دوو اسپرو، خودروی محبوب آن روزهای گذشته، با همان موتور با حجم 1998cc و خروجی ۱۱۵ اسب بخار متعلق به گروه جی. ام – اپل، که با توجه به ادعای سازنده در آن روزها مصرف سوختی برابر ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته است اما این روزها بعد از گذشت ۱۹ سال البته با توجه به نوع رانندگی شما بین ۱۳ تا ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند.
آن روزها گرچه خودروهای ژاپنی بیشتر بر سر زبان ها میچرخید و میل خریداران در صورت داشتن استطاعت مالی به آن ها بود اما اسپرو نیز برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده بود، آن هم شاید به خاطر شتاب خوب با توجه به موتور قوی، هزینه نگهداری قابل قبول با توجه به زیاد بودن قطعات یدکی، امکانات رفاهی مناسب مثل کولر، شیشه های برقی، کنسول وسط، برف پاکن تایمر دار و … اشاره کرد. هدف من تنها معرفی کردن یک خودروی قدیمی نیست بلکه به نوعی تلنگری به خودروهای کنونی خودروسازان ما با کمی چاشنی مقایسه است.ماشین کره ای خاطره انگیز ۱۹ سال پیش ما با همان پدال وسطی که به نوعی تزیینی (ترمزهای بسیار ضعیف) است، همان موتور پر مصرف، فضای کم نشستن با وجود طول زیاد، فرمانی نه چندان دقیق ولی باز هم بهتر از ۴۰۵ سال ۸۹ . فلسفهٔ کره ای ها از همان روزگار مشخص بود، خودرویی با مشخصات فنی و امکانات بهتر و بیشتر به نسبت قیمت کمتر گرچه دوو در این راه چندان موفق نبود اما دیگر خودروسازان کره ای بسیار موفق بودند. اسپروی ما با وجود سن بسیار بیشتر نسبت به ۴۰۵ سال ۸۹ همچنان در شتاب گیری حداقل در دنده ۱ و ۲ یک سر و گردن بالاتر است. در سفرهای چند ساعته صندلی های آن کمتر کمر شما را به درد می آورد. در هنگام توقف حداقل از ابتدا مطمئن هستید که نیاز به امداد غیبی برای توقف آن ندارید نه مثل ۴۰۵ که ترمز ABS آن به محض آنکه لاستیک های جلو دچار بی تعادلی می شود سرردرگم می شود و حتی بعد از آنکه دوباره اصطکاک پیدا کرد تا چند ثانیه به آن سردرگمی ادامه می دهد گویا که سیستم ABS خودروی ۴۰۵ ما کمی فراموش کار است.
نویسنده: فرزاد پاکنژاد شیرازی
ضد عرب"x-master"
۹ تیر ۱۳۹۲یادش بخیر اون موقع عموم یکی داشت که خیلی خوب و تند و راحت بود.
واقعن در زمان خود ماشین خوبی بودا..
رویایی دارم
۱۰ تیر ۱۳۹۲6 ماهه داریم میگیم پدال یه همچین پستایی بذار نمیگذاری که!!
به اینا میشه گفت ماشین در حالی که به لگنای داخلی لگن هم نمیشه گفت
همین سبکو ادامه بده ماشینای خوب دیگه ای هم هستن مث سیلو گالانت سیویک کریسیدا و…
تا یه عده احمق به جای لگنای دزدای داخل برن اینا رو بخرن که خیلی بهتره
باربد
۱۱ تیر ۱۳۹۲کاملا موافقم .گالانتو کرسیدا و سوناتای 93 و 94 رو بگذار.من 3 ساله سوناتا 93 رو فروختم ولی هنوز هیچ ماشینی رو به خوبی سوناتا 93 و اسکوپ 92 ندیدم
هیونداهای دهه 90 بی نظیر بودن.البته همه ماشین های دهه 90 بی نظیر بودن…
کودیاک
۱۰ تیر ۱۳۹۲تازه قبل از اینکه سمند بگیریم قرار بود یه سیلو دست دو بگیریم ولی لامصب نداد که الان مجبوریم سمند سوار شیم.خیلی سواریش نرم بود.
عرفان
۹ تیر ۱۳۹۲405 فقط قبل سال 82 خوبه من یه 80 دارم همه چیش فابریک فرانسس صدای اگزوزش گیجت میکنه اگه فیلتر هوای اسپرت هم بندازی صداش پشم ریزون میشه.شتابشم عالی و از خیلی ماشینا ی داخلی سر تره.{البته از این آشغال که خیلی سر تره.}
hamidreza
۲۸ اسفند ۱۳۹۲با ماشینت با دوو اسپرو سره 1 میلیارد کل 400 متر میندازم اگه بردی یه دستم بهت…
کودیاک
۹ تیر ۱۳۹۲خیلی باحاله یه وقتایی تو ایران حکمرانی میکرد حیف الان قدیمی شده
feri 007
۹ تیر ۱۳۹۲با تشکر از آقای شیرازی
مقایسه جالبی بود… ولی تو کت این ملت نمیره که بابا دیگه از این ماشینای به اصطلاح مدل سال نخرید… نمیدونن که این 405 و پارس که میخرن طراحیش مال 30 سال پیشه…
آقای شیرازی لطفا یه مطلب هم درباره میتسوبیشی گالانت عینکی 1994 بذارین… من یه مدت یکیشونو داشتم ولی انصافا سواری و قدرتش(به نسبت قیمتش) به صدتا تندر90 و زانتیا می ارزه!!!
فرامرز
۱۰ تیر ۱۳۹۲دقیقاً. اگه امکانش هست ماشین های آلمانی دهه 90 مثل گلف و اوپل آسترا هم مورد تحلیل و مقایسه قرار بدید.
اسپرو
۲۲ اسفند ۱۳۹۳با 405 مقایسه میکنی؟ من با اسپرو با تیبا درگ زدم من با دنده 3 میرفتم تیبا با دنده 5 به من نمیرسید
قباد
۱۲ تیر ۱۳۹۲دانشمند !!!! ال90 چه سنخیتی با زانتیا داره؟ خواستی یه چیزی بگی.!!
قباد
۱۳ تیر ۱۳۹۲اقاferi007 از بابت پاسخ قبلی از شما عذر میخوام.ببخشید.ولی دوست عزیز چرا فکر میکنی که مردم نمیدونن 405 و پرشیا طراحی شده در 25 سال پیش هستند؟میدونن ولی چیکار کنن.شما 2تا ماشین جدید که قیمت مناسب داشته باشند را معرفی بفرمائید تا اونا رو بخرند.دوم گالانت عینکی ماشین بسیار خوبیه من خودمم زمانی شدید طالبش بودم اما نیازی نیست ماشینهای دیگه رو محکوم کنیم اونم ماشینی مثل زانتیا که در سال 1994 ماشین دوم اروپا بوده بالاتر از مرسدس سی کلاس که سوم شد.ضمنا ال90 اگر قیمت واقعی خودشو میداشت ماشین خوبی هست ولی به هیچ جوری نمیشه با زانتیا مقایسه اش کرد.یکی دو تا از ویژگیهاشو در کامنتهای بعدی نوشتم.درسته الان قدیمی شده با اینحال توانمندیهائی داره انگار یک اثر هنریه.
feri 007
۱۳ تیر ۱۳۹۲مرسی آقا قباد…
دوست عزیز اول اینکه من توی نظرم “به نسبت قیمتی که الآن دارن” این ماشینارو باهم مقایسه کردم(گالانت 20 تومنی کجا و زانتیای 50 تومنی با 2.5 برابر قیمت کجا؟؟؟)
دوم اینکه شما میگی “اگه” ال90 قیمت واقعیش رو میداشت… خب عزیزم من پول بدم شما میتونی به قیمت واقعیش که توی فرانسه میدن واسم یه دونه بخری؟!؟!؟
سوم اینکه شما درست میگی ال90 و زانتیا هیچ سنخیتی با هم ندارن ولی به این نکته توجه کن که من ققط زانتیا رو با گالانت و ال90 رو با گالانت مقایسه کردم… بین زانتیا و ال90 مقایسه ای انجام نشده…
چهارمم اینکه منو ببخشید اگه توهینی کردم و شما احتمالا یک از این دو ماشین رو دارین(ال90 یا زانتیا)
امین
۹ تیر ۱۳۹۲کلا خودروهای قدیمی مثل میتسوبیشی گالانت , تویوتا کرولا,کریسیدا, دوو سی ال او , مزدا 323 و … خیلی به صرفه تر از خودروهای داخلیه . خیلیییییییییی !
علي
۳۰ فروردین ۱۳۹۳اصلا کسی که میخواد دوو رو عوض کنه باید یکی از این ماشین هایی که شما گفتی رو بخره
نیما
۹ تیر ۱۳۹۲یه نکته ی جالب اینه که طرح اسپرو اول برای زانتیا بوده اما سیتروئن اونو قبول نکرده و این طرح به دوو فروخته میشه
فرامرز
۱۰ تیر ۱۳۹۲هر چی فکر میکنم طراحی بهتری از زانتیا داره. البته زانتیایی که تو ایران اومده یه تغییراتی نسبت به نمونه اولیش داشته ولی به نظرم باز طراحی این جالب تره
علی
۲۰ بهمن ۱۳۹۲دوست عزیز هر دو به دست برتونه طراحی شدن.بعد اسپرو بر اساس پلترفرم j جنرال موتورز ساخته شده و اطلاعی از زانتیا هم ندارم
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۹ تیر ۱۳۹۲درود.بله واقعا ماشین عالی هستش.نکته ی قابل توجه در مورد این ماشین این هست که دوو اسپرو مانند زانتیا میتواند با 3 چرخ حرکت کند.این قابلیت هم به خاطر سنگین بودن وزن جلوی ماشین به نسبت عقب این ماشین هست که باز علتش به خاطر وزن بالای موتور هست.برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت دوو اسپرو یا کلوپ دوو مراجعه کنید.
جا داره از همه از سایت پدال تشکر کنم که باالخره از ماشین های دست دوم دهه ی نودی هم که گفته بودم گزارش تهیه کردند.یه برنامه ی منظمی برای گزارش خودرو های دهه ی های 70 تا 90 بگذارید.ممنون.
V12
قباد
۱۲ تیر ۱۳۹۲توانائی حرکت با 3چرخ مربوط به سیستم تعلیق هیدرواکتیو زانتیاست نه سنگین بودن جلو ماشین.
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۹ تیر ۱۳۹۲راستی فکر نکنم مصرف این ماشین 13 تا 15 لیتر در 100 کیلومتر باشه.حتما تنظیم نیست.V12
حامد
۱۰ تیر ۱۳۹۲اقا به دادمون برسید.
ایرانخودرو و سایپا پدر مملکت و در اوردن.
مگه ساحب این 2 شرکت چند نفرن؟؟؟ اقا رو در رو با چماق هم دعوا کنیم میتونیم از دستشون خلاص شیم.
کمری تو کانادا 10 ملیون به پول ایران
پراید تو ایران 14 ملیون؟؟؟؟؟؟؟
اینا مسلمونن؟؟
ما هم مسلمون نیستیم که ظلم و قبول میکنیم.
ناصر
۱۰ تیر ۱۳۹۲مثلا پلاکشو پوشوندید :-) اصلا هم معلوم نیست که 61ه 255 ایران 11 هستش :-)
حالا از شوخی گذشته من یه عمریییییییییییییی عاشق این ماشین بودم همین الانم هستم یادمه اون زمونا هرکی خیلی پولدار بود اسپرو داشت من داییم یه اسپرو داشت عروسک به خدا شاید نصف پسر دخترای فامیل اون زمان (فکر کنم 73 یا 74 بود )با همین ماشین داییم رفتن سر خونه زندگیشو و ازش به عنوان ماشین عروس استفاده کردن …..همین الانم با وجود 19 سال حاضرم قسم بخورم پژو 405 به گرد پای اسپرو نمیرسه البته یه اسپروی روپا و سرحال………
و یه چیزی که نگارنده از قلم انداخته و خیلی مهمه …….میدونید چیه؟
طراح زانتیا و دوو اسپرو یه نفر بوده و اونو توی موسسه استادیو برتونه انجام داده
قباد
۱۲ تیر ۱۳۹۲هر دو طراحی موسسه برتونه ایتالیا معروفترین استودیو طراحی خودرو دنیا به همراه پینین فارینای ایتالیا در واقع این دو موسسه دانشکده های طراحی هستند که بیشتر طراحهای بزرگ از این دو موسسه به شرکتهای خودروسازی معتبر رفته اند.ولی طراحشون با هم متفاوت است.زانتیا توسط آقای مایکل رابینسون یکی از برجسته ترین طراحان برتونه طراحی شده.رابینسون طراح لامبورگینی میورا 2007 نیز بوده.میورای افسانه ای در 1968 توسط خود نوچیو(نوسیو)برتونه و گاندینی طراحی شده بود.این میورا هنوز هم زیباترین و مسحورکننده ترین ماشینی است که تاکنون طراحی شده.تا سال 57 یکدستگاه میورا در ایران موجود بوده.
HASSANBMW
۱۰ تیر ۱۳۹۲ااا…..دوو کره ای؟؟؟ من همش فکر می کردم آمریکاییه!!!
خخخخخ….
با شرکت AEG اشتباه می گرفتم!!!
فرامرز
۱۰ تیر ۱۳۹۲AEG که تا جایی که من میدونم شرکت لوازم خانگی آلمانیه. من تا الآن شرکت خودروسازی AEG نشنیدم. اگه دقت کنید تو ایران تلفظ آلمانی رو بکار می برن (آ ا گ) نه انگلیسی (اِی ای جی).
محمد
۱۰ تیر ۱۳۹۲اول خودرو سازهای ما اگر بخواهند لامبورگینی تولید کنند وبسازند میتوانند ولی نون مفت به دهنشان شیرین امده….دوم 405دراصل اولش بلندگوعقب داشت بعد برداشتن از روش سوم هم اینکه داشبورد 405خیلی قشنگ تر وزیبا تر وامروزی تر هست.
فرامرز
۱۰ تیر ۱۳۹۲دزد و مفت خور هستن ولی بی عرضه هم هستن. اگه میتونستن واسه همین سمند و تیبا کپی 99% نمی کردن.
فرامرز
۱۰ تیر ۱۳۹۲اینم محض اطلاع دوستان:
قباد
۱۲ تیر ۱۳۹۲هم میتونن کپی کنند و هم میتونند بهترین طرحها رو تهیه کنند.ولی شما جای خودروسازها بودید با این خریدارها که ما باشیم که برای ال90 و تیبا ذوق میکنیم چه دلیلی داره هزینه بکنند و طرحهای بهتر و به روزتری را تولید بکنند؟حتی پشیمون شدن چرا در یک مقطعی به خودشون زحمت دادن و ماکسیما و زانتیا ,آوانته,مزدا323 و چند خودرو دیگه که دست کم هر کدومشون یه مشخصه بارز داشتند را مونتاژ کردن .چون الان ما به تیبا و ال90 افتخار میکنیم و به اونها میگیم اشغال.همیشه خودمون را تبرئه میکنیم.در حالی که باید خواهان باشی تا بهت چیز خوبو بدهند.و یا دست کم برای ماشینهای ابتدائی اینقدر به به و چه چه نکنیم.
tiger
۱۱ تیر ۱۳۹۲لطفا بررسی اپل امگا رو هم قرار بدید.واقعا 100000000000000000000000 این ماشینای داخلی میارزه.
مهران
۱۲ تیر ۱۳۹۲آیینه ماشینو برقی میکنن آپشن حساب میشه
مردم چه میدونن سیلو یا اسپرو چیه ؟!!!!
یکی
۱۲ تیر ۱۳۹۲good old car!
یادش بخیر ی اتوماتش را داشتیم خیلی خوب بود…
علیرضا
۱۲ تیر ۱۳۹۲عزیزدل محصولات ایران خودرو از 85 به بعد اشغالن شانسی تک و دونیش خوب باشه شما باید این ماشینو با 405 موتور 2000 مقایسه کنی بعد نظر بدی من یه 405 مدل 84 دارم فقط یه صفحه کلاچ روش عوض کردم اونم سال 86 اما همین جوریش با 405 مدل 92 کورس میذارم گردشم نمیرسه مخصوصا سینه کشیا
سینا غلامی
۱۳ تیر ۱۳۹۲خیلی دوس دارم یه تمیزشو داشته باشم
محسن
۱۴ تیر ۱۳۹۲اینه صنعت خودروسازی ببخشید گاری سازی ایران اسپرو از ۴۰۵ سال۸۹بهتره جمع کنید کاسه کوزتونو دزدای گرونفروش
reza
۱۴ تیر ۱۳۹۲لطفا بیشتر درباره این جور ماشین ها مطلب بزارید
میلاد
۱۵ تیر ۱۳۹۲عالی بود داداش من اسپرو داشتم اتوماتیک بود !
اصلا این ماشین قایل مقایسه با 405 نیست !!!!!!!!وقعا ماشین فوقالعاده ایه
مال من صدی 8 با کولر مسوزوند یکم مصرفشو زیاد نوشتی
دوو کلا مصرفش پایینه
یاسی جون
۱۷ تیر ۱۳۹۲یه اریاشاهین داشتیم یادش بخیر.بعدازسی سال هنوزروکش صندلی هاش سالم بود هنوز توی گردنه ها بعد ازسی سال بادنده سه شتاب میگرفت وبعدازیک مسافرت طولانی احساس خستگی نمی کردی.
ثمری مقدم
۲۰ تیر ۱۳۹۲با سلام این اسپرو نمونه بود—واقعا این ماشین های چینی ام وی ام 530 یا 315 اشغال که واقعا اشغال هستن قابل قیاس نیست با ان اسپرو –اسپرو خیلی بهتر بود ای کاش تولید میشد –یا گالانت یا اپل استرا واقعا خوب بودن اقا همون ریو هم واقعا ماشین خوبی بود چرا باید اشغال چینی بخریم اخه چرا –خیلی قشنگ مقایسه کردین مرسی
سامان
۲۱ تیر ۱۳۹۲ما یک دوو اسپرو 93 داریم واقعا حرف نداره من با دنده2 صدتا میرم خیلی راحته تو جاده از هیچ ماشینی کم نمی یاره وقتی بهش گاز میدی هرچی اراده کنی برات میره.
سعید
۲۴ مرداد ۱۳۹۲وقتی به شرکتی مثل ایران خودرو رو میدید همین میشه از 89به بعد که اصلا کمبود قطعه دارن ماشیناشون کمبود داره بدبختا پارسال بابام بعد 9سال سیلو رو فروخت یه پارس سال خرید بیشتر از 120-130که میرفت باد تو سقف ماشین میپیچید صدای بوق تریلی میداد بعد برد نمایندگی بهش گفتن جا پیچ مونتاز نشده سقف کامل به روکش نچسبیده واقعا خاک ر سرشون بابامم بدون اینکه درسش کنه فروختش رفت دوباره یه سیلو مدل 83 با 10000هزارتا کارکرد پیدا کرد خرید 22تومن پرشیارم 18 صفر خریده بود بعد 1سال فروخت 31 تومن واقعا این سیلو حرف نداره صندلی های اون پارس کمر خورد میکرد ولی سیلو اصلا نمیفهمی سواری به خدا باید همه ایرانخودرو رو باید تحریم کرد داره شورشو در میاره 405 که هنوز شیشه های عقبش هنوز برقی نیست بعد 26 تومن قیمتشه ترموزاشونو اگه abs رو بردارن به خدا امنیتش بهتره 206م که به خاطره ها پیوست قیمت 14 تومن کجا 36تومن کجا تندر 90م که فقط مدل 86-87خوب بود این چینیارو انقدر مسخره میکنید حداقا برامون ارزش قایلند که اپشن هاشونو تو 1ماشین اراده میدن نه تو تیپ های مختلف برای سرکیسه کردن مردم سمند نشان بارز هستش 206م که تیپای مختلف داره به خدا حق ایرانی این نیست که پراید بخره 20 تومن بعد افغانستان برا وارد کردنش قر میاد یکم فکر کنیم بد نیست بعد خرید کنیم نه اینکه تا سایت باز شد بپری یکی ثبت نام کنی .ریو یا زانتیا چرا نباید تولید بشن بعد تیبارو تولید کنن به عنوان خودروی ملی رانا که موتورش اصلا اشکال داره بعد چراغ جلو و عقب 206صندوق دارو عوض کردن شده رانا بعد تازه میخوان قیمتارم ازاد کنن به خدا خجالت داره البته تقصیر خودمونم هستا باید خودمون کاری کنیم وگرنه ایرانخودرو -سایپا به فکر جیب خودشونن نه ما
مهرداد
۳ شهریور ۱۳۹۲فقط دنبال ماشین خارجی باشید به مدل پایینیشم نگاه نکنید سگه همشون شرف داره به ماشینایه داخلی . الان سیلو توی ماشین خارجیا هم کم مصرف تره هم کم اصطلاک تره که همه قطعاتشم هست…
DaewooEspero.ir
۱۵ شهریور ۱۳۹۲با سلام به همه دوستان.
من یه اسپرو 94 دارم دو ساله که دست منه واقعا عالیه! مصرفشم تو جاده با سرعت مجاز رو 6.3 و تا سرعتهای 140 هم که رفتم حداکثر 7.5 هست. البته تو شهر تا نزدیک 12 هم میرسه مخصوصا با کولر.
به طور کلی با شرایط موجود در کشور من فکر میکنم ماشینهای وارداتی دهه 90 واقعا به صرفه تر و مخصوصا با کیفیت تراز محصولات تولید داخل هستن (منظورم محصولاتی با رنج قیمتی حتی تا دو برابر!) و یه همت جمعی میخواد که با نخریدن موقتی خواهان کیفیت بالاتر بشیم.
با تشکر از همه دوستان و سایت محترم پدال
che guevara
۱۶ شهریور ۱۳۹۲با سلام فراوان
من 206sdدارم تو 3سال به لرزه افتاده تمام ماشینای ایرونی زود تو خرج میفتن.همین اسپرو شاید هزینه تعمیرش بالا باشه ولی همون قطعه تعویضی حداقل2سال بهت کار میده کیفیت عالیه نسبت به خودروهای مدل بالای داخل.اگه استاندارد با دوو برخورد بشه ازینکه زیره پاته لذت میبری.
che guevara
۱۶ شهریور ۱۳۹۲پراید شده 17م بعد 2سالم میفته تو خرج . بی دلیل نبود که قراءتی گفت شتر خیلی مزایا داره !
mansour
۱۸ شهریور ۱۳۹۲من ی 206 داشتم حدود ی یک ماه پیش فروختم ، ی 20 روزی هست ی اسپرو 93 خریدم، خدائیش نمیدونم چجوری حسمو بهتون بگم، تازه فهمیدم لذت سواری یعنی چی، یعنی ی چی میگم ی چی میشنوید، لحظه شماری میکنم کار روزانم تموم بشه بندازمش تو اتوبانهای شهر ، عقده ای شدم تا آخر سرعتشو برم ولی جلوم بازنبوده تا 170 تا باهاش رفتم، چقدر نرمو راحته با اینکه 20 سالشه، خلاصه که ماشین ایرانی و مونتاژ ایران ی ریال، دنبال ماشن مستقیم وارداتی باشید ، اونوقت میتونید تفاوتو احساس کنید
هومن
۹ آذر ۱۳۹۲اسپرو 94 از سرعت و چسبندگی وشتاب اولیه در کلاس 2000 cc با رقیبان خود که بدون توربو شارژر هستند خیلی قوی تر و چابک تر هست چه در شتاب چه در سرعت نهایی حتی با ماشینهای مدل روز هم در تست سرعت و مخصوصا در چسبندگی بر روی جاده در سر پیچ های تند اول محسوب میشود من c200 2011 دارم و ماشین پدرم از اسپرو هست واز زمان صفری تا الان هنوز از سواریش لذت میبره و لازم به ذکر هست تا یک اسپرو سالم از هر نظر سوار نشید این ماشین براتون ناشناس میماند بدرود