سلام،
پسر بچه رو به پدرش کرد و گفت بابا چرا ما پراید داریم.
پدر پرسید: چطور مگه؟
پسرگفت: آخه دوستام تو مدرسه میگن چون ما پول نداریم که پراید سوار میشیم.
پدر که تو وضعیت بدی واسه جواب دادن بود با کمی مکث گفت، پسرم اونها نمی دونن که پراید بهترین ماشینه، اگه تو خیابون رو نگاه کنی میبینی اکثر مردم پراید سوار میشن، البته تو به دوستاتت این نگو چون اونها هم می فهمن پراید چه ماشین خوبیه می رن بخرن
مکالمه فوق تصویر یه سئوال که شاید تو ذهن خیلی از بچه باشه واسه همین من پراید رو واسه مطلب امروز به نقد کشیدم.
الان که این مطلب رو می نویسم حدود ۷ روز یه پراید ۱۳۱ تحویل گرفتم و امروز ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ روز سه شنبه است. من قبلا پراید داشتم و تجربه سواری اون رو تو چند مدل مختلف و از سالهای مختلف تست کردم و شاید اینطوری من به عنوان یه پراید سوار حرفه ای شناخته بشم، با همه این احوال لذت سوار شدن یه ماشین صفر کیلومتر حتی اگه اون پراید باشه زیاده، حتی گاهی از توهم زیاد فکر می کنم راننده اون بنز۵۰۰ که از کنار من داره رد میشه با نگاه حسرت آمیز به من و ماشینم نگاه می کنه، خوب از تخیلات و لذت داشتن ماشین صفر که رد بشیم می خوام تجربه این ۷ روز رو به شما بگم، گرچه می دونم الان بعضی از شما دارید میگید این یارو چه دل خوشی داره که فکر می کنه مطلب نوشتن راجع به پراید موضوع جذابیه، ولی من با خودم فکر کردم وقتی بالای ۵۰ درصد مردم ما پراید سوار میشن پس پراید هم علاقه مندان زیادی داره، گرچه شاید اگه موضوع مربوط به آخرین مدل بنز بود جذاب تر به نظر می رسید ولی اجازه بدید پراید سوارها هم از یه مطلب راجع به ماشین هاشون داشته باشن.
تغییرات داخلی
تغییرات داخلی پراید باعث شده وقتی سوار اون میشید حس تازه ای داشته باشید، البته من چون یه کم خوره ماشین هستم قبل از تحویل ماشین حسابی تو اینترنت به مقایسه طراحی داخلی این مدل با ماشین های مشابه و روز دنیا داشتم و نتیجه اش این بود که مهندس های سایپا خیلی تلاش کردن تا روح جدیدی تو این ماشین سوار کنن و به نظر من میشه گفت موفق هم بودن ولی با این احوال با ماشین های روز دنیا که هم کلاس پراید( کوچک شهری) محسوب میشن فاصله زیادی دارن، حالا اگه بخوام، اجمالی تغییرات داخلی رو برای شما بگم می تونم تو چند خط خلاصه کنم:
– تغییر کامل جلو داشبورد ( خیلی بهتر و زیبا تر شده)
– تغییر جلو آمپر ( خیلی بهتر شده)
– تغییر کلید های کنترلی مثل کولر و بخاری ( خیلی بهتر و زیبا تر شده و البته به نظرم از MVM 110 قرض گرفتن)
– نصب رادیو پخش CD به همراه پورت USB
– تغییر غربیلک فرمان
– تغییر دریچه های بخاری و کولر
– نصب کلید کنترل وضعیت چراغ جلو
– تغییر رو دری ها و دسته دنده
– تغییر صندلیهای و نصب اهرم تنطیم صندلی
– بهبود عملکرد کلاچ
– و ….
همه تغییرات بالا به نظر من مثبت هستند حتی اگه قرضی هم باشه باز تو ارزیابی من مثبت به نظر هستند و اما تغییراتی رو که من نمی پسندم:
– دستگیره های درب بازکن کیفیت خوبی ندارن و خیلی ضعیف به نظر می رسن
– تو اکثر قسمت های ماشین پلیسه در کناره های قطعات مشاهده میشه
– اکثر قسمت های پلاستیکی جانبی و کلیدها موج دارن و بی کیفیت به نظر می رسه.
– برجستگی و یا قوس زیاد روی غربیلک فرمان (به سختی میشه قفل فرمان نصب کرد که صدای بوق رو در نیاره)
– سرو صدای اضافی درب های جلو در هنگام روشن بودن موتور
– و …
ماشین سواری
بعد از بررسی داخل ماشین باید سواری اون رو هم بررسی کنم که به نظر من با وجود اینکه هنوز پراید سوار شدیم عملکرد بهتری از مدل های قبلی داره و موتور نرم تر کار می کنه و فرمان اون هم علی رقم اینکه هیدرولیک نیست(مدل اس ال) خیلی بهتر از مدلهای قبلی کار میکنه، عملکرد بهتر کولر در مقایسه با مدلهای های قبلی (به نظر کانالهای کولر اتلاف انرژی کمتری دارن)، در قسمت گیربکس هم میشه گفت دندها بهتر تعویض میشن و همچنین بعضی از قطعات داخل موتور هم مثل قسمت انژکتور به نظر با کیفیت تر شدن.
موارد بالا تغییرات مثبت این مدل از نظر بنده است، همچنین از تغییرات منفی میشه به بیشتر شنیده شدن صدای موتور در داخل عنوان کرد که به نظر من نشون از عایق بندی ضعیف تر داره و یا میشه به جنس ضعیف تر رادیاتور اشاره کرد.
در ادامه تغییرات ظاهری اون هم که البته اندک تغییرات رو داشته میشه به چراغ جلوهای شکیل و یکپارچه اشاره کرد و البته قاب متفاوت چراغ های عقب که خیلی حرفی برای گفتن نداره.
نواقض ذاتی پراید
همونطور که در قسمت های قبلی اشاره کردم پراید در مقایسه با خودرو های همکلاس خودش فقط از نظر کلاس عمومی ماشینها بدون در نظر گرفتن قیمت، ایراداتی داره که میشه گفت اونها ذاتی هستند تو مقایسه باید بگم ماشین های هم رده پراید مثل: پژو ۲۰۶، فیات ۵۰۰، مینی کوپر، هیوندای i20، مزدا ۲، تویوتا یاریس و … برتری های دارن که اونها رو تبدیل به یه ماشین روز کرده و یه جورایی سخته که پراید رو با اونها مقایسه کرد در عین حال باید نواقض ذاتی پراید عبارتند از:
– قدرت کم (با وجود داشتن موتور ۱۳۰۰ فقط ۶۳ اسب بخار قدرت داره درحالی که ماشینهای مشابه از ۷۵ اسب بخار به بالا قدرت دارن)
– ضعف سیستم جلوبندی
– ضعف سیستم ترمز ( حتی در مدل های مجهز به ABS)
– طراحی داخلی ساده (مثلا اگه تو ترافیک خسته بشی و بخوای دستت رو جایی برای استراحت بزاری جایی پیدا نمی کنی)
– عایق بندی ضعیف
– وزن کم ( در سرعت زیاد این عامل بسیار خطرناک خواهد بود)
– طراحی بدنه قدیمی ( مربوط به دهه ۸۰ میلادی)
– رنگ بدنه ضعیف ( با کمترین ضربه رنگ مخدوش خواهد شد)
– حجم باک کم ( تو استانداردهای نانوشته، ذکر شده باید بتونی مسافت ۶۰۰ کیلومتر رو بدون سوخت گیری طی کنی که این مورد الان تو ماشین های روز دنیا اجرا شده)
تاریخچه
اگه به تاریخچه پراید نگاه کنید، به فورد فستیوا می رسید که تا سال ۱۹۹۸ هم در آمریکا تولید می شده و در مدل ۳ درب و در کلاس خودش اقبال خوبی هم داشته و به موازات فورد، شرکت کیا اون رو تبدیل به یه ماشین ۵ درب و در ادامه مدل ۴ درب صندوق دار میکنه، این ماشین ابتدا یه ماشین کوچک شهری بوده و باید انتظار همین کالا رو داشته باشیم ولی وقتی که تو ایران معمولا با توجه به قیمت ماشین اکثر مردم اون رو سوار میشن، یه جواریی همه نو کارایی برای اون تعریف میشه و انتظارات بالا میره مثلا استفاده به عنوان تاکسی، ماشین خانواده، ماشین مسافرت، ماشین کار و حتی بعضی ها پراید رو اسپورت می کنن (جواد بازی در میارن) … ولی اگه به استفاده اصلی اون نگاه کنیم به نظر من و در شرایط کنونی قیمت های ماشین تو ایران، نمره قابل قبول رو خواهد گرفت، البته یه توصیه ای هم به دوستان سایپایی دارم و اون اینکه همون طور که حتما شما هم می دونید تغییرات تو ظاهر و بدنه ضمن بهبود شکل ظاهری، کمک می کنه مشتریان رضایت بیشتری داشته باشن و حالا که شما به این حد رسیدن که مدل ۱۳۲ رو طراحی کنید، دمیدن یه روح تازه مثل تیبا(حتی اگه جلوی ماشین زشت باشه) در پراید تجربه کردید، تغییرات در غالب های بدنه تو این ماشین هم نباید کار خیلی سختی باشه، ولی حداقل با این کار به مصرف کننده های پراید تو ایران که اتفاقا کم هم نیستند احترام خواهید گذاشت.
در پایان این مطلب می خوام بگم اونهایی که به فکر ماشین نو در این قیمت ها هستند صرف نظر از اینکه انتخاب دیگه ای ندارن (به غیر از MVM110)، پراید ۱۳۱ و یا هم خانواده های مشابه اون مثل ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۴۱ ماشین خوبیه و شما را به درسر نمی اندزه ( البته اگه شانس بیارین) ولی مهمتر از همه اینکه با چشم باز و بدونید چی می خرید و انتظار یه ماشین کوچک شهری رو داشته باشید تا کمتر پراید رو با ماشین های روز و مدل بالا مقایسه کنید، در ضمن توصیه می کنم به غیر از رنگ سفید به رنگهای دیگه فکر کنید چون الان رنگهای خوبی تو بازار موجوده، البته امیداورم یه روزی ماشینی رو که آرزو دارین بخرین و اون موقع اگه به زمان داشتن پراید فکر کردید خاطره خوب از این ماشین یادتون بیاد و ماشین سازهای ما هم یاد بگیرن ماشین خوب و با کیفیت تولید کنن و به مصرف کننده و خواسته هاش احترام بگذارن.
نویسنده: وحید گودرزی
محمد
۵ خرداد ۱۳۹۱بابا چرا اینقدر درازش می کنین.
ماشینی که بخاری نداشته باشه به چه دردی می خوره؟؟
تو مشهد ، تو برفا ، با اون سرمای شدیدش زدیم بخاری ( تازه فقط جای شیشه جلو بخاری داره ) 20 دقیقه ای طول کشید تا گرماش رو احساس کردیم.
سعید
۶ خرداد ۱۳۹۱به قول رفیقم هر وقت توی زمستون میخواد بگه بخاریتو روشن کن میگن روشن کن این کولرتو….. سنبل آزادی به سبک ایرانی پرایده
ali.gh
۷ خرداد ۱۳۹۱سلام.هرچقدرهم بدباشه فعلاکه پرفروشترینه.هرکی میگه بده نخره مثل من پولشو نگهداره تایه زمانی مجزه شه خوبشو بخره.
سعید
۸ خرداد ۱۳۹۱زهی خیال باطل….قرار بود سال 88 تعرفه کم بشه یه اتفاقی افتاد که به خاطرش تا الانم کم نشده دیگه هم نمیشه…برو وقایع اسفند 88 رو بخون میگیری داستان چیه
ali.gh
۷ خرداد ۱۳۹۱خیلی خوب توضیح دادید .ممنون از نوشتتون
امین
۱۰ خرداد ۱۳۹۱هر کس به اندازه قدرت خریدش
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۱البته دوست عزیز، درباره تاریخچه پراید:
پراید هاچبک در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت، سپس در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.
iraj
۲۴ خرداد ۱۳۹۱آخه جان من پرایدچیه که بری تاریخچه اش رابخونی؟اگه تاریخچه اش رو می خوایی بروتاریخچه ی سنگ قبرروپیداکن وبخون
21ali
۱۳ خرداد ۱۳۹۱بعداز از بین رفتن آدمک تست در صدد رفع عیب بر میان ولی بع از ازبین رفتن آدم چی؟
21ali
۱۵ خرداد ۱۳۹۱پراید وسیله ای برای رسیدن به لقا الله.
iraj
۲۳ خرداد ۱۳۹۱آفرین مخصوصااگرجلوی ماشین بشینی بایداول وصیت نامه ات راقبل ازحرکت بنویسی
م.ع
۲۷ خرداد ۱۳۹۱ما که چهل ساله پراید سوار میشیم هنوز نمردیم مگه شما چطوری تو پراید میشینید که باید وصیت نامه بنویسید ؟؟؟؟؟؟
www.Stefan.IR
۱۵ خرداد ۱۳۹۱سلام
ممنون از مطلب خوبی که گذاشتید
به من که اطلاعات به درد بخوری داد.
اجرتون با آقا . . .
ali.gh
۱۷ خرداد ۱۳۹۱چراپراید میخریم؟ مجبوریم
شیرزاد
۲۲ خرداد ۱۳۹۱پراید=ماشین کنترل جمعیت
شیرزاد
۲۲ خرداد ۱۳۹۱…
شاهين
۲۲ خرداد ۱۳۹۱ای بابا،دلتو خوش کردی به اینکه داشبوردشو عوض کردن یا جلو آمپریشو!!!
بابا بسه دیگه چقد پراید تولید میکنن بخدا خسته شدیم از این همه تنوع …
ebi
۲۲ خرداد ۱۳۹۱یه مثل قدیمی هست که میگه:
(( مرگ دست خداست ، پراید وسیله است ))
iraj
۲۳ خرداد ۱۳۹۱هی خودتونو بکشید؟بابابسه؟بابامگه نمی گین بده دوسال نخرین بزارین شرکت سایپاادب بشه یاورشکسته بشه
فرید
۲۳ خرداد ۱۳۹۱سلام
طبق تست های بعمل آمده در مرکز تست سایپا از جمله تست تصادف از روبرو، متاسفانه مشخص گردید در هنگام تصادف برخلاف طراحی های جدید که هنگام بروز تصادف موتور ماشین به سمت زیرپای راننده و سرنشین جلو حرکت می کند تا آسیب کمتری به دونفر وارد شود.
در تست پراید موتور حالت رو به سمت بالا (قفسه سینه به بالا) را در هنگام تصادف از خود نشان می دهد تا به حال نسبت به رفع این نقص (اداره یا سازمان یا مغازه!!! استاندارد ایران) اقدام موثری انجام نداده است.
سجاد
۲۳ خرداد ۱۳۹۱ایران یکی از 3کشور ثرتمند معادن ومنابع طبیعی هست اما این پولها کجا میره …. ومردم بیچاره باید چی سوار بشوند…. تو رو بخدا نخرید نخرید نخرید بفکر زن وبچه هاتون باشید اون بیچاره ها چه گناهی کردن که باید سند مرگشون رو امضاکنید(با خرید پراید)!!!!!!!!!!!!!
ali
۲۴ خرداد ۱۳۹۱پراید در ایران مثل یه ضرب المثل میمونه
(آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته)
حسام
۱ تیر ۱۳۹۱آش کشکی در کار نیست , نمیخریم تا یا درست بشن و یا نابود
مهرداد
۲۵ خرداد ۱۳۹۱با سلام من از بچه گی ماشین های بسیار زیادی را دیدم ولی بزرگترین نقص پراید بدنه آن هست واقعا در حد یک اسباب بازی است توصیه من به تمام دارندگان آن با توجه به ترمزوفرمان ضعیف اش بسیار با احتیاط رانندگی کنند چون صرفه نظر از خسارت مادی سنگین جان شما بسیار در خطر است!
مهرداد
۲۶ خرداد ۱۳۹۱بابا به خدا به کی برم بگم؟
خداوکیلی به ترمزاش دقت کردین؟؟؟
موقع ترمز گرفتن مثل لقمه های دوچرخه عمل میکنه!!!
دارم جون میکنم بلکه پولام جمع شه برم pars lx بگیرم…(البته اگه باشه دیگه)
خدایا خودت کمک ما فقیر فقرا بکن…
MATIN
۳۰ خرداد ۱۳۹۱همه چند لحظه سکوت !
میخوام به حال اون بچه گریه کنم !
بدون شرح!
POOOOOUYA
۳۱ خرداد ۱۳۹۱پرایدو فقط به خاطر مصرف کمش و کاراییش میخرن
حسام
۱ تیر ۱۳۹۱با اهداء سلام به خدمت شما خواننده عزیز
بزرگترین مشکل مردم عزیز مااین هست که لذت سواری و لذت رانندگی با اتومبیلهای استاندارد و به روز رو ندارند و اون دسته از مردم شریف که توان خرید ماشینهای روز رو با قیمت ۳ برابر رو دارند فقط میتونند از این استانداردها بهره مند باشند , قطعا اگر مردم کمی سعه صدر بخرج بدهند و چند سال مثلا ۵ سال از ناوگان عمومی استفاده بکنند و پولی رو که با زحمت بدست آوردند خرج آفتابه و لگن های تولید داخل نکنند قطعا این شرکتها مجبور خواهندشد تا به یک باز نگری و نو اندیشی جدیدی دست بزنند , بنده به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم که سوار یک ماشین تولید داخل بشم اما باید حد اقل استانداردهای جهانی رو داشته باشه و این حق قطعی مردم هست مثل انرژی هسته ای اما در همون سطح و در همون کیفیت عالی .
ببخشین که سرتون رو درد آوردم .
آرش
۲ تیر ۱۳۹۱در بازار انحصاری ایران حق انتخاب با مشتری نیست بلکه با خودرو سازه. هزینه ها در کشور ما برابر یا حتی بالاتر از اروپاست ولی درآمدها برابر با کینه و ساحل عاج و جاهای مشابه است. خوب حالا با این اوصاف نمی شه فهمید چرا مردم ما آشغالی به نام پراید می خرن که برای شرکت سایپا نقش گاو شیرده رو بازی می کنه.
مرتضی از قم 3تیر91
۳ تیر ۱۳۹۱بنده چند سال پراید دارم وفقط دعا می کنم اتفاقی برام نیافته باور می کنیدخیلی وقت ها در رانندگی مشغول فکر کردن به این موضوع هستم.اگر مجبور نبودم یک ساعت هم سوارش نمی شدم.
mohammad
۵ تیر ۱۳۹۱ای بابا شما چرا اینجوری هستید به جای اینکه از نویسنده تشکر کنید میایید این حرفارو میزنید
حالا پراید هر ماشینی میخواد باشه اصلا عامل قتل مردم هستش کاری به این حرفا ندارم ولی الان نصفه مردم پراید دارن و نصف مردم هم میخوان بخرن پس باید مردمو آگاه کرد
ممنون از شما مطالب مفیدی گفتید
شاهين از بوشهر
۶ تیر ۱۳۹۱سلام
پراید می خریم : چونکه :
1-اکثر ما ایرانی ها تجریه اولیه رانندگی خودمان را با ماشین های ارزان قیمت شروع می کنیم
قدیم ما : پیکان و رنو 5 و هیلمن و فیات 131 و آریا شاهی …..
الان : پراید و روا و پی کی و ماتیز چینی و….
2- پراید برای هر خانواده ایرانی حکم ماشین دمه دستیه
3-پراید در سبد خودرو هر خانواده ایرانی دیده میشه
4- ماشین ضعیفیه ولی اکثر خانواده های ایرانی رو هرکجا برده از زاهدان گرفته تا قشم و بندرامام و سرخس و کردستان و مرز رازی
5-کم مصرفه
6-قطعات هرکجا گیر میاد
7-مکانیکیش ارزونه
8- ماشین تمام شرایط آب و هواییه چه تو شمال چه ت وجنوب
9- حکم پول نقد رو داره هروقت اراده کنی می فروشیش
قبول دارم در مجموع ماشین ضعیفیه ولی در مجموع محبوبه
ali
۸ تیر ۱۳۹۱az docharkhe past tare ,,,
Alpha-Beta
۱۳ تیر ۱۳۹۱اول ممنون بابت مطلب عالی(مطمئنی؟!!) دوما من قصد داشتم یکیشو بخرم ولی کلا نظرم عوض شد!! چرا؟ چون واقعا ماشین آشغالیه و… (رعایت ادب) نمی دونم همچین ماشینی که دارن با این قیمت می فروشن اونم غیر داخلی (مثلا مونتاژ شده و داخلی حساب می آد) اگه داخلی بود چقدر می دادن؟!!
با اینکه مصرف ماشین هایی همچون 206 و سمند یه خورده بیش از انتظاره ولی به نسبت قیمت می ارزه(شک نکن).
من می رم همون رو می خرم که می خام و به اونایی که ندارن یا نداشتن(مث خود بنده ک تحمل کردم) و حالا دارن(ـم)، می تونن ماشین مورد علاقه و *با کیفیت تر* ـش رو بخرن توصیه می کنم پای این آشغال ها پول تمیز ندن(اگه کثیف بود مشکلی نیست).
مرسی که وقت گذاشتید و به درد دل من گوش دادید.
راستی ایران پولاشو که از نفت و گاز خامی که درمی آره رو، چیکار می کنه؟!!
راستی به کسی توهین کردم ببخشه فقط می خاستم نشون بدم ماشین بی ارزشیه.
ali27
۱۴ تیر ۱۳۹۱1-پراید برای کسانی که حدمرز سرعت خودشونو نمیدونن خطرناکه
2-اگه به قیمت واقیش که تقریبا 4 الی 5 میلیونه (یکم کمتر تامع کنن)بفروشن خوبه اما نه 10 میلیون
3-جلو بندیش ضعیفه چون آسفالت مناسب هم تو شهرها وجاده ها کمتر دیده میشه(تاوقتی کشته نده عوض نمیکنن)
4-گمرک ورود ماشینای خارجی رو زیاد کردن که مجبور باشیم قناعت کنیم به خودروی مثلا داخلی خوب بجای اون کیفیت روبالا ببرین
5-در کشورهای اروپایی وآمریکایی اگر قیمت بنزین بالاست اما ماشین ها واقعا قیمت مناسبتری دارن
مثلا در کیش چرا 10 -15 تومن میشه ی ماشین خیلی خوب خرید اما همون ماشین پلاک کشور بشه میشه 40-50 تومن(چ خبره اینقدر مالیات یا حق فلان جا و…)
ali27
۱۴ تیر ۱۳۹۱کجا رفت اون آریا
کجا رفت اون شولت رویال
کجارفت اون کادیلاک
ممکنه الان دیگه ماشین های روز دنیا در سدد کم کردن مصرف هستن اما به ایمنی-وزن-ظاهر وازهمه مهمتر قیمت هم توجه میکنن
جالبه بزرگ ترین سازنده های خودرو در دنیا تا مرز ورشکستگی رفتن اما سایپا وایران خودرو هنوز دارن میزنن.جرا؟؟؟ چون اون قدر سود میکنن که اگه کسی هم نخره سودهای قبلی میتونه براشون جوابگو باشه تا مدتی
باز ی جلو پنجره عوض میکنن با ی جلوآمپر با ی اسم جدید میدن 4تا آدم[…] هم زودی میرن میگیرن باز تا جند وقت کافیه براشون
احمد بوقی
۲۱ تیر ۱۳۹۱پراید خریدی نویسنده مبارک باشه ، این مقاله همکارتم بخون برات خوب :
http://www.pedal.ir/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%a7/%d9%be%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%af/%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%a8%db%8c-%d9%be%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%af/