تجربه و آزمایش

چطور از پراید لذت ببریم؟

با اینکه در سایت پدال قصد نداریم درباره خودروهای از رده خارج و قدیمی مطلب بنویسیم، و با اینکه پراید چیزی نیست که حرف تازه و گوشه ناشناخته ای برای هیچ راننده ایرانی داشته باشد و چه آنها که این خودرو را داشته اند و چه آنها که از این موهبت به سلامتی نصیبی نبرده اند، بخوبی با همه مشکلات پراید آشنایند، اما به احترام نویسنده این مطلب که زحمت نگارش این متن ارسالی را کشیده اند، یک بار دیگر پراید را مرور می کنیم! نکته دیگر اینکه برای خریدهای اینترنتی نامبرده شده در مقاله، تنها از فروشگاههای معتبر با نشان اعتماد الکترونیکی استفاده نمایید:

پراید

یکی از حقیقت‌های جامعهٔ ما اینه که بیشتر مردمش پراید دارن. بزارید اینجوری به گم : اگه دارید این مقاله رو میخونید درحالی که ماشینتون پراید نیست بدونید شما جز افراد خاص جامعه حساب میشید و این مقاله فایدهٔ زیادی براتون نداره اما اگه پراید دارید یعنی جز آدمای نرمال حساب میشید. من برای اینکه تیمارستان هارو خلوت کنم چند راه حل برای خلاص شدن از دست مشکلات پراید پیدا کردم امیدوارم کمکتون کنه:

۱- یکی از بدترین مشکلات پراید هیدرولیک نبودن فرمونشه . این مشکل در تمام جهان رفع شده است و اگه برید از یه آدم خارجی بپرسید فرمون مکانیکی چیه طرف بعد از کلی فکر کردن بهتون دستور پخت لازنیا رو میده چون اصلا نمیدونه فرمون مکانیکی چیه همانطور که پدرش نمیدونسته چیه به هر حال این مشکل باید رفع شه یا باید کارخونه این کارو بکنه یا صاحب ماشین که در مورد پراید دومی صدق میکنه. خیلی‌ها میگن چون پراید سبکه فرمون هیدرولیک زیاد واجب نیست اما ماشین همیشه که سبک نیست ممکنه کلی سرنشین توش باشه اون وقت چی میخوان بگن؟ اون وقت میگن اگه پراید پر ادم بشه دیگه نمیتونه راه بره فرمون میخواد چی کار بگذریم. برای هیدرولیک کردن پراید برید نمایندگی و با حداکثر ۳۰۰ تومن از دست این مشکل خلاص شید اگر هم خودتون مهندس بودید چه بهتر خودتون نصبش کنید.

۲- شده تا حالا لنت‌های چرختون به اندازه ای داغ شه که بشه بالاش نوشت کورهٔ تاسیسات هسته ای فوردو؟ دلیلش خیلی پیچیدست ولی خلاصش اینه که گاهی لنت‌ها به دیسک چرخ برخورد می‌کنند و داغ میشند برای رفع این مشکل باید از لنت‌های استاندارد – مارک معروف – بدون ازبست ( این گزینه برای کسایی هستش که درگیر مزخرفات سلامتی کرهٔ زمینند) و گاها گران قیمت استفاده کرد اینم حداکثر قیمتش ۱۰ تومن میشه.

۳- یکی از چیز های جالبی که من در مورد لوازم جانبی پراید دیدم شیشه بالابر اتوماتیکه . این وسیله کارش اینه که شیشه های پرایدو مثل شیشهٔ پرشیا میکنه. اگه خوشتون اومد کافیه تو گوگل این جمله رو بزنید ” شیشه بالابر اتوماتیک پراید ” تا فروشگاه های مختلف براتون صف بکشن قیمتش هم حداکثر ۱۵ تومنه برای نصیش اگه چیزی از برق ماشین میدونید خودتون نصبش کنید اگر هم نمیدونید بدید یکی براتون نصب کنه مثل مکانیکی یا هرکی که می‌شناسید اگه کسیو نداشتید تو اینترنت بزنید اموزش نصب شیشه اتوماتیک و برق خودرو تا دوباره فروشگاه‌ها براتون صف بکشن

۴- تا حالا شده تو ترافیک وحشتناک گیر کرده باشید و تنها خواستتون اومدن عزرائیل باشه  و بعد از چند دقیقه می‌فهمید عزرائیل هم چند تا ماشین عقب‌تر تو ترافیک گیر کرده و بعد از اینکه ازش نا امید شدید خواستتونو عوض می‌کنید و میگید ای کاش ماشینم یه مرسدس اس کلاس بود تا الان ماساژورشو روشن می‌کردم تا ترافیکو احساس نکنم؟ باید بهتون به گم لازم نیست یه اس کلاس بگیرید فقط کافیه تو اینترنت بزنید “خرید ماساژور صندلی ماشین” تا فرشته های نجات شما به صف شن بهتره مارک ای رستو بخرید چون از همه بهتره پس بعد زدن جملهٔ خرید ماساژور … یه ای رست به انگلیسی اخرش بذارید و بهتره مدل‌های ۱۰۰ تومنی به بالا رو انتخاب کنید . توضیحاتشو تو همون سایت‌ها گذاشته

۵- به نظر من یکی از واجب‌ترین وسیله های ماشین رهیابه ماهواره ایه . درسته شما خودتون اخرت رهیاب هستید و اصلا جاده‌ها و خیابونارو خود شما طراحیش کردید اما بالاخره ممکنه ادم یه روزی بیوفته تو یه خیابونی که نمیدونه چیه اخر بعد از کلی این ور اون ور رفتن زنگ میزنه به خونه ومیگه بیاید منو از قطب شمال جمع کنید. تا دلتون بخواد انواع جی پی اس تو بازاره اما بهترینشون مارک مارشاله و بهترین مدل مارشال ME-G501  هستش که تمام جاده‌ها وخیابونای ایرانو ساپورت میکنه قیمتش هم حداکثر ۱۸۰ تومنه و میتونید اینترنتی هم بخریدش

۶- یکی از سیستم‌هایی که نه تنها تو پراید بلکه تو ۲۰۶- ۴۰۵و…جاش خالیه سیستمه کروز کنترله. ممکنه کروز کنترل برای خانوم دکتری که هر روز با ماشینش میره مطب و برمیگرده خونه فایده ای نداشته باشه اما برای کسایی که اصطلاحا بهشون میگن مردان جاده یا کسایی که مسافرت زیاد میرن یه نعمته به خصوص الان که تابستون شده و ملت هر روز میزنن به جاده‌ها . برای خرید این سیستم دوباره تو گوگل بزنید ” کروز کنترل پراید ” تا مغازه‌ها براتون صف بکشن . قیمت کروز کنترل کردن دوربره ۳۰۰ تومنه ( برای پراید ) واسه ۲۰۶ ارزون تره

۷- اگه گفتید موقع رانندگی بیشتر به چه چیزی نگاه می‌کنیم ؟ اشتباه حدس زدید جواب فرمانه. زشت‌ترین و حال بهم زن ترین چیزی که من دیدم فرمونه پرایده و معلوم نیست از چند تا دمپایی بازیافتی ساخته شده و دوست ندارم موقع رانندگی این عامل استفراغ همش جلوی چشمم باشه . پس میشه گفت خرید فرمون برای پراید یکی از واجب‌ترین کارهاست . شما به هرجا که تو کار ماشین و دزدگیر هستش برید فرمون هم می‌فروشند و قیمت فرمون حداکثر ۵۰ تومنه فقط تروخدا مدل‌های عجیب غریب نگیرید که بعدا بگید ای کاش فرمون پرایدو نگه می‌داشتم . یه فرمونی بگیرید که زیبا و ساده باشه ( ساده بودنش واجبه چون همانطور که تو مقاله های قبلیم اثبات کردم زیبایی تو سادگی ) ببینید شما با چه اندازه فرمونی میتونید رانندگی کنید نه یه چیزی بگیرید که اندازهٔ قطرش برابر قطر فرمون ماشین برقی کوچیکا که بچه‌ها توش میشینند باشه نه اندازش طوری باشه که بعد از اینکه نشستید پشتش احساس کنید پشته مینی بوس نشستید

۸- این قسمت مورد علاقه همهٔ ماست . رینگ . تقریبا همه جا حتی بقالی ها هم رینگ می‌فروشند و هرکدوم یه قیمتی دارند بنابراین نمیشه گفت قیمت رینگ فلان قدره همانطور که نمیشه گفت قیمت ماشین فلان قدره ولی از قدیم گفتند هرچی پول بیشتری بدی‌ اش بیشتری هم می‌خوری . رینگ برای ماشین درست مثل لباس برای ادم میمونه ممکنه یه لباس تو تنتون زار بزنه ممکنه شمارو به طرز وحشتناکی خوشتیپ کنه پس موقع خرید رینگ به این مساله توجه کنید. بهتره رینگ‌هایی با الیاژ المینیوم و اگر پولتون نمیرسه با الیاژ منیزیم بگیرید چون اینا سبک هستند و روی قدرت و سواری ماشین تاثیر چندانی ندارند  . برای پراید رینگ بزرگ‌تر از ۱۶ اینچ نندازید چون جلوبندی پراید همینجورش همش عیبه چه برسه رینگ سنگین روش بندازیمو …. حتی اگه میشه از رینگ ۱۳ اینچ استفاده کنید تا بعدا ضرر نبینید .  این‌ها بهترین مارک‌ها هستند سعی کنید از اینا بگیرید البته ۹۰ درصد رینگ‌ها با این مارک‌ها اصل نیستند .OZ Racing , BBS

۹- یکی از ویژگی‌های پراید اینه که وقتی باهاش برید تو یه جاده ناهموار یا خاکی ( اکثر جاده های ایران همینجوریند ) ماشین شما رو وارد تاریخ و قدمت میکنه و انقدر بالا پایین میشه انگار سوار اسب شدید و تجریهٔ یه اسب سواری تاریخیو به شما میده . این مشکل از کمک فنر های پرایده و بهتره تعویضشون کنید فقط اینجا من یه نکته رو به گم که ۷۰ درصد عمر کمک فنر به رانندگی ما به سنگی داره نه به نوع کمک فنر مثلا تا یه دست انداز می‌بینید پاتونو رو گاز نذارید تا بعد از رد کردن دست انداز یه ربع تو اسمون پرواز کنید . برای خرید کمک فنر پیشنهاد می‌کنم کمک فنر های دلفی رو بخرید اما چون بیشتر کمک فنر های دلفی اصل نیستند خریدنش ریسکه اگه از اصل بودن کمک دلفی اطمینان داشتید حتما بخریدش اما اگه مطمئن نبودید کمک فنر های ایرانی پارسیا رو بخرید که اینم با اینکه ایرانیه ولی دست خارجیارو از پشت بسته و یک سال هم گارانتی میده نمایندگیش هم تو میدان فاطمیه شمارش  هم اینه ۸۸۹۲۰۳۵۲-۸۸۹۲۰۳۵۳

۱۰- این قسمتو کسایی بخونن که دلشون میخواد وقتی که گاز بدن همه کله‌ها مثل گل افتابگردون رو به ماشینشون به شه .این قسمت مربوط به اگزوزه . برای خرید اگزوز باید یه بار به خیابون ملت یه سر بزنید تا ببینید چی دلتون میخواد که با مترو هم میشه رفت ( ایستگاه ملت ) اگه دلتون میخواد از اگزوز صدای یه اژدها بزنه بیرون و تمام افراد مسن خیابونتونو سکته بدید باید برید منبع بخرید که ۵۰ تومنه و استیلش ۷۰ تومنه البته اگه برید خیابون ملت قیمت‌های مختلفی می‌بینید شاید نصف این چیزی که گفتم یا شاید گرون تر . اگه میخواید شتاب ماشینتون زیاد به شه اول باید منبع اگزوزو بردارید جاش لوله نصب کنید و بعد هدرز رو ببندید و اخرش هم یه فیلتر هوای اسپرت بذارید اما هزینهٔ این کار خیلی در میاد . چیزی دوربر ۳۰۰ تومن . به نظر من بهتره یه بار به ملت یه سری بزنید و تحقیقاتونو انجام بدید بعد دفعه بعدی با ماشینتون و مقدار پول مورد نیاز برای کارتون به خیابون ملت برید و خریداتونو بکنید

۱۱- یکی از سیستم های به درد بخور برای یه ماشین سنسوره دنده عقبه . کار این سیستم اینه که هنگام پارک کردن فاصله شما رو با ماشین پشتی حفظ میکنه و بهتون میگه چقدره .دیگه با وجود این سیستم لازم نیست نصف هیکلمونو موقع پارک کردن از شیشه بدیم بیرون اخرش هم بزنیم به ماشین عقبی. قیمتش حدودا ۷۰ تومنه و برای خریدش تو گوگل بزنید “فروش و نصب سنسور دنده عقب” بعد معمولا سایت هایی باز میشه که یه شماره توشون هست تا زنگ بزنیم و یکی بیاد نصبش کنه

۱۲- شده تا حالا موقع رانندگی دست راستتون به شدت احساس خستگی کنه و نیاز داشته باشه که روی یه چیزی بذاریمش و اخر میذاریمش رو سر بقل دستیتون ؟ امروزه تمام ماشینای جدید یه چیزی به نام کنسول گذاشتن پشت ترمز دستی تا اگه دستمون اینجوری شد بزاریمش روش تازه بعضیاشونو میشه باز کرد و وسیله توش گذاشت و خیلی هاشون هم حکم یخچال رو دارند . حالا ما که پراید داریم چی ؟ ما باید خودمون این وسیله رو بذاریم . تقریبا کنسولو همه جا میفروشند و قیمتش از ۱۰ تومن شروع میشه تا ۴۰ تومن .مرکزش هم همون خیابون ملته

این ۱۲ تا راه کمک میکنه تا احساس لذتی که خیلی وقت پیش از پرایدمون از دست دادیم و برگردونیم . من زیاد درباره ی لوازم اسپرتی که رو بدنه ماشین استفاده میشه صحبت نکردم چون بیشترشون رو پراید نمیاند مثلا اگه پشت پراید بال عقب نصب کنیم نه تنها قشنگش نمیکنه بلکه به اصطلاح خزش هم میکنه یا خفاشی کردن در های پراید باعث دلقک نشون دادنتون میشه تازه همه ی اینها پر هزینه هستند . به نظر من همین ۱۲ کار به علاوه ی یه خوشبو کننده و یه سیستم صوتی باحال برای پراید بسه

نوشته نویسنده میهمان: امیر وزیری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۰۳ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام آقای پیمان شما پراید گرفتی ضبط نداشت ما دو سال پیش سمند ال ایکس سال گرفتیم روش ضبط نبود

  2. احسان

    ۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ای بابا برین خداتونو شکر کنین فقط ضبط ندارن ماشیناتونو یک کارشناسی رنگ ببرین ببینین رنگ نداره جاییش نخورده

    1. امیرحسین

      ۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      ببخشید کورز کنترل چی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟

      1. کامران

        ۱۶ تیر ۱۳۹۱
        سوابق: (11 ديدگاه)

        دوسته عزیز یکی از کاراییاش این که میتونی سرعت ماشین رو روی یک عدد تثبیت کنی . مثلا رو 120تا که سرعت مجازه

  3. محسن

    ۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دمت گرم،خیلی باحال بود… به خصوص نصب کروز کنترل رو پراید فوق العاده است…

  4. کامران

    ۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به نظره من ایران تنها کشوریه تو دنیا که میشه تمامی نکاتشو از شیر مرغ تا جون آدمی زاده به طنز نوشت و موقع خوندنش علاوه بر خنده های لحظه ای ، آدم شروع میکنه به حرص خوردن …

  5. علی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام

    پراید موتورش پایه طراحی آمریکاست ، بنابرایت ساده و کم خرجه . بعنوان مثال شما با یک آچار رینگی 13 میتونید نصفه بیشتر این ماشین را اوراق کنید . بدلیل سبکش هم با سیستم دوگانه سوز خوب جواب داده است . مثل ماشینهای فرانسوی هم نیست که اولش خیلی خوبه ولی بعدش دماری از روزگار صاحبش و جیب آن بنده خدا در میاره که نگفتنی است . کلا ماشین کم آزاریه . بجز بدنه اش که جالب نسیت . البته شما یک هفته اول خرید اون میتونید لذن یک ماشین کاملا نرم و بی صدا را تجربه کنید .

    ولی بقول استاد ما همه چیز داره . اما ماشین نیست .

  6. ممدوتال

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خوب بود، البته چند وقت پش هم پدال پراید رو تو یه مقاله نقد کرده بود با این حال از مشکل عمده مردم صحبت کردن خوبه به ویژه وقتی داری راه حل به اونها پیشنهاد می کنی.

  7. رضا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    با احترام به دوستانی که پراید دارن. اما از پراید نمیشه هیچگونه لذت برد. خیلی ببخشید اما مثل این میمونه که فرقونا آدم ببره کارخونه بنز بگه اینا تبدیل به یه ماشین کن! خب نمیشه دیگه. فقط باید رفت و یه ماشین خوب مثل 206 خرید. نسبت به قیمتش خیلی خوبه. من 7 ساله دارم و راضی ام.

    1. محمدرضا

      ۱۲ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      فرقونو هستم باهات ولی 206 هم گاری از نوع هاچ بکه
      آخه عزیز من دیگ به دیگ میگه روت سیاه می گی پراید فرقونه بعد یهو می گی 206 بخر
      هیچکدومشون ماشین نیست

  8. ali

    ۱۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چه کنیم باید بسوزیمو بسازیم …

  9. ali

    ۱۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    in kara ke gofty 10milon mashin ba 5 milion kharj mishe 15 … bad ba in pool shahkar kardiiii

  10. aria

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    //پراید ماشین کم مصرفی هست توجاده سرعت خوبی هم داره اما وقتی تسادف کنه نابود میشه جون مردم بهتره یا پراید //

  11. مسعود

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا براید ارزش این همه خزجو نداره تا خرجش کنی خودش به فنا رفته.

  12. فريا

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    باید یه گوشی صداگیر هم بخرید تا وقتی باهاش به جاده رفتین کله تون نترکه.ضمناَ کولرشم رو تقویت کنین که بتونین تو سرعت بالای 80 بدون ترس از داغون شدن موتور روشنش کرد تا از پایین کشیدن شیشه و صدای باد در امان باشین.

  13. حسین

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    از سایت پدال درخواست میکنم برای حفظ خوانندگان اینطور مقالاتِ بیخودی را انتشار ندهند؛ جدا از اینکه کاملاً غیر کارشناسی بود خیلی با ادبیات کوچه- خیابونی نوشته شده بود این یعنی چه؟!!!!!

  14. hadi khan

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پراید یعنی غرور ایرانی . رخش رستم . سلطان جاده ها

  15. محدثه

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه از بابت مطالبتون اولا . اما از نظر من پراید یه ماشین یکبار مصرف میمونه که بعد از یک بار بایدد بندازیش دور پس این همه خرج کردن ارزش نداره ….

  16. محمد رضا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا اگه به من بود میدادم سایپا و ایران خودرو رو تخته کنن….
    پرایدشون که بحثی نداره جزءماشین نیست … سمندم که فقط بدنه مزخرفش ایرانیه… 405 رو که اصلا حرفش رو نزن قدیمی و بیکیفیت … تندر خوب بود که پارس تندر خرابش کرد … چی بگم آخه باید پول آذرا رو بدی پارس بخری …

  17. سپهر

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگه پول داشته باشیم که اینقدر خرج پراید کنیمواز اون اول یه ماشین بهتر میخریم که!!!!!!!

  18. احمدتکخال

    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با این وجود باید یک 25میلیونی خرجش کرد!!!!

  19. رضا

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    آقامحمد رضای عزیز من گفتم توی این رنج ماشین ها و ماشین هایی که قشر من میتونه سوار بشه 206 بهتره و نگفتم 206 شاخه! در هر صورت تصمیم با شماست. من هم قبول دارم که 206 هم آشغالی از آشغال های ایران خودرو و پژو هست اما بهتر از پراید نیست؟؟؟؟ من فقط منظورم این بود.

    1. محمد رضا

      ۲۴ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      آقا رضا حرفتو قبول دارم وهم اینه که کیفیت نیست!!!کسی با وجدان کار نمی کنه من 206 دارم اینقدر تا الان بلا سرم آورده نمیزنمش بیرون چون هر دفعه از یه جاش صدا میزنه بیرون 4 ماه بیشتر کار نکرده

  20. مهدی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم پراید دارم.کافیه سوارش بشی وبا سرعت 100به بالا بری اونوقت میتونی از صدای دلنشینش پیچیدن باد به داخل ماشین(ارابه مرگ)لذت ببری.از شرکت سایپا بابت این سیستم هوشمند صوتی صمیمانه تشکر میکنم.سایپا مطمئن.

  21. مصطفی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من خرج کردن برای پراید از خریدنش اشتباه بزرگتری یه!
    البته منظور چیزایی مثل اون ماساژور نیست چون میشه بعدا تو هر ماشینه دیگه ای ازش استفاده کرد

    به هر حال ممنون از اطلاعات واقعا خوبتون

  22. aria

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    //ایا به نظر شما پرایدارزش 10ملیون یا 12 ملیون را داره اگر جواب شما بله هست ایا میدونیدتمام قطعات پراید را اگر خودمون بخریم 5ملیون هم نمیشه با این حال هم مگن پراید ماشین گران قیمتی نیست بدبختانه که هست//

  23. aria

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    به نظر من هرکس بخواهد خود کشی کنه ولی میترسه یه پراید بخره کارش خوب پیش میره

  24. awdell

    ۲۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    از امیر عزیز واقعأ ممنونم. راهکارای خوبی پیشنهاد داده بودن. من مرداد سال نود یه 132sx صفر خریدم. خود ماشین از اول هیدرولیک بود ولی بعد از چهار ماه که منتظر شدم هم از ماشین مطمئن بشم که نسبتأ سالم بودو هم گارانتی 4500 کیلومترش برسه، بعد از کلی تحقیق بین تعمیرکارای اتومات، دادم گیربکسشو تبدیل به گیربکس سه دندهء اصل کره ای کردن.همونایی که روی پرایدای اتوماتیک سال 80 تا 82 تو کارخونه بود. البته چون ماشین پراید ارتقاء یافته یا+HP نبود میشد اینکار رو کرد. کارکردش عالیه و موقع رانندگی تو خیابون اونم زمان اوج ترافیک توی شهر واقعأ ادم راحته. کارکرد گیربکس فوق العاده ست. البته از اون زمان تا الان که تقریبا نزدیک به 6 ماه میگذره تنها 3 عیب پیدا کرد که اولی صدای تق تق عجیبی بود که زمان پرگاز حرکت کردن از قسمت فلای ویل گیربگس بلند میشد که پیش اتوماتکار که رفتم گفت مال برخود دنده استارت به فلای ویل که با گذاشتن چند واشر خیلی کم قطر دور پوسته استارت این مشکل به کلی برطرف شد. دومی بعلت اینکه طول میل پلوسای فابریک پراید که تو کارخونه نصب میشه استاندارد نیست زمان تخت گاز حرکت کردن ماشین صدای هرهر از زیر لاستیکا بلند میشد که اتوماتکار با تراشکاری میل پلوس سمت راننده به اندازهء 6 میلی متر این مشکل رو به کلی برطرف کرد. گفتم که اشکال از تراز نبودن و خطا داشتن میل پلوس بود. و اخرین مشکل که ماه پیش بروز کرد،استارت نخوردن ماشین در همون استارت اول زمانیکه گیربکس کاملأ داغ میشد، بود. مثلأ یادم دفعه اول پشت چراغ قرمز چهارراه شهدا( که مشهدیها میدونن واقعأ خندق بلاست) ماشینو خاموش کردم و بعد از 4 دقیه زمان سبز شدن چراغ استارت زدم که بعداز 6 یا 7 بار استارت زدن تازه ماشین روشن شد و راه افتادم البته کلی هم فحش خوردم :( ماشین اصلأ استارت نمیخورد و فقط یه صدایی شبیه تلفظ حرف “ق” از تو موتور بلند میشد که بعد از مراجعه به اتوماتکار بنده خدا استارتو برام کلأ عوض کرد. علت هم اتومات استارت بود که زمان داغ شدن و فقط هم زمان داغ شدن گیربکس کاملأ حرکت نمیکرد تا فلای ویل رو به چرخش دربیاره وگرنه زمان روشن کردن ماشین بعد از مدت طولانی با یه نیش استارت موتور روشن میشد. البته قبل از اتومات کردن ماشین بنده خدا اتوماتکاره بهم گفته بود چون ماشین داره با گیربکس دست دوم اتومات میشه درصد خطا داره برا همین خود طرف بعد ازاینکه گیربکس اتومات دست دوم رو حسابی سرویس میکنه و داخلش روغن گیربگس ACDelco آمریکایی اصل میریزه، 6 ماه هم ضمانت بدون چون و چرا به مشتری میده. تمام رفع عیب این مشکلات من هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای به اتوماتکار انجام شد. بقیهء اتوماتکارای مشهد حاضر نبودن حتی یه روز بهت گارانتی بدن و این بنده خدا 6 ماه فیکس بهم گارانتی داد. از اونایی که قبلأ پیشش اتومات کرده بودن هم که سوال کردم گفتن بعد از پایان گارانتی برای رفع عیوب هزینهء ناچیزی ازت میگیره. که البته ماشین من الان هیچ مشکلی نداره و بعید میدونم حالا حالا ها مشکل پیدا کنه. همه چیزش هنوز تو گارانتیه، فقط نمایندگی گیربکس و استارتو برای گارانتی قبول نمیکنه. تعمیر میکنه ولی باید هزینه شو بدی. متأسفانه قطعات نوی کره ای مثل استارت این گیربکسا یا حتی خود گیربکسا تو بازار نیست ولی اگه بخوایین استارت چینی ملعونش فراوونه که اصلأ و به هیچ عنوان توصیه نمیشه. شاید بپرسین که چرا اتوماتش کردم؟ برای اینکه من یه پراید مدل 82 اتومات از اخرین سری ساخت داشتم و 8 سال نگهش داشتم ولی سال نود مجبور شدم بعلت کارکرد بالای ماشین بفروشمش. راستی هزینهء اتومات کردن اون موقع با دلار 1300 تومن برام در اومد 1.200.000 تومن. البته گیربکس و استارت ماشینمو بنده خدا ورداشت. اگه میخواستم لوازم ماشینو ندم برام 1.450.000 تومن در میاومد. بعد از پرس و جو بین اوراقیای مشهد یا گیربکس سازای معروف ( مثل بیدگلی ) دیدم طرف داره نسبتأ معقول قیمت میده که منم راضی شدم لوازمو ورداره.
    خلاصه اینکه داشتن پراید اتوماتیک نه بده نه خوب البته در مقایشه با ماشینای خوب. ولی واقعأ بینهایت راحت زمان رانندگی و اقتصادیه مخصوصأ الان که یه قرون مردم هم یه قرونه. در ارتباط با مصرفش من اخرین بار که امتحان کردم با یک باک پر بنزین (تقریبأ 37لیتر) با متوسط سرعت 45KM فقط و فقط در شهر دقیقأ 400 کیلومتر راه رفت که میشه به ازای هر 100KM، ده لیتر. فکر کنم انشای مفصلی گفتم. فقط خواستم تجربهء خودمو از این کار نادر بیان کنم. بچه ها اگه سوالی داشتین جوابگو هستم. به هر صورت از حوصلتون ممنونم و براتون ارزوی بهترینا رو دارم.

  25. علي اصغر فولادپناه

    ۲۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    مطالب جالبی بود از همه دوستان تشکر می کنم.
    بهتر بود مکانهایی هم برای خوشگلاسیون ماشین پراید معرفی می شد.
    نمیدونم مدیر سایت این اجازه رو میدن یا نه ؟
    البته اگر امکانش باشه ! من جهت هیدرولیک کردن پراید میتونم دوستان رو راهنمایی کنم لوازم رو دست اول و آک کره ای خرید کنند( البته مونتاژ ایرانه)
    با تشکر فولادپناه
    09151135412
    aa_foladpanah@yahoo.com

  26. alishahin

    ۲۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    میخوام بند 1 مقاله رو اجرایی کنم.
    کجا باید برم ؟
    لطفا مساعدت نمایید.
    علی شاهین

  27. مجتبی کی

    ۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ، آقا میدونید آمار کشته های تصادفات با ماشین های تولید داخل 3 برابر کشته های ( شهید ) جنگه ؟؟؟ این یعنی چی ؟؟؟ این یعنی این که ما در ایران به قول استادمون : 2 تا کارخونه بزرگ اسلحه سازی داریم به نام ایران خودرو و سایپا .
    بعد ما این ماشین ها رو مثلا ارتقاع میدیم . در اصل ببخشید خر همون خره فقط پالونشو عوض میکنند .
    به امید سلامتی تک تکتون

  28. پسر بارونی

    ۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . ماکه 6 ساله پراید داریم از لحاظ کیفیت یک

    خودوری خونوادگی افتضاح هست با وجود اینکه کم خرجه

    اما خیلی توی کارمو به جای وانت ازش استفاده میکنیم

    و حسابی هم کارمون رو را میندازه. هم وانت هم سواری

    شایدم هایلوکس داریم خودمون بیخبریم ! !

  29. محمد رضا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام من راننده سایپا هستم و وظیفه ام بردن ماشین و رسوندنشون به نمایندگی های داخل تهرانه بله ماشینای صفر کیلومتر خشک که بهتون بگم ماشینایی که از کارخونه سایپا در میان همه جورش هست از چپی بگیر تا ……یکی کولر نداره یکی ظبط نداره سرتونو درد نیارم که اوضاعشون واقعا خرابه و وقتی هم که میرسه دست راننده تا بره نماینگی که معلوم نیست کجاست توش مسافر سوار میشه درا ریگلاژ میشن موتور ماشین از گرمای بیش از حدی که راننده انقد بهش گاز داده و تولید شده میشه باهاش اهن رو ذوب کرد و تا این که میرسه نمایندگی و یه بدبختی میره اونو میخره هر وقت رفتید ماشینو از نمایندگی تحویل بگیرید متوجه حرف من میشید که کیلومترش کم کم 40 تا ثبت کرده که تو پراید این مساله نیست چون برو بچ راننده فیوزو میکشن ولی تو بقیه محصولات اینجوری نیست اینو گفتم که موقعی ماشینو تحویل گرفتید خودتونو الاف اب بندی ماشین نکنید چون قبلا اب بندی شده اونم چه اب بندی

  30. سا سان

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    استاد پرایده ها آخه کسی واسه ی به قول خودتون مرسدس اس اینقدر خرج میکنه اگه راننده ی بدبخت اینقدر پول داشت ماشینشو عوض می کرد تا بره جز آدمای خاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا