نیسان Z نیسمو حتی بدون گیربکس دستی، قدرت و آمادگی رقابت با بامو و پورشه را خواهد داشت اما قیمت گران میتواند به مانعی بر سر راه موفقیت آن تبدیل شود.
نیسان Z یکی از زیباترین خودروهای اسپرت بازار محسوب میشود اما از لحاظ پرفورمنس خیلی قابلتوجه نیست. البته Z خودروی سریعی است اما به دلیل تنظیم نهچندان عالی تعلیق، وزن سنگین و گیربکس معمولی، در برابر رقبایی مثل پورشه کیمن و بامو M2، کوپهٔ خیلی مطلوبی بهحساب نمیآید. بااینحال، پس از مدتی رانندگی با Z نیسمو دریافتیم که این نسخه دوای بسیاری از دردهای Z معمولی است. نسخهٔ نیسمو با قدرت بیشتر، شاسی سفتتر، ترمزهای بزرگتر و آیرودینامیک بهتر، Z را به چیزی تبدیل کرده که حتی بدون گیربکس دستی هم ارزش توجه را دارد.
نیسان در این نسخه پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی خود را کمی تقویت کرده تا ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ارقام ۲۰ اسب بخار و ۴۵ نیوتن متر از نسخهٔ معمولی بیشتر هستند که هرچند ممکن است زیاد به نظر نرسند اما ازآنجاییکه Z یکی از قویترین خودروهای کلاس خود محسوب میشود، به گفتهٔ نیسان، افزایش قدرت در نسخهٔ نیسمو عمداً کم بوده است. همچنین تکنولوژی زمانبندی جرقهزنی برگرفته از GT-R نیز تأخیر توربو در دورهای پایین که در Z وجود داشت را از بین برده است.
نیسان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت Z نیسمو را اعلام نکرده است اما با توجه شتاب ۴.۵ ثانیهای نسخهٔ معمولی، برای نیسمو باید انتظار کاهش چند دهم ثانیه از این زمان را داشته باشیم. در همین حال، ترمزهای بزرگتر نیز کوپهٔ اسپرت نیسان را زودتر متوقف میکنند. این ترمزها با دیسکهای ۱۵ اینچی و کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسکهای ۱۳.۸ اینچی در عقب، در پیست سرعت خودرو را خیلی خوب کاهش میدهند بدون آنکه در جاده بیشازحد تیز احساس شوند.
در Z نیسمو خبری از گیربکس دستی نیست و خریداران انتخابی جز گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک ندارند. اگر این گیربکس خوب تنظیم شده بود، میتوانستیم با حذف نمونهٔ دستی کنار بیاییم ولی اینطور نیست و حتی در حالت رانندگی جدید اسپرت پلاس، گیربکس برای مدتزمان آزاردهندهای دندهها را نگه میدارد. البته در پیست این گیربکس با تنظیم تهاجمیتر به نیسمو کمک میکند تا احساس سریعی داشته باشد. سیستم تعلیق هم برای رانندگیهای پرفورمنس خیلی خوب تنظیم شده است حتی اگر به شکل کمرشکنی سفت باشد. کمکفنرهای سفتتر نیسمو عملکرد تعلیق را بهتر از Z معمولی کرده و باعث میشود هنگام حمله به پیچهای تنگ خودرو سریعتر همتای معمولی خود عمل کند.
همچنین در نیسمو لاستیکها هم پیشرفت چشمگیری داشتهاند. لاستیکهای دانلوپ SP اسپرت GT600 روی رینگهای سبکوزن ۱۹ اینچی بهبود بسیار بزرگی را در چسبندگی به دنبال دارند. ترکیب این لاستیکها مشابه نمونهٔ مورداستفاده در GT-R است و باعث میشود Z نیسمو بهاندازهٔ برادر سوپراسپرت خود چسبندگی داشته باشد. فرمان برقی خودرو نیز بازخورد عالی و وزن خوبی دارد.
نیسان Z خودروی زیبا و خوشچهرهای است که در نسخهٔ نیسمو حتی بهتر به نظر میرسد. ویژگیهای جدید این نسخه مثل ارتقاء پرفورمنس آن جزئی هستند اما نمای تهاجمیتری را ایجاد کردهاند درحالیکه قطعات آیرودینامیکی هم ظاهر کلی بسیار اسپرتتری را به دنبال داشتهاند. علاوه بر این، مثل تمام مدلهای نیسمو، در اینجا هم شاهد نوارهای قرمزرنگ جذابی روی سپرها و رکابها هستیم. حتی جلوپنجرهٔ بحثبرانگیز Z هم در اینجا بهتر به نظر میرسد.
در داخل خودرو صندلیهای اسپرت ریکاروی جدید با آلکانترای مشکی ارائه شده که بسیار بهتر از صندلیهای Z معمولی هستند. این صندلیها برای رانندگی تهاجمی طراحی شده و درعینحال در رانندگیهای طولانی هم حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند. نیسان حتی صفحه آمپر را هم با گرافیک قرمز و نشانهای نیسمو بهبود داده است. بااینحال، در اینجا شاهد همان سیستم اطلاعاتی-سرگرمی منسوخ Z معمولی هستیم که از طریق نمایشگر بزرگتر ۹ اینچی ارائه میشود اما حداقل بهصورت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم بهره میبرد.
مشکل اصلی Z نیسمو اما قیمت آن است که از ۶۶,۰۸۵ دلار آغاز میشود. این ۲۲,۷۸۰ دلار از Z پایه و ۱۲,۷۸۰ دلار از Z پرفورمنس بیشتر است درحالیکه نیسمو بهاندازهٔ ۱۲ هزار دلار بهتر نیست. البته Z نیسمو یکی از قویترین خودروهای کلاس خود بوده و بسیار از آئودی TT RS و پورشه کیمن ارزانتر است اما از سوی دیگر، کوپهٔ نیسان از رقبای قدرتمندی مثل بامو M2 و فورد موستانگ دارک هورس قیمت بیشتری دارد.
صرفنظر از قیمت، نیسمو دقیقاً همان چیزی است که Z به آن نیاز داشت. قدرت بیشتر و تنظیم مجدد تعلیق باعث میشود بتوان چه در پیست چه در جاده بهسختی با این ماشین تاخت و هرچند گیربکس دستی که بسیاری از خریداران چنین خودروهایی میخواهند حذف شده اما ارتقاء هوشمندانهٔ پرفورمنس در دیگر قسمتها، Z نیسمو را به خودروی هیجانانگیزتری از مدل معمولی تبدیل کرده است.
مشخصات فنی
Nissan Z Nismo 2024 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۴۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۷۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۱۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۲۰۰ لیتر |
وزن | ۱۶۸۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۶۶,۰۸۵ دلار |
R@min
۷ مهر ۱۴۰۲پرفورمنس هزینه داره و سبک سازی هزینه بسیار بیشتر.
راهکاری که آمریکایی ها برای جلوگیری از افزایش قیمت اتخاذ کردن به رقبا هم سرایت کرد که بجای سبک سازی با تنظیمات تعلیق و ادوات آیرودینامیکی علیرغم وزن بالا محصولات بسیار سریعی ساختن و بیمر و حالا نیسان هم همون مسیر دنبال کردن که موفق هم بودن. قیمتش زیاد نیست اما رقبا بهترن به خاطر پلتفرم، موتور و گیربکس بهتر.
اون چیزی که از کل نسل جدید Z انتظار می رفت برآورده نشد اما ابدا محصول بدی هم نیست، انتظارات از نیسان بالا هست.
TRD
۷ مهر ۱۴۰۲بله اما ارزش کار نیسان وقتی مشخص میشه که بدونیم در چه شرایط سخت مالی داره خودروی پرفورمنس میده بیرون .
بخاطر همینه که نمیتونه مثل GTR افسانه ای در سال ۲۰۰۷ ، یه ماشین تمام عیار بسازه . نیسان تا اینجای ۲۰۲۳ حدود ۲۲۲ میلیارد دلار درآمد خالص داشته که بعد از ۲ سال ضرر در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ، دوباره به سوددهی برگشته . تو اون ۲ سال سخت نیسان بیش ۱۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کرد . ارزش هر سهم نیسان تو زمان مشابه در سال ۲۰۰۷ ، ۱۱۵۱ ین ژاپن بوده اما امروز ۶۶۰ ین .
امیدوارم نیسان دوباره به اوجش برگرده .
R@min
۷ مهر ۱۴۰۲بله همینم غنیمته.
Absurd Hero
۷ مهر ۱۴۰۲1100 میلیارد دلار غیر معقول نیست؟
TRD
۷ مهر ۱۴۰۲بله . واحدش ین بوده که من یادم رفت ویرایش کنم اولش رو . فقط آخرش ویرایش شد.
به دلار ، بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده ضررش .
amir
۷ مهر ۱۴۰۲اون 350z قدیمی صگش میرزید به این ماهی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ مهر ۱۴۰۲یعنی برای سگ هم غلط املایی داری؟
Ali
۷ مهر ۱۴۰۲به اصطلاح اینطور مینویسن که مثلا خیلی کار شاخی میکنن.مثلا به جای س از ص استفاده میکنن.یا سلام رو صلم مینویسن یا نمیدونم رو نمد.اینا همون ۹ ساله های روبیکا هستن.
MehdiTurbo
۸ مهر ۱۴۰۲البته خیلی لغات دیگه هم هست اینطوری مینویسن از عمد که البته اینجا جاش نیس 😅
۸ مهر ۱۴۰۲شاخ های روبیکا : صلم خبی چطری مح عم خبم ط خبی ؟
اگه اینجوری صحبت نکنین تو روبیکا بن میشید مثل من 😐😂
amir
۱۳ مهر ۱۴۰۲خیر شما کامنتمو نمیزاری اون وقت این سانسوره
.Amir.
۷ مهر ۱۴۰۲۶۶ هزار تا چه خبره 😐😐😐
با پولش میشه c8 خرید
NAVID۰۰۹۸
۷ مهر ۱۴۰۲جذاب لعنتی 😍😎😍 .
میگم حالا که برچسب تعصب ژاپنی به من میزنند پس بگذار بزنند ، چی بهتر از ژاپن و تعصب کشیدنش !
نکنه برخیها انتظار دارند که تعصب دزد و شیادی کرهمرباها را بکشیم یا جدیداً چینی مینی پیپیلیهارو !
در ضمن ، من عاشق محصولات آلمانی هستم بخصوص ژنرال S یا سری ۵ bmw ، ولی از حق که نمیشه گذشت که نسل جدید آلمانیها دیگر به مانند گذشته سختجان نیستند و بنا بر کیلومتر خاصی به خرج میوفتن !
یا حق !
......
۷ مهر ۱۴۰۲تعصب هرچه را که میکشی این را بدان که این موضوع برای دیگران اهمیتی ندارد.
البته همیشه هم خیلی بهتر از اون چیزی که تعصبش را میکشی پیدا شده و میشه.
نکنه شما انتظار داری آلمانی هایی که الان بیشتر محصولاتشان لوکس ترین و پرفورمنس ترین و پرتکنولوژی ترین و پیشرفته ترین ها هستند خرج و هزینه کمی داشته باشند؟!
با این وجود همین مرسدس بنز آلمانی از سالها قبل با ساختن محصولات افسانه ای و اسطوره ای همه چیز تمام و پرچمدار نشان داد که بهترین و بادوامترین و سخت جانترین ماشین ها را میسازد و چیزی هنوز در دنیا مشابه آن پیدا نشده و نمیشه مگر آمریکایی های رقیب خودش آن هم به سبب توانایی و تکنولوژی علم فنی لازم که داشتند.
و البته هنوز هم آلمان با ساختن بعضی محصولات مثل کامیون های پرچمدار با امریکایی ها در بادوامترین و جان سخت ترین و بهترین وسیله های نقلیه رقابت میکند و رکورد دارش هم خودشان هستند.
مرسدس بنز برای کامیونهایی که میسازد تضمین کرده
که در ۱ میلیون کیلومتر نیم درصد هم خرابی ندارد که قطعا در عمل بهتر از این هم خواهد بود و رودستش پیدا نشده و نمیشه مگر آمریکایی های بادوام و سخت جان
مثل خودش!
پس نیازی نیست اسم BMW و S کلاس را بیاورید و جنبه های دیگر را بگویید. چون همه را با هم ساختند و داشتند هم پرفورمنس بالا و هم دوام و سخت جانی بالا.
JDM
۸ مهر ۱۴۰۲داداش اینقدر تعصب نکش باعث میشه دیگران از برند های مربوطه متنفر بشن یا بدشون بیاد اینم بدون ژاپن جز بهترینا هست ولی بهترین نیست بین این دوتا جمله فاصلهها هست.
اینطوری که شما میگین فقط میخواین بی نقص بودنjdmcars رو ثابت کنین و سلیقه خودتون رو برتر نشون بدین که فقط زور بیخوده شایدم متوجه نشده باشین اما بقیه کاربرا میفهمن من چی میگم
مردیم از خوشی
۷ مهر ۱۴۰۲سنگ محک این کلاس
کوپه ارزون فقط فورد موستانگ
کوپه گرون فقط پورشه 911
البته نظر شخصی
چیز دیگه بخوای بخری باید عشق علاقه زیاد نسبت بهش داشته باشی
JDM
۸ مهر ۱۴۰۲همونطور که خودتون گفتین (نظر شخصی) این حرف شماست از نظر خیلی ها این z جذابه و هرکسی با پورش یا موستانگ و همین نیسان حال نمیکنه ،
فقط طرفدارای خودشون میرن سمت این کلاس مثلا شما نمیای تا زمانی که سلیقه شما پورش یا فورد باشه بری نیسان بخری و خودم تاوقتی نیسان هست سمت غیر ژاپنی نمیرم با اینکه برندای عالی زیاد هست مثل آمریکایی یا ژاپنی
محمدهادی
۱۱ مهر ۱۴۰۲مستقیما این نیسان رخ در رخ بی ام و M2 قرار میگیره
البته با پرفورمنسی پایین تر ولی با زیبایی بالاتر
من شخصا عاشق جفتشونم
TRD
۷ مهر ۱۴۰۲خودروی جذابیه اما هنوز ضعف پرفورمنس داره .
بنظرم نیسان خودشم متوجه این موضوع هست و نخواسته اونجور که باید و شاید رو این مدل بیشتر هزینه کنه و شاید به علت بودجه محدودش باشه .
ابن جور که بنظر میاد ، تمرکز نیسان رو مدلهای پرفروش تر و عموما اقتصادیه تا یکم اوضاع مالی بهتر بشه .
سالِ مالی ۲۰۲۲ سال بسیار سختی بود اما از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا الان ارزش نیسان حدود ۴۴ درصد رشد داشته گرچه نسبت به ۵ سال گذشته اوضاع جالب نیس .
امیدوارم در آینده وضع این برند دوست داشتنی بهتر بشه و یه توجه ویژه هم به اینفینتی کنه که واقعا محصولاتش داره قدیمی میشه .
Soroush
۷ مهر ۱۴۰۲خیلی جذابه لعنتی
نسخه نیسمو تا حد زیادی ایراداشو رفع کرد
𝙗𝙖𝙨𝙞𝙟𝙞
۷ مهر ۱۴۰۲انشالله پس از کنار زدن تحریم ها و آزاد شدن واردات خودروهای خارجی شاهد سوختن دشمن باشیم و خودروهای لوکس دنیا را وارد کنیم تا مردم کشورمان بتوانند سوار لوکس ترین خودروهای جهان شوند به کوری چشم دشمنان 📿
Ali
۷ مهر ۱۴۰۲چی میگویی بنده خدا؟
TRD
۷ مهر ۱۴۰۲من از بیگانگان هرگز ننالم …
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد …
۸ مهر ۱۴۰۲کلید واردات و سوار شدن بهترین ماشینای دنیا : (انقلاب)
امیر
۷ مهر ۱۴۰۲خداییش ۶۶ هزار دلار زیاد هست ؟!! به پول ما که بی ارزش ترین پول حال حاضر دنیا هست میشه ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان که در مقایسه با خیلی از خودرو های تو ایران خنده دار محسوب میشه !! ( الان جنسیس سدان ۲۰۱۳ ترکیده بالای ۳ میلیارد هست ) ، حالا فکرشو بکن یکی به دلار هم درآمد داشته باشه و طبق آخرین چیزی که اطلاع دارم ، کم ترین درآمد سالانه تو آمریکا ۵۰ هزار دلار هست ( درآمد کارگر ساده ) پس هر جوری حساب کنی نباید برای یک آمریکایی با درآمد متوسط خودرو گرونی محسوب بشه !!
Enzo Ferrari 2008
۷ مهر ۱۴۰۲C8و 911 سر تر از این هستن
H2
۷ مهر ۱۴۰۲حیف این ماشین طراحی جلوش انقدر سطح پایین باشه
اصلا هیچ خلاقیتی بکار نبردن
JDM
۸ مهر ۱۴۰۲شما هم همش بزن تو سر ژاپنیا داداش سلیقت نیست بکش کنار
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ مهر ۱۴۰۲مدل پایه نیسان Z واقعا قیمت مناسبی داره
بهتره مشتری همون رو بخره و آرم نیسمو بچسبونه جلو عقبش
datsun
۷ مهر ۱۴۰۲نیسمو یه نسخه خاصه برای مشتریهای خاص قرار نیست همه نیسمو داشته باشن خارج از خط تولید توسط تیم نیسمو تیون میشه تمام کارها به صورت دستیه از قطعات خاص استفاده میشه قطعا گرون در میاد ،تا حد زیادی نسخه های نیسمو هندلینگ خیلی بهتری دارن تا نسخه معمولی
JDM
۸ مهر ۱۴۰۲عملکردش قابل قبول شده و به اون کیت نیسمو جذابیت رو بیشتر کرده.
نیسان زیاد نخواسته روش مانور بده و هزینه کنه اما به نسبت مدل پایه بهتره
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲بج نیسمو یه کلاهبرداریه، با قیمت به مراتب کمتر میشه ماشین هایی خرید که بسیار سرترن. هم این هم جی تی ار نیسمو که قیمتش حدوده ۲۰۰ هزارتاس! فقط بدرد سرمایه گذاری میخورن
datsun
۸ مهر ۱۴۰۲از دید تو که فکر میکنی نیسمو فقط یه کیت بدنس آره کلاهبرداریه
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲هیچ موقع نگفتم نیسمو کیت بدنه اس. ولی تغییراتی که اعمال میکنن اصلا به برچسب قیمتی نمیخوره