بسیاری از مردم درباره مالکیت یک خودروی الکتریکی مردد هستند. شاید دلیل اصلی این شک و تردید به شعاع حرکتی پایین و مدت زمان طولانی شارژ باتریها برگردد. حال اگر بتوان با یک خودروی الکتریکی در یک روز بیش از هزار مایل یا ۱۶۰۹ کیلومتر را طی کرد، آیا این نگرانی برطرف نمیشود؟
در جدیدترین تلاش برای رسیدن به پاسخ، Jason Fenske تلاش کرده تا با تسلا مدل ۳ خود یک سفر طولانی حدود ۱۶۰۰ کیلومتری را در طول یک روز به انجام برساند. او آزمایش خود را با یک نظرسنجی در توییتر آغاز کرد و در آن پرسید که حداکثر مسافتی که مردم میتوانند در طول یک روز رانندگی کنند، چقدر است. ۱۶۵ هزار نفر به این پرسش پاسخ دادند که ۹۱ درصد آنها گفتند که بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر و ۵۹ درصد هم حتی ۸۰۰ کیلومتر را رانندگی نمیکنند. درواقع تنها ۹درصد افراد ممکن است به چنین سفری طولانی و سریع بروند.
بااینوجود هدف ۱۶۰۰ کیلومتری برای این آزمون تعیین شد هرچند اکثریت و حتی نیمی از مردم حاضر نیستند مسافتی حتی نصف این را در یک روز رانندگی کنند. این سفر با سرعت متوسط ۹۵ کیلومتر بر ساعت درمجموع ۱۶ ساعت و نیم به طول انجامید. درحالیکه درمجموع ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه صرف شارژ باتریها شد. این یعنی تقریباً به ازای ۵ دقیقه رانندگی، یک دقیقه صرف شارژ باتریها شده است.
بنابراین اگر یک خودروی بنزینی در این رقابت شرکت میکرد، خیلی سریعتر از تسلا به مقصد میرسید زیرا بهجای ۶ توقف برای شارژ ۲۴ دقیقهای، نهایتاً یک بار در پمپبنزینها معطل میشد.
هزینه کل شارژ هم حدود ۸۹ دلار تمام شد. درحالیکه اگر این سفر با یک خودروی بنزینی با مصرف سوخت متوسط ۷.۸ لیتری انجام میشد این هزینه بیش از ۱۰۰ دلار بود. اگر هم خودروی پرمصرفتری با مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتری انتخاب میشد، هزینه سفر حتی تا ۲۰۰ دلار هم بالا میرفت.
نهایتاً راننده پس از طی مسافت ۱۵۶۶ کیلومتر آزمایش را به پایان برد زیرا به مقصد و هتل خود رسیده بود.
خوشبختانه در سالهای اخیر علاوه بر بهبود ظرفیت باتریها، شارژهای پرسرعت نیز به کمک آمدهاند تا پروسه شارژ را راحتتر و سریعتر کنند. بنابراین خیلی دور نیست که الکتریکیها در این آزمون، نگرانی خریداران را بهطور کامل مرتفع سازند.
•Mohamad•
۱۱ خرداد ۱۴۰۰دوباره الکتریکی 😓🤦🏻♂️
ای خداااا
S
۱۱ خرداد ۱۴۰۰بنظر من که مصرف کنندم الان ۸ ساله مدلی از تویوتا رو دارم و تاحالا فک کنم صدای موتورشو نشنیدم حالا چه فرقی داره برام که اون زیر چی باشه😐
Amirreza
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ما درباره سدان های خانوادگی و شهری و تویوتا و ۴ سیلندر و اینا حرف نمیزنیم ، مشکل اصلی ما صدای موتور های وی ۸ ، وی ۱۰ لامبورگینی و فراریه و همچنین عملکرد و هندلینگ خودروهای پرفورمنس در پیست که در صورت برقی بودن وزنشون زیاد میشه و در هندلینگشون اثر منفی داره ، وگرنه یه خودروی شهری یا یه سدان خانوادگی اقتصادی و نیمه لوکس اگر برقی باشن میتونه به صرفه باشه
Reza
۱۲ خرداد ۱۴۰۰حرف دل منو زدی امیر رضا مرسی
حشمت
۱۲ خرداد ۱۴۰۰همونجوری که اسب سواری و ورزش هاش حذف نشدن، ماشین های برقی و خودران باعث خذف شدن موتور اسپرت نمیشه
ممد ژانگولر
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ایلان کلاه بردار پول ما رو پس بده
هفته ایی یک بار باید پول کارواش بدیم هیچ ولی دو ساعت نیم بابت شارژ دیگه نوبره
rezars pc
۱۱ خرداد ۱۴۰۰۱۶۰۰ کیلومتر واقعا بحث بردش نیست از لحاظ توانایی ماشین خطرناک و خیلی زیاده مثل اینه ازهواز آدم بره مشهد اونم تو یک روز واقعا خسته کننده و زیاده این میشه گفت یعنی از لحاظ برد توانایی ماشین از توانایی راننده بیشتره هرچند کلی عامل اثر گذارند تو پیمایش
rezars pc
۱۱ خرداد ۱۴۰۰البته یک اشتباهی داشت این کامنت اونم عدم توان و خسته شدن خودم رو برای همه تعمیم دادم
Mad.z.Max
۱۱ خرداد ۱۴۰۰«که ۹۱ درصد آنها گفتند که بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر»
فک کنم منظور کمتر از ۱۶۰۰ بوده. کلا ۹ درصد گفتن بیشتر میرن..
محمد امین
۱۱ خرداد ۱۴۰۰همین الان car wow یه درگ گذاشت بین فردری sf90 و ریماک ۱۹۱۴ اسب
حتما ببینید
البته خیلی نا منصفانه بود ،فراری تقریبا۱۰۰۰ اسی قدرت کمتر و ۱۴۰۰ نیوتون گشتاور کمتر داره ، و قیمتش یک پنجم ریماک هست ولی روی آسفالت ۴۰۰ متر رو ۹.۶ رفت و ریماک ۸.۶
به نظرم میخواستن sf90 رو تحقیر کنن ،آخه ماشین ۳۷۶ هزار پوندی چه به ماشین ۲ ملیون پوندی با مشخصات چهار برابر، ولی با این حال در تست ترمز مشابه عمل کردن، این رو میگم چون ریماک خیلی خیلی ادعای ترمز داشت
Ninja
۱۱ خرداد ۱۴۰۰1000 اسب 1400 نیوتون
حدود قدرت یه بوگاتی شیرون که خودش اسطورس و حدود 1 نیم میلیون قیمت داره
محمد امین
۱۱ خرداد ۱۴۰۰اره، یه ماشین باید با ماشین هم قدرت خودش مقایسه بشه ، مثل ایم میمونه پراید بیاد با بوگاتی ویرون درگ بزاره، به خدا مثل همینه ،اختلافقدرتشون همین قدره
rezars pc
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ولی همین sf90 فوق العاده سریع و قویه و نسبت به قیمتش بهترین رفورمنس رو میده ایکاش ۱۲ سیلندر بود
Ninja
۱۱ خرداد ۱۴۰۰اگه وی ۱۲ بود خاص و گرون تر از لافراری میشد که
NAVID۰۰۹۸
۱۱ خرداد ۱۴۰۰چه جالب
توجه کردید به تفاوت قیمت برق و بنزین !
مسلماً بنزینی به صرفهتر هست با تفاوت کم قیمتی برق و بنزین !
rezars pc
۱۱ خرداد ۱۴۰۰در کشور ما که با توجه به روزی که گذشت و مدت زمان قطعی برق واقعیت اینه گوشه چشمی به خرید یک ماشین برقی برای زندگی فوق العاده مضحکه
نیروگاه ۴۲ ساله رامین اهواز با ظرفیت ۱۹۰۳ مگاوات داره برق تولید میکنه که قطعا اگه دوتا از اونها توی اهواز باشه و همه برقی باشند توی دود خفه میشیم برای نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ کیلوواتی جشن میگیرند همین دزفول
۲۰۰ کیلووات که اصلا عددی نیست
در ایران کنونی خودروی الکتریکی از هردو لحاظ صرفه ی مالی و محیط زیستی مشکل سازه واقعیت اینه اثر زیست محیطیه خودرو های الکتریکی تو کشور های حوزه اسکاندیناوی محسوسه
میثم
۱۱ خرداد ۱۴۰۰تازه اگه یه ماشین هیبریدی مثل پریوس باشه با مصرف 3.5 فکر کنم هزینه بنزینی کمتر هم بشه
تازه اختلاف قیمتشون موقع خرید هم باید درنظر گرفت
از طرفی ماشین بنزینی هزینه های جانبی مثل روغن و تسمه و .. هم داره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰شما یه باتری برقی هارو عوض کنی انگار کل موتور یه ماشین بنزینی رو عوض کردی اینقدر که هزینه بره!والا بخدا درون سوز ها چیز خیلی خوبین نمیدونم این همه تبلیغات علیه شون برای چیه!
محمد مختاری آذر
۱۱ خرداد ۱۴۰۰پدال لطفا خبر ریماک نوارار جدید رو بزار ممنون
خیلی قدرتمنده شتابش که عالی !!!!!! حتما برید بببینید
AHMET 2002
۱۱ خرداد ۱۴۰۰( که ۹۱ درصد آنها گفتند که بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر و ۵۹ درصد هم حتی ۸۰۰ کیلومتر را رانندگی نمیکنند. درواقع تنها ۹درصد افراد ممکن است به چنین سفری طولانی و سریع بروند)
چی شد؟؟
porsche
۱۱ خرداد ۱۴۰۰یه یک زیاده
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰اشتباه تایپی بوده حتما…
AHMET 2002
۱۱ خرداد ۱۴۰۰👍🏻
سردبیر
۱۲ خرداد ۱۴۰۰درود.
اتفاقا کاملا درسته و اشتباهی نیست. 9 درصد گفتن بیش از 1600 کیلومتر هم رانندگی می کنن و 91 درصد گفتن کمتر از این میزان توی یک روز رانندگی می کنن. هم متن و هم جدول طبق منبع هست.
porsche
۱۲ خرداد ۱۴۰۰۹۱ درصد آنها گفتند که بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر …..
خودمم گیج شدم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ خرداد ۱۴۰۰من یکی که نفهمیدم…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ خرداد ۱۴۰۰آها الان فهمیدم! ممنون آقای سردبیر 🙏
زیزیگولو
۱۱ خرداد ۱۴۰۰مطمئناً این مشکل به زودی حل خواهد شد و ماشینای برقی با بُعد مسافتی چند هزار کیلومتر در دسترس مردم دنیا قرار میگیره
Mahdi
۱۱ خرداد ۱۴۰۰دیگه معضل شارژ کردن و محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی دیگه رفع شده و جای کوچکترین نگرانی در این مورد نیست