تجربه و آزمایش

آزمون ترمزگیری با افزایش دور موتور (قسمت دوم)

ابتدا از شما می‌خواهم مقاله‌ی ریتاردر را در این لینک مطالعه نمایید. ایده‌ی این تست پس از خواندن این مقاله به ذهن بنده خطور کرد. قبلاً تست ترمز را در شرایط عادی انجام داده بودیم. در تست قبلی از معکوس‌گیری استفاده نشده بود و بنا بود تنها به اندازه‌گیری توانایی سیستم ترمزگیری اکتفا کنیم. دلیل آنکه از اندازه‌گیری مسافت ترمز با کمک دنده‌معکوس منصرف شده بودیم این بود که میزان مهارت راننده در این حالت تأثیر بسیار زیادی دارد و از آنجایی که مهارت انسان همواره نسبی است نمی‌توان نتایج را خیلی علمی و دقیق قلمداد کرد.

Honda Civic braking
اما این بار قصد داشتیم تا اختلاف مسافت توقف را با کمک دنده‌معکوس نسبت به حالت دنده خلاص اندازه‌گیری کنیم. طبق معمول پرشمارترین خودروی کشور یعنی پراید را انتخاب کردیم. این همان خودرویی بود که در تست قبلی با بجای گذاشتن رکوردی بهتر از سمند و هیوندای آوانته شگفت زده مان کرده بود. خودرو در شرایط مناسبی قرار داشت و قرار شد تنها یک راننده تمامی تست‌ها را انجام دهد که تداخلی بر اثر تفاوت مهارت‌ها ایجاد نشود. شرایط محل آزمایش نیز شامل ارتفاع از سطح دریای ۱۶۳۰ متری و دمای هوای ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بود. البته به دلیل بارش صبح زمین خیس بود و اگر زمین خشک میافتیم حتماً نتایج بهتری به دست می‌آمد. رکورد قبلی پراید برای توقف از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در زمین خشک ۴۱ متر بود. با شرایط جوی این بار می‌توانستیم تأثیر لغزنده بودن زمین بر روی توقف خودرو را نیز محک بزنیم. پراید بدون استفاده از معکوس گیری در ۵۰ متر متوقف شد که رکورد جالبی نیست. تست بعدی که انجام دادیم این بود که طوری ترمز گیری کنیم تا چرخ‌ها قفل نشوند و بدین ترتیب از درگیری سیستم ضدقفل جلوگیری کنیم. راننده‌ی آزمایش این احتمال را می‌داد که چون در تست قبلی اثبات شد توقف بدون ای‌بی‌اس سریع‌تر است شاید بتوان با جلوگیری از وارد عمل شدن این سیستم رکورد بهتری بر جای گذاشت. ترمز گیری انجام شد و مسافت ۵۵ متر به دست آمد. با آنکه سامانه‌ی ضد بلوکه وارد عمل نشد ولی خودرو در مسافت طولانی‌تری ایستاد. علت این است که ای بی اس در زمان قفل شدن چرخ‌ها وارد عمل می‌شود و برای قفل شدن نیز باید از حداکثر توان ترمزها استفاده کرد. بنا بر این چون ما از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کردیم پس این یعنی از حداکثر قدرت ترمزها استفاده نکرده‌ایم.

Auto-Brake-Repair-Kelowna
اما تست آخرمان که مربوط به مقاله‌ای می‌شود که در بالا اشاره کردم تست ترمز در وضعیت‌های مختلف بوستر است. میدانیم که خلأ بوستر ترمز توسط موتور تأمین می‌شود. در مقاله‌ای که لینک آن را در ابتدا آوردیم نویسنده به این نتیجه رسیده بودند که افزایش دور موتور چون خلأ بوستر را تقویت می‌کند پس خودرو سریع‌تر توقف می‌کند. نتیجه‌ی تست ایشان نیز همین قضیه را اثبات کرده بود. حال ما می‌خواستیم که این تست را روی یک خودروی سواری انجام دهیم و ببینیم که گاز دادن در هنگام ترمز گیری چقدر سیستم ترمز را تقویت می‌کند. راننده سرعت را به یک‌صد کیلومتر در ساعت رساند و هنگام رسیدن به محل ترمز گیری با خلاص کردن دنده این بار همزمان با فشردن پدال ترمز پدال گاز را نیز فشرد و دور موتور به حدود ۵۰۰۰ دور بر دقیقه رسید. پراید در این حالت در ۴۲.۸۰ متر متوقف شد که بیش از ۷ متر سریع‌تر از حالتی بود که تنها به ترمز اکتفا می‌کردیم. ۷ متر اختلاف در مسافت توقف اختلاف زیادی است که می‌تواند به قیمت رهایی یافتن از برخورد تمام شود. نگارنده شخصاً از این همه تأثیر موتور روی بوستر و توقف بسیار شگفت زده شدم. جالب بود که با وجود خیس بودن زمین با استفاده از این روش کمتر از ۲ متر اختلاف با توقف در زمین خشک داشتیم.

retarder
روز بعد که زمین خشک بود دوباره برای تست به محل مورد نظر مراجعت نمودیم تا تأثیر افزایش دور موتور بر روی ترمزگیری را روی زمین خشک نیز تست کنیم. بهترین نتیجه‌ی به دست آمده ۳۷.۸۰ متر بود که برای پراید عالی است. البته باید توجه کرد که عمل معکوس کردن دنده نیز چون دور موتور را بالا می‌برد در تقویت توان ترمزگیری مؤثر است. در تست‌های ما مسافت توقف با کمک دنده‌معکوس نیز اندازه‌گیری شد که به دلیل اختلاف بسیار کم با حالت گاز و ترمز از آوردن اعداد آن صرف‌نظر کردیم.

BMW emergency brakes and brake overheat
اخطار: این تست تنها به‌منظور آزمایش عملکرد سیستم ترمز در یک محیط خلوت و در شرایط کنترل شده اجرا گردیده است. بدیهی است در شرایط اورژانسی احتمال کمی وجود دارد که راننده بتواند با استفاده از مدل گاز و ترمز خودرو را متوقف کند. چون معمولاً پای راست عادت به ترمزگیری دارد ولی در این حالت پای راست مسئول گاز دادن و پای چپ مسئول ترمز گیری است که چندان معمول نیست. اکیداً توصیه می‌شود هرگز از این روش در رانندگی عادی استفاده نکنید.

[jwplayer mediaid=”۱۰۷۲۷۰″] [دانلود ویدئو] در پایان از آقای فرهاد سلیمانی که در انجام تست همکاری کردند و آقای مهندس فرهاد کاشانی که جرقه‌ی این آزمایش پس از خواندن مقاله‌ی ایشان در ذهن نگارنده زده شد تشکر می‌نمایم.
مسافت توقف در حالت عادی ۴۱ متر
مسافت توقف در زمین خیس ۵۰ متر
مسافت توقف با افزایش دور موتور در زمین خیس ۴۲.۸۰ متر
مسافت توقف با افزایش دور موتور در زمین خشک ۳۷.۸۰ متر
مسافت توقف بدون درگیر شدن سیستم ضد قفل ۵۵ متر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین ریاحی

دانش‌آموخته مهندسی مکانیک خودرو

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad..F12

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2542 ديدگاه)

    آقای ریاحی واقعاً لذت بردم ممنون

    آزمون جالبی بود، منم این کارارو با سواری انجام دادم ولی به موتور، دست موتور و پُلُس ها فشار زیادی میاد

    من تجربۀ ترمز موتور در کامیون های قدیمی تر و همچنین ریتاردر در کامیون های جدید رو داشتم

    هم خیلی جالب و موثره و هم خیلی لذت بخش

    1. REZA.BMW

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1406 ديدگاه)

      منم این کار رو انجام دادم ولی به نظرم خیلی تفاوت نداشت
      روی موتور فشار میاد
      ولی چرا باید روی دست موتور و پلس فشار بیاد؟؟؟؟؟
      احمد مطمن هستی؟؟؟؟؟؟؟

      1. reza

        ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (154 ديدگاه)

        ایشون احتمالا دنده رو خلاص نکردن

    2. PlayStation

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      ABS+EBD

    3. علی آهنگر

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      احساس میکنم این کلیپ یه تضاهر تبلیغاتی از سمت خود سایپاست
      چون اگه شما عرض لاستیک و وزن ماشین رو مقایسه کنی میزان چسبندگی به دست میاد و از لحاظ فیزیکی امکان نداره پراید زودتر از پژو و سمند و به خصوص زانتیا متوقف بشه

      1. M3 RS 4D 50062

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (108 ديدگاه)

        سلام .من نتونستم دانلود کنم. شما تونستی؟
        میتونی لینکش رو بذاری؟

  2. ناصرساتیا

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    در مورد ماشینهای اتوماتیک چگونه عمل کنیم

    1. ALIUnited

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (135 ديدگاه)

      در کل وقتی ترمز می گیری اگه دنده خلاص باشه و گاز بدی فشار لنت ها به دیسک بیشتر می شه و از مسافت ترمز کاسته می شه و در مورد ماشین های دنده ای و اتوماتیک هم فرقی نمی کنه فقط باید خلاص باشه وگر نه معکوس عمل می کنه و مسافت ترمز بیشتر می شه

    2. Ahmad..F12

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2542 ديدگاه)

      باید به اجبار دنده رو معکوس کنیم و با بالارفتن دور موتور ترمز رو فشار بدیم

  3. سعید

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    جا داره این نکته رو اینجا بگم:
    من با یه نرم افزار سرعت سنج روی گوشی(از همین مارکت اندروید پدال گرفتم)کیلومتر پراید رو اندازه گیری کردم،سرعت سنج پراید سرعت ماشین رو 8 کیلومتر بیشتر از اون نرم افزار نشون میداد،یعنی وقتی کیلومتر پراید روی 100 بود،اون نرم افزار عدد 92 رو نشون میداد،یا وقتی کیلومتر پراید روی سرعت 130 بود،نرم افزار سرعت 122 رو نشون میداد،این اختلاف سرعت تقریبا از سرعت 50 به بعد شروع میشه،روی 5 تا پراید تاحالا امتحان کردم دقیقا همشون همینطور بودن،ولی روی ماشینای دیگه(پژو 405،روآ،ال 90،سوناتا)که امتحان کردم سرعت روی کیلومتر همشون با سرعت روی نرم افزار یکی بود
    این یعنی سرعت سنج پراید سرعت رو بیشتر از مقدار واقعی نشون میده،پس حتما روی نتایج این تستها تاثیر داره،شما هم امتحان کنید ببینید همینجوره یا نه؟

    1. علی آهنگر

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      کیلومترای ایرانی همه همینجور هستن
      نمیشه گفت جی پی اس مشکل داره
      من با جی پی اس سه تا گوشی (Nokia N95 , Nokia N82 , Nokia Lumia 920) سرعت رو با کیلومتر 3 تا ماشین (پژو پارس و پراید و سمند) مقایسه کردم
      همه تقریبا بین 5 تا 13 تا اختلاف داشتن
      جالب تر اینه که خود کیلومتر پراید تقریبا 10 تا از کیلومتر سمند جلوتر میره (فک کنم عمدا اینجوری ساختنش که ریا نشه)

    2. kasra

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2706 ديدگاه)

      ببخشید سعید جان شما روی کجای ماشین دقیقا گوشیتونو قرار میدادید و سرعتو نشون میداد؟
      ایا نرم افزار اینترنت میخواد؟یا فقط جی پی اس رو روشن کنی سرعتو میگیره؟

      1. سعید

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1483 ديدگاه)

        فرقی نمیکنه گوشیو کجا بذاری،اینترنت هم نمیخواد،با جی پی اس گوشی کار میکنه (-:

    3. s.class

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      سعید خان این که گفتی جزو سیستم های ایمنی مخصوص سایپاس.

      سایپا این سیستم ایمنی رو بخاطر افزایش ایمنی عملا روی پراید نسب میکنه

      ولی فعلا اطلاعاتش رو بیرون نداده

      ولی من میگم تا بدونید

      در این سیستم ایمنی خودرو از روی عمد سرعت رو بیشتر از مقدار واقعی

      نشون میده تا راننده خیال افزایش سرعت رو از سرش بیرون کنه و نهایتن

      اگر خدای نکرده تصادفی براشون اتفاق افتاد این سانحه با سرعت پایینی رخ

      داده باشه و به احتمال ضعیف از میزان تلفات جانی کاسته شده باشه…..

      1. حسین

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        عجب سیستم ایمنی عجیب و پیشرفته ای!!! واقعا اگه به جای 108 کیلومتر در ساعت، 100 رو نشون بده میزان خسارات به طور چشمگیری کاهش پیدا میکنه. اگه اطلاعات جدیدی از بخش تحقیقات و توسعه سایپا لو رفت حتما ما رو هم در جریان بذارین…

        چی بگم آخه؟ . . .

    4. amir

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      جی پی اس به خیلی از عوامل دیگه هم بستگی داره مثلا سطح جاده که شیبش چقدر باشه و … و نمیشه گفت که سرعت سنج اشتباه میکنه و تست بهترش اینه که با پژو یا سوناتا و … کنار هم برین با یه سرعت ثابت که معلوم شه درسته یا غلط

    5. kasra

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2706 ديدگاه)

      درود
      من امروز رو یه پراید ازمایش کردم
      وقتی دقیقا سرعت رو 60 بود
      عدد سرعت سنج56بود
      هنوز رو 405 خودمون امتحان نکردم

    6. peyman.german

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (81 ديدگاه)

      منم دقیقا همین آزمایش شمارو انجام داده بودم قبلا با شرایطی ک شما گفتید.دقیقا همین نتایج رو گرفته بودم.دلیل این آزمایش هم این بود ک چند بار با سرعت حدودا 8 تا بالا تر از سرعت مجاز جلوی دوربین کنترل سرعت رد شدم و نگهم نداشتن.واسه همین رفتم امتحانش کردم و دیدم بعللللههه.کیلومتر پراید زیاد میندازه

  4. محمد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    ببینم درست متوجه شدم یعنی در یه ماشین دنده ای با ABS در هنگام اضطراری با خلاص کردن و گرفتن همزمان ترمز و گاز ماشین سریعتر توقف میکنه؟

    1. AliZeus

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      آره…ولی از بس انجام این عمل در هنگام رانندگی عادی و سرعت 100 و آنی بودن اتفاق کار سختیه که هم به فکر آدم خطور نمیکنه..و اگر هم بکنه تا بیای به خودت بجنبی کلی از زمان از دست دادی!
      لذا بهتر است بیخیال شویم

  5. tadano

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    ایسوزو مجهز به سیستم خفه کن اتوماتیکه و با استفاده دائم از این سیستم دقیقا بعد از گذشت 4.5 سال از تحویل ماشین 50% لنت مصرف شده . که از لحاظ زیست محیطی بسیار عالیه ,ای کاش تو سواریها هم استفاده میشد.

  6. صادق

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    درود
    مطلب عالی بود ممنون از آقای ریاحی

    یه سوال:
    میخواستم بدونم چه جوری سوپاپ دود که دیر بازبشه سوخت به اگزوز منتقل میشه (back Fire) یعنی پاشش بعدی کامل منفجر نمیشه و مقداری از سوخت با دود به اگزوز میره؟؟

    ارادت

    1. حسین

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      درود. صادق جان اگه منظورت این جمله هستش: «سیستمی را تجسم کنید که بر روی موتور دیزل کامیون یا اتوبوس نصب است که هربار که پیستون در حال حرکت نهایی به طرف بالا برای انفجار گازوییل باشد در آخرین لحظه سوپاپ دود موتور را باز کند که این هوای فشرده منفجر نشود و گازوییل پودر شده را به اگزوز بفرستد (گاه علت انفجار در اگزوز یا Back Fire همین مسئله می باشد)» باید بگم که منظور از این جمله اینه:

      در مرحله فشرده سازی مخلوط سوخت و هوا، اگر در لحظه آخر (که دیگه انفجار میخواد انجام بشه و فشرده سازی مخلوط سوخت و هوا به حداکثر خود رسیده) سوپاپ دود باز بشه، چی میشه؟؟ همه ی مخلوط سوخت و هوا به داخل اگزوز میره و در نتیجه به دلیل بالا بودن دما در اگزوز، انفجار در اگزوز صورت میگیره و آتیش از اگزوز ماشین بیرون میزنه.

      1. صادق

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        آره داش حسین، منظورم همون بود

        دمت گرم، دوزاریم افتاد

  7. آیدین

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    میخواستم یک مطلبی رو بگم.تو متن نوشته ای بی اس وارد عمل نشد.این حرف اشتباهه.خودرویی که دارای سیستم ای بی اس هست،ای بی اس همیشه فعال است.ای بی اس با ترمز گیری فعال میشود و قبل ترمز گیری هم سنسور ها فعال هستند.
    این حرف غلط هستش که بگیم هنگام قفل شدن چرخ ها ای ابی اس فعال میشه.

    1. ALIUnited

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (135 ديدگاه)

      دوست عزیز اگه فیوز ای بی اس رو خارج کنی سیستم ای بی اس غیر فعال می شه .

      1. علی آهنگر

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (375 ديدگاه)

        اینطوری بهتره
        فک کنم قبلا هم توی همین سایت گفته بودم که به خاطر رد کردن ای بی اس پراید تصادف کردم
        بعد که بردمش نمایندگی گفتن ای بی اس پراید زاتش اینه که اگه محکم بگیری رد میکنه اگه میخوای رد نکنه باید فیوز ای بی اس رو از مدار خارج کنی (عملا ای بی اس رو غیر فعال کنی)

        1. ALIUnited

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (135 ديدگاه)

          منم همچین تجربه ای داشتم
          البته رو زمین لغزنده رد کردن ترمز پراید بیشتره

  8. پوری پوریا!

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    با تشکر از آقای ریاحی. واقعا مطلب خوبی بود لذت بردم!
    اینکه ماشین با افزایش دور موتور سریع تر وای میسه خیلی جالب بود ولی تو زندگی روز مره حتی در شرایط اضطراری هم این کار موقع تصادف تقریبا غیر ممکنه چون تا یارو بیاد این کارو انجام بده رفته اون دنیا!!
    ممنون!

  9. شهرام

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    درود
    با تشکر از مطلب بسیار جالب و چالش برانگیزی که قرار دادین ..
    به نگرم خیلی خیلی خوب میشه اگر این دسته مطالب بیشتر قرار بگیره و صرفا همه مطالب به معرفی خودروها محدود نباشه .
    من هم تقریبا این مورد رو تست کردم ولی انجامش در زمان واقعی تقریبا غیر ممکن هستش !
    چون ترمز گیری یه واکنش ناخودآگاه هست و شما پدال ترمز رو اصلا نگاه نمیکنی
    فقط موقع خطر در کسری از ثانیه پات رو محکم روی پدال فشار میدی ..
    میشه گفت ماشین های اتوماتیک شاید سریع تر به توقف برسن به دلیل همین درگیر بودن دائمی دنده و نداشتن کلاچ مانوال .

    1. آیدین

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      در این مطلب میبینید نوشته معکوس کردن خودش موثر هستش.

      معکوس در جای خودش واقعا ترمز خوبیه.
      هم دنده رو سنگین میکنه و هم اینکه باعث بالا رفتن دور موتور میشه که طبق این آزمایش افزایش دور موتور باعث افزایش هوا در منوفیلد شده که باعث میشه بوستر خوب عمل کنه.

      بنظرم از دنده معکوس همیشه استفاده کنید.

  10. DR.MFIRE

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    من چند وقت پیش یه چیزی کشف کردم که موقع ترمز گیری با پای چپ کلا توی ماشینای بدون ای بی اس هم بدونه اینکه ماشینِّ لیز بخوره خیلی بهتر ماشین وایمیسه!!
    مثلا با یه پراید 89 تست کردم جوری ترمز گرفته میشد که سرنشینای ماشین با سر میرفتن توو شیشه، در حالی که هر جور با پای راست ترمز بگیرید و اگه شدید و یه دفعه ای باشه ماشین بازم لیز میخوره! حتما امتحان کنید، دلیلش هم بنظرم این هست که قدرت پای چپ چون همیشه روی کلاژ هست کنترل شده تر و بهتر مدیریت میکنه ترمز رو…. امتحان کنید تا متوجه بشید چی میگم

  11. رضا

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ی پیشنهاد داشتم واسه دوستان تست کننده، ی مقدار تست ها رو مهندسی شده تر و دقیق تر انجام بدید، مثلا از ی سری علایم و خط کشی ها استفاده کنید و با بالابردن کیفیت فیلم برداری(منظورم فریم بالا یا رزولوشن نیستا!) اینو واضح نشون بدید
    من خودم همیشه بدون اینکه کلاچ بگیرم ترمز میگیرم و دنده معکوس هم زیاد میدم واقعا نتیجه میده اما خیلی کم اتفاق میوفته تو شرابط اضطراری آدم چنین کاری بکنه، پس چه فایده داره؟؟

  12. mahdi

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    درود
    با سپاس از آقای ریاحی و مهندس کاشانی و سلیمانی که زحمت این ویدئو و مطلب و این تست کارشناسی شده رو کشیدند
    واقعا لذت بردم و به اطلاعاتم اضافه شد
    اما یه نکته اکثر مواقع ترمز گیری ها بر اساس ضرورت و در کمترین زمان باید انجام بشه که این روشی که دوستان ارائه دادند نیاز به دقت و عملکرد بالا داره پس افراد کمی هستند که میتونن از این روش استفاده کنند
    در کل جالب بود
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

  13. احسان 1

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    سلام من باز با سوالام اومدم ببخشید
    من پارس مدل 92 دارم ترمز شدید که میکنم دور موتور خودش میره بالا تا 3000 میرسه این الان مشکلی داره یا طبیعی تا حالا هم خوب عمل کرده خودم مشکلی ندیدم فقط خواستم بدونم عیبی ایرادی داره یا مدلشه با تشکر
    ببخشید دقت کنید ترمز یهویی شدید محکم ههههه از 3000 دور موتورم بالاتر نمیره ممنون از جواب دوستان

  14. mahan

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه جای مقاله نوشته باید توجه کرد که عمل معکوس کردن دنده نیز چون دور موتور را بالا می‌برد در تقویت توان ترمزگیری مؤثر است
    موتور سیکلت که بوستر نداره پس چرا معکوس دادن انقد تو کاهش سرعت موثره؟
    فک نمی کنم صرفا به دلیل دور موتور بالا توقف زودتر انجام شه خود دنده معکوس هم تاثیر داره
    ولی نمیدونم چرا اعداد و ارقام توقف با معکوس با این سیستمی که شما میگین به قول خودتون تفاوتی نداشته

  15. Cfc

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ۲۰۶ تیپ پنج و شیش و ۲۰۷ ترمزهاشون تو اون رنج قیمت تکه…باید امتحان کنین تا متوجه بشین

  16. هادی رحمن

    ۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقا خیلی عالی بود
    خسته نباشید
    ایکاش ماشین های بیشتری تو این تست بودند
    خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا