حیله یا آینده؟ مسئله این است…
“من با نقشهای آمدهام تا بین آیندهای مفید و حیلهای احمقانه تفاوت قائل شوم.” من این جملات را به جانی لیبرمن بیعلاقه گفتم. او اعتقاد دارد که درب رانندهی تسلا که بهصورت اتوماتیک باز میشود یک حیله است و امیدوار است که کسی از آن دفاع نکند.
آن چیزی است که به جانی لیبرمن توضیح دادم و یک تفاوت کلیدی است. وقتیکه پس از استفاده از یک تکنولوژی جدید، آن را از دست بدهید، این ویژگی یک آیندهی مفید خواهد بود. اگر اینطور نباشد، آن فقط یک حیله خواهد بود. خوشحالم که بگویم علیرغم شک و تردیدهای ابتدایی من دربارهی دربهای اتوماتیک جلو در تسلا مدل X، به این نتیجه رسیدم که آنها حیله و فریب نیستند. البته نمیتوانم همین حرفها را دربارهی دربهای عقب فالکن هم بگویم. قطعاً نمای هر درب گالوینگ شکل، پالسهای الکتریکی زیادی را به مرکز لذت در مغزمان ارسال میکند. هر خودرویی که با اینگونه دربها ساختهشده، در کنار خیابان ترافیک ایجاد کرده است، از مرسدس 300SL 1955 گرفته تا دلارون دههی ۸۰ و مدل X امروزی. سؤالی وجود ندارد، ازدحام شکل خواهد گرفت. تناسب منحصربهفرد تسلا این است که دربهای عقب لولایی در مرکز دارند بنابراین آنها میتوانند با فشردن بازشوند اما در برخی موارد فضای کافی برای این کار وجود نخواهد داشت. به لطف حسگرهای اولتراسونیک که از میان پوشش آلومینیومی کار خود را انجام میدهند، دربها میتوانند حتی زمانی که ۲۸ سانتیمتر فاصله با خودروی کناری داشته باشند بازشوند.
در واقعیت، دربها گهگاه ضربهای را به خودروی پارک شده وارد میکنند. حداقل آنها این کار را آرام انجام میدهند و اثری بر بدنهی خودروی پارک شده نمیگذارند. میدانید که چه چیزی عالی است؟ یک درب معمولی! یا حتی یک درب کشویی مینی ون. ما نسبت به دربهای فالکن نظر مساعدی نداریم مخصوصاً آنکه گفتهشده پروژهی تولید مدل X به خاطر این دربها بیش از ۱۸ ماه به تأخیر افتاده است.
خجالت بزرگ جایی است که کل خودرو در سایهی این دربها قرارگرفته است. مدل X البته نسخهی بلندقد و پیاز دار مدل S سدان و با همهی ملزومات آن است. بهطور مشخص، پکیجهای عالی، سواری بینظیر و بالانس هندلینگ، صفحهنمایش پیشرو و کیفیت ساخت متوسط و صدالبته شتاب و سرعتی دیرباور تسلا را در دستهای خاص قرار داده است. مدل P90D با پیشرانهی ۲۵۹ اسب بخاری که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد و پیشرانهی ۵۰۳ اسب بخاری که چرخهای عقب را میگرداند، سریعترین نسخهی مدل X است. مجموعه باتریهای ۹۰ کیلووات ساعتی میتوانند درمجموع ۵۳۲ اسب بخار را تولید کنند که برای اعطای شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتری ۳.۲ ثانیهای به این کراس اوور ۲۵۰۲ کیلوگرمی کافی هستند. خب همینجا یک ثانیه صبر کنید. شتاب ۳.۲ ثانیهای تسلا این شاسیبلند را به سریعترین مدلی که تست کردهایم بدل نمیکند اما آن را دستهی مخصوصی از کمپانیها قرار میدهد. مدل X 0.2 ثانیه سریعتر از فراری انزو بهسرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. سؤالی هست؟
به نظر میرسد که این رکورد کمی کندتر از مدل S P90D است (صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۲.۶ ثانیه) اما این را هم در نظر بگیرید که مدل X 375 کیلوگرم سنگینتر از برادر سدان خود است. مدل حاضر در آزمایش از تجهیزاتی چون ردیف سوم صندلیها، پکیج یدک کشی، درب جلوی بازشوی اتوماتیک و چرخهای ۲۲ اینچی سود میبرد. وزن اضافی مانعی برای سواری خوب نیست. اگر چیزی باشد کمک میکند. کیفیت سواری علیرغم رینگهای بزرگ عالی است و در پیچهای تند حرکتهای بدنه بهخوبی کنترلشده است. مدل X در تست فیگور اِیت رکوردی مشابه با مدل S P85D برجای میگذارد. شتاب جانبی نیز قابلتحسین بوده (۰.۸۹ جی) و در تست ترمز نیز عملکردی خوب از مدل X را شاهد بودیم. صندلیهای مدل X جدید هستند و نرمتر و راحتتر از مدل سدان احساس میشوند و حمایتهای بیشتری از بدن را در پیچها به عمل میآورند. هر ۵ صندلی خودروی حاضر در تست به همراه غربیلک فرمان گرمکن دار هستند که این مورد ویژگی مهمی برای برخی از مناطق سرد است. اما الآن و در گرمای خورشید درهی کوچلا ما سیستم تهویه را دیدیم که با گرمای شدید مبارزه میکرد! تسلا میگوید که تلاشهای زیادی انجام داده تا عملکرد خوب سیستم تهویه را در همهی شرایط تضمین کند اما قدرت مصرفی این سیستم تهویهی الکتریکی زیاد است و توجه ما را به دیگر اختراع بزرگ تسلا یعنی شیشهی جلوی بزرگ جلب میکند. ادعاشده که این بخش بزرگترین قطعهی شیشهی خم استفادهشده در خودرو است و شیشهی جلوی مدل X تقریباً تا بالای سر سرنشینهای جلو کشیده شده است. شیشه تا بخش معمول در همهی خودروها شفاف است اما بعدازآن قسمت بهتدریج در بالا رنگی میشود. برای دوستداران خورشید این احتمالاً شگفتانگیز است اما مطمئناً کار سیستم تهویهی گرسنهی تسلا را آسان نمیکند. و پس از خارج شدن از تسلا و وارد شدن به خودرویی معمولی چه پیش میآید؟ ما شیشهی جلو یا دید وسیع را از دست نمیدهیم. پس آن حیله است! طبق معمول داشبورد تسلا توسط صفحهی لمسی بزرگی احاطهشده است. خودروسازان سنتی سالهای زیادی را صرف کردهاند تا به این نوع تکنولوژی دست یابند و اکثراً شکستخوردهاند. با پاسخی فوری، ساختار منوهای جالب و سیستم ناوبری هوشمند این صفحه بافاصله بهترین صفحهنمایش بازار است. مدل X ما سیستم صوتی ارتقا یافتهای دارد و عملکرد آن بهخوبی برند سازندهاش است. سخن گفتن از تکنولوژیهای تسلا بدون نام بردن از سیستم رانندگی خودکار بیفایده است، سیستمی که یک دهه جلوتر از اکثر سیستمهای نیمه خودران دیگر خودروسازها است. صندلیهای ردیف دوم بهگونهای نصبشدهاند که فضای پا و فضای زیر صندلی زیادی را فراهم میکنند. متأسفانه صندلیها به جلو خم نمیشوند. بهجای آن صندلیها میتوانند بهمنظور دسترسی به ردیف سوم کج شوند. نبود صندلی مرکزی در ردیف دوم فضای زیادی را ایجاد کرده است. این فضا مفید است زیرا محل نصب صندلیها جایی قرار دارد که پاهای سرنشینهای ردیف سوم آنجا قرار میگیرد. ساختارهای مرسوم صندلیها عملکرد کمتری نسبت به این نوع صندلیها ندارند و ما را مجبور میسازند تا به این نتیجه برسیم که این صندلیها همانند دربهای فالکن و شیشهی جلوی پانوراما، بیش از اینکه کاربردی باشند، استایل بالاتری دارند. صحبت از استایل خودرو شد، باید گفت که جزئیات خودرو ازجمله چراغهای جلو و عقب بدک نیستند اما تناسبات یک کرگدن آبستن را به نمایش میگذارند! خودروی الکتریکی قطعاً بندهی آئرودینامیک است و ضریب درگ این خودرو طبق ادعای تسلا فقط ۰.۲۴ است که ۲۰ درصد بهتر از دومین شاسیبلند برتر است.
قیمت پایه: ۸۱۲۰۰ دلار
قیمت در هنگام تست: ۱۳۵۴۰۰ دلار
مشخصات خودرو: پیشرانه در جلو و عقب، چهارچرخ متحرک،۴ درب شاسیبلند
پیشرانهها: القای متناوب سه فازی، ۲۵۹ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ پاوند فیت گشتاور در جلو – ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۹ پاوند فیت گشتاور در عقب – ۵۳۲ اسب بخار قدرت و ۷۱۳ پاوند فیت گشتاور بهصورت ترکیبی
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع: ۵.۰۳/۲.۰۷/۱.۶۵ متر
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳.۲ ثانیه
مسافت یکچهارم مایل: ۱۱.۷ ثانیه با سرعت ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: ۰.۸۹ جی
Iman mclaren p1
۳۰ فروردین ۱۳۹۵حرف نداره…
ولی بخدا میشه طراحی داخلی بهتری کردا…
علي
۳۰ فروردین ۱۳۹۵مطلب خیلی حرفه ای نوشته شده . نویسنده چراغ خاموش از این خودرو حمایت کامل میکنه ولی بدون اینکه خواننده از خودش واکنش منفی نشون بده(هر چند به ایرادات خودرو کم و بیش اشاره میکنه). این یعنی اوج حرفه ایی تبلیغات کردن. نظر من به شخصه در این که انقلابی در صنعت خودرو داره بوجود میاد که از آلودگی و کثیفی بنزین رها بشیم و خودرو تو این خیابونای شلوغ برامون برونه خیلی خوشحالم . اما باید صبر کرد ودید خودروی تسلا که با تبلیغات هنگفت تعداد زیادی خودرو فروخته میتونه ثابت کنه پولی که پرداخت کردین نسبت به خودروی تحویلی به شما ارزشمند هست یا نه باید حداقل این خودرو بالای ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر رو در شرایط مختلف و گذشت زمان حداقل ۵ سال طی کنه تا بشه روی خودرو قضاوت کرد و حساب باز کرد.(از جمله تستها باید در دمای بالای ۴۰ درجه و بلعکس -۳۰ انجام بشه ) و ضمنا خدمات پس از فروش در سراسر کشورها و پشتیبانی قطعات و باطری و این نکترو هم نباید فراموش کرد رقبا قدر و با سابقه آیا بیکار میشینند یا آس برنده خودشون را کی رو میکنن هم میتونه فاکتورهای زیادی در فروش و موفقیت تسلا باشه.
بهنام طیبی
۳۰ فروردین ۱۳۹۵واقعا عالیه.خیلی شیک و لوکس.افرین به تسلا موتورز
fcmz
۳۰ فروردین ۱۳۹۵چقدر زشته!
چقدر طراحی داخلیش سرد و بی روحه.
بهنام طیبی
۳۰ فروردین ۱۳۹۵اصلا باهات موافق نیستم.تسلا یکی خودروسازان با تکنولوژی بالاست دوست عزیز.اشتباه نکن
fcmz
۳۰ فروردین ۱۳۹۵هر قدر شرکت تسلا پیشرفته باشه ولی بازم نمیشه منکر سردی طراحی داخلیش شد. هر چند به نظر من طراحی خارجیش هم زشته.
خداییش به مدل های تسلا میگن لوکس به ماشین های المانی هم میگن لوکس. شما ترکیب چوب و چرم وغیره که با دقت زایدالوصفی داخل ماشین های المانی و امریکایی میبینی با صحفه بزرگ دیجیتالی مسخره تسلا مقایسه میکنی!!!
محمد
۳۰ فروردین ۱۳۹۵به نظر من که عالیه..
طراحی خودرو هم خیلی خوبه..طرح تسلا یکم متفاوت ازماشینای دیگست وهمینش خوبه
طراحی داخلیم..خب بیانگر تکنولوژی هست که به زخ میکشد.کنسول وداشبورد خودروهای تسلا هیچ اثری از دکمه و…وجود نداره.همه چیز با تکنولوژی لمس وحتی پیشرفته تر طراحی شده
بیشتر ی جور طراحی های خاص توی تسلا هست وبیشتر رو اورده به تکنولوژی که قدرت خودشو نشون بده
بهنام طیبی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵خوب سلیقه ها متفاوت.
علي دانشمند
۳۰ فروردین ۱۳۹۵چه بهتراز اینکه خودروهای برقی هوارو آلوده نمیکنه؟؟؟؟ محشره (دوستش میدارم)
مرسی از تسلا که که با خودروهای برقی کاری کرده که جذابیت پیدا کردن
نکته ای که وجود داره اینه که خودروهای برقی برخی از هیجان های خودروهای بنزینی رو نداره برای مثال صدای گزوز، خیلی ایده بدی هست که جایگزین صدای اگزوز از اسپیکر و بلندگووو بیاد !!! بجای این کار که میخواد نقصان نبود صدای اگزوز رو جبران کند؛ بجاش باید جایگزین مناسبی قرار بدن؛ مثلا یک ایده ی هیجان انگیزتر که خودروی بنزینی از داشتنش محروم باشه و انحصارا مخصوص خودروهای برقی باشه
حلا بگردید دنبال این ایده ی جذاب برقی
پی نوشت: (پیدا کردنش اصلا سخت نیس؛ لازمش درست فکر کردن و ایده دادنه)
شيوا.ش.ت.پ
۳۰ فروردین ۱۳۹۵به نکته خیلی خوبی اشاره کردی علی آقا
بقول تو به جای صدای اگزوز یا دنده و همچین چیزهایی ماشین های الکتریکی باید جذابتی داشته باشن که عاشقان لذت رانندگی جذب خودروهای الکتریکی هم بشن
ehsan
۳۰ فروردین ۱۳۹۵همین الان نیز این خودرو و همچنین مدل اس دارای ویژگی می باشند که در هیچ یک از خودروهای بنزینی همکلاس با آنها وجود ندارد: شتاب حرکت بالاتر از یک جی که حتی بیشتر شتاب سقوط آزاد می باشد. اگر ویدیوهای عکس العمل سرنشینان این خودروها را در هنگام شتاب گیری اولیه دیده باشید میتوانید اوج هیجان و ترس را در چهره آنها مشاهده کنید. چنین شتابی در خودروهای بنزینی تنها در خودروهای سوپراسپرت و هایپر کارهای چندصد هزار دلاری قابل دستیابی است که بیشتر آنها چندان مناسب استفاده روزمره به عنوان یک خودرو عادی نیستند.
پرهام
۱۲ آبان ۱۳۹۵نیسان جی تی آر…با قیمت 105 هزار دلار…یعنی حدود 25 هزار دلار کمتر از این…به درورد
Danial
۳۰ فروردین ۱۳۹۵این چه خوبه منم میخوام یدونه دراشو نگاه کن عین سفینه باز میشه چه آینده خفنی در انتظارشه ایول ♥
احمد باقری
۳۰ فروردین ۱۳۹۵ماشین خیلی خوبیه، البته هزینه خودش رو هم داره، اما سوالی که وجود داره، اینه که باید یه بررسی دقیق انجام بشه که آیا واقعا ماشینهای برقی، آلودگی رو کاهش میدن یا خیر.آیا آلودگی ایجاد شده برای تولید برق مورد نیاز برای شارژ باطریها، از آلودگی ایجاد شده با مصرف بنزین، کمتر هست یا بیشتر. البته درست که در بعضی کشورها، نیروگاههای اتمی، برق تولید می کنند و آلودگی هوا ندارند، ولی به هر حال، درصد خیلی زیادی هنوز هم از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.
ehsan
۳۰ فروردین ۱۳۹۵برق تولید شده در نیروگاه هایی که از سوخت فسیلی استفاده میکنند بوسیله توربین گازی تولید می شود. آلودگی ایجاد شده بوسیله توربین گازی به مراتب کمتر از موتورهای احتراق داخلی می باشد. بنابراین با فرض اینکه کل برق تولیدی نیز از سوخت های فسیلی تامین شود باز هم آلودگی تولید شده به طور قابل ملاحظه ای کمتر خواهد بود.
حسین
۳۰ فروردین ۱۳۹۵درود. تعریف خیلی جالبی از حیله توی این متن ارائه شده. اما هرچی هم به این ماشین انتقاد بشه، باز هم چیزی از ارزشش کم نمیشه. واقعا تسلا کار بزرگی انجام داده
کامران
۶ فروردین ۱۳۹۶صندلی های ردیف 3 برای بزرگا هم خوبه تازه جالیوانی هم داره ولی صندوقش یکم کوچیکه شتتتتتتتتتتتتتابشششششششششششششو خییییییییییییییلییه البته برای اینجججور ماشیینی
خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی خوشگله
خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلللی دوووووسش دارم