کراساوور جدید RZ450e هرچند بهعنوان یک لکسس خودروی خوبی است اما بهعنوان یک خودروی الکتریکی چندان چشمگیر به نظر نمیرسد.
«الکتریکیسازی» واژهای عام است که شامل خودروهای هیبریدی، پلاگینهیبریدی و تمام الکتریکی میشود. اگر هیبریدیها را در نظر بگیریم، لکسس پیشتاز دیرینهٔ الکتریکیسازی است زیرا پیشینهٔ مدل RX هیبریدی که اولین خودروی هیبریدی از یک برند لوکس بود به سال ۲۰۰۵ بازمیگردد؛ اما اگر الکتریکیسازی را صرفاً با مدلهای تمام الکتریکی در نظر بگیریم، لکسس تازه اولین محصول برقی خود را با نام RZ450e در ایالاتمتحده عرضه کرده است و آمار ضعیف آن نشان میدهد که این برند ژاپنی و شرکت مادر آن، تویوتا، اشتیاقی برای حرکت به سمت الکتریکیسازی نداشتهاند.
طراحی
همانطور که انتظار میرود، RZ بر اساس پلتفرم e-TNGA تویوتا bZ4X ساخته شده و فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلیمتری آن با همتای تویوتایی مشترک است اما لکسس حدود ۱۳ سانتیمتر طول بیشتری دارد. با این ابعاد، کراساوور الکتریکی ژاپنیها از رقبایی مثل جنسیس GV60 و آئودی Q4 e-Tron بزرگتر بوده و تقریباً هماندازهٔ تسلا مدل Y است درحالیکه کمی از کادیلاک لیریک کوچکتر است. بدون نیاز رساندن هوا به رادیاتور، در RZ خبری از جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسس نیست اما فرم آن به شکل برجسته روی دماغه کار شده است. درمجموع، استایل کلی RZ بهعنوان یک لکسس قابلتشخیص خواهد بود.
داخل
در داخل خودرو شاهد فضای راحت و دلپذیری برای پنج نفر هستیم. ستونهای A باریک و پنجرههای بزرگ دید خوبی را فراهم میکنند و صندلیهای عقب فضای کافی برای زانوها دارند درحالیکه کابین از متریال لوکس و کیفیت ساخت چشمگیر لکسس بهره میبرد. مثل bZ4X، این لکسس برقی هم از بخاری المنتی استفاده میکند که در پایین داشبورد تعبیه شده و قسمت پای سرنشینان جلو را گرم میکند؛ بنابراین، دیگر خبری از جعبهداشبورد نیست اما زیر کنسول وسط محفظهٔ کوچکی تعبیه شده است.
مقابل راننده بهصورت استاندارد یک غربیلک فرمان سه پرهٔ معمولی قرار میگیرد اما غربیلک موسوم به یوغ هم قابل سفارش خواهد بود که در این صورت، صفحه آمپر تغییر مکان میدهد و کمی بالاتر و دورتر نصب میشود. تمامی نسخههای RZ به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز هستند و نمایشگر لمسی ۱۴ اینچی که در RX سفارشی است، در اینجا بهصورت استاندارد ارائه میشود. این نمایشگر اکثر کنترلهای سیستم تهویه را در خود جای داده است.
اعداد ناامیدکننده
RZ450e در ابتدا صرفاً بهصورت دو موتوره و چهارچرخ محرک ارائه میشود. در مقایسه با نسخهٔ دو موتورهٔ bZ4X، لکسس از موتور جلویی قویتری بهره میبرد که مجموع خروجی را به ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور میرساند. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به تویوتا نشان میدهند اما از رقبای دو موتورهٔ پرفورمنس محوری مثل تسلا مدل Y، کادیلاک لیریک و موستانگ Mach-E کمتر است. باطریها مستقیماً از bZ4X گرفته شدهاند و با ظرفیت ۶۳.۴ کیلووات ساعت، نسبتاً کوچک هستند. درنتیجه، برد خودرو با رینگهای ۲۰ اینچی تنها ۳۱۵ کیلومتر و با رینگهای ۱۸ اینچی ۳۵۴ کیلومتر تخمین زده شده است.
در هنگام شارژ نیز RZ دوباره از رقبای خود عقب میماند زیرا شارژر استاندارد RZ تنها ۶.۶ کیلووات توان دارد درحالیکه این عدد در کادیلاک لیریک ۱۹.۲ کیلووات است؛ بنابراین، شارژ کامل باطریها حدود ۹.۵ ساعت طول خواهد کشید. حداکثر ظرفیت شارژ این خودرو هم ۱۵۰ کیلووات است و با استفاده از شارژرهای سریع ظرف ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد باطریها شارژ میشود.
رانندگی
RZ ممکن است خودروی خیلی قدرتمندی نباشد اما با وزن زیر ۲.۱ تن، از شتاب خوبی برخوردار است. این ماشین هرچند در خط مستقیم شتاب فوقالعادهٔ برخی خودروهای الکتریکی را ندارد اما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیهای برای خریداران یک لکسس بهاندازهٔ کافی سریع خواهد بود. انتظار میرود بخش عمدهای خریداران RZ همان مشتریان وفادار لکسس باشند و تجربه رانندگی این کراساوور الکتریکی برای آنها مناسب خواهد بود.
هرچند مقداری بادیرول در این ماشین دیده میشود اما احتمالاً برای کسی مهم نخواهد بود چون اصلیترین مزیت RZ سواری نرم آن است. سیستم تعلیق تمام مشکلات مسیر را جذب میکند و رینگهای ۲۰ اینچی دستاندازها را فقط اندکی بیشتر از نمونههای ۱۸ اینچی به کابین منتقل میکنند. همچنین هرچند گاهی اوقات حرکات بدنه مقداری زیاد خواهد بود اما تجربهٔ سواری خودرو بهطورکلی لوکس و مناسب یک لکسس است. سکوت RZ نیز همان چیزی است که از یک لکسس انتظار میرود.
غربیلک فرمان یوغ
سیستم فرمان با سیم و غربیلک یوغ لکسس نیاز به عادت کردن دارد. این سیستم سفارشی هرچند در تجربهٔ اول برای خودرونویسها جالب به نظر میرسد اما باید دید خریداران چطور از آن استقبال خواهند کرد. سیستم فرمان با سیم در مسیر مستقیم احساسی طبیعی دارد اما هرچه بیشتر چرخانده شود پیشبینی آن دشوارتر میشود. غربیلک یوغ در هر جهت حدود ۹۰ درجه میچرخد و وقتی به انتهای هر جهت میرسد واکنش شگفتانگیزی دارد. به همین دلیل، در پیچهای ۹۰ درجه خودرو کاملاً مستعد بیشفرمانی خواهد بود.
البته به لطف این سیستم، در مواقعی مثل هنگام پارک کردن نیاز به استفاده از دو دست برای چرخاندن فرمان نخواهد بود و فقدان بخش بالایی غربیلک نیز دید بهتری را به صفحه آمپر فراهم میکند ولی بااینحال، سیستم فرمان با سیم با وجود این همه پیچیدگی و تنظیمات، سود چندانی ندارد بیشتر جنبهٔ نمایش و زیبایی خواهد داشت. درهرحال، کسانی که کلاً علاقهای به گرفتن غربیلک فرمان ندارند میتوانند از سیستم دستیار ترافیک بهره ببرند که امکان رانندگی در بزرگراههای اصلی با سرعت زیر ۳۲ کیلومتر بر ساعت را بدون نیاز به دخالت دست فراهم میکند.
قیمت لکسس RZ450e در تیپ پریمیوم از ۵۹,۶۵۰ دلار و در تیپ لاکچری از ۶۵,۱۵۰ دلار آغاز میشود. این بازهٔ قیمتی باعث میشود کراساوور الکتریکی لکسس در مقابل بسیاری از خودروهای برقی بازار قرار گیرد. بهطورکلی، اگر RZ450e را بهعنوان یک لکسس در نظر بگیریم، چیزهای زیادی برای دوست داشتن خواهد داشت اما اگر آن را بهعنوان یک خودروی الکتریکی در نظر بگیریم، کار سختی در پیش دارد. لکسس و تویوتا اگر میخواهند در دوران تمام الکتریکی همچنان پیشتاز بازار باشند باید بیشتر تلاش کنند.
مشخصات فنی
Lexus RZ450e 2023 | |
قوای محرکه | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۳۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۴ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
باطری | ۶۳.۴ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۲۰.۹ کیلووات |
برد | ۳۱۵ تا ۳۵۴ کیلومتر |
طول | ۴,۸۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۰ میلیمتر |
وزن | ۲۰۸۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۹۹۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۵۹,۶۵۰ دلار |
Amir
۲۷ اسفند ۱۴۰۱پک باتریش چرا انقد کوچیکه ؟؟؟ کادیلاک لیریک ۱۰۰ کیلوواته تسلا مدل وای فک کنم ۷۵ کیلوواته
ولی از طراحیش خوشم میاد لکسوس خوب تونسته طراحی بنزینی رو به برقی تبدیل کنه
NAVID۰۰۹۸
۲۷ اسفند ۱۴۰۱لکسوسه ، بحثی درش نیست ، اما ، اما نه وقتی قرار باشه برقی باشه و از رقبا در بحث بُرد کمتر باشه ، قابل قبول نیست !
عملکرد فرمان در نوع خودش جالبه و با نیم دور چرخواندش میشه تقاطعها را دور زد !!!
Sigma
۲۸ اسفند ۱۴۰۱با این وضع توی چهار راه هم با مزدا 1000 جلوی بقیه میپیچه
البته مزدا 1000هم کلاسیک محسوب میشه داداشمون لوکس سوار تشریف داره
علی
۲۷ اسفند ۱۴۰۱طراحی اش که حرف نداره ، عاشق لکسس هستم . بنظرم بردش کمه ، ولی مطمئن هستم این را هم لکسس حل میکنه .
MAJking2
۲۷ اسفند ۱۴۰۱اگر پولش روهم داشتم اون فرمونش منو منصرف میکرد
Sigma
۲۷ اسفند ۱۴۰۱فرمون پراید صبا بذار روش سید
MAJking2
۲۷ اسفند ۱۴۰۱چرا قیمه هارو ریختی تو ماستا
MehdiTurbo
۲۷ اسفند ۱۴۰۱هیچ وقت فکر نمیکردم چیزی تو پراید باشه که بهتر از تسلا و لکسوس و کلا یه ماشین باشه تا اینکه طراحی فرمانشان دیدم
اینکه گفتی شاید مزاح کرده باشی و تیکه انداخته باشی
ولی یه واقعیت تلخ که تسلا مدش کرد واقعا طراح پراید شرف داره به طراح این فرمان
مازیار
۲۷ اسفند ۱۴۰۱داشتم سعی میکردم تا با نمای جلوش کنار بیام که نمای پشتشو دیدم و کلا از مصالحه منصرف شدم
حسین
۲۷ اسفند ۱۴۰۱با لکسوس شوخی نکن
جایگاهش تعیین شدس
Killer
۲۷ اسفند ۱۴۰۱جایگاهش: نیاز به تلاش بیشتر
سپهر
۲۸ اسفند ۱۴۰۱جایگاهش اصلا جایگاه با شخصیتی نیست کلا تو همه چی سر در گمه
phonix
۲۸ اسفند ۱۴۰۱نکنه میخوای بگی طراحیش سردرگمه ؟
یالله
طرف هزار ساله طراحیش همینه
سپهر
۴ فروردین ۱۴۰۲لکسس تازه ده ساله یاد گرفته باید زبان طراحی داشته باشه که خیلیم زود خسته کننده شد سبک طراحیش.ضمنا لکسس اصالتش در حد ایرانخودروهه هزار سال کجا بوده چرا جو الکی میدی
آرین
۱۲ آبان ۱۴۰۳خاموش
Camaro ZL1 427
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ای کاش باتری های بزرگتری براش در نظر میگرفتن
Reza
۲۷ اسفند ۱۴۰۱در یک کلمه: بدترکیب
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱😐
Ehsan
۲۷ اسفند ۱۴۰۱فرمونش فاجعس ،گلگیر قسمت مشکی نمای خیلی بدی داده به ماشین انگار پلاستیکیه.نمای عقب هم سلیقه من نیست
اعداد و فنی هم حرفی برای گفتن نداره
NAVID۰۰۹۸
۲۷ اسفند ۱۴۰۱حالا این دفعه به لکسوس رحم کن ، بگذار نفس بکشد تِفلَکی !
Ehsan
۲۷ اسفند ۱۴۰۱اگه به من بود که رحم میکردم،رقبا قرار نیست بهش رحم کنن 💔
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱خریداراش ازش لذت میبرن :))❤
محمد ب
۲۷ اسفند ۱۴۰۱لوکس سازان ژاپنی شکوه گذشته رو ندارن
زیزیگولو
۲۷ اسفند ۱۴۰۱حرف بی منطقی بود👎👎👎👎👎
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱محمد ب
خوبی ؟
Killer
۲۷ اسفند ۱۴۰۱قطعا خریدارا با این فرمان بی معنی کنار نمیان
لکسوس گفت فرمان یوغ شکل باعث بهبود عملکرد خودرو الکتریکی میشه برای همین استفاده کرده!! هنوز کسی متوجه نشد منظورش از بهبود چیه دقیقا!!
اونجا که گفت ” انتظار میرود بخش عمدهای خریداران RZ همان مشتریان وفادار لکسس باشند” یعنی از الان رقابت رو باخته
ظاهرا از ژاپن الکتریکی خوب در نمیاد.ساخت این ماشین زمان و تحقیق بیشتری برد نسبت به همه رقباش اما بازم نتیجه بد شد
Nima
۲۷ اسفند ۱۴۰۱من خودم ژاپنی گفتم ولی واقعا ماشین ناقصیه
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱درسته
زیزیگولو
۲۷ اسفند ۱۴۰۱جایگزین لوکس تویوتا bZ4X ❤️❤️❤️
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱هست
زیزیگولو
۲۸ اسفند ۱۴۰۱بله هستش
مهردادکمال
۲۷ اسفند ۱۴۰۱لکسس از موتور جلویی قویتری بهره میبرد که مجموع خروجی را به ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور میرساند. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به تویوتا نشان میدهند اما از رقبای دو موتورهٔ پرفورمنس محوری مثل تسلا مدل Y، کادیلاک لیریک و موستانگ Mach-E کمتر است. باطریها مستقیماً از bZ4X گرفته شدهاند و با ظرفیت ۶۳.۴ کیلووات ساعت، نسبتاً کوچک هستند. درنتیجه، برد خودرو با رینگهای ۲۰ اینچی تنها ۳۱۵ کیلومتر و با رینگهای ۱۸ اینچی ۳۵۴ کیلومتر تخمین زده شده است.
این موتور الکتریکیشو در بیارندو همون جلوپنجره دوکی رو بزارن و موتور v8 لکسوس lc500 رو روش هر طور شده جا بزنن و اون وقت میشه یه چیز بی نظیر
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱داداش صورت مسئله رو پاک کردی ب کل 😂
AMIN JAFARI
۲۷ اسفند ۱۴۰۱خیلی بیریخته
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱قطعا شما ماشینت قشنگ تر از اینه
گنگت کشت منو
محمد
۲۸ اسفند ۱۴۰۱همیشه جلو پنجره های لکسوس رو دوست داشتم اما این واقعا افتضاحه ،نمای جلوش واقعا زشته. خب اون جلو پنجره رو درسته نیاز نداری میتونستی که فیک بزاری یا القل متناسب تر در بیاریش نه ابهت داره ، نه هماهنگی و نه جذابیت. عقب هم که تعریفی نداره .
باتری هم که همون باتری bz4x با موتور قوی تر و وزن بیش تر این ماشین پس برد واقیعش تو همای سر ۱۰۰ تا میشه !!
کاش لااقل برای لکسوس میومد یه پلتفرم بهتر درست میکرد و اسمشو با این خراب نمیکرد
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱تموم شد
مفید بود
نمای جلو بنظرم واقعا قشنگ بود
طراحی ماشین
قطعا کاربرای کشورا دیگ رو اینطور
درگیر میکنه تا کامنت بزارن
خوبه در کل
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱تعداد دیسا
امیدوارم کرد
فشاری تو کشور اگ محدود به اینا بود ..
ک نیس 🚶♂️
amir-mr
۲۸ اسفند ۱۴۰۱زبان طراحی لکسوس واقعا زیباست❤️
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱گل گفتی
خاص خودش 🙂
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱😂
سپهر
۲۸ اسفند ۱۴۰۱اکثریت مشتریای لکسس افراد پیر و بی هیجان هستن،این چه فرمون و طراحیه اخه اصلا هیچ هماهنگی با مشتریاش و طراحیش و هیچیش نداره
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱در زمینه خودروی برقی، تویوتا حداقل 5 سال از امثال تسلا و بی وای دی عقب تر هست
Hamilton1970
۲۸ اسفند ۱۴۰۱خداوکیلی اگر قرار باشه با همین قیمت بخوام از همین خودروساز یه ماشین بخرم RX میخرم نه RZ
ازش متنفر نیستم، ولی واقعا به دلم هم ننشست. حد وسط میشه نه به دل میشینه و نه میشه ازش تنفر داشت
در کل من بنزینیش رو به برقیش ترجیح میدم
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱سایت پدال چرا باید کامنت ما و دیگر دوستان
بره داخل تایید ؟؟
یکسری ترول و تشنجی
بالا پایین کامنت هارو متر کنن ؟
این منطق شماست
فکر نمیکردم اعضا سایت
انقدر با عدالت باشن :))
هرجا که فکرشو میکنی
یه فاجعه ای هست
حتی داخل سایت ب این کوچیکی
مچکرم
فضای سایت نباید محدود به
اعضای دچار اختلال فکری باشه
اومدیم اینجا لذت ببریم و استفاده کنیم
محتوا یاد بگیریم
Peyman.JDM
۲۸ اسفند ۱۴۰۱طراحی نمیشه گفت رشته اما جالبم نیست
مشخصات فنی هم که بازم چنگی به دل نمیزنه😑