فیسکر اوشن شاسیبلند الکتریکی متمایز و مطلوبی است اما بدون نقص نخواهد بود و مثل تسلاهای اولیه به چند تغییر نیاز دارد تا به خودرویی عالی تبدیل شود.
این روزها برندهای زیادی را میبینیم که وارد بازار خودروهای الکتریکی شدهاند و عمدتاً چینی هستند اما در بین همهٔ آنها، یک برند متمایز است. این فیسکر است که بجای چین، اهل کالیفرنیا است و به دنبال به راه انداختن طوفانی در بازار خودروهای الکتریکی است. البته این اولین باری نیست که نام فیسکر را روی یک خودرو میبینیم زیرا هنریک فیسکر اولین خودروی خود را در سال ۲۰۱۱ در قالب یک سدان لوکس پلاگینهیبریدی با نام کارما به بازار فرستاد. وی که پس از ورشکستگی شرکت اولش، شرکت دیگری را تأسیس کرد، اولین خودروی الکتریکی خود را با نام اوشن راهی بازار کرده است.
این شاسیبلند با قیمت پایهٔ ۳۷ هزار پوند و برد ۷۱۰ کیلومتر در بالاترین نسخه، رقیبی برای تسلا مدل Y محسوب میشود. نمونهٔ آزمایشی ما ولی از تیپ پرچمدار اکستریم با باطری بزرگتر Hyper Range است. کیفیت متریال داخلی خودرو هرچند درمجموع خوب است اما در حد قیمت گران نسخهٔ اکستریم نیست. بهعنوانمثال، دستگیرهٔ درها حس ارزانقیمتی دارند و برخی دکمهها از کیفیتی که در مرسدس یا بامو میبینیم بیبهره هستند. دلیل این مشکل قیمتگذاری است. اوشن خودرویی است که برای قیمت پایهٔ ۳۷ هزار پوندی ساخته شده اما نسخهٔ ما حدود دو برابر این قیمت داد که بیشتر این مبلغ اضافی صرف باطری بزرگتر و موتور قویتر شده است. خودروهای کمی را میتوان پیدا کرد که چنین بازهٔ قیمتی گستردهای داشته باشند.
از مشکلات اساسی در کیفیت که صرفنظر کنیم، نمایشگر ۱۷.۱ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی چرخان اوشن بهطور منطقی طراحی شده و همراه با صفحه آمپر دیجیتالی گرافیک خوانا و واضحی دارد. کنترلهای تهویه هم در نمایشگر دیگری زیر صفحهنمایش اصلی تعبیه شدهاند. هنگام رانندگی، اوشن آنقدری که طراحی جعبهای شکل آن نشان میدهد بزرگ احساس نمیشود هرچند که شیشهٔ کوچک عقب دید را محدود میکند. سواری خودرو کمی سفت احساس میشود اما درمجموع آنقدر راحت هست که برای استفادههای روزمره مناسب باشد. علاوه بر این، کنترل بدنه بسیار خوب است و هرچند اوشن خودروی سنگینی است اما به لطف دو موتور الکتریکی با ۵۶۰ اسب بخار قدرت، رانندگی نسبتاً جذابی دارد.
برای این خودرو سه حالت رانندگی با نامهای Earth، Fun و Hyper در نظر گرفته شده است که آخری این شاسیبلند ۲.۴ تنی را به یک موشک تبدیل میکند. این خودرویی فوقالعاده سریع است اما درعینحال مصرف انرژی بالایی هم دارد. ما در طول آزمایش خود توانستیم با هر کیلووات ساعت انرژی بین ۳.۵ تا ۴ کیلومتر را طی کنیم که این مصرف نمیتواند حتی برد ۵۰۰ کیلومتری را فراهم کند چه رسد به ۷۰۰ کیلومتر و بیشتر. بااینحال، اوشن از قابلیت شارژ سریع ۱۸۰ کیلوواتی بهره میبرد که به گفتهٔ فیسکر میتواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را در ۳۳ دقیقه شارژ کند.
روی جاده، سروصدای جاده با وجود رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی چندان به گوش نمیرسد اما صدای باد در اطراف ستونهای A قابلتوجه است. بااینحال، اوشن بهعنوان یک خودروی خانوادگی خوب عمل میکند. در جلو فضای زیادی وجود دارد و در عقب هم دو بزرگسال ۱۸۰ سانتیمتری بهراحتی میتوانند بنشینند. ظرفیت صندوق بار ۴۷۶ لیتر است که با مرسدس EQC برابری میکند درحالیکه محفظهٔ بزرگی هم زیر کف صندوق برای قرار دادن کابلهای شارژ تعبیه شده است.
جمعبندی
فیسکر اوشن شاسیبلند الکتریکی متمایز و مطلوبی است اما مثل تسلاهای اولیه به چند تغییر نیاز دارد تا به خودرویی عالی تبدیل شود. البته این ماشین بهعنوان اولین تلاش فیسکر عالی به نظر میرسد و از ویژگیهای منحصربهفردی بهره میبرد که آن را از رقبای اصلی متمایز میکند اما تمرکز روی چیزی که خریداران انتظار دارند مثل کیفیت و شعاع حرکتی در دنیای واقعی بهتر از پر کردن خودرو با ویژگیهایی است که خیلیها نیازی به آنها ندارند. البته بسیاری از مشکلات اوشن بهمرورزمان برطرف خواهند شد زیرا فیسکر وعدهٔ ارائهٔ بهروزرسانیهای از راه دور را داده است که میتواند کلید موفقیت این شاسیبلند باشد.
مشخصات فنی
Fisker Ocean | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۱۰۶ کیلووات ساعت |
طول | ۴,۷۴۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۲۹ میلیمتر |
برد | ۷۱۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۳۶,۹۰۰ پوند |
قیمت تستشده | ۶۱,۷۲۵ |
امتیاز | ۳.۵ از ۵.۰ |
داریوش فدایتشوم
۱۱ اسفند ۱۴۰۲هنریک فیسکر با طراحی bme z8 تا ابد برای من قابل احترامه
۱۱ اسفند ۱۴۰۲از اسمش هم معلومه کپی از بی ام و هست
😂🤣
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲گلم سمبلم منظورشون bmw هست.
لطفا کمی تعقل و اندیشه سپس سم پراکنی.
۱۲ اسفند ۱۴۰۲یارو گفت BMЕ
یعنی چی منظورش BMW هست
لطفاً یه بار کامنت طرفو بخونین بعد جواب بدید
۱۱ اسفند ۱۴۰۲خوب BME کپی بی ام و هست
Z8هم از اون z4 اسکی رفته خوب معلومه سر تا پا کپی از بی ام و کرده حالا هرچقدر میخواد خوشگل باشه🤣
مهدی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲نمیدونستم یکی از زشت ترین bmw تاریخ رو فیسکر طراحی کرده! اما این خودرو واقعا راحی جالبی داره
MOHAMMAD.DEMON
۱۱ اسفند ۱۴۰۲تنها bmw که من در عمر مسخرش نکردم و برام خوشگل بوده همین z8 که اونم تو کوبیدی
amir
۱۱ اسفند ۱۴۰۲اگه اشنباه نکنم هنریک فیسکر aston martin v8 vantage 2005 رو هم طراحی کرده باشه
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲درسته.
Db9 هم کار ایشون هست.
پیام
۱۱ اسفند ۱۴۰۲خدا کنه یه برند خوب ازش در بیاد
Mercedes
۱۵ اسفند ۱۴۰۲از تسلا بهتره هرچی باشه
جارو برقی پلاستیکی که فقط با قدرت رسانه ایلان ماسک و سیاست های رسانه آمریکا پیشرفت کرد و معروف شد
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲امیدوارم بتونه راهشو پیدا کنه و پیشرفت کنه چون یکی از بهترین برقی هارو میسازه.
net
۱۱ اسفند ۱۴۰۲این ماشین هم جلوپنجره رو حذف کرده و جلوپنجره رو در سپر قرار داده. ببینید من چند وقته دارم میگم این مدل صفحه نمایش عمودی مثل فورد رنجر ۲۰۲۲ داره مد میشه و خیلی زیباست و این ماشین هم مثل صفحه نمایش رنجر استفاده کرده البته بالای صفحه نمایش از داشبورد زده بیرون جالب نشده و جایگیری صفحه نمایش رنجر ۲۰۲۲ که چسبیده به داشبورد زیباتره
۱۱ اسفند ۱۴۰۲مثل کولیوس
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲قرار دادن جلو پنجره در سپر چیز جدیدی نیست و تو 206 و 405 و پراید هم تا حدی بود بود حتی.
فقط الان بیشتر مد شده.
این نوع صفحه نمایش هم زیبا تره هم کاربردی تر البته مثل فیسکر اینجوری شناورش قشنگ نیست.
B
۱۲ اسفند ۱۴۰۲البته به این دقت کن که نمایشگر فیسکر متحرکه و ثابت یجا نمیمونه بخاطر همین نمیشد تو داشبرد قرارش داد
۱۱ اسفند ۱۴۰۲مانیتورش چقدر درازه مانیتور تسلایی پلاسه 😱
ماشین بدی نیست قیافش جذابه خوبه یکم تا حدودی شبیه ماشینای کیا شده ولی جذاب شده عقبش یکم شبیه بی ام و M5هست چراغاش ولی داخلش خیلی خوشگلتره از بقیه جاهاش ولی بدون دروغ بگیم خیلی ماشین بی ریختیه
مهردادکمال
۱۱ اسفند ۱۴۰۲زیباترین ماشین برقی؟؟؟ شاید نه!!! اما قطعا در کنار لوسید و کادیلاک سلستیک احتمالا زیباترینه
𝐀𝐥𝐢
۱۱ اسفند ۱۴۰۲به جلوش هرچی نگاه می کنم یاد رنج روور میفتم
amirboss
۱۱ اسفند ۱۴۰۲فیسکر رو با مدل کارما میشناسم. خودرویی که طراحی متمایزی داشت ولی زیبا نبود و یه جورایی تو ذوق میزد.
این خودرو درعوض طراحی به نسبت جسورانه و خوبی داره ولی کاش مشخصات فنی و قابلیت هاش هم به این منوال بود.
اگه تو کاربرد مواد اولیه سخاوتمندانه عمل میکرد بهتر میتونست باشه.
شاید بین این همه خودرو برقی باامکانات و برد های مسافتی و قیمت این خودرو یه انتخاب احمقانه باشه
yaghoub
۱۱ اسفند ۱۴۰۲با این که از برقی ها خوشم نمیاد
ولی فیسکر قابل احترام هست .
sinasvj
۱۲ اسفند ۱۴۰۲کاش از این بوگاتی شیرون هومیج جدید هم یه مقاله بزارید فوق العاده زیباست