جدیدا تحریم شده قطعات هم به سختی بهش میدن برای همین کمی از کیفیت محصولات 91 به بعدش کم شده . البته نه تنها ایرانخودرو بلکه پارس خودرو و سایپا هم همین مسیله رو دارن . مثلا شما تندرهای جدید که میزنن رو نگاه کنید ! اصلا دیگه اون کیفیت اولیه و قبلی رو ندارن . امروز پشت تندر یکی از دوستان نشستم واقعا دیگه نمیشه اسم ال 90 رو روش گذاشت دیگه واقعا مفت نمی ارزه اصلا شتابی که تندر خودم داشت رو این تندر دوستم نداشت . شتابش نسبت به تندر خودم که مدلش 90 بود خیلی کمتر بود . همش علتش این تحریمه که باعث شده قطعه اصلی وارد نشه بنابراین خودرو سازها قطعات فرعی و تقلبی جاش میذارن که منجربه پیش اومدن این مشکلات میشه .
    افشین جان شما اگه بتونی یه ef7 مدل 90 البته تروتمیزشو گیربیاری یه عمر برات ماشینه چون مدل های 90 اش هنوز اصلالت خودشونو حفظ کردن و با کیفیتن چون قطعاتش کاملا اصل خود شرکت بوش هستش و اینکه مدل های 90 تقریبا سری اول ef7 بنزینی هست و برای تبلیغش با کیفیت عالی زدنش . این بود پیشنهاد من .
    اینم بگم اصلا سمت تندر نرو که میفتی توی چاله بزرگی .
    دوستم به طرزی از تندرش ناراضی بود که میگفت بیا با ef7 ات عوض کنیم بهت 500 هزارتومنم میدم سرش . اما من چون واقعا ef7 رو خیلی برتر میدونم با توجه به اینکه خودمم تندر داشتم اصلا قبول نکردم چون واقعا ef7 سره و همینجورم که دارید مشاهده میکنید قیمتش داره ماه به ماه گرون ترم میشه . خدا حفظش کنه این EF7 رو

  25. پویا

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    راستی اینم بگم تندر دوستم مدل 91 بود و تاریخ 23/2/91 تحویلش گرفته بود و تقریبا 2 ماهه ازش استفاده کرده و کارکردشم 2 هزارتاس . پارس خودرویی هم هست واقعا پشیمونه میگه کاش به حرفت گوش میکردم ef7 میخریدم . اخه اون امروز برای اولین بار پشت EF7 من نشست و واقعا کف کرد و هی هم غبطه میخورد که چرا EF7 نگرفت و سرش کلاه رفت .

  26. محسن

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اصلا بیشتر این مشکلاتو که میگی ربطی نداره چون ef7 هست این مشکلاتو داره ممکنه هر سمندی این مشکلات براش پیش بیاد تنها فرق ef7 با سمندlx معمولی فقط موتورشه

  27. رضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من یه ef7 گرفتم هرچند هنوز زیاد باش راه نرفتم ولی خیلی راضیم البته بگم قبلا پراید داشتم و این رضایت یه جورایی طبیعی.تنها مشکلی که باش برخورد کردم شتاب پایین روی دور های پایین 2500 .ولی وقتی میره بالا دیگه نمیشه کنترلش کردو البته این مشکل با دنده پر عوض کردن حل میشه.ولی درباره تندر،تندر پارس کیفیتش از ایرانخودرو کم تره و این رو با دو مدل از دو کارخونه تست کردم.

    1. پویا

      ۲۴ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز اقا محسن .
      این مشکل شتاب کم توی دور موتور پایین که میگید اصلا امکان نداره اینجور باشه . چون ef7 ازهمون شتاب اولیه که از دورموتور 1000 شروع میشه خیلی پرقدرت و پرشتاب میره . احتمالا یه مشکلی هست شما با یه دیاگ زدن مشکلتون حل میشه . البته ایرانخودرو این کارو رایگان براتون انجام میده و مشکلتونو حل میکنه و نیازی نیست مبلغی خرج کنید
      موفق باشید .

  28. رضا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان
    من پارسال برج 10 یک دسستگاه سمند ای اف 7 خریدم تا حالا نزدیک به 8000 کیلومتر باهاش راه رفتم چندین بار هم مسافرت باهاش رفتم من قبلا ماشینهایی مثل فولکس گل و ال 90 رو سوار شده بودم همینطور پرشیا ولی انصافا از لحاظ قدرت موتور تعادل و نرمی مخصوصا فرمان سمند ef7 فوق العاده است فقط دو ماه اول ایرادی داشت که اذیتم کرد و اونم این بود که فن ماشین همش دور تند کار میکرد و به خاطر همین مساله بیش از 10 بار به نمایندگی های مختلف رفتم تا سرانجام یه کسی رو در یه تعمیرگاه بیرون پیدا کردم و فهمیدیم که یکی از لوله های اب رادیاتور ترکیده بود و دایم هوا می کشید. نکته اگه روی صفحه آمپرش عبارت lamps fault نمایش داده شد یعنی یکی از چراغها اعم از راهنما یا ترمز سوخته و باید تعویض بشه که این یکی از چیزهای خوب این خودرو هستش که عیبهاش رو نشون میده. با تشکر

  29. امین

    ۲۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اقا تو رنج قیمت 17 ملیون چه ماشینی بگیرم بهتره البته تجربه سواری با ef7دارم چرن بابام یه مدل 89رو داره از ماشین هم راضی هست راهنمایی کنین ممنون میشم

  30. محمود

    ۲۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام – مردادسال90 سمند ای اف سون پایه گاز سوز خریده ام ، حدود 6000 کیلومتر کار کرده واکثرا مطلب مطرح شده را میخوانم و پیگیری میکنم ، خدایش با توجه به اینکه پارسال با این خودروبه مسافرت رفتم هیچ بدی جزء از کارافتادن کیلومتر ندیدم در شهر مشهد ، گنبد و…چند نمایندگی رفته ام ولی مورد تعمیری سمند ای اف سون ندیدم .حال یک سوال دارم در صورت امکان راهنمایی کنید گیربکس هنگام که درگیره با دنده است بعد از اینکه پایت را از روی گاز بر میداری زوزه میکشد ایران خوردو میگه زوزه بعد از گاز عادی است شما راهنمایی کنید ؟

    1. مجید

      ۲۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (19 ديدگاه)

      سلام محموداقا:
      اون صدایی که میشنوی همون زوزه معروف گیربکسه که تواکثریت محصولات ایرانخودروهست بعضی زیاده که خیلی اعصاب خوردکنه باتعویض گیربکس هم رفع نمیشه کاملا شانسی ممکنه کمتر بشه ولی رفع نمیشه درحال حاضراگه میخوای ببینی توبقیه ماشیناچطوره سوارال90شومیبینی بهیچ عنوان این صدارونداره-ومشکل ازگیربکس کاملا ایرانی سمند 405وپارسه.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا