با اینکه در سایت پدال قصد نداریم درباره خودروهای از رده خارج و قدیمی مطلب بنویسیم، و با اینکه پراید چیزی نیست که حرف تازه و گوشه ناشناخته ای برای هیچ راننده ایرانی داشته باشد و چه آنها که این خودرو را داشته اند و چه آنها که از این موهبت به سلامتی نصیبی نبرده اند، بخوبی با همه مشکلات پراید آشنایند، اما به احترام نویسنده این مطلب که زحمت نگارش این متن ارسالی را کشیده اند، یک بار دیگر پراید را مرور می کنیم! نکته دیگر اینکه برای خریدهای اینترنتی نامبرده شده در مقاله، تنها از فروشگاههای معتبر با نشان اعتماد الکترونیکی استفاده نمایید:
یکی از حقیقتهای جامعهٔ ما اینه که بیشتر مردمش پراید دارن. بزارید اینجوری به گم : اگه دارید این مقاله رو میخونید درحالی که ماشینتون پراید نیست بدونید شما جز افراد خاص جامعه حساب میشید و این مقاله فایدهٔ زیادی براتون نداره اما اگه پراید دارید یعنی جز آدمای نرمال حساب میشید. من برای اینکه تیمارستان هارو خلوت کنم چند راه حل برای خلاص شدن از دست مشکلات پراید پیدا کردم امیدوارم کمکتون کنه:
۱- یکی از بدترین مشکلات پراید هیدرولیک نبودن فرمونشه . این مشکل در تمام جهان رفع شده است و اگه برید از یه آدم خارجی بپرسید فرمون مکانیکی چیه طرف بعد از کلی فکر کردن بهتون دستور پخت لازنیا رو میده چون اصلا نمیدونه فرمون مکانیکی چیه همانطور که پدرش نمیدونسته چیه به هر حال این مشکل باید رفع شه یا باید کارخونه این کارو بکنه یا صاحب ماشین که در مورد پراید دومی صدق میکنه. خیلیها میگن چون پراید سبکه فرمون هیدرولیک زیاد واجب نیست اما ماشین همیشه که سبک نیست ممکنه کلی سرنشین توش باشه اون وقت چی میخوان بگن؟ اون وقت میگن اگه پراید پر ادم بشه دیگه نمیتونه راه بره فرمون میخواد چی کار بگذریم. برای هیدرولیک کردن پراید برید نمایندگی و با حداکثر ۳۰۰ تومن از دست این مشکل خلاص شید اگر هم خودتون مهندس بودید چه بهتر خودتون نصبش کنید.
۲- شده تا حالا لنتهای چرختون به اندازه ای داغ شه که بشه بالاش نوشت کورهٔ تاسیسات هسته ای فوردو؟ دلیلش خیلی پیچیدست ولی خلاصش اینه که گاهی لنتها به دیسک چرخ برخورد میکنند و داغ میشند برای رفع این مشکل باید از لنتهای استاندارد – مارک معروف – بدون ازبست ( این گزینه برای کسایی هستش که درگیر مزخرفات سلامتی کرهٔ زمینند) و گاها گران قیمت استفاده کرد اینم حداکثر قیمتش ۱۰ تومن میشه.
۳- یکی از چیز های جالبی که من در مورد لوازم جانبی پراید دیدم شیشه بالابر اتوماتیکه . این وسیله کارش اینه که شیشه های پرایدو مثل شیشهٔ پرشیا میکنه. اگه خوشتون اومد کافیه تو گوگل این جمله رو بزنید ” شیشه بالابر اتوماتیک پراید ” تا فروشگاه های مختلف براتون صف بکشن قیمتش هم حداکثر ۱۵ تومنه برای نصیش اگه چیزی از برق ماشین میدونید خودتون نصبش کنید اگر هم نمیدونید بدید یکی براتون نصب کنه مثل مکانیکی یا هرکی که میشناسید اگه کسیو نداشتید تو اینترنت بزنید اموزش نصب شیشه اتوماتیک و برق خودرو تا دوباره فروشگاهها براتون صف بکشن
۴- تا حالا شده تو ترافیک وحشتناک گیر کرده باشید و تنها خواستتون اومدن عزرائیل باشه و بعد از چند دقیقه میفهمید عزرائیل هم چند تا ماشین عقبتر تو ترافیک گیر کرده و بعد از اینکه ازش نا امید شدید خواستتونو عوض میکنید و میگید ای کاش ماشینم یه مرسدس اس کلاس بود تا الان ماساژورشو روشن میکردم تا ترافیکو احساس نکنم؟ باید بهتون به گم لازم نیست یه اس کلاس بگیرید فقط کافیه تو اینترنت بزنید “خرید ماساژور صندلی ماشین” تا فرشته های نجات شما به صف شن بهتره مارک ای رستو بخرید چون از همه بهتره پس بعد زدن جملهٔ خرید ماساژور … یه ای رست به انگلیسی اخرش بذارید و بهتره مدلهای ۱۰۰ تومنی به بالا رو انتخاب کنید . توضیحاتشو تو همون سایتها گذاشته
۵- به نظر من یکی از واجبترین وسیله های ماشین رهیابه ماهواره ایه . درسته شما خودتون اخرت رهیاب هستید و اصلا جادهها و خیابونارو خود شما طراحیش کردید اما بالاخره ممکنه ادم یه روزی بیوفته تو یه خیابونی که نمیدونه چیه اخر بعد از کلی این ور اون ور رفتن زنگ میزنه به خونه ومیگه بیاید منو از قطب شمال جمع کنید. تا دلتون بخواد انواع جی پی اس تو بازاره اما بهترینشون مارک مارشاله و بهترین مدل مارشال ME-G501 هستش که تمام جادهها وخیابونای ایرانو ساپورت میکنه قیمتش هم حداکثر ۱۸۰ تومنه و میتونید اینترنتی هم بخریدش
۶- یکی از سیستمهایی که نه تنها تو پراید بلکه تو ۲۰۶- ۴۰۵و…جاش خالیه سیستمه کروز کنترله. ممکنه کروز کنترل برای خانوم دکتری که هر روز با ماشینش میره مطب و برمیگرده خونه فایده ای نداشته باشه اما برای کسایی که اصطلاحا بهشون میگن مردان جاده یا کسایی که مسافرت زیاد میرن یه نعمته به خصوص الان که تابستون شده و ملت هر روز میزنن به جادهها . برای خرید این سیستم دوباره تو گوگل بزنید ” کروز کنترل پراید ” تا مغازهها براتون صف بکشن . قیمت کروز کنترل کردن دوربره ۳۰۰ تومنه ( برای پراید ) واسه ۲۰۶ ارزون تره
۷- اگه گفتید موقع رانندگی بیشتر به چه چیزی نگاه میکنیم ؟ اشتباه حدس زدید جواب فرمانه. زشتترین و حال بهم زن ترین چیزی که من دیدم فرمونه پرایده و معلوم نیست از چند تا دمپایی بازیافتی ساخته شده و دوست ندارم موقع رانندگی این عامل استفراغ همش جلوی چشمم باشه . پس میشه گفت خرید فرمون برای پراید یکی از واجبترین کارهاست . شما به هرجا که تو کار ماشین و دزدگیر هستش برید فرمون هم میفروشند و قیمت فرمون حداکثر ۵۰ تومنه فقط تروخدا مدلهای عجیب غریب نگیرید که بعدا بگید ای کاش فرمون پرایدو نگه میداشتم . یه فرمونی بگیرید که زیبا و ساده باشه ( ساده بودنش واجبه چون همانطور که تو مقاله های قبلیم اثبات کردم زیبایی تو سادگی ) ببینید شما با چه اندازه فرمونی میتونید رانندگی کنید نه یه چیزی بگیرید که اندازهٔ قطرش برابر قطر فرمون ماشین برقی کوچیکا که بچهها توش میشینند باشه نه اندازش طوری باشه که بعد از اینکه نشستید پشتش احساس کنید پشته مینی بوس نشستید
۸- این قسمت مورد علاقه همهٔ ماست . رینگ . تقریبا همه جا حتی بقالی ها هم رینگ میفروشند و هرکدوم یه قیمتی دارند بنابراین نمیشه گفت قیمت رینگ فلان قدره همانطور که نمیشه گفت قیمت ماشین فلان قدره ولی از قدیم گفتند هرچی پول بیشتری بدی اش بیشتری هم میخوری . رینگ برای ماشین درست مثل لباس برای ادم میمونه ممکنه یه لباس تو تنتون زار بزنه ممکنه شمارو به طرز وحشتناکی خوشتیپ کنه پس موقع خرید رینگ به این مساله توجه کنید. بهتره رینگهایی با الیاژ المینیوم و اگر پولتون نمیرسه با الیاژ منیزیم بگیرید چون اینا سبک هستند و روی قدرت و سواری ماشین تاثیر چندانی ندارند . برای پراید رینگ بزرگتر از ۱۶ اینچ نندازید چون جلوبندی پراید همینجورش همش عیبه چه برسه رینگ سنگین روش بندازیمو …. حتی اگه میشه از رینگ ۱۳ اینچ استفاده کنید تا بعدا ضرر نبینید . اینها بهترین مارکها هستند سعی کنید از اینا بگیرید البته ۹۰ درصد رینگها با این مارکها اصل نیستند .OZ Racing , BBS
۹- یکی از ویژگیهای پراید اینه که وقتی باهاش برید تو یه جاده ناهموار یا خاکی ( اکثر جاده های ایران همینجوریند ) ماشین شما رو وارد تاریخ و قدمت میکنه و انقدر بالا پایین میشه انگار سوار اسب شدید و تجریهٔ یه اسب سواری تاریخیو به شما میده . این مشکل از کمک فنر های پرایده و بهتره تعویضشون کنید فقط اینجا من یه نکته رو به گم که ۷۰ درصد عمر کمک فنر به رانندگی ما به سنگی داره نه به نوع کمک فنر مثلا تا یه دست انداز میبینید پاتونو رو گاز نذارید تا بعد از رد کردن دست انداز یه ربع تو اسمون پرواز کنید . برای خرید کمک فنر پیشنهاد میکنم کمک فنر های دلفی رو بخرید اما چون بیشتر کمک فنر های دلفی اصل نیستند خریدنش ریسکه اگه از اصل بودن کمک دلفی اطمینان داشتید حتما بخریدش اما اگه مطمئن نبودید کمک فنر های ایرانی پارسیا رو بخرید که اینم با اینکه ایرانیه ولی دست خارجیارو از پشت بسته و یک سال هم گارانتی میده نمایندگیش هم تو میدان فاطمیه شمارش هم اینه ۸۸۹۲۰۳۵۲-۸۸۹۲۰۳۵۳
۱۰- این قسمتو کسایی بخونن که دلشون میخواد وقتی که گاز بدن همه کلهها مثل گل افتابگردون رو به ماشینشون به شه .این قسمت مربوط به اگزوزه . برای خرید اگزوز باید یه بار به خیابون ملت یه سر بزنید تا ببینید چی دلتون میخواد که با مترو هم میشه رفت ( ایستگاه ملت ) اگه دلتون میخواد از اگزوز صدای یه اژدها بزنه بیرون و تمام افراد مسن خیابونتونو سکته بدید باید برید منبع بخرید که ۵۰ تومنه و استیلش ۷۰ تومنه البته اگه برید خیابون ملت قیمتهای مختلفی میبینید شاید نصف این چیزی که گفتم یا شاید گرون تر . اگه میخواید شتاب ماشینتون زیاد به شه اول باید منبع اگزوزو بردارید جاش لوله نصب کنید و بعد هدرز رو ببندید و اخرش هم یه فیلتر هوای اسپرت بذارید اما هزینهٔ این کار خیلی در میاد . چیزی دوربر ۳۰۰ تومن . به نظر من بهتره یه بار به ملت یه سری بزنید و تحقیقاتونو انجام بدید بعد دفعه بعدی با ماشینتون و مقدار پول مورد نیاز برای کارتون به خیابون ملت برید و خریداتونو بکنید
۱۱- یکی از سیستم های به درد بخور برای یه ماشین سنسوره دنده عقبه . کار این سیستم اینه که هنگام پارک کردن فاصله شما رو با ماشین پشتی حفظ میکنه و بهتون میگه چقدره .دیگه با وجود این سیستم لازم نیست نصف هیکلمونو موقع پارک کردن از شیشه بدیم بیرون اخرش هم بزنیم به ماشین عقبی. قیمتش حدودا ۷۰ تومنه و برای خریدش تو گوگل بزنید “فروش و نصب سنسور دنده عقب” بعد معمولا سایت هایی باز میشه که یه شماره توشون هست تا زنگ بزنیم و یکی بیاد نصبش کنه
۱۲- شده تا حالا موقع رانندگی دست راستتون به شدت احساس خستگی کنه و نیاز داشته باشه که روی یه چیزی بذاریمش و اخر میذاریمش رو سر بقل دستیتون ؟ امروزه تمام ماشینای جدید یه چیزی به نام کنسول گذاشتن پشت ترمز دستی تا اگه دستمون اینجوری شد بزاریمش روش تازه بعضیاشونو میشه باز کرد و وسیله توش گذاشت و خیلی هاشون هم حکم یخچال رو دارند . حالا ما که پراید داریم چی ؟ ما باید خودمون این وسیله رو بذاریم . تقریبا کنسولو همه جا میفروشند و قیمتش از ۱۰ تومن شروع میشه تا ۴۰ تومن .مرکزش هم همون خیابون ملته
این ۱۲ تا راه کمک میکنه تا احساس لذتی که خیلی وقت پیش از پرایدمون از دست دادیم و برگردونیم . من زیاد درباره ی لوازم اسپرتی که رو بدنه ماشین استفاده میشه صحبت نکردم چون بیشترشون رو پراید نمیاند مثلا اگه پشت پراید بال عقب نصب کنیم نه تنها قشنگش نمیکنه بلکه به اصطلاح خزش هم میکنه یا خفاشی کردن در های پراید باعث دلقک نشون دادنتون میشه تازه همه ی اینها پر هزینه هستند . به نظر من همین ۱۲ کار به علاوه ی یه خوشبو کننده و یه سیستم صوتی باحال برای پراید بسه
نوشته نویسنده میهمان: امیر وزیری
سهیل
۴ تیر ۱۳۹۱ممنون از راهنماییتون
داریوش
۵ تیر ۱۳۹۱آخه این همه خرجی که شما گفتید رو رو پراید بکینم سوژه خنده عالم و آدم می شیم که
بعد خدایی پراید هم شد ماشین
شعار سایپا : مرگ دست ماست عزرائیل وسیله است .
گفتم که شهار سایپا نه من
ariya
۴ تیر ۱۳۹۱ولی هرچی باشه پرایده
arshia
۴ تیر ۱۳۹۱جالب و تعجب برانگیز و تاسف برانگیز و خنده دار
محمد رضا
۴ تیر ۱۳۹۱به نظر من ماشین که می خری باید به کارائیش نگاه کنی پراید ماشین شهریه
پدرم 405 داره منم یه 132 خدائیش قابل قیاس نیستند تنها چیزی که با پراید حال کردم جمع و جور بودن و کم مصرفیه مگه نه بقیه چیزا مثل قدرت-کشش-گشتاور افتضاحه
حالا تو کره شانس دارند i30 ماشین شهریشونه ما هم گرفتار زورگویانی به نام ایران خودرو و سایپا شدیم پراید ماشین شهریمونه حالا بماند که مردم به لحاظ اقتصادی میرن پراید می خرند(مثل خودم) کل ایرانو باهاش می گردن!!!!
omid
۴ تیر ۱۳۹۱والا به نظر من چند تا لذت میشه برد !!!
اول این که هیچوقت تنها نیستی تو ماشین چون اضراییل کنارت نشسته و احساس خوبی بهت دست میده چون هر لحظه که سرعتت بالاتر میره مثلا 140 یا 150 تا تو اتوبان فک میکنی به عرش الهی نزدیکتر میشی و بچه گیات یادت میاد. وحتی اگه انیشتینم باشی تو ماشین وقتی ازش پیاده میشی حالا نمیگیم یه آدم بدبخت چون توهینه اتفا قا اگه 10 تومن پول واسه ماشین بدون گمرک ماشینای خوبیو میتئنی سوار شی.
پس وقتی از ماشین پیاده شی همه یه آدم متوسط به پایین چه از نظر مالی چه از هر نظر دیگه به حساب میارن همون ضرب المثله که میگه عقل آدم به چششه
مهدی
۴ تیر ۱۳۹۱فکر کنم اندازه یه 207 باید خرج پراید کنیم تا اگر مشکلی پیش نیاد و کروز گیر نکنه و … بتونیم یه رانندگی داشته باشیم که آرزوی عزرائیل رو نکنیم. در ضمن نویسنده هیچ اشاره ای به ایربگ نکردن که اون هم من پیشنهاد میکنم به یه قنادی مراجعه کنید و چندتا بادکنک بخرید و اطراف ماشینتون ببندید. یه پیشنهاد هم واسه پدال عزیز دارم که مطلب فوق رو به عربی و اسپانیولی ترجمه کنند تا برادران عراقی، سوری، ونزوئلایی و… از این امکانات بی بهره نباشند فقط ادرس ملت رو دقیق تر بدین که گم نشن.
yashar
۴ تیر ۱۳۹۱Saipa 132 1.6
// 109 mph // 11.0 sec // 112 hp // 0 g/km – CO2 emission
منبع :
http://www.supahcars.com/detail.php?id=2319
.
.
.
.
!
MATIN
۴ تیر ۱۳۹۱دوست عزیز پراید یه ارابه مرگه فایده نداره بخوای لوکسش کنی مثل این میمونه تابوت و ورداری تزئین کنی.
لگن لگنه..حالا چه بخواد این لگن لوکسم بشه تهش میشه افتابه !!!
مهراد
۴ تیر ۱۳۹۱پراید آخه مگه چیه که بشه ازش لذت برد………….ولی یه نظر……….برای لذت بردن از پراید 1.سقف ماشین خود را برداشته و آنرا کروک کنید…….2.در های عقب را گل بگیرید و نام ماشین خود رابه Pride koupتغییر دهید…
amir hpr
۴ تیر ۱۳۹۱کسی ادرسه عمه ویران فرغون و سایپا رو میشناسه؟
بدین من کارشون دارم.!
مهدی
۴ تیر ۱۳۹۱یعنی چی؟یه دفعه بگو پرایدو بیخیال و قال قضیه رو بکن دیگه…
نمیدونم نویسنده این مقالعه برای نوشتن این چرت و پرت ها چقدر وقت گذاشته؟
باید عرض کنم من پراید 141 مدل 86 دارم و پدرم 405 مدل 89، پراید من سالمتر بهتر و کم خرجتر از پژوی بابامه اگه چهار تا از این پژو های چینی هم بدن با ماشین خودم عوضشون نمیکنم…
محمدعلی
۴ تیر ۱۳۹۱من به جای پیشنهاد یه پیشنهاد میدم نخرید تا کارخانه هاشون برشکست بشه بعد میریم گمرک یه ماشین میاریم توپ
galardo
۴ تیر ۱۳۹۱الان پراید نباید خرید چون 11تومن درمیاد. به جاى اون 8تومن میدى یه 405 کارکرده 84یا 86پیا میکنى و سوار میشى!
شاهین
۵ تیر ۱۳۹۱با این کارها نمی شود از پراید لذت برد :-D
تنها راهی که میشه لذت برد اینه که 4 لیتر بنزین بریزیم روش و آتیشش بزنیم :-D
شیما
۵ تیر ۱۳۹۱اولین ماشین من پراید بود دلم نمیگرفت روغن موتورش رو عوض کنم ! این همه هزینه کنی واسه یه پراید ؟ به نظر من ماشین های خارجی دسته 2 مثل گلف جی تی آی یا هوندا سیویک یا اوپل آسترا یا حتی پاژن بخری بهتر از اینه که خرج پراید کنی !
mohammad
۴ مرداد ۱۳۹۳داش بنزینت اضافی کرده؟ حیف اون 4 لیتر. باید بندازیش ته دره.
نوید بیلویی
۵ تیر ۱۳۹۱این نویسنده محترم و ماشین شناس هنوز نمیدونن که پراید از همون اول که یادمه شیشه جلوش بالابر برقی بود
و احتیاجی نیست مثل پژو پارس براش شیشه بالا بر برقی بزارن اونم با 15 تومن
ميلاد
۵ تیر ۱۳۹۱منظور نویسنده بالابر اتوماتیکه
یه متضرر
۵ تیر ۱۳۹۱پراید که همینجوریش هر3ماه یه بار کلی هزینه پولس و بول بورینگ رو دستت میزاره پس باید به اندازه همون پولی که خرج جلوبندیش میکنی فقط ازش استفاده کنی
حالا چکاریه این همه الکی بیای خرجش کنی که به خودت تلقین کنی ماشینت با مال همسایتون متفاوته……!بعدشم وقتی که از کنار یه ماشین دیگه مثلا یه پراید دیگه که رد میشی گازو ببندی تو شکم این زبون بسته که چی ….که مثلا فکر کردی ماشینت با اون یکیها متفاوته…….؟
نه داداش من این کارا فقط باعث تلف شدن وقت وعمرتون بپای ماشینی که فکر کنم خود کره جنوبی هم حاضر باشه کل کارخونه های ایران رو بخرج خودش متحول کنه که این لکه ننگ (البته برای کره ای ها و برای ما سالار جاده ها)رو از دست این خدانشناس ها که هر روز یه فیلم سرش در میارن خارج کنه
کاشکی بجای نوشتن این مقاله و اشتغال زایی برای لوکس فروش های ملت وسرکار گذاشتن امت…!به قول اون دوستمون دنبال آدرس عمه ویران فرغون وسایپا میگشتی
که با حرص و طمع بی پایانشون ذهن ما ها رو مورد عنایت خودشون قرار دادن وتازه بعد از18سال قدمت این خودرو در ایران خودت مصرف کننده باید به فکر امکانات رفاهیش باشه…….!اصلا قرادادن این مقاله در این سایت و همچنین مقاله هایی از این دست باعث دلگرمی فرغون سازان به افزایش قیمت و پایین آوردن روز افزون کیفیت محصولاتشون میشه
گرچه شاید بگین این خدانشناس های فرغون ساز به این حرفها توجهی نمیکنن ولی همین گسترش این راهکارهای شما خودش جنبه حمایتی از فرغون سازان رو داره که در آخر دودش تو چشم خودمون میره ولی شاید یه دل خوشی واسه بعضی ها هم باشه که از خدا میخوام این خوشی رو ازشون نگیره…..
خلاصه از ما گفتن بود………
یا حق…..!
ميلاد
۵ تیر ۱۳۹۱ببین جناب من نمیدونم شما چه ماشینى زیر پاتونه خوش بحالت که تا حالا پراید نداشتید ولى ما که پراید داریم چى ؟ منظورم از ما یعنى نود درصد جامعه . ما هم ادمیم نمیشه که همش مطلب در مورد لامبورگینى یا پورشه بخونیم که براى ما به هیچ دردى نمیخوره فقط باعث حسرت خوردنمون میشه و همش مارو یاد اختلاف طبقاتى بین ما و شما میکنه اگه نویسنده در مورد لوازم جانبى پورشه مطلب مینوشت خیلى ها میگفتن دمت گرم عجب مطلبى بود درحالى که به هیچ دردشون نمیخوره . شما میگید از این مقاله ها تو پدال نذارید چون این قشر از جامعه ادم نیستند حق ندارند در مورد ماشینشون اطلاعات بدست بیارن در عوض میگید در مورد پورشه مطلب بذارید چون اون یک درصدى که پورشه دارند ادمند ! در ضمن شما میگید اگه سایپا چنین مقاله هایى رو ببینه تولیدشو بیشتر میکنه . میخوام به شما بگم این ها اصلا در مورد ماشین مطالعه نمیکنند اگه میکردند که وضع ماشیناى داخلى این نمیشد این ها یه سطل گذاشتند رو سرشون که نه ماشیناى خارجیو ببینند تا از اونا چیزى یاد بگیرند نه اه و نفرین مردم رو بشنود تا به کار پر سودشون با خیال راحت ادامه بدند
محمد رضا
۵ تیر ۱۳۹۱میلاد جون واقعا حرف دل منو زدی دمت گرم
خدائیش من بیشتر مطلبهائی که در مورد لگنای داخلی هستو می خونم آخه واسم چه فرقی داره بوگاتی ss اومده مگه می تونم بخرم که ذوقشو بکنم
یه متضرر
۶ تیر ۱۳۹۱داش میلاد گل الان که مقاله رو خوندم فهمیدم که چرا فکر میکنی من جز قشر پولدار جامعه هستم و پراید سوار نبودم لابد بخاطر اون یه تیکه آخرش که گفتم (خدا این خوشی خوشی رو ازشون نگیره)طرف حسابم اون دسته از پراید سوارانی بود که عمر با ارزشتر از این حرفاشونو بخوان بپای این دوازده پیشنهاد ارایه شده برای تبدیل ماشینشون به قول شما به پورشه تلف کنن که زوری توسط یه عده از مسیولین نالایق به ماتحمیل شده
داش میلاد عزیز خوشبختانه یا بدبختانه منم جز همون 90درصد هستم منم یه پراید هاچبک مدل 72 (1993) قرمز آلبالویی اصل کره که بعداز 18سال کارکرد به جز جلو بندیش هیچیش دست نخورده رو دارم و12 سال که زیر پای خودمه و از این بابت هم خدارو شکر میکنم که حاضر نیستم با هیچکدوم از تولیدات داخل عوضش کنم
آقا من حرفم اینه همه با هم راهکارهایی ارایه بدیم که شاید یه روزی به امید خدا از این انحصار یه طرفه در بیاییم نه اینکه با ارایه راهکار های ابتدایی دنبال حل صورت مسیله ای باشم که از بنیان اشتباهه…..
و یه چیز جالب دیگه که من اصلا مطالب ماشین های خارجی رو به همون دلیلی که خود شما گفتی علاقه آنچنانی به مطالعشون ندارم
با مطالب خودروهای داخلی موافقم وقتی که بتونه مارو یه پله بالاتر ببره نه اینکه سرمون رو به این بچه بازیها گرم کنه و همیشه درجا بزنیم…..
یا حق…..
سالم ترین پراید ده سال پیش
۲۹ شهریور ۱۳۹۳فقط حرف نزن مطمئنا ماشین خودت پیکانه 1346 سفید یخچالیه
فرید
۵ تیر ۱۳۹۱به نظرتون برای یک نفر که میخواد اولین ماشینش رو بخره و رانندگی بلد نیست چه ماشینی پیشنهاد بدم؟
اکثرن میگن اول یه پیراید بگیره دستش راه بیافته!
طرف بودجش نهایت تا 207 و آوانته و اینا میرسد.
اول پیراید بخره یا از اول یک ماشین بهتر؟
۲۱ بهمن ۱۴۰۲آوانته
نيما
۵ تیر ۱۳۹۱زحمت کشیدی
محمد رضا
۵ تیر ۱۳۹۱“با اینکه در سایت پدال قصد نداریم درباره خودروهای از رده خارج و قدیمی مطلب بنویسیم”پدال
شدیدا موافقم پراید قدیمی و از رده خارج هست ولی یادمون نره که 206 و سمند و 405 درست خیلی از پراید سرند و بهتر ولی اونام قدیمی و از رده خارج هستند ما بدبختیم که سمند یا 206 ماشین حساب می کنیم مگه نه در قیاس با ماشینای جدید اونام آشغالند خصوصا با این کیفیت مزخرف
فرهاد
۵ تیر ۱۳۹۱جدا از آموزش عالی تون ، از خنده ترکیدم با این مثالهای توپت خوشم اومد پراید رو له کردی البته حقیقت تلخه
ياسمن نجم
۵ تیر ۱۳۹۱عرصه بیرقیب برای پراید و خیال محبوبیت!
مدیران سایپا معتقدند که «پراید» تولیدیشان به این دلیل پر فروش است که از مزیتهای چون «قیمت مناسب برای اقشار متوسط» بهره میبرد؛ فارغ از اینکه این مزیتها در قیاس با کدام محصول رقیب سنجیده شده یا «مناسب» برای اقشار متوسط جامعه چه تعریفی داشته باشد!
سالهای ابتدایی دهه هفتاد، زمانی که خیابانهای شهرهای مختلف کشورمان پر بود از انواع پیکانهای تولیدی ایران خودرو، آگهی انتخاب نام برای محصول جدید خودروسازی سایپا، نیم صفحههای بسیاری از روزنامههای وقت را برای مدتی مال خود کرد؛ فراخوانی که چندین هزار نفر در آن شرکت کردند و سرانجام نامهای «صبا» و «نسیم»، انتخاب اکثریت شناخته شد و به دو نفر به قید قرعه پراید صندوق دار و هاچ بک دادند تا ماجرای به خوشی آغاز شده و هنوز هم ادامه داشته باشد؛ هرچند دیگر چندان هم خوش نیست.
شرکت سایپا در سال ۱۳۴۶ در زمینی با مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی ۴۱۵ هزار متر مربع میباشد) با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال به نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تاسیس گردید. این شرکت تولید اولین محصولات خود را که شامل «وانت آکا» و سواری «ژیان» بود با روش کاملاً دستی و بدون بهرهگیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز نمود. تولیدات شرکت بعد از سال ۱۳۵۳ به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. بهطوریکه علاوه بر تولید ژیان با مدلهای مهاری، پیکاب، از سال ۱۳۵۵ تولید رنو در مدلهای ۲ درب و ۴ درب شروع و تولید این محصول تا سال ۱۳۷۲ (آغاز تولید پراید) ادامه داشت. در اوایل سال ۱۳۵۴ نام شرکت با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» به نام اختصاری (سایپا SAIPA) که ماخوذ از عبارت فرانسوی Societe Annonyme Iraniane De Production Automobile میباشد، تغییر یافت.به گزارش «تابناک»، چند سالی است که «سایپا» در جایگاه بزرگترین تولید کننده داخلی خودرو تکیه زده و علاوه بر آن بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده است در حالی که نگاهی به تولیدات این کارخانه نیمه دولتی نشان دهنده وابستگی شدید این آمار به تولید خودروهای خانواده پراید است؛ خودرویی که چند سال است لقب پر تیراژترین خودروی کشور را یدک میکشد و البته پر تیراژترین خودروی تاریخ کشورمان نیز محسوب شده و تولیدش از مرز شش میلیون نسخه گذشته است.
این در حالی است که افزایش سالانه تولید این محصول هرگز با افت قیمت آن مواجه نشده تا تعبیر آن برای برخی مدیران استقبال از «پراید» معنا شده و طرح موضوعاتی چون توقف شماره گذاری به دلیل بهرهمند نبودن از حداقل استانداردها چون سیستم ترمز ایبیاس و کیسه هوا در سال گذشته به تخلف قانونی و لابد مقابله با محبوبیت این خودرو در نزد مردم تعبیر شود؛ ماجرایی که نهایتا با رونمایی از سری X۱۰۰ و مجهز شدن خانواده پراید به چند تکنولوژی امن کننده به نوعی رفع و رجوع شده و خودرورهای پینه دوزی شده کماکان راهی بازار شود.
این در حالی است که اگر با نگاهی کارشناسانه به سراغ محصول دهههای گذشته کمپانی «کیا موتورز» کره برویم در خواهیم یافت تمامی ویژگیهای مثبت آن روز این خودرو -که البته مبنای محبوبیت آن در کشورمان نیز بود، – در حال حاضر دیگر به هیچ عنوان مزیت محسوسی به حساب نیامده و تنها شاید به این دلیل تولید آن ادامه دارد که برای تولید کننده صرفه اقتصادی دارد.
اکنون کافی است به مزایایی چون «مصرف سوخت پایین»، «استهلاک کم» و «قیمت مناسب برای اقشار متوسط» را به نرخ روز مورد ارزیابی قرار دهیم تا ابعاد ماجرا بیشتر دستمان بیاید:
کافی است سری به صفحه اصلی سایت این خودروساز بزنید و نگاهی به آخرین اخبار منتشر شده در آن بیاندازید تا معجونی شبیه تصویر بالا پیش رویتان قرار گیرد!
مصرف سوخت پراید واقعا پایین است؟
این گونه شنیده میشود که پراید در سه خط تولید اصلی به تولید میرسد که ظاهرا دو تای آنها در محل اصلی کارخانه سایپا واقع شده و البته خط یک این مجموعه، از دستگاههای وارد شده از کره جنوبی بهره میگیرد. برخی از مردم تفاوت کیفیت محصول عرضه شده در بازار را به تفاوت این خطوط تولید نسبت داده و البته در مقیاس کلیتر، بسیاری درباره کیفیت این محصول از مثال «تخم مرغ شانسی» استفاده میکنند؛ به این معنی که قبل از خریدن از کیفیت آن هیچ اطلاعی نخواهید داشت!یکی از نکات کلیدی استقبال اولیه از پراید در حجم موتور کوچک آن نهفته شده است؛ جایی که موتور تقریبا هزار و سیصد سی سی (۱۳۲۳ سی سی) خطی آن در سال ۷۲ مصرفی بسیار کمتر از خودروهای آن روز داشت اما اینکه آیا امروز هم کم مصرف محسوب میشود یا نه سوالی است که بهتر است مسئولان در قیاس با خودروهای روز دنیا به آن پاسخ بگویند؛ البته شاید بد نباشد یادآوری کنیم که در عمر طولانی مدت این محصول، علی رغم اتفاقات به ظاهر زیادی که برای بدنه پراید رخ داده، موتور این خودرو تقریبا در شکل اولیه حفظ شده و حتی تا حدودی به محصولات دیگر هم سرایت داده شده است!
استهلاک کم مزیت خودروساز است یا قطعه ساز؟
«استهلاک کم و درنتیجه هزینه تعمیرات و نگهداری پایین» پراید در حالی مورد تایید مسئولان سایپا قرار میگیرد که بسیاری از دارندگان این خودرو، علی رغم تاکید بر ارزانتر بودن لوازم جانبی آن به نسبت سایر خودروها، از عمر کوتاه مدت تجهیزات پراید و فرسودگی کلی خودرو در عرض چند سال گلایه داشته و سن مفید اتومبیلشان را کمتر از ۵ سال میدانند.
اینجاست که نخستین نکتهای که به ذهن متبادر خواهد شد، تشابه همان خرید جنس ارزان به بهای عمر کم خواهد بود و استهلاک دیگر معنای نسبی خواهد یافت. البته نکته بعدی از این رو جالبتر خواهد بود که بدانید محصول خروجی سایپا بصورت قطعات مجزا در کارخانههای اقماری و البتهگاه خصوصی ساخته شده و از این رو استهلاک کم، حتی اگر اثبات شده باشد، مزیتی برای قطعه ساز به نظر خواهد رسید؛ فارغ از اینکه قطعات خودرو ممکن است عمر محدودی داشته باشند و مصرفی (مثل لاستیک) محسوب شوند یا از نوع عمر بلند به حساب آمده و استهلاک کمتری داشته باشند که البته تنها این دسته اخیر مشمول شعار «کم استهلاک» خواهند شد و مراجعه به آمار قیاسی عرضه انواع لوازم یدکی این خودرو شاهدی بر این ماجرا به حساب خواهد آمد.
البته پر واضح است که آمار خاصی در این باره موجود نیست تا شاید هم خودرو ساز بتواند موقعیت خوبی برای خود به نمایش بگذارد و هم قطعه ساز به سود مناسبی دست پیدا کند!
۱۰ میلیون تومان؛ معنای جدید از «قیمت مناسب»!
مدیران سایپا در حالی مهمترین ویژگی محصولات خانواده پراید را «اقتصادی بودن آن» میدانند که ظاهرا هیچ اطلاعی از حقوق ماهانه مصوب قانون کار ندارند وگرنه چگونه است که انباشت حقوق دو سال یک کارگر معادل نرخ فعلی محصول خروجی کارخانهشان بشود و باز از قیمت مناسب سخن بگویند؟ اصلا سطح متوسط را با کدام معیار باید سنجید تا به نرخ ده میلیون تومانی و مناسب رسید؟!
به نظر میرسد چنین ارزیابیهایی بیشتر از آنکه مبنای فکری داشته باشد، بر پایه بیرقیب بودن این خودرو از لحاظ قیمت استوار شده باشد، چراکه سایر خودروهای موجود در بازار -شاید در قیاس با نرخ پراید- به شیوهای ارزش گذاری شدهاند که با هیچ معیاری همخوانی ندارد!
کافی است ماجرای سفر هیات ایرانی به افغانستان را در اواسط تابستان سال ۸۹ به یاد بیاوریم که خبرنگاران اعزامی از حاشیههایش گزارشهای جالبی مخابره کردند: «پراید کرهای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب میشود درافغانستان حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارد.»
یا شاید بد نباشد ماجرای خبری را به یاد بیاوریم آبان ماه سال پیش به تلکسهای خبری راه یافت که طی آن، «گمرک اعلام کرد در هفت ماهه امسال بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع پراید، در مجموع با ارزش بیش از ۴۱ میلیارد تومان از کشور صادر شده است.» که البته ماحصل تقسیم ارزش مالی صادرات بر تعداد خودروها به عدد جالبی میرسید که حکایت از عرضه پراید ایرانی پنج میلیون تومانی در خارج از کشور داشت و البته پوشش تاثیرات این خبر مدتهای مدیدی زمان میطلبید!
اکنون کافی است معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی پراید را خودرو محبوب سارقان لقب داده و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آن را در صدر تصادفات رخ داده بداند تا در کنار عدم واردات محصولی که -حتی با احتساب تعرفههای بالای واردات خودرو و مزیتهای نسبی- بتواند با این خودرو رقابت کند، به این نتیجه برسیم که تنها مزیت احتمالی پراید، سود سرشاری است که به سایپا میرسد نه اینکه مرکب خوبی برای سوارانش محسوب میشود!
محمد رضا
۵ تیر ۱۳۹۱منفی بهت میدم که دیگه مقاله سایت تابناک را بدون ذکر منبع بر نداری بیاری بذاری اینجا
در ضمن اینجا محل نوشتن نظرات خودتونه نه گذاشتن مقالات از سایت های دیگه
رضا
۵ تیر ۱۳۹۱عمر دست خداست، پراید وسیله ست!
فرشيد
۵ تیر ۱۳۹۱من در شرکت پارس خودرو کار میکنم تمام خودروهای پراید صادراتی در این شرکت ساخته می شود و از نظر کیفیت از همه جهت واقعا برسی می شود حالا در عراق به چه قیمتی به فروش می رسد بماند.
من پارسال یک دستگاه پراید 132از نمایندگی سایپا خریداری کردم که در تمام موارد ایراداتی داشت وقتی به نمایندگی مراجعه کردم و مشکلات را گفتم در جواب به من گفتن که مثلا شیشه بالابر نداریم یا این قطعات مصرفی هستند آخه ماشین صفر کیلومتر حداقل باید تا 5000کیلومتر راه برود نه این خودرو که 850کیلومتر راه رفته خلاصه اینکه بین من هم وطن و خارجی این تفاوتها است.
حالا شما در کشور مالزی هیچ فرقی بین تولید مصرف داخلی و صادراتی وجود ندارد.
فتح ا...
۵ تیر ۱۳۹۱یه روز پسر پنج ساله ام از من قهر کرد اومد تو پارکینگ یه لگد کوبید به گل گیر پراید من. زدن همانا و تو رفتن بدنه ی گل گیر همان. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
قبادي
۵ تیر ۱۳۹۱بازار خودرو در ایران مصداق کامل ظلم به مصرف کننده است برای محصولاتی بی کیفیت میلیونها نفر به روشهای مختلف ائم از آلودگی و تصادف و یا نقص های اساسی خودرو ها باید جان فدا کنند بهتر است تحقیقی صورت گیرد و تعداد کشته های دو خودرو ساز بزرگ ایران با 8 سال جنگ مقایسه شود شاید به رکورد جدیدی بدون جنگ دست یافته باشیم . دغدغه مردم این شده که با همین پولی که به این خودرو های کم کیفیت و بی امکانات میدهند چه خودروهایی در بازار غیر انحصاری که نمیتوانستند سوار شوند .
مریم
۵ تیر ۱۳۹۱والا به نظر من این نویسنده مطلب بالا از اون آدمایی هست که از صبح تا شب به باباش التماس میکنه که براش یه ماشین بخره باباشم اخر راضی شده براش پراید بخره حالا اینقدر داره بد پرایدو میگه که باباش براش 206 بخره
والا به خدا من خودم پراید دارم بابام پراید داره و بیشتر فک و فامیلمونم پراید دارن چون ماشین خوبیه – خرجش کمه – لوازمش ارزونه
شماهم اقای نویسنده لامبورگینی تونو بفروشین برین پراید بخری که مجبور نشی واسه بنزینش التماس بابایی کنی
شیما
۵ تیر ۱۳۹۱پراید خرجش کمه ؟ !
درست قطعاتش ارزون هست اما کیفیت صفر ! من تو یه سال 2 بار زیر وبندش رو دادم تعمیر اساسی کمک عوض کردم چراغ انژکتورش هم که هیچوقت خاموش نمیشد دیگه این اواخر بهش عادت کرده بودم انگار چراغ ایمنی چیزی باشه !
حالا شما و فامیلتون پراید دارین دلیل خوب بودن پراید نمیشه من هم داشتم 2-3 بار هم تا نزدیکی حضرت حق باهاش رفتم !
الان 2-3 ساله تازه فهمیدم ماشین یعنی چی از 3 سال پیش تا حالا غیر از تعویض روغن و یه بار هم دیاگ دیگه رنگ هیچ مکانیکی و نمایندگی ای رو ندیدم ! اما تا وقتی پراید داشتم ….
محمد
۵ تیر ۱۳۹۱من پرایدداشتم اونم مدل 1384ماشین خوبی برای برای داخل شهرهانظرمن برای سه کاردوزارنمی ارزه 1 رانندگی دربیرونشهر2.مسافرکشی3گازدادن
امیر
۵ تیر ۱۳۹۱وای وای چه کارای لذت بخشی … از این پس از پرایدم لذت میبرم وای وای خدارو شکر …
محمد علی
۵ تیر ۱۳۹۱نمیخوام از این نویسنده طرفداری کنم اما یکی از دوستانم پراید داشت و واقعا نه خزش کرده بود نه میتونم بگم بنز کلاس سی بود اما رانندگیو لذت بخشترش کرده بود
alireza
۵ تیر ۱۳۹۱واقعا این چه نظر هاییه یکی میگه من و بابامو فامیلامون عاشق پرایدیم یکی میگه پراید عاشقاله خدایا فکر کنم دچار دوگانگی شخصیتی شدم حلالم کنید